Peter Motte
Peter Motte - Vertaler


Met dank aan iedereen die helpt om deze blog te onderhouden.

Foto

Foto

Foto


Zoeken in blog


Blogs over strips
  • Andreas, striptekenaar
  • Comic Book Verfilming
  • Music, Media & Entertainment

    Met dank aan Vertaalbureau Motte
  • Vertaalbureau Motte bij WordPress
  • Vertaalbureau Motte website

    Inhoud blog
  • Ezzulia-uitdaging mei 2021
  • Ezzulia-uitdaging april 2021
  • Van Dale Grammatica - Werkwoord: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans
  • Ezzulia-uitdaging maart 2021
  • Ezzulia-uitdaging februari 2021

    Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, De Tijdlijn, film, fantasy, sciencefiction, horror, literatuur, auto's, beeldende kunsten, computers
    Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, De Tijdlijn, film, fantasy, sciencefiction, horror, literatuur, auto's, beeldende kunsten, computers
    05-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze dode morgen, Spoorloos, door Frank Roger
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Spoorloos, Frank Roger

    bespreking: Peter Motte, 548 woorden

     

    Toen de voorpagina op een leesforum werd gezet, was de eerste reactie: "Een ontzettend lelijke cover, als ik eerlijk ben."In werkelijkheid is het rood van de cover minder opdringerig dan op digitale foto's, omdat er een zweempje oranje in zit. Op het echte boek zie je ook beter dat het rood meer over de voorpagina is verspreid, door het roest van de sporen. Die leiden naar het rode vraagteken in de verte.

     

    Maar zoals we allemaal weten moet je een boek niet beoordelen volgens de cover. Al moet ik toegeven dat die uitspraak meestal wordt gebruikt door mensen met een twijfelachtige smaak, die daarmee jouw oordeel over hun favorieten onontvankelijk willen verklaren, omdat je ze niet zou hebben gelezen. Waarbij ze wel negeren dat een cover nu eenmaal wordt gemaakt om een bepaald publiek aan te trekken. Als er met bloed besmeurde blote madammen opstaan, is het wel degelijk de bedoeling om mensen aan te trekken die iets willen lezen over met bloed besmeurde blote madammen.

     

    Maar op "Spoorloos" staan geen met bloed besmeurde blote madammen, gewoon een roestig treinspoor.

     

    En waar leidt dat heen?

     

    Onderaan op deze webpagina vind je tamelijk volledige lijsten van alle publicaties van Frank Roger. Ik zocht eerst op wat in de bundel stond dat ik al had gelezen. Als je een torenhoge ongelezen NTL hebt, dan doe je dat.

     

    Maar uiteindelijk moest ik toegeven dat ik niet zeker wist of ik die oudere uitgaven van Frank Rogers verhalen wel al had gelezen. Hoogstwaarschijnlijk wel, maar in enkele gevallen misschien ook niet, en ik wou die verhalen niet mislopen.

     

    Dus besloot ik maar het hele boeltje te lezen.

     

    En toen bleek dat de verhalen in de bundel beter tot hun recht kwamen dan in de tijdschriftuitgaven. Het is niet de eerste keer dat ik merk dat het medium waarin een tekst verschijnt, de ervaring ervan sterk kan beïnvloeden, maar ik had dit niet verwacht.

     

    En uiteindelijk las ik de hele bundel in vier avonden uit.

     

    En wat staat er zoal in?

     

    Je kunt niet zomaar zeggen dat Frank Roger een sciencefictionschrijver is, al profileerde hij zich wel zo in de jaren 1970 en 1980. Maar geleidelijk breidde hij de genres uit. Zijn belangrijkste richting is het magisch-realisme. De verhalen zijn vreemd, erg geïnspireerd, en al heeft hij de neiging zich niet te veel te bekommeren om redactionele eisen en regels die worden opgelegd in schrijfcursussen, toch weten ze tot het einde te boeien.

     

    Enkele verhalen zijn inderdaad sciencefiction, zoals "Het complex", "Brussel bij nacht" en "Vallen en opstaan". Dat laatste heeft zelfs wat van typische de-mens-tegen-intelligente-beestjes-sf. Horror zit er nooit echt in, en wat dat betreft is de verwijzing naar H.P. Lovecraft op de flaptekst misleidend.

     

    Vreemde ideeën zijn er wel. In "Bibliopolis" verdwaalt iemand in een enorme boekhandel. De eerste regels van "De man die stierf" illustreren op wat voor paden Frank Roger ons wil sturen: "Gisteren heb ik Oliver Cunningham teruggezien. Dat was een verrassing, want de man overleed enkele weken geleden."

     

    Nou, een boek dat zo durft te beginnen, leg je niet meer aan de kant.

     

    Spoorloos, Frank Roger, 2020, De scriptomanen, paperback, 254 p's, 24x15x2,5 cm, isbn 978-94-6566-405-7,

    prijs: 22 euro

    Niet bij mij te koop. Probeer via de Standaard Boekhandel, of www.schrijverspunt.nl

    05-06-2020, 00:00 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:frank roger, spoorloos, deze dode morgen, recensie, bespreking, fantastische literatuur, magisch-realisme, sciencefiction, sf
    31-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze dode morgen, Een inleiding tot de geschiedenis van Van Nu en Straks, door Louis Sourie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een inleiding tot de geschiedenis van 'Van Nu en Straks', door Louis Sourie

    Bespreking: Peter Motte, 515 woorden

     

    "Een inleiding tot de geschiedenis van 'Van Nu en Straks' " is eigenlijk een dubbelzinnige titel.

    Deze literatuurgeschiedenis door Louis Sourie behandelt eerst de omgeving waarin de ideeën van "Van Nu en Straks" ontstonden, daarna de gebeurtenissen rond 1883, dan de tijdschriften "Jong Vlaanderen" en "Ons Toneel", om ten slotte in te gaan op de tijd dat de Van Nu en Straks'ers geen eigen blad hadden, en vaak in de "Nederlandsche Dicht- en Kunsthalle". Pas het laatste hoofdstuk gaat over "Van Nu en Straks" zelf.

    "Inleiding" betekent dus niet alleen dat het boek de geschiedenis niet tot in alle details behandelt, en slechts een voorzet is tot verder onderzoek, maar ook dat het de periode behandelt die voorafgaat aan "Van Nu en Straks", waardoor het een inleiding is tot de gebeurtenissen met het dat blad.

    Ergens slaat die titel nergens op. Beweren dat het louter een inleidinkje zou zijn, is vooral een bescheidenheidstopos. Toegegeven: als je die periode echt zou willen kennen, zou je om te beginnen de publicaties waarover het gaat, moeten lezen. En dat zijn niet alleen de eerder vermelde tijdschrift, maar ook boeken, zoals bijv. "Hoe men schrijver wordt" van Stijn Streuvels.

    Dit werkje van Louis Sourie - het telt maar 186 p's, eindnoten en bibliografie inbegrepen - vertelt nauwkeurig hoe de omstandigheden waren, en wat voor tegenstand de hele generatie van "Van Nu en Straks" kreeg. Ze worden ook de Negentigers genoemd, omdat ze na de Tachtigers komen. Ze moesten zich loswrikken uit een vastgelopen literair milieu. Hun critici keurden zelfs Guido Gezelle af, terwijl hij nu de enige Vlaamse dichter uit de 19e eeuw is, die nog vaak wordt gelezen.

    Opvallend was dat ik Louis Sourie in het algemeen leesbaarder vind dan August Vermeylen in "Beschouwingen". Vermeylen was een belangrijk denker, die een grote rol heeft gespeeld in het bevrijden van Vlaanderen uit limiterende visies, maar sommige passages van hem lezen als gehakt stro, al kan hij ook meeslepend zijn. Het gehakt stro-verschijnsel doet zich bij Sourie echter minder voor, en lijkt een hebbelijkheid van de laat 19e-eeuwse schrijfstijl.

    Sourie heeft wel zijn onderwerp mee. Door alle tegenstand en het geruzie tussen Tachtigers en Negentigers, tot in Nederland waar ook de Nieuwe Gids'ers tegenstanders hadden, zijn er genoeg ingrediënten om er meer van te maken dan een louter geschiedkundige opsomming van feiten. Er zijn in die periode nogal wat polemieken over en weer geweest. Dat helpt natuurlijk beter om een boeiend verhaal te schrijven, dan de soms puur theoretische uiteenzettingen van August Vermeylen.

    "Inleiding tot de geschiedenis van "Van Nu en Straks" van Louis Sourie is in elk geval een onmisbaar boekje om het literaire tijdperk van Vlaanderen in de 19e eeuw beter te begrijpen.  Dat er soms wat moeilijk door te komen is, neem je er dan graag bij.

     

    "Inleiding tot de geschiedenis van "Van Nu en Straks", Louis Sourie, 1942, Kortrijk, Jos. Vermaut, paperback, 186 p's, 22,5 x 15 cm, duidelijk oud exemplaar

    tot koop via deze link voor 10 euro exclusief verzendkosten, verpakking inbegrepen, afhalen mogelijk

     


    31-05-2020, 00:00 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:louis sourie, een inleiding tot de geschiedenis van van nu en straks, deze dode morgen, recensie, besperking, essay, literatuurgeschiedenis
    29-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze dode morgen, Beschouwingen, een nieuwe reeks verzamelde opstellen, door August Vermeylen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beschouwingen, een nieuwe reeks verzamelde opstellen, door August Vermeylen

    Bespreking: Peter Motte

     

    Dit boek lezen was een beetje een begrafenis. Het karton van de cover dateert al van 1942 - de datum van de druk - en door uitdroging hebben de vezels hun veerkracht verloren. Bovendien is de lijm van de rug verstorven. Dat kwam tijdens het lezen geleidelijk in snippers los, en ten slotte scheurde eerste de voorpagina en daarna ook de achterpagina geleidelijk in, zodat ik eindigde met een papierblok zonder omslag. Het boek zal in de papiermand eindigen.

    Soms is het spijtig een boek bij het oud papier te doen. Niet dat ik nu zo vreselijk dol ben op deze "Beschouwingen" van August Vermeylen, maar er staan toch enkele essays in die ik iedereen zou aanraden. "Kunst en moraal" heb ik zelfs twee keer gelezen, de eerste keer in het Frans in een boekje van Paul de Smaele over August Vermeylen, en de tweede keer in deze bundel.

    Maar ook "Het wezen van de romantiek", "Hoger onderwijs en cultuur" en nog enkele andere zijn het lezen waard.

    Sommige stukken geven een algemeen overzicht van een auteur of schilder. Net als in de essays zet Vermeylen daarin zijn kunstopvattingen uiteen, waardoor er in de bundel wat herhaling zit. Hij hecht veel belang aan de harmonie in een werk: dat alle elementen ervan in de juiste verhoudingen ten opzichte van elkaar staan, maar ook dat er een idee aan ten grondslag ligt dat verder gaat dan het louter waarneembare. Voor hem moet er een "karakter" in het werk zitten, dat nog het best van al een "geest" heeft.

    In het algemeen zijn de stukken zo'n vijf bladzijden lang, al zitten er enkele langere essays tussen, die ideeën dan ook grondiger uitwerken. Maar de bundel wordt wat ontsierd door weggevertjes, zoals "Hugo Verriest", dat maar twee bladzijden telt en een inleiding was bij "Werk van Hugo Verriest". Ook "Rik Wouters" telt maar twee pagina's, en verscheen als inleiding bij een boek van A.J.J. Delen over de schilder. Er staat zelfs een "Heildronk op Herman Teirlinck bij zijn vijftigste verjaardag!" in. Zulke korte inleidinkjes verworden al gauw tot lofliedjes, die een bundel als deze zijn diepgang wat ontnemen. Elegische tendensen komen wel meer voor in de artikelen in deze bundel, en het stoort soms wat, vooral omdat Vermeylen vaak met het volle gemoed van de Romantiek schrijft.

    Soms zijn Augusts persoonlijke ontboezemingen wel grappig gebracht, zoals "Onze grote interviews: een half uur met Pieter Bruegel", waarin de auteur een spiritist opzoekt om de schilder Bruegel tijdens een séance te interviewen.

    Vermeylen was ook een gedreven polemist. Dat blijkt uit teksten zoals "Vlaamsch voor 't Assissenhof van Brabant" en "De Bisschoppen en de Vlaamsche zaak", die ook tonen dat hij samen met anderen aan het begin stond van de nieuwe groei van de Vlaamse letteren, die sinds 1830 in de verdrukking waren gekomen. Zonder de polemische inborst van mensen zoals Vermeylen was er toen in België veel minder literatuur in het Nederlands geweest.

    Het Nederlands was niet altijd het beste, al is het na zo veel jaar moeilijk om dat nog te beoordelen zonder een degelijke taalkundig onderzoek. En in de titels hierboven heb ik af en toe de spelling gemoderniseerd om niet te veel last te hebben van rode kringellijntjes, een verschijnsel dat Vermeylen zich niet kon indenken.

    De grote variatie, van polemiek, naar loven, naar karakteriseren, naar essays, met daartussen wat weggevertjes voor vriendendiensten, wekken de indruk ofwel dat er in die tijd weinig verscheen, ofwel dat hij erg populair was en sommigen gewoon alles van hem wilden lezen. De teksten verschenen allemaal van 1905 tot 1939, meestal in het tijdschrift "Vlaanderen". In 1940 was het oorlog, en uit met de pret. De bundel kon wel nog in 1942 verschijnen. Twee jaar later stierf de auteur.

     

    "Beschouwingen, een nieuwe reeks verzamelde opstellen", August Vermeylen, 1942, Brussel-Rotterdam, Manteau -  Nijgh & Van Ditmar, met korte bibliografie, paperback met flappen, 267 p's, 20x16x2,5cm,

    29-05-2020, 00:00 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:August Vermeylen, beschouwingen, een nieuwe reeks verzamelde opstellen, recensie, bespreking, deze dode morgen
    23-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze dode morgen, Het verhaal van de Goscinny's, door Catel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het verhaal van de Goscinny's, door Catel

    Bespreking: Peter Motte

    "Het verhaal van de Goscinny's" geen roman of prozatekst, maar een stripalbums. Van 366 p's.

    Zoiets heet een "graphic novel", al hou ik het niet van die term. Hij is overgewaaid uit de VS, waar ze zich wilden onderscheiden van de "comics", die doorgaans superheldenverhalen zijn, van de krantenstrips, die doorgaans grappen-in-een-strookje zijn, van de Walt Disney-strips, die je wel kent, en ook een beetje van de underground strips, al is de graphic novel eigenlijk uit de underground voortgekomen.

    In Europa vind ik de term eigenlijk overbodig, omdat onze strips nooit zo sterk gesegmenteerd en gepolariseerd werden, en de standaard strips evengoed avonturenverhalen als biografieën konden bevatten. En al leek de lengte gestandaardiseerd op 44 p's (Dupuis) of 64 p's (Casterman), toch was dat nooit echt het geval, en waren er zowel kortere als langere verhalen.

    Catels tekenstijl spreek me ook niet erg aan, maar ik loop er ook niet gillend van weg. Dat is een stukje een kwestie van smaak, maar de tekenaar lijkt hem nog niet helemaal te beheersen.. Al zal dat wel nog komen.

    Die tekenstijl is echter geen reden om het boek aan de kant te leggen. Goscinny staat met enkele anderen aan de basis van het huidige beeldverhaal. Zijn bekendste scenario's schrijf hij voor "Lucky Luke" en "Asterix", maar hij werkte voor vele tientallen strips, waarvan de meeste vergeten zijn. Enkele worden nog herdrukt, zoals "Hoempa Pa".

    Goscinny deed dat flink hard door te werken. Soms sliep hij maar een uur of vier per nacht. Hij tekende aanvankelijk ook, maar alhoewel zijn portretten erg geslaagd zijn, hield hij minder van ingewikkelde decors. Twee goed geportretteerde pratende koppen tegenover elkaar zetten, was één ding, maar ze op een marktplein zetten, was nog wat anders. Decors waren echt niet zijn dada, en daardoor schoot hij als striptekenaar tekort.

    Gelukkig zijn er ook tekenaars die graag gedetailleerde decors tekenen, maar minder goed zijn in plots en grappen bedenken, en om een of andere reden kon Goscinny die aan de lopende band uit zijn mouw schudden.

    Dat talent werd opgemerkt, en hij werd door meerdere mensen gevraagd voor scenario's. Dat was zijn redding qua inkomen, want dat viel een tijd flink tegen.

    In "Het verhaal van de Goscinny's" gaat het niet alleen over de René, maar ook over andere leden van de familie. Hij was een jood die tijdens WOII in Argentinië zat, maar de rest van de familie was in Europa. Zowat zijn hele familie en die van zijn vrouw stierf tijdens WOII. Het is dus een biografie waar meer aan vasthangt dan lollige plaatjes tekenen.

    Verder passeert zowat het hele fundament van de Europese en zelfs stukken van de Amerikaanse stripscène de revue.

    Goscinny werkte mee aan de oprichting van het cartoonblad "Mad", dat ook al sterk afweek van wat doorgaans als strips werd beschouwd. Veel mensen worstelden met het feit dat strips werden beschouwd als iets voor kinderen. Hij had daar geen problemen mee, maar het maakte het leven voor hem moeilijker. "Mad" paste ook niet helemaal in het rijtje kinderliteratuur.

    Goscinny leerde de mensen van "Mad" kennen toen hij in de VS was om werk te vinden als striptekenaar. Hij leerde daar ook Franquin, Jijé en Moris kennen, die er om dezelfde reden waren.

    Maar al die Europeanen zijn uiteindelijk teruggekeerd naar de heimat, en bouwden hier een indrukwekkende carrière uit, in bladen zoals "Spirou/Robbedoes", "Tintin/Kuifje" en "Pilote".

    Catel selecteerde voor "Het verhaal van de Goscinny's" ook veel tekeningen en vroege stripverhaaltjes van René, zodat we een goed beeld krijgen van zijn tekentalent. Voor de biografische inhoud is ze ten dele dank verschuldigd aan zijn dochter, die pas 9 was toen René stierf.

    Voor wie door een flinke avond lezen meer wil weten over een belangrijk stuk geschiedenis van het stripverhaal, is "Het verhaal van de Goscinny's" een goede keuze. En wie gewoon van strips of geschiedenis houdt, komt ook aan zijn trekken.

     

    "Het verhaal van de Goscinny's. De geboorte van een Galliër", Catel, 2020, Amsterdam, De Geus, stripalbum, met steunkleur, met bibliografie, vertaling: Toon Dohmen, oorspr. "Le roman des Goscinny, naissance d'un Gaulois", 2019, paperback, 342 p's, 22x16x2,5 cm, isbn 978-90-445-4278-3, nieuwprijs: 25 euro

    23-05-2020, 00:00 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:het verhaal van de goscinny's, recensie, strip, goscinny, lucky luke, asterix, hoempa pa, catel, het leven van de goscinny, biografie, graphic novel, deze dode morgen, bespreking
    Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.

    Laatste commentaren
  • Jack Aitken vervangt Russel, Russel vervang Hamilton (Peter)
        op Hamilton heeft corona, Stoffel op pole als vervanger.
  • Standaard weer open (Peter Motte)
        op Boekhandels dicht
  • Nieuws over De Laatste Farao (Peter)
        op Nieuwe Blake & Mortimers op komst
  • Goedemiddag blogmaatje (weetjeselkedag)
        op PI-DAG !
  • Goedemiddag blogmaatje (weetjeselkedag)
        op Storm van 10 maart 2019
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (bemoedigendewoorden)
        op Computerkoeltoren!
  • Re: Tentoonstelling Geraardsbergen 950 ( Peter Motte)
        op Tentoonstelling Geraardsbergen 950
  • Re: Tentoonstelling Geraardsbergen 950 ( Peter Motte)
        op Tentoonstelling Geraardsbergen 950
  • Re: In memoriam: Alfons J. Maes (1950 - 2017) ( Peter Motte)
        op In memoriam: Alfons J. Maes (1950 - 2017)
  • Bijna weekend (Bernward)
        op Eindelijk "Het boek der spoken" van Jean Ray!

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Zoeken met Ilse



    Archief per week
  • 26/04-02/05 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 05/11-11/11 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 10/10-16/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 29/12-04/01 1970

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!