In navolging op het boek een hol voor mol, waar hij een nieuw huisje zoekt, leren we nog verder over huizen bouwen. We bezoeken een echte bouwwerf en nadien gaan we in onze klas zelf aan de slag! Onze poppenhoek wordt een echte bouwwerf en in onze blokkenhoeken krijgen we voorbeelden van bouwconstructies aangeboden, zodat wij die konden nabouwen. Ook onze kleuters voelen zich geroepen om als een "echte architect" aan de slag te gaan en een bouwplan te tekenen. We voeren ook een "experiment" uit en maken echte beton klaar. Wie kan het stokje eruit trekken en is hiervoor sterk genoeg????
Zoals molletje, willen wij ook eens ervaren hoe het is om blind te zijn. We gaan met twee op stap, de ene geblinddoekt, de andere vertelt ons hoe en waar we moeten stappen in het parcour. Iedereen vond dit een leuke ervaring!
We spelen het verhaal van molletje op verschillende manieren.
We maken ook een brillenwinkel in de klas. Zo ervaren we zoals molletje wat het is om slechtziend te zijn en wat slechtziende mensen nodig hebben: een bril. We kunnen een bril kiezen en passen in de brillenwinkel!
We werken rond het boek een hol voor mol, dit naar aanleiding van de jeugdboekenweek. We knutselen een huisje voor mol in een schoenendoos. We dramatiseren het verhaal op verschillende manieren...... zo kenden we het verhaaltje door en door!
Na het bewegen op muziek, gingen we naar de muziekvrachtwagen. Daar keken we naar een filmpje over de verschillende landen. We speelden er op heel wat muziekinstrumenten en leerden ook de mensen en dieren kennen, die daar wonen. Nadien mochten we nog volop de muziekwagen verkennen. We voelden ons "echte muzikanten"!
We kregen deze week bezoek van Muziek op wielen. We begonnen met een bezoekje bij een meneer, die ons meenam naar verschillende landen. We "vlogen" naar India, Amerika, Argentinië,..... en daar leerden we dansen op muziek van daar, maar we leerden ook hun muziekinstrumenten kennen. Iedereen deed enthousiast mee.......!
Op maandag na het carnavalverlof vierden we carnaval op school. Deze foto's zijn te bekijken op de algemene blog van onze school.
Tijdens het thema carnaval hadden we natuurlijk een verkleedhoek in onze klas. In de winkel konden we allerlei carnavalgerief kopen.
We maakten ook zelf een memoryspel van carnavalgerief en muziekinstrumenten. Nadien konden we er ook mee spelen in de spelletjeshoek.
We leerden over dierencarnaval en over het muzikaal sprookje van Peter en de wolf. Zo leerden we ook kennis maken met heel wat muziekinstrumenten en klassieke muziek.
We knutselden een dierenmasker en speelden hiermee in de klas.
Jinte haar mama heeft een baby gekregen! Zij kwam hem even voorstellen aan onze kindjes! We maakten ook een geschenkje voor de kleine, schattige baby Jorben! We waren zeer fier op ons geschenkje! Wat was hij lief en klein en oh zo zacht!!!!
Bij het dinotijdperk horen ook vulkanen! We keken naar enkele filmpjes van echte uitbarstende vulkanen. Juf Lieve kwam in onze klas een experiment uitvoeren waarbij we toch een beetje konden zien hoe een echte vulkaan werkt. We vonden het allemaal zeer spannend. Ze kon precies een beetje "toveren" volgens sommige kleuters!
In de zandbak konden we zelf vulkanen bouwen!
Met een dino - app konden we ook precies een dino echt op ons hand laten lopen en er een foto van maken.
Naar aanleiding van gedichtendag komt de kleurenfee in onze klas langs. Het thema dit jaar was herinneringen. In onze klas koos de kleurenfee voor het gedichtje: Jantje zag eens pruimen hangen. Onze kleuters begonnen zelfs spontaan gedichtjes te maken: de juf schreef ze op en zij versierden het blad met de nodige tekeningen. Zij waren hier heel trots op!!!
Wij leren ook over de dino's in onze klas. Verschillende hoeken krijgen een dinoaanbod! In de zandbak komt een opgravingshoek. In de blokkenmat komt een dinospeelhoek. Er zijn nieuwe dinospelletjes en schrijfkaarten. We kunnen ook dino's leren tekenen met stappenplannen en met reliëfkaarten kunnen we skeletten overtekenen. In de boekenhoek kunnen we heel wat informatie opzoeken in de informatieve boekjes! We knutselen ook een dino-ei op een ballon met krantenpapier. Daar moet natuurlijk een babydino in komen, die we knutselen met zoutdeeg. Zo fier als een gieter nemen we ons ei en baby mee naar huis!
Ook dit jaar brachten we een bezoek aan het dinomuseum. Onze kleuters waren de fotografen van dienst! Ze vielen van de ene verbazing in de andere. We hebben zowel vliegende dino's, landdino's als waterdino's gezien. Na een dagje rondstappen in het museum, waarop we veel geleerd hadden, keerden we tevreden naar school terug!
Wij leerden over de Noordpool en de Zuidpool en hun bewoners. We leerden heel wat nieuwe dingen bij! We maakten tekeningen uit de weetboekjes, we leerden zelfs een "iglo" bouwen, nadat wij dat op een filmpje hadden gezien hoe de echte inuïten dat deden. We waren heel fier op onze iglo! Onze poppenhoek werd een Noordpool en Zuidpoolhoek waar we ons konden inleven in de rol van de inuïten. We maakten ook een igloknutselwerkje, speelden met het ijsberenspel, de pinguinmemory, dansten op de pinguindans, ,.... en nog zoveel meer.
We zetten naar jaarlijkse gewoonte onze kerstboom. Nadat we de takken mooi opengezet hebben, kunnen we beginnen te versieren. Ook in de winkel richten we een kerstwinkel in en in de poppenhoek kunnen we volop het kerstgebeuren beleven: Kerstboom versieren, de feesttafel dekken, onszelf verkleden,.....
We knutselen ook een kerstlichtje, waar we best fier op zijn.
Op donderdag houden we met alle kleuterklassen enkele gezamenlijke activiteiten rond kerstmis met de kleurenfee. Deze foto's kan je bekijken op onze algemene klasblog.
Op vrijdag houden we met onze kleuters nog een kerstquiz. Dat is lekker spannend!!! En dan begint de kerstvakantie!
We werken voor Kerstmis rond het verhaal: "Op zoek naar Kerstmis". Jurre de sneeuwman zoekt met enkele dierenvrienden waar Kerstmis is. We spelen ook nadien het verhaaltje na met de knuffels en de poppen in de vertelhoek.
Tijdens de voorleesweek kwamen enkele kinderen van het zesde leerjaar naar jaarlijkse traditie voorlezen in onze klas. Dit jaar vertelden ze een verhaal van het paard van sinterklass dat ziek was. We hebben geboeid geluisterd.
Tijdens de sinterklaasweken, hadden we weer dolle pret! We knutselden een "bengelpiet" en in de klas werden heel wat hoekjes omgetoverd tot sinterklaashoekjes: in de zandbak konden we schoorstenen bouwen, in de poppenhoek konden we ons verkleden en onze winkel werd een speelgoedwinkel met de troon van de sint. Zo konden we zoals in een echte speelgoedwinkel de sint een bezoekje brengen. In de boekenhoek lagen er ook heel wat sinterklaasboekjes en we konden ook zelf poppenkast spelen met de sinterklaaspoppen. Er was ook een pakjeshoek, waar we zelf konden inpakken.
En ......... dan stonden er op een morgen pepernoten in onze klas!!!! De sint was langs geweest! Dat was leuk en natuurlijk lekker.....
We hebben dan ook winskunde oefeningetjes gedaan met de pepernootjes.
Zoals jullie kunnen zien is de trotsmuur een succes! Elke week opnieuw stoppen kleuters nieuwe dingen in de trotsdoos, om dan heel fier te kunnen vertellen over hun tekening of foto.
Deze week halen we alles er eens af en geven dit mee naar huis, zodat er weer plaats komt voor nieuwe dingen aan onze muur!