Was dat schrikken, maandagmorgen, bij het zien van sporen en grassprietjes in onze klas!!! Hoe komen die hier? Van wie zijn die afdrukken?
We ontdekten ook nog een grot in onze klas waar ook grassprieten in lagen. Wie durft in de grot kijken?
Niemand in de grot maar we hoorden wel iemand roepen. Jules had zich verstopt achter de spiegel want hij had veel lawaai en gegrom gehoord en wilde weten of wij wisten wie dat was.
Wij moesten Jules teleurstellen wij wisten het ook niet. Hoe kunnen we dat nu te weten komen? Iemand riep een beest! Ja maar welk dier zou het zijn? Opzoeken in een boek! Dat is een goed idee. We haalden er onze dierenboeken bij. We bestudeerden verschillende dieren om "ons beest" te ontmaskeren. Er waren verschillende mogelijkheden. Iemand dacht "een haai" zou dat kunnen? Heeft een haai poten? Een spin hoorde de juf. Kan dat wel? Heeft een spin zulke grote poten?
Nee, dat kan niet we zullen verder moeten zoeken maar nu even niet want meester Jens is er al om te sporten.
Als we na de speeltijd weer in onze klas zijn zegt de juf dat ze een boek gevonden heeft met de mogelijke dader van de sporen. Vol spanning luisteren wij naar het verhaal: "Wij gaan op berenjacht" Vader gaat met zijn vier kinderen en de hond op berenjacht. Ze moeten zich een weg banen door de weerbarstige natuur. Maar hindernissen als water, modder, een sneeuwstorm en een donker bos krijgen hen niet klein. Moedig en zonder angst zetten ze door tot ze bij een grot komen. En wat vinden ze daar? Jawel, een beer! Maar als die hen achterna komt, maken ze zich maar beter snel uit de voeten. Na dezelfde omgekeerde uitdagende tocht huiswaarts, besluiten ze veilig onder de warme dekens dat het best bij deze ene berenjacht kan blijven.
Ja, nu zijn we zeker! De sporen zijn van een beer, BRRRR! Hoe ziet de beer eruit? Groot en bruin. In onze creahoek mengen wij scheerschuim met groene, rode en oranje verf tot een bruine, grote, beer! Als de grote bruine vlek droog is zullen wij er een angstaanjagende beer van maken door hem rollende ogen, harige oren en een natte neus te geven. Grrrrwww!!!!
Namiddag spelen juf Gina en juf Patricia poppenkast voor alle kleuters. Het gaat over afval sorteren.
We beëindigen deze spannende dag met een kringspel. We zien 4 dieren en als alle oogjes dicht zijn stopt de juf er eentje in de grot. Welk dier is weg?
Dinsdagmorgen heeft de juf een verteltafel klaargezet om het verhaal: "Wij gaan op berenjacht" te vertellen.
Na het verhaal mogen we weer aan de slag gaan in de hoekjes.
We leren ook een nieuw liedje: "Er zit een beer al achter 't riet, ik hoor hem wel maar zie hem niet." Grrrww! Om beurt mochten we een dier aanduiden uit onze dierenboeken en dan zongen wij het lied en deden het geluid na.
Op woensdag mochten wij in de klas van juf Sandra (vierde leerjaar), ons verhaal digitaal gaan bekijken op het smartbord. De leerlingen van juf Sandra hadden sportles dus hadden wij de klas voor ons alleen.
Na het verhaal waren we toe aan een rustpauze en aten we een lekkere peer tijdens ons tutti-frutti moment.
Na de speeltijd wilden sommige kapoenen graag in ons berenjachtboek lezen en anderen speelden het verhaal graag na aan de verteltafel die de juf had klaargezet.
We speelden ook met berespelletjes...
En zijn ook begonnen met het afwerken van onze beer.
Op donderdag hoorden wij gerommel uit de grot komen! Oei, oei wie durft gaan kijken? Amai, er zit een beer in maar gelukkig blijkt hij lief te zijn.
Het grommelen komt van zijn buik omdat de beer honger heeft. Ocharme hij heeft al lang niets gegeten en heeft zin in berepap. Geen probleem, wij gaan berepap maken. Wat hebben we allemaal nodig? Hoe gaan we te werk? Samen komen er wel uit. Iedereen mag helpen. Melk in een kookpot. Veel melk want wij willen ook berepap proeven.
Na de berepap gaan wij op berenjacht. Kom we gaan op pad ... We gaan op berenjacht! We gaan een hele grote vangen. Wat een prachtige dag. We zijn niet bang!
We komen aan een wei met lang zwiepend gras. We kunnen er niet boven. We kunnen er niet onder. We moeten er dwars doorheen. Zwieperde zwiep, zwieperde zwiep.
We gaan op berenjacht! We gaan een hele grote vangen. Wat een prachtige dag. We zijn niet bang! Ojee water! een kolkende rivier met water. We kunnen er niet boven. We kunnen er niet onder. We moeten er dwars doorheen. Plenserdeplons, plenserdeplons,
We gaan op berenjacht! We gaan een hele grote vangen. Wat een prachtige dag. We zijn niet bang! Ojee modder!. Vieze, vuile modder. We kunnen er niet boven. We kunnen er niet onder. We moeten er dwars doorheen. blubberdeblub, blubberdeblub,
We gaan op berenjacht! We gaan een hele grote vangen. Wat een prachtige dag. We zijn niet bang! Ojee een woud!. Een diep donker woud We kunnen er niet boven. We kunnen er niet onder. We moeten er dwars doorheen. struikeldestruik, struikeldestruik,
We gaan op berenjacht! We gaan een hele grote vangen. Wat een prachtige dag. We zijn niet bang! We komen aan een grot, het is er donker... We kunnen er niet boven. We kunnen er niet onder. We moeten er dwars doorheen Ik zie rollende ogen, ik voel harige oren, ik voel een natte neus, HET IS DE BEER!!!!!
Snel naar huis! De beer wil ons vangen... (De beer werd gespeeld door een kleuter uit de klas van juf Wendy) Dankjewel Lune, je hebt dat zeer goed gedaan.
Struikeldestruik door het bos...
Blubberdeblub door de modder...
Plenserdeplons door de rivier...
zwieperdezwiep door het gras...
Snel naar binnen, de trap op,.. Ojee, we zijn vergeten de deur dicht te doen!
Hoera, vandaag vieren wij de verjaardag van Lena. Eerst een kroon en even in de spiegel kijken of het kroontje mooi past. Daarna alles klaarzetten om er een grandioos feest van te maken. Ballonnen, kaarsjes, cake en chocolademelk, Lena had alles bij voor een super leuk verjaardagfeest.
We zingen : "Kaarsjes, kaarsjes op de taart, want het is feest vandaag!"
Na het uitblazen van de kaarsjes mag Lena het cadeau uitpakken dat zij meebracht voor onze klas. Wauw, een playmobile speeltuin. Zo leuk om te spelen met ons poppenhuis. Dankjewel, Lena en mama en papa voor het super cadeau.
Nu mag Lena een geschenkje kiezen uit de doos van de juf. Ze kiest een fluitje.
Nu gaan we zingen en dansen voor ons jarig vriendinnetje! Lang zal ze leven, hieperdepiep, HOERA!!
Gelukkige verjaardag, een kriebel en een kus van ons allemaal
Nu maken wij een tekening voor Lena daar maakt de juf een album van voor een mooie herinnering van deze leuke dag.
Nu smultijd, hmm, zo lekker!
Voor Lena naar huis gaat krijgt ze haar album met een dikke zoen
en natuurlijk ook Jules mag mee.
We sluiten ons thema af met een leuke beredans : "Gummibear!"
En dan een gummibeersnoepje als hekkensluiter.
Dit thema heeft de juf nieuw uitgewerkt en was een voltreffer. Kapoentjes en juf vonden het super leuk! Fijn weekend en tot maandag.
Vorig weekend heeft juf Carla heel lang getwijfeld over welk thema ze kiezen zou. Waar zou ik mijn kapoentjes gelukkig mee maken? Vermits er volgens de weermannen en weervrouwen veel regen opkomst was, dacht de juf : "Dat is het! Wandelen in de regen, springen in de plassen." Daar zullen mijn kapoenen plezier aan beleven. (Toen wist de juf natuurlijk nog niet dat er alles behalve veel regen zou vallen).
Niet te geloven! Jules zat in zijn zwembroek op ons te wachten. Hij bibberde van de kou. Jules had deze morgen zelf zijn kleren gekozen. Maar Jules toch! Het is winter dan doe je toch geen zwembroek aan. Mijn kapoentjes vertellen Jules welke kleren we in de winter aantrekken en helpen hem met het kiezen van de juiste outfit.
Wij zullen vanaf nu een weerkalender samenstellen dan kan Jules zien welke kledij hij moet aantrekken.
Dinsdag brachten we allemaal onze laarzen en parapluutjes mee. Mijn kapoentjes wilden natuurlijk niet wachten om op stap te gaan en de juf durfde niet langer wachten want zij had zo een voorgevoel dat het niet meer zou regenen.
Geen regen maar gelukkig wel enkele plassen om in te springen.
Als het niet wil regenen dan zetten we het toch in scene zodat mijn pagadders toch de druppels op hun paraplu kunnen horen.
Nu moeten wij wel onze laarzen uit krijgen. Geen probleem wij helpen elkaar en hebben er plezier in.
De juf heeft een cd met regengeluiden waar wij heel aandachtig naar luisteren. Daarna bootsen wij de regen na met stokjes.
Als mijn kapoentjes naar huis zijn begint het te regenen en ... te regenen en te hagelen ... (Piep, piep, piep) censuur!
Goeieavond, dames en heren. Ik zie U morgen graag weer met MEER weer!
Geen gebrek aan beweging deze week. Sporten bij meester Jens. Van ons sport uur bij meester Koen van deze week helaas geen foto's bij gebrek aan een fotograaf.
De juf vertelde het verhaal van Jan die nieuwe laarzen kreeg. Jan kon stappen, klimmen, schoppen, rennen, springen en dansen met zijn nieuwe laarzen. Hij wilde er zelfs mee gaan slapen.
Zouden wij dat ook kunnen? In onze zaal gaan wij het proberen.
In de hoop dat het zou regenen dansten wij de regendans van Plop.
Maar helaas! De zon scheen zelfs zo fel dat de juf de gordijnen moest laten zakken zodat wij de praatplaat konden zien.
We proberen niet alleen te verwoorden wat we zien maar ook luisteren naar elkaar is belangrijk.
De kindjes op de praatplaat dragen regenjassen. Waarom? Waarom is een regenjas beter dan een andere jas als het regent. Daar denken we over na. We bekijken een regenjas en voelen eraan.
We luisteren nog een keer naar de regen en het onweer op de cd van de juf. Haar kapoentjes schieten in de lach. "Amai!" denkt de juf is het zo grappig?!
Nee hoor. Het zijn de gekke bekken van Ivano die iedereen aan het lachen krijgen.
Daarna is iedereen goed gezind en bootsen we nog een keer de regen na.
Hoera, poppenkast! Apie heeft het koud. Apie bibbert van de kou en kabouter Pom wil graag helpen. Hij komt met van alles op de proppen ( emmer, zakdoek, hoedje van papier) maar Apie bleef het koud hebben. Gelukkig kwam Katrientje langs en zij bezorgde hem een warme muts.
Wij bezorgden ook Jules warme kleren tijdens onze crea.
Wij experimenteerden ook met druppeltellers. Wij lieten druppels vallen op een blad papier.
Wat deden we nog? Mooie gekleurde repen papier in kleine stukjes knippen om daarna in een paraplu te plakken.
Voor de nieuwe kleuters heeft de juf nog eens het stappenplan, om je jas aan te trekken, bovengehaald. Jules deed het eerst eens voor en daarna waren wij aan de beurt.
Van Tik Tak krijgen mijn kapoentjes niet genoeg dus ook deze week in het thema.
Jules springt en danst in een plas en maakt iedereen nat! Maar Jules toch!
We doen ook ernstige activiteiten zoals wiskunde.
Laarzen sorteren volgens kleur. Waar zijn er veel? Waar weinig? Hoeveel laarzen in de groene hoepel? enz... Gooien met de dobbelsteen en evenveel laarzen dan stippen in de hoepel leggen.
Op vrijdag willen mijn kapoenen nog een keer gaan wandelen en natuurlijk doen we dat dan ook. Maar helaas geen regen, er zijn zelfs geen waterplassen. Maar dat kan de pret niet drukken. Wandelen met onze mooie paraplu en laarzen is ook al leuk. Deze keer heeft Jules de juiste kledij aan en mag hij ook mee.
We sluiten de week af met een verhaal van Fien en Max.
Fijn weekend en tot maandag! Hopelijk zijn jullie er dan weer met MOOI weer.
Op maandagmorgen zijn we steeds weer blij elkaar terug te zien. Maar vandaag zijn we extra blij want we hebben er 3 nieuwe vriendjes bij. Welkom aan Amber, Elisa en Gaëthane!
Om beurt vertellen we over onze activiteiten van het voorbije weekend. Jules kon met moeite zijn beurt afwachten om te vertellen. Hij had een ballon gekregen maar die was nog helemaal plat.
Hij vroeg aan de vriendjes van de perenklas om hem te helpen. Mathiz en Marie wilden wel eens proberen maar het lukte niet.
Dan kan de juf misschien eens proberen?
Ja, nu lukt het wel en Jules vraagt aan de vriendjes wat hij allemaal kan doen met zijn ballon. De kleuters geven Jules vele leuke ideetjes.
Terwijl komt bijtje Zoem aangevlogen en ze prikt de ballon van Jules stuk.
Mijn kapoentjes roepen nog : "Nee mag niet!" Maar helaas het is te laat de ballon is stuk en Jules verdrietig.
Gelukkig heeft de juf nog ballonnetjes. Maar de juf is een beetje buiten adem en krijgt de ballon niet opgeblazen! Hoe kunnen we de ballon nog opblazen? "Met een pomp" roept Lou. Ja, goed idee. De juf gaat op zoek naar een ballonnenpomp en blaast de ballon op voor Jules.
Vele kindjes willen nu ook eens proberen om een ballon op te blazen. Sommige proberen hem op te blazen andere willen graag het pompje uitproberen en enkele slimmeriken laten het blazen aan de juf over.
Nu naar de zaal om te experimenteren met onze ballonnen.
Ballen en ballonnen nodigen uit om te bewegen en dat hebben we deze week ook veel gedaan. Ook bij meester Jens tijdens ons sportuurtje hebben we onze balvaardigheid getest.
Ook bij het leren van een nieuw lied over ballen konden wij bewegen maar dat liep niet zoals de juf bedacht had. Het liedje ging als volgt : "Rollen, rollen, laat de bal rollen. Hier en daar, over elkaar. Rollen, rollen, laat de bal rollen. Rollen, rollen...maar! "
Nadien wilde de juf dat wij tijdens het liedje onze balletjes naar elkaar zouden rollen. Dit ging helemaal niet zo vlot want peuters van deze leeftijd geven niet zo graag iets af. Juf Carla heeft met handen en voeten moeten uitleggen dat je wel jouw bal moest wegrollen maar dat er dan ook een andere bal naar je toe kwam. Oef!
Sporten op donderdag met meester Koen.
Tijdens Tik Tak op vrijdag blies de juf bellen van een zeepsopje. Ideaal om te bewegen. De juf blaast bellen en haar vinnige kleuters prikken ze stuk net zoals bijtje Zoem. We mochten ook om beurt zelf eens proberen om bellen te blazen.
Zoals jullie kunnen lezen hadden we geen gebrek aan beweging deze week.
Deze week was ook een beetje een feestweek want er waren maar liefst 2 vriendjes jarig, Lou en Clément!
Op dinsdag vierden we de verjaardag van Lou. Hij was eigenlijk jarig in de vakantie maar dan zijn we er natuurlijk niet dus hebben we Lou vandaag in de bloemetje gezet. Lou's oogjes blonken bij het zien van zijn kroon in de spiegel.
Hij bracht voor ons heerlijke zelfgebakken cupcakes mee en appelsiensap. Hij mocht er drie kaarsjes opprikken en dat was het startsein om te zingen : "Kaarsjes op de taart!"
Nu pakjes tijd. Lou mocht het pakje openmaken dat hij meebracht voor onze klas. Wauw, de duplotrein! Dankjewel Lou daar gaan we zeker veel plezier mee beleven. Nu mocht Lou de cadeautjesdoos van de juf openmaken en er een geschenkje uit kiezen. Lou is zeker creatief want hij koos waterverf. Veel schilderplezier!
Dan gingen we naar de zaal om te zingen en te dansen voor Lou. Hij kreeg vele kriebeltjes en kusjes.
Weer in de klas maakten we een tekening voor ons feestbeest.
Daarna lekker smullen van al het lekkers. Hmm!
Aan het einde van de dag kreeg hij zijn album en natuurlijk ook Jules mee naar huis. veel plezier jongens.
Op woensdag een nieuw fuifnummer namelijk Clément! Hij kwam gepakt en gezakt naar school om er een supertof feest van te maken. Het is feest vandaag dus doen we kaarsjes op de taart. Maar hoeveel eigenlijk? Clément wist het heel goed 3 want nu ben ik drie jaar. Na het zingen van ons verjaardaglied blies hij zonder probleem alle kaarsjes uit. BRAVO voor Clément!
Tijd om pakjes uit te pakken. Spannend! Wat zit er in het pakje dat Clément voor ons meebracht? Een super mooi en leerrijk boek over tegenstellingen. Mijn kapoentjes wilden er meteen in neuzen en dat hebben we samen gedaan. Dankjewel
Clément mocht een cadeautje kiezen uit de geschenkendoos van de juf. Voor het deksel open was riep hij: "Ik wil een fluitje." Hij koos een rood fluitje. Veel fluitplezier, Clément en mama en papa!
Lang genoeg stilgezeten we gaan onze beentjes heffen tijdens een dansje voor onze jarige. Lang zal hij leven, Hieperdepiep,HOERA! Samen met vele kriebeltje en kusjes van ons allemaal.
In de klas maken we een tekening en daarna lekker smullen van de koekjestaart die de mama van Clément voor ons gemaakt had. Hmm, zo lekker!
En dan het moment waar veel van mijn kapoentjes naar uitkijken. Jules op hun buik, klaar om samen veel pret te beleven.
Op donderdagmorgen kregen wij hun avonturen te horen. Clément had een leuk verslag bij met mooie foto's van de logeerpartij.
Dankjewel, aan de mama's en papa's van Lou en Clément voor de leuke verjaardagfeestjes.
Aan de creatafel : Stempelen met ballonnen en later in de week de knikkertechniek oefenen.
Nieuwe uitdagende activiteiten zoals : Torens omgooien met een zwerfbal :
Knikkers met een kleine lepel uit een bord scheppen. Daarna leggen in mousse met kleine putjes. Oefenen van de fijne motoriek.
Spelen in het ballenbad met gekleurde balletjes en buizen om ze door te rollen.
Rollen rollen, laat de trein rollen.
Met plasticine een strandbal versieren door vormpjes uit te drukken en op de strandbal te duwen.
Spelletjes met ronde vormen en verschillende kleuren. Ballonnenspel van Nijntje, met een magneetpen kleine gekleurde balletjes naar de juiste bloem leiden, colorino, enz...
Deze week ook vele klassikale activiteiten zoals : Een ballon met een belletje doorgeven. De juf vroeg om de ballon heel voorzichtig door te geven zodat we het belletje niet zouden horen. Amai, dat was niet makkelijk want mijn kapoentjes vonden het natuurlijk net leuk om het belletje te laten rinkelen.
Natuurlijk mag een goed verhaal niet ontbreken. De juf bracht een boekje mee over hondje Max. Max en de ballon. Max kreeg een ballon hij mocht zelf de kleur kiezen en was zeer fier. Hij wilde leuke spelletjes spelen maar ballon wilde telkens iets anders. Max begreep het eerst niet zo goed totdat hij merkte dat ballon wilde vliegen en dus liet Max de ballon los en keek hem na hoe hij verder en verder naar omhoog vloog. Dag ballonnetje!
Joepie de juf speelde deze week ook Tik Tak. In het thema :"Ballen en ballonnen" natuurlijk met oa. De juf blaast eerst een ballon op en laat hem dan piepen en opeens vliegt de ballon weg. Pffft door de klas. Dat is lachen, gieren, brullen!
Op muziek balletjes sorteren volgens kleur in de juiste doos.
Puzzeldeurtjes op de muziek open en dicht doen. Totdat alle deurtjes open zijn.
Maar ook een toren bouwen met bovenop een bal die licht geeft, Puzzelen op muziek nl. het ballonspel van Nijntje en bekers die schuiven met een balletje eronder. Rara, onder welke beker zit het balletje? Vogel Emoe danst rond een koffer en ontdekt een bellenblaas. Tot slot : Jules en een ballon die een beetje verstoppertje spelen. Totdat Jules hem te pakken krijgt.
Nadat de juf de deurtjes va het Tik Tak huis sloot vroegen haar kapoentjes meteen om nog eens te spelen. maar de juf heeft een beter idee : Wie wil mag zelf eens met de bekers schuiven op de Tik Takmuziek. Dat zien ze wel zitten hoor!
Op vrijdag spelen we een spel met de bal. De juf zingt :" Bal, bal, ronde bal, roep maar wie je vangen zal." Wie de bal heeft roept als het liedjes uit is de naam van een klasgenootje en gooit de bal dan in de lucht. Het vriendje moet dan de bal proberen te vangen.
We houden ook een ballengevecht! Elke kleuter koos een kamp en na het startsignaal vlogen de ballen rond onze oren. Maar we hadden met z'n allen reuzenpret! Vooral toen meester Koen in de zaal verscheen. Toen hebben wij onze krachten gebundeld en samen meester Koen bekogeld! "Dikke pret!"
Ons allerlaatste klassikale activiteit tijdens het ballen en ballonnenthema was een memoryspel. Zoek onder de bekers twee dezelfde voetballen.
Wat een leuk thema, vonden jullie dat ook, mijn schatjes van patatjes?"