thema verkeer /strappen = stappen en trappen ipv met de auto naar school
Maandag keken we hoe onze kapoentjes en de leerlingen van de lagere school naar school kwamen : te voet; met de fiets of met de auto.
We gaan iedereen aansporen om de auto thuis te laten; alleen voor sommige is dit echt niet mogelijk (wonen echt te ver)
Op ons magneetbord gingen we ons symbooltje bij het juiste vervoermiddel hangen, ook gingen we zoals de lln van de lagere school een lego-blokje in de juiste fles "gooien" ; zo krijgen we een beeld van het vervoer naar school. Waar zitten er veel blokjes, waar minder en waar heel weinig (en zo zijn we weer aan het rekenen)
We maken ook straten in ons klasje met speelgoed en leren samen spelen; steeds in dezelfde richting rijden (zoals de pijltjes aangeven), ...
Dinsdag gingen we langs de straat stappen: op de stoep/ kijken naar de voertuigen die voorbij reden terwijl we ons liedje zingen .../oversteken op het zebrapad/kijken naar de verkeersborden
we gingen buiten ook eens kijken naar de fietsen die er staan, en deze vergelijken (groot-klein/ welke kleur/tellen...)
Wie is Jules (onze klaspop) en waar gaat Jules overal spelen? In welk hoekje van de klas?
Laat uw kleuter maar vertellen als jullie samen de foto's bekijken. Jules eet soms ook met ons mee? Kan dat wel??? luister maar naar de reactie van uw kleuter (NEEN, het is "toch" maar een pop)
De kleuters hebben dan ook een Jules gekleurd (gezicht, armen benen), gestempeld van de rode lijnen op zijn bloes en zijn broek blauw geschilderd
...en zo werken we aan de kennis van het lichaamsschema, we leren kleuren herkennen en benoemen, we oefenen de fijne motoriek (stempelen op het lijntje)
nog een werkje, kleuren met de stiften en dan is het tijd voor de poets.
Samen gaan we de poppenhoek opruimen; eerst alle knuffels, dekentjes, ... in een grote zak. De juf gaat bij haar thuis alles in het wasmachine steken.
Dan zijn we klaar om te wassen van de bordjes, pannen, bekertjes en ... uit de poppenhoek. Alles moet proper! En wat een plezier met het "knoeien /spelen" en poetsen