We namen de juiste vuilniszakken bij de hand en uiteraard onze werkhandschoenen.
Dit vonden onze kapoenen eigenlijk al een hele belevenis .
Grote handschoenen aan kleine handjes hihi.
Wij kregen de speelplaatsen toebedeeld om op te ruimen.
Wel ... we vonden eigenlijk niet zoveel papiertjes!
Wat dan wel wil zeggen dat zowel de kleuters als de leerlingen van de lagere school tijdens de speeltijden consequent hun papiertjes in de vuilnisbakken gooien.
Dikke duim toch wel !!
Al ons zware werk werd beloond dankzij het Oudercomité van onze school met ..... "FRIETJES" !
Vandaag vierden we de verjaardag van Amy in de klas.
Amy werd gisteren ( zondag ) 3 jaar dus vierden we dit vandaag in de klas.
Het uitblazen van de 3 kaarsjes ging heel vlot, heeft waarschijnlijk gisteren ook kunnen oefenen .
De verjaardagscake werd door iedereen gesmuld hoor! Dikke dank u wel aan de ouders voor deze traktatie.
Vandaag maakten de kinderen ook kennis met juf Michelle.
Zij zal voortaan (5u per week) wat extra ondersteuning bieden in de klas.
Op die manier kan de groep soms worden opgesplitst om de technieken verder in te oefenen, de eerste kleuters klaar te stomen voor de 2° kleuterklas, enz.
Welkom juf Michelle, we kijken uit naar een fijne samenwerking.
We werkten ook verder aan het puzzelen van onze thematische prent.
De instappers maakten ook kennis met de lijmtechniek. Het eerste werkje is een feit .
Ook nog even melden dat er weer heel wat gehoest en geproest wordt in de klas.
Hoor ook weer dat sommigen koorts hebben, dus mama's en papa's jullie zijn verwittigd.
Nog enkele sfeerbeelden van onze eerste week na de paasvakantie.
Het was eigenlijk een bewogen weekje; wennen aan elkaar en de juf, werkjes maken, zindelijkheidstraining, eerste warme dagen van het jaar dus extra drankpauzes + insmeren tegen de zon en alles laatste mindere nieuws Phea die na 3 dagen valt op de speelplaats en haar polsje gebroken heeft .
Maar Phea deed dat vrijdag bijzonder goed met haar gips! Het is een taai, flinke meid! Bravo prinsesje.
Elise moet ook een oogplakkertje op in de voormiddag sinds deze week, ook dat vroeg enige uitleg aan de kapoentjes . Maar wat een mooie plakkertjes Elise!! Die worden gespaard om de vlinder mee te versieren,... we hebben wel nog heel veel vakjes te gaan .
Nog enkele sfeerbeelden van onze eerste week na de paasvakantie.
Het was eigenlijk een bewogen weekje; wennen aan elkaar en de juf, werkjes maken, zindelijkheidstraining, eerste warme dagen van het jaar dus extra drankpauzes + insmeren tegen de zon en alles laatste mindere nieuws Phea die na 3 dagen valt op de speelplaats en haar polsje gebroken heeft .
Maar Phea deed dat vrijdag bijzonder goed met haar gips! Het is een taai, flinke meid! Bravo prinsesje.
Elise moet ook een oogplakkertje op in de voormiddag sinds deze week, ook dat vroeg enige uitleg aan de kapoentjes . Maar wat een mooie plakkertjes Elise!! Die worden gespaard om de vlinder mee te versieren,... we hebben wel nog heel veel vakjes te gaan .
De klasgroep bestaat nu reeds uit 28 peuters, de bankjes zijn volzet moet ik zeggen .
Voor Alan en Miel verliep de start niet zo makkelijk, de traantjes stonden in de aanbieding.
Alan is van Poolse afkomst en kent geen woordje Nederlands ( herkenbaar zoals bij Olivier ), is dus voor hem een hele grote verandering ... maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij zich heel vlug zal thuis voelen.
Tegen de middag liep het ook voor het Miel heel wat vlotter.
Kiara, Ella en Phea deden dat super!
Geen traantjes gedurende de ganse dag en volgden vlot het klasgebeuren.
De anciens waren toch wel ook een beetje onder de indruk van de grootte van de groep, geween, chaos bij het legen van de boekentas, overvolle koekenmanden, ....
Maar tegen de middag was de rust weergekeerd, verliep de organisatie vlot.
Toch kon ik vaststellen dat er sommige tijdens de vakantie op hun wenken bediend werden, hemdje in de broek werd niet meer toegepast, jas dichtritsen gaf wat moeilijkheden, ...
Relaxing time zit erop ... we gaan met die banaan
Het zal nog voor iedereen enkele dagen wennen zijn maar ook deze keer zullen we tot een hechte groep groeien.
Op het einde van de week werkten we vooral aan ons kipje.
We experimenteerden met een veer en verf, nadien moesten we ook de vleugeltjes, kam en lel uitprikken. Juf zorgde ervoor dat alles goed aan elkaar bevestigd werd.
We deden ook nog een andere oefening: Leg hetzelfde ei bij de juiste kip.
Wat maandag een dubbel verjaardagsfeest moest worden, startte toch wel in mineur.
Tuur werd maandag 3 jaar, mama had heel wat fruitsalade gesneden maar ... bij het opstaan voelde Tuur zich helemaal niet lekker! Gevolg hij kon niet naar de klas komen. Daar ik vorige week gemaild had met de mededeling geen tussendoortje te voorzien, is de mama van Tuur zo vriendelijk geweest om toch de fruitpotjes naar de klas te brengen. Dikke dank u wel alvast !!
Lucas werd maandag ook 3 jaar en trakteerde ons op gebak. Alhoewel er heel wat kapoentjes afwezig waren, hebben ze al het gebak verorberd . Hop hop hop ... alles was op! Ook een dikke dank u wel daarvoor!
Na het feesten werkten we verder aan de scheurtechniek + zoek het juiste ei/kip.
Vandaag was Tuur terug en werd hij volop in de bloemetjes gezet !!
Woensdag zijn we gestart met ons nieuw thema ' Pasen '.
We hadden deze week vooral aandacht voor de kip en kuiken.
Welke kleur kan een kip hebben, vanwaar komt een kuikentje, welke kleur heeft een kuikentje, ...
We puzzelden een gekleurde afbeelding van een kip met haar kuikentjes ( 2 tot 6 stukken )
We kleurden een thematische prent in en als laatste werd de scheurtechniek her opgefrist ( was toch wel een tijdje geleden ) of aangeleerd voor sommige.
Misschien goed om weten is dat de scheurtechniek bijdraagt tot het verfijnen van de fijne motoriek ! Dus laat ook jullie kapoentjes thuis vaak vrij scheuren in reclamefolders .
Deze week hebben we ons thema ' de baby' afgewerkt.
1. We werkten onze kinderwagen af.
2. We maakten een gekke, grote fopspeen.
3. We werkten aan een wiskundige opdracht: 1-1 relatie - Geef elke baby 1 fopsspeen. Op het einde zagen ze dat er eentje over was en we deze niet zomaar ergens mochten bijkleven maar dat er gewoon eentje teveel was.
4. We oefenden ook het puzzelen in ( houten puzzels 6 stukken voor de oudsten ) - dit vraagt nog voor de meeste een beetje inoefening. Moeten leren kijken naar de kleuren, vormen, ... WEET !! Oefening baart kunst.
Vrijdag 9 maart sloten we de week super plezant af!
Gustje werd 3 jaar en trakteerde ons op een super coole fruit-piratenboot! Dank u wel hoor!!
In de namiddag mochten we dan baby Nora verwelkomen ( zusje van Georges ).
De mama toonde ons hoe de baby gewassen wordt, ingesmeerd, aangekleed, ... Ook een dikke dank u wel hiervoor!!
De komende dagen zullen we niet echt rond een thema werken.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat er niets gedaan zal worden.
Ik onderneem activiteiten in functie van het komend oudercontact, op die manier kan ik jullie zo concreet mogelijk te woord staan.
De voorbije dagen hebben we volgende werkjes gedaan:
1. Uitprikken van slab - doel: op de lijn prikken en niet ernaast ( wat niet makkelijk was voor sommige )
2. Patroon volgen op slab - doel: oudsten: 2 gekleurde vierkantjes afwisselend op lijn kleven - jongsten: gekleurde vierkantjes op lijn kleven
3. Beschilderen van toiletrolletje - doel: we nemen het rolletje vast tussen duim en wijsvinger, beschilderen het rolletje maar niet onze handen
4. Nieuwe woorden aanbrengen - doel: maken kennis met volgende woorden en proberen die actief te gebruiken bij het zien van een afbeelding: zwanger - baby - wiegje - slab - fopspeen - bad - kruipen - mobiel - wegen.
Door het vele herhalen en spelen met de woorden kan ik zeggen dat er heel wat peuters de woordjes echt goed kennen en vlot kunnen verwoorden, anderen soms een eerste letter nodig en konden het dan ook. Super!
5. Woordstukjes klappen ( voor de oudsten ) - doel: de aangebrachte woorden, kunnen verwoorden + in woordstukjes klappen. Nu denken jullie misschien wat is daar de bedoeling van? Wel dit is een eerste oefening op het leren lezen in het eerste leerjaar, het lezen start met het hakken en plakken bv k -oe-k = koek. Bij ons ging het van zwan-ger / ba-by / wie-gje / slab / ....
6. Versje aanleren : baby baby ... - doel: memoriseren van woorden, zinnen, ontdekken ook ritme en rijm in vers.