heb een "Assembly Manual voor een Classic Speedster en Classic Speedster C" [First Edition 4/84, Copyright 1984] afgedrukt en doorgelezen. Vooral hoofdstuk I-1 trekt m'n aandacht "Parts To Be Purchased", het brengt me echter niet veel wijsheid bij. In het onderdeel 'Considerations When Buying A Volkswagen' (pagina I- 5) worden de 'werkpaarden' besproken. Een extract hieruit: "In summary, the 1967, 1968, 1969 sedans are 1500cc, 53 HP, have ball-joint front ends and a 12 volt system (earlier ones are 6 volt). 1967 was the last year to have a wide 5 bolt pattern on the wheels. In 1968 they were changed to the 4 bolt pattern.
Starting with the 1968 automatic-stick and continuing through the 1969 and newer sedans, a redesigned trans-axle with a double U-joint type independent rear suspension was introduced along with a raised bumper height. The 1970 engines are 1600cc (rated 57 HP), with single-port heads. The 1971 through 1975 engines are 1600cc (rated 60 HP), with dual-port heads. Engines 1973 and later have decreased HP ratings due to emission equipment. ... REMEMBER, as long as the four major items are intact, the wreck is usable. Do not let a rusted or mangled body fool you."
Dus ik zoek een Kever met chassis, voor- en achteras, elektrische circuits en een motor met 60 PK bij voorkeur. Wagen hoeft niet piekfijn in orde te zijn, mag een schadegeval zijn zolang de onderdelen die ik nodig heb niet beschadigd zijn. Wat logisch is natuurlijk. Na nog wat 'afgeschuim' op het world-wide-web bedenk ik mezelf dat ik misschien niet meteen een motor nodig heb, er zijn zowaar websites die volledige motoren verkopen - nieuw! - bijvoorbeeld www.beetle-it.com is zo een website/winkel. Dat biedt vast en zeker perspectieven! Na nog wat leeswerk, ga ik alles es chronologisch op papier zetten, zodat ik ten alle tijde het overzicht kan bewaren.
|