Met dit bericht is deze blog cultuurportfolio af. De
voorbije maanden heb ik geprobeerd om via deze weg een visie te geven op het
beleid, de actuele thematieken en de activiteiten inzake cultuur. Nu, na
ongeveer 4 maand kan ik zeggen dat mijn visie op cultuur en de wereld van
cultuur wel aangescherpt is, en denk ik ook te mogen zeggen dat mijn visie op
culturele aangelegenheden alweer wat versterkt is. Het was een leuke taak om te
doen.
Voor de vaste lezers van de blog, jullie zijn vast wel met
twee, kan ik zeggen dat de blog blijft bestaan, maar dat hij misschien van naam
zal veranderen en dat hij als een persoonlijke blog van mijzelf zal worden
gebruikt. Normaal gezien zal ik hier, indien ik tijd heb enzovoort, vanaf nu
beginnen concertverslagen neer te pennen en cds te bespreken, puur voor het amusement
en om de schrijfkunsten wat aan te scherpen. Geniet er nog van.
Wat viel mij op? Wat vond ik positief en wat vond ik
negatief? Welke methodiek van werken vind ik het beste? En ga zo maar door. De
verschillende musea die wij hebben bezocht in het Ieperse, hadden allemaal hun
positieve en negatieve kanten, zowel voor mij persoonlijk als voor de modale
museumbezoeker, maar natuurlijk waren er ook de mindere kanten.
Neem nu het In Flanders Fields museum, een zeer leerrijk en
leuk museum voor wie interesse heeft in de oorlogsgeschiedenis van Ieper en
omstreken. Bij een bezoek aan het museum wordt men niet begeleid, maar krijgt
men enkel een personage die de leidraad zou moeten vormen doorheen het
verhaal. Ondertussen staat ook het algemene oorlogsverleden uitgestald. Toch
denk ik dat voor een museum als het In Flanders Fields wel nood is aan een
betere vorm van rondleiding. Immers, is het toch de bedoeling dat de jongeren
deze belangrijke mijlpaal in onze geschiedenis blijven herinneren en er toch
iets over te weten komen door het museumbezoek. Voor de rest is het een pracht
van een museum, dat ondanks de ouderdom, toch nog redelijk aan de verwachtingen
voldoet. Enkel moet je zelf genoeg geïnteresseerd zijn om er iets van mee te
nemen.
Bij het Merghelynck museum was het andere koek. Op dit prachtige
museum heb ik weinig negatief aan te merken. Het verhaal dat de rode leidraad
vormt doorheen het bezoek zorgt ervoor dat iedereen er zijn aandacht bijhoudt.
Ook door het feit dat je echt in een huis zit, zoals ze vroeger effectief
waren, leer je veel meer bij dan je het zou zien op fotos ofzo. De
weelderigheid van het huis doet je toch wel eens opkijken. Wel jammer dat het
nog niet de verscheidenheid tussen het leven van het personeel en de heer en
dame kan tonen, vermits het werknemers-gedeelte nog niet afgewerkt is door een
tekort aan subsidies.
Wat het stedelijk museum betreft heb ik zo onmiddellijk dat been
there, done that gevoel. De opdracht die ze proberen de kinderen te laten
uitvoeren mist zijn werking compleet (zonder professionele begeleiding). De
kinderen lopen gewoon van het ene schilderij naar het andere, zonder dan maar
ook iets bij te leren. Sowieso heb ik ook niet het gevoel dat er wel degelijk
serieuze pogingen worden gedaan om kinderen te betrekken in het stedelijk
museum. De pogingen zijn er, maar het
zijn volgens mij niet meer dan stuiptrekkingen van een dode kip. En
waarschijnlijk is het veel gemakkelijker om commentaar te leveren dan het zelf uit te voeren, daar ben ik mij
bewust van, maar toch zijn er nog heel wat andere mogelijkheden om het museum
aantrekkelijker te maken dan het nu is.
Een artikel
uit de Standaard van 30 december over het stoppen van de geldstroom naar
festivals die hun festival toegankelijker maken voor mensen met beperkingen. De
Nationale Loterij heeft beslist om zijn subsidies die het normaal uitkeert aan
festivals die inspanningen doen voor personen met een handicap, stil te leggen.
Ze vinden het genoeg geweest na 2 jaar.
Persoonlijk
hoop ik dat ze nog terugkeren op deze beslissing, want ik vrees dat de
toegankelijkheid van de festivals, voor deze bepaalde doelgroep, zal dalen. Ok,
grote festivals zullen waarschijnlijk nog in staat zijn om toch enkele
inspanningen te leveren, maar vooral de cult-evenementen en de kleine festivals zullen minder inspanningen kunnen leveren.
Deze
terugtrekking van sponsoring is eigenlijk net het tegenovergestelde van wat het
participatiedecreet wou dat er gebeurde. De kansen voor mensen met motorische
beperkingen, om deel te nemen aan bepaalde evenementen zullen dalen, waardoor
ze zo dan ook weer buiten de boot gaan vallen. Ook mensen met een beperking
moeten de kans krijgen om te kunnen genieten van de jongerenculturen en dus
zeker ook van de festival-cultuur.
Hopelijk
komt de Nationale loterij nog terug op deze beslissing of vermindert ze haar
besparingsmaatregel, zodat de kleine evenementen toch nog wat geld krijgen om
ergens wat inspanningen te doen. Of waarom zou de overheid geen kleine
inspanning moeten leveren om dit probleem op te lossen, al denk ik dat die weg
waarschijnlijk niet zal worden gekozen.
Mono Hymn to the immortal wind
Arbouretum Song of the pearl
The XX xx
Ansatz der maschine Painting bad weather on her body
Do make say think the other truths
Isbells -Isbells
De Staat Wait for evolution
Health Get color
Phoenix Wolfgang Amadeus Phoenix
Vernoemenswaardig:
Shearwater Palo Santo
Tomàn Where wolves wear wolves wear
Jónsi & Alex - Riceboy sleeps
Concerten van 2009:
The notwist Cactus festival 09
Do make say think De kreun
Aphex twin + Hecker Dour
Mono Cactus festival 09
Pixies vorst nationaal
The bony king of nowhere Hypnoiz
J Tillman Leffinge leuren
Lamb Cactus festival 09
And you will know us by the trail of dead Dour
Alborosie Dour
Die ook zeker geslaagd waren:
Health De kreun
Ansatz der maschine -Hypnoiz
Buju Banton Vooruit Gent
Arbouretum Dour
20 years of vk closing party: Joker, Neil landstrumm
Mercury rev Dour
Babylon circus - Cactus
Caravan Palace Dour
Absynthe minded - stadsfestival Ieper
The subs - Grensrock
Op 12
november 2009 was er een themadag rond cultuurmarketing en publiekswerking voor
Generation Z: de eerste generatie van de 21ste eeuw. Men zocht allemaal samen
naar een zinvolle, hedendaagse benadering van deze generatie milleniumkinderen. Daar
werd ook een brief opgesteld aan de minister met beleidsugesties voor de
volgende jaren. De belangrijkste conclusies daaruit zijn volgens mij:
Kinderen moeten een belangrijke partner zijn in de vorming van
het beleid.
Samenwerking is een belangrijke
noodzaak voor het beleid van de volgende jaren. Er moet een samenwerking
zijn met het onderwijs, gericht
op cultuuruitstappen voor de jongeren.
Er is ook samenwerking nodig met
de jeugdsector, vooral nu jeugd-
en jongerencultuur een prioriteit is in het beleid.
Ik volg
volledig wat de kenners die dag hebben naar beslist, over de maatregelen voor het volgende beleid inzake cultuur en cultuurparticipatie van
jongeren. Men moet zich nog altijd blijven focussen op die groepen die tot nu
toe redelijk onbereikbaar waren, en men moet de algemene cultuurparticipatie
verhogen. Cultuur is immers iets dat open staat voor iedereen, en dat moet
kunnen gedragen worden door iedereen.
Onderwerp:
Nieuwe portaalsite rond muzikaal erfgoed in Vlaanderen
Halverwege december lanceerde Resonant, het centrum voor Vlaams muzikaal
erfgoed, een gloednieuwe portaalsite rond het muzikaal erfgoed in Vlaanderen.
Op de site is er heel wat informatie te vinden over het muzikaal erfgoed
in Vlaanderen, dat wordt gedefinieerd als: alle muziek die we als gemeenschap
willen doorgeven aan de volgende generaties. De site bevat alles van bladmuziek
tot verschillende soorten instrumenten. Op de site staan er ook linken naar
allemaal organisaties die het muzikaal erfgoed helpen bewaren.
Ik vind een site als deze een zeer interessant gegeven, vooral dan in het
kader van het ontsluiten van het erfgoed. Op deze manier wordt ons muzikaal
erfgoed veel toegankelijker voor de gewone mens, student of docent. Eigenlijk
zou zon portaalsite zeer handig zijn voor alle kunstvormen. Niet alleen moeten
al die kunstvormen meer toegankelijker worden gemaakt voor het publiek, het moet
hen eerst en vooral ook kennis laten maken met de kunstvormen. Veel te veel van
onze cultuur zit ergens verdoken in archieven, en ook al komen die vormen
ergens wel naar voor verwerkt in andere kunstvormen, toch staan ze nog veel te
weinig in het daglicht.
Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege
(CD&V) heeft vijf Vlaamse musea een kwaliteitslabel toegekend. Het
kwaliteitslabel onderstreept voor die bepaalde musea nu hun professionele
werken. Uiteraard met de 4 basisfuncties nauw aan het hart. Lees het artikel
voor meer info over het kwaliteitslabel.
Dit is een positieve manier
om nog eens de musea in het spotlicht te zetten. Een artikel als dit trekt
waarschijnlijk bij veel mensen de aandacht. Het is een titel die niet zoveel
voorkomt, en die dus opvalt. Op die manier zit er, naast erkenning door de
overheid, waarschijnlijk ook meer in wat bezoekersaantallen betreft.
Zo een kwaliteitslabel zou
voor mijn part mogen doorgetrokken naar alle Kunst en cultuur sectoren. Zo
breng je ze niet alleen in de media, maar zo onderschrijf je ook de inzet die,
vooral door vrijwilligers, geleverd is om de sector draaiende te houden. En
ergens missen we dit net iets te veel in onze cultuurwereld. Dat o zo verdiende
schouderklopje, iemand die zegt doe zo voort, het werkt. Immers ziet men wel
resultaten op een activiteit zelf, de vraag of het iets verandert bij een
bezoeker blijft een onbeantwoorde vraag.
analyse van het lokaal Cultuur beleidsplan (Ieper)
Analyse cultuurbeleidsplan
Stad Ieper 2008-2013
Erfgoed
Het spreekt voor zich dat in
een stad als Ieper erfgoed redelijk aan bod komt. De woelige geschiedenis van
de stad geeft immers genoeg stof inzake erfgoed. Een beknopt overzicht van het
erfgoedbeleidsplan:
Ieper heeft 5
eigen musea:
Het in Flanders
Fields museum
Het Stedelijk
museum
Het hotel-museum
Arthur Merghelynck
Het museum
Godshuis Belle
Het
onderwijsmuseum
Het documentatie
centrum voor de Ieperse Musea verzamelt vooral informatie rond de Wereldoorlog.
De dienst musea
werkt momenteel aan een beleidsplan rond die Ieperse musea.
v
Stadsarchief:
Veel archieven
gingen verloren in WOI.
Sinds vorige
beleid is archivaris aangeworven.
Er wordt een
groei in bezoeken waargenomen.
v
Erfgoedcel:
Heeft als opdracht
het erfgoedprofiel te verbreden en de bewustwording en participatie aan erfgoed
van de Ieperling te verbeteren.
De cel werkt aan
een erfgoedbeleid voor de stad Ieper
Oprichting ervan
stond in het vorige cultuurbeleidsplan, en si een van de grootste successen.
v
Monumentenzorg, landschapszorg en archeologie:
40 monumenten, 2
dorpszichten en 3 landschapszichten
Beheer van stadspatrimonium
: werkgroep Vestingen, staf-coördinator verantwoordelijk, groendienst voert de
werken uit.
Dienst
Ruimtelijke ordening en leefmilieu, Dienst milieu-educatie en de groendienst
zijn verantwoordelijk voor de landschapszorg.
Archeologie: 2006 werd een intergemeentelijke archeologische
dienst opgericht. (door CO7) .Dit is een integemeentelijk cultuureel
samenwerkingsverband.
§
Taken: beleidsvoorbereiding en opvolging, tereinwerk en
sensibilisatie en stimulansen aanreiken.
v
Particuliere erfgoedactoren:
Er zijn nog een
zestal actoren op particuliere basis: vb: de Commonwealth war graves
Commission, The Last Post Association
Kunsten en de sociaal-culturele sectoren:
Publieke
actoren:
Cultuurcentrum Ieper (CCI):
In vorige beleid
: aanleg naar nieuwbouw cultuurcentrum aan het station van Ieper. De laatste
jaren was het behelpen met wat verouderd materiaal.
Een derde
cultuurfunctionaris werd aangenomen, een administratief personeelslid dekt amper het tekort. Om personeel beter en
zelfstandiger te laten functioneren werd veel gespendeerd aan vorming.
Finnancieel was
er ademruimte er kon meer worden geinvesteerd in imagovorming en promotie. Ook werden nieuwe
projecten opgezet ( De gevleugelde stad Ieper) en konden oudere beter
uitgebouwd worden (Stadsfestival).
Cultuurparticipatie:
Het Ieperse CC
probeert zoveel mogelijk de participatie te bevorderen. Meer promotie en
bekendmaking, speciale acties voor jongeren, heel wat gratis evenementen, ...
Wel klachten van
beperkt rekruteringsgebied : taalgrens en omringd door grotere cultuurcentra.
Cultuurspreiding:
Aanbod zaal
kende stijging, maar zit nog altijd binnen het theaterseizoen.
In de zomer meer
gebruik gemaakt van de mooie sites in de stad.
Heel wat
activiteiten in samenwerking met andere organisaties, scholen... CCI zorgt dan
voor ondersteuning in de zaal.
Gemeenschapsvorming:
Campagne: wij
hebben plaats voor u
Het CCI gaat er
elk jaar op vooruit, zowel in activiteiten als in bezoekersaantallen.
Veel promotie
gemaakt bij jongeren en scholen om participatie te vergroten.
Stripotheek werd
een feit.
Collectie is
immens gegroeid tijdens laatste beleidsperiode (vooral AVM)
Informatievoorziening:
Spreidingpogingen
gestaakt wegens gebrek aan vestingen. Wel meer en meer mobiele uitleenposten
met scholen en organisaties. (IBL)
Digitale
bibliotheek beperkt tot online catalogus.
Educatie:
Samenwerking met
scholen (lager en secundair) is sterker en meer gestructureerd geworden.
stevige bijdrage
aan het begrip levenslang leren:
promotie- en
wervingspunt voor alle aanbieders van educatie.
Ontmoeting en ontspanning:
blikvangers,
aandachtstrekkers en activiteiten die bij voorkeur socialiserend werken
(verwendag, quiz, poëtische fiets- en wandeltochten ).
Proeve tot conclussie:
§
Bijzondere
aandachtspunten voor het nieuwe beleidsplan:
Huis van
cultuur en informatie
¨
Bijzondere
aandacht voor digitale bibliotheek
¨
Evolutie naar
informatie-bemiddeling
¨
Blijvende
aandacht voor evenwicht: cultureel belangrijk/ontspanning/ informatief
Klantgericht
werken
¨
Klantvriendelijke
ontsluiting en opstelling
¨
Nieuwe
technologieën: RFID (Radio Frequency Identification)
¨
Bibliotheekinstructie
en -introductie
¨
Plaats voor
ontmoeting
Bibliotheek
als Open Leer Centrum
¨
Informatiepunt
voor alle leren in Ieper
Netwerking
¨
Lokaal,
regionaal, provinciaal en landelijk: meespelen in samenwerking en afstemming
JOC Ieper:
vzw JOC Ieper is
een stedelijke vzw en streeft ernaar het welzijn binnen de vrije tijd van de
jeugd in Ieper en de Ieperse regio te verzorgen en te verhogen.
De jeugddienstwerking onderhoudt de
beleidsvoorbereidende en beleidsuitvoerende functie van het jeugdbeleid van de
Stad Ieper en ondersteunt de Ieperse particuliere jeugdinitiatieven.
De jeugdhuiswerking biedt de jeugd een
alternatief voor het commerciële circuit met een uitgebreid aanbod van ontmoeting,
sociaal-culturele activiteiten en diensten.
De speelpleinwerking organiseert tijdens
vakantieperiodes op de site Froidure (in de Sport- en recreatiezone aan de
Leopold III-laan) speelpleinplezier voor kinderen vanaf 3 jaar en 12 plussers.
Lokaal steunpunt vrijwilligerswerk:
Opgericht in
vorige beleidsplan en positief geëvalueerd.
Opdracht:
het
inventariseren van de lokale behoeften rond vrijwilligerswerk en het verzorgen
van gerichte prospectie
het promoten van
het vrijwilligerswerk en het verzorgen van gerichte communicatie in de eigen
stad
het actief
samenbrengen van vraag en aanbod in het lokale vrijwilligerswerk
het verzorgen
van een informatie- en adviesfunctie voor vrijwilligerswerk (bijvoorbeeld het
wettelijk en juridisch kader)
Internationale
werking en uitwisseling:
Met twee steden
Wa (Ghana) en Gjilian (Kosovo).
Ieper Vredestad belangrijk! Een ontwikkeling is het internationaal secretariaat van Mayors for Peace dat
sinds 2006 in Ieper gevestigd is.
Met de
organisatie van het maandelijkse Multiculturele café in de Spiegel doet de
dienst vrede en ontwikkeling ook aan intermenselijke internationale
uitwisseling in Ieper zelf. Voor 15 nieuwkomers en migranten een goede manier
om elkaar maar ook meteen een aantal Ieperlingen te leren kennen.
Particuliere
Actoren:
Stedelijke cultuurraad Ieper:
Alle Ieperse verenigingen
die een culturele werking kunnen aantonen, alsook geïnteresseerde individuele burgers
beschouwd als deskundigen inzake cultuur kunnen lid zijn van deze adviesraad.
doel :
het bevorderen
van een integraal cultuurbeleid
advies over
het cultuurbeleid
toekennen van de
subsidies
kan voor
uitzonderlijke culturele prestaties een projecttoelage toekennen
De cultuurraad
is vooral gericht op (traditionele) verenigingen, telt weinig individuele
deskundigen in de rangen, heeft weinig aandacht voor jong talent, en treedt nog
te weinig naar voren als stimulator (van vernieuwing, van samenwerking, )
v
Cultuurspreidende verenigingen
v
Muziekverenigingen:
groot aanbod aan
amateurkunstenverenigingen die muziek brengen (20-tal)
v
Toneel- en dansverenigingen:
negental
toneelverenigingen en diverse dansverenigingen actief (meestal commercieel)
v
Verenigingen voor beeldende kunsten, beeldexpressie en film
Slechts 4-tal
v
Socio-culturele verenigingen:
hebben in het
algemeen een gemeenschapsvormende, culturele, maatschappelijke activerings- en
educatieve functie.
Meestal
gespecialiseerd in thema
70-tal in ieper
v
Individuele kunstenaars
v
Specifieke initiatieven (een greep uit):
Ieperfest:
Georganiseerd door de Vortn Vis, reeds 20 tal
jaar. Een hoogwaardige internationale hardcore reputatie (in augustus gaat het
door).
Dynamo:
Laat jonge allochtonen kennis maken met Ieperse
jongeren en omgekeerd. Dit ligt redelijk stil wegens sterfte van de oprichter 2
jaar geleden.
Kunst-
en cultuureducatie:
v
Deeltijds Kunstonderwijs (DKO):
Stedelijke Academie voor Muziek en Woord
(SAMW):
§
participatie van volwassenen toeneemt
§
Door de SAMW worden geregeld activiteiten
georganiseerd, zoals leerlingenconcerten, pianomarathons, een concert
hedendaagse muziek.
§
Is sinds 2009 ondergebracht op de
picanol-site
Ø Stedelijke
Academie voor Beeldende Kunst (SABK):
§
werkt steeds rond een jaarthema
Visie:
v Ieper, stad vol cultuur:
Cultuur
blijft een basiselement in het stedelijk beleid.
Drempelverlagend
werken noodzakelijk
Breed
cultuuraanbod blijven brengen
cultuurbeleid
wordt verder op een integrale en geïntegreerde manier uitgebouwd.
v Een culturele evolutie:
De
bibliotheek, het stadsarchief, de academie voor muziek en
woord en de academie voor beeldende kunst nemen in 2009 hun intrek
in hun nieuwe gebouwen op de voormalige Picanolsite.
Het
cultuurcentrum, het jeugdontmoetingscentrum en Argos bouwen
in 2010 een nieuw centrum nabij het station.
Het
In Flanders Fields Museum breidt uit en verbouwt in de Lakenhallen, het documentatiecentrum
en het Bezoekerscentrum voor Ieper en de Westhoek krijgen een
gemoderniseerde huisvesting in de Lakenhallen.
Het Stedelijk
Museum en het Museum Belle Godshuis worden samengebracht in een
nieuw museum. Ondertussen wordt een depot voor de musea gerealiseerd.
Doelstellingen:
Strategische doelstelling 1: Ieper
is een actieve stad met een ruim kwalitatief
cultureel
aanbod voor iedereen
v
Operationele doelstelling 1.1: Ieper heeft een wervend en wervelend
profiel dat zowel de inwoners als de bezoekers aanspreekt
De stad Ieper
werkt aan zn profiel van actieve stad met een rijk verleden. Een stad die
bruist van het leven, met een gevulde activiteitenkalender waar zowel de
inwoner als de bezoeker zich in kan terugvinden.
v
Operationele doelstelling 1.2: Ieper heeft een breed cultureel aanbod:
CC Ieper:
zorgt voor brede eigen programmatie, werkt samenwerkingsgericht, behoud haar
ondersteunende functie.
Bibliotheek:
open huis van cultuur en informatie, aandacht naar uitbouw collectie, uitbouw
digitale bibliotheek,
Het Ieperse jeugdbeleid: JOC Ieper probeert zoveel mogelijk jongeren te
bereiken met brede programmatie, op infrastructureel vlak zorgt de nieuwbouw
samen met het CCI en Argos voor nieuwe mogelijkheden en uitdagingen.
Stedelijke
Academie voor Muziek en Woord en de Stedelijke
Academie voor Beeldende Kunst: bieden
breed cultureel-educatief aanbod aan, alle leeftijdsgroepen, moeten plaats
innemen binnen cultuur in de stad.
Stedelijke
Musea en de Dienst Toerisme: zorgen
voor een goede ontsluiting van het historisch erfgoed.
Erfgoedcel: mensen
samenbrengen rond erfgoed, ontwikkelen breder erfgoedprofiel voor Ieper,
sensibiliserend optreden voor erfgoed in nood, ontwikkelen structureel en
integraal erfgoedbeleid.
Stadsarchief: toegankelijker maken
Ieper : Culturele
centrumstad van de Westhoek:rol
vervullen.
v
Operationele doelstelling 1.3: het cultuuraanbod heeft een lage drempel:
een
laagdrempelige en democratische toegang tot informatie, kennis en cultuur.
voldoende aandacht
voor kansengroepen zoals mensen in armoede, personen met een handicap,
gedetineerden, etnisch-cultureel diverse groepen en gezinnen met kinderen.
Grootschalige en
laagdrempelige evenementen zorgen voor een publieksverbreding
actief gewerkt
rond vorming, toeleiding naar het cultuuraanbod en levenslang leren.
Zowel bib als
CCI moeten meer streven naar het bereik van de mensen. Lagere inkomsprijzen,
uitleenprijzen,..
v
Operationele doelstelling 1.4: er is een ruime, kwalitatieve
cultuurcommunicatie en promotie:
De ieperling krijgt voldoende bereikbare informatie over cultuur
doordachte wijze promotie gemaakt voor culturele evenementen, zowel via
meer traditionele kanalen als via de nieuwe media.
Strategische
doelstelling 2: Ieper is een gezellige stad met boeiende
Gemeenschappen:
v
Operationele doelstelling 2.1: de culturele verenigingen blijven een
goede,
flexibele
en dynamische ondersteuning genieten:
culturele verenigingen worden zo veel als mogelijk in de watten gelegd
(door zowel beleid als ondersteunende organisaties).
Eis van stad: de verenigingen brengen cultuur, en ze brengen mensen samen
.
flexibel en open beleid, om tijdelijke initiatieven kansen te bieden.
v
Operationele doelstelling 2.2: de culturele actoren vinden en bevruchten
elkaar:
Samenwerking en netwerking zijn en blijven sleutelwoorden in het
cultuurbeleid.
Zowel CCI en Bib gaan de komende jaren actief op zoek naar partners voor
eventuele samenwerkingen.
Strategische
doelstelling 3: een culturele revolutie zorgt voor een culturele explosie
Tegen 2014 is er een nieuwe infrastructuur voor de bibliotheek,
het stadsarchief, de academie voor muziek en woord, de academie voor beeldende
kunst, het cultuurcentrum, het jeugdontmoetingscentrum, Argos, het In Flanders
Fields Museum, het Stedelijk Museum, het Museum Belle Godshuis, het
documentatiecentrum, het bezoekerscentrum voor Ieper en de Westhoek.
De nieuwe aangepaste, functionele, toegankelijke en uitnodigende
infrastructuur voor al deze diensten zorgt voor een nieuw cultureel élan. De
infrastructuur moet de andere doelstellingen helpen realiseren.
Music for Life ==> A way to change the world ....(a little bit)
Music For
life
Het wordt stilaan een gewoonte. Eind december in een of
andere Belgische grootstad wordt een glazen huis neergepoot, waar dan drie
jongelingen van STUBRU 5 dagen gaan verhongeren en plaatjes draaien voor het
goede doel. Een media stunt, ja dat is het, maar een media stunt waar ik mij
volledig in kan vinden omdat het ook effectief iets uithaald. Ze gaan hun best
doen voor zaken waar zijzelf niet of zeker niet veel mee in contact komen. En
het helpt, mensen gaan al vlugger in hun zakken tasten als het een BV is die
het hen vraagt.
Het hele prachtige aan deze media stunt is dat cultuur, in
dit geval muziek, als middel wordt gebruikt om ergens een probleem in de wereld
wat te verzachten. Mensen voelen zich via dit radiostation verbonden met de strijd
en voeren hem dan ook mee. Waarom kan dit niet meer gebeuren? Waarom zou
cultuur nu net niet de wereld kunnen veranderen. Ikzelf geloof nog steeds in de
kracht van cultuur als een wereld veranderend middel, en ik zal ook dit jaar mijn
steentje bijdragen tot deze actie!
De talloze acties komen nu weer op gang. Gaande van een
evenement als Frietrock, tot een Music for Life lied, tot een karaoke in de
hogeschool van Kortrijk. Je noemt iets op en ongetwijfeld doen ze het wel eens
om geld op te halen voor Music For Life. Dit jaar voeren de Stubru mensen een
strijd tegen malaria. Thomas De Soete, peter van de actie, ging in Burundi de
situatie zelf bekijken, en kwam terug met heel wat verhalen. Dus zoek maar al
gereed uw kleingeld samen, sneller dan je denkt zullen mensen staan rammelen
aan je deur om Music for Life te steunen.
een eerste deel van de beleidnota cultuur 2009-2014 onder de loep genomen
Wat betreft nu die beleidsnota
Cultuur 2009-2014 van mevrouw Joke Schauvliege?
De grote lijnen die doorheen
het cultuurbeleid zouden moeten lopen de volgende jaren zijn zeker niet
mis. Zo hebben we natuurlijk de participatie verhoging, iets wat zeker als een
grote prioriteit moet worden aanzien. Ook het belang van de E-cultuur wordt
onderstreept. De competentie gerichte factor in een cultuurbeleid is ook positief,
de lijn tussen vrije tijd en werk mag immers wat meer vervagen, immers elke van
onze leefwerelden beïnvloeden elkander, en zo ook cultuur. Competenties die
in het culturele leven aan bod komen mogen gerust ook wat meer terugslag vinden
binnen de rest van ons dagelijks leven.
Vanaf hier ga ik deel per
deel van de beleidsnota even grondig onder de loep nemen en mijn mening er
natuurlijk bij vermelden. Elk onderdeel dat de minister behandelt en dat ik
relevant vind om te bekijken zal hieronder dan ook aan bod komen.
Omgevingsanalyse omtrent cultuur en cultuurbeleid. Hoe
staat het er nu voor?
De minister wijst er terecht
op dat heel wat onderdelen van onze
cultuur nog veel te weinig in kaart gebracht zijn en dat zit zeker noodzakelijk
is. Er is inderdaad nood aan het beter in kaart brengen van alle deelterreinen,
zodat het beleid op zich ook beter kan gebeuren. Toch moet dit in kaart brengen
van het gehele cultuurverschijnsel niet als de prioriteit aanzien worden.
Ook het wijzen op het feit
dat meer participatie nodig is is uiterst terecht. Doch, de vinger wijzen naar
de vorige minister van Cultuur kan niet. Een beleid kan immers op 5 jaar tijd
niet zo heel veel veranderen. Werk maken van participatie van zoveel mogelijk
mensen uit zoveel mogelijk groepen uit onze samenleving zal een werk zijn van
lange adem. De e-cultuur wordt ook terecht aangehaald, al komt het over tot mij
alsof dit zich enkel beperkt tot het deelterrein erfgoed.
Ook op de onderdelen
internationalisering van het cultuurbeleid, en cultuurmanagement kan ik het
redelijk vinden. Vermenging van privé partners met culturele aangelegenheden
zal waarschijnlijk noodzakelijk worden in de toekomst. Een cultuureconomie zal
moeten ontstaan om de culturele sector te kunnen blijven ondersteunen. En deels
gebeurt dit nu ook al.
Wat zijn de strategische doelstellingen van het beleid
voor de volgende jaren?
Betreffende het voeren
van een duurzaam beleid?
Er moet meer onderzoek
gevoerd worden naar verschillende nieuwere deelterreinen van onze Vlaamse
cultuur. De beslissingen die in het cultuurbeleid genomen worden moeten volgens
minister Schauvliege ook met het oog op later zijn, dus duurzaamheid is belangrijk.
Tevens moet de documentatie en de onderzoeksresultaten veel meer toegankelijk
gemaakt worden voor het werkveld zelf. In de grote beleidslijnen die de
minister voordraagt inzake een duurzaam beleid kan ik mij dan ook wel redelijk
goed vinden. De beleidsnota blijft wel heel vaag omtrent de manier waarop dit
zal moeten gebeuren.
Betreffende de
participatie en diversiteit als motoren voor vernieuwing.
De minister wijst terecht op
de grote nood aan meer participatie. Ook de uitdaging die zij stelt naar alle
actoren die met cultuur te maken hebben om vanuit die diversiteit te werken
naar een vernieuwing van het cultuurlandschap. