TACOMA,WASHINGTON In het begin van de 20ste eeuw werd Theodore Alfred Peterman,een ondernemer in de houtindustrie,geconfronteerd met logistieke problemen. Het hout dat in de bossen gekapt werd,deed er veel te lang over om in zijn zagerij te komen.Vanaf dat moment ging T.A. Peterman experimenteren met trekkers op basis van stoomtechnologie.Peterman had echter gemerkt dat de ontwikkelingen in de auto-industrie zo ver- gaand waren dat hij ook daarmee vrachtwagens kon gaan maken,en al snel wist hij zijn logistieke problemen op die manier op te lossen. Om te beginnen kocht hij enkele oude legervoertuigen op,die hij zodanig verbeterde dat er hout mee kon vervoerd worden.Kort daarna kocht Peterman het bedrijf FAGEOL MOTORS op,Fageol stond erom bekend dat het goede houtchassis maakte,maar na een financieel tegenvallende periode was dat bedrijf failliet gegaan.Vanaf 1939 begon Peterman zijn opmerkelijke vrachtwagens te verkopen aan het publiek. In 1945 overleed Theodore Alfred Peterman,en verkocht zijn vrouw het bedrijf aan een groep ontwikkelaars.In 1958 werd de onderneming T.A. Peterman verkocht aan PACCAR,fabrikant van spoorwegmatrieel en vrachtwagens die op zoek waren naar uitbreiding in hun truck fabricage. PACCAR had al snel de naam gemaakt,Fageol had namelijk de naam BIL-BUILT omdat de oud-directeur W.H.Bill heette. PETERMAN&BIL-BUILT werd PETERBILT
14-12-2008, 00:00 geschreven door Peterbilt 
|