Op het einde van de week werkten we vooral aan ons kipje.
We experimenteerden met een veer en verf, nadien moesten we ook de vleugeltjes, kam en lel uitprikken. Juf zorgde ervoor dat alles goed aan elkaar bevestigd werd.
We deden ook nog een andere oefening: Leg hetzelfde ei bij de juiste kip.
Wat maandag een dubbel verjaardagsfeest moest worden, startte toch wel in mineur.
Tuur werd maandag 3 jaar, mama had heel wat fruitsalade gesneden maar ... bij het opstaan voelde Tuur zich helemaal niet lekker! Gevolg hij kon niet naar de klas komen. Daar ik vorige week gemaild had met de mededeling geen tussendoortje te voorzien, is de mama van Tuur zo vriendelijk geweest om toch de fruitpotjes naar de klas te brengen. Dikke dank u wel alvast !!
Lucas werd maandag ook 3 jaar en trakteerde ons op gebak. Alhoewel er heel wat kapoentjes afwezig waren, hebben ze al het gebak verorberd . Hop hop hop ... alles was op! Ook een dikke dank u wel daarvoor!
Na het feesten werkten we verder aan de scheurtechniek + zoek het juiste ei/kip.
Vandaag was Tuur terug en werd hij volop in de bloemetjes gezet !!
Woensdag zijn we gestart met ons nieuw thema ' Pasen '.
We hadden deze week vooral aandacht voor de kip en kuiken.
Welke kleur kan een kip hebben, vanwaar komt een kuikentje, welke kleur heeft een kuikentje, ...
We puzzelden een gekleurde afbeelding van een kip met haar kuikentjes ( 2 tot 6 stukken )
We kleurden een thematische prent in en als laatste werd de scheurtechniek her opgefrist ( was toch wel een tijdje geleden ) of aangeleerd voor sommige.
Misschien goed om weten is dat de scheurtechniek bijdraagt tot het verfijnen van de fijne motoriek ! Dus laat ook jullie kapoentjes thuis vaak vrij scheuren in reclamefolders .
Deze week hebben we ons thema ' de baby' afgewerkt.
1. We werkten onze kinderwagen af.
2. We maakten een gekke, grote fopspeen.
3. We werkten aan een wiskundige opdracht: 1-1 relatie - Geef elke baby 1 fopsspeen. Op het einde zagen ze dat er eentje over was en we deze niet zomaar ergens mochten bijkleven maar dat er gewoon eentje teveel was.
4. We oefenden ook het puzzelen in ( houten puzzels 6 stukken voor de oudsten ) - dit vraagt nog voor de meeste een beetje inoefening. Moeten leren kijken naar de kleuren, vormen, ... WEET !! Oefening baart kunst.
Vrijdag 9 maart sloten we de week super plezant af!
Gustje werd 3 jaar en trakteerde ons op een super coole fruit-piratenboot! Dank u wel hoor!!
In de namiddag mochten we dan baby Nora verwelkomen ( zusje van Georges ).
De mama toonde ons hoe de baby gewassen wordt, ingesmeerd, aangekleed, ... Ook een dikke dank u wel hiervoor!!
De komende dagen zullen we niet echt rond een thema werken.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat er niets gedaan zal worden.
Ik onderneem activiteiten in functie van het komend oudercontact, op die manier kan ik jullie zo concreet mogelijk te woord staan.
De voorbije dagen hebben we volgende werkjes gedaan:
1. Uitprikken van slab - doel: op de lijn prikken en niet ernaast ( wat niet makkelijk was voor sommige )
2. Patroon volgen op slab - doel: oudsten: 2 gekleurde vierkantjes afwisselend op lijn kleven - jongsten: gekleurde vierkantjes op lijn kleven
3. Beschilderen van toiletrolletje - doel: we nemen het rolletje vast tussen duim en wijsvinger, beschilderen het rolletje maar niet onze handen
4. Nieuwe woorden aanbrengen - doel: maken kennis met volgende woorden en proberen die actief te gebruiken bij het zien van een afbeelding: zwanger - baby - wiegje - slab - fopspeen - bad - kruipen - mobiel - wegen.
Door het vele herhalen en spelen met de woorden kan ik zeggen dat er heel wat peuters de woordjes echt goed kennen en vlot kunnen verwoorden, anderen soms een eerste letter nodig en konden het dan ook. Super!
5. Woordstukjes klappen ( voor de oudsten ) - doel: de aangebrachte woorden, kunnen verwoorden + in woordstukjes klappen. Nu denken jullie misschien wat is daar de bedoeling van? Wel dit is een eerste oefening op het leren lezen in het eerste leerjaar, het lezen start met het hakken en plakken bv k -oe-k = koek. Bij ons ging het van zwan-ger / ba-by / wie-gje / slab / ....
6. Versje aanleren : baby baby ... - doel: memoriseren van woorden, zinnen, ontdekken ook ritme en rijm in vers.
Elise was eerst een beetje onwennig om in de belangstelling te staan maar eens we de kaarsjes mochten aansteken en uitblazen genoot ze er heel wat meer van.
De muffins werden door iedereen gesmaakt !! Bedankt voor de traktatie Elise en ouders.
Vandaag mochten we een nieuw vriendinnetje ontvangen namelijk Noélie.
Deze dag is voor haar bijzonder goed verlopen! Geen enkel traantje gedurende de ganse dag. Hopelijk zal dit morgen ook het geval zijn hihi.
Er werd ook een logische volgorde gemaakt door de oudste peuters. Jongetje staat in onderbroek maar wil zich verkleden in clown, kunnen wij de prentjes zelf juist leggen?
En dan ..................................
Deze middag kreeg ik van de papa te horen dat Ayyoub vandaag grote broer werd van Akram !! Deze namiddag moest hij niet naar school en mocht hij zijn mini-broertje gaan bewonderen. Proficiat aan mama, papa, Mohamed Amin en Ayyoub !!
Maar daarnet ontving ik nog een bijzondere mail !
Ook Georges werd vandaag grote broer van zus Nora !! Ik weet niet in welk ziekenhuis de beide mama's vertoeven, maar kunnen nog in hetzelfde ziekenhuis, zelfde gang liggen ! Ook een dikke proficiat aan de papa, mama en Georges!
Vandaag werden er verschillende spelletjes klassikaal aangebracht, met de bedoeling dat deze dan tijdens vrij spel, zelfstandig kunnen gespeeld worden.
We begonnen met kledij, maskers, attributen en hoofddeksels waar te nemen. Intussen werden ook volgende woordjes aangebracht: carnaval, slinger, confetti, masker, clown. Deze zullen heel wat keren verwoord worden, dus hopelijk zijn er kapoentjes die ze zullen onthouden .
Nadien mochten ze een clowntje een mooi pak geven door middel van te stempelen met wattenstaafjes.
De opdrachten waren: 1. We stempelen binnen de omtrek ( alleen het pak van de clown )
2. We zorgen dat het wattenstaafje steeds bij het juiste kleur weer terecht komt.
3. We drukken mooi af en wrijven de verf niet open.
Voor sommige zijn de doelen goed bereikt, voor anderen namen het experimenteren soms de bovenhand.
Een zelfstandige opdracht was : sorteer het gekleurd speelgoed naar kleur ! Dit lukte bij iedereen supervlot! Toppie!!