Momenteel wordt er een rotonde aangelegd op de Hondiuslaan die de Hondiuslaan met de Spoorweglei moet gaan verbinden. Bij de aanvang van de werken, maar vooral bij de omleiding zijn er echter enige problemen gerezen.
Wij hebben tot onze genoegdoening vastgesteld dat er 1) een toegang gemaakt is naar het bedrijf Boeynaems en de aldaar wonende families nadat de N-VA had aangestipt dat daar geen doorgang gemaakt was (zie foto) 2) er New Jerseys aangebracht zijn op het fietspad in de Hermansstraat en dat dat fietspad ook hersteld is. (na een klacht van een buurtbewoonster) (zie foto)
Toch zijn er op deze omleiding nog een aantal punten die de speciale aandacht vragen: 1. Ter hoogte van de inrit van de garage bovenaan in de Hermansstraat doet zich, over de gehele breedte van de weg, een verzakking voor die vooral belangrijk is aan het rioolputje. Vooral daar bestaat er dan ook kans op verdere verzakking die het doorgaand verkeer zou kunnen hinderen. Het lijkt ons aangewezen dat daar zo vlug mogelijk aan verholpen wordt. (zie foto's)
2. Zware vrachtwagens met aanghangwagen of opligger en autobussen hebben duidelijk problemen met het nemen van de 45-graden bocht aan het station. Ofwel nemen ze de bocht reglementair en komt de achterkant uit op ongeveer de helft van het tegengestelde rijvak ofwel nemen ze een grote uitwijkaanloop, waarbij ze het hele fietspad innemen om toch een beetje degelijk door die bocht te komen. (zie foto) Nu lukt dat op dit moment allemaal wel vrij goed, maar wij vragen ons af wat er zal gebeuren op 1 september als voetpad en fietspad worden ingenomen door scholieren. Wij houden ons hart nu al vast als daar niets structureels gebeurt. De N-VA stelt dan ook voor het ganse fietspad tot aan de Spoorweglaan af te zetten met New Jerseys. Dit zal natuurlijk de mobiliteit in de bocht zelf niet echt ten goede komen, (zie foto) maar het is wel een veilige oplossing. Deze ingreep zou moeten gepaard gaan met een zone-30 snelheidsbeperking. Vele automobilisten en zelfs vrachtwagenbestuurders rijden veel te hard op dit stukje omleiding. Als trouwens, na de stationsbuurtvernieuwing, de zone-30 beperking in deze omgeving zal gaan gelden, kan dat nu in deze speciale omstandigheden best ook al van kracht zijn.
3. Naar aanleiding van vooral punt 2 bovenaan willen wij er ook nog eens de nadruk op vestigen dat de N-VA voorstander is van een "klachtenregistratie" op het gemeentehuis. Op die manier kunnen burgers die klachten hebben zeer gemakkelijk met hun klacht terecht en bestaat er ook een centraal klachtenconcentratiepunt, waarop zowel burgers als bewindslieden zich kunnen beroepen.