Inhoud blog
  • Experimenteel ook in Vlaanderen....
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    de onderwijsvooruitzichten
    door John van Dongen
    13-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Experimenteel ook in Vlaanderen....

    vrijdag 13 juni 2008

    Gaan we het doen????

    Vandaag even een vrolijke noot tussendoor. Nu gaan we weten of we toevallig van wereldkampioen Italïe hebben gewonnen. Gaat het vanavond óók goed, ja dan....

    SUCCES ORANJE !!!

    donderdag 12 juni 2008

    Nederland moet ICT-top blijven

    Gelezen op Scienceguide:

    "Met het snelste netwerk voor wetenschappelijk onderzoek (SURFnet) en het grootste internetknooppunt ter wereld (de Amsterdam Internet Exchange) is Nederland dé ICT-portal tot Europa. Bovendien staat ons land op een tweede plaats in de wereld als het gaat om breedbandaansluitingen. De ICT-agenda van het kabinet wil de positie van ons land in dit opzicht verder versterken, ook wat betreft de rol van het onderwijs".

    Lees het gehele artikel en ontdek hoe ons kabinet een en ander wil vertalen naar het onderwijs:



    "Het traditionele onderwijs en opvoeden verloopt in overwegende mate van oudere generatie naar jongere. Dat geldt onder meer voor het strikken van veters, voor taalvaardigheid en rekenen, voor de kritische blik ten aanzien van wat je leest en ziet, voor hulp aan zieken en voor het bouwen van vliegtuigen.In de huidige en toekomstige wereld verschuift dit perspectief.

    De aanname dat jongere generaties beter overweg kunnen met het grote aanbod aan informatie en nieuwe, ICT-gedreven, toepassingen en diensten, is onjuist zo blijkt uit recent onderzoek. De zgn. digitale generatie scoort wel hoog wat betreft zgn. operationele en formele vaardigheden, maar niet hoger (soms zelfs minder) als het gaat om informatie en strategische vaardigheden met ICT. Het opleidingsniveau is doorslaggevender voor eVaardigheden dan de leeftijd. Jongeren kunnen weliswaar aan ouderen laten zien wat de mogelijkheden zijn van de technologie en nieuwe toepassingen (knoppenkunde, basale omgang met internet).

    De ouderen kunnen echter overdragen waarom ook in een digitale omgeving het beschermen van je privacy, het niet zomaar aannemen wat geschreven staat, normen en waarden en het behoedzaam omgaan met vreemden van belang is ..."


    Maar ook:

    "Het onderwijs zal dus zeker een rol moeten hebben in het aanleren van informatievaardigheden voor het internet. Verder worden kennis en vaardigheden ook op de werkvloer bijgeschaafd en bijgehouden: collega’s leren aan en van elkaar en werkgevers zouden blijvend aandacht moeten hebben voor scholing van hun werknemers.Voor de mensen die buiten het formele onderwijs en de arbeidsmarkt staan is het des te belangrijker dat er voorzieningen zijn voor volwasseneneducatie en burgerschapsvorming. Naast de vaardigheden in het gebruik van ICT is algemene voorlichting en bewustwording nodig omtrent de kwetsbaarheden en mogelijke risico’s die het gebruik met zich mee brengen, het is derhalve van belang leerlingen vaardigheden over dergelijke digitale risico’s en de beschikbare beveiligingsmogelijkheden bij te brengen."

    Download en lees ook de gehele ICT - agenda 2008-2011

    dinsdag 10 juni 2008

    Een WhiteBoard voor $50,-?

    Digitale Whiteboards zijn duur.
    Niet voor iedere school een probleem maar voor vele scholen wel.

    Johnny Lee (Carnegie Mellon University) laat zien hoe je met de Wii Remote control, inderdaad van de Nintendo Wii, snel en goedkoop een uitstekend whiteboard kunt maken.
    En de benodigde software? Die download je geheel gratis van zijn website.
    Kosten van dit geheel komen rond de $50,- en in europa, waar het allemaal toch wat duurder is moet je rekenen op euro 60,-



    Wereldwijd zijn er inmiddels duizenden van dit soort digitale whiteboards en op YouTibe verschijnen veel filmpjes over het gebruik ervan en zelf testen tussen het Wii board en de commerciële varianten.



    En bekijk ook het filmpje van Johhny Lee eens tijdens een bijeenkomst van TED.



    En bezoek uiteindelijk de website van Johnny Lee waar je de gratis software kunt vinden en ook vele andere projecten.
    Klik hier.

    Oh ja.... zoek op youtube maar naar de filmpjes en dan zie je dat je van de bouw van het Wii Whiteboard een uitstekend studenten project kunt maken.
    Zo kun je de hele school vol zetten met Whiteboards tegen minimale kosten. Je hebt natuurlijk wel een beamer en een PC nodig, maar die heb je ook nodig voor een commerciële variant van een whiteboard.

    En als laatste.....nu heb je echt een goed excuus om als docent de Wii spelcomputer er ook maar direct bij aan te schaffen, toch???

    Pangea Day, change the world!!

    Vandaag werd ik gegrepen door een briljant initiatief dat wereldwijd aan de gang is onder de naam Pangea Day en wilde dit graag met jullie delen.

    Pangea Day is een global evenement dat als doel heeft de wereld samen te brengen d.m.v. film.
    Pangea is de naam van onze aarde voordat die in de continenten uiteen is gevallen.

    Waarom? In een wereld waar mensen vaak gescheiden zijn door grenzen, verschillen en conflicten, is het makkelijk dat we uit beeld verliezen waar we allemaal gelijk in zijn. Pangea day zoekt een weg om dit te voorkomen- om mensen te helpen om zichzelf in anderen te zien, door de kracht van film.

    Dat klinkt wellicht wat zweverig maar dat is het natuurlijk niet. Panqea Day is een intiatief dat is ontstaan tijdens de TED conferentie, nog zo'n global event dat de moeite waard is te volgen.

    Pangea Day bestaat uit een 4 uur durende show met vele bekende en inspirerende sprekers en veel, heel veel filmpjes die de moeite waar zijn om te bekijken.

    De kracht van het internet komt hierbij wel heel duidelijk naar voren.
    Have fun en verbaas je hoe gelijk we eigenlijk allemaal zijn.

    Klik hier om direct naar de site gaan.

    Of bekijk een kort verslag op ABC nieuws door hier te klikken.
    (je krijgt bij ABC wel eerst een kort reclameblok)

    Een van mijn favorieten, klik hier.
    Kijk rustig en begrijp het en voel hij krachtig beelden kunnen zijn.

    zaterdag 7 juni 2008

    Muziek sharen met MP3Tunes


    Nu we toch aan het sharen zijn.. Ook je muziekcollectie is online op een 2.0 website te plaatsen, zodat je hem overal waar je op het web kunt, naar je favoriete muziek kunt luisteren. MP3Tunes is ook handig als je met je muziekvriendjes wilt uitwisselen. Ze hebben dan wel je username en wachtwoord nodig. Je kunt je complete muziekbibliotheek die je bij voorbeeld in iTunes hebt staan op je harde schijf laten synchroniseren naar MP3Tunes. Je moet daarvoor wel en plugin downloaden, maar dat gaat allemaal supereenvoudig en gebruiksvriendelijk. Alles wordt keurig alfabetisch in je locker gezet en de plugin zoekt steeds naar nieuwe muziek die je in je eigen systeem hebt gezet. De gratis opslag is echter niet ongelimiteerd. Bij mij begonnen er na het uploaden van zo’n 50 GB signalen te komen, dat ik mijn creditcard maar eens op moest zoeken.

    280Slides


    Je presentaties kun je gratis plaatsen bij SlideShare. Dat is inmiddels een redelijk ingeburgerde web 2.0 applicatie. Gemakkelijk te vinden en functioneel…

    Maar wat nu als je even snel een mooie presentatie in elkaar wilt flanzen, zonder dat je over PowerPoint of KeyNote (Apple) beschikt? Nou dat kan dus tegenwoordig ook. Met 280Slides kun je altijd en overal even een presentatie in elkaar zetten, die je vervolgens ook altijd en overal kunt presenteren. Het is wel even wennen om alle handelingen online te doen. De interface is goed, intuitief zelfs, maar we zijn vaak al zo gewend aan PowerPoint of Keynote, dat je toch even moet zoeken....Het is echter wel de moeite van het proberen waard. Grootste meerwaarde: direct kunnen invoegen van YouTube filmpjes die dan ook nog eens werken...

    vrijdag 6 juni 2008

    Voor biologie en gezondheidskunde?


    Gisteren liep ik zomaar tegen de animaties-website op van Ziekenhuis.nl Als oud biologie docent, werd ik uiteraard aangenaam verrast door de hoeveelheid filmpjes en animaties die ik daar aantrof over allerhande ziektenbeelden, tips voor gezond leven en voorlichting.

    Eigenlijk is deze site een must voor iedere biologie- en gezondheidskunde docent.

    donderdag 5 juni 2008

    Leren in de toekomst?

    Natuurlijk kan dit nu al voor een groot deel, maar wel leuk om naar te kijken. Verdere uitleg lijkt me niet nodig.

    YouTube movies worden interactief!!

    Een mooie toevoeging aan de toch al zo populaire Youtube filmpjes is de toevoeging van interactiviteit.
    De toepassing is nu nog in beta vorm en werkt nog niet helemaal zoals het straks zal moeten maar de toepassingen voor het onderwijs en interactieve movies komen nu wel erg dichtbij.
    Probeer de onderstaande uitdaging voor jouw hersenen maar eens uit.

    Maar let op!!!!!

    De movie hieronder is ingebed in deze blog en daar werkt de interactiviteit nog niet.
    Dus klik op de onderstaande movie en klik daarna nog een keer. Je wordt doorgeklikt naar de YouTube website waar het interactieve feest kan beginnen.

    Binnenkort zal er dus ook een variant komen met de mogelijkheden in in een blog of website ingebed te worden en dan wordt het voor onderwijs toepassingen erg leuk en simpel.



    Informatie over deze nieuwe mogelijkhedne kun je vinden op: http://youtube.com/t/annotations_about

    Succesfactoren



    Vandaag het laatste deeltje over de succesrijke invoeringen van de ict-leerroute binnen het Blariacumcollege te Venlo. Een school waar ict als educatietechnologie inmiddels een normale zaak is. Niemand vraagt zich daarbij nog af hoe of waarom men ict zou moeten inzetten. Het is verworden tot een onderwijsleermiddel, en zo hoort het eigenlijk ook.

    Wat zijn nu eigenlijk de succesfactoren die je nodig hebt om een dergelijk initiatief een kans van slagen te geven?
    Gerard is hier duidelijk over. Hij noemt:

    o Ontwikkeling opzetten als project en breed aanpakken.
    o Goed stappenplan en plan van aanpak met duidelijke doelen.
    o Aanpassen van leeromgeving (ruimte en middelen moeten bij ambities passen).
    o In eerste instantie mensen die enthousiast zijn erbij betrekken.
    o Een kernteam dat gericht is op samenwerken en met elkaar aan de slag wil.
    o Projectonderwijs als onderwijsvorm invoeren: dit kun je niet “half” invoeren, een paar projecten per jaar werkt niet goed. Bovendien kost het meer organisatie dan een continue aanpak vanuit projecten.
    o Gelijktijdige integratie van de avo-vakken; dus ook hier niet met een of twee vakken beginnen.
    o Vertrouwen van management.
    o Goed leiderschap en voorbeeldgedrag van teamleiders (zij moeten uitstralen dat zij het zo willen).


    Voor het volgende jaar staat de integratie van de afdeling handel/verkoop in de ict-leerroute op het programma. Hiervoor ontwikkelt het Blariacum nu projecten. Ook het buitenschools leren zal een grotere plaats gaan innemen: vanaf augustus 2008 is het de bedoeling dat leerlingen 1 dag per week buitenschools gaan leren.

    Klik hier als je meer weten over de ict-leerroute, intersectorale programma`s,

    woensdag 4 juni 2008

    Souplesse en flexibiliteit


    Er werd gestart met een groep van dertig leerlingen uit de kaderberoepsgerichte leerweg. Op deze manier zou men de nodige ervaring kunnen opdoen en meer zicht krijgen op een aantal noodzakelijke processen. Voor deze start heeft Mennen een aantal docenten benaderd die er zin in hadden om op deze wijze te gaan werken en ook bereid waren daarin te investeren in tijd en training. Er werd een klein maar slagvaardig docenten-team met kartrekkers geformeerd.

    Mennen:”de belangrijkste criteria waar deelnemende docenten aan moesten voldoen waren ongetwijfeld souplesse en flexibiliteit. Oplossingsgericht denken en handelen en de bereidheid tot samenwerking zijn hierbij ook essentieel gebleken”.
    Gerard noemt samenwerking zelfs een: “cruciale factor voor succes”.
    Ook de steun en het vertrouwen in de zaak en de mensen, vanuit het management is voor het welslagen van het grootste belang. Zonder vertrouwen is een dergelijke vernieuwing niet uit te voeren, volgens Gerard.

    40 urige werkweek
    Inmiddels is er binnen de ICT leerroute sprake van een kernteam, waarin docenten willens en wetens hebben gekozen voor een, van de geldende schoolnorm afwijkende, 40 urige werkweek en een schooljaar van 40 werkweken. Door deze opstelling hebben de docenten inmiddels erg veel formeel en informeel contact met elkaar. Om het proces inzichtelijk en overdraagbaar te maken heeft men er in 2002 voor gekozen een 5 jarenplan te formuleren om een stapsgewijze invoering te kunnen realiseren. Het einddoel binnen dit plan is ook helder beschreven: in 2008 een volledig geïntegreerd onderwijsaanbod (geen vakken meer, alles vanuit projecten)
    Gerard: “het is nog niet zeker dat we totaal aan het gestelde einddoel gaan voldoen, maar inmiddels is wel duidelijk dat we zeker zo`n 90% van de subdoelstellingen hebben gerealiseerd”.

    Morgen: de succesfactoren

    dinsdag 3 juni 2008

    Ander onderwijs door ICT leerroute



    Afgelopen week bracht ik, samen met een collega, een bezoekje aan het Blariacumcollege te Venlo. Ik raakte onder de indruk van wat ik op deze school aantrof. Ik zal proberen in een korte reeks de belangrijkste gegevens neer te zetten.

    De school
    Uit de folder haalde ik de volgende informatie:
    "Het Blariacumcollege besteedt veel aandacht aan leren over en met moderne hulpmiddelen zoals computerprogramma’s en internet. De in augustus 2002 gestarte ICT-leerroute binnen het VMBO is inmiddels te bestempelen als een succes. Leerlingen van klas 3 en 4 (basis- en kaderberoepsgericht) kunnen deze leerweg kiezen. In de ICT-Leerroute van het Blariacumcollege maken de leerlingen tijdens alle lessen gebruik van een laptop en een elektronische leeromgeving. Ze gebruiken geen boeken, alle informatie en opdrachten zijn te bereiken via internet. Hierdoor kunnen ze ook thuis (bijvoorbeeld als ze ziek zijn) altijd verder werken".

    Het waarom...
    “ De belangrijkste overweging om, als volgschool te starten met de ICT leerroute, was het feit dat er op het MBO in de buurt (Gilde opleidingen), een ICT beroepsopleiding was waar nog geen voorbereidende opleiding binnen het VMBO voor bestond in de regio”.
    Aan het woord is Gerard Mennen. De ICT en innovatie coördinator van het Blariacumcollege, afdeling VMBO te Venlo.

    Gerard:”Op het Blariacum leefde de opvatting dat binnen de leerroute gewerkt moest gaan worden vanuit projecten. De onderwijsfilosofie van het probleem gestuurd onderwijs,door van de Bie en de Kleijn zou hierbij als uitgangspunt gaan dienen. Dit hield in dat leerlingen niet meer leren vanuit boeken, maar vanuit projecten die integraal van karakter zijn en een reëel probleem in zich hebben”. ( Morgen meer )

    Kijk op andere edublogs....

    Quotes van Albert Einstein..



    Archief per week
  • 09/06-15/06 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs