Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    29-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 juni De Smallebroeken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We pakken met onze fotoclub de meest uiteenlopende onderwerpen, werkwijzen en technieken aan, kortom alles wat met fotografie in de breedste zin van het woord te maken heeft. Ondanks het feit dat we wel eens lacherig en geïrriteerd doen over de selfies makende en constant fotograferende, overal in de weg lopende, smartphone-generatie hebben we aanstaande donderdag een vergadering rond het thema: fotograferen met de smartphone.  
    Het leek me dan ook niet meer dan logisch dat ik deze week de Canon een welverdiende vakantie zou gunnen en dat ik enkele dagen alleen met de iPhone op stap ga. Tijdens de ochtendwandeling met Phaido ben ik al verwoed aan het schieten gegaan. Ik moet eerlijk bekennen dat het ding voor mij nog veel geheimen heeft maar een compositie maken, dat lukt me meestal nog wel.
    Thuisgekomen van de jacht wil je natuurlijk zo snel mogelijk alles bekijken en selecteren, de oogst was groot en verrassend genoeg zaten er behoorlijk wat bruikbare beelden bij. De grootste schok kwam toen ik de exif-informatie bij de beelden te zien kreeg. Bij deze opname van de Smallebroeken, onze dagelijkse wandelbiotoop, koos de camera in de iPhone voor de volgende instellingen: f 2,2 – 1/2283 – Iso 32 – brandpuntsafstand 4 mm. Ik begrijp er geen snars van. Ik zal opnieuw aan het studeren moeten gaan om mijn inzichten i.v.m. de samenhang van belichtingstijd, diafragma en Iso-waarde in de fotografie te herdefiniëren…


    29-06-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 juni Zwart Wit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik vraag me monkelend af ik dit ook onder de noemer Zwart-Wit fotografie mag klasseren.
    Eddy was weer een tijdje in het land. Na zijn behandeling en genezing van de ziekte waarvan we de naam nog steeds niet graag horen moet ie nog enkele jaren om de zes maanden een check-up ondergaan. Dinsdag vertrekt ie weer naar Gambia want de horeca-zaak kan niet lang zonder strenge leidende hand daar. Vanavond gingen we met de ganse bende nog eens gezellig eten. We hadden De Paarse Peper in Lommel Barrier uitgekozen deze keer, en dat hebben we ons niet beklaagd. Wat er geserveerd werd was erg lekker, het terras waar we tot het donker vertoefden is een oase van rust en de vijver met klaterende fontein en allerhande watervogels nodigt er uit om gewoon te genieten… als de buurman er niet met zijn grasmachine overheen decibelt tenminste. We hebben er onze pret niet door laten vergallen en uiteindelijk hield ie er ook mee op.
    Witte en zwarte zwanen op de vijver, Eddy tussen de gekleurde medemensen in Afrika… ik kon het niet laten de symboliek ter sprake te brengen, een beetje melig misschien, maar wel een goede reden om er ook deze foto aan vast te maken.    


    28-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 juni Bokrijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik was de hele dag in Bokrijk, Hangar 58 om precies te zijn. Bij gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Practimed, een medisch clubje van huisartsen dat uitgroeide tot een instituut, was dat de locatie waar het er bij horende feest zou doorgaan. Zus Lilly organiseerde het gebeuren en dan was het bijna vanzelfsprekend dat schoonbroer Dreeke er de fotografie zou gaan verzorgen. Omdat het nogal groots ging worden hadden ze mij gevraagd om te assisteren. Ik had me er op verheugd een aan tal ongestoorde Bokrijk-fotos te kunnen maken, maar het liep enigszins anders. De bezoekers werden gefotografeerd bij binnenkomst en ik moest dan de fotos in een sjabloontje met de firmanaam plaatsen in Photoshop en dat dan afprinten. Tussen half vijf  en half twee deze morgen hebben we om en bij de 900 fotos afgeprint, nauwelijks tijd om iets van het feestgedruis vast te leggen dus.
    Gelukkig had ik voor de aanvang al even een rondje gedaan en een spiegeling van de oude stad in de ramen van het hypermoderne feestgebouw vond ik wel een shot waard. Ik heb geprobeerd mezelf buiten beeld te houden maar dat is niet helemaal gelukt.
    De UFO bovenin is natuurlijk gewoon een lamp binnen en zo zijn er nog wel wat voorzichtige vraagtekens bij dit soort spiegelfotografie. Dat vind ik er nu net zo leuk aan.   


    27-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 juni Poepzakje met inhoud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Verantwoordelijke hondenbaasjes die weten zeker wat dit is: een hondenpoepzakje met inhoud en gesteld dat dit te Noord-Nederlands klinkt wil ik het best ook nog wel eens in het schoon Vlaams omzetten: dit is ne zak me hondenstront, voor de kleinkinderen de kaka van Phaido.
    Phaido heeft best goede toiletmanieren. Als hij moet dan gaat ie tijdens een wandeling altijd een eindje van het pad af het bos in en dan deponeert ie daar de restanten van zijn verteerde smulpartijen op een plek waar niemand er last van heeft. Wij laten dat daar dan ook steevast liggen, dat is goed voor de natuur. Soms, zeer uitzonderlijk, en dat was toevallig vandaag het geval, doet ie zijn behoeften wel eens op een minder aanvaardbare plek, op een grasperk naast een huis bijvoorbeeld. Ondanks het feit dat wij er van overtuigd waren dat niemand het gezien had, wilden wij toch als fatsoenlijke hondenbaasjes de drollen opruimen en de altijd tijdens de wandelingen verplicht meegenomen “poepzakjes” komen dan goed van pas. Dat hoort zo. De wetgevers hebben ook strenge boetes voorzien bij het niet in acht nemen van dat soort regels. Ingepakt staat netjes.
    Tegendraadse dwarskijker als ik ben stel ik me daar dan toch een vraag bij. Is een stront die je in plastic verpakt en in de vuilbak kiepert dan wél ecologisch verantwoord?... Een gefundeerde uitleg om me te laten weten bij welk soort afval we dit moeten weg-selecteren zou ik trouwens ook wel eens willen horen.  


    26-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    25-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 juni Siesta
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag was het de beurt aan Josee om naar Lommel te rijden en te helpen bij de verhuis van de bewoners naar het nieuwe zorgtehuis Hoevezavel 2. Het was dus aan mij om thuis te blijven om te hondensitten. Een uitgebreide wandeling is een van de aangenaamste manieren om dan de dag door te komen, zeker met dit prachtige weer. Phaido zegt daar nooit neen tegen en hij vindt het ook niet erg dat ik regelmatig stop om een en ander te fotograferen onderweg. Deze siesta houdende koeien vond ik best een mooi tafereel. Ik heb lang getwijfeld of ik hem in kleur zou laten of toch maar naar zwart wit omzetten. De omzetting beviel me voor het grootste gedeelte alleen werd de mooie blauwe lucht erg oninteressant zonder kleur. Ik ben dan maar in mijn map met bruikbare luchten gedoken en ik heb er wat wolken in gezet. Ik beken dus ootmoedig dat ik de waarheid wel eens geweld durf aandoen als het er op aankomt de troeven van mijn werk wat op te peppen, maar dat is een vrijheid die ik mezelf graag gun. Ik vind trouwens dat fotobewerking tegenwoordig een onlosmakelijk onderdeel van de fotografie geworden is.


    25-06-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 juni Kermit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een goede facebook-vriendin had niet zo lang geleden een wondermooie fotoserie van kikkers geschoten in het Hageven. Nu ken ik de plek waar ze dat waarschijnlijk gedaan heeft ook wel en ik had me al een hele tijd voorgenomen er weer eens naar toe te gaan.
    Na een dag vrijwilligerswerk in Hoevezavel had ik het nodig even de zinnen te verzetten en ja, dan was de bestemming snel gekozen. Ik vermoed dat ik iets te vroeg was want kikkers kreeg ik nauwelijks te zien, misschien was het ook wel iets te frisjes om de beestjes hun paringsdriften te zien botvieren. Ik had al wat eendjes, zwanen, een weidebeekjuffer en enkele mooie hagedissen op mijn geheugenkaartje maar ik was op jacht naar kikkers, verdomme toch…
    Uiteindelijk kreeg ik naast het knuppelpad deze brutale kerel in het visier. Hij voelde zich klaarblijkelijk goed gecamoufleerd in het groene eendenkroos en ondanks het feit dat ik steeds maar dichterbij kwam bleef ie gewoon zitten. Toen ik bij de minimale scherpstelafstand van mijn lens was het ik afgedrukt en thuis heb ik van de opname nog een 16x9 uitsnede gemaakt maar ik had mijn Kermit voor vandaag ook te pakken.    


    24-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    23-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 juni Panorama met de iPhone
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik wist dat ik het vandaag erg druk zou hebben met de nabewerking van de massas fotos die ik tijdens het weekend en gisteren geschoten had en die ik nog allemaal moest “bekijken”. Ik had dan ook doelbewust de camera niet meegenomen tijdens de ochtendwandeling met Phaido.
    Het bloed kruipt evenwel waar het niet gaan kan zegt het spreekwoord en niet eens halverwege wilde ik toch weer eens de mogelijkheden van de wél meegebrachte iPhone uittesten. De panoramafunctie leek mij leuk om eens mee te spelen. Het moet mij van het hart dat ik weer onder de indruk ben van de mogelijkheden van dat ding. Met één druk op de knop 180° Smallebroeken in beeld krijgen, het ligt niet voor de hand. Okee, als ik met de Canon een panorama samenstel uit diverse shots dan is het resultaat zonder meer beter, maar ik ben daar dan wel een tijdje mee zoet in de nabewerking. Dit komt zomaar uit dat ding… je beweegt gewoon van links naar rechts en al de rest gebeurt automatisch. Ik weet wel dat de resolutie niet is zoals ik dat graag zou zien en met de belichting tegen de zon in, helemaal rechts, waar Josee staat, had ie ook problemen, het blauw is daar plotsklaps uit de lucht verdwenen en ik heb aan die kant het kontrast ook wat opgevoerd in Photoshop, maar al bij al ben ik hier best gelukkig mee.   


    23-06-2015 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 juni De zeven dwergen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu het echte originele Rimpelrock-festival ter ziele gegaan is hadden ze er in Lommel een plaatselijke variant ingericht voor alle rusthuisbewoners. Van uit de diverse locaties kwamen ze met bussen of in rolstoelen - geduwd door vrijwilligers - naar zaal de Moffel. We zijn onderweg behoorlijk nat geworden trouwens, maar dit even terzijde.
    Al die dure artiesten, zoals destijds op de festivalweide in Hasselt, kunnen ze niet betalen natuurlijk en dus hadden ze maar een DJ-zanger ingehuurd die gekende schlager-zangers imiteerde, een zangeres die in de huid van enkele meer beroemde collegas kroop, het personeel deed zijn duit in het zakje en dan waren er natuurlijk ook nog de vrijwilligers, goed voor alle mogelijke klussen, dus ook het entertainen.
    Toen de zeven dwergen op het podium kwamen en het baasje aan de zijkant stond te fotograferen wist Phaido het even niet meer… was dat nu echt het vrouwtje in dat gekke pak en wat doet die daar dan of moet ik toch maar bij het baasje blijven? Het leven van een hond is soms vol onzekerheden…


    22-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 juni Den Berre
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Feest in de familie Goossens vandaag en ze hadden mij gevraagd om een en ander te fotograferen. Het kabouterbos, -huisje, -berg in Kasterlee leek mij een fijne locatie en we zijn daar met de gans groep naartoe getrokken deze namiddag. Honderden plekjes die geschikt zij om als achtergrond te dienen liggen daar voor het uitkiezen. Groepsfotos, actiefotos, koppeltjes, kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen en allerhande mogelijke combinaties van familiebanden heb ik naarstig vastgelegd.
    Er was één jongetje bij, den Berre, die het steevast wat moeilijker maakte voor de fotograaf. Kampioen gekke bekken trekken, hyperkinetisch en nauwelijks stuurbaar als het er op aankwam een compositie op te bouwen… ik heb er een aantal shots door verknald. Anderzijds was het best een aangenaam manneke en het is niet toevallig dat ik precies hem net iets vaker gefotografeerd heb, je kon namelijk altijd wel iets onverwachts of grappigs verwachten. In deze boom wilde hij absoluut klimmen bijvoorbeeld, dat vastleggen was niet eens zo moeilijk, maar toen sprong hij er ook nog uit en daar was ik dan weer niet snel genoeg voor…


    21-06-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 juni Barbeque Fotoclub
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De op één na langste dag en kortste nacht, de zomerzonnewende, we hadden vandaag toch wel wat aangenamer zomerweer verwacht om van onze jaarlijkse barbecue te genieten met de leden van de fotoclub. In de vooravond kwam de zon er zowaar even door, toen werd het aangenaam toeven in het zonnetje en toen beslisten we ook van maar buiten te blijven zitten.
    Foutje… Spoedig kwamen er weer wolken, een fris windje en daardoor net iets minder genietbare temperaturen die de pret verstoorden. Er waren er die meteen naar binnen vluchtten. Er waren ook enkele die-hards die gewoon buiten bleven zitten. Na het eten, toen ik met mijn fototoestel ook buiten eens mijn rondje maakte bleek dat ook de dappersten wel eens dingen rond zich draperen om aan de kou te weerstaan…


    20-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 juni Laatste dansles
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een zoekplaatje… raad wie de oma is in het gezelschap…
    Ook voor de zumba-kids zit het dansseizoen er op en zoals het de traditie wil bij Balance Health Center was de laatste les van het jaar ook deze keer vrij toegankelijk voor geïnteresseerde papas, mamas en grootouders. Daar verzaken wij niet aan natuurlijk. We genoten van de choreografieën, van de kunde van onze oogappels en van de lol die ze er duidelijk aan beleefden. Nog leuker werd het helemaal op het einde, Julieke kwam oma halen om mee te doen in een soort rondedans. Ik was maar wat blij dat ik me achter mijn camera kon verstoppen, iemand moet toch de fotos maken he.
    Als je ze zo ziet zitten tussen al dat jonge grut zou je haar niet aangeven dat ze ongeveer vijf keer zo oud is als de dametje rond haar. Oma blijft eeuwig jong en ik weet dat de appreciëren.
    Voor alle duidelijkheid: oma is de tweede van links…
    J


    19-06-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 juni Dwarskijker
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb deze foto “Dwarskijker” genoemd. Als je de symbolische betekenis van het woord in gedachten neemt dan zou je kunnen denken dat ik vind dat Jos iemand is die vaak tegendraadse standpunten verdedigt of tegen de algemene stroming in gaat of zo, maar dat is absoluut niet het geval. Integendeel, ik hou het in dit geval bij de letterlijke betekenis: Jos kijkt de andere kant op.
    Donderdagavond, fotoclubavond. Vandaag werd er van ons verwacht dat we werk zouden tonen met als thema tegenlicht. Er wordt dan gekeken, gediscussieerd, gecommentarieerd en het gaat er wel eens geanimeerd aan toe. Zoals altijd vind ik het dan leuk om tussendoor enkele stiekeme shots te maken. Met de hoge ISO-waarde die de 6D aankan lukt dat vaak ongemerkt zonder flitsen en toen ik na thuiskomst mijn oogst bekeek viel me deze opname meteen op. Ik vond het wel grappig en, zelf een symbolische dwarskijker zijnde, meende ik dat ik het begrip ook eens op een letterlijke manier mocht illustreren…
    ( ISO 6400  -  f5  -  1/320 )


    18-06-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 juni Rozen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Man, man, man… nooit gedacht dat er zoveel soorten rozen waren… ik ben niet echt een kenner, ik geef het toe. ( Maar je bent nooit te oud om te leren )
    We waren vandaag in Nederland, op bezoek bij toffe mensen die we reeds sedert vele tientallen jaren in ons rijtje erg goede vrienden plaatsen. Lang geleden waren ze de uitbaters van het saunacomplex dat we één en soms zelfs twee keer per week bezochten.  Tegenwoordig hebben ze een “Bed & Breakfast” in Schijndel en als je om de zoveel maanden weer eens samen komt, dan is dat net alsof het gisteren was …, zo gaat dat met echt goede vrienden. Trees, de gastvrouw heeft zich tegenwoordig helemaal in een nieuwe passie gestort: ze heeft een super mooie, enorm gevarieerde rozentuin en haar een expert noemen is niet eens overdreven. Uiteraard heb ik van de diverse soorten de nodige fotos gemaakt en de collage die ik had kunnen maken had veel groter kunnen zijn, maar je moet natuurlijk ook rekening houden met het maximale formaat dat deze site toelaat en dat dan ook nog genietbaar is. Vandaar dat ik me beperkt heb tot deze vier exemplaren.     


    17-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 juni Borderline
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Precies op de dag dat ik ook het gras voor het huis moest fatsoeneren kon ik voor het eerst twee konijntjes samen te pakken krijgen. En nauwelijks enkele minuten eerder had ik er achter in te tuin ook een gezien. Ik weet nu wel zeker dat ze minimaal met z’n drieën zijn… misschien wel met meer. Ik krijg steeds meer wroeging omtrent het feit dat ik hun eten zo harteloos weggemaaid heb. Ik ga dromen van hele hordes hongerige konijntjes… zucht.
    Binnen de konijnenwereld is het naar ik zag evenwel ook niet allemaal pure naastenliefde. Deze foto lijkt te suggereren dat het grootste konijn dat zich temidden van het smakelijke groen bevindt er over waakt dat het kleinste konijntje dat op de kale dorre stenen zit niet komt meegenieten van de overvloedige rijkdom. Borderline… hier is de grens en je komt er niet in. Ik moet onwillekeurig denken aan de bootvluchtelingen … of de Grieken…  


    16-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 juni Airborne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als je mij wilt pijn doen, dan doe je dat best aan mijn Bourgondisch kantje en Josee weet dat maar al te goed… Vandaag stond ik voor de keus: ofwel rij je het gras af, ofwel maak je je eten maar zelf klaar. Argumenten rond voedsel voor de konijntjes, mooie wilde bloemekes en insectjes waren vanaf nu zinloos dat wist ik ook wel. Tja…
    Voor ik aan de klus begon wilde wel nog één keer met mijn fototoestel op mijn buik liggen en door de begroeing kruipen – gras kun je dat eigenlijk al niet meer noemen - om alle kleine bloeiende, kruipende en zoemende plantjes en beestjes nog een laatste kans te geven in mijn macrofotografie verzameling te belanden.
    Bijgaande foto is een gelukstreffer, ik moet het toegeven. Ik had scherp gesteld op die vette nectarverzamelaarster die op die bloem zat en net toen ik afdrukte vloog ze op. Het scheelt maar een fractie van een seconde natuurlijk maar het toeval wilde dat de kop, zeg maar de ogen en de voelsprieten, nog precies in het scherptegebied zaten. Het grote diafragma om de achtergrond onscherp te houden had ik sowieso op voorhand al ingesteld, dat is vanzelfsprekend bij dit soort fotografie.


    15-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    14-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 juni Meerkoetfamilie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mama meerkoet zat met haar kroost op het nest te midden van de waterplanten. Wij kwamen er voorbij gewandeld en ik was er domweg voorbij gelopen. Het vrouwtje, die deze keer haar ogen beter open had blijkbaar, attendeerde mij er op. Je moet niet eens erg fanatiek bezig zijn met je hobby-fotografie om dan niet op je stappen terug te keren.
    Mama meerkoet en vijf kuikentjes, een familieportret… vijf, inderdaad want rechts onder en achter mama zie je nog een stukje pluis, dat is nummer vijf.
    In eerste instantie had ik het ook niet gezien, maar toen mama besloot dat het nu welletjes was met dat gezwaai van de camera in haar richting en ze samen met de kids te water ging bleek dat de familie net iets groter was. Uiteraard heb ik ook fotos van die zwempartij maar dit plaatje van de knusse thuishonk leek me toch het leukste.


    14-06-2015 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 juni Nacht-cachen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Samen met de zoon en met twee kleinkinderen heb ik me gisterenavond laat in het avontuur gestort. We zijn gaan nacht-cachen. Het kan misschien raar klinken, maar dat is een zoektocht die alleen maar ’s nachts mogelijk is. Je moet namelijk met een sterke zaklamp allerhande reflecterende dingen ontdekken om zo uiteindelijk bij de verborgen schat te geraken.
    In dit geval leidde een spoor van “vuurvliegjes” hoog in de bomen ons naar een aangegeven brugje waar we fluo-baby-spinnetjes moesten vinden die de overige vuurvliegjes hadden opgegeten, aldus het begeleidend verhaal. Van af dan moesten we van boom tot boom, steeds dieper het bos in, verder zoeken naar de spinnetjes tot we bij het nest kwamen waar moeder spin een containertje bewaakte dat wij na een goed uur zoeken te pakken kregen. De statiefoto van het succesvolle team meende ik eerst te maken bij het licht van mijn zaklamp en met ISO 12800 op de Eos 6D. Toen ik daarmee klaar was – het resultaat was niet eens zo slecht, die zal ik op facebook zetten – realiseerde ik me dat ik mijn opzetflitser ook in de fototas had zitten en nadat ik snel mijn instellingen veranderd had schoot ik dit plaatje. Dat Julie zich niet echt op haar gemak voelde in het donkere bos met al die spinnen is wel duidelijk... Toen moesten we ook nog terug naar huis natuurlijk, zonder spoor van reflecterende dingen deze keer want die stralen maar in één richting, gelukkig kenden we nu min of meer de weg.
    Het kleine paarse containertje dat op de linker boom hangt boven het witte en het oranje spinnetje is waar we toch anderhalf uur voor in de weer geweest zijn.


    13-06-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 juni Geocaching
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met de tropische temperaturen die voorspeld waren hadden we er voor gekozen onze wandeling met Phaido iets vroeger aan te vatten. We wilden ook weer eens “op verplaatsing” gaan. We hadden al fietsend al vaker gemerkt dat er tussen Corsendonck en Schoonbroek behoorlijk wat ongerept aaneengesloten natuurschoon is en ook al omdat we gezien hadden dat daar enkele nog niet door ons gevonden geocachen verborgen waren zouden we daar vandaag eens achter onze wandel-GPS gaan aanlopen. We hebben dus in alle vroegte de wagen in de buurt van het brugje aan de Kinschotsebaan geparkeerd en voor we aan de tocht begonnen konden we al een eerste succesje scoren. De verstopmethode hadden we al eerder gezien en we wisten dus wel wat we moesten doen maar in de praktijk viel het toch zwaar tegen qua moeilijkheidsgraad. Een pijp vullen met water om zo een potje met een logboekje te laten bovendrijven… het lijkt simpel, zeker als de legger ook voor alle benodigd materiaal heeft gezorgd. Onder in de pijp was er wel een gaatje aangebracht zodat je toch minimaal één hand nodig had om dat dicht te houden. Met de andere hand water scheppen en gieten was al niet zo eenvoudig en zeker niet als je dat twee keer na elkaar moet doen, het keteltje was net te klein om de buis in één keer te vullen namelijk. Nadat ik één maal, twee maal, drie maal al mijn armen in een knoop had gelegd en toen Josee met het fototoestel gedaan had wat ze wilde doen moest ik haar noodgedwongen te hulp roepen. Toen waren er plots ledematen genoeg… De GC5PTT5 moest zich gewonnen geven.


    12-06-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 juni Zilvermeer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We waren deze morgen al vroeg op pad. Een afspraak met de tandarts - in Overpelt nota bene - om half elf was niet meteen van dien aard om de regelmaat in de vaste uurregeling van de wandeling met Phaido te respecteren. We waren dus maar wat vroeger vertrokken en onderweg hebben we een half uurtje genoten van een alternatieve locatie.
    De minder gekende noordrand van het Zilvermeer is een gebied waar we al vaker gewandeld hebben en waar ik ook al diverse keren gefotografeerd heb, o.a. bij gelegenheid van de recente zonsverduistering meen ik, maar toen was het weer alles behalve meewerkend. Vanmorgen was dat wel het geval en hetzelfde idyllische plekje kon ik nu te pakken krijgen in het ochtendzonnetje.


    11-06-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 juni De laatste les met juf Inge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zo ongeveer gelijk lopend met het schooljaar zit ook het dansjaar er op voor de dametjes van “klassiek ballet”. Vandaag was het een bijzondere laatste les want het was ook de laatste keer dat ze in de goede handen waren van juf Inge. Volgend jaar zet deze groep weer een stapje vooruit in de dansopleiding en gaan ze verder met een nieuwe juf.
    Bij deze foto uit de afscheidsles had ik eigenlijk eerst een grappig verhaaltje over “levitatie” of “geslaagde les vliegen” in gedachten, maar bij nader inzien besloot ik toch de aandacht maar te richten op de dappere juf die ondanks de weerbarstige arm in een draagverband toch de les in goede banen leidde en die ook nog eens zonder verpinken iedere keer de voordans-rol op zich nam.   


    10-06-2015 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs