Vandaag VOORBEELD 1: HET NIEUWSBLAD, ZATERDAG 19 JULI 2008,
De cover van vandaag: naast het nieuwe mantelpakje van prinses Claire (Een Mondriaan! Kan je het geloven? Daar wil je toch alles over weten?), een paar verwijzingen naar onbelangrijke artikels toegegeven, het is zomer en dus valt het nieuws wat stil is er ook een vette kop: Carlos Brito. HET EERSTE EN ENIGE INTERVIEW MET DE BAAS VAN ANHEUSER-BUSCH INBEV. > Blz. 30-31
Als geheugensteuntje: !nBev heeft de hamer bovengehaald in de onderhandelingen tot overname van Anheuser-Busch, de Amerikaanse producent van Budweiser (fucking close to water). Het van oorsprong Belgische Interbrew is nu wereldmarktleider, de grootste brouwer ter wereld, dus.
We bladeren door naar de bewuste pagina. We willen weten wat deze man, baas van ons bier, te zeggen heeft.
We beginnen te lezen. We zien de foto van een man die er op het eerste zicht gestoord uitziet en die voorstelling nog onderstreept door de hand aan zijn voorhoofd te houden. Nutball, duidelijk. Het belangrijkste wat de man te zeggen heeft, is Elke cent telt. Dat staat er als grote titel. Goed, dat blijft nog de moeite waard. De man is CEO van de grootste brouwer ter wereld en zal meer dan waarschijnlijk mensen buiten gooien. We willen weten waarom hij dat nodig vindt.
We beginnen te lezen (bis). Nu echt. De inleiding geeft ons een heleboel informatie over Brito. Hij zou wild om zich heen zwaaiend binnekomen in de nieuwe vestiging, klinkt het. Iedereen zou moeten wegduiken, zegt een ingewijde van de overgenomen firma. Het wordt spannend. Tendentieus? Tja, maar goed, hoedanook willen we weten wat deze man in het eerste en enige interview zal kond maken. Wie hij zal schofferen, wie hij zal loven om hem/haar daarna met de glimlach te ontslaan- , wat hij zal zeggen over de loonkost. Een EERSTE ALARMLICHT brandt op het einde van de inleiding. Een portret van de nieuwe King of beers, staat er plots. Tiens, bovenaan de pagina staat toch duidelijk, in het Nederlands: interview. We beginnen het artikel te lezen (tris). Eerst krijgen we een achtergrond van Brito zelf, daarna een achtergrond van de financier van Brito toen die studeerde. Dan krijgen we aanhalingstekens. EINDELIJK. Je kan Carlos Brito van veel dingen beschuldigen, zegt Robb Mann, een analist van Collin Steward in Londen. HO, WACHT EVEN! Dit is niet Brito zelf, dus. Ah! Het is een inleiding tot interview. Geniaal! Ik lees verder. Goed, nog wat meer info over Brito hij zat bij de jezuïeten in Brazilië, godbetert- etcetera, enzovoort. Aha, nu komt het, het grote interview. Brito zelf aan het woord. Inbev is geen hefboomfonds, zegt Brito. Wij brouwen al langer bier dan Anheuser-Busch. Interbrew bestaat al sinds 1366, Brahma (de Braziliaanse brouwerij) sinds 1888. De eerste woorden van Carlos Brito. We hebben er vijf kolommen op moeten wachten, maar deze openingszin van Brito is raak. De man kènt waarachtig zijn Pappenheimers. Dan schrijft de auteu dat Brito tijdens het 75 minuten durende interview gedrevenheid en energie uitstraalt. Ah, bon, het beste moet dan nog komen, denkt de geïnteresseerde naïeveling dan. En ja hoor! Het komt! Het komt met een verpletterende kracht van een inslaande komeet. Want lees wat Brito zegt! Lees het! Lees mee: Ik heb geen hobbys, Ik heb vier kinderen en ben nog altijd met dezelfde vrouw getrouwd ik ben erg saai. Als we daar niet van terug hadden! Getrouwd met één vrouw! Nog altijd niet gescheiden en opnieuw getrouwd? Vier kinderen? Shiit, man. Daar kunnen we niet tegen op! Oké, we hadden misschien wel iets willen weten over het beleid dat hij zal voeren, de Bud die hij hopelijk niet in Europa wil promoten, etcetera, maar goed, deze informatie doet ons toch even dubbel plooien. Als we ons daar deze week maar van kunnen herstellen. We lezen voort. We komen te weten dat de heer Brito, toch wel geen onbelangrijke man op deze aardkloot, een plastic horloge draagt. Ja, u lees het goed: een plastic horloge! Geen dure rolex, geen gouden ketting om de arm, maar wel een niemendalletje, wellicht gekocht op de vlooienmarkt van Oud-Heverlee. Is me dat een bescheiden man. We lezen voorts ook nog dat de heer Brito géén aparte parkeerplaats heeft op de parking van !nBev in Leuven. Is me dàt even naar adem happen, zeg! De man is steenrijk, beslist over de bocht die miljarden mensen zullen drinken, maar heeft géén aparte parkeerplaats op het bedrijf? You kiddin me? Goed, maar we waren op zoek naar uitspraken, quotes. Het blijft tenslotte een interview, nietwaar?
We moeten het doen met oude wuotes van Brito tijdens toespraken, hier en daar- quotes van analisten en ex-werknemers tot we in de allerlaatste kolom weer Brito zelf aan het worod hebben. Na de gezinssituatie en das tot nog toe het énige wat we uit Britos mond gelezen hebben zegt hij: We zijn dol op details, onze business is er een van details. Het draait allemaal om volume, dus telt elke cent. Wij verkopen geen vliegtuigen of juwelen. End of quote. Het artikel eindigt met een quote van ... een analist. We lezen op het eind Copyright Saint Louis Dispatch. Vertaling: Stijn De Wolf. Even recapituleren. We lazen op de voorpagina een schreeuwerige kop waarin te lezen stond dat je op pagina 30 een eerste en eenmalige interview met de baas van Anheuser-Busch Inbev kon lezen.
We zetten de quotes van Brito op een rij:
1. Inbev is geen hefboomfonds. Wij brouwen al langer bier dan
Anheuser-Busch. Interbrew bestaat al sinds 1366, Brahma (de
Braziliaanse brouwerij) sinds 1888.
2. Ik heb geen hobbys, Ik heb vier kinderen en ben nog altijd met dezelfde vrouw getrouwd ik ben erg saai.
3. We zijn dol op details, onze business is er een van details. Het
draait allemaal om volume, dus telt elke cent. Wij verkopen geen
vliegtuigen of juwelen.
Het totale volume van het interview is één en driekwart pagina. Eén en driekwartpagina voor bovenstaande quotes.
Geachte redactie van Het Nieuwsblad, gelooft u nu echt dat de mensen zo stom zijn dat ze dit slikken?
Geachte lezer, als u dergelijke zaken leest, meldt u ze dan op deze blog. U kunt dit doen onder reactie of u kunt mij een mailtje sturen via de blog.
Volgende keer maken we weer gehakt van één of ander krantenartikel. Groeten.
WAARSCHOOT Misschien heeft u het ook al gehad: je leest een titel op de voorpagina van de krant, met een verwijzing naar een binnenpagina, en je bent geïnteresseerd in het onderwerp. Maar wat blijkt? Binnenin de krant staat eigenlijk maar een fractie of helemaal niets van wat op de voorpagina verkondigd werd. Of je slaat de bewuste binnenpagina open en bekijkt eerst zoals het de statistische krantenlezer het doet de grote foto en leest daarna de grote titel. Die titel belooft nog altijd vuurwerk, iets speciaals, iets abnormaals, iets groots, iets wat je nog nooit tevoren hebt gelezen, iets waarvoor je speciaal die krant hebt gekocht.
EN DAN BEGIN JE TE LEZEN..... en JE VOELT JE BEKOCHT.
Iets spectaculairs gelezen, iets buiten het gewone, datgene wat men je voorgespiegeld heeft? Neen, dus. Integendeel: je hebt de hele tijd op je honger blijven zitten en je vraagt je af waarom je die krant gekocht hebt?
Ik heb er meer dan de pest aan. Daarom ben ik begonnen met deze blog. Het is best mogelijk dat de bijdragen zeer onregelmatig komen, maar ik zal op deze blog een aantal frappante voorbeelden geven van boerenbedrog.
Om het te zeggen met een lijn van Public Enemy:
DONT BELIEVE THE HYPE
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!