Inhoud blog
  • Bekend maken van klavieren met smallere toetsen
  • Steekproef: handspan man versus vrouw
  • Oorsprong van het klavier met de afmetingen zoals we ze nu kennen
  • Oorsprong van het klavier in de maat zoals we ze nu kennen
  • pleidooi voor 7/8 en 15/16 klavieren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • Steinbuhler: Klavieren 7/8 en 15/16
  • Rachmaninov had big hands
  • perfect-fit piano, geen kwetsuren meer
  • carol leone over de 7/8 piano
  • Wij schrijven geschiedenis: call to action met getuigenissen over kleinere klavieren
  • Steinway heeft reeds kleiner klavier gemaakt (op vraag)
  • Verslag aankoop DS 7/8 keyboard
  • clara cleymans interview humo
  • piano's met smallere toetsen
  • Pianisten met kleine handen
    De ontmoetingssite voor pianisten met kleine(re) handen
    03-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekend maken van klavieren met smallere toetsen

    PASK is een organisatie of vereniging die meer bekendheid wil geven aan het klavier met smallere toetsen.

    Je kan een mail sturen om up-to-dat te blijven of om actief betrokken te zijn bij het bekend maken en aanvaard maken van een piano met smallere toetsen


    www.paskpiano.org/getting-involved.html


    Ook interessant om zelf meer geïnformeerd te zijn.

    Vooral ook interessant voor Europese pianisten.  In Amerika komt dit reeds goed op gang  Als ik zie op die aantal jaren dat ik dit concept volg is er al heel wat in beweging gekomen. 

    Piano's 15/16 worden gebruikt in universiteiten en worden makkelijker aangeboden.  En aanvaard.

    In Europa is dit nog niet het geval.

    Wil je ook ambassadeur worden voor Europa? 

    "Getting involved" !!!


    03-05-2015 om 11:36 geschreven door NancyDP  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steekproef: handspan man versus vrouw

    Name Gender Total hand span (iches) 2-5 finger span (inches) Hand ratio [2-5span/total span] Max interval played

    RB       F          7.00                                  4.70                               0.67                                               8 – edge of white keys, not comfortable

    PS       F          7.40                                   6.00                              0.81                                                8 - comfortable

    PM      F          7.60                                   6.00                              0.79                                                9 - on edge

    JS        F          7.60                                   6.00                              0.79                                                9 - on edge

    HH      F          7.60                                   6.30                              0.83                                                9 - on edge

    JW      F          7.90                                   6.00                              0.76                                                9 - on edge

    VE      F           8.00                                  6.00                               0.75                                               9 - on edge

    RB     M          8.00                                  6.00                                0.75                                               9 - on edge

    DJ      F           8.00                                  6.10                                0.76                                               9 - on edge

    BP     F            8.00                                  6.70                                0.84                                               9 - on edge

    MT    F            8.00                                  7.10                                0.89                                               9 - on edge

    JL      F            8.10                                  6.80                                0.84                                               9 - on edge

    SB    M            8.20                                  6.10                                0.74                                               9 - barely comfortable, 10 - on edge

    DC    M           8.20                                  6.60                                0.80                                               9 - barely comfortable

    MD    F           8.40                                  6.20                                 0.74                                               9 - comfortable, 10 - on edge

    MR   M           8.50                                  6.10                                 0.72                                               9 - comfortable, 10 - on edge

    LG   F             8.80                                  7.00                                 0.80                                               10 - on edge

    LC   M            8.80                                  7.20                                 0.82                                               10 - on edge

    DD   M           8.90                                   7.50                                0.84                                               10 - on edge

    MC   M          9.00                                   6.40                                0.71                                                10 - on edge

    HO   M           9.00                                   6.40                                0.71                                                10 - on edge

    RJ    M            9.00                                   7.40                               0.82                                                 10 - on edge

    AM  F             9.00                                   7.50                               0.83                                                 10 - on edge

    RC   M            9.20                                   7.30                               0.79                                                 10 - on edge

    RM   M           9.50                                   7.00                                0.74                                                10 - comfortable, 11 - on edge


    Bron: www.cicadabay.com

    23-04-2013 om 16:58 geschreven door NancyDP  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oorsprong van het klavier met de afmetingen zoals we ze nu kennen
    Piano keyboards have not always been the size they are today; between 1784 and 1876, they were smaller than today. Sakai (2008) has documented the variations in keyboard span of various keyboard instruments dating back to 1559. These range from 180 mm for the clavichord to 188 mm (measured across eight keys) for the modern piano keyboard. Much of the best known piano repertoire was written between 1750 and 1850 at a time when the keyboard was smaller and repertoire rarely contained intervals larger than an octave.

    In the nineteenth century, European composers such as Liszt had strong links with the major manufacturers who organised tours for these composers/virtuosos in order to market their products. They even built and managed concert halls. For example, Anton Rubinstein and Paderewski both toured the US for Steinway in the late 1800s.

    Piano playing was seen as highly desirable accomplishment for middle and upper class women (like cooking and sewing). For them, the piano was an integral part of domestic activity, including the courting ritual. There was a clear distinction between amateurs (mostly women) who performed in the home and public performers (mostly men). In the 1800s, separate competitions were held for men and women in the Paris Conservatoire – women were expected to be dignified, feminine and graceful, and were warned by Karl Czerny and others not to play certain types of repertoire. Direct comparisons with men were not welcomed.  A Czech company did market a smaller keyboard for ‘ladies’.

    The current keyboard size dates back to about 1880, not long after the time when Liszt and others were actively involved with manufacturers. Notable exceptions since then include a smaller keyboard specially made by Steinway & Sons for Josef Hoffmann early last century; this was essentially a 7/8.

    Other changes during the 19th and 20th centuries include the use of cast iron frames which led to an increase in string tension resulting in heavier and deeper action, the lengths of keys, the height of blacks over whites, and the vertical dip of the black and white keys. As the piano evolved, the need for standardisation increased as pianists (professional and amateur) started to travel outside their own communities, hence the 'one size fits all' approach that has prevailed over the last century.

    22-04-2013 om 08:52 geschreven door NancyDP  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oorsprong van het klavier in de maat zoals we ze nu kennen
    The keyboard size that became the current standard dates back to the late 1800s when it was designed to suit the needs of European male virtuosos such as Franz Liszt. (See Keyboard size history). It did not take account of pianists with smaller hands – women, children and people of Asian descent. If the manufacturers were designing the piano today, one would expect that they would conduct careful studies of hand spans across the human population and relate this data to the demands of the piano repertoire. This would most likely lead to the conclusion that if only one size were to be provided it would be close to the 15/16. But what we have is a piano keyboard which is too small for practically no-one, but too big for many.  It can be compared with ski manufacturers only providing a size which suits tall people and expecting everyone to use that size.

    Sometimes people say that there has been no demand for change. But people rarely express demand for innovation before they have experienced a new product. One only has to consider the constant innovation in the IT industry – anticipating what consumers may like, testing alternatives and then creating the demand. For nearly everyone on the planet, they have only ever seen and experienced one piano keyboard size in their lives, so have difficulty imagining the implications of a different size.

    22-04-2013 om 08:49 geschreven door NancyDP  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pleidooi voor 7/8 en 15/16 klavieren
    In deze eeuw, waar de technologie met rasse schreden vooruit gaat.
    In deze eeuw waar alles mogelijk is.
    In deze eeuw waar men allerhande produkten vindt.
    Als ik nu naar de supermarkt ga vind ik 20 soorten of meer ontbijtgranen, waar ik er vroeger maar 1 vond.
    Ik vind alles voor mijn interieur, een restaurant naar mijn smaak.  De auto waar ik mee rij is gepersonaliseerd, mijn keuken is aangepast aan mijn leefstijl, mijn salon is quasi voor mij op maat gemaakt.
    En ga zo maar door.
    In deze eeuw vind ik het dan ook niet meer dan normaal dat ook mijn piano aangepast is aan mijn hand.
    Hierbij durf ik het pleidooi aangaan om het op de markt brengen van minstens 3 standaarden klavieren:
    Het gewone standaard klavier dat nu al een aantal eeuwen zijn dienst doet, het 15/16 de (dat toch ook al eens een aantal keren is opgedoken) en het 7/8 ste klavier. Zeg maar een L (large), een M (Medium) en een S (Small).  Waarbij het gewone standaardklavier voor de gewone en grotere mannenhand (eventueel ook vrouwen met uitgesproken grote handen).  Het 15/16 voor de doorsnee handen en het 7/8 klavier voor de vrouwenhand en de kleine(re) mannenhand.
    Ik ga er van uit dat pianospelen gebeurt vanuit de geest en de ziel.  En dat de handen hiervoor "slechts" werktuigen zijn.  En waarbij iedereen anders geschapen is. Vergelijk: een alt kan een hele mooie stem hebben als ze altpartituren ten gehore brengt, maar zij zal geen sopraanaria's gaan zingen.  Waarom niet: zij is geschapen met een lage vrouwenstem.  Een atleet met een 40 van schoenmaat, moet je ook niet laten lopen in een sportschoen maat 45 of omgedraaid.
    Helaas, wij pianisten moeten het al een aantal eeuwen stellen met slechts 1 soort klavier.  Wij moeten de maat aanvaarden die doorheen de geschiedenis zo gegroeid is.  Voornamelijk onder invloed van mannelijke pianisten, mannelijke componisten en mannelijke fabrikanten.
    Dan zeg ik: "hier klopt iets niet."  En wij maar strekoefeningen doen om toch maar een grotere greep te kunnen nemen en ons aan te passen aan die piano, en maar kwetsuren oplopen...........Hier kom ik in een ander bericht nog op terug.
    Dit pleidooi zal de rode draad zijn doorheen dit blog.  Hopelijk gaat uiteindelijk mijn droom in vervulling: 3 soorten klavieren: de L, M en S versie.

    17-04-2013 om 00:00 geschreven door NancyDP  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 27/04-03/05 2015
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013

    Categorieën


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs