Hallo hier ben ik weer voor een verslagsken van de tweeden wedstrijd van ons coureurken. Dit weekend zijn wij niet de taalgrens over getrokken om te gaan koersen, wat niet wil zeggen dat wij niet graag naar Wallonië gaan, maar als ge een koersken kunt gaan rijden op een kleine tien km van onze woonplaats waar tevens een van de hoofdsponsors van "onder ons Parike"is gevestigd met name brandstoffen Raoul (kweet nie of dagge op nen blog moogt reclame maken). Bij deze is dat dan toch gebeurd. Daarom had de ploegleiding aan de renners gevraagd zonder verplichting weliswaar om met zoveel mogelijk renners aan de start te komen, wat door de renners met een spontane aanwezigheid van een tiental renners werd bevestigd . T 'is niet zo dat die sponsor daar om vraagt, maar het is toch leuk wanneer een peleton van een 70-tal renners dan ook nog voor zijn deur passeren die groene truien ziet met de naam van je firma erop.
Allez vooruit genoeg reclame gemaakt anders gaat men nog denken dat ik ook betaald word om langs deze weg de betrokken firma in beeld te brengen. Nu een beetje uitleg over de koers want dit is de bedoeling van dit blog. Dit voorwoord was bedoeld om een beetje meer tekst te hebben wanneer er over de koers niet zoveel te vertellen valt.
Na een goede trainingsweek wordt zoals iedere week met een gezonde nervoziteit (zeer nerveus) begonnen met het klaarmaken van de camionette en alles dubbel te checken of alles mee is wat we nodig hebben om zonder problemen aan de start te komen. Ik ga jullie de uitleg besparen, want mijn camionette is een halve fietswinkel. De mensen die mij en mijn knalgele bestelwagen kennen weten waarover ik spreek , mijn autoken is dan ook nog eens volgeplakt met klevers van een immobiliën kantoor en een firma die energie prestatie certificaten aflevert.
Dit zijn de firma's van mijn kinderen en daar wil ik wel een beetje onbetaalde reclame voor maken.
De wedstrijd dan , 69 (soissante neuf) vertrekkers begeven zich om 13 u 45 naar de startlijn om een koers van 54 km af te leggen van 9 ronden van 6 km. Ze vertrekken om twee uur want om vier uur is er nog een wedstrijd voor junioren.
Twee uur en op het fluitsignaal van de délegé vertrekt de ganse bende. Ons coureurken, bij wie ik er vroeger altijd op aandrong om vooraan te gaan staan bij de start om zo vooraan goed weg te geraken start hij tegenwoordig altijd achteraan. Als ik vraag waarom hij dit doet, antwoordt hij een beetje hoogmoedig voor een snotneus van 16 jaar: het is minder gevaarlijk achteraan te starten dan vooraan in dat gewriemel. Als je over goede benen beschikt, ben je na een paar kilometer zo weer vooraan . En het was dan nog waar ook
Bij de doortocht van de eerste ronde zat ons coureurken vooraan in het peleton. In de tweede ronde was hij zelfs in de aanval getrokken met zijn maatje Ruben Pols en nog een paar andere renners, veel te vroeg schreeuwde ik hem toe en niet zoveel op kop rijden .
Maar Kevin kennende,luistert niet naar wat opa staat te brullen langs de weg want over het algemeen bevind ik mij niet ver van de aankomst om niet te ver van zijn kleedkamer (gele camionette) weg te zijn in geval er iets zou gebeuren tijdens de wedstrijd. Ik gebruikte het woord schreeuwen omdat daar ook nog een wedstrijdcommentator het verloop van de wedstrijd staat uit te schreeuwen en ik een paar decibels hoger moet gaan zoals een kanarie dat doet om mij verstaanbaar te maken waarop hij soms met een wegwerpgebaar doet van laat me met rust . Bij de volgende doortocht was alles terug samen en zat hij rustig vooraan in het peleton, maar in de vierde ronde was er een ontsnapping van een zestal renners waaronder een paar kleppers daarachter kwam een drietal waar een wooper bij was maar aan de stijl te zien onderaan de berg zag ik dat het niet de Kevin was maar Ruben .
In de volgende ronde hadden de drie achtervolgers aansluiting gekregen bij de eerste 6 dus negen leiders daar gaat mijn prognostiek om in de eerste tien te eindigenwant hij bleef vooraan in het peleton zitten ,misschien niet sterk genoeg om mee te springen met de drie , de rest van de koers verliep op dezelfde manier en bij het ingaan van de laatste ronde zat hij al iets meer achteraan . Enkele minuten later werd er gespurt voor de eerste plaats en Otto Vergaerde won die zonder veel moeite met een paar lengten voorsprong op de rest onze andere wooper is op de zesde plaats geëindigd wat zeer goed wasvoor zijn tweede wedstrijd,op een goeie minuut kwam het peleton aan gestormd ,ik stond halsreikend op de nadarom de spurt goed te kunnen zien .Tot mijn grote verbazing zag ik ons coureurken niet zitten in dat peleton heb jij hem gezien vroeg ik aan mijn zoon , antwoord negatief wat kon er gebeurd zijn ? Nog eens kijkend in de andere richting kwam hij aangereden een honderdtal meter achter het peleton met de handen in de beide bovenbenen knijpend.
Wat was er gebeurd ?Ik spurt te naar de overkant van de straat en vroeg wel jong wat is er krampen in de laatste km hij eindigde als 40 de uitslag was voor mij niet zo belangrijk dar het ook maar zijn tweede koers was .Hem begeleidend naar zijn kleedkamer zag ik dat zijn drinkbus nog maar een vierde leeg was toen werd ik al iets nerveuzer en en op een iets te hoge toon voor hem vroeg ik waarom hebt ge nie meer gedronken ,ik goot de drinkbus voor zijn neus op de grond wat hem nog meer ergerde .Het was te koud en ik had geen dorst snauwde hij me toe nog steeds kwaad op zijn eigen voor het behaalde resultaat ;hij wist ook wel dat hij beter kon maar ja twas gebeurd . Ook een tactische fout van mij want een renner laat je best even met rust na de wedstrijd tot de adrenalinewat is weggeëbd en de frustraties wat voorbij gaan.
Na een goede wasbeurt vroeg ik dan op een wat rustiger manierzou je morgen nie beter gaan koersen tis misschien beter voor je moraal en wie weet rij je morgen misschien beter dan vandaag , nee Zenne was het antwoord ik rij geen twee koersen na mekaar in het begin van het seizoen om dan weer nie goed te zijnok zei ik jij beslist want het hem opdringen lost niets op .Om vier uur vertokken de junioren en aangezien we nog wat tijd haddenbleven we nog een zevental ronden naar de prestaties van de andere woopers kijken na een 30tal min koers wou hij een hamburger en een foto uit de wedstrijdgenomen door fotograaf De Jonckheere goedzei ik en stelde meteen weer de vraag waarom niet in Deux Acren morgen en tis niet ver een dorp palend aan het onze maar net over de taalgrens in de walen dus als u weet dat wij in Overboelare wonen tot daar het verslag van zijn tweede koersken.
Beste bloglezers ziehier een verslag over het wedstrijdgebeuren van coureurken zijn 3é wedstrijd van het voorjaar zijn tweede uitstap over de taalgrens bij de zuiderburen (amper 1km van ons deur zijn we inderdaad in Wallonie )we hadden te voet kunnen gaan langs de dender een mooie kronkelende rivier die dwars door ons dorpken loopt .Maar toch liever met onze vertrouwde gele camionette,kwestie van al mijn gerief bij te hebben. De zon was van de partij zoals je kan zien op de bijgevoegde fotos maar er stond een strakke gure wind bij 2°C wat enorm koud aanvoelde .Aangekomen ter plekke zagen we het spandoek dat de aankomstlijn moet aanduiden op een flinke bult geblazen oei! Oei! Tgaat hier nie van de poes zijn zunne met zo een wind de aankomst was wind mee als dat een troost mag zijn.
nipt verloren in de spurt
Twee en vijftig renners schreven zich in voor de Grand prix Felicien DHaeze want zo werd de wedstrijd genoemd. Om drie uur zou de wedstrijd van start gaan voor een afstand van 60km over 10 ronden. Bij het aankleden van den onzen zien we plots een ganse bende Cata Bike renners aankomen en niet de minste ,en onze kleinen heel alleen met zijn groen geel truiken aan want zijn koerstenue bestaat uit meerdere kleuren dan alleen groen zoals in vroegere verslagen schrok zich bijna een bult opa zie ne keer wie daar allemaal toekomt Saimon de Laeter en Aimé De Gendt en den dienen ,en den dienen DE LAETER Belgisch kampioen op de piste en wie daar kampioen word kan een stuksken sprinten om hem gerust te stellen zei ik ghebt er toch gene schrik van zeker. Ge moet naar niemand nie kijken alleen de ploeg Cata Bikes goed in het oog houden ge zijt hier alleen van uw ploeg en tis gij alleen tegen de rest .Er werd verzameld voor de start iedereen met een goeie thermovest aan stond daar te bibberen van de kou, de start word gegeven met bijna vijf minuten vertraging tipish voor de walen en wij maar roepen Alez laisse les partier il fais froid Zenne in ons beste Frans en plots floot den brave man de wedstrijd op gang
de winnaar met de bloemen in de hand
.Van bij de start word er gevlamd bij de eerste doortocht horen we de spaeker roepen peleton complait maar een paar seconden later zagen we dat reeds een tiental renners gelost waren al na één ronde er word hard gereden de Cata Bikers vallen om beurten aan steeds gecounterd door dienen eenen van Parike .In de zesde ronde was de Fransman KOWALSKI Dylan er vandoor maar de volgende ronde was alles weer samen .Onze kleinen steeds links en rechts loerend was vast besloten iedere aanval te pareren ,en die spaeker maar roepen il y a deux candidats pour la victoire le numero 5 lhomme de Grammont Kevin Schotte want zo noemd onze kleinen Briek et saimon Delaeter deze man heeft dit wel 20 maal herhaald maar daarom zijt ge nog nie gewonnen he.Andere supporters kwamen mij vragen hoeveel ik die verslaggever betaald had om de naam Kevin Schotte zp dikwijls te laten afroepen. Op 18. km van de aankomst plaatst de Saimon ne serieuzen attacque (dat schreven ze ook op de site van velo Wallon) een drietal scheid zich lichtjes af de twee van Bianchi leggen er serieus de pees op zodat er achteraan opnieuw de rol moeten lossen In de laatste ronde komt door het vele werk van den Briek alles weer samen en stellen de Bianchi renners alles in het werk om de koers op een massaspurt te laten eindigen , en dit gebeurd dan ook
kevin heel attent in het peleton
.De onzen weerd zich als een duivel in een wijwatervat in een krachtspurt tegen Delaeter maar moest tevreden zijn met een 2é plaats op een fietslengte de rest van het peleton stond niet op de foto.Prachtig wie had dat durven voorspellen na een offday daags voordien hij stond voor de tweede maal in zijn nog jonge loopbaan als renner op het podium dit geeft moed voor de volgende koers maar met twee voetjes op de grond blijvenen proberen de volgende wedstrijd ook een goede uitslag te behalen.Z e hebben beslist met enkele ploematen om volgende week naar Oordegem te gaan koersen een deelgemeente van Sint Lievens Houtem denk ik.
Voor de wedstrijd van vandaag gaan we terug in de Walen koersen bij onze zuiderburen toch iets Noordelijker dan helemaal onderaan in het land want Pommeroeul ligt ongeveer. Een 25tal km ten westen van Doornik Dat zal voor vele mensen al iets duidelijker zijn , want als je niet van die streek bent , hebben de meesten van ons kanten van dat dorpken in de walen nog nie gehoord .Allez dorpken wij Vlamingen durven nogal eens minachtend doen als het over een streek in Wallonie gaat zoals boeregat en bij die walekoppen(-tiesse de wallon) maar de streek is er soms heel mooi en de mensen heel vriendelijk dus waar is het probleem? Er is er geen want als het over koers of andere sporten gaat mogen er geen taal of landsgrenzen zijn tgaat hem om da koersken ginderver en niet om politiek want die kennen er toch niets van Zoals naar goede gewoonte begint de dag van de koers al met de nodige nervozieteit van s morgen vroeg , na het ontbijt(ong 8u30) begint het over en weer geloop , zijn de fietsen in orde en zit de rest van het materiaal ook allemaal op zijn plaats( das wel te veel om op te noemen, mensen die iedere week met renners op stap gaan weten heel goed waarover ik praat) dus onze gele caravan vol met stikkers is in orde .Dan vlug de gps instellen om te zien hoever het ong. is en zonder te verdwalen toch op de bovenvermelde bestemming te geraken. AAmai T is toch 78km volgens ons tom tommeken , kan niet antwoord mijn schoonzoon ( de mentale en fizieke verzorger van onze kleinen,maar ook de ganse familie is daardoor ieder weekend op de been)kijk op de computer onder routeplanner daar staat 58km zegt Luc iemand anders zegt tis maar 48km langs de binnenbaantjes,maar die ken ik niet ,dus gaan we zoals gewoontegetrouw luisteren en zien waar tom tom ons naartoe brengt . Ondertussen wetende dat Pommeroeul niet ver van Basécle ligt waar we vorig jaar al geweest waren moesten we richting Ath Leuze uit.En wijlen weg aan de oprit van de snelweg A8 zegt die brave tom tom op het ronde punt eerste afslag en daarna ga de snelweg op wetende dat rechtdoor richting Ath de kortste weg was volgen we toch de instructies van de gps .het was wel se snelste weg maar niet de kortste en 40min en 96 km later waren we op onze bestemming .Het het gebruikelijke ritueel van iedere week inschrijven enz ge kent het verhaal ondertussen begint , nog een laatste controle van de fiets nog een verkenningsronde en we zijn klaar voor de start van de GRAND PRIX RONALD ARTISSON ,15 tours de 4km200 staat er op het deelnemersblad vermeld waar 64 renners zich hadden op ingeschreven met een paar klinkende namen die direct in het oog sprongen bij het overlopen van het deelnemersveld, Dus tzal weer nie simpel worden maar ja dat is het in feite nooit tis iedere week bagaar onder die mannen om het beste resultaat. En iedereen komt met de hoop de overwinning op zak te kunnen steken maar daar is maar één plaats voor voorzien . Om drie uur word de wedstrijd op gang gefloten en weg is de ganse bende, aan een zeer hoog tempo word er na zeven min al melding gemaakt van de eerste doortocht met één renner aan de leiding en 20a 25 sec voorsprong Amai jong zo een gat al wie is da vlug het inschrijvingsblad ter hand genomen nr 49 wie is da? Maes Damon, nog nooit van gehoord maar tziet er wel ne kloeken beer uit ,een beetje later het peleton met ons coureurken op kop goed oplettend en rond zich heen kijkend wat de andere mannen van plan waren. Bij de tweede doortocht is de situatie ongewijzigd en den Damon blijft maar geven en den onzen weer aan dat peleton sleuren om t spel een beetje onder controle te houden , niet te veel kopwerk doen schreeuw ik hem toe waar hij zich laat afzakken in de buik van het peleton een beetje uitrustend van de reeds geleverde inspanningen ,er werd namelijk hard gereden .Een ronde later hadden 5 renners bij de koploper aansluiting weten te vinden het peleton op 30sec niets gebeurd dachten we tis nog 12 ronden dus nog tijd genoeg om de rest bij te benen, deze situatie blijft zo gedurende enkele ronden, maar de groep komt niet dichter. In de zevende of achtste ronde is er een tegenaanval gebeurd buiten ons gezichtsveld en inderdaad een tegenaanval van 4 man met tot onze grote verbazing 2 woopers bij de vier en den onzen was er ook bij, de situatie bleef gedurende een viertal ronden ongewijzigd terwijl het peleton al een achterstand van 1min 20 had opgelopen maar de vier ook niet dichter bij de zes kwamen dachten we ja tis in de sacoch tword voor een zevende plaats vandaag als hij dat kan halen dik in orde drie maal in de top 10 op twee weken tijd weten de dat hij geen topper is maar erg goed zijn best doet. In de 12é ronde word onder impuls (verkeerde inschatting of jeugdzonde en temperament) door twee ploegmaten de achtervolging op het ontsnapte viertal ingezet en dit gedurende twee ronden met resultaat da dat de voorsprong van 1min20 gehalveerd word tot 40sec de ploeggeest is bij ons nog niet optimaal maar er word aan gewerkt twas ten slotte zeker niet aan hen om het gat te dichten .Maar goed het is gebeurd en we gaan er niet verder over doorbomen. Een paar van de betere renners ruiken op dat moment dat een aansluiting met de vier nog mogelijk is en zetten een helse achtervolging in, de vier die ondertussen herleid werd tot drie, want één van de vier had bij het quarted moeten loslaten .Laatste doortocht dan ,steeds 6man voorop de achtervolgers op drie kwart min MAAR!!! Op 15 sec al!! twee achtervolgers en wie. SAIMON DE LAETER en OTTO VERGAERDE ai!ai als die twee erbij geraken word het een andere situatie, en het was die de twee menens dit te doen .Aankomst da n, er word gespurt door de zes koplopers gewonnen door de eerste aanvaller van de dag namelijk Maes Damon 17sec later fluitsignaal van een seingever oei zij die mannen daar al da kan toch nie .Maar toch, 5 renners in plaats van 3 kwamen de bocht uit gestoven Ai daar gaat de 7é plaats denken we en inderdaad spurtbom De Laeter wint terug de spurt voor de 7é plaats en den onzen is 9é, mooie uitslag zeggen we gezien de geleverde inspanningen, drie maal De Laeter voor Kevin hopelijk veranderd het op een dag anders word het eentonig.
Tot zover mijn verslag de immers op post zijnde opa Willy.
Vandaag begeven we ons naar het landelijke Oordegem gelegen tussen Aalst en Gent op een dertigtal km van onze woonplaats verwijderd en dus volgens de stem van het gps systeem zouden wij na een half uurtje rijden ter plekke aankomen .Eigenlijk had ik de gps niet nodig want 30km buiten de deur moet ge normaal uwe weg kennen maar hij staat altijd aan om eventuele flitspalen te detecteren .Niet dat ik een snelheidsduivel ben maar de laatste tijd heb ik toch al een paar proces verbaalkes in mijn bus gekregen voor een te zware voet .Genoeg gezeverd.De sport en nering vrienden van Oordegem richten dit jaar weer een mooie nieuwelingenkoers in van 60km verdeeld over 12 ronden van 5km dus we gaan ze veel zien Een goed uur voor de wedstrijd aangekomen begint het gebruikelijke ritueel met de inschrijving, rugnummer, aankleden,benen insmeren of lange broek,enz, enz ge kent zeker wel het gedoe en de sénes van nervoziteit die zich afspelen tussen het uur van aankomst en het moment dat de koers vertrekt. Ondertussen zijn we kwart voor drie en staan er al een ganse bende aan de startlijn .Met 86 vertrekkers zijn ze, een mooie groep dus .OM drie uur gaan ze ervandoor, en het nagelbijten voor ons kan beginnen .Na zeven a acht minuten komen ze ginder onderaan de kasseien richting aankomst bergop voor de eerste keer aan onze neus voorbij een volledig peleton bij mekaar, even na de aankomstlijn draait men linkswaar de weg goed versmalt, bij het weggooien van een overbodige trui van een renner geraakt dit hebbeding in het voorwiel met gevolg daar lagen ze ,een dertigtal renners tegen de grond .In een geharrewar van in elkaar gehaakte fietsen geraakte bijna iedereen weer overeind om hun weg voort te zetten in achtervolging op het peleton die hard doorfietste .Met gevolg dat er bij de volgende doortocht al een paar renners in moeilijkheden verkeerden bij de doortocht van de tweede ronde hadden een vijftal renners een 30tal seconden voorsprong genomen op de rest van het peleton met een eerstejaars van Parike erbij.OEI!!! is dit al de beslissende fase van de wedstrijd , maar de Cata Bikers die terug met enkele goeie renners aan de start waren lieten dit niet gebeuren , met verenigde krachten zetten ze de achtervolging in, ons coureurken die ook steeds vooraan in de groep meekoerste volgde de debatten van op de tweede ri j om zo de vlucht van zijn ploegmaat een beetje te beschermenj maar de Bianchi ploeg reed weer zo sterk dat het even later tot een hergroepering kwam onder impuls van bovenvermelde ploeg. De volgende ronden zijn nog heel wat aanvallen geweest van de Bianchi ploeg maar die door de rest van het peleton werden gekounterd tot op drie ronden van het einde een zekere Maxim De Dapper er vandoor gaat onze kleinen springt er naartoe en maakte een kans om de aansluiting te maken maar zijn nonkel riep hem toe niet doen het is nog een ronde te vroeg waar door de Kevin terug zijn plaats innam in het peleton.Maar wij hadden verkeerd gegokt denk ik want bij de volgende doortocht had diene gast al 25 seconden voorsprong en er bleven maar twee ronden meer te gaan.Bij de laatste passage nog altijd Maxim voorop maar kort op de hielen gezeten door De Gendt en Temmerman amper 10 sec later was het peleton er al met natuurlijk de rest van de Bianchitaem vooraan om den boel te neutraliseren en zo te kunnen rekenen op de spurt van De Laeter . Wat even later ook bleek te kloppen bij de aankomst.Maxim De Dapper wint toch de koers met nog 11sec op de twee achtervolgers en dat spurtje word gewonen door De Gendt voor Temmerman en 10sec later word den onzen voor de tweede maal op een week geklopt door de Laeter nu voor de 4é stek ,dus Kevin werd 5é en wij dik tevreden met de uitslag en met een goed gevoel naar huis al met de volgende wedstrijd in het hoofd want was de keuze gevallen op Pommeroeul. WEER de Taalgrens over . We zullen ons gps ken weer nodig hebben,totdaar dit verslag.
Beste bloglezers ziehier een verslag over het wedstrijdgebeuren van coureurken zijn 3é wedstrijd van het voorjaar zijn tweede uitstap over de taalgrens bij de zuiderburen (amper 1km van ons deur zijn we inderdaad in Wallonie )we hadden te voet kunnen gaan langs de dender een mooie kronkelende rivier die dwars door ons dorpken loopt .Maar toch liever met onze vertrouwde gele camionette,kwestie van al mijn gerief bij te hebben. De zon was van de partij zoals je kan zien op de bijgevoegde fotos maar er stond een strakke gure wind bij 2°C wat enorm koud aanvoelde .Aangekomen ter plekke zagen we het spandoek dat de aankomstlijn moet aanduiden op een flinke bult geblazen oei! Oei! Tgaat hier nie van de poes zijn zunne met zo een wind de aankomst was wind mee als dat een troost mag zijn. Twee en vijftig renners schreven zich in voor de Grand prix Felicien DHaeze want zo werd de wedstrijd genoemd. Om drie uur zou de wedstrijd van start gaan voor een afstand van 60km over 10 ronden. Bij het aankleden van den onzen zien we plots een ganse bende Cata Bike renners aankomen en niet de minste ,en onze kleinen heel alleen met zijn groen geel truiken aan want zijn koerstenue bestaat uit meerdere kleuren dan alleen groen zoals in vroegere verslagen schrok zich bijna een bult opa zie ne keer wie daar allemaal toekomt Saimon de Laeter en Aimé De Gendt en den dienen ,en den dienen DE LAETER Belgisch kampioen op de piste en wie daar kampioen word kan een stuksken sprinten om hem gerust te stellen zei ik ghebt er toch gene schrik van zeker. Ge moet naar niemand nie kijken alleen de ploeg Cata Bikes goed in het oog houden ge zijt hier alleen van uw ploeg en tis gij alleen tegen de rest .Er werd verzameld voor de start iedereen met een goeie thermovest aan stond daar te bibberen van de kou, de start word gegeven met bijna vijf minuten vertraging tipish voor de walen en wij maar roepen Alez laisse les partier il fais froid Zenne in ons beste Frans en plots floot den brave man de wedstrijd op gang .Van bij de start word er gevlamd bij de eerste doortocht horen we de spaeker roepen peleton complait maar een paar seconden later zagen we dat reeds een tiental renners gelost waren al na één ronde er word hard gereden de Cata Bikers vallen om beurten aan steeds gecounterd door dienen eenen van Parike .In de zesde ronde was de Fransman KOWALSKI Dylan er vandoor maar de volgende ronde was alles weer samen .Onze kleinen steeds links en rechts loerend was vast besloten iedere aanval te pareren ,en die spaeker maar roepen il y a deux candidats pour la victoire le numero 5 lhomme de Grammont Kevin Schotte want zo noemd onze kleinen Briek et saimon Delaeter deze man heeft dit wel 20 maal herhaald maar daarom zijt ge nog nie gewonnen he.Andere supporters kwamen mij vragen hoeveel ik die verslaggever betaald had om de naam Kevin Schotte zp dikwijls te laten afroepen. Op 18. km van de aankomst plaatst de Saimon ne serieuzen attacque (dat schreven ze ook op de site van velo Wallon) een drietal scheid zich lichtjes af de twee van Bianchi leggen er serieus de pees op zodat er achteraan opnieuw de rol moeten lossen In de laatste ronde komt door het vele werk van den Briek alles weer samen en stellen de Bianchi renners alles in het werk om de koers op een massaspurt te laten eindigen , en dit gebeurd dan ook.De onzen weerd zich als een duivel in een wijwatervat in een krachtspurt tegen Delaeter maar moest tevreden zijn met een 2é plaats op een fietslengte de rest van het peleton stond niet op de foto.Prachtig wie had dat durven voorspellen na een offday daags voordien hij stond voor de tweede maal in zijn nog jonge loopbaan als renner op het podium dit geeft moed voor de volgende koers maar met twee voetjes op de grond blijvenen proberen de volgende wedstrijd ook een goede uitslag te behalen.Z e hebben beslist met enkele ploematen om volgende week naar Oordegem te gaan koersen een deelgemeente van Sint Lievens Houtem denk ik.
Hallo hier ben ik weer voor een verslagsken van de tweeden wedstrijd van ons coureurken. Dit weekend zijn wij niet de taalgrens over getrokken om te gaan koersen, wat niet wil zeggen dat wij niet graag naar Wallonië gaan, maar als ge een koersken kunt gaan rijden op een kleine tien km van onze woonplaats waar tevens een van de hoofdsponsors van "onder ons Parike"is gevestigd met name brandstoffen Raoul (kweet nie of dagge op nen blog moogt reclame maken). Bij deze is dat dan toch gebeurd. Daarom had de ploegleiding aan de renners gevraagd zonder verplichting weliswaar om met zoveel mogelijk renners aan de start te komen, wat door de renners met een spontane aanwezigheid van een tiental renners werd bevestigd . T 'is niet zo dat die sponsor daar om vraagt, maarhet is toch leuk wanneer een peleton van een 70-tal renners dan ook nog voor zijn deur passeren die groene truien ziet met de naam van jefirma erop. Allez vooruit genoeg reclame gemaakt anders gaat men nog denken dat ik ook betaald word om langs deze weg de betrokken firma in beeld te brengen. Nu een beetje uitleg over de koers want dit is de bedoeling van dit blog. Dit voorwoord was bedoeld om een beetje meer tekst te hebben wanneer er over de koers niet zoveel te vertellen valt.
Na een goede trainingsweek wordt zoals iedere week met een gezonde nervoziteit (zeer nerveus) begonnen met het klaarmaken van de camionette en alles dubbel te checken of alles mee is wat we nodig hebben om zonder problemen aan de start te komen. Ik ga jullie de uitleg besparen,want mijn camionette is een halve fietswinkel. De mensen die mij en mijn knalgele bestelwagen kennenweten waarover ik spreek , mijn autoken is dan ook nog eens volgeplakt met klevers van een immobiliën kantoor en een firma die energie prestatie certificatenaflevert. Dit zijn de firma's van mijn kinderen en daar wil ik wel een beetje onbetaalde reclame voor maken.
De wedstrijd dan , 69 (soissante neuf) vertrekkers begeven zich om 13 u 45 naar de startlijn om een koers van 54 km af te leggen van 9 ronden van 6 km. Ze vertrekken om twee uur want om vier uur is er nog een wedstrijd voor junioren.
Twee uur en op het fluitsignaal van de délegé vertrekt de ganse bende. Ons coureurken, bij wie ik er vroeger altijd op aandrong om vooraan te gaan staan bij de start om zo vooraan goed weg te geraken start hij tegenwoordig altijdachteraan. Als ik vraag waarom hij dit doet, antwoordt hij een beetje hoogmoedig voor een snotneus van 16 jaar: het is minder gevaarlijk achteraan te starten dan vooraan in dat gewriemel. Als jeover goede benen beschikt, ben je na een paar kilometer zo weer vooraan . En het was dan nog waar ook
Bij de doortocht van de eerste ronde zat ons coureurken vooraan in het peleton. In de tweede ronde was hij zelfs in de aanval getrokken met zijn maatje Ruben Pols en nog een paar andere renners, veel te vroeg schreeuwde ik hem toe en niet zoveel op kop rijden .
Maar Kevin kennende, luistert niet naar wat opa staat te brullen langs de weg want over het algemeen bevind ik mij niet ver van de aankomst om niet te ver van zijn kleedkamer (gele camionette) weg te zijn in geval er iets zou gebeuren tijdens de wedstrijd. Ik gebruikte het woord schreeuwen omdat daar ook nog een wedstrijdcommentator het verloop van de wedstrijd staat uit te schreeuwen en ik een paar decibels hoger moet gaan zoals een kanarie dat doet om mij verstaanbaar te maken waarop hij soms met een wegwerpgebaar doet van laat me met rust .
Bij de volgende doortocht was alles terug samen en zat hij rustig vooraan in het peleton, maar in de vierde ronde was er een ontsnapping van een zestal renners waaronder een paar kleppers daarachter kwam een drietal waar een wooper bij was maar aan de stijl te zien onderaan de berg zag ik dat het niet de Kevin was maar Ruben .
In de volgende ronde hadden de drie achtervolgers aansluiting gekregen bij de eerste 6 dus negen leiders daar gaat mijn prognostiek om in de eerste tien te eindigen want hij bleef vooraan in het peleton zitten ,misschien niet sterk genoeg om mee te springen met de drie , de rest van de koers verliep op dezelfde manier en bij het ingaan van de laatste ronde zat hij al iets meer achteraan . Enkele minuten later werd er gespurt voor de eerste plaats en Otto Vergaerde won die zonder veel moeite met een paar lengten voorsprong op de rest onze andere wooper is op de zesde plaats geëindigd wat zeer goed was voor zijn tweede wedstrijd,op een goeie minuut kwam het peleton aan gestormd ,ik stond halsreikend op de nadarom de spurt goed te kunnen zien .Tot mijn grote verbazing zag ik ons coureurken niet zitten in dat peleton heb jij hem gezien vroeg ik aan mijn zoon , antwoord negatief wat kon er gebeurd zijn ? Nog eens kijkend in de andere richting kwam hij aangereden een honderdtal meter achter het peleton met de handen in de beide bovenbenen knijpend.Wat was er gebeurd ?Ik spurt te naar de overkant van de straat en vroeg wel jong wat is er krampen in de laatste km hij eindigde als 40 de uitslag was voor mij niet zo belangrijk dar het ook maar zijn tweede koers was .Hem begeleidend naar zijn kleedkamer zag ik dat zijn drinkbus nog maar een vierde leeg was toen werd ik al iets nerveuzer en en op een iets te hoge toon voor hem vroeg ik waarom hebt ge nie meer gedronken ,ik goot de drinkbus voor zijn neus op de grond wat hem nog meer ergerde .Het was te koud en ik had geen dorst snauwde hij me toe nog steeds kwaad op zijn eigen voor het behaalde resultaat ;hij wist ook wel dat hij beter kon maar ja twas gebeurd . Ook een tactische fout van mij want een renner laat je best even met rust na de wedstrijd tot de adrenaline wat is weggeëbd en de frustraties wat voorbij gaan.
Na een goede wasbeurt vroeg ik dan op een wat rustiger manier zou je morgen nie beter gaan koersen tis misschien beter voor je moraal en wie weet rij je morgen misschien beter dan vandaag , nee Zenne was het antwoord ik rij geen twee koersen na mekaar in het begin van het seizoen om dan weer nie goed te zijn ok zei ik jij beslist want het hem opdringen lost niets op .Om vier uur vertokken de junioren en aangezien we nog wat tijd hadden bleven we nog een zevental ronden naar de prestaties van de andere woopers kijken na een 30tal min koers wou hij een hamburger en een foto uit de wedstrijd genomen door fotograaf De Jonckheere goed zei ik en stelde meteen weer de vraag waarom niet in Deux Acren morgen en tis niet ver een dorp palend aan het onze maar net over de taalgrens in de walen dus als u weet dat wij in Overboelare wonen tot daar het verslag van zijn tweede koersken.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!