Dag 1 223 km
We
vertrekken op zaterdag en gaan eerst Enzy, de hond waarmee Maarten het Europees
kampioenschap zal lopen, ophalen. Hector één van de baasjes heeft namelijk een
hartoperatie ondergaan waardoor zij niet mee kunnen. Eens elke hond zijn
plaatsje in de garage en bench heeft gevonden rijden we richting Metz.
Metz
.is althans de bedoeling, maar eens door Namen komen we in een immense file
terecht. We besluiten de afrit te nemen en rijden naar Avenue Demarteua te
Herbeaumont.
Hier is er een camperplaats op het voormalig stationsplein. Het is een rustige camperplaats
met voldoende ruimte. Onmiddellijk in de natuur en vlak bij het centrum. De
voorzieningen zijn summier, water nemen en -lozen, en een wel heel primitieve
stortput voor chemisch toilet.
Dag 2 210 km
Onze
volgende bestemming is Port de Plaissance in FR-Harschkirchen. Dit is een camperplaats aan een haventje. Zeer leuke plek
met alle voorzieningen incl. WIFI wat voor Maarten wel een plus is! Het stadje
zelf is wel een heel eind stappen en deze plaats is wel vrij prijzig.
Dag 3 223
km
We rijden al wat dichter richting Zwitserse
grens en houden halt in FR-Thann, Rue du Bungert. Dit is een
camperplaats midden in het centrum maar zonder voorzieningen. Die zijn er
verderop wel bij het station. Deze Camperplaats ligt er wel zeer ongelijk bij.
De bomen aan de rivierkant zijn heerlijk om onder te zitten. Maar voor
grotere of langere motorhomes is het opletten voor schade. De rivier heeft wel
iets, maar blijft jammer genoeg ook s nachts lustig stromen wat toch
hinderlijk kan genoemd worden.
Dag 4 147 km
We
rijden Zwitserland binnen en maken even een ommetje naar de Rue des Falaises in CH Neuchatel. Als we op
de krappe plaatsen eindelijk binnen de lijnen staan vallen we van de ene
verbazing in de andere. Dit is en gratis camperplaats met alle voorzieningen!
Na een paar minuten stappen kom je in een park aan het meer, eens uit het park
zit je in de jachthaven. Van het lawaai van de dichtbij gelegen weg en ring
rond de stad heb je nauwelijks geluidshinder.
Dag 5 87 km
Op
het programma staat camperplaats Blue Berry Hill in CH Durrenroth, Brunnen
54. De weg
er naar toe was heel bochtig en smal, met hellingen van 20%. Het leert ons toch
maar eens foert tegen de GPS te zeggen en routes uit te stippelen via de
landkaart en vooral bredere wegen. Maar eens aangekomen sta je op een schitterende plek midden tussen de
blauwe bessen met een adembenemend uitzicht op het Emmenthal. Je
chemisch toilet kan je hier niet lozen maar voor de rest heb je hier alle
voorzieningen.
Dag 6-7-8-9 44 km
We
rijden naar het Europees kampioenschap in Wichtrach. Hierna gaat Enzy met
mensen van de club terug naar België.
Dag 10 88 km
Ann
heeft een zwak voor Bergen dus trekken we de bergen in. Via de Grimselpas komen
we aan bij de Panoramastrasse Oberaar. De weg er naar toe is
bochtig en small. Maar het verkeer gaat om de
beurt naar boven of benden. Eens op deze
plek aangekomen waan je je op dak van wereld. Dat dit niet eens zo veel overdreven
is merk je trouwens ook aan de temperatuur, we kwamen iets na de middag aan met
17° en s avonds om 21u00 hadden we er nog amper 8 over. Er is op deze plaats
een openbaar toilet en wat verderop een restaurant voor de rest moet je het
doen met de prachtige natuur.
Dag 11 35 km
In
onze campergids stond dat er op het kruispunt van Grimsel en de Furka bij Hotel Le Glacier du Rhone een camperplaats
is. Het hotel stond leeg en een camperplaats vonden we niet. Na wat zoeken
vinden we Camping Augenstern in Reckingen.
Leuke mooie camping met Nederlandse uitbaters bij een bergrivier
onmiddellijk tussen de wandel routes. Mooie maar dure plek.
Dag 12 136 km
We
tikken in onze gps Bisangmatt
2 CH Wallisau in. Hij stuurt ons, tot onze verbazing, niet terug over de
Grimsel. We rijden wel via de Neufenpas en de Gothard tunnel naar onze
bestemming. De weg en vooral de Neufen pas geven beelden die voor eeuwig op ons
netvlies blijven gebrand schitterende weg en de 150 PK van onze fiat is er niet
eentje teveel!
De
camperplaats zelf is bij de brandweer kazerne, via een bakje aan de muur moet
je registreren en ook betalen. Het is een beetje een rommelige plek waar twee
van de vijf plaatsen worden ingenomen door lokale motorhomes die er volgens mij
altijd blijven staan. Je hebt er elektriciteit maar voor de rest geen
voorzieningen.
Dag 13 106 km
We
rijden even terug naar Neuchatel, om zo de Bourgogne in Frankrijk aan te doen.
Dag 14 163 km
We
rijden naar de Rue de Cussingy in FR Niut ST Georges. Deze camperplek ligt aan de rand van de stad. Op een paar
minuten tijd zit je midden in de wijngaarden en het stadje zelf is een typisch
wijn stadje met overal wijn handelaren.
s Avonds loopt de camperplek overvol
bovendien ligt deze aan een zeer drukke straat. Als het verkeer wat gaat liggen
hoor je de trein elke uur voorbij denderen. Dit is wellicht een camperplek die
we nooit meer aandoen tenzij om Bourgogne te kopen en te vertrekken, of om het
service punt te gebruiken.
Dag 15 161 km
Rue des recolettes in FR-Bulgneuville is
onze volgende camperplaats het is een schitterende plaats met 10 of meer mooie
ruime plekken.
Buiten
elektriciteit heeft deze camperplaats alles, dicht bij het centrum, meertje met
wandelweg op loopafstand, veel schaduw onder de bomen en in de nabijheid van
een klein stadje met een bakker, slager en pizzeria wij vonden dit een TOP
plek!
Dag 16 138
We
schuiven al wat dichter op richting thuisfront, en doen FR- Metz aan. Eerst willen
we overnachten op de camperplaats voor camping. De straatnaam Allé Metz Plage doet ons even wegdromen van een strand aan de Moezel
.
Aangekomen
vinden we de camperplekken te krap. De mobilhomes staan er als sardines op
elkaar tussen de geparkeerde autos. We beslissen op de camping te gaan staan.
We hebben er alle comfort al staan we wel op het asfalt en is er van Metz Plage
niet veel te merken.
Al is het wel een eind stappen, s avonds trekken
we de stad in en gaan we ergens iets eten. het was de wandeling zeker waard Metz is een leuke gezellige stad.
Dag 17-18 347
Via de camperplaats van Herbeaumont rijden we
terug huiswaarts.
We kijken al uit naar volgend jaar en schrijven
alweer wat puntjes bij voor de realisatie van onze droom motorhome
- Douche en toilet apart is best wel extra comfort.
- Een deur tussen het slaap en woon gedeelte creëert plots veel meer
ruimte.
- Ondanks Jan zweerde bij een alkoof, een semi integraal verbruikt een pak
minder.
- Om toch de alkoof niet af te schrijven.... Het hefbed naar boven duwen is wel een hele klus.
- Dit zou eigenlijk best wel onze ideale motorhome kunnen zijn ;-)
|