Het was heel warm dachten de krijtjes, dus die vertrokken, naar een koud land. Ze gingen naar Zwitserland. Ze gingen skiën. Maar de ene zei "ik moet me nog omkleden."
Ik heb een short en ik bevries hier van de koude. Ik ga me omkleden, kom we gaan naar het hotel. Wauw wat een hotel, de familie zei: "Kom we gaan zwemmen." Behalve papa,hij zei:"We hadden het toch besproken als ik me omkleedde dan gingen we skiën."
Maar iedereen protesteerde. De eerste riep: "Nee!" En de andere ook. En toen zei de papa: "Oh! Maar dan wel voor paar minuten." "Jeuij" riepen de anderen. Ze hadden veel pret en gingen in het zwembad. Uit het zwembad wilde papa gaan skiën. Maar ze gingen veel te hoog in de bergen. Toen ze aan de top waren, riep "Kom we gaan!" Iedereen wilde vertrekken, maar door het roepen van de papa, kwam er een lawine. Iedereen werd heel erg bang en ze gilden heel erg hard. Maar daardoor werd de lawine als maar groter en groter. Ze vielen helemaal naar beneden. Maar iedereen was weg. En plots was alles gesloten. Erger nog toen bedachten ze zich dat ze ergens ander waren.
Ze gingen dood van de koud, ze bevroren. Ze wisten niet wat er nog ging gebeuren. Ondertussen was de lawine gaan liggen maar ze zaten nog onder de sneeuw. Opeens hoorde papa iemand hoestten. En hij trapte met zijn rechter been naar boven. En dan met zijn linkse. Toen kwam hij los en zei: "Iedereen hoest als je me hoort". En ze hoestten heel hard. Papa volgde het geluid en maakte hun los. Iedereen had het ijskoud, ze rende naar het hotel. Ze warmde zichzelf op met thee en koekjes en den zei papa: "We gaan voortaan toch maar zwemmen." De rest zei: "Dat denken wij ook!".
Er was eens lang lang geleden een wasco! Hij vertrok op reis naar de ruimte. Onderweg kwam hij allerlei vreemde dingen tegen, bijvoorbeeld ruimtestenen, ruimte regen en een marsman. De marsman was groen met blauw en had 10 ogen die heel de tijd bewogen. Hij was super glibberig en gaf licht!
Maar op dat licht kwamen roze met zwarte marsmannen af met marshmellows van rood steen. De marsmannen schoten de rode marshmellows op ons af en het ergste was ze smaakten niet eens lekker. De wasco vroeg aan het marsmannetje waarom schieten ze walgelijke rode marshmellows op ons! Toen zei het marsmannetje omdat de het Rode Zoutkauw Rovers zijn! Zout? Vroeg de wasco. "Ja ze hebben geweren vol met zout" zei het marsmannetje.
We renden en renden terug naar het ruimteschip. Maar we waren verdwaald! We zagen alleen boven ons de ruimte en onder ons gewoon de maan. Het was wel grappig want er was geen zwaartekracht. Dus we konden springen. Dus we bleven maar doorgaan en ineens zagen we een klein huisje. We liepen ernaar toe en gingen naar binnen. Daar zagen we een heel raar diertje. Het leek op een hond maar alleen had hij 6 poten, maar 1 oog en kon hij praten. Hij liet ons een portaal zien. Hij zei: "Als jij wasco naar huis wil, moet je door dit portaal maar dan kan jij je vriend marshmannetje nooit meer zien!" Wasco zei: "Zou ik het doen?"
Dan gingen ze in het portaal en kwamen ze in een heel andere wereld (van aliens). Ze waren lang want ze wisten niet hoe ze terug konden. Ze bleven in de wereld van de aliens, ze bleven daar voor altijd.
Ik heb zelf één boekentip gekozen waarbij er zeer origineel en creatief aan gewerkt werd.
Ik wil jullie mee laten genieten van het resultaat:
Opdracht 1
Boek 1: Matilda
Je moet het echt lezen omdat: het een leuk verhaal is en ook wel een beetje grappig en dat de juf haar gaat adopteren en dat ze weer gelukkig is.
Leuke tip: over dit boek bestaat een film!
Opdracht 2
Boek 2: de GVR
Schrijf hier je favoriete stukje: Dat ze dromen gaan vangen. Omdat het een heel mooi stuk is. En dan springen ze ook over ene vijver. Dat eigenlijk geen vijver is. En daar kan je dromen vangen. En dan ging hij de dromen uitdelen aan de kinderen in de stad.
