Ouders die hun kinderen naar school brengen in de Basis (Stationsstraat) zullen het zeker al gemerkt hebben. De sinds jarenlang tijdelijke situatie aan de schoolpoort is gewijzigd. De wegversmalling die er was, is verdwenen. De blokken staan er nog wel maar zijn allemaal verschoven. Zo heeft koning auto weer plaats om met veel te hoge snelheid voorbij de scholen te scheuren. Ouders hebben geen plaats meer om hun fietsen te stallen bij aanvang van de school. Door het verschuiven van deze blokken is er een gevaarlijke situatie ontstaan voor kinderen en jongeren die met de fiets naar school komen. Zij moeten in het midden van de rijbaan stoppen om zo de schoolpoort binnen te kunnen rijden. N-VA heeft reeds enkele maanden geleden gevraagd om deze situatie te herbekijken. Zo hebben wij het voorstel gedaan om de blokken zo te plaatsen dat de kinderen achter deze blokken veilig kunnen stoppen en de school binnengaan. Daarnaast zijn wij ook vragende partij om heel de verkeerssituatie in de Stationsstraat eens ernstig te bekijken. N-VA zal hieromtrent voorstellen doen aan het college. Dit onderwerp zal later op onze blog zeker terug besproken worden.
De strenge wintermaanden zijn reeds lang voorbij maar toch blijven de gevolgen in Duffel zichtbaar. Zoals u op de bijgevoegde foto's kan zien, liggen de stenen hoe langer hoe losser. Het is momenteel mogelijk enkele stenen gewoon weg te halen zonder dat men er veel moeite moet voor doen. Wij vragen nogmaals dringend maatregelen te nemen en melden dit natuurlijk ook aan de bevoegde schepen en diensten.
Door de werken aan de A. Stocletlaan komt er opvallend meer doorgaand verkeer door de Duffelse centrumstraten gereden. Niet enkel gewone personenwagens maar even goed grote vrachtwagens. Het lijkt erop dat de ingestelde omleiding erg onduidelijk is. Nu het nog even vakantie is valt de overlast nog redelijk mee. MAAR, binnen enkele dagen gaan de scholen terug van start en krijgen we andere taferelen te zien in het centrum. De hele horde fietsers die van en naar de school rijden zal extra waakzaam moeten zijn. Het extra verkeer (dat dan nog een loopje neemt met de opgelegde zone 30) zal het voor de fietsers en voetgangers extra gevaarlijk maken. Wij hopen dan ook dat de bevoegde diensten een oogje in het zeil zullen houden zodat er geen ongevallen gebeuren. Je kan nu misschien zeggen dat we gevaren zien die er (nog) niet zijn, maar N-VA Duffel is niet de partij die pas aanpassingen vraagt nadat er slachtoffers gevallen zijn. Beter voorkomen dan genezen.
Vele straten hebben ernstig geleden onder de strenge winter. Ook de straten van ons centrum hebben hun portie gekregen. Enkele grote verzakkingen zijn reeds hersteld maar, ... wie met de fiets door Duffel rijdt, voelt het snel. Hier ligt geen mooi fietspad maar een pad vol putten en bulten. Op verschillende plaatsen zijn de stenen letterlijk uit de grond gevroren. De N-VA klaagde de slechte toestand van onze centrumstraten reeds langer aan. Onze coalitiepartner CD&V heeft ons reeds twee jaar geleden beloofd dit probleem aan te pakken. Dit zou gebeuren met elastische voegen zodat de stenen niet meer kunnen loskomen of verzakken. Daar kwam echter totnogtoe niets van in huis. Na twee jaar vruchteloos aandringen, willen wij deze toestand hier op onze blog aanklagen. De N-VA blijft problemen signaleren en oplossingen aanreiken om van Duffel een betere en veiligere gemeente te maken.
Sinds het begin van de werken aan de Spoorweglaan zijn ook de haltes van de lijnbussen veranderd. Deze bussen rijden nu door het centrum van Duffel met veel te hoge snelheid terwijl de chauffeurs telefoneren, roken of naar hun MP3-speler luisteren. N-VA Duffel vindt het ongehoord dat deze bussen nog steeds door de Stationsstraat rijden. Dit zorgt voor erg gevaarlijke situaties bij de begin- en einduren van de scholen. Hoewel er gelukkig nog geen grote ongevallen gebeurd zijn, wil de N-VA deze situatie nog eens extra aanklagen. De N-VA heeft reeds aan het college van burgemeester en schepenen voorgesteld deze bussen via de Hondiuslaan te laten rijden en te laten keren op de nieuwe rotonde. Dit zal de veiligheid in de schoolomgeving enkel maar ten goede komen. Ook heeft de N-VA al gevraagd het gedrag van de chauffeurs aan te klagen bij de Lijn. OOK DIT BLEEF WEER, ZOALS BIJ ZOVELE VAN ONZE VRAGEN EN OPMERKINGEN, ZONDER GEVOLG.
N-VA stelt gemeentelijke dotatie aan BoDuKaP in vraag
N-VA stelt gemeentelijke dotatie aan BoDuKaP in vraag
De N-VA-fractie stelt zich vele vragen bij de dotatie die de gemeente Duffel dient te betalen aan BoDuKaP.1,5 miljoen Euro vindt de N-VA veel geld.Zeker als je ziet hoe dikwijls er in Duffel wordt ingebroken.Het is bijna dagelijks prijs.Tot onze grote spijt zijn er zelden of nooit anti-inbraakcontroles in Duffel.
Wij stellen ook vast dat de vragen van N-VA i.v.m. maatregelen om de verkeersveiligheid in Duffel te vergroten gewoon worden genegeerd.Zo is de N-VA al twee jaar vragende partij om het ochtendlijke politietoezicht te behouden tot alle scholen gestart zijn.
Nadat wij nogmaals die vraag hadden gesteld, werd dit toezicht voor korte tijd verlengd, maar daarna werd alles weer terug het oude.
De N-VA heeft reeds verschillende keren gevraagd om doorgedreven snelheidscontroles uit te voeren in het centrum van Duffel.Hier werd geen gevolg aan gegeven.Behalve het hangen van een toestel dat aangeeft hoe snel je rijdt, worden er geen maatregelen getroffen tegen snelheidsduivels in het centrum.
Niet alleen de hardrijders, ook zij die het niet zo nauw nemen met de parkeerregels krijgen in Duffel vrij spel.In het centrum heb je meer kans op een boete als je je parkeerschijf niet legt dan wanneer je je wagen in overtreding parkeert.De politie ziet het wel, maar treedt niet op.
Met deze opmerkingen willen we het algemene beleid rondom verkeersveiligheid in Duffel in twijfel trekken.
Om al deze redenen vindt de N-VA-fractie 1,5 miljoen Euro voor de politiewerking dan ook veel te veel, tenzij men het geld ook aanwendt waarvoor het dient en de politie zijn werk doet.