Bij de tweede reeks is het diafragma veranderd, brandpuntafstand is vast en opname afstand is vast. Hoe groter de diafragma waarde, hoe meer scherpte diepte
Voor de volgende foto's heb ik eerst een persoon in het tegenlicht gefotografeerd en daarna met een juiste belichtingscorrectie gefotografeerd. Bij de eerste reeks foto's heb ik een reflectiescherm gebruikt en bij de 2 de reeks foto's heb ik met de instellingen van mijn camera gespeeld. Op beide foto's zie je dat het gezicht van de persoon lichter wordt terwijl het voorheen donkerder was door de tegenlicht.
Bij de volgende foto's heb ik een zwart onderwerp op een zwart achtergrond en een wit onderwerp op een witte achtergrond gefotografeerd. Voor deze foto's heb ik vooral met mijn WB en mijn iso gespeeld.
De volgende foto's heb ik een zwart onderwerp tegen witte achtergrond en omgekeerd gefotografeerd met verschillende lichtmetingsmethode. Hier heb ik vooral met mijn WB en iso gespeeld.
Ik heb drie verschillende brandspuntsafstanden gebruikt om de volgende 3 foto's te maken. Je kan het effect goed zien.
diafragma f 5,5 - sluitertijd 1/50 - iso 400 - brandpuntsafstand 18mm
diafragma f 5 - sluitertijd 1/15 - iso 400 - brandpuntsafstand 35mm
diafragma f 5,6 - sluitertijd 1/15 - iso 450 - brandpuntsafstand 55mm
Bij de volgende foto's heb ik de betaalautomaat even groot gehouden in de drie foto's terwijl mijn brandpuntsafstanden variëren. Je kan de effect goed zien op de achtergrond. De auto's worden groter of kleiner naarmate de brandpuntsafstand.
diafragma f 6,3 - sluitertijd 1/125 - iso 200 - brandpuntsafstand 18mm
diafragma f 5,6 - sluitertijd 1/125 - iso 200 - brandpuntsafstand 34mm
diafragma f 5,6 - sluitertijd 1/125 - iso 200 - brandpuntsafstand 55mm
1. Op de volgende foto's heb ik gebruik gemaakt van korte sluitertijden om bewegende onderwerpen scherp/bevroren vast te leggen.
diafragma f/8 - sluitertijd 1/320 - iso 100- brandpuntsafstand 18mm
diafragma f/7,2 - sluitertijd 1/320 - iso 100- brandpuntsafstand 55mm
2. Op de volgende foto's heb ik gebruik gemaakt van lange sluitertijden om bewegende onderwerpen onscherp bewogen vast te leggen.
diafragma f/22 - sluitertijd 1/25 - iso 100- brandpuntsafstand 18mm
diafragma f/16 - sluitertijd 1/60 - iso 100- brandpuntsafstand 18mm Bij deze foto heb ik meegetrokken waardoor de achtergrond bewogen is en het onderwerp mooi scherp. Ik vond het een leuk foto om deze hier toe te voegen.
diafragma f/25 - sluitertijd 1/6 - iso 200- brandpuntsafstand 55mm
3. Bij de volgende foto's heb ik een extreem lange sluitertijd gebruikt.
diafragma f/18 - sluitertijd 4 - iso 100- brandpuntsafstand 32mm
diafragma f/18 - sluitertijd 2,5 - iso 100- brandpuntsafstand 32mm
4. Bij de volgende foto's heb ik een extreem korte sluitertijd gebruikt.
diafragma f/4,5 - sluitertijd 1/60 - iso 100- brandpuntsafstand 18mm
diafragma f/3,5 - sluitertijd 1/100 - iso 100- brandpuntsafstand 18mm
Een foto als inspiratie voor mijn foto. Ik heb de onderstaande foto bestudeerd, maar helaas niets gevonden van diafragma, sluitertijd, brandpuntsafstand. Dus ben ik op mijn gevoel af gegaan, wat zie ik op de foto. Ik heb als inspiratiebron De singel genomen en zou graag Het Mas willen fotograferen. Hieronder zie je het resultaat.
Op de eerste en tweede foto zie je dat er zacht licht is gebruikt. Zacht licht is afkomstig van een of meerdere diffuse lichtbronnen. Dit kunnen we herkennen aan de afwezigheid van duidelijke schaduwen. Bij de eerste foto is de lichtbron duidelijk voor de persoon, dit kunnen we zien in de ogen van de persoon.
Bij de tweede foto zien we duidelijk dat de lichtbron vooral aan de linkerzijde is. Natuurlijk is er ook wat licht weerkaatsing aan de rechterkant om al het licht zacht in elkaar te laten over gaan. Deze twee foto's zijn naar mijn geweten in een studio getrokken.
De derde en vierde foto's zijn een voorbeelden van hard licht. Bij de derde foto is het licht vooral van links. Verder is er geen enkel ander lichtbron wat leidt dat de helft van de gezicht van de man in het donkere komt te staan. Je ziet gewoonweg zelf geen contouren meer van de rest van het gezicht. Deze foto is in een studio getrokken.
Bij de vierde foto is de zon als lichtbron gebruikt. Het is een foto dat buiten is genomen en ik kan niet goed weten of het voor de middag of na de middag is. Maar de schaduwen zijn er. Het zijn harde schaduwen van de twee lopende atleten. Ik denk niet dat er nog een extra lichtbron is gebruikt. Ik denk ook niet dat het echt nodig is om een extra lichtbron te gebruiken mits de zon aan de achterkant bevind en niet als tegenlicht is gebruikt.
De eerste lessen hebben we de camera
obscura geleerd. In het begin toen Stany aan heel de klas vertelde over
een schoendoos met zwarte binnenkant en een piepklein gaatje. En ons
uiteindelijke doel een foto was met deze doos gingen mijn ogen gingen wijd open
van wat? Dat wil ik zien! Nou hier het resultaat waar ik nog steeds
super trots op ben! Want dit heb ik verwezenlijkt door aandachtig te
luisteren en de procedures stap voor stap te volgen.
De foto's
zijn telkens eerst de negatief en dan de positieve. Rechts en links zijn
goed op zijn plaats gezet. De eerste foto is 10 min belicht de tweede
foto 18 min.
Ik ga mijn camera Nikon D3200 bespreken. Ik heb bewust voor deze body
gekozen omdat ik mijn centjes graag in verschillende soorten lenzen wil
investeren. Elke body heeft zijn specificaties uiteraard. Maar D3200
voldoet aan wat ik wil bereiken in mijn leven met de foto's.
Hieronder
ziet u hoe mijn toestel er uit ziet. Ik ga aan de hand van bepaalde
foto's uitleggen hoe mijn camera in elkaar zit en wat je allemaal kan
doen met zo'n mooi toestel. Heel eerlijk...meer dan enkel en zomaar op
de ontspanknop drukken en een foto nemen.
Eerst en vooral wil ik
absoluut even dit kwijt. Ik had een digitale compactcamera, omdat ik
niet veel centjes had om te investeren in een mooie reflexcamera. De
foto's dat ik al heel mijn leven heb genomen vond ik zelf prachtig.
Beginnend met een digitale camera van 3 megapixels. In een korte tijd
uitgegroeid tot 14 megapixels en nog hoger. Wel nu moet ik zeggen nadat
ik deze reflexfototoestel in mijn handen had en een foto nam, werd ik
verblind door de kwaliteit ervan. De foto's die ik met mijn
compactcamera had genomen, qua kwaliteit stelde het al niets meer voor.
Dus dit is een grote punt dat ik graag wou meedelen. Nu ga ik verder met
mijn bespreking.
Op de onderstaande foto zie je de Nikon D 3200 met een objectief van 18mm-55mm.
1= standknop 2= filmopnameknop 3= hoofdschakelaar en de ontspanknop 4= informatieknop 5= belichtingscorrectieknop
Op de bovenstaande foto zie je duidelijk de standknop. Ik ga deze uitbundig bespreken.
Automatische standen: Bij
de groene auto stand doet de camera alles voor u. Dit wil zeggen,
diafragma kiezen, de sluitertijd aanpassen, de flitser uitklappen
enzovoort. Bij de flitser teken: gaat de flitser uit. dat is de automatische stand van u camera zonder de flitser.
Onderwerpstanden: Portret=
hiermee schiet u portretten met zachte huidtinten. Afhankelijk van de
lens zal de camera de achtergrond onscherper maken door een groot
diafraga te kiezen, waardoor het portret 'los' komt van de achtergrond. Landschap=
de flitser wordt automatisch uitgezet, voor een grote scherpte diepte
wordt een klein diafragma gekozen en de verzadiging van de kleuren
worden wat verhoogd. Kinderen= de kleuren worden helderder en er
wordt gekozen voor een kleiner diafragma waardoor er een ruimere
scherptediepte onstaat. Sport= de focus bij deze instelling is een
korte sluitertijd, waardoor bewegende onderwerpen toch scherp op de foto
komen. De camera blijft voordurend scherpstellen zolang u de
ontspanknop half ingedrukt houdt. De scherpstelvelden blijven het
geselecteerde onderwerp volgen. Close-up=de camera stelt scherp op
het onderwerp aan de hand van het middelste scherpstelveld. gebruik deze
stand om bloemen, insecten of andere kleine onderwerpen te
fotograferen. Nachtportret= de flitser wordt op autoslow gezet
waardoor niet alleen het onderwerp maar ook de achtergrond goed geflitst
wordt.Er wordt aangeraden om een statief te gebruiken om onscherpte te
voorkomen.
Guide stand: Neem en bekijk foto's met deze stand met behulp van een gids op u scherm.
Standen P,S,A en M P= automatische programma In
deze stand past de camera de sluitertijd en de diafragma automatisch
aan voor optimale belichting in de meeste situaties.Deze stand wordt
aanbevolen voor snapshotfoto's en andere situaties waarin u de
sluitertijd en diafragma door de camera wilt laten bepalen. S= sluitertijdvoorkeuze In
deze stand kunt u zelf de sluitertijd kiezen waarna de camera
automatisch het diafragma kiest dat de optimale belichting oplevert.
Gebruik lange sluitertijden om beweging door onscherp bewegende
voorwerpen te suggereren en gebruik korte sluitertijden om bewegingen te
bevriezen. A= Diafragmavoorkeuze Hier kiest u zelf de diafragma
terwijl de camera de sluitertijd bepaalt die de optimale belichting
produceert. Grote diafragma's verminderen scherpte diepte, zodat
voorwerpen achter en voor het onderwerp onscherp zijn. Kleine
diafragma's verhogen de scherpte diepte zodat voorwerpen achter en voor
het onderwerp duidelijk naar voren komen. M= Handmatig in deze stand stelt u zowel de diafragma als de sluitertijd zelf in.
hieronder zie je de ingebouwde flitser van mijn toestel. Achter de flitser zie je een zilveren deksel.. daar kan je een extern flitser opzetten.
hieronder zie je de onderkant van mijn camera. Onder het klepje dat nu open staat ziet u de batterij. Er is een ijzeren gaatje onder de camera zoals je het ziet op de foto. Daar kan je een statief monteren.
hier zie je de sd kaart die je in het toestel steekt om de foto's die je trekt erin op te slagen.
Op de onderstaande foto zien we de zijkant van mijn toestel 1= flitsstand en flitscorrectieknop 2= hieronder bevinden de aansluitingen voor externe microfoon, usb, a/v aansluitingen etc. 3= functieknop 4= markering om objectief vast te hechten 5= objectief ontgrendeling 6= schakelaar waarmee je u lens handmatig kunt scherpstellen 7= schakelaar waarmee je de vibratiereductie kunt inschakelen
De technische specificaties van mijn toestel vind je hieronder
Type
Digitale spiegelreflexcamera
Objectiefvatting
Nikon F-vatting (met AF-contacten)
Effectieve beeldhoek
Circa 1,5x brandpuntsafstand van het objectief (kleinbeeldequivalent; Nikon DX-formaat)
Effectieve pixels
24,2 miljoen
Beeldsensor
CMOS-sensor van 23,2 x 15,4 mm
Totaal aantal pixels
24,7 miljoen
Stofverwijderingssysteem
Beeldsensorreiniging, referentiegegevens voor stofverwijdering (optioneel programma Capture NX 2 vereist)
Beeldformaat (pixels)
6016 x 4000 (Groot), 4512 x 3000 (Middel), 3008 x 2000 (Klein)
Opslag - bestandsindeling
NEF (RAW): 12 bits,
gecomprimeerde JPEG: JPEG-Baseline compatibel met de compressie Fijn
(circa 1 : 4), Normaal (circa 1 : 8) of Basis (circa 1 : 16), NEF
(RAW)+JPEG: de foto wordt één keer opgeslagen als NEF (RAW)-bestand en
één keer als JPEG-bestand
Picture Control-systeem
Keuze uit Standaard, Neutraal, Levendig, Monochroom, Portret, Landschap; geselecteerde Picture Control kan worden gewijzigd
Media
SD- (Secure Digital) en UHS-I-compatibele SDHC- en SDXC-geheugenkaarten
Bestandssysteem
DCF (Design Rule for Camera
File System) 2.0, DPOF (Digital Print Order Format), Exif (Exchangeable
Image File Format for Digital Still Cameras) 2.3, PictBridge
Zoeker
Spiegelreflexzoeker met pentaspiegel op ooghoogte
Beelddekking
Circa 95% horizontaal en 95% verticaal
Vergroting
Circa 0,8x (50 mm f/1.4-objectief op oneindig, -1,0 m-1)
Oogafstand
18 mm (-1,0 m-1; vanaf het middenoppervlak van het oculair van de zoeker)
Dioptrieregeling
-1,7 tot +0,5 m-1
Scherpstelscherm
B-type BriteView Clear Matte Mark VII matglas
Reflexspiegel
Snel terugkerend
Diafragma
Direct terugkerend, elektronisch gestuurd
Compatibele objectieven
Autofocus is
beschikbaar met AF-S- en AF-I-objectieven. Autofocus is niet beschikbaar
bij andere G- en D-type objectieven, AF-objectieven (IX NIKKOR en
objectieven voor de F3AF worden niet ondersteund) en AI-P-objectieven.
Objectieven zonder CPU kunnen worden gebruikt in de stand M, maar de
belichtingsmeter van de camera werkt niet. De elektronische
afstandsmeter kan worden gebruikt bij objectieven met een maximaal
diafragma van f/5.6 of groter.
1/4000 tot 30 sec. in stappen van 1/3 LW, bulb, tijd (vereist optionele afstandsbediening ML-L3)
Flitssynchronisatiesnelheid
X=1/200 sec.; synchroniseert bij sluitertijden van 1/200 sec. of langer
Ontspanstanden
Enkel beeld, Continu, Zelfontspanner, Vertraagd op afstand, Direct op afstand, Stil ontspannen
Beeldsnelheid
Tot 4 bps (handmatige
scherpstelling, stand M of S, sluitertijd van 1/250 sec. of korter;
standaardwaarden voor alle andere instellingen)
Zelfontspanner
2 sec, 5 sec, 10 sec, 20 sec; 1 - 9 belichtingen
Lichtmeting
DDL-lichtmeting met RGB-sensor met 420 pixels
Lichtmeetmethode
Matrixmeting:
3D-kleurenmatrixmeting II (G- en D-type objectieven);
kleurenmatrixmeting II (andere CPU-objectieven) Centrumgerichte meting:
meting wordt voor 75% bepaald door een cirkel van 8 mm in het midden van
het beeld Spotmeting: meet een cirkel van 3,5 mm (circa 2,5% van het
beeld) in het midden van het geselecteerde scherpstelpunt
Automatische standen (Automatisch,
Automatisch (flitser uit)); onderwerpstanden (Portret, Landschap,
Kinderen, Sport, Close-up, Nachtportret); automatisch programma met
flexibel programma (P); sluitertijdvoorkeuze (S); diafragmavoorkeuze
(A); handmatig (M)
Belichtingscorrectie
-5 tot +5 LW in stappen van 1/3 LW
Belichtingsvergrendeling
Gemeten lichtwaarde kan worden vergrendeld met de AE-L/AF-L-knop
ISO-gevoeligheid (aanbevolen belichtingsindex)
ISO
100 tot 6400 in stappen van 1 LW; kan ook worden ingesteld op circa 1
LW boven ISO 6400 (equivalent met ISO 12800); automatische instelling
van de ISO-gevoeligheid beschikbaar
Actieve D-Lighting
Aan, uit
Autofocus
Nikon Multi-CAM
1000-autofocussensormodule met DDL-fasedetectie, 11 scherpstelpunten
(waaronder één kruissensor) en AF-hulpverlichting (bereik van circa 0,5 -
3 m)
Detectiebereik
-1 - +19 LW (ISO 100, 20 °C)
Objectiefscherpstelling
Autofocus (AF):
enkelvoudige servo-AF (AF-S), continue servo-AF (AF-C), automatische
AF-S/AF-C-selectie (AF-A); anticiperende scherpstelling wordt
automatisch geactiveerd op basis van de status van het onderwerp;
handmatige scherpstelling (MF): elektronische afstandsmeter kan worden
gebruikt
Scherpstelpunt
Keuze uit 11 scherpstelpunten
AF-veldstand
Enkelpunts AF, dynamisch veld-AF, automatisch veld-AF, 3D-tracking (11 punten)
Scherpstelvergrendeling
Scherpstelling kan
worden vergrendeld door de ontspanknop half in te drukken (enkelvoudige
servo-AF) of door op de AE-L/AF-L-knop te drukken
Ingebouwde flitser
Automatisch, Portret,
Kinderen, Close-up, Nachtportret: automatisch flitsen met automatisch
opklappen; P, S, A, M: handmatig opklappen via drukknop
Richtgetal
Circa 12, 13 bij handmatig flitsen (m, ISO 100, 20 °C)
Flitserregeling
DDL: i-DDL-flitssturing met
RGB-sensor met 420 pixels is beschikbaar bij de ingebouwde flitser en de
SB-910, SB-900, SB-800, SB-700, SB-600 of SB-400;
i-DDL-uitgebalanceerde invulflits voor digitale spiegelreflexcamera's
wordt gebruikt bij matrixmeting en centrumgerichte meting; standaard
i-DDL flitsen voor digitale spiegelreflexcamera's met spotmeting
Flitsstand
Automatisch, automatisch met
rode-ogenreductie, automatisch met lange sluitertijd, automatisch met
lange sluitertijd en rode-ogenreductie, invulflits, rode-ogenreductie,
lange sluitertijd, lange sluitertijd met rode-ogenreductie,
synchronisatie op het tweede gordijn met lange sluitertijd,
synchronisatie op het tweede gordijn, uit
Flitscorrectie
-3 tot +1 LW in stappen van 1/3 LW
Flitsgereedaanduiding
Brandt als de ingebouwde
flitser of een optionele flitser volledig is opgeladen; knippert nadat
de flitser op volle sterkte heeft geflitst
Accessoireschoen
ISO 518-flitsschoen met synchronisatie- en gegevenscontacten en vergrendeling
Nikon Creatief Verlichtingssysteem (CVS)
Geavanceerde
draadloze flitssturing wordt ondersteund met de SB-910, SB-900, SB-800
of SB-700 als hoofdflitser en de SB-600 of SB-R200 als externe flitser,
of met de SU-800 als commander; doorgave van flitskleurinformatie wordt
ondersteund met alle CVS-compatibele flitsers.
Gezichtprioriteit-AF, breedveld-AF, normaal veld-AF, AF met onderwerp volgen
Livebeeld - autofocus
Contrastdetectie-AF
overal in het beeld (camera selecteert automatisch het scherpstelpunt
als gezichtprioriteit-AF of AF met onderwerp volgen is geselecteerd)
Automatische onderwerpselectie bij livebeeld
Beschikbaar in de standen Automatisch en Automatisch (flitser uit)
Film - lichtmeting
DDL-lichtmeting met hoofdbeeldsensor
Film - lichtmeetmethode
Matrix
Film - beeldformaat (pixels) en beeldsnelheid
1920
x 1080, 30p (progressief)/25p/24p, (fijn)hoog/normaal 1280 x 720,
60p/50p, (fijn)hoog/normaal 640 x 424, 30p/25p, (fijn)hoog/normaal; een
beeldsnelheid van 30p (werkelijke beeldsnelheid 29,97 bps) en 60p
(werkelijke beeldsnelheid 59,94 bps) is beschikbaar als NTSC is
geselecteerd als videostand. 25p en 50p zijn beschikbaar als PAL is
geselecteerd als videostand. De werkelijke beeldsnelheid als 24p is
geselecteerd, bedraagt 23,976 bps.
Film - bestandsindeling
MOV
Film - videocompressie
H.264/MPEG-4 geavanceerde videocodering
Film - audio-opname-indeling
Lineaire PCM
Film - audio-opnameapparaat
Ingebouwde mono- of externe stereomicrofoon; instelbare gevoeligheid
Film - ISO-gevoeligheid
ISO 200 - 6400; kan ook worden ingesteld op circa 1 LW boven ISO 6400 (equivalent met ISO 12800)
Monitor
TFT-lcd-monitor 7,5 cm/3 inch met circa
921.000 beeldpunten (VGA), kijkhoek van 160 °, beelddekking van circa
100% en instelbare helderheid
Weergave
Schermvullend en miniatuurweergave (4,
9 of 72 beelden of kalender) met zoomweergave, filmweergave, diashows
met foto's en/of films, histogramweergave, hoge lichten, automatische
beeldrotatie en beeldcommentaar (maximaal 36 tekens)