Opdracht 3:
Boek 3: Harry Potter
In bijlage zien jullie de mooie verwerkingen bij deze opdracht.
Opdracht 4:
Boek 4: Sjakie en de chocoladefabriek
Maak een verjaardagskaart voor het hoofdpersonage.
In bijlage zien jullie de mooie en originele verjaardagskaart.
Ik vond in de huistaken rond Europa een heel mooi werkje. Ik wil jullie dit zeker laten lezen:
Hallo iedereen,
Ik ga jullie in een notendop vertellen over Italië.
Italië is een land dat in Europa ligt en als je goed op de kaart kijkt dan zie je onderaan precies een laars en dat is Italië.
Maar nu wil je zeker wel weten hoe warm het daar is: het is ongeveer in de zomer 22°C tot 28°C maar in de winter zijn de temperaturen zacht zowel in het zuiden als in het midden van het land. Bijvoorbeeld in Rome is de gemiddelde temperatuur in de winter 9°C.
Je vraagt je zeker af welke bossen daar zijn: je hebt daar verschillende bossen. Er is daar heel veel loofbos in het midden van het land, maar aan de rand is er veel Middellandse-zeeplantengroei.
Wist je dat de hoofdstad van Italië Rome is.
En wil je nog iets weten... De buurlanden van Italië zijn: Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië.
Wist je dat Sicilië in de punt van de laars ligt?
Sardinië is een eiland dat bij Italië hoort en ligt pal in de Middellandse zee.
De coördinaten van Italië in de atlas zijn C4 en een klein stukje in C5.
Moet ik je een tip geven, wat je het best kan aandoen in Italië? Je kan er best een gewone broek aan doen en een gewone T-shirt. Maar als je nu een reis hebt geboekt naar Italië en je hebt geluk met het weer, dan kan je beter een shortje aan doen met een toffe T-shirt met korte mouwen.
Vraag jij je ook soms af welke taal ze daar spreken? Ik heb het gevonden op het internet. Ze spreken daar Italiaans.
In Italië betaal je ook met euro's, net zoals bij ons.
Ondertussen zijn we al goed gestart. We hebben al vier weken les gekregen en zijn onze klas al gewoon.
Tijdens deze vier weken hebben we vooral elkaar beter leren kennen.
Hierbij kregen we ook een nieuwe leerling in onze klas.
Zij werd echter fantastisch onthaald door haar medestudenten. Iedereen zorgde ervoor dat ook zij deel van 6A is/was!
Als juf kan ik hier alleen maar fier op zijn.
Over de andere leerlingen ook niets anders dan lof! Iedereen werkt goed mee en doet zijn best.
Praten tijdens de les blijft wel de favoriete bezigheid van mijn leerlingen.
Maar ook dit hoort er natuurlijk bij. De vele mopjes en grapjes maken dit praten onmiddellijk goed. We hebben al enkele keren goed gelachen tijdens de les.
Enkele nieuwtjes over de leerstof:
Voor Frans hebben we de volledige leerstof van het 5de leerjaar doorlopen. Iedereen heeft zijn Frans terug opgefrist en vanaf deze week starten we aan de nieuwe leerstof van het 6de leerjaar.
Voor wiskunde hebben we BLOK 1 volledig afgerond. We starten dus zo snel mogelijk al met blok 2.
Voor Taal zijn we al aan het ontleden van zinnen en thema 2 begonnen.
Ook spelling verloopt als een trein.
Tijdens muzische vorming maken we een herfstboom. Tijdens deze les komen de tekentalenten van enkelen piepen.
Morgen komt Luc Descamps naar de klas. Hij komt over zijn boeken vertellen. Vorig jaar was het de eerste keer dat ik in contact kwam met Luc en mijn eerste reactie was: WAUW. Hij vertelde ontzettend fijn over zijn boeken en wakkerde het leesplezier onmiddellijk aan. Deze week zal er een leerling van de klas hier zeker een blog over schrijven.
Om af te ronden wil ik zeker nog vermelden dat 6A ontzettend goed bezig is. Het is een zeer aangename klas en ik denk dat we nog mooie dingen dit schooljaar zullen bereiken.
We zijn bezig met een knutselopdracht en het gaat over een boom daarvoor hebben we blaadjes nodig.
En de blaadjes maken is niet zo makkelijk.
Daarna hebben we W.O. gedaan en dat was heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel saai.
En daarna wou de juf actualiteit doen maar ze hadden het niet gemaakt / bij dus moesten ze een heel blad vol schrijven over wat er was gebeurd in de week.