Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    02-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 maart Berk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De symbooltjes op de weerkaarten logen er niet om: stortregen, donkere wolken, hagel en ander ontij hadden ze aangekondigd, kortom een dag om binnen te blijven. Mijn verwondering was dan ook groot toen ik vanmorgen uit het raam keek en ik een staalblauwe, wolkenloze hemel zag met daarin een stralend lentezonnetje. Nog voor ik mijn krantje gelezen had kon ik al niet meer weerstaan aan de roep van mijn wandelschoenen en het veelzeggende ongedurige gedoe van Phaido, …als ie moet, dan moet ie...
    Er was wel een fris windje maar dat zorgde er ook voor dat de lucht niet alleen zo diep blauw was maar ook erg helder. Het leek wel een van die luchten die je wel eens ziet als je omhoog kijkt tijdens een bergwandeling of bij het skiën, een lucht waar je iets mee wil doen bij het fotograferen. En recht omhoog kijkend langs deze berk, met het fototoestel tegen de stam gedrukt wilde ik deze keer eens niet spelen met een beperkte scherptediepte zoals je zou verwachten, integendeel, ik wilde zo veel mogelijk scherp hebben, van voor tot achter, of in dit geval van onder tot boven. Met een erg klein diafragma en een groothoek lukte dat vrij aardig. Het wit van de berk gecombineerd met dat mooie blauw en een toch wel enigszins afwijkend standpunt leverde me weer een mooi plaatje op.
    Vrij snel na de middag hebben we de verwachte nattigheid alsnog over ons heen gekregen maar toen hadden we er al een mooie wandeling opzitten en had ik de foto-oogst al binnen.     


    02-03-2015 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 maart De Korte Heide
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sedert jaar en dag is taverne De Korte Heide een van de horecagelegenheden waar we met ons vriendenclubje regelmatig iets gaan consumeren. Toen Stijn, de uitbater ons vertelde dat hij van plan was er mee op te houden en dat hij al een potentiele overnemer had vonden wij dat niet meteen een leuke mededeling. Maar goed, je moet de dingen vaak op zijn beloop laten…
    Vandaag was de openingsreceptie met de nieuwe uitbaters gepland en wij waren uitgenodigd. Het was er erg druk natuurlijk en persoonlijk kennis maken was er niet meteen bij. We hebben uitgebreid genoten van de gratis drankjes en in de loop van de volgende week zullen we nog wel eens terug gaan om in minder hectische omstandigheden onze voelsprieten uit te strekken. Arthur en To zijn, naar wij vernamen, van plan voortaan zeven dagen op zeven van tien uur ’s morgens open te houden…
    Voor iedereen die zich bij deze nog vragen zou stellen rond de locatie willen wij even vertellen dat de Korte Heide een camping is die zich aan de overkant van de straat, recht tegenover de hoofdingang van Bobbejaanland bevindt. De taverne is niet alleen de horeca-faciliteit van de camping, maar die is ook toegankelijk voor alle plaatselijke of andere toevallig voorbij komende bezoekers. Van op de parking ziet het er zo uit.


    01-03-2015 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 februari SLABP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik betrap er mezelf op dat ik bij concert-fotografie vaak terug grijp naar zwart wit. Meestal krijg je namelijk te maken met een overvloed aan kleuren, spots en andere effecten, diverse soorten licht en meer fototechnisch uitgedrukt, een wirwar aan gemengde kleurtemperaturen. Als je dan je fotos naar zwart wit omzet heb je dat probleem alvast uit de wereld geholpen, daarenboven is het meestal ook nog eens lekker nostalgisch.
    Nick, neefje van Josee, begenadigd gitarist en drijvende kracht achter mijn favoriete bandje Flying Shoe had nog voldoende energie en goesting over om ook in een ander bandje zijn ding te gaan doen. De naam vond ik meteen al leuk genoeg om ze sympathiek te vinden. Dit is SLABP, voluit: Sounds Like A Bad Plan. Deze namiddag hadden ze me uitgenodigd om eens te komen luisteren bij gelegenheid van een kijkrepetitie voor vrienden en kennissen en eventueel gefundeerde kritiek te leveren. Flying Shoe zou dan via dezelfde P.A. ’s avonds ook een setje ten gehore brengen. Ik had de uitnodiging natuurlijk geïnterpreteerd als: breng je fototoestel mee en schiet er op los. Dat zou ik sowieso al gedaan hebben natuurlijk en al was het voor een beperkt publiek, actiefotos vind ik meestal leuker dan geposeerde plaatjes.     


    28-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 februari Zonsondergang
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen ik deze middag toevallig in de garage kwam merkte ik de verwijtende blikken van mijn fiets. En het is waar, ik heb ‘m tot nu toe enorm verwaarloosd in 2015. Als excuus kan ik natuurlijk constateren dat we dit jaar toch wel echt achterlopen qua revival van de natuur en tekenen van de prille lente. Als ik de blog van vorige jaren bekijk, en mijn fotos, dan zie ik dat er eind februari toen al ettelijke fietsdagen waren voorbij gekomen.
    Goed, vandaag het ik de eerste iets grotere tocht van het jaar ondernomen dan maar. Ik fietste en fietste en ik had eerlijk gezegd de tijd een beetje uit het oog verloren. Rond vijf uur was ik nog in Tongerlo en realiseerde ik me dat ik flink gas zou moeten geven om Josee niet met het avondeten te moeten laten wachten. Op de Larumse brug zag ik evenwel dat het niet meer lang zou duren voor de zon mooi boven het kanaal ging ondergaan. Er was ook het nodige rood in de lucht en enkele belovende wolken. Ik heb dan toch maar de fiets nog even aan de kant gezet en gewacht tot ik deze foto kon maken.
    Dat we pas om zeven uur aan tafel konden voor het avondeten nam Josee me niet eens kwalijk. Wat is ze toch een schatje.


    27-02-2015 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    26-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 februari Selfie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er worden tegenwoordig meer fotos gemaakt met smartphones dan met fototoestellen. En het merendeel van die smartphone-shots zijn zogenaamde selfies.
    Ere wie ere toekomt. Het was Josee die plots riep dat dit de ideale plek was om een plaatje te schieten dat je met enige zin voor veralgemening ook een selfie zou kunnen noemen, een grote plas die een smalle uitloper had waar je de voeten langs kon zetten om droog te blijven. Zo kon je jezelf helemaal in beeld nemen in de spiegeling. Ja natuurlijk wilde ik dat wel eens doen, enkele keren na elkaar zelfs. Het was redelijk windstil, dus het wateroppervlak wilde wel meewerken om een en ander rimpelloos te reflecteren. En toch was het niet eens zo makkelijk om de juiste belichting te vinden met het grote contastverschil tussen de felle lucht, de spiegelingen van de bomen en die van mezelf in de plas. Uiteindelijk besloot ik te gaan voor deze bijna-silhouet opname.      


    26-02-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    25-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 februari De Kabouterberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De nattigheid van de laatste dagen heeft er voor gezorgd dat de meeste wandelwegen waar wij ons regelmatig op begeven er erg slijkerig en vettig bij liggen, zelfs aan de meestal net iets drogere noordkant van de N123. Na een korte pipi en kaka paraplu-wandeling met Phaido deze morgen besloten we na de middag van een opklaring gebruik te maken om iets drogere oorden op te zoeken en wat meer uitgebreid de benen te strekken. We gingen er van uit dat de zandgrond en het reliëf van de Hoge Mouw en de Kabouterberg in Kasterlee de grootste garantie zouden bieden op een nog enigszins bewandelbare ondergrond… en dat bleek een juiste gok. We wisten ook niet hoe lang het zou droog blijven en dus hebben we toch maar de wagen genomen om de 2,5 km er naar toe te overbruggen, niet erg milieuvriendelijk, ik weet het, maar nood breekt wet….
    Het was opvallend rustig aan de Kabouterberg trouwens, er was geen levende ziel te bespeuren. Phaido kon ongehinderd snuffelen, en rondzwerven tussen de zandduinen, de lucht-boomwortels en de kabouterhuisjes terwijl het baasje fotografeerde.
    In de nabewerking heb ik de kleur grotendeels uit deze plaat weg gehaald en dan heb ik er ook nog een snuifje sepia aan toegevoegd. Naar mijn smaak is dit ongeveer de sfeer die ik wilde vangen.     


    25-02-2015 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 februari Knotwilgen langs de Aa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had op geocaching.com gezien dat er een nieuwe traditional gelegd was langs de Aa en die moest ik zo snel mogelijk gaan oprapen, je bent hobbyist of je bent het niet. Tussen de buien door ging ik deze namiddag met Phaido die kant op, een korte wandeling kan ie al weer aan inmiddels. Het fototoestel ging ook mee want ik wilde de knotwilgen best nog wel eens in beeld nemen als ik daar toch aan de wandel ging. Dat was ook de reden waarom ik vertrok vanaf het brugje aan de Groesaard. Ik wist wel dat ik in de Wespedongen dichterbij mijn doel was, maar dan liep je er dwars door een oninteressant weidelandschap naar toe en als je naar mooie beelden zoekt is de andere aanlooproute veel leuker.
    Langs de Aa waren alle knotwilgen evenwel geknot, logisch in deze tijd van het jaar eigenlijk. Fotomogelijkheden waren er natuurlijk nog zat. De hele omgeving is daar de moeite waard voor de schietgrage fotograaf trouwens. Van op het brugje kon ik dit plaatje vastleggen, en ik moet ootmoedig toegeven dat het niet helemaal een eerlijk beeld is. Uiterst rechts heb ik enkele knotwilgen bij gekloond om de loodsen van een boerenbedrijf weg te toveren. Naar mijn smaak waren ze een storend element in een verder idyllisch beeld en het was niet eens zo moeilijk er van af te geraken. We weten inmiddels allemaal wel dat er nauwelijks nog fotos voorbij komen in de media waar niet op een of andere manier aan ge-photoshopped is en bij deze heb ik ook die artistieke vrijheid genomen. Ik vind ‘m zo mooier.
    J


    24-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 februari Elpees
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik zou even terug willen gaan in de tijd om de jongere generaties te laten kennis maken met een stuk muzikale archeologie, namelijk de Elpee. Een beetje uitleg is nodig vermoed ik want ik ben er zeker van dat er op deze planeet op dit ogenblik meer mensen zijn die niet weten wat dat is dan mensen die het wél weten.
    Muziekliefhebbers die tegenwoordig hun favoriete liedjes al dan niet gratis downloaden naar hun I-pods of andere MP3-players of die ganse dagen op YouTube kijken en luisteren naar alles wat daar beschikbaar is herinneren zich waarschijnlijk nog wel dat vóór de alleenheerschappij van de internetmuziek er zoiets was als de CD, een kleine blinkende schijf in erg kwetsbare en moeilijk te openen doosjes, waarop muziek digitaal verpakt was. Die kon je dan beluisteren via een CD-speler. Door het kleine formaat waren teksten meestal onleesbaar en als je het over fotos of grafische vormgeving hebt dan was dat meestal zo petieterig dat kijkplezier nauwelijks voorhanden was.
    Welnu, lang vóór de CD waren en ook al geluidsdragers, je had bvb. de populaire cassettes, maar nog ouder waren de elpees. Dat waren grote meestal zwarte vinyl schijven, soms ook in andere blitse kleuren, die in prachtige hoezen zaten. Als we er eerst voor gespaard hadden kochten we die in de platenwinkel – jawel, een winkel waar ze alleen maar platen verkochten – en daar stond dan langs elke kant ongeveer 30 minuten muziek op. De platenspeler was een ingewikkeld apparaat met als voornaamste onderdeel een arm waar een naald aan zat. Die moest je voorzichtig op de plaat zetten en dan gleed die door de draaiende groeven in het vinyl, zo kon je dan via een versterker en boxen beluisteren wat je gekocht had, en inderdaad, halfweg moest je de plaat omdraaien. Als je zo’n hoes, of de binnenhoes in je handen had, of bij een dubbel-elpee de opengeslagen binnenflap, dan was dat ook visueel iets om van de genieten. Echte kunstwerken kreeg je te zien en teksten waren in een voor ieder normaal paar mensenogen leesbaar en voldoende groot lettertype gedrukt. Het moet rond 1960 geweest zijn dat ik aan mijn verzameling begon en toen de CD de Elpee kwam vervangen had ik er meerdere duizenden. Ik heb ze nog steeds trouwens, netjes alfabetisch gerangschikt in rekken in de garage. Zoals iedereen ben ik ook overgeschakeld naar het digitale luisterplezier toen, of dat echt zoveel beter was laat ik even in het midden. Van alle bandjes of artiesten waarvan je tientallen elpees had kocht je één verzamel-CD met een soort best-of selectie, de keuze van iemand anders en niet je eigen keuze, en al die andere nummers bleven verder opgesloten op dat rek in de garage.
    Toen ik een hele tijd geleden een Platenspeler kocht waarmee ik mijn oude elpees kan omzetten naar een digitaal formaat ben ik begonnen met regelmatig die verwaarloosde pareltjes uit de garage te halen en ik betrap me er op dat ik vergeet ze terug te brengen. Het zijn allemaal schatten die me zeer dierbaar zijn, de ene in een al iets meer versleten en grijsgedraaide toestand dan de andere. Ze liggen opgestapeld langs de omzet-platenspeler. Vandaag bedacht ik dat ik ze maar eens moest fotograferen, als eerbetoon, maar ook om de herinnering in stand te houden.   


    23-02-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 februari Ziekenbezoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We kregen bezoek vandaag. Of liever, er was bezoek voor Phaido vandaag, ziekenbezoek. Dieren- of beter gezegd hondenvriendin Wieteke was met haar puppy-woef Guusje van Lommel naar Lichtaart gekomen om te zien hoe het met onze patiënt gaat. Pa Theo en ma Ellygorett mochten ook mee uiteraard en dat resulteerde in een gezellig samenzijn in huize Pol en Josee. Taart, koffie, een grote wandeling, enige versnaperingen in een plaatselijk café, pizzas van de afhaal Italiaan en tussendoor veel knuffels voor Phaido, er zijn minder leuke manieren om een zondagnamiddag door te brengen.  Dat de dikke ontstoken zwelling, die op de bil van Phaido zat door de beet eerder deze week, net in het café open barstte, met een hele dot besmeurde cleenex tot gevolg en een zichtbaar opgeluchte Phaido achteraf, kwam misschien een beetje ongelegen op dat moment maar dat konden we hém niet kwalijk nemen natuurlijk. Integendeel, reden te meer om hem te knuffelen, te troosten en te verzorgen. Wieteke wilde maar wat graag met onze schat op de foto en Phaido vond dat ook niet verkeerd, het cadeautje had ie nog niet uitgepakt en dat ligt ook nog in beeld. Pake Pol, die fotografeert alles wat ie voor zijn lens krijgt he… en van mooie vrouwen en lieve honden is ie niet vies J.      


    22-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    21-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 februari Krokusjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn zo van die dingen die een jaarlijks weerkerende routine worden. Ergens in februari voel ik de drang opkomen om krokusjes te fotograferen. Dan zoek ik niet naar een of andere tuin met aangelegde perkjes keurig gecultiveerde bloemekes maar ik heb ze liever vers in de wegberm of ergens op een weggestoken plek waar enkele ontsnapte of verdwaalde zaadjes gekiemd hebben omdat het nu echt aan het lente worden is. Vorige zondag tijdens een geocache wandeling met Annemarie en Jackie had ik er in het Rielens Gebroekt al enkele gezien, maar toen waren we te druk bezig met andere dingen om aan fotograferen toe te komen. Vandaag wist ik nog wel waar ik kon gaan zoeken, zo zeldzaam zijn ze nu ook weer niet trouwens. Deze schatjes kreeg ik te pakken in de Rielen langs de fietsweg richting Turnhout, ze zijn niet perfect, maar dat hoeft ook niet, ze zijn goud eerlijk en ze mogen wat mij betreft mijn officiële 2015 krokusjes zijn.
    Volgend jaar zal ik weer eens kiezen voor gele… beloofd !    


    21-02-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 februari Zwart Wit Fotografie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Naar aanleiding van een gesprek – je mag het ook vruchtbare discussie noemen – in de fotoclub gisteravond ben ik vandaag thuis een beetje gaan filosoferen over zwart-wit fotografie. En ik ben tot de conclusie gekomen dat zwart-wit fotografie eigenlijk niet bestaat. We moeten volgens mij altijd spreken over grijsfotografie. Nu is “grijs” weliswaar bijna een scheldwoord voor de die-hard zwart wit liefhebbers maar toch maak ik me sterk dat strikt genomen absoluut zwart ( kleurenkiezer: 0,0,0 ) en absoluut wit ( kleurenkiezer 255,255,255 ) niet kunnen voorkomen. Als dat vroeger in de analoge fotografie en tegenwoordig door digitale fotobewerking wel zo was of is dan is dat in beide gevallen een leugen. Alles tussen absoluut zwart en absoluut wit noemen we grijs naar mijn bescheiden mening… toch? In het analoge proces werd de werkelijkheid bij het ontwikkelen en afdrukken naar de smaak van de fotograaf “doorgedrukt” en “tegengehouden”, die benamingen geven op zich al aan dat het niet allemaal recht voor de raap ging, en voor de digitale anno-nu-fotobewerkers is het nog eenvoudiger, de computer heeft een trukkendoos van hier tot in Bommerskonten ter beschikking gesteld.
    Om mijn punt te illustreren heb ik een foto die ik deze morgen gemaakt heb in de Smallebroeken eens tot in het extreme in zwart wit omgezet, van enig geëxperimenteer ben ik nooit vies. Het was een beetje heiig en dat maakte de uitdaging nog net iets groter. Alles wat lichter was dan middengrijs heb ik wit gemaakt en alles wat donkerder was werd zwart. Dit is zwart-wit in de meest fundamentalistische betekenis van de term, of het mooi is laat ik in het midden… al te rechtlijnig denken leidt zelden tot wereldverbeterende resultaten, ik weet het, maar voor één keer vond ik het wel leuk.
    Ik hou van zwart-wit, laat daar geen twijfel over bestaan maar ik weiger aan te nemen dat we met de middelen die we nu ter beschikking hebben moeten streven naar dezelfde zwart-wit fotografie als die van een halve eeuw geleden. Als je dat wél wil, dan moet je terug naar analoog en... de analoge fotografie is opnieuw in opkomst las ik onlangs. Ik kan het alleen maar toejuichen want ondanks, of misschien wel dank zij de beperkingen van de toenmalige technieken zijn vroeger dingen gemaakt die nu digitaal nog altijd niet kunnen gereproduceerd worden. Omgekeerd zijn er tegenwoordig mogelijkheden waar men vroeger niet eens van durfde te dromen. Digitaal en analoog zwart-wit naast elkaar in de nabije toekomst? Zou best eens kunnen. In onze fotoclub is alleszins nog voldoende know-how voorhanden en ik kan daar dan ook wel weer een en ander van meepikken.   


    20-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 februari Verkeersbord
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb nog eens geprobeerd de eigenaars van de hond die Phaido heeft gebeten te contacteren maar ook deze keer lukte het niet, telefoonnummer buiten gebruik, geen bel en een gesloten poort. Daar ga ik niet binnen met drie agressieve loslopende herdershonden. Dan ben ik maar aangifte gaan doen bij de politie maar daar heb ik geen fotos gemaakt, met de huidige terrorismedreiging vond ik het niet gepast het politiekantoor van Zoersel te fotograferen met allemaal naar mij kijkende agentenogen achter het raam. J
    Deze namiddag kreeg ik wel dit verkeersbord te pakken. Ik realiseer me dat de overgang van politie naar verkeersbord redelijk vergezocht is maar een beetje meligheid moet kunnen op deze paginas vond ik.
    Of dit een echt verkeersbord is durf ik betwijfelen trouwens. Ik kan me niet voorstellen dat de officiële instanties verkeersborden tegen bomen hangen. Ik vermoed eerder dat er ooit een boze bewoner van een van de huizen in het straatje was die, moe van de paardendrollen, dat, er toch wel authentiek uitziende plakaat daar bevestigd heeft. De boom vond dat niet leuk zie ik want al groeiende is ie begonnen met het ding op te eten.   


    19-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 februari Bij de dierenarts
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Phaido heeft er een zware nacht opzitten. Wij ook. Zag het er gisteren allemaal nog vrij onschuldig uit, in de loop van de avond en de nacht zag je dat die losgebroken herdershond toch meer schade had aangericht dan we in eerste instantie hadden ingeschat. Phaido zag af, kon niet slapen, kon niet zitten, niet liggen, stond daar maar te jammeren en we zijn ‘m de hele tijd aan het troosten en vertroetelen geweest, de stakker. Deze morgen zijn we zo snel mogelijk met hem naar Herentals gereden. We hadden telefonisch alles al uitgelegd aan Frans, onze dierenarts, en we konden er meteen terecht. Blijkt dat de beet op geen ongelukkiger plaats kon zijn. De tanden van de aanvaller zijn precies door de aarsopening gegaan en hebben daar in de sluiting een wonde gemaakt, ook de aanhechting van de staart en de bil zijn geraakt. Geen wonder dat we dat niet gezien hadden op die intieme plek, ook toen Frans wat meer “diepgaand” wilde kijken was een muilband nodig en moest ik assistentie bieden. Ik kan me zo voorstellen hoe pijnlijk dit moet zijn. Daarenboven kan hij niet meer met zijn staart kwispelen en dat is misschien al even erg, want als er iets is wat Phaido altijd deed…
    De logerende kleinkinderen moesten mee naar de dierenarts natuurlijk. Ze kennen de man eigenlijk al van zijn jeugd- en andere dierenboeken. Frans is auteur in een ander leven en hij schrijft onder de naam Maarten Jagermeester, voldoende reden voor de kids om samen met hem en de patiënt op de foto te gaan.


    18-02-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    17-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 februari Groepsfoto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het leek er op dat het vandaag een grijze dag zou blijven. De nummers vier, vijf en zes van het nakomelingschap, de drie jongsten dus, bezig houden zonder toe te geven aan de verlokkingen van TV, tablets en laptops is sowieso al niet makkelijk en als de weergoden dan nog eens beslissen dat ze binnen moeten blijven wordt het al helemaal problematisch. Gelukkig zag ik rond half twee op de buienradar dat het de rest van de dag wellicht droog zou blijven. Zoiets moet je altijd met de nodige korreltjes zout nemen natuurlijk maar we beslisten toch maar dat het fijn zou zijn een lange wandeling in de natuur te ondernemen. Op geocaching.com had ik in luttele minuten een interessant rondje uitgestippeld in de buurt van Halle Zoersel en amper een half uur later stonden we ter plaatse aan het begin van een mooie tocht. De kids amuseerden zich, baasje en vrouwtje amuseerden zich en toch was er ook een behoorlijke dissonant. Toen we voorbij een villa wandelden met drie vervaarlijk blaffende honden brak een van die beesten uit en stortte zich op Phaido, die kreeg een flinke knauw. Ik moet er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als ie het op de kinderen zou gemunt hebben. Phaido is maar stilletjes vanavond, toch maar in de gaten houden en anders morgen naar de dierenarts. Deze groepsfoto is gemaakt niet lang na het voorval. Pas toen Phaido opstond zagen we dat ie bloedde…


    17-02-2015 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    16-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 februari Extreme Makeover
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Krokusvakantie. We reden deze morgen naar Wuustwezel om de twee kleinsten op te pikken, die mogen enkele dagen komen logeren bij oma en pake Pol. In de buurt van Loenhout zijn er nog al wat boomkwekers. Het zou ook kunnen dat het maar één bedrijf is dat op diverse plaatsen zijn producten verkoopsklaar maakt natuurlijk. De meest exotische en extravagante soorten zie je daar langs de wegen, getooid en gesnoeid in alle mogelijke natuurlijke en onnatuurlijke vormen. Je ziet er vierkanten, theemutsen, prismas, kegels, cilinders, ijslollies, zelfs kurkentrekkers en bolschijven, genoeg variatie om een hele aflevering van Extreme Makeover te vullen op VT4. De lage winterzon die ook de stammen mooi in het licht zette zorgde deze keer voor zo veel verleiding dat ik besloot even de wagen aan de kant te zetten. Dit moest ik toch eens fotograferen. Uiteraard heb ik enkele bijzondere exemplaren in close up genomen, maar ook dit architecturaal verantwoord totaalbeeld van één van de percelen vond ik de moeite waard. Bijzondere bomen, zeer zeker, maar ik wil er toch zo geen in mijn hof… J  


    16-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 februari Mountainbike-toertocht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er hingen nog enige nevelen in mijn hoofd deze morgen en dan is er niks beter dan een pittige boswandeling om die te verdrijven. Het was er ook het weer voor, een heerlijk vroeg-lente-zonnetje deed zijn best om voor iedereen de zondag zo aangenaam mogelijk te maken. En het was druk in het bos. Niet alleen waren er de normale weekend-recreanten, er bleek in de buurt ook nog een mountainbike toertocht georganiseerd te zijn en dan worden de wegen en paadjes gevaarlijk terrein voor de rustig met de hond wandelende, zich onthaastende, zijn kater wegwerkende natuurliefhebber. De wereld is van iedereen natuurlijk en al te druk hebben we er ons niet om gemaakt. Het verdere wandelplezier hebben we dan maar naar de namiddag verschoven. Josee is met Phaido rustig terug naar huis getogen en ik heb van de nood een deugd gemaakt en ben de fietsende medemensen gaan fotograferen. Op een aantal strategisch gekozen plaatsen had ik mij neergezet en ik wilde onder andere weer eens wat experimenteren in het “meetrekken”, de camera meebewegen met het onderwerp zo dat er in de achtergrond opvallende bewegingsonscherpte ontstaat. Ik kwam thuis met een honderdtal opnames en er waren er enkele bij waar ik best gelukkig mee was. Buiten rechtzetten, uitsnijden en het contrast een beetje oppeppen - het normale routinewerk – is hier geen Photoshop of welk ander bewerkings-programma aan te pas gekomen. Dit stond zo, inclusief mooie achtergrond op mijn geheugenkaartje. Experiment meetrekken geslaagd zou ik zeggen. De alcohol van gisteravond had alleszins mijn vaste hand niet aangetast. J
    Morgen hebben we het bos weer voor ons alleen.           


    15-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    14-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 februari Onze meisjes.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We kiezen meestal begin februari een zaterdag uit om met de leden van de motorclub iets te gaan eten en drinken. Vroeger noemden we dat teerfeest, maar tegenwoordig is dat eerder een gezellig samenzijn zoals er eigenlijk zo ongeveer iedere zondag een gezellig samenzijn is, alleen is het één keer per jaar op kosten van de clubkas… J. Het feit dat het vandaag Valentijnsdag was had er helemaal niks mee te maken. Valentijn vier je trouwens niet in groep, dat doe je met je liefste, privé…
    Bij de lokale Chinees hadden we eerst van een verzorgd buffet mogen genieten en daarna zijn we samen naar café De Langenberg getogen om nog wat bij te praten en enige al dan niet alcoholische dranken te consumeren. Om middernacht was Nil jarig en ik vond een groepsfoto op zijn plaats om dit te gedenken. Er waren er al enkelen naar andere oorden afgezakt op dit uur van de nacht maar onze nog aanwezige meisjes wilden graag poseren. Het mannelijke deel van het gezelschap kon ik overtuigen van het feit dat zij het totaalbeeld alleen maar zouden verknallen en die zijn dus wijselijk in een andere box blijven zitten tussen de Duvel, Palm en andere grote fluiten.  


    14-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 februari Kindercarnaval
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag was het dan eindelijk zo ver. De weergoden waren ons goedgezind en de stoet van het kindercarnaval kon in de allerbeste omstandigheden door de straten van Lichtaart trekken. Ik was er al enkele dagen mee bezig, eerst om afspraken te maken en de locaties te verkennen, daarna om de klassen te bezoeken en de kinderen te fotograferen in normale omstandigheden en dan had ik deze morgen nog eens de ronde van dezelfde klasjes gemaakt om deze keer alle groepen nog eens in carnavalsoutfit vast te leggen. Voor de fotografie tijdens de stoet zelf had ik mij voorgenomen me te beperken tot portretjes, er liepen nog zat fotografen van onze club rond voor de diverse andere benaderingen. Ik had dus de 70-300 op mijn toestel gezet en alle andere lenzen thuisgelaten. De oogst was rijk en er waren enkele plaatjes bij waar ik zelf erg blij mee was. Dit is er zo eentje. Of het echt geschikt is om de tere kinderzieltjes te verblijden met carnaval wil ik nog even in het midden laten maar dit is een shot dat ik in mijn map “te bewaren voor je weet maar nooit” terecht komt. Portretfotografie met een onbekend model en waarschijnlijk de mama of een vriendin van dat onbekend model als zeer getalenteerde anonieme visagiste… het hoeft niet altijd strikt voorbereid en duur te zijn. J


    13-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 februari Avond in Grobbendonk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had deze namiddag de wagen geparkeerd in de buurt van de watermolen in Grobbendonk en samen met Phaido heb ik daar een mooie lange geocache-tocht ondernomen. Ik had de tijd een beetje uit het oog verloren en toen ik me realiseerde dat Josee waarschijnlijk al een tijdje het avondeten klaar had zag ik nog het lichtspel van de ondergaande zon in het stromende water. Dat wilde ik toch eerst nog fotograferen. Het dynamisch bereik van het menselijk oog is vele malen groter dan dat van het beste fotoapparaat wist ik wel, maar toch wilde ik knal tegen de zon in proberen hoe ver ik kon gaan qua belichting. Ik heb dus het kleinst mogelijk diafragma ingesteld, bij de 25 – 105 die ik er opzitten had is dat f 22, dan heb ik de ISO-waarde terug gebracht naar het minimum: bij de 6D is dat ISO 50 en toen ben ik met de sluitertijd gaan spelen, steeds maar korter tot ik op mijn schermpje iets zag waar ik tevreden mee was.  Het resultaat is een foto die veel donkerder is dan het in werkelijkheid al was op dat moment, maar de streep zonspiegeling in het water en de rode avondsfeer met een herkenbare zon die niet ergens in een grote overbelichte vlek verborgen zit, heb ik tenminste goed te pakken gekregen. Dat al de rest tot silhouetten is omgetoverd vind ik ook niet eens een nadeel, integendeel.


    12-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 februari Holle wegen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als je van Lichtaart naar Kasterlee wandelt langs de zuidkant van de N123 volg je een route die over de volledige lengte langs, door en over de zogenaamde Kempense Heuvelrug loopt. Bij de begrippen “heuvel” en ”rug” hoeft men zich echt niet zo veel voor te stellen. Mensen uit bergachtige streken die hier ooit hun vakantie zouden komen doorbrengen zullen zonder twijfel lyrische verhalen schrijven over het platte land, maar voor ons is dit het reliëf, de bergskes en de wegen er doorheen noemen we holle wegen. Deze plek in de buurt van het gehucht Goor  is de kruising van twee zulke holle wegen. Door de jaren heen is hier een steeds dieper wordende put ontstaan die meer dan driehonderd dagen per jaar een quasi onneembare hindernis is voor alle passanten. Enkele gesneuvelde bomen hebben trouwens al een tijd een van de kruisende wegen zo goed als helemaal afgesloten maar de Lichtaart-Kasterlee-verbinding kan theoretisch gezien nog altijd. Er zijn wel eens 4x4-rijders die hier per sé willen tonen hoe macho ze zijn en die bijten er ook steevast hun tanden op stuk, lokale tractor-rijdende boeren en bosbeheerders kunnen er occasioneel met gevaar voor lijf en leden wel eens doorheen laveren maar de modale mountainbiker of wandelaar – categorie waar wij toe behoren – zal liever het inmiddels parallel lopende smalle omleidingspaadje gebruiken. Dat deden wij ook vandaag en de foto die dit illustreert is ook van op dat iets hoger gelegen traject gemaakt.  


    11-02-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs