Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    11-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 december Superhond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de dagelijkse wandeling komen we langs enkele plekjes die voor Phaido onweerstaanbaar zijn blijkbaar. Hier wil ie telkens weer even het bos in en als we hem dan roepen komt ie ook weer elke keer over deze gevallen boom springend naar ons toe gelopen. Ik heb eergisteren ook al eens geprobeerd deze foto te maken, maar met de 17-70 op de body en helemaal ingezoomd, was f 4 het grootst mogelijk diafragma. Met het weinige licht in het bos in dit seizoen kwam ik bij ISO 1600 – hoger kan ik echt niet gaan met de 50D – uit op een sluitertijd van 1/800 en aan Phaido vragen om wat langzamer te lopen was onbegonnen werk. Geen enkele opname was dus echt scherp. Vandaag had ik daarom mijn meest lichtsterke lens er op gezet, de 50 mm f 1.4, en gewapend met statief, draadontspanner en een duidelijk plan zou ik dat eens overdoen. Eerst had ik de camera op statief gezet en manueel scherpgesteld op de boomstam. Toen kwam het er op aan af te drukken precies op het moment dat Phaido er over zou springen, daarvoor had ik dus de draadontspanner nodig, dan had ik beter zicht op mijn aanstormend onderwerp. Gelukkig is Phaido een superhond en vond hij het niet erg om een tiental keren hetzelfde spurtje er uit te persen, het vrouwtje aan de ene kant van de heuvel en ikzelf bij de camera aan de andere kant. Uiteindelijk waren er enkele shots bij die goed genoeg bleken. Bij f 1.8 en ISO 1250 kwam ik uit op een sluitertijd van 1/3200 en dat was snel genoeg om zelfs een supersonische Phaido in de beweging te bevriezen. Door de achteraf toegepaste ruisreductie is het resultaat toch iets softer geworden dan ik wilde, maar daar doen we later wel eens iets aan, als ik een full-frame zal hebben… het is binnenkort Kerstmis en ik speel zelf Kerstman. J


    11-12-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 december Avondkleuren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het lijkt wel alsof alle fotografen dezer dagen beslist hebben het internet te overladen met mooie kleurige zonsondergangen. Zowel op facebook als op flickr als op Zoom.nl en op alle andere sites waar ik toevallig verzeil tijdens mijn omzwervingen in cyberworld komen er prachtige avondluchten voorbij. Ik kon dus niet achterblijven. Toen we deze avond, iets over vijf uur, van Wuustwezel naar huis reden - we hadden de kleinkinderen van school gehaald en veilig thuis afgeleverd - zag ik dat de hemel toch wel erg opvallend kleurde in het westen. In de hoop ergens een fotografeerbaar plekje te vinden met één of ander voorgrond-object ben ik in de buurt van  Loenhout dan maar zonder veel terreinkennis en op goed geluk een zijstraatje ingedraaid. Deze rij bomen leek me al meteen een geschikt onderwerp. Het moest wel uit de losse hand want ik had geen statief bij, maar al steunend tegen de wagen lukte het toch nog om met ISO 800, f 3,5 en 1/60 de boel voldoende scherp te houden. Lang leve de beeldstabilisatie … J  

    10-12-2013 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 december De maan schijnt door de bomen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is rijkelijk laat natuurlijk, Sinterklaas is al enkele dagen terug naar Spanje, maar toen ik deze avond Phaido nog even uitliet in de tuin zag ik de maan door de bomen schijnen en ik moest onwillekeurig aan het liedje denken. De kronkels in de menselijke geest zijn vaak ondoorgrondelijk want bijna tezelfdertijd wist ik dat ik dit wilde fotograferen. Hoe begin je daaraan? Flitsen wilde ik niet, dus ben ik even terug naar binnen gelopen, camera en statief mee naar buiten gesleurd, en… een zaklamp. Na dat ik met behulp van de flash scherp gesteld had op de boom heb ik de sluiter 30 seconden open gezet terwijl ik boom en omgeving met de zaklamp bescheen. Dit is het resultaat. De maan die wazig door de lichte sluierbewolking net niet voor overbelichting zorgt en de gele gloed van de straatverlichting in de verte zorgen samen voor een heel aparte sfeer.  De zaklamp was net voldoende om ook vooraan een beetje licht te hebben. Ik zit ondertussen al andere toepassingen van dit procedé te bedenken… J

    09-12-2013 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 december Kerstversiering
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als je dan een foto maakt van de kerstversiering thuis, dan zou het logisch en normaal zijn dat je kleurtjes laat zien, en toch vond ik ook hier weer de zwart wit omzetting sterker. Het origineel, in full colour, zal ik wel  op facebook gooien tussen alle andere shots die ik vandaag maakte van de activiteiten van het vrouwtje.
    Als Josee aan de kerstversiering begint heb ik daar meestal weinig inbreng in. Hooguit mag ik op de ladder om de hoogste, voor haar onbereikbare dingen op te hangen, en met elektriciteit heeft ze ook weinig affiniteit. Goed, ik zie haar dan bezig en uiteraard is het fototoestel nooit ver weg, maar als een deel van het project afgewerkt is wordt wel mijn mening gevraagd. Zeg maar, de omgekeerde wereld van wat er meestal gebeurt als ik mijn fotos bewerkt heb. Het venster aan de straatkant, klaar zijnde, vond ik zeer smaakvol in groen en zilver. Jammer voor de kleurenkijkers maar dat zie je niet in zwart wit natuurlijk, ook hier ging het me bij de foto evenwel meer om de lichtinval, o.a. op haar favoriete zetel, dan om de kleuren, die alleen maar afleiden.
       

    08-12-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    07-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 december Herfstbladeren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had de 90 mm macrolens op mijn toestel gezet voor de dagelijkse wandeling. Enerzijds beperkt dat de potentiele onderwerpen maar je dwingt jezelf zo om anders te kijken en creatief om te gaan met je fotografie, anderzijds kan ik absoluut niet klagen over de scherpte van deze lens met vast brandpunt, de beperkte scherptediepte schept daarenboven weer andere leuke mogelijkheden.
    Voor kleine beestjes moet je in deze tijd van het jaar niet meer in het bos zijn, maar gelukkig leent een macrolens zich ook voor andere dingen, zoals daar zijn: planten, bladeren, paddenstoelen, schimmels enz. enz… Ik kon enkele zwavelkopjes, elfenbankjes en een totaal afgetakelde kastanjeboleet verschalken, maar echt fris waren die niet meer, het meeste aandacht had ik voor de laatste kleurrijke herfstbladeren. Nu het herfstlover uitgedund is tot nog enkele spaarzame eenzame blaadjes zijn totaalbeelden al veel minder interessant en zodoende ging ik voor de details. Deze eikentak die onder de hoge dennenbomen om mijn aandacht schreeuwde vond ik een prima doel om er even de camera op te richten. Diafragma 2,8 zorgde er voor dat het grote kontrast tussen lucht en donkere takken in de achtergrond flink getemperd werd - het had wat mij betreft nog iets rustiger gemogen maar je kunt niet alles willen
    J
    - en met een beetje inflitsen kreeg ik de onderkant van de bladeren toch voldoende belicht.
    Het hoeft niet altijd groot en spectaculair te zijn, schoonheid schuilt ook vaak in de simpele dingen, je moet het alleen maar willen zien.
       

    07-12-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    06-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 december Schaduwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn zo van die dagen dat het meezit, mooi licht, mooie luchten en precies op het goede moment ergens langs gewandeld komen. In deze tijd van het jaar krijg je zeer lange schaduwen door de laag staande zon en de bomen achter mij zorgden voor een bijzonder schouwspel. Je hoeft geen fotograaf te zijn om te zien dat dit als het ware glijbanen zijn die de blik naar achter in het beeld trekken. Het enige probleem om dit soort situaties te fotograferen is meestal dat je eigen schaduw er ook op staat. Ik heb dus geprobeerd mijn weelderig lichaam zo te positioneren dat het in de schaduw van enkele bomen verborgen zat, maar op de een of andere manier waren die bomen toch net niet dik genoeg… J ( of kunnen we dat ook anders uitdrukken? ) 

    06-12-2013 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 december Brugje over de Rulloop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “ Waar blijft ie nu weer…? “  Met z’n tweeën staan ze te wachten tot ik bijgebeend ben. Phaido begrijpt ook niet waarom ik altijd achterblijf en dan met dat zwarte ding voor mijn gezicht in zijn richting lijk te wijzen. Hij is langs Josee gaan staan en maakt zich zo groot mogelijk om beter te kunnen zien.
    Dit is het brugje over de Rulloop aan de ingangspoort naar de Hoge Rielen, langs de kant van Kasterlee. Op dit punt moeten we kiezen of onze dagelijkse wandeling er nog een extra lus bij krijgt, of dat we gewoon rechtsaf slaan om terug richting huis te trekken. Hier moeten ze wel op me wachten als ik weer druk aan het fotograferen ben.
    Ik vermoed trouwens dat ik alle fotogenieke plekjes op onze vaste ronde wel al ooit gefotografeerd heb, maar een foto van dit brugje met Phaido die zijn voorpoten op de reling legt om te zien waar baasje blijft had ik nog niet…
          

    05-12-2013 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 december Drie Jefkes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Woensdag, kleinkinderen-dag, da’s vaste prik wat betreft de Herentalse tak van het nakomelingschap alleszins. We hadden eerst grote zus afgezet bij Balance Health Center voor de balletles en daarna waren we met de wagen een eindje verderop gereden om een frisse wandeling te ondernemen rond het Zwart Water. Phaido en Jefke,  dat jonge grut, die stoeiden en spurtten er op los, terwijl oma en pake Pol rustig de mooie paadjes volgden.
    Plotsklaps zagen we in de verte, tegen een boom geleund, nog een tweede Jefke staan, en Jefke één wilde natuurlijk graag gaan kennismaken. Na een korte vriendschappelijke babbel hoorden ze boven zich een stemmetje: “ Hallooo, ik ben hier… “, en daar zat warempel nog een derde Jefke op een tak van de boom… Gelukkig had ik het fototoestel in aanslag en kon ik het tafereeltje vastleggen.
    Het kan ook zijn dat dit verhaal helemaal verzonnen is natuurlijk en dat ik me een beetje heb zitten amuseren met de mogelijkheden van het gebruik van lagen in Photoshop…
            

    04-12-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 december De Melle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben nog een extra heerlijke zonnige late herfstdag gekregen, best frisjes, dat wel, maar ideaal wandelweer. We hebben er van geprofiteerd om naar Turnhout te rijden en het pad rond de Melle nog eens te stappen,  zo’n goede twee-en-halve kilometer wandelplezier. Het was er best druk trouwens, er waren nog een aantal liefhebbers die van deze waarschijnlijk laatste mooie dag gebruik maakten om er op uit te trekken. Phaido was ook van de partij natuurlijk en tussen de vele fotos die ik weer maakte zitten er wel enkele die in aanmerking komen voor de jaarlijkse kerstkaart…  Hier poseert ons wandelvriendje voor een doorkijk naar de wijdsheid van de plas en het landschap er omheen.        

    03-12-2013 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 december De Kabouterberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Frank had het gezegd op TV: “ Profiteer maar van dit weer want het zal niet blijven duren…”. Dit soort aansporingen hebben wij eigenlijk niet nodig om de wandelschoenen aan te trekken, wel zorgde het er misschien voor dat de tocht vandaag net iets langer werd dan gewoonlijk en dat we eens een andere kant uit trokken.  We zijn met Phaido aan de overzijde van de Kasterleesteenweg gaan wandelen, richting Hoge Mauw en Kabouterberg. Vanouds is de Kabouterberg een populaire bestemming voor ouders en grootouders die een dagje natuur willen beleven met de kroost. Wij hebben er zelf ook ettelijke dagen gesleten met onze eigen kinderen en meer recent met de kleinkinderen en we kennen er alle paadjes en plekjes. Maar ook voor de hondjes is dit een leuke bestemming natuurlijk. In dit seizoen lopen er niet veel kinderen en bezorgde ouders in de weg en dus vonden wij dit de geschikte tijd om Phaido eens te laten kennismaken met een stukje Kasterlee dat voorlopig nog onontgonnen gebied was voor hem. De vele luchtwortels van de dennen wijzen er op dat de duinen van de Kempense heuvelrug hier vroeger hoger waren en een kombinatie van natuurlijke wind-erosie en intensieve recreatie heeft gezorgd voor die bijzondere fenomenen.
    Ik heb dit al vaker gefotografeerd en ook vandaag kwam ik met een flinke oogst thuis. Nadat ik wat had zitten experimenteren met allerlei bewerkingen kwam ik plots op het idee dat de beste manier om deze bizarre wortels te tonen misschien wel een pittige zwart-wit omzetting zou zijn… dan word je alvast niet afgeleid door kleur, en gaat het alleen maar over de vorm. Ik heb dus Nik Silver Efex-Pro 2  hier maar eens op losgelaten.
         

    02-12-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 december Teambuilding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens deze derde en laatste dag van ons weekendje Moezelstreek, had ik voorgesteld een wandeling door het Dortebachtal te doen, uiteraard had dat iets met een van mijn hobbies te maken. Op de site Geocaching.com had ik gezien dat daar een erg mooie multicache was gelegd en daar wilde ik wel eens naar op zoek. Prima gelegenheid om nog wat meer vrienden aan te steken met het geocaching-virus. Ik had er meteen bij verteld dat ik in de omschrijving ook gezien had dat het een zeer zware wandeling dreigde te worden en de weersomstandigheden waren niet echt van dien aard om juichend de wandelpaden op te trekken. Toch waren we met z’n twaalf om de tocht aan te vatten. De overige vier uit het gezelschap hadden er voor gekozen de Reichsburg in Cochem te gaan bezoeken. Maar goed dat het een beetje fris was trouwens want we hebben gezweet !!! Zwaar was het inderdaad, steil, smal, vaak glibberig en eigenlijk soms ook wel een beetje gevaarlijk. Maar we slaagden er in zonder averij tot bij de eindlocatie te raken en ondanks de aanslag op onze fysieke capaciteiten vond iedereen het een van de highlights van ons verblijf.
    Na de vondst en het loggen waren we nog niet aan het einde van ons avontuur. Het paadje waarlangs we weer terug naar Klotten afdaalden werd steeds maar steiler en smaller en op het einde was het zelfs de naam paadje niet meer waard. De laatste meters was er zelfs geen paadje meer, en dat is waar ik deze foto maakte. Je zou het teambuilding kunnen noemen.

    01-12-2013 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 november Wijnproeverij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als het over wijn gaat wil ik graag een woordje meespreken. Met ons vriendenclubje op weekend aan de Moezel stond er uiteraard een bezoek aan een wijnkelder met rondleiding en… jawel, een wijnproeverij op het programma. Josee is niet zo’n liefhebber en Phaido is al helemaal niet geïnteresseerd, dus die waren met z’n tweetjes in het hotel gebleven, maar ik liep op de eerste rij he…
    Toen onze gids voorstelde met mijn toestel een foto te maken van onze groep ging ik daar graag op in, dan sta ik er zelf ook eens op… Je ziet overduidelijk dat de stemming opperbest was na de tiende soort en lijkt het maar zo of was het inderdaad ook waar dat de beste wijn op het laatst geschonken wordt?  


    30-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 november Geocaching
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben er ondertussen toch maar mooi in geslaagd enkele van de mede-moto-club-leden aan te steken met het geocache-virus. Het was zeker een bijzondere gewaarwording toen ik alvast als eerste van de groep een welkoms-wijntje aan het nuttigen was en de anderen me kwamen vragen eerst "mee een cachke te gaan zoeken" vooralleer in de andere geneugten te duiken...  Gedeelde vreugde is dubbele vreugde he. We hebben 'm gevonden!!! In Klotten aan de Moezel ( let wel, met dubbele "t" ) is voor ons team niks meer onvindbaar. We gaan zo meteen onze vondst vieren met alles wat drinkbaar is hier... en ik vrees ( ben er van overtuigd Wink ) dat ze hier wel een en ander in huis hebben...   

    29-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 november De bierkaart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Balance Health Center, het dans- en fitness-instituut waar het vrouwtje, schoondochter en kleinkind wekelijks aan de conditie, de lijn en de dansvaardigheden werken is toe aan een nieuwe website. Zaakvoerder Tim - vorig jaar ben ik met hem doorheen America gereisd om zijn Race across America te fotograferen - had mij gevraagd om wat fotos te maken en dus ben ik daar vandaag mee bezig geweest. Actie dans, actie fitness, de diverse ruimtes…  en dan kom je uiteraard ook terecht in het café. Het zal wel geen toeval zijn dat ik daar het meeste tijd spendeerde. Natuurlijk maak je binnen zo’n opdracht ook de nodige detail-fotos en toen ik deze rij bieren-op-fles, als illustratie van de bierkaart, zag staan was dat een voorzet voor open doel. Ik ben de laatste tijd nogal vaak bezig met scherptediepte en als onderwerp leende zich dat daar perfect toe. Ik stelde met een groot diafragma ( f2.8 ) scherp op het derde flesje, niet dat Hoegaarden mijn ding is maar voor het experiment wijk je al eens van je leefregel af. Dan zie je hoe zelfs de kriek vooraan al een beetje onscherp is en voorbij de Leffe wordt het helemaal vaag. Er tussen, in de verminderende scherpte ( symbolisch ? ) zitten enkele flesjes die ik als consument zeker niet zou versmaden, mijn voorkeur voor Duvel in flesje nummer zes is genoegzaam gekend, maar ook de beide Maredsous-brouwsels  in nummer vier en vijf, de Karmeliet in acht en de Sint Bernardus in negen mogen ze mij altijd presenteren.  Niet dat ik die vandaag ook allemaal geprobeerd heb, maar na volbrachte taak heb ik er toch één genuttigd. Je mag drie keer raden welke… J      

    28-11-2013 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    27-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 novemver Twee aalscholvers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben deze middag tot aan de Dekshoevevijver gefietst. Lang geleden dat ik daar nog eens was gaan rond kijken. Ook in dit seizoen is er nog een overdaad aan vogelsoorten te spotten merkte ik. Eendjes, allerlei soorten ganzen, fuuten, een zilverreiger, meeuwen en veel klein grut en… diverse aalscholvers kreeg ik te aanschouwen. Bijzonder die laatste soort lijkt zeer goed vertegenwoordigd hier zo lijkt het, waarschijnlijk tot grote frustratie van de plaatselijke vissers die knarsetandend moeten toezien hoe die zich te goed doen aan het visbestand van de plassen. Door de uitgestrektheid van de waterpartijen is het trouwens redelijk moeilijk die beesten goed in beeld te krijgen want, slim als ze zijn, blijven ze steeds de wacht optrekken in een van de bomen op de eilandjes en tot nader order is dat verboden terrein voor de wandelende, sportende of fotograferende bezoeker. Toen ik twee exemplaren in één boom zag zitten heb ik toch eens aangelegd. Twee aalscholvers in één foto, die kans krijg je ook niet alle dagen. Ondanks de 300 mm op de Eos bleek het net te ver om juichend veel details van de veelvraten te kunnen vastleggen, maar als compositie vond ik het wel het fotograferen waard, ook al omdat de bovenste zo mooi in het zonnetje zat.
    Als je dus een giga zoomlens ter beschikking hebt, een 500 mm of zo, en dan liefst nog met een dikke converter er op, en je zoekt een plek om aalscholvers te fotograferen, dan is de Dekshoevevijver in Geel, ook bekend als de Kasseman of de gemeentelijke visvijver, de place to be als het weer nog eens vriendelijk wil zijn de komende dagen…
         

    27-11-2013 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 november De Smallebroeken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om mooie natuur- en landschaps-fotos te maken hoef je niet ver te reizen, zeker niet in dit seizoen. De herfst heeft me al een heleboel prachtige plaatjes opgeleverd. De dagelijkse wandelingen met Phaido renderen mag je wel stellen. De Smallebroeken is de naam van een rustig landelijk veldweggetje in de groene omgeving tussen Lichtaart, Kasterlee en Tielen. Gisteren had ik het er ook al over,  in de verte ga je links een paadje in als je bij de Shetland ponies wilt geraken. Dat was vandaag niet aan de orde, ik vond dit beeld mooi genoeg om er de camera voor uit de tas te halen, even na te denken over een geschikte compositie en dan enkele keren af te drukken. Een shot meer of minder kost niks extra in de digitale fotografie he. Als ik heel eerlijk ben dan was het eigenlijk in werkelijkheid toch een beetje somberder dan het op deze foto lijkt, maar met de hulp van Photoshop en natuurlijk mijn onmisbare Nik-filters kon ik de herfstkleurtjes toch net iets meer verzadiging en kontrast meegeven om zodoende een warmere sfeer neer te zetten.     

    26-11-2013 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 novemver De Shetland Ponies
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als we langs de Smallebroeken richting Rulloop wandelen zien we dagelijks in de verte onze vriendjes de Shetland Ponies, het is een bonte grote groep, ik tel er meestal een stuk of tien. Ze grazen in een achterliggende weide en we gaan niet elke keer even goede dag zeggen, we moeten dan namelijk via een klein paadje de normale wandelroute verlaten, maar op z’n tijd willen we toch wel eens wat dichterbij gaan om te zien hoe het er mee gaat. Het zijn vriendelijke en nieuwsgierige dieren, de hele kudde van op afstand fotograferen is niet zo makkelijk want als ze me zien komen zijn ze meestal sneller bij de afsluiting dan ikzelf en dan komen ze ongevraagd voor de camera lopen om zodoende een totaalbeeld onmogelijk te maken. Ook vandaag moest ik enkele keren opschuiven en van positie veranderen voor ik deze twee ongehinderd in beeld kon nemen. Om de indruk te wekken dat de foto van binnen in de wei gemaakt is moest ik over de draad leunen en mijn armen zo lang als mogelijk maken. Vanuit dit laag standpunt ( of moet ik in dit geval hangpunt zeggen? ) kon ik uiteraard niet door het oculair zien, dus moest ik min of meer op het gevoel richten, enkele keren afdrukken en hopen dat de automatische scherpstelling z’n werk goed zou doen. Snel op het schermpje kijken was voldoende om te constateren dat het resultaat best wel aanvaardbaar was. Thuis heb ik ‘m wel nog even door Photoshop moeten halen om de horizon recht te zetten, gepast te kadreren en de belichting te optimaliseren, maar zoals al vaker aangehaald: ook dat hoort bij de hedendaagse fotografie.

    25-11-2013 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 november De kastelein vertelt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zondagavond staat in onze agenda steevast als bezet aangeduid. Okee, het gebeurt wel eens dat er een andere verplichting opduikt waar we echt niet onderuit kunnen, maar normaal gezien gaan we dan met de vrienden iets consumeren in een van de kroegen in de buurt. Café “De Pelleman” is een van de gelegenheden waar we graag belanden. Ook vandaag was dat de plek van afspraak. 
    Jef, of moeten we zeggen Vokke Pelleman, de kastelein, is iemand die altijd wel interessante weetjes en anekdotes te vertellen heeft en hij maakt ook tijd voor zijn stamgasten. Als hij dan bij ons gezelschap aan tafel komt zitten zijn we altijd wel nieuwsgierig naar de nieuwtjes en de grappen die hij voor ons in petto heeft.
    Ik kon van op de plaats waar ik zat met de 17-70 net de kop van de stamtafel in beeld nemen. De andere leden van het gezelschap zullen het me wel niet kwalijk nemen dat op deze plaat alleen maar Jef Kiek, Josee, Weeltje en Carine staan die met volle aandacht aan de lippen van onze cafébaas hangen. Bij een volgende gelegenheid ga ik wel eens aan het andere eind van de tafel staan, dan komt de andere helft ook in beeld…
    J

    24-11-2013 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 november Herfst uitbraak
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bij het begin en aan het einde van onze dagelijkse wandeling komen we voorbij deze afsluiting. De tuin waar we langs lopen zit binnenin al helemaal vol herfst veronderstel ik. Hoewel de bewoners hun best hebben gedaan om al dat schoons op te sluiten en voor zich zelf te houden zie je op deze foto dat de natuur altijd wint. De herfst kun je niet opsluiten, die zoekt en vindt wel een uitweg. Doorheen de spleten, kieren en gaatjes komt de kleurenpracht toch al naar buiten en zo kunnen voorbijwandelende fotografen daar ook van genieten… J 

    23-11-2013 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 november Klompennageltjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor deze foto werd ik een beetje geïnspireerd door iets wat ik eerder deze week op een fotoblog zag, ik geef het toe. Dit is mijn toch enigszins afwijkende versie daarvan. Een andere reden om de macrolens nog eens boven te halen is dat ik vorige donderdag een gesprek had met een van de leden van onze fotoclub die er aan denkt er een te kopen. Ik vertelde haar over de specifieke eigenschappen en meer bepaald over de scherptediepte.
    Dat je met een macrolens ook andere onderwerpen in beeld kunt nemen dan de bloemetjes en de insectjes is wat mij betreft al lang duidelijk. Deze namiddag ben ik eens met enkele spijkertjes aan het stoeien gegaan. De precieze nederlandse benaming van die dingen ontgaat me, vroeger noemden we dit in het dialect “klompenagelkes”. Ik ben trouwens op 1 april ooit door mijn vader naar de winkel gestuurd om 100 gram klompenagelkeszaad, maar dit terzijde…
    Experimenteren met scherptediepte is iets wat ik altijd al fascinerend gevonden heb sedert ik wat meer serieus met fotografie bezig ben. Dan is de macrolens daarvoor het instrument bij uitstek natuurlijk.
    Op deze grijze namiddag heb ik dus het bakje waarin ik alle oude vijsjes, schoefjes en dies meer bewaar eens uit het rek gehaald en ik heb daaruit alle soortgelijke spijkertjes gezocht en dicht bij elkaar rechtop op de tafel gezet. Het deed me trouwens denken aan een groep mensen, -  we zijn ook allemaal gelijk, maar toch zo verschillend… -  meer specifiek misschien aan een zangkoor.  Bekeken door de macrolens merk je hoe klein het gebied met volle scherpte is. Ik heb gefocust helemaal vooraan op de sopranen en de alten en dan zie je hoe op de derde rij, zeg maar anderhalve centimeter verder naar achter, alles al behoorlijk onscherp wordt en helemaal achteraan, bij de bassen en de tenoren, nog eens een centimeter verderop, zijn er alleen nog maar vage schimmen. Toch is dit gefotografeerd met diafragma 14, een waarde waarmee je bij een gewone groothoek bvb. alles van hier tot Oostende scherp hebt bij wijze van spreken…

    22-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs