Mijn
naam is Ruben Casseau, een tweedejaarstudent professionele bachelor
kleuteronderwijs aan de KHLeuven. Met andere woorden kleuterleider in spé. Voor
het vak Religie, Zingeving en Levensbeschouwing kregen we de opdracht om een
bepaald thema uit te werken dat te maken heeft met religie en onderwijs. Mijn
voorkeur ging uit naar nu jij er niet meer bent (rouwen in de kleuterklas).
Als toekomstig kleuterleider vind ik dit toch een thema dat mij aanspreekt in
het onderwijs. Na de busramp in Sierre ben ik mij meer en meer gaan verdiepen
hoe kinderen van de kleuterklas rouwen en hoe het schoolteam deze situaties het
best aanpakt.
Hiervoor
heb ik gebruik gemaakt van volgende leervragen.
Ik
begon met hoe verloopt het rouwproces
bij kleuter?. Het is heel belangrijk om te weten hoe het rouwproces
verloopt bij jonge kinderen. Om vervolgens een antwoord te kunnen formuleren op
de 2 andere leervragen. Je vertrekt altijd vanuit een basis. Mij is opgevallen dat kinderen nog niet echt goed
weten wat het woord dood betekend. Wanneer het kind geen verdriet toont, is
het soms moeilijk om het rouwproces herkenbaar te maken. Kinderen verwerken elk
op hun eigen manier de dood. Sommige kinderen zijn teruggetrokken, andere zijn
meer openhartig. Wat je als volwassene moet onthouden is dat kinderen heel vlug
van emotie veranderen. Van het ene op het andere moment kunnen ze huilen,
lachen, boos zijn, Wat normaal is tijdens hun ontwikkeling. Wanneer je als
kind een rouwproces moet verwerken, vraagt dit veel tijd en ruimte. Dit wil
niet zeggen dat ze geen ondersteuning, begeleiding nodig hebben van een
volwassenen of vertrouwenspersoon.
Vervolgens ben ik gaan
opzoeken hoe verschillende culturen
omgaan met rouwen. Het is als leerkracht heel belangrijk dat je op de
hoogte bent van de rituelen en gebruiken van andere culturen, godsdiensten.
Vandaag de dag leven we in een multiculturele maatschappij. Als kleuterleider
moet je de kleuters veiligheid en geborgenheid aanbieden. Je ziet dat elk van
deze godsdiensten, een eigen manier heeft om het rouwen en de dood te
verwerken. Een leerkracht mag ook geen vooroordeel uiten over een bepaalde
godsdienst. Het is van groot belang dat je de nodige uitleg kan geven aan een
kind, wanneer het rouwt. Zodat je het verdriet, de angst voor een deel kan
verlichten. Want wanneer we geen weet hebben van andere godsdiensten kunnen we
onze taak in verband met diversiteit niet goed uitoefenen als leerkracht.
Tot
slot ben ik opzoek gegaan naar mogelijke
hulpmiddelen die in een kleuterklas gebruikt worden, om het rouwen van de
kleuters te verzachten? Het is heel
belangrijk dat we als leerkracht een krachtige omgeving opbouwen waar
vertrouwen en verbondenheid centraal staat. De kleuter moet zich veilig kunnen
voelen om zijn of haar verdriet te verwerken, anders word het rouwen door hen
uitgesteld. Een goede communicatie om informatie uit te wisselen met de ouders
mag zeker niet ontbreken tijdens het rouwproces. Het kind krijgt dan het gevoel
dat je op de hoogte bent van zijn of haar probleem. Het is van belang dat je eerlijk bent tegen hen en openstaat voor hun
verdriet. Je gaat proberen hen te ondersteunen, begeleiden wanneer ze hier
behoefte aan hebben. Voor tips, activiteiten, belangstellingcentra verwijs ik u
graag door naar mijn blog nujijernietmeerbent.
Wanneer ik terugblik op mijn
onderzoek van Religie, Zingeving en Levensbeschouwing heb ik een positief
gevoel over het onderwerp dat ik heb gekozen nl. nu jij er niet meer bent
(rouwen in de kleuterklas). Mijn beeld is verrijkt en verdiept hoe kleuters
omgaan met een rouwproces. Mijn inzet was 100 procent om informatie op te doen
over dit onderwerp. Ik vond dit op zich een leerrijk proces. Met alle
informatie die ik heb gevonden, ben ik weer een ervaring rijker.
Wat ik graag wil opdragen aan
de onderwijzers is, ga nooit het subject overlijden uit de weg. Het is een
onderwerp dat zowel voor leerkracht als voor kleuters niet gemakkelijk is om
aan te pakken. Wees eerlijk en oprecht tegenover de kleuters. Dit zal de
kleuters meer op hun gemak stellen om hun verdriet een plaats te kunnen geven.
Wat je als leerkracht ook moet weten is, dat je het rouwproces van een kleuter
niet alleen hoeft te dragen. Er staan heel wat mensen om hulp te bieden, raad
te geven. Denk maar mede-collegas, schooldirectie, Rouwen gebeurt bij elke
kleuter op een verschillende manier. Maar het staat vast, rouwen neemt veel
tijd en aandacht in beslag. Het bittere gevoel van verlies kan men doorstaan na
verloop van tijd, maar vergeten doet men de overledene niet.
Welke hulpmiddelen worden
erin in de kleuterklassen gebruikt, om het rouwen van de kleuters te
verzachten?
Rond het
verlies omgaan bij jonge kinderen bestaat er een beperkt aanbod van
materiaal, activiteiten, tips en ideeën. Wat ik persoonlijk zelf veel te weinig
vind. Meestal denkt men aan het maken van een rouwkoffer, prentenboeken die
niet meer in de handel verkrijgbaar zijn of in de bibliotheek uitgeleend worden
voor een lange periode.
We moeten als
leerkracht een krachtige omgeving opbouwen waar vertrouwen en verbondenheid
centraal staat. De kleuter moet zich veilig kunnen voelen om zijn of haar
verdriet te verwerken, anders wordt het rouwen door hen uitgesteld. Het is ook
belangrijk als leerkracht om informatie uit te wisselen met de ouders. Het kind
krijgt dan het gevoel dat je op de hoogte bent van zijn of haar probleem. Bij het maken van deze
opdracht biedt het me de kans om op zoek te gaan naar bruikbare bronnen,
informatie over hoe rouwen bij kleuters verloopt. Uit alles wat ik zelf
gevonden heb, staat in onderstaande lijst samengevat voor zowel de jongste als
oudste kleuters en anderstalige kleuters.
Hiervoor is mijn opleiding
een groot pluspunt en een grote verrijking. Mijn creativiteit wordt op proef
gesteld en kan ik activiteiten op kleuterniveau samenstellen. Creatief zijn is
een sterke troef dat je als kleuteronderwijzer moet kunnen toepassen om te
werken met zowel jonge kinderen en kinderen met een andere moedertaal. Je kan
hen eventueel helpen om een tekening te maken, iets te laten schilderen, muziek
componeren, ... Dit is eenvoudig voor zowel de kleuteronderwijzer als kleuter
om te communiceren over zijn of haar emoties, gedachten.
Wat nog meestal moeilijk is
voor hen, om hun eigen gevoel te kunnen uiten naar volwassenen personen toe.
Wat voor keuteronderwijzers niet altijd even gemakkelijk maakt om kinderen te
begeleiden, ondersteunen in hun proces van rouw. Op dat moment ondergaan
peuters, kleuters een soort van rouwproces op eigen niveau.
Het bestaande materiaal dat
op dit moment reeds aanwezig is, is soms ook nadelig. Waarom? Een rouwkoffer is
soms moeilijk om in eigen bezit te hebben en vaak ook niet uitleenbaar op het moment
dat men het nodige materiaal zou moeten gebruiken. Het product is soms ook vrij
duur. Tijdens een interview met juf Greet van het katholiek onderwijs, had zij
een rouwkoffer gekocht over de 150 bij een educatieve speelgoedwinkel in haar
buurt. Ook heb ik sterk mijn twijfels wanneer je gebruik maakt van zo een
rouwkoffer, er niet voldoende materiaal aanwezig is om te gebruiken met
kinderen. Daarom ben ik van plan een eigen rouwkoffer op maat te maken. Deze
kan ik ook later gebruiken in mijn eigen klaspraktijk.
Hieronder vind u 4 grote
rubrieken terug uit de geraadpleegde bronnen van kleuterbloggen, ideeën van
juffen, bronnenboeken, Die ik als kleuteronderwijzer zeker zou gebruiken om
het overlijden van een huisdier, familielid of kennis een plaats te geven in de
kleuterklas.
1.Belangstellingscentrum
Je mag het niet formuleren op
deze manier, maar je hoeft niet te wachten tot er een plots overlijden plaats
vindt bij de kleuter. Je kan de kinderen hier al op voorbereiden, kennis laten
maken met het rouwen van een dierbaar persoon of huisdier. Je kan dan kiezen
voor een belangstellingscentrum zoals mijn gevoelens of het verlies, waar
je dan bepaalde activiteiten kan bedenken die daarop aansluiten.
1.1
BC: Het verlies
Op 1 november Allerheiligen
kan je de kinderen rond het verlies van iets of iemand laten werken door te
knutselen, tekenen, een kringgesprek waar volgende onderwerpen centraal staat
wat betekend voor jou het woord doodgaan, wanneer je dood bent/ waar ga je
naartoe? Je gaat op deze manier filosoferen met kleuters. Als leerkracht is
het dan heel belangrijk dat je het kind laat antwoorden op bovenstaande vraag,
een eigen mening laat vormen. Laat de fantasie maar de vrije loop, speel als
leerkracht hierop in. Het antwoord kan toch nooit fout zijn.
1.2
BC: Hoe gaat het? (gevoelens)
Bij de jongste kleuters kan
je werken rond de 4 basisgevoelens (boos, blij, bang, verdrietig) en bij de
oudste kleuters kan je al meer werken rond de genuanceerde gevoelens (jaloezie,
angst, frustratie, ). Zelf zou ik de hele week niet rond verdriet werken. Dit
kan te emotioneel worden voor de kleuters. Het kenmerkend aan deze leeftijd is
dat het wisselen van gevoelens veel vlugger gebeurt bij een kind dan bij een
adolescent. Blij en verdrietig zijn liggen heel dicht bij mekaar. Een voorbeeld
is dat kleuter X verdrietig is om een stuk speelgoed dat kapot is, hij ziet
daarna een ander stuk speelgoed en het verdriet maakt plaats voor blijdschap.
Tijdens een kringgesprek kun je de kleuters vragen wat boos, blij, bang,
verdrietig zou kunnen zijn en wanneer je te maken hebt met één van deze
gevoelens.
2.Klasomgeving
Bij het uitwerken van
specifieke activiteiten, geeft dit al een enorme invloed op de kleuter. Hier
volgen een aantal activiteiten die gebruikt worden in de klasomgeving naar
gelang de kleuterleeftijd en de klas waarin ze vertoeven.
2.1
Een memoriemuur
Je kan altijd een stukje muur
vrij maken in de klas om eventueel een foto, persoonlijk voorwerp
(symboolgevoeligheid = voorwerp dat een betekenis heeft van de overledene voor
de kleuter) plaatsen aan de muur. Dit is van toepassing vanaf instapklas tot
derde kleuterklas.
2.2
Een ontspanningshoek
Wanneer de kleuters nood
hebben aan ontspanning, kunnen deze zich terugtrekken in de ontspanningshoek.
Deze kan je voorzien van knuffels, kussens, leeslampje, leesboek, een zetel,
Wat zeker niet mag ontbreken is rustgevende, klassieke, relaxatie muziek. De
bedoeling is dat deze hoek enkel gebruikt word, wanneer de kinderen echt nood
hebben aan ontspanning. Dit is ook toepasbaar in alle kleuterklassen.
2.3
Een kwade/ bozehoek
Wanneer de kleuters boos zijn
ten gevolge van verdriet tijdens hun rouwproces en zich afwenden van andere
kleuters. Kun je de kinderen gebruik laten maken van de kwade/ bozehoek die
ingericht word in de beweging, muziek en beeldhoek. Zo heeft de kleuter een
uitlaatklep om zijn of haar boosheid kwijt te geraken. Ik dacht aan een
boksbal, oud papier stuk scheuren, kleien (boosheid verknepen), schudkokertjes,
Dit zou ik meer toepassen in de 2de en 3de kleuterklas.
2.4
Aandachtkaartjes
Wanneer de kleuter nood heeft
aan een knuffel of gesprek, kan je gebruik maken van een aandachtkaartje. Samen
met de kleuter maak je een afspraak dat hij of zij 4 aandachtkaartjes over heel
de dag mag gebruiken. De kleuter kan dan voor zichzelf, zelfstandig een keuze
maken wanneer hij nood heeft aan affectie. Dit zou ik meer gebruiken in de 2de
en 3de kleuterklas.
2.5
Klaspop of zorgenvriendje
Als de kleuter een verlegen
iemand is of het moeilijk heeft om zijn gevoelens onder woorden te brengen. Kan
je de klaspop of zorgenvriendje aanbieden als alternatief. Het zorgenvriendje
houdt in dat de kleuter een tekening maakt over een bepaalde situatie. De
kleuteronderwijzer stelt hier enkele vragen over en noteert het antwoord van de
kleuter erbij. Nadien worden de zorgen van de kleuter in de mond van het
zorgenvriendje gestopt. Deze eet dan alles op. Je kan ook een koffertje
meegeven, dat het huisje van de pop voorstelt. De kleuter mag deze ook mee naar
huis nemen. Deze activiteit biedt vertrouwen, veiligheid aan de kleuter en kan
gebruikt worden vanaf de 2de kleuterklas.
3.Activiteitenaanbod
Sterren aan de hemel, TOV,
Tuin van heden zijn zeer goede, kwalitatieve handleidingen als bronnenbroeken.
Die je kan gebruiken voor een mogelijke activiteitenaanbod in de kleuterklas.
Deze zijn afhankelijk van de behoeften en noden van een kleuter tijdens het
verwerken van een verlies (rouwproces). Hieronder vind u een onderverdeling
terug van enkele van de muzische vakdomeinen.
3.1
Beeld
Laat de kleuters een
herinneringsdoosje of koffertje maken. Hij of zij mag kiezen hoe ze het
koffertje versieren. Als kleuteronderwijzer kan je dan het kenteken van het
kind op het doosje plakken. De kleuter kan dan voorwerpen, dingen in het doosje
bewaren. Wat een betekenis heeft voor hem of haar. (symboolgevoeligheid) Dit
kan variëren van een schelpje tot een kledingstuk. Je kan ook werken met het
maken van een tekening met daarop een boodschap voor de overledene persoon. Je
laat deze dan samen met een ballon op, in de lucht. (lampion)
3.2
Muziek
Bepaalde muziektonen kunnen
ook emoties teweeg brengen bij kleuters. Denk maar aan zachte muziek (word je
rustig van), harde muziek (word je boos van). De gevoelens worden geuit in bepaalde
gelaatsuitdrukkingen, bewegingen, Dit is goed voor anderstaligen kleuters,
deze worden niet belemmert in hun taalontwikkeling. De kleuteronderwijzer kan
dit observeren en kijken welk beeld de kleuter zich vormt bij bepaalde muziek.
3.3
Taal
Werken met prentenboeken kan
ook bevrijdend zijn voor kleuters. De personage in het verhaal heeft een soort
van probleem dat gelijk gesteld word aan die van de kleuter. Het
inlevingsvermogen wordt geprikkeld. Het verhaal kan soms ook bepaalde gevoelens
oproepen, de kleuter krijgt het besef dat er ook iemand is met dat gelijkaardig
probleem. Maar wat zijn nu goede prentenboeken om voor te lezen aan kleuters.
In de volgende rubriek prentenboeken vind u een opsomming terug, van een
aantal prentenboeken die u kan gebruiken bij de jongste en de oudste kleuters.
4.Prentenboeken
Hieronder vind u een
opsomming terug van de mogelijke prentenboeken die je kan gebruiken tijdens het
belangstellingscentrum het verlies en hoe gaat het. Je kan deze verhalen
ook eens vertellen in de kring of boekenhoek. Ik wil hier wel op nadrukken dat
dit niet de ideale, perfecte prentenboeken zijn om voor te lezen bij het
verlies van een dierbare. Deze prentenboeken zijn gemaakt op basis van
persoonlijke interesse, voorkeuren, Het kan zijn dat jij misschien een boek
niet leuk vind om voor te lezen maar een ander prentenboek in gedachte hebt.
Deze kan ook heel goed zijn om te gebruiken in de kleuterklas. Dit zijn de
prentenboeken die ik zou gebruiken bij volgende leeftijden, elk bestaat uit een
korte samenvatting en mijn mening.
4.1 Prentenboeken voor de jongste kleuters
Prentenboek 1: Bruna D. (2001), Lieve oma Pluis.
Merci uitgeverij
Samenvatting (achterkant
harde kaft):
Nijntje is heel verdrietig als zijn oma dood gaat. Hij zet bloemen op het graf
omdat oma daar zo van hield.
Mening: Dit boekje is heel
toegankelijk voor de peuterleeftijd. Je kan praten over de dood van een
grootouder. Wat ik er ook nog goed aan vind is dat het overlijden in stappen
word beschreven zoals overlijden van oma pluis, de begrafenis en het kerkhof
waar Nijntje een bezoek brengt aan het graf van oma Pluis. Dit biedt toch
structuur aan de kleuter, hoe het overlijden in de rooms katholieke godsdienst
in zijn werking gaat.
Prentenboek 2: Verrept P. (2010) Ik mis je. Epo uitgeverij
Samenvatting
(achterkant harde kaft): Op een dag verhuist Anja. Haar vriendje mist haar. Hij
vindt dat een raar gevoel. Opa kent dat ook, want oma is dood. Samen praten ze
erover en s avonds denken ze allebei aan de persoon die ze nu zo erg missen.
Mening: Dit boekje is
bedoeld voor de 5-jarigen kleuters. Ik vind persoonlijk zelf dat je dit
verhaaltje ook kan voorlezen aan de jongste kleuters. Omwille van de manier
waarop het verhaal word vertelt wat missen van iemand betekend en hoe je deze
persoon terug blij kan maken, door troost aan te bieden.
Prentenboek 3: Harris R. H. (2002), Dag
muisje. Vries uitgeverij
Samenvatting (achterkant harde kaft): Toen ik vanmorgen wakker werd, kietelde ik
het buikje van Muisje. Maar Muisje werd niet wakker.
Mening: Dit boek kan je gebruiken bij het
overlijden van een huisdier. De prenten sluiten aan bij de leefwereld van de
kleuter
4.2
Prentenboeken voor de oudste kleuters
Prentenboek 1: Velthuys
M. (2014), Kikker en het vogeltje. Leopold uitgeverij
Samenvatting
(achterkant harde kaft): Bij de rand van het bos ligt een vogeltje. 'Kijk,' zegt
Kikker, 'kapot. Hij doet het niet meer.' 'Hij slaapt,' zegt Varkentje. Maar
Haas zegt: 'Hij is dood.' 'Dood?' vraagt Kikker. 'Wat is dat?'
Mening: Soms is het
moeilijk om een duidelijk beeld te scheppen tussen leven en dood. Aangezien de
fantasiewereld van de kleuters nog een heel belangrijke rol speelt. Soms is het
moeilijk voor hen om het onderscheid te maken tussen fantasie en realiteit. Dit
boekje bevat duidelijke prenten dat de kleuters kennis laat maken met de dood
en het leven. Ook de andere boeken van Max velthuys zijn een aanrader om voor
te lezen aan de kleuters. Deze boeken bevatten elk een mooie boodschap.
Samenvatting
(achterkant harde kaft): Robin krijgt een broertje; iedereen is in de
wolken. Maar al snel wordt het prille geluk verstoord, Benjamin is ziek, zo
ziek dat hij doodgaat. In een heel eenvoudige taal wordt het verdriet dat in
Robins huis hangt, uitgedrukt. Papa is niet langer de sterke vader die met
Robin stoeit, mama niet langer de moeder is die met hem 'knutselt en kookt'.
Hun verdriet is zo groot dat Robin niet altijd bij hen geraakt. Maar gelukkig
zijn er oma, opa en de juf, die hem verder helpen. Zij helpen hem zijn eigen
verdriet een plaatsje te geven. Wat het boekje heel duidelijk maakt, is: het
leven gaat verder, ook na zon ingrijpende gebeurtenis. Na een tijd wordt papa
weer papa en mama weer mama en kondigt zich nieuw leven aan
Mening: Dit is een
mooi prentenboek wat verdriet van een kind met zich mee kan brengen. De
emoties, gevoelens komen hier iets minder aanbod. Wat ook goed aangetoond word
in het prentenboek, is dat hoe mensen op korte tijd na een bepaalde gebeurtenis
kunnen veranderen. Verdriet krijgt een plaats in hun hart, dat wil niet zeggen
als iemand overlijd je deze persoon voor altijd kwijt bent. Je kunt het gemis
van die persoon een plaats geven in je hart.
Prentenboek 3: Nilsson U.
(2006). De mooiste begrafenis van de wereld, Lemniscaat uitgeverij
Samenvatting (achterkant harde kaft): Op een dag
verveelden we ons. Maar toen vond Ester een dode hommel en we besloten hem te
begraven. Met kruis en bloemen, en een gedicht, want dat hoort erbij. Ik kan
erg goed dichten, al zeg ik het zelf. En Pietertje, het broertje van Ester, kan
goed huilen. We richtten een Begrafenis op voor alle dode dieren. Haringen uit
de vriezer, muizen uit de muizenval en een platgereden haas: elke begrafenis
wordt even serieus genomen. Maar als ze aan het einde van de dag moe en
tevreden naar huis gaan, vliegt er een vogel tegen het raam. Het sterven grijpt
de kinderen aan; plotseling is het spel werkelijkheid geworden. En de volgende
dag? Toen gingen we iets heel anders doen!
Mening: Dit is een prachtig boekje dat meer vertelt over de
begrippen doodgaan en het begraven van een dierbare. De kleuter krijgt een
beter beeld, aangezien de fantasie of het rollenspel mooi aan bod komt in het
verhaal. De kleuters imiteren vaak de volwassenen in hun spel. Hun mening,
algemeen beeld over de dood verandert na verloop van tijd. Denk maar aan Pieter
die angst vertoonde bij een dood dier, Ester die alles durft laat een traantje.
Het zijn ook zeer mooie poëtische gedichten die aanbod komen tijdens het
verhaal. Het verhaal heeft ook een mooie chronologische lijn met veel herhaling
van bepaalde rituelen. Het maakt duidelijk dat het leven na de dood ook verder
gaat.
Bij het raadplegen
van allerlei bronnenboeken, handleidingen, prentenboeken, kan je als
kleuteronderwijzer kleuters goed begeleiden tijdens hun verdriet en rouw. Het
is van belang dat je eerlijk bent tegen hen en openstaat voor hun verdriet. Je
gaat proberen hen te ondersteunen, begeleiden wanneer ze hier behoefte aan
hebben.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Stap 5: Leervraag 3: Welke hulpmiddelen worden erin in de kleuterklassen gebruikt, om het rouwen van de kleuters te verzachten?
Stap 5: Leervraag 2
Stap 5: Leervraag 2
Hoe gaan
verschillende culturen om met het rouwen? Hoe kijken deze naar het rouwproces?
Wanneer je als
kleuteronderwijzer geconfronteerd wordt met een overlijden, van iemand in de
klas met een andere godsdienst. Is het heel belangrijk dat je heel wat
informatie opdoet, hoe je dit het best gaat aanpakken. Het omgaan met de dood
verschilt van gezin, cultuur en geloof. Een ideaal moment mag je het niet
noemen, maar je kan de andere kinderen op een juiste manier informatie
bijbrengen over kleuters met een andere godsdienst. (hoe deze omgaan met het
verlies van een dierbare). Zo vermijd je onaangename verassingen zowel voor de
betrokken persoon als voor de andere kinderen in de klas.
Om deze vraag zo goed
mogelijk te kunnen beantwoorden, ga ik eerst een onderverdeling maken van de
voornaamste culturen in België. Zo krijgt u een beter beeld over het rouwen,
afscheid nemen, gebruiken en rituelen in verschillende culturen.
Rooms-katholieken
Voor een uitvaartplechtigheid
of crematie van een christenen is de keuze soms persoonlijk. Beide rituelen van de uitvaart zijn ingeburgerd. Er
kan een keuze gemaakt worden tussen een
afscheidsdienst in een kerk of een lezing in de aula van het crematorium.
Beide worden voorbereid door een
priester.
Naaste familieleden, vrienden
en kennissen worden betrokken bij de
herdenkingsdienst waar ze dan een tekst lezen of een liedje laten spelen
ter herinnering van de overledene persoon. Er heerst een ingetogen sfeer en er
wordt verdriet getoond.
Tijdens de ceremonie wordt de
kist gezegend met wijwater door de priester. Wanneer de plechtigheid ten einde
loopt krijgen de aanwezigen een bidprentje mee, dat nadien nog doet denken aan
de overledene. Afhankelijk van de afstand van de kerk naar de begraafplaats,
wordt de kist verplaatst met een lijkwagen. De familie volgt dan te voet of met
de auto. Hangt af van de afstand tussen kerk en het kerkhof.
Wanneer de kist toekomt op het kerkhof wordt deze dan bewierookt
en bezegend. Nadien begraaft men de kist of komt de urne bij in het
columbarium. De as kan naar de wil van de overledene ook gewoon uitgestrooid
worden op een strooi weide.
Nadien is er ook meestal een koffietafel voorzien. Hier wordt er
nog nagepraat over de overledene.
In het christendom worden
eigen accenten gelegd.Bijna elke
gelovige van het christendom, ziet de dood als een raadsel. Sommige geloven dat
er eeuwig leven na de dood bestaat.
1 maal per jaar worden de overleden
herdacht op Allerzielen (2 november). Er worden dan bloemen,
kaarsen geplaatst bij het graf van de overledenen.
Joden ✡
Binnen
de 36 uur na het overlijden vinden Joodse uitvaarten plaats. De begrafenis
wordt geregeld en verzorgd door de nabestaanden.
Tijdens het laatste gebed is er ook een
geestelijke (rabbijn) ter plaatste. Wanneer de persoon overleden is steekt
men boven het hoofd een licht dat symbolisch staat voor de ziel.
Er
wordt een rituele reiniging uitgevoerd door de Joodse gemeenschap. (taharah,
zonden weg wassen) De overleden persoon wordt in lakens gewikkeld en nadien met
water overgoten. Achteraf word het lichaam in witte kledij aangekleed. Daarna legt men de overledenen in de
kist. In de kist legt men een zakje met aarde van Israël of strooit men dit uit
op de kist. Hier komen geen bloemen of bloemenkrans aanbod.
Tijdens
de plechtigheid wordt een tekst uit de Hebreeuwse Bijbel gelezen en ook een
toespraak gehouden. De kist wordt door de nabestaanden naar de begraafplaats
gedragen. Er wordt 3 keer gestopt,
zo laten de Joden zien dat er geen haast bij is. Tot 3 maal toe wordt er zand
over de kist geschept. Om de rouw aan
te kondigen word er een scheur in de
kledij gemaakt. Na het verlaten van de begraafplaats wassen ze hun handen.
Voor de naaste familieleden wordt er een
rouw voorzien van zeven dagen (aweloet).
Cremeren
is eerder zeldzaam bij Joden. De rouwperiode
onder het Joodse volk wordt in 5 fasen
onderverdeeld (Aninoet, Aweloet, Niwoel, Treurjaar, Jaartijd). Tijdens het herdenkingsgebed
worden gestorven personen herdacht.
Moslims ☪
Wanneer
er bij de Moslims iemand overlijdt worden de
ogen gesloten en wordt er een gebed gehouden. Wanneer een man of vrouw
overlijdt, worden deze door hetzelfde geslacht verzorgd. In kringen waar het
geloof zeer sterk is, mogen enkel mannen de begrafenis bijwonen. Een moslim mag
niet gecremeerd worden.
Wanneer
het lichaam opgebaard is in de moskee,
wordt er een toespraak gehouden door het leiderschap (imam genoemd). Het einde van
het leven wordt door de moslims geaccepteerd.
Deze
mogen enkel begraven worden op een
islamitische begraafplaats.
Na
de begrafenis zijn de eerste drie dagen
voorzien voor rouwbetuigingen. Familie en buren voorzien eten. Deze periode
van rouw duurt 40 dagen en eindigt
met een gebed. Hierna wordt er een groot
feest gehouden. De nabestaanden zijn blij, dat de gestorvene begint aan een
beter leven na de dood.
Hindoeïsme㊪
Bij
de Hindoes wordt er voor crematie
gekozen. Op deze manier wordt het lichaam het snelt gereïncarneerd. Het is een
ritueel dat nauw gevolgd moet worden, om de tocht van de ziel te laten overgaan
naar een ander lichaam.
Wanneer
je als hindoe overlijdt word je onmiddellijk
naar een mortuarium gebracht. Daar word de overledene gewassen in het
bijzijn van zijn of haar familie. Vroeger werd de dode gewikkeld in een doek,
maar nu in de tegenwoordige tijd maakt men gebruik van een kostuum.
Volgens
de traditie wordt er water in een kom
gegoten en legt men boter zonder zout
in een schaal. Dit is voor de ziel van de gestorvene. In de woning van de
overledene wordt dit ritueel nog eens overgedaan door de familieleden.
Om
offeraar te zijn tijdens de crematie wordt het haar van een familielid dat een
nauwe band had met de overledenen afgeschoren. Er worden balletjes van
rijstmeel klaargemaakt tijdens de afscheidsdienst door de priester. (In hun
moedertaal wordt dit vijf pindhs genoemd.) De priester legt dit bij het
lichaam van de overledene.
Bij
het einde van de afscheidsdienst wordt de kist naar buiten gedragen door de
mannen van de familie. Op weg naar het crematorium wordt de kist onderweg 5 keer op de grond gezet. Voor het
cremeren word de kist kleurrijk versierd met bloemenkransen, bloemenblaadjes
en rijstkorrels. Daarna word er 5
maal rond de kist gelopen. Naaste familieleden gaan mee naar de ruimte waar
de verbranding plaats vindt. Na het cremeren word de as van de overledene
uitgestrooid.
Nadien
volgt de rouwperiode. Deze bestaat uit een
sober leven, geen vlees eten (vegetarisch) en drinkt men ook geen alcohol. De kledij bestaat uit
zwart-wit of volledig zwart. Het rouwen op
zich duurt 13 dagen, hierna komen
familieleden, vrienden samen in het huis van de overledene persoon voor een
rouwplechtigheid bij te wonen. Dan word de periode van rouw afgesloten maar er
wordt een jaar gewacht om in familiekring feesten te organiseren.
Voor
een Hindoes is het uiten van verdriet heel gewoon. Iedereen toont zijn emoties zowel de mannen als vrouwen. Stereotiep
gedrag is hier niet van toepassing zoals de mannen huilen niet.
BijHindoeïsme is een familieband van groot
belang. De persoon dat overleden is krijgt een eervolle uitvaart met gans de
familie. De emoties worden door iedereen gedeeld.
Boeddhisme ☸
In het boeddhisme
wordt er dikwijls gekozen voor crematie.
Dit is een van de redenen dat zij geen
angst, verdriet of andere negatieve emoties tonen wanneer er iemand
overlijdt. Dit is een uiting dat een beeld geeft van een verkeerde gehechtheid.
49 dagen na de plechtigheid wordt er door de nabestaanden gebeden om de
gestorvene te helpen aan een beter leven na de dood. (reïncarnatie)
Deze geloven in
reïncarnatie, waarbij de overleden
persoon opnieuw wordt geboren. Een boeddhist doet aan voor-rouw
en is ervan bewust dat alles van korte duur is. Ze zijn al een stukje voorbereid
op de dood.
Algemeen besluit: Je
ziet dat elk van deze godsdiensten, een eigen manier heeft om het rouwen en de
dood te verwerken. Ik denk dat het belangrijk is als kleuteronderwijzer, een
overzicht te hebben over de soorten rituelen en gebruiken bij elke godsdienst.
Een leerkracht mag ook geen vooroordeel uiten over een bepaalde godsdienst. Het
is van groot belang dat je de nodige uitleg kan geven aan een kind wanneer het
rouwt zodat je het verdriet, de angst voor een deel kan verlichten. Een kleuter
proberen bij te brengen wat er gebeurt wanneer er iemand overlijdt. Wat
belangrijk voor ons als kleuteronderwijzers is, dat men toch op de hoogte is
van een andere cultuur. Want wanneer we geen weet hebben van andere
godsdiensten kunnen we onze taak in verband met diversiteit niet goed
uitoefenen als leerkracht.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Stap 5: Leervraag 2: Hoe gaan verschillende culturen om met het rouwen? Hoe kijken deze naar het rouwproces?
Stap 5: Leervraag 1
Stap 5:
Leervraag 1
Hoe verloopt
het rouwproces bij kleuters?
Kinderen
weten nog niet echt goed wat het woord dood betekent. Wanneer het kind geen
verdriet toont, is het soms moeilijk om het rouwproces herkenbaar te maken. Wel
is de angst aanwezig om van de ouders gescheiden te worden. Het is moeilijk als
kind om het onderscheid te maken tussen echt en niet echt dood zijn.
Wanneer er
iemand is die niet beweegt en waarvan de ogen gesloten zijn, kan dit door een
kleuter of kind beschouwd worden als iets of iemand zonder leven. (levenloos)
Het wil daarom niet zeggen dat peuters, kleuters en kinderen minder lijden om
het verlies van een huisdier of iemand uit hun familiekring.
Als
kleuterleider moet je er vooral opletten dat je de angst die je als volwassenen
hebt, niet overbrengt naar de peuter, kleuter toe. Het woord dood voorbrengen
is op dat moment heel vaag. Een kleuter stelt zich de dood eerder voor als
iemand die op dat moment slaapt.
Kinderen
verwerken elk op hun eigen manier de dood. Sommige kinderen zijn
teruggetrokken, andere zijn meer openhartig. Wat je als volwassene moet
onthouden is dat kinderen heel vlug van emotie veranderen. Van het ene op het
andere moment kunnen ze huilen, lachen, boos zijn, stil zijn, Wat heel
normaal is tijdens hun ontwikkeling. Verdriet en rouw zijn voor een kind 2
totaal verschillende begrippen. Wanneer een kind verdrietig is, wil dat niet
zeggen dat het te maken heeft met een rouwproces te verwerken. Wanneer je als
kind een rouwproces moet verwerken, vraagt dit veel tijd en ruimte.
Naargelang
de leeftijd vordert worden ze ook zelfstandiger om het verdriet dat zich
voordoet te verwerken, dit op hun eigen manier. Dit wil niet zeggen dat ze geen
ondersteuning, begeleiding nodig hebben van een volwassenen of
vertrouwenspersoon. Hieronder vind u de verschillende leeftijdscategorieën van
kinderen die rouwen. Het lijkt interessant om vooraf kennis op te doen hoe het
rouwproces op jonge leeftijd verloopt en hoe deze achteraf evalueert.
Baby (0-1 jaar)
Rouw en
verdriet is nog geen belevenis voor een pasgeboren baby. Toch wordt er gevoeld
dat er iets gaande is. De gevoeligheid, sfeer en emoties spelen in hun omgeving
een belangrijke rol tijdens het huilen. Wanneer een standvastige relatie uiteen
valt, kunnen ze na verlies vlug een andere band vormen met een nieuw persoon.
Peuter (1-3 jaar)
Ook bij
peuters wordt de dood nog niet beleefd. Ze kunnen al wel omgaan met verlies en
afscheid nemen. De sfeer in hun omgeving speelt hiervoor een belangrijke rol
nl. gevoelig zijn is één van de belangrijkste factor. Een kind van deze
leeftijd bevindt zich in een experimenteerfase waar ze de omgeving gaan
verkennen en exploreren. Ze staan er nog niet bij stil wat ze voelen, het gaat
hier nog over wat ze ons tonen.
Kleuter (3-6jaar)
Als je dit
vanuit de cognitieve ontwikkeling bekijkt, bevind deze leeftijdsgroep zich in
de fase van het magisch denken. Ze hebben het nog moeilijk om de realiteit en
fantasie van elkaar te onderscheiden. Het dood zijn wordt geassocieerd met
sprookjes. De slechte in het verhaal blijft dood, de helden in het verhaal
worden terug tot leven geroepen of gewekt met een simpele kus. De kleuters
beleven de dood als verdwijnen en op één of andere moment er weer terug zijn
Voor eeuwig is een woord dat zij nog niet begrijpen zoals een volwassenen.
Zij gaan modelleren, de volwassenen imiteren tijdens het rouwproces. Wat ze
juist voelen, kan moeilijk onder woorden worden gebracht.
Stap 4: Interview met kleuterjuf uit het GO! onderwijs
Stap 4: Interview met
kleuterjuf uit het GO! onderwijs
Aangezien ik het theoretisch vlak
over rouwen bij kleuters heb bekeken. Ga ik rouwen ook eens bekijken vanuit een
andere hoek nl. de mening en de ervaring van een kleuterjuf. Dit is goed om
mijn 3de leervraag hoe omgaan met kleuters die rouwen? te
vervolledigen. Voor dit interview heb ik juf Vera volgende vragen gesteld.
4.1 Het
interview
Hallo,
Mijn
naam is Ruben Casseau. Ik ben tweedejaarsstudent aan de KHLeuven te Heverlee.
Vanuit onze opleiding kleuteronderwijs mogen wij bij het vak Religie,
zingeving en levensbeschouwing een interview afnemen, over uw persoonlijke
ervaring bij het rouwen van kleuters. Hiervoor stel ik enkele interviewvragen.
Om mij zo een beter beeld te kunnen vormen, hoe u denkt over rouwen in de klas.
Vraag 1: Hebt u al het
rouwen van een kleuter meegemaakt in de klas, die een dierbaar persoon of een
huisdier verloren is?
Ja, dit heb ik al een paar keer meegemaakt.
Gewoonlijk ging dit over een grootouder, dier of ander familielid, maar één
keer ook een instappertje dat een paar maanden ervoor zijn papa verloren was.
Vraag 2: Hoe wordt het
slechte nieuws vertelt aan de kleuters?
Hoe het thuis verteld wordt weet ik
niet echt.
Vorige maand vroeg een mama aan de directie of ik
haar dochtertje wou vertellen dat haar opa gestorven was. Ik vond dit eigenlijk
niet zo gemakkelijk maar de mama drong aan omdat ze het zelf niet wist aan te
brengen. Ik heb gewacht tot alle kleuters naar huis waren en haar dan even
apart genomen. Ik vertelde dan dat haar opa onverwachts was overleden en dat
mama ook verdriet had en het daarom niet kon vertellen. De kleuter reageerde
met ongeloof, stelde vele vragen: of het wel die opa was, hoe was zijn naam,
hoe was hij gestorven? M.a.w. ze hoopte dat ik me vergist had en iemand anders
bedoelde.Ze weende niet en je zag dat
mijn informatie niet voldoende was over het hoe en waar en wie Toen mama ze
dan kwam halen bleef ze kalm en stelde de hele tijd vragen. Later hoorde ik van
de mama dat ze het ganse weekend wel vragen had blijven stellen, en ook geweend
had, maar het nu wel aanvaarde. Ze had ook een ketting gekregen die van haar
opa was en dit hielp wel met de verwerking.
Vraag 3: Hoe reageren de
kleuters hierop?
Dit zal van kind tot kind afhangen en ook van de
persoon die het vertelt. Eerst, denk ik, met wat ongeloof en pas een tijd
daarna dringt het tot hun door. Als ze het gemis echt gaan voelen, als bepaalde
dingen die ze met die persoon, of dier deden, weg vallen.
Vraag 4: Wat zou u vertellen
aan kinderen over de dood?
Ik vertel dat dit kan gebeuren, door ouderdom,
ziekte of door een ongeluk. Hierbij let ik wel op dat ik er bij vertel dat het
alleen gebeurt als je héél erg ziek bent en als je echt oud bent. Over de dood
zelf geef ik niet zo veel uitleg, dit ook omdat er verschillende
geloofsovertuigingen zijn bij onze schoolpopulatie en dus is dat wat moeilijk.
Vraag 5: Welke vragen kun je
van kinderen verwachten?
Wat is dat dood?
Waarom ga je dood?
Wat gebeurt er als je doodgaat?
Kan ik er iets aan doen?
Ga ik ook dood?
Waarom moet dit juist met die persoon gebeuren?
Vraag 6: Hoe kan je het
verschil tussen cremeren en begraven uitleggen aan het kind?
Daar heb ik het nog niet expliciet over gehad. Toen
er een kip op school gestorven was, hebben ik ze samen met de kleuters
begraven. Wat raar was is dat er sommige kinderen nog iets tegen de kip wilde
zeggen. Was echt wel ontroerend. Ze hebben toen zelfs een gedenkplaatje
gemaakt. We hebben toen nog geregeld gepraat over dood gaan en het waarom,
zonder dat dit te geladen was omdat het over een dier ging.
Vraag 7: Moeten kinderen na
het overlijden van een familielid, zo snel mogelijk weer naar school komen?
Ik ben zelf mijn mama verloren toen ik 6,5 jaar was
en wij zijn toen 14 dagen thuis gebleven. Dit moet je van geval tot geval
bekijken. De meeste kinderen beseffen het in het begin niet zo goed en kunnen
na een paar dagen misschien best hun gewone leven hervatten. Dit is ook deel
van het verwerkingsproces, dat je er met iemand anders over kan praten die niet
in een rouwproces zit. Wanneer het echt een lid is van je eigen gezin ,die is
komen te overlijden,is er thuis een donkere, sombere sfeer en dat kan zwaar
zijn voor een jong kind.
Vraag 8: Hoe reageer je het
best als een kind na een verliessituatie, voor het eerst weer naar school komt?
Ik denk dat je het best laat merken dat ze altijd
bij je terecht kunnen en dat je ze laat weten dat je het aan de klas verteld
hebt. Zo moeten zij zelf niet telkens de gebeurtenis vertellen maar kunnen ze
wel op steun en begrip rekenen van de klasgenootjes.
Vraag 9: Hoe zou u rouwende
kinderen het best kunnen ondersteunen?
Ik heb een paar verhaaltjes die ik gebruik, maar dat
doe ik pas als ik merk dat de kinderen er al een beetje over zijn. (Als je
dood bent word je dan nooit meer beter? Vaarwel Rune, en Moet dat nou, over een
vogeltje dat dood gaat).
Vraag 10: Hoe zou u de klas
inrichten om het rouwen tot stand te laten komen?
Ik zou aan de inrichting niet te veel veranderen. Ik
zou de kleuter de kans geven om zijn verwerkingsproces door te maken op zijn
manier. Wel mogelijkheid geven om er over te tekenen, boekjes te bekijken,
praten met het kind . Zon kind heeft ook nood, om even uit die situatie te
ontsnappen, want thuis zal dit voorval al erg voelbaar zijn.
Vraag 11: Welk advies geef
je als ervaren kleuterjuf mee, aan toekomstige kleuteronderwijzers?
Bekijk het van geval tot geval. Het is een zeer
persoonlijk iets; sommige kinderenzullen
nood hebben om erover te praten, andere ontwijken iedere vorm van communicatie
over het onderwerp.
Vraag 12: Hoe worden de
ouders via de school opgevangen?
Enkele jaren geleden is er een jongetje op school
omgekomen in een brand. De directie heeft toen de ganse begrafenisplechtigheid
uitgeschreven en de ouders heel veel ondersteuning geboden. We hebben toen voor
de kinderen op school ook een rouwplechtigheid op school gedaan ter
nagedachtenis van het kindje en als verwerking voor de leerlingen.
Vraag 13: Hebt u rond het
thema rouwen gewerkt in de kleuterklas?
Neen echt een BC uitgewerkt rond dit thema niet. Wel
probeer ik iedere keer, als het zich voordoet er met de kleuters over te
praten, te duiden, en hun eventuele vragen te beantwoorden. Ook een verhaal
erover vertellen kan dit onderwerp ter sprake brengen zonder dat iemand zich in
de kijker gezet voelt; Momenteel is er een kleuter in mijn klas die met de
zelfmoord van zijn oma in de knoop zit. Heb aan de ouders verteld dat ze in dit
geval beter een psychologe kunnen raadplegen (CGG). Dit kind kan geen uiting
geven aan zijn gevoelens en is erg agressief of vertoont ongepast sociaal gedrag.
Soms moeten wij, als leerkrachten, ook beseffen dat we geen therapeuten zijn en
mensen door verwijzen als de problemen te ingewikkeld worden.
4.1 Artikel:
Troostkoffer en koestertas helpen kinderen en jongeren bij verdriet
Troostkoffer en koestertas helpen kinderen en jongeren
bij verdriet
22 oktober 2013 - Diksmuide - Bron: Het huis van de mens
Lancering project De sokken van de olifant
De 5
huizenvandeMens in West-Vlaanderen lanceren het project De sokken van de
olifant, een begeleidingspakket voor kinderen en jongeren in rouw. Dit
initiatief wil kinderen en jongeren in een verliessituatie ondersteuning
bieden. In de eerste plaats door de volwassenen in hun omgeving hulpmiddelen
aan te reiken om op een goede manier om te gaan met de situatie.
Kinderen en
jongeren worstelen vaak met verdriet om een verlies. Zij hebben het moeilijk om
dit te uiten en te verwerken. De volwassenen in hun omgeving weten niet goed
hoe hier mee om te gaan. De huizenvandeMens kunnen hier ondersteuning bieden.
Dit met een begeleidingspakket op maat waarbij in de eerste plaats hun
begeleiders ((groot)ouders, leerkrachten, ) handvaten, tips en werkmaterialen
aangereikt worden. Kinderen en jongeren rouwen immers best in hun vertrouwde
omgeving maar tegelijk weten volwassenen niet altijd hoe ze het nieuws moeten
brengen, welke reacties ze kunnen verwachten en hoe ze het kind/de jongere
gepast kunnen betrekken.
Na een
verkennend gesprek tussen consulent en diegene die begeleiding zoekt, stelt de
consulent van het huisvandeMens een troostkoffer en een koestertas samen,
aangepast aan de situatie. De troostkoffer bevat informatie over rouw,
(voor)leesboeken, spelletjes, (hand)poppen, muziek en/of films. Hiermee heb je
als volwassene enkele handvaten om kinderen en jongeren bij te staan in hun
verdriet. De koestertas steekt vol doemateriaal waarmee kinderen en jongeren
rond hun gevoelens kunnen werken. Daarnaast kunnen ze de tas aanvullen met
persoonlijke spullen. De troostkoffer met inhoud wordt uitgeleend. De
koestertas met inhoud is om te houden en te koesteren. Het terugbrengen van de
troostkoffer vormt de gelegenheid voor nazorg. Tussentijdse gesprekken en
verdere begeleiding zijn ook mogelijk. Indien nodig kunnen de kinderen of
jongeren ook zelf terecht voor ondersteuning bij het huisvandeMens. Daarbij
aansluitend is er een aanbod voor leerkrachten en scholen. De gehele dienstverlening
is kosteloos.
Op vrijdag
25 en zaterdag 26 oktober 2013 houden de huizenvandeMens opendeur om mensen
kennis te laten maken met de dienstverlening, in het bijzonder met het project
De sokken van de olifant.
4.2 Bespreking artikel
Samenvatting artikel: HuizenvandeMens is een organisatie
die ondersteuning bied aan kinderen in rouw. Vanaf 2013 hebben zijn ze van
start gegaan met een heel nieuw project nl. de sokken van de olifant. Dit is
een rouwkoffer met koestertas op maat gemaakt naar de noden en behoeften van
het kind. Deze omvat handleidingen, tips, materialen die je kan gebruiken om
een vorm te geven aan het gemis en verdriet van een dierbare of huisdier.
Mening: In mijn vorige leervraag hebt u kunnen lezen, dat ik
geen voorstaander was om een rouwkoffer aan te kopen of uit te lenen. Ik zou
heel graag vorm willen geven aan een eigen ontwerp. Bij het lezen van dit
artikel, vind ik deze rouwkoffer een aanrader om zeker te gebruiken. Het
spreekt een beetje mijn mening tegen, maar omwille van volgende argumentatie
vind ik deze koffer heel goed opgebouwd op maat van het kind.
Het is een rouwkoffer die bestaat uit een troost en
een koestertas samen, afhankelijk van de situatie. Dit kan gaan over het
verlies van een dierbare, huisdier en of voorwerp.
Wat ook een pluspunt is, is dat de koffer wordt
stapsgewijs opgebouwd.
Ze gaan van start met een verkennend gesprek,
afhankelijk van de situatie of het probleem wordt de troostkoffer en koestertas
samengesteld door een kinderpsychiater. Deze sluit zich in de leefwereld van
het kind.Ook is deze koffer
toegankelijk voor tieners, hij wordt dan aangepast aan hun noden en behoeften.
De koffer bestaat uit 2 delen een troostkoffer en
koestertas. In de troostkoffer vind men een brochure over rouw, prentenboeken
met voorkeur naar Max Velthuys, spellen, livingpuppet, kikker, films, muziek,
Hier kan je als adolescent kinderen, tieners tegemoet komen in hun verdriet. De
koestertas daarentegen is opgebouwd uit doe-materiaal. Hiermee wordt er vooral
gewerkt rond de gevoelens. Ze mogen ook zelf een herinneringsdoosje knutselen.
Men gebruikt het doosje dan om een foto, persoonlijk voorwerp van de overledene (symboolgevoeligheid =
voorwerp dat een betekenis heeft voor de kleuter) op te bergen.
Deze koffers met inhoud worden uitgeleend. Enkel
alleen de koestertas met het materiaal mag men houden om nadien te koesteren
als herinnering.
Men moet enkel en alleen de troostkoffer terug
bezorgen maar nadien komt er nog een gesprek aan te pas. Om de evolutie te
bespreken.
Je kan ook aanvraag doen voor een tussentijds gesprek
en begeleiding op maat
Heel de dienstverlening kosteloos, zowel de
begeleiding als het uitlenen van het materiaal
Met bovenstaande tips, ideeën kan ik mijn derde
leervraag verder aanvullen hoe je kan omgaan met rouwende kinderen in de
klas?.
In deze video merk je dat Obama zich
optrekt aan zijn geloof in moeilijke tijden. Dit brengt hem tot rust en kalmte.
Obama houdt een toespraak voor 300 mensen ter ere van de Martin Luther kingsdag
aan Vermont Avenue Baptist Church in Washington. De eerste Afro-Amerikaanse
president noemt Marter Luther king en zijn volgelingen de mozes generatie.
Hij moedigde aan om altijd optimistisch te zijn, te blijven geloven in
moeilijke tijden en om te leren uit het geloof van Marter Luther King. Deze
dominee geloofde dat God de vader voor een uitweg zou zorgen. Het Amerikaanse
volk stelt hem soms de vraag hoe het komt dat hij alles zo rustig observeert.
De president antwoordt hier op dat hij ook soms rusteloze momenten heeft en
niet zo kalm is. Maar dat laat hij niet blijken doordat hij dan terugblikt op
het geloof en dit hem kalmte bijbrengt. Van geloof is Obama christen, bij hem
staan harmonie en genadigheid centraal. Elke ziel heeft een geloof. De VS is
een land van verschillende nationaliteiten waar de mensen het geloof moeten
aanvaarden en waarderen.