Omer Burm's weblog
Inhoud blog
  • Agregatietoestanden
  • Hevelen
  • Atomen
  • Capillariteit
  • communicerende vaten
  • adhesie
  • Schetsen uit de oude doos
  • Dossier "Rond de zandtafel"
  • cohesie

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cohesie

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005, 16:32 geschreven door Omer Burm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dossier "Rond de zandtafel"
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dossier "Rond de zandtafel"

    Dossier "Rond de zandtafel."

    1. Voorwoord.
    2. Waarnemingen.

    A. Adhesie.

    B. Aggregatietoestanden.

    C. Atomen.

    D. Capillariteit.

    E. Cohesie.

    F. Communicerende vaten.

    G. Diffusie.

    1. H. Filteren.
    2. I. Hevelwerking.

    J. Moleculen.

    K. Oplossingen.

    L. Stoffen in water.

    M.Waterdruk en de pomp.

    N. Waterpas.

    O. Zeven en triëren.

    P. Zwaartekracht.

    1. Plantenfuncties.

      A. Gratis bodemzuivering.

      B. Gratis waterzuivering.

      C. Planten ademen.

      D. Voedsel- en zuurstofproductie.

      E. Worteldruk.

    2. Grondwater en grachten.
      1. Bolle akkers.
      2. Doorsneden van open grachten.
      3. Lengtedoorsneden van grachten.
      4. Grachten en konduiten.
      5. Grondwater.
      6. Konduiten.
      7. Open beerputten.
    1. Naar gescheiden afwatering.

    A. Natuurlijke waterzuivering: de beek.

    B. Kopie van sterfput.

    C. Naar gescheiden afwatering 1.

    D. Naar gescheiden afwatering 2.

    E. Naar gescheiden afwatering 3.

    F. Naar gescheiden afwatering 4.

      1. Naar gescheiden afwatering 5.
      2. Naar gescheiden afwatering 6.
      3. Naar gescheiden afwatering 7.
    1. Waterbouw.

      A. Waterbouw.

      B. Gescheiden riolering.

      C.

    2. Individuële behandeling van afvalwater (IBA).

      A. Bezinking en vetvang.

      B. Dwarsdoorsnee IBA.

      C. Lengtedoorsnee IBA.

      D. IBA voor doe-het-zelvers.

      E. Putregelaar. (Eeuwig werkende hevel.)

      F. Professorenhaver.

    3. Natuurlijke waterzuivering.
    1. Bodemzuiverende microörganismen.
    2. Grondwaterzuivering ’s zomers.
    3. Grondwaterzuivering ’s winters.
    1. Waterzuiveringinstelling; (WZI)
    1. Bodembezoedeling.
    2. WZI 1954-1989.
    3. WZI. Natuur en techniek
    1. …

     

     

     

    11-08-2006, 22:55 geschreven door Omer Burm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schetsen uit de oude doos
    11-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schetsen uit de oude doos

    Aan de hand van schetsen en nota’s uit de oude doos wordt in dit dossier getracht een weerspiegeling te geven van hoe de teloorgang van het watersysteem evolueerde naar geleidelijke bewustwording over de noodzaak om paal en perk te stellen aan de afbraak van het NOODZAKELIJK NATUURGEBIED, DE BEEK, in het diepste punt van haar dal.

    De schetsen en nota’s vertolken ideeën die groeiden rond de zandtafel van het eerste leerjaar van de stedelijke lagere school te Belsele na de fusies der gemeenten.

    Het toenmalige VLO (vernieuwend lager onderwijs) was toen een grote stimulans.

    De periode besloeg mijn laatste tien jaren van mijn onderwijzersloopbaan: ja, ik gaf les tot mijn zestigste. Het voorrecht om op mijn vijftigste met pensioen te gaan ging in de sterren op door mijn overstap van middelbaar naar lager en van vrij naar officieel onderwijs. Ik heb het me niet beklaagd: het waren de mooiste jaren van mijn loopbaan. Ik kon volop genieten van mijn ondervinding en het vernieuwend lager onderwijs gaf meer armslag.

    "Luisteren naar de kinderen, de kinderen laten spreken, de kinderen aan het woord laten… en meer sociaal gericht de leerstof benaderen" was een opdracht die VLO nastreefde.

    Vooral naar de kinderen luisteren, ze aan het woord laten was een opdracht die moeite heeft gekost: tucht en orde, tik en rechtstaan, tik en neerzitten…maakten plaats voor "wat zeg je?", "hoe zou jij dat doen?" "leg het eens uit."

    Uiteindelijk hebben de kinderen ook mij veel geleerd.

    Steevast begon de schooldag met 10 minuutjes rond de zandtafel.

    Er was geen enkel probleem om iedere dag, in 24 uur kan er veel veranderen, iets nieuw te ontdekken in de zandbak en de kinderen waren snugger en geïnteresseerd genoeg om het iedere morgen op te merken.

    Ik herinner me Stefaan:

    De beekjes in de zandtafel waren vanuit de kleine huisjes helemaal bevuild met inkt.

    "Hoe zouden we kunnen zorgen dat die beekjes helemaal proper blijven?"

    Zonder veel dralen was daar al het onbevangen antwoord: "Ha, dat is toch simpel, dan moet je een buisje leggen van de huisjes naar de zee."

    Stefaan, 6 jaar, gaf de oplossing voor wat architecten, ingenieurs, professoren, het beleid in jaren niet zagen: de beken proper houden door gescheiden waterafvoer.

    Met wat correctie werd het afvalwater niet naar de zee, maar naar een zuiveringstation verwezen.

    Leg een buisje naar de zee! Leg een buisje naar de zuiveringinstelling!

    Het dossier is niet af. Ideeën evolueren en nieuwe ideeën wellen op in onze geest. Ze zullen, ze kunnen waar het past toegevoegd worden.

    Omer Burm.

    11-08-2006, 21:34 geschreven door Omer

    11-08-2006, 23:13 geschreven door Omer Burm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    12-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.adhesie

     

    12-08-2006, 15:09 geschreven door Omer Burm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.communicerende vaten

     

    12-08-2006, 21:34 geschreven door Omer Burm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Capillariteit

     

    12-08-2006, 21:40 geschreven door Omer Burm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    13-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Atomen

     

    13-08-2006, 17:34 geschreven door Omer Burm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hevelen

     

    13-08-2006, 18:00 geschreven door Omer Burm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agregatietoestanden

     

    13-08-2006, 18:03 geschreven door Omer Burm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 07/08-13/08 2006
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs