Inhoud blog
  • Na het verste punt klaar maken voor de terugreis
  • We schieten al lekker op naar het verste punt. Genieten jullie nog?
  • We gaan gewoon weer verder.
  • Wij zetten de reis voort richting Parijs
  • De grote reis 2015 in Frankrijk
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    varen in Frankrijk met de Ouzo II
    tips en suggesties
    28-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na het verste punt klaar maken voor de terugreis
    Digoin heeft een mooi plein met kerk, waarop 2 ooievaars huizen. Het is een leuk gezicht, hoe de ooievaar staat te klepperen om aandacht te vragen en de ooiemoer voor de jongeren zorgt, dat ze niet van de kerk lazeren.
    Om dat te zien, neem je plaats op een terras, bestelt een koude Leffe donker en geniet van het uitzicht. Teruglopen naar het aquaduct is de moeite. De Loire stroomt soms behoorlijk en je hebt een mooi uitzicht over de stad. Als je in het goede seizoen bent, hangen de kersen aan de bomen langs het kanaal, plukken maar. Boodschappen doen kan je op verschillende manieren. De Intermarché ligt aan de overkant van het kanaal, rechts af tot de stoplichten, links af en na 100 mtr naar beneden. Bij  stoplichten rechtdoor over het spoor liggen de Aldi en Lidl.
    Voordat  je verder vaart, doe goed boodschappen en zorg dat de dieseltank vol is en eventuele jerrycans ook.
    Na ca.10 km kom je bij Paray le Monial, oftewel zoals de schippers zeggen: Paranormaal. Een bedevaartsoord met veel aanlegplaatsen, ook voor grote schepen. Aan bakboordzijde is de Basilique de Sacré Coeur met een erg mooi park en riviertje dat door de stad stroomt.
    Veel witte tenten voor de pelgrimsgangers. Helaas erg druk, veel herrie en goed voor een stop van een paar uur en dan weg wezen.
    Na 20 km en veel sluizen kom je in Génelard. Dit jaar erg druk en aan stuurboordkant vol met slechts 1 borne met 2 aansluitingen.
    Nee dus, voor de sluis aan bakboordkant kan je ook liggen en zijn 6 aansluitingen. Moet je maar weten en wij wisten dat.
    Wel even een pen in de grond slaan en de boot ligt vast. De laatste klap zou een daalder moeten zijn, doch was dit niet. Ik sloeg met de ijzeren hamer naast de pen en op mijn scheenbeen. Heel Génelard stond rechtop, zulke lelijke woorden hadden ze niet veel gehoord.
    Het vel spatte in het rond en het zag er niet goed uit. "Moeder, ik heb op mijn poot geslagen" Ik klom aan boord en viel in een stoel.
    Dat was paniek, in dat durp is geen klote! Dus zelf maar weer dokteren. Schoongemaakt, ontsmet en drukverband erom en liggen. Ik barstte van de pijn. Verdoven met een koude whiskey en bier hielp wel even, maar moest worden aangevuld.
    De volgende morgen om 07.00 lagen er al twee boten voor de sluis en dachten dat voor hen speciale openingstijden waren. Jammer, toch niet. In plaats van aan te leggen, gingen ze dobberen. Was dat even balen. Drie keer dwars, 1x in de kant en 1x tegen elkaar.
    Toen eindelijk het licht op rood sprong, drukten wij op de zapper en gingen de sluis in. Volgende halte Montceau les Mines.
    Een grote haven met plek zat. Voor de haven nog twee hefbruggen, gesloten tussen 12.00 - 13.00 uur. Waar moet je aanleggen? Tegen de muur, met onder water een paar forse scherpe stenen. Afgemeerd, stroom gepakt, biertje erbij en vragen wat de kosten waren.
    De stagière wist van niets en wij lieten het maar zo. Toch een paar dagen gratis gelegen en toch de code van de douche gekregen.
    Het was de 13de juli en vuurwerk. Wij werden verzocht ergens anders te gaan liggen, maar daar hadden wij geen trek in. Na overleg met de vuurwerkers meenden zij, dat wij geen last zouden hebben van de rommel omdat de wind voor ons de goede kant op stond.
    De eerste rij moest wel weg.  Dat werd ook prettig opgelost.
    Na in gesprek geraakt te zijn met een Engelsman, kwam het op halen van diesel. Geen probleem, hij had de auto bij zicht en zou wel rijden. Geregeld monsieur? Of ik verder nog wat nodig had? Nou ja, mijn poot deed zeer. Ook op te lossen, zijn vrouw was arts en bekeek het gebeuren en was niet tevreden. Twee verschillende wonden hielden de genezing tegen en zij haalde van haar schip zalf, ontsmettingsmiddel, verband, doucheplakkers en verzorgde Old Willy goed.
    Op het plein waren allerlei kraampjes en ook koek en zopie. Zopie hadden wij zelf wel, maar een frietje bij het eten ging er best in.
    Het vuurwerk, met muziek, was fantastisch en na nog een slaapmutsje gingen wij te bedde.
    Supermarkten zijn aan de overkant, ga wel met de fiets.
    Ligt Montceau te vol, vaar dan een paar kilometer verder naar Blanzy, ook een leuk plekje.

    Bekijk  je dan je kaart, zie je op zo'n 4 km wel 10 sluizen, dus werk aan de winkel. Ga niet te vroeg weg en vaar rustig tot pk44
    St.Julien, waar in een kom een aanlegplaats is. Geen voorzieningen, wel mooi en je bent het zat na die sluizen. Let op, het is vrij ondiep en met 1.20 mtr kom je net aan de kant.

    De omgeving is nog steeds mooi en het is genieten. Alleen nog steeds 36° was met geen enkel bier te koelen. Zelfs de koelkast liet het even afweten, te vol gedaan!
    Na 12 sluizen kwamen wij in St.Légér sur Dheune, waar wij de vorige keer 14de juli gevierd hebben. Genoeg plek en onder de bomen was het goed toeven. Weer geen havenmeester, dus weer geen liggeld. Ze waren er wel; maar vroegen niets. Wel kregen we de code van de douches. Bij Corrie begon de wond weer te bloeden en kregen wij een GOUDEN tip van een lokale bootbewoner, die al 8 warme halve liters bier achter huig had laten zakken: ga naar de pharmacie, leg uit at het probleem is n ze helpen je zeker.
    Proberen konden we het altijd en inderdaad, moeders werd naar een kamertje verhuisd, op een stoel gezet en vakkundig onder handen genomen. Goed verbonden en gezegd, dat deze warmte met de bloedverdunners elkaar niet goed hielpen. Wat zijn de kosten?
    Alleen verband wat wij moesten gebruiken en verder niets. Maar mevrouw, u heeft materiaal gebruikt en tijd besteed aan mijn wederhelft.
    Handje en een kusje en alles was goed. Toen we terug kwamen zat zattemans  nog op de bank, gingen onze duimen omhoog en een dikke MERCI.  We zijn nog maar een dagje gebleven.

    Dan komt een lang stuk (als je wilt) met maar 4 sluizen tot aan  Chagny. Nu voorzien van een mooie nieuwe haven met alle voorzieningen, maar helemaal leeg. Er was zowiezo weinig verkeer op het water. Na Chagny kom je door een smal stuk kanaal, waar allemaal grote boten permanent liggen en weinig of geen ruimte laten om te passeren. Wel grote borden met "langzaam varen"
    Als je last hebt van de golfslag, moet je daar maar niet gaan liggen, dus "gas er op" We werden diverse keren op de foto gezet.
    Na Chagny komen er weer 10 sluizen naar beneden en eindig je in Fragnes. De laatste keer dat we er waren, was er geen plaats.
    Nu waren er nieuwe steigers en kade en kon je met de ogen toe een plek uitzoeken. Zo gezellig als het er de laatste keer uitzag, zo koel kwam het nu over. Het restaurant was duur en alleen de bakker had normale prijzen.
    Wij kregen bericht, dat door de droogte, er weinig water was en se laatste sluis voor de Saône maar om de twee uur draaide of wanneer er twee of meer boten waren.
    Op tijd weg, nog wat boodschappen gedaan, net voor de sluis en aangelegd. Er lagen al 2 schepen en een babbel leverde op, dat van de andere kant schepen kwamen en de sluis al aan het vollopen was. Dikke mazzel dus! Het is wel een sluis met een verval van 10.75 mtr maar wel drijvende bolders. Geen probleem dus. Na het uitvaren nog even op het kanaal, dan stuurboord uit de Saône op richting Chalons. Twee bruggen onderdoor, achter het eiland om en dan de haven binnenvaren. Aan de buitenste steiger blijven en zien of er plaats is. Hier was het zo druk, dat meerdere mensen bezig waren schepen te verhalen om plek te maken voor nieuwe gasten. Het was echt proppen. Wij lagen en de huurboten werden doorgestuurd. Waarom? het was absoluut onbeleefd. Er is verder geen haven in de buurt.
    Hier zouden wij een paar dagen blijven, we hadden even genoeg gevaren. De vorige keren moesten we wel betalen, maar als wij boven kwamen, wist niemand ergens vanaf en bleef het geld in de knip. Deze keer was er een Engelse bitch die ons naar boven  schetterde en voor 1 nacht € 22,00 durfde vragen. "Of zij gauw rijk wilde worden?" Nee, dat was de prijs, maar de douche zat er bij. Wij betaalden voor 1 nacht en zijn de volgende dag vertrokken. Uitzuigers!


     

    28-12-2015 om 15:19 geschreven door captain willy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We schieten al lekker op naar het verste punt. Genieten jullie nog?
    Het varen over het aquaduct is een belevenis. Niet in de eerste plaats dat er geen lichten staan! Wie er het eerst op is gaat voor. Hopen maar, dt de andere dat ook weet, vooral de huurboten. Wij kwamen veilig over en genoten van de rustig stromende Loire. Dat de speciale houten schepen met een diepgang van 60 cm en zeilend daar op hebben gevaren.
    Châtillon-ssur-Loire was ook een optie, maar als verhuurhaven druk  en niet zo gezellig. Beaulieu is ook een aanlegplaats, maar je bent net onderweg en na 10 km aanleggen, schiet niet op. Verder dus naar Belleville-sur-Loire. Een vernieuwde aanlegplaats, alles gratis, wel een speciale stekker regelen, of hij moet er nog insteken. Het was erg heet, dus voornamelijk onder de bomen gezeten.De Loire stroomt op ca 2 km langs het kanaal, maar is te ver om met deze hitte te gaan fietsen. Na de BBQ wilde Corrie aan boord gaan, nam de glazen mee, stapte op de ijzeren bar en.....gleed uit, tussen de boot en de kant. Dat was een consternatie! Zij zat behoorlijk klem en de heren hebben nog nooit zo hard gerend om te helpen. De boot losser maken, zodat Corrie met haar voet op een richel kon klimmen en wij haar eruit konden trekken.
    Aan blauwe plekken geen gebrek en een snee bij haar enkel bloedde goed. Met bloedverdunners is het slecht kersen eten, dus waren we blij, dat een Italiaanse schipper zijn rust behield en Corrie's been kundig verbond. Geschrokken klom ze aan boord en ging liggen om bij te komen. Een schril einde van een mooie dag.
    Sury geeft plaats aan 3 boten, water en stroom gratis. Wij gingen verder, Lére voorbij, Cosne, wij zouden er toch nog komen en bij St.Satur onder het brugje door naar St.Thibault. De verbinding tussen het kanaal en de Loire, je kan echter niet doorvaren. Schuine kanten voor het afmeren, normaal komt de havenmeester aangerend met autobanden om te helpen. Deze keer niet. Er lagen veel huurboten en oude roestbakken aan de andere kant, waarschijnlijk vaste bewoners. De capitainerie met douche was open, maar niemand te zien. Bij navraag bleek, dat vanuit de camping af en toe iemand kwam om wat centjes op te halen, verder niets. Jammer, het was een mooie haven.
    Corrie heeft wel aan dek gelopen en bij het sluizen gewoon haar werk gedaan, maar op de fiets naar Sancerre leek ons wat teveel van het goede. Zij vond ook, dat haar been verzorgd moest worden. Hadden we het maar niet gedaan! Een stukje verband zat vast aan de wond en bij het lostrekken begon alles weer te bloeden en tamelijk hevig. Wat we ook deden, het kwam er iedere keer weer door.
    Dan naar de camping lopen en een art zien te charteren. Bij de receptie was het druk en moest ik in de rij aansluiten. (voornamelijk Hollanders). Dus even niet, uitgelegd wat er aan de hand was en op een paar opmerkingen na, maakte de receptioniste een afspraak met een arts in St.Satur. Maar hoe kom je daar? Voor een schip stond een Duitse auto (mercedes) dus vragen of deze man zo vriendelijk was ons naar de dokter te brengen. Natuurlijk, even aankleden en dan gaan we. In korte broek en hemd kroop hij achter het stuur en wij naar St.Satur. Corrie had een plastic zak om haar voet gedaan om het bloed op te vangen. Aangebeld bij de arts en deze deed open en voeg:
    wat mot je? Wij hebben een afspraak. Ik behandel geen vreemden, ga maar ergens anders! (wel alles in het Frans) Dan wordt Willempie boos en zaten we twee tellen later in de wachtkamer. Het bloed liep door de zak op zijn perzische tapijt, jammer dan. Hij stond uitgebreid te ouwehoeren met twee totebellen en gaf ze wat papieren mee. Nu waren wij aan de beurt. Ik legde uit wat was gebeurd en zijn reactie was overweldigend! "Dat soort werk de ik niet, dt iss hiervoor geen praktijk, daarvoor moet je naar het ziekenhuis!" Je kan toch tenminste even kijken en het bloeden stellen" Hoe komen wij in Cosne, denk je dat onze boot wielen heeft?" Hij deed de kast open, pakte een grote vuilzak, bond die om Corrie's voet en voor we het wisten, stonden we weer buiten op de stoep. De Duitser was duidelijk, dan maar naar Cosne.Maar waar was het ziekenhuis? Na 15 km de stad in en een fietser om hulp gevraagd. Je gelooft het niet, "volg mij maar, ik breng je wel even". In zijn vierde versnelling door de stad en voor we het wisten, stonden wij voor de spoed en was hij verdwenen.
    Corrie werd gelijk meegenomen en behandeld, ik werd buiten de deur gehouden. Zal een prettige communicatie zijn geweest.
    Zullie in het Frans, zij in het Nederlands. Na een paar uur ben ik gaan vragen wat er nu gebeurde en hoe lang het kon duren. Ja, het was druk en ze waren bezig. Tegen 17.00 ging het kantoor dicht en zaten er nog een paar gasten te wachten. De chauffeur kwam vragen hoe lang nog, hij zat in een loei hete auto en wilde naar de haven. Ik stapte naar binnen en daar zat Madame in een rolstoel te wachten wat er ging gebeuren. Ze hadden nog foto's genomen. Ja, als de Fransen wat doen, doen ze het goed, of het nodig is of niet, kosten zal je maken!
    Ik legde uit, dat de chauffeur niet langer wilde wachten en wij "nu" weggingen. Ja, alleen nog medicijnen uitschrijven. Doe dat dan!
    En ja, er klom er één achter zijn pen en met 10 min. stonden wij buiten. Vier weken met het been omhoog en niet op lopen. Zouden die niet weten, dat je zittend aan dek niet door een sluis komt? Betalen ho maar, iedereen was weg. Met 15 min waren wij weer in de haven en merkten, dat Joke en Gerrit alles hadden opgeruimd. Wij hadden alles open gelaten! Het was al tegen 19.30 uur en wij hadden nog niets gegeten. Gerard maakte pannenkoeken en die gingen er best in. De Duitser wilde van geen betalen weten, maar een goede wijn ging er wel in. De volgende dag hebben we een paar goede flessen gekocht en hij was tevreden. Dat was me het dagje wel. Bij de pharmacie eerst een gevraagd wat al die medicijnen en andere zaken inhielden. Uitgelegd waarvoor ze bedoeld waren en het bleek, dat de helft geschrapt kon worden.

    Onder de brug door en het canal latéral à la Loire verder naar het zuiden volgend. Weinig andere mogelijkheden, er zijn geen zijkanalen.
    Herry had geen stroom, La Chapelle was vol en Beffes was nieuw en leeg, dus aan de wal met die hap. Er was een havenjuffrouw, die beïnvloedbaar was. Ga deze conversatie na: "heb je een auto?" Ja", kan je rijden" Ja" weet jij een super waar ze diesel verkopen?" Ja"
    wil jij mij er dan heen brengen?"Ja". En zo koop je 60 ltr diesel tegen € 1,03 en zit je vol tot Chalons. Kusje op de wang gegeven en zij was ook tevreden.
    De haven was klein en het was nog steeds erg warm.

    De volgende dag om 09.00 bij de sluis, handbediend! en weer de nodige rakken varen naar de volgende.Marseilles haven was leeg, Cours les Barres geen stroom, bij le Guetin de dubbele sluis en aquaduct over de Allier, mooi om te zien, Challuy en dan Plagny.
    Alles aanwezig, dus aan de kant. Met wat passen en meten gingen beide schepen erin. Het alternatief was Nevers, maar daar wilden wij deze keer niet heen. Grote haven, ver van de stad, Bernadette zou er toch wel blijven liggen, lag er al van begin 1900!
    Het varen in dit kanaal is mooi. niet al teveel sluizen en de handmatige bediening gaat snel. De sluismeester belt door naar de volgende sluis en je helpt hem een handje met het sluiten van de deuren. Houdt er wel rekening mee, dat tussen 12.00 - 13.00 de bikkers gaan eten en je er 10 min voor de tijd je er niet meer door laten. Vroeger mocht je in de sluis liggen, dat mag ook niet meer. Aanleggen gaat meestal redelijk en het is wel fijn zelf op je gemak te lunchen.
    Fleury-sur-Loire was de volgende stop. Alles aanwezig, maar weinig te doen. Je moet het hier echt hebben van het varen.
    Op naar Decize, de afslag naar de Loire en het canal de Nivernais (voor wie minder dan 1.20 mtr diep steekt)
    De eerste keer legden wij aan bij de verhuurhaven. Dat mocht niet meer. Er was een heel grote nieuwe haven gekomen met alle voorzieningen. De Old Dragon van John uit Tilburg lag er ook en hielp bij het afmeren. De architect had mooi werk gedaan, maar was geen bootjesman! Hij had de bomen vergeten om onder te zitten en wij zaten dus de hele dag in een oven. Dus bleven wij maar één dag.
    Boodschappen doen en opzouten.
    De volgende stop pk 52 Gannay had voor ons een speciale plaats! De eerste keer, net na de sluis, aan stuurboordkant, stond een grote blauwe tent en werd er een lunch geserveerd. Aan de kant en gevraagd wat de pot schafte. Voorafje, kip, kaasplant, dessert en wijn à la volonté voor € 12,50. Bingo, Corrie, in de benen, smikkelen! We hebben heerlijk gegeten.
    Nu was het anders. Er was een feest met zoveel gasten, dat een menu niet ging. Een kompleet menu, maar wel op een plate. het was goed maar wij waren anders gewend. Toch even met de eigenaar spreken. Hij kende de Ouzo nog en het verhaal van de Engelsen.
    Kom vanavond maar eten en ik zal een menu voor je maken, dat alles weer goed maakt. Ook even met zijn vrouw gesproken, onze omvang laten zien en duidelijk gemaakt, dat één frietje alleen een kies vulde.
    Wij hebben echt lekker gegeten die avond en de wijn vloeide rijkelijk. Gelukkig lag de boot vlak bij en kon zelfs Corrie goed aan boord komen.
    We zijn nog maar een dagje gebleven.
    Digoin in één dag was te ver en in Beaulon pl 38 hebben we nog maar een stop gemaakt. Gratis ligplaats.
    Onderweg naar Digoin liepen wij een rondvaartboot op en gingen op weg naar de laatste sluis. De deuren gingen open en verschillende kleine bootjes gingen naar binnen. Wij dus ook. Nee, dus, daar begon de sluismevrouw te schreeuwen, dat er een commerce aankwam en wij eruit moesten. Hij had voorrang. Welke commerce? er was geen commerce! Ouzo pleitte! Aangelegd en na 20 min kwam dezelfde rondvaartboot. Hij moest wel lachten. We hadden al twee keer kunnen schutten. Nou ja, wij hadden de tijd. Boven aan de sluis vaar je uit en over weer een heel mooi aquaduct over de Arnoux. Door de stad, een recht kanaal en aan het eind aan stuurboord de haven voor de jachten. Plek zat en een plaats onder de bomen gezocht. Hier zouden wij zeker een paar dagen blijven. In de middag kwam de Vrouwe Dirkje uit Roanne ook nog en was de kennismaking kompleet.

    Wij zijn nu halverwege, hebben zo'n 1200 km gevaren en ca 250 sluizen gedaan.

    Voor de mensen, die via de westkant komen een korte opsomming welke weg zij kunnen nemen.
    Tilburg - via de Oosterschelde - Hansweert - Terneuzen -Gent - Kortrijk - Douai - Canal du Nord (de makkelijke tunnel, zelf varen)
    Longueil-Annel - Compiègne - Cergu Pontoise - Seine op naar Parijs.
    Via Antoing - Cambrai - tunnel St.Quintin 6250 mtr is af te raden. Wel mooie aanlegplaatsen, maar de tunnel kan slecht uitvallen en is niet verlicht en duurt ca 2-3 uur.




    27-12-2015 om 00:00 geschreven door captain willy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We gaan gewoon weer verder.
    De Marne blijft mooi, leuke plaatsjes, weinig sluizen, niet te bochtig.Na ca. 28 km komen wij in Chateau Thierry. Als er kermis is, doorgaan, anders aan stuurboord aan de nieuwe steiger aanleggen. Stroom via een bormes (electriciteitspaal) met ingooi van een paar euro. De stad heeft wat mooie gebouwen, maar, anderzijds niet een plek om dagen te blijven.
    Doen we ook niet!. We gaan verder langs Nogent l'Artaud, waar de aanlegplaats maar 1 mtr diep is, niets voor ons dus. Al met al toch weer 40 km varen voordat La Ferté sous Jouarre in zicht komt. Eerst het eiland voorbij varen, stuurboord uit en je ziet de steigers liggen.
    Als er geen "grote" schepen liggen, is er plek zat. Vaar anders verder door naar achteren. Stroom en water aanwezig. Je ligt aan een park en de stad is maar 10 min. lopen. Winkels genoeg en je kunt er zelfs zwemmen bij de brug. De plek is gratis, dus dat kost ook niets.
    Op 3 km zuidwaards vind je het Benediktijner klooster, de moeite van het fietsen waard.

    Het zijn wel telkens flinke stukken varen, vooral omdat  plekken niet veel  keuze bieden en de dorpjes klein zijn. Het zijn dan ook 44 km voordat we in Meaux aankomen. Hopen dat er geen nautische feesten zijn, dan is de haven dicht! Logisch. Anders vindt je plaats aan schuin geplaatste aanlegsteigers, waar meerdere boten aan één kant kunnen aanleggen. Dat doen ze niet, dus soms moet je vragen of ze willen opzouten! De plek is mooi, ieder week een markt om de hoek en veel te wandelen. Er is weer een cathedraal en ben je laat in het seizoen son et lumière, lichtfeest bij het stadhuis. Een stad om een paar dagen te blijven. We komen nu in de richting van Parijs!
    We varen door een tunnel waar een watergordijn is. Het moment van binnenvaren stopt deze (hoop je maar hè) en vaar je de sluis in.
    Leuke grap. Da kom je weer op het kanaal tot de tunnel van Chalifert, 300 mtr en verlicht. Dan weer de Marne op tot Lagny.
    Bij de brug in het centrum is een lange steiger met stroom, munten te krijgen bij de VVV om de hoek. Een aardige plaats, maar wees zuinig op je fiets, de onze zijn er gejat, ondanks 10 mm dikke ketting. Vanuit Lagny kan je met de bus naar Disneyland, een dag om nooit te vergeten. Koop via internet wel een ticket een paar dagen van te voren, dat scheelt de helft!
    Na Lagny weer even het kanaal op, dus weer een sluis, en bij het uitkomen Neuilly-sur-Marne, eigenlijk een drukke haven, vol, met schepen van Parijzenaars. Lijkt ook minder gezellig Nog 5 km verder en dan krijg je de haven Nogent-sur-Marne. Een goede haven en niet te duur. Wel een paar dagen vooraf reserveren voor een paar dagen. Van hieruit kan je met de trein naar Parijs. De TET en Metro kan je met dezelfde kaartjes gebruiken en er zijn dagkaarten.
    In de haven ligt een oude ijzeren brug, die vroeger in Parijs lag. Door vernieuwing daar, is hij verhuisd, als monument, naar Nogent.
    De omgeving is mooi en je kan hier  best een paar dagen blijven.

    Mocht je toch besluiten door te varen naar Parijs en in de haven Arsenal te gaan liggen, reserveer dan ruim van te voren, het is prijzig in
    de zomer (kijk op internet) en toch wel druk. Je zit wel direct in het centrum, winkels niet te ver met de fiets (goede fietspaden!).

    Parijs, een hoofdstuk apart. Ben je er al eens geweest? Dan hoef ik weinig te vertellen, alhoewel?
    Naast de Notre Dame, Eifeltoren, Trocadero, Champsalysées met daarop het automuseum van Renault, Arc de Triomph, Sacrécoeur met zijn prachtige tuinen en aan de zijkant de Montmartre, de artiestenbuurt, schilders, caricatuur tekenaars en vooral leuke restaurants, waar je al voor € 15,00 goed kan eten en de winkels van Tati. Nation, de studetenwijk, bij de Eifeltoren de riolen, waar je in kunt wandelen, de catacomben, waar kilometers knekels zijn opgeslagen, om de bouw van huizen mogelijk te maken. Vergeet de begraafplaats Père Lachaise niet, waar alle groten liggen begraven: Simone Signoret, Morisson, Edith Piaf en haar man, en vele anderen.   Wil je gaan winkelen, ga dan naar Blvd Hausman naar Printemps en geniet op het dak van een prachtig uitzicht over Parijs.
    Bij de Notre Dame is aan het Quai des Orfèvres,(politiebureau) de kleine bloemenmarkt en loop je naar de Champsalysées met zijn mooie parken en kerken. Met de métro en bus naar Versailles is een must. Kost je zeker een hele dag, maar mag je niet missen.
    Parijs is een stad, die je iedere reis aandoet en voordat je de weg weet via de metro, ben je een paar jaar verder.

    Even uitblazen! Dan de trossen los en van Nogent naar de tunnel van St.Maur, met de twee sluizen, verder de Marne af tot Charenton-le Pont, bakboord uit de Seine op en Parijs achter je latend. Veel industrie, minder mooi varen, Tot aan St.Mammès zijn het ca. 88 km en dat is in één dag niet te doen. Veel havens zijn er niet, het is wel te overwegen het in drie dagen te doen. De eerste optie is Port aux Cerises bij pk 146, de tweeden, wel even doortrekken, Melun pk 110, achter het eilandje, stroom en water aanwezig. Dan door naar St.Mammès
    waar de haven voor de brug ligt. Redelijk onrustig, maar toch goed te doen. Diesel aan de overkant is duur, zie dat je iemand chartert die je mee neemt naar de super, scheelt can € 0,50 de liter. Verder doorvaren naar de haven Moret sur Loing is af te raden, deze ligt vol met vaste gasten. De plaats Moret is zeker de moeite waard te bezoeken, met oude poort, watermolen, grachtjes en leuke binnenstad.

    Na het brede vaarwater en de grote sluizen, kom je aan het eerste sluisje van het canal de Loing en je vraagt je af of je er door kunt.
    Wij zijn eerst wezen kijken en zagen het slootje achter de sluis en hadden er niet veel vertrouwen in.
    Om 09.00 hr lagen wij voor de sluis, de sluismeester ziet via een camera dat je er ligt en opent de deuren (soms, als hij wakker is)
    Je krijgt de télécommande mee en je bent vertrokken. Het is ineens weer mooi en intiem.
    De eerste stop is Nemours, niet onder de oude brug door!!!, stuurboord uit door de sluis en dan aan stuurboord aan de kade aanleggen.
    Stroom en water, geen douches. De stad is even lopen, maar de moeite waard. Winkelen? Ga de sluis over, de oude brug, blijf langs het water lopen tot  de volgende brug, neemt een smal pad omhoog en boven zie je het centre commercial. Neem een karretje mee, anders sjouw je de de .........
    Veder via Souppes-sur-Loing, maar een paar plaatsjes, wel stroom en water. De omgeving is al mooi en je ziet veel nieuwe dingen.
    De volgende stop is pk.52 Montargis, een lange kade met mooie tuin. De stad lijkt op klein Venetie, heeft wat kanaaltjes in de stad, een echt kasteel en bij het binnenvaren ga je door de stadsgracht met imposante huizen en torentjes.
    Wil je onderweg blijven liggen, zijn er plekjes genoeg, zonder voorzieningen. Anders vaar je door naar Montbouy pk.34.
    Een kasteel en een oud fort te bezoeken.
    Châtillon Coligny is geliëerd aan ons koningshuis en heeft in de stad een groot kasteel tegen de bergwand.  Tegenwoordig een rusthuis.
    Die oudjes kunnen er toch niet uit, anders donderen ze van de berg af.
    Hier blijven het korte stukjes varen. Naar Rogny zijn maar 10 km, maar hier moet je een dagje blijven. Zorg wel voor voldoende eten en drinken aan boord, er is niets te koop. Aanleggen ondr de bomen aan de kade en ergens stroom en water zoeken. Soms liggen er grote schepen met kippen op de kant. Gezellig. Rogny heeft de oude 7 Ecluses, de vroege manier om over de berg te gaan. Smal en de ene deur na de andere. Een ongelooflijk bouwwerk en zeker een must. Is er toevallig en Fête Nautique, geniet dan van een witte wijn en snacks tegen zeer lage prijzen.
    De volgende stop is Briare, het vermaarde aquaduct over de Loire. Je bent inmiddels  aangekomen ov het canal de Briare. Als je van plan bent een paar dagen te blijven, neem dan de stuurboord afslag, sluis 4 Cognardière en vaar door naar de haven. Goede aanlegplaatsen, kan druk zijn. De stad heeft, naast de kerk, weinig te bieden, maar de parken langs de Loire zijn de moeite waard te bezoeken.
     

    25-12-2015 om 00:00 geschreven door captain willy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    24-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij zetten de reis voort richting Parijs
    Wat een leuke suggestie is, neem de trein naar Charleville! Een tocht van bijna een uur en je passeert alle plaatsjes, waar je later langs vaart.
    Revin, trossen los, Catherine of Patricia een dikke zoen gegeven, denk erom! Patricia 4x!
    Al snel de eerste sluis dan de vele bochten in de Maas. Laifour was vroeger een graskant, nu een betonnen afmeerplek. Alles aanwezig,
    In het dorpje is een winkel annex café. Als je brood hebt gekocht en je wilt een wijntje drinken, ga je naar de buren. De broodmevrouw gaat door de deur en is dan de cafémevrouw. Verder heb je er niets.

    Wil je het rustig aan doen, ga je wat later weg uit Revin en binnen 3 uur leg je aan in de vernieuwde haven van Monthermé. Plek zat en alle voorzieningen aanwezig. Tegenover de capitainerie een friteskot, maar ook fricandellen! Leuk om een dag te liggen.

    Na weer wat bochten onder de brug en aan bakboordkant de steiger van Bogny. Nu voor zeker 5 boten, alles aanwezig, behalve douches.
    Een supertje tegenover de trap, verderop de Inter, Aldi. Boven op de berg, even flink doorstappen, het beeld van het paard. Een prachtig uitzicht over de rivier.

    Nog een paar sluizen en Charleville-Mézières komt in zicht. Bakboord aanhouden en bij veel wind en stroom opletten dat je goed voor de sluis komt. De muur is hoog en niet bemand. Na de sluis even langs een mooie muur, ruim oversteken en stuurboord uitgaan.
    Let op de diepte! Na de passerelle zie je aan stuurboordkant een lange steiger aan de Maas. Is er een plekje vrij, pakken! Mooi uitzicht en rustig. Stroom en water aanwezig, douchen en wasmachines op de camping. Ga je niet melden en als er iemand komt, zeg je, dat je zo komt. Meestal komt er niemand. Is er aan de steiger geen plaats, vaar dan door en je ziet de brug. Daar staat op 3.00 mtr, maar dat is de waterdiepte! Onder de brug is het meer dan 3.50 mtr! Plek zat, maar leg wat aan bakboordkant aan. Rustiger en veiliger.
    Charleville is een mooie stad. Over de passerelle het straatje in en na een paar honderd meter kom je op het plein Ducale, met veel café's en resaurants. Soms is er een bierfeest, dan weer kermis, dan weer muziekfeesten, altijd wel wat. Loop je verder de ander straat in, kom je bij het station. In de dwarsstraten is de Carrefour Cité en Leader Price. Langs de Maas naar boven de Inter en Lidl.
    Vergeet niet eens naar de citadel te gaan.

    We trekken weer verder. Je vaart door de "gracht" van Charleville en komt aan de eerste sluis. OPPASSEN: je ziet de lichten en gebruikt de zapper. Rood/groen, maar blijf liggen, totdat het licht op groen staat. Ga dan pas de bocht om en de sluis in. Er staat een sterke stroom en je kunt om de hoek nergens vast maken. Het verhalen is moeilijk, er zijn weinig punten om vast te maken. Na deze ellende vaar je rustig verder passeert Lumes, en ziet de lichten van het Canal des Ardennes. Het kan even duren voordat alles werkt, maar je had toch geen haast? Het zijn twee sluizen, redelijk wild en tot Pont au Bar is het niet interessant. Aanleggen is moeilijk en de diesel is duur.
    Er is wel een scheepswinkel en ze kunnen reparaties doen. Je passeert een sluis en kleine tunnel, ca 100 mtr en het is toch nog een stuk varen voordat je in Le Chesne kan aanleggen (als er plaats is). Ca.5 plaatsen met water en stroom. Brasserie boven en aan de andere kant een niet te duur restaurant. Stokbroodje kopen en overleggen wie de sluizentrap gaat afzakken en wie eventueel samen vaart. De eerste sluis is 5 min varen en let op de linkmichels, die ineens losgooien en gaan gassen om eerste te zijn.
    Het zijn 27 sluizen en het is een prachtige tocht. Je vaart om de berg heen en hebt mooie vergezichten. Normaal gaat de volgend sluis open, als je de laatste uitvaart. Probeer alleen te gaan, dan heb je geen problemen met hansoppen, die hun schip met 6 landvasten overal aan binden! Het kost je ca. 5 uur en dan leg je aan aan de kade van Attigny. Geen voorzieningen, wel een super Carrefur is om de hoek en heeft ook diesel. Je kunt in de zon liggen (met lichtpanelen) of in de schaduw. Als je pint maar koud is.
    Meestal drink je wat met de buren en wordt het toch nog gezellig.

    Van Attigny ga je 28 km verder naar Rethel.Redelijk mooi varen, altijd wat te zien. Dan schrikken! Wat is dat voor een zooi? Rethel, een lange kade met een kot aan stuurboord, dat moeten de douches zijn en stenen zuiltjes voor de stroom. Aanleggen zal geen probleem zijn, stroom vinden wel. Probeer alles uit, je hebt 16 Amp. De douches werken wel en je hebt zelfs warm water! Het licht brand niet, of je laat de deur op een kier, of je neemt een lamp mee.
    De stad heeft maar één straat en na een uurtje heb je het wel gezien. Over de brug links is na 400 mtr een Intermarché en iets verder een Aldi.

    Dan komt het eerste probleem! Er zijn verder geen goede aanlegplaatsen meer. Dus 40 km varen naar Berry au Bac en dat is geen kattepis. Als je toch wilt stoppen, kan dat in La Villette. Bij de sluis is aanleggen mogelijk, maar er is niets. ls er toch niets is, kan je beter de sluis door het Canal de l'Aisne à la Marne op. Even melden op de marifoon, kan.10! Direct na de sluis aan de kant en uitrusten.
    Bij goed weer lekker bbq-en. Je bent door een grotere sluis gevaren en dat blijft zo tot Condé.
    Na 25 km kom je bij Reims. Veel industrie en niet zo mooi. De haven ligt tussen twee bruggen met veel verkeer en een drukke weg langs de haven. Duur en veel junks! Geen aanrader. De stad is wel mooi, maar daar kan je ook vanuit Sillery met de bus heen.
    Dus nog 8 km verder en dan Sillery, een Engelse enclave. Meestal is er wel een plek, anders ga je aan de kade, neem een lange kabel en plug in. Douches aanwezig en op loopafstand de Intermarché met diesel en gas.
    Het is er vaak gezellig en gezien het fors aantal vaardagen blijf je hier wat langer liggen. Is het goed weer, zijn er velen te porren voor een bbq. Met de bus naar Reims, uitstappen vlak bij de cathedraal en rondwandelen in de binnenstad. Ook weer gezien.

    Na Sillery weer een redelijk lange tocht. Eerst door de tunnel Mont-Billy, 2302 mtr en goed verlicht, dan naar Condé, waar meestal geen plaats is en je voor je verdriet niet wilt liggen, bakboord uit het Canal latéral à la Marne tot Mareuil-sur-Ay, waar goede aanlegplaatsen zijn. Geen douche (daar doen de Fransen schijnbaar niet aan). Wel veel champagnehuizen. Leuk om te wandelen en eventueel naar Epernay te gaan. Met de boot is het ver omvaren, de haven is duur en ligt tamelijk ver van de stad.

    Na deze enerverende stukken varen, gaan we richting Marne, breed vaarwater, stroom afwaarts en hopelijk niet teveel stroom. De omgeving oogt mooi en je ziet de vele wijnranken. Damery is een goede aanlegplaats, maar te vroeg op de dag. Reuil hetzelfde.
    Dan bij pk 26 kom je in Dormans. Een steiger aan stuurboordkant bij de camping. Plaats voor drie boten met water en stroom, douchen op de camping. De bakker komt op de camping ca.09.00 hr! De steile trap op, 41 treden, de brug over en bij het plein schuin doorsteken naar de super. Bij de rotonde is het goed Leffe drinken! Er staat een bord: chateau en cimétière. Zeker doen. Het lijkt ver, maar na 15 min zie je het bos, waarop het oorlogsmonument staat. Zeer indrukwekkend. Je moet wel wat trappen lopen, maar het is de moeite waard.
    Vergeet niet nog een trap hoger te gaan, daar is het ossuaire, het knekelhuis.
    Loop dan terug, houdt rechts aan en je komt bij de molen, waar wat handarbeid is en je wat kunt drinken.

    24-12-2015 om 11:15 geschreven door captain willy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De grote reis 2015 in Frankrijk
    Hoe starten wij deze reis?
    Wij varen al 6 jaar door de Franse kanalen en hebben best al wat meegemaakt. Kijk ook eens op De Ouzo II in Frankrijk en Duitsland in 2011.
    Natuurlijk eerst de boot vaarklaar maken. Om wat minder afhankelijk te zijn van havens, hebben wij lichtpanelen geïnstalleerd 3x100 W en een extra service accu 180 Ah. Normaal moeten wij nu, bij goede zonneschijn, 3 nachten zonder walstroom kunnen.
    Dan een reisplan maken. Van Tilburg, onze winterhaven, naar Frankrijk en het liefst zo snel mogelijk. De kaarten nakijken of deze nog actueel zijn en de havenkaart uitpluizen. De planning is: Tilburg - Revin - Canal des Ardennes - Marne  - Parijs - Seine op tot St.Mammès
    Briare - Digoin - Chalons-sur-Saône - Auxonne - Gray - Corre - Epinal - Charmes - Toul - St.Mihiel - Verdun - Charleville - en de Maas verder af naar huis. Een tocht van ca. 2500 km, schrik niet ca. 545 sluizen, de nodige bruggen en tunnels. Bekijk eerst hoeveel tijd je tot je beschikking hebt. Dan wat het verste punt is, in dit geval Digoin en of je dat in de berekende tijd kan doen. Neem voldoende rustdagen op in het schema, zodat er ltijd een reserve is. Het kan ook gebeuren, dat er een storing is van sluizen, een rak lek raakt, of zelfs kanalen worden afgesloten. Dan moet je of omvaren, of terug, of de boot laten liggen.
    De dieseltank met 200 ltr is vol en 3 jerrycans, ieder 20 ltr. staan klaar. Een rekensom maakt het volgende duidelijk (dit voor de mannen, die in ieder haven op jacht gaan naar diesel!) 260 ltr : 3 ltr per uur = 86 uur! Neem de helft = 43 uur x 8 km/h = 344 km.
    Voorlopig komt je hiermee makkelijk in Revin, war je goed kunt tanken. Eén probleem minder. Prijs van de diesel.  In Nederland duurder dan in Belgie, maar in Frankrijk zeker niet duur, tenminste als je bij de supermarkt tankt.
    Watertank vol en gasflessen gevuld. Wij hebben Franse gascubs 5kg, 2 stuks, omwisselbaar bij vele Intermarché's of tankstations en goed voor koken en af en toe de koelkast, voor 5-6 weken.
    Dan het VNF vignet kopen. De keuzes zijn niet meer zo groot, dus het beste, als je meer dan 2-3 maanden wilt wegblijven, een jaarvignet.
    Vul op internet VNF ticket je bootgegevens in en denk eraan, de boot "onder" de 12 mtr! Bestellen voor 31 maar en je krijgt 17% korting, je kunt de vignetten direct printen. Dit houdt in, bij aankomst in Frankrijk, sta je geregistreerd, krijg je télécommande en doorvaren, het avontuur tegemoet.
    Varen in Frankrijk heeft voor en nadelen. Vertrek je vanuit het westen, kan je kiezen over Antwerpen te varen, de Schelde naar Gent. Dit is een getijde rivier, dus de getijde tabel nakijken en zorgen op tijd door de sluis te zijn. Een lange en vermoeiende tocht met goed opletten op de dieptes, voorbij Temse. Andere optie: via Terneuzen, wel oversteken Hansweert, maar dat is te doen. Gent - Kortrijk -
    Tournay -Antoing (Aldi en diesel) en dan Fresnes  - Frankrijk. Let op! -deze sluis is zeer wild, dus voor en achter vastleggen.
    Via het oosten vanaf Roermond het Julianakanaal naar Maastricht, verder de Maas op tot Frankrijk.
    Voor we weggaan eerst boodschappen doen. Bier en wijn onder de vloer, hoef je onderweg deze zware dingen niet te dragen. Vlees en groente voor een week en dan kan je van start gaan. Neem je fietsen mee, kijk dan zo aan te leggen dat je ze er makkelijk kunt afkrijgen.

    Onze reis start in Tilburg om 10.00 uur waar we de aanwezigen gedag zwaaiden, de containerhaven uitvoeren, bakboord uit en gelijk voor de eerste burg. Bediening via Centrale Tilburg, waar wij ons meldden. We gaven de vaarrichting aan en vroegen of wij ons ieder keer moesten melden? Nee, we volgen jullie we en draaien de bruggen op tijd. Bij het aaanvaren van de bruggen gaan de lichten rood/groen, de brug omhoog en voordat het licht op groen staat, zijn wij de brug al onderdoor.
    Het gaar vlot, alleen de sluis vraagt geduld. Het sluizen gaat met een emmertje en dat duurt nogal! Oirschot wordt gepasseerd, een nieuwe kade, de haven moet je vergeten, een moeilijke invaart en geklooi met bankkaarten! Dan de afslag naar Eindhoven voorbij en tussen de bomen langs de Bavaria naar Aerle Rixtel. Tegenwoordig een goede aanlegplaats met voldoende steigers, zelfs stroom tegen € 1.00, water is wat verder weg. Over de brug een Aldi! Zo, de eerste dag zit erop.

    De volgende dag naar de sluis Helmond, de bruggen en sluizen gaan al via de Centrale Helmond en soms zijn ze vlot, soms moet je ze wakker maken. Meestal is het er rustig en ben je snel door de sluis. Er is een goede afmeerplaats. Dan het rijtje sluizen afvaren, langs de drukke weg, sluis 10 - 11 - 12 - 13, normaal vlot bediend, dan de afslag naar Weert, nee! wij gaan rechtdoor, kanaal Wessem-Nederweert
    een tamelijk saai stuk varen. Bij de sluis Panheel met een groot verval kun je beslissen, of te blijven liggen onder aan de sluis, of dor te varen naar de nieuwe haven in Maasbracht. Het kanaal uit, oversteken, onder de brug door en aan bakboord zie je de haven. Niet te duur, niet gaan douchen, is te duur, wel een frituur op 10 min lopen en een vriendelijke havenmeester. Zo, weer een lange vaardag.

    Dan zijn er beslissingen te nemen! Het Julianakaal is 35 km lang en saai varen met af en toe beroepsvaart. De 2 sluizen zijn goed te nemen en hebben meegaande bolders. Blijf je in Maastricht, zijn er verschillende opties: ABSOLUUT niet het BASSIN. Geklooi met de sluis, wankele steigers met ringen, weer de credietkaart en niet gezellig. Dan aan de muur tussen de bruggen, als er plek is, vlak bij de supers over de brug en gezellig liggen. Wel de trap opklimmen. Anders op de Pietersplas, waar wij kozen voor de Maasvogels, bakboord
    uit bij de ingang en later stuurboord aanhouden. Gezellige haven met goede hulp en lekker snacks te koop. Nog genoeg eten aan boord? Anders op de fiets naar Heugem, ca 10 min naar een goede super.

    Dan het grote feest: Nederland uit! Naar de sluis van Lanaye  is het 10 min varen. Aanmelden per marifoon en zeggen, dat je opgaand bent. Het kan in het Nederlands! Zij geven aan welke sluis. Blijf, als het kan, achterin en maak vast aan de drijvende bolder.
    Het steigen gaat redelijk en voor je het weet, ben je boven. Bij het uitvaren opletten op beroepsvaart van stuurboordkant, het Albert kanaal. Het water kan hobbelig zijn en is niet prettig varen, tot aan de haven van Luik toe. Al met al ben je toch tussen de 3 - 4 uur bezig.
    Als het in je planning past, kom dan aan op een donderdag. Waarom? op vrijdag is aan de andere kant van de Maas een Broquante, een grote en zeker de moeite waard om te bezoeken. Je bent zo maar 3 uur onderweg, een lekker Belgisch pintje op een terras en je dag is gemaakt. Zaterdag de tijd nemen te voet naar Place Lambert te lopen, ca 30 min en rond te wandelen langs de oudheden, opgegeven op de kaart, bij de capitainerie te verkrijgen. Je kan ook met het "treintje" meegaan, slechts € 6,00 p.p maar het scheelt wel pijnlijke voeten en je komt overal langs. Bij Carrefour, aan de overkant van het park, kan je nog wat inkopen doen, of wachten op de zondagsmarkt, langs de Maas.Twee bruggen verder en je vindt er van alles, groente, fruit, vlees, kaas, kleding, rommel. Meestal ben je zo tegen 10.30 uur terug, pak alles uit, gooi de trossen los, start de motor en vertrek voor de volgende etappe naar Huy. Twee sluizen, Ivoz-Ramet, vroeger een kwelling, nu nieuw met drijvende bolders. Dan 14 km varen door redelijk gebied naar sluis Ampsin. Let op of er een beroeps vaart, dan kan je gelijk mee! Wel via de marifoon aanmelden: bateau de plaisance montant. In Huy weer twee opties: haven Corphalie, beetje kaal of doorvaren door Huy, de bocht om en stuurboord uit de haven Statte te Wanze. Meestal achterin plaats voor de visiteurs; stroom boven aan de muur en een goed restaurant. Code douche 4312.

    We zitten nog steeds in Belgie, maar het schiet op. Het begint mooi te worden langs de rivier en na 16 km varen komt de eerste sluis Andenne in zicht. Weer aanmelden en normaal ben je er snel door. Alhoewel snel, neem er gemiddeld een half uur tot 40 min voor.
    Weer 15 km rossen en de laatste voor vandaag, Grans Malades. Je ziet de citadel al. Aan stuurboord de afslag Sambre, onder de boogbruggen door en dan kan je kiezen uit: de haven met steigers aan bakboord. Duur en gezeur met stroom of stuurboord aan de kade.
    Hier kan je bellen voor munten voor electriciteit en water. Veel goedkoper en de meesten maken hiervan gebruik.
    Bij de brug een zeer goede frituur, biefstukje erbij, wijntje en wat al je smullen! Delhaize in de hoofstraat, met de fiets ca 15 min Aldi
    of door het park Lidl.
    Ben je nog nooit in Namur geweest, ga naar de zaterdagmarkt, groter dan in Luik! Ga met het busje de citadel op en kijk wat er allemaal te doen is. Zeker de catacomben doorlopen, er is veel te zien, ook in de stad. Zeker het oudste pleintje in het centrum niet vergeten, 1643 met een dijk van een café op de hoek, waar een Leffe brune niet zal misstaan.

    Uitgekeken? Dan weer door de sluis, als je hem oproept gaan de deuren meestal direct open. Er is nog altijd beroepsvaart.
    Het stuk naar Dinant is mooi, met best wat aanlegplaatsen. Er zijn 6 sluizen te gaan, maar normaal wordt doorgegeven dat je eraan komt en gaat alles vlot. Bij de sluis van Dinant is een Delhaize, mocht je boodschappen willen doen. Aanleggen weer de keuze uit:
    stuurboord aan de houten steiger, redelijk rustig, of bakboord, drukker maar gezellig en bij de winkels. Beide kanten stroom en water.
    Komt de havenmeester, dan voor 1 nacht betalen, morgen zie je wel verder!
    Vergeet zeker niet de citadel op te gaan en de gratis rondleiding te doen. Je mist anders de interessante geschiedenis van de Maas en zijn plaatsen, die je een heel ander beeld geven van het vroegere leven langs de rivier en waarom de bruggen zo belangrijk waren.
    Loop en binnen bij de Leffe brouwerij en vergeet niet in de grot af te dalen. Dinant? Weet je, dat Dhr Sax de saxofoon heeft uitgevonden?   In het straatje achter de aanlegplaats is zijn museum.Meer te doen dan je denkt.

    Dan de grote dag!! Op naar Frankrijk. Na Anseremme, een leuke haven voor de terugreis, Waulsort, een haven voor de wandelaars, de sluis Les 4 Cheminées, FRANKRIJK. Aanmelden op kantoor, télécommande ontvangen, vraag de uitleg en vaar door naar Givet.
    Hier kan je aan de kade liggen, geen voorzieningen, leuk stadje weer met citadel, ook geschikt op de terugweg aan te doen.
    Als de haven aan bakboord klaar is, kan je ook hier liggen, alhoewel niet prettig. Tegen de stroom in en de vingers zijn te kort!

    Nog even breed water en dan de eerste beproeving! Sluis 58 Les 3 Fontaines, bemand maar lastig met vastmaken. Dan de lamp aan voor de tunnel Ham, onverlicht en de eerste keer best spannend. Je ziet de andere kant wel, maar zonder lamp is het zeer moeilijk varen.
    Na 688 mtr haal je opgelucht adem, doe je lamp uit, zet eventueel de bimini weer op en ga de volgende sluis in, die ook bemand is.
    Dat zit erop en nu vrij in Frankrijk, op de Maas, na nog 1  sluis eventueel aanleggen in Vireux-Wallerand, een lange kade met alle voorzieningen. Douchen bij de havenmeester, Marianne, een schat van een mens. Neemt mij altijd mee naar de Intermarché om de gasfles te ruilen. Heb je geen zin om te koken, zou ik ook niet doen! Op de hoek een frituur, die voor € 6,50 een salade Kebab aanbiedt, meer dan voldoende om te overleven en smaakvol. Anders is er nog een goede pizzeria.
    Daarna mondje dicht, snaveltjes toe en slapen.

    Na te hebben losgegooid varen tussen de bossen en dorpjes voorbij Haybes een aanrader voor de terugweg, Fumay, de stad van de leien, en dan Revin, de eigenlijke start van de vakantie Frankrijk. Door de sluis, stuurboord uit, een paar bochten om en dan aan bakboord de steigers van de haven. Heeft u een schotel voor tv, dan zorgen op de eerste helft af te meren, anders zit je achter de bomen en geen ontvangst. Catherine of Patricia komen na 16.00 hr langs, heten u welkom en vragen hoe lang je blijft. Wij blijven zeker 3-4 dagen, ten eerste om de "oude" bekenden te ontmoeten, tweede om inkopen te doen bij de Intermarché en Lidl om de hoek, diesel te halen met het karretje, de markt te bezoeken en lekker niets te doen. 


    23-12-2015 om 00:00 geschreven door captain willy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Tags:l


    Archief per week
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs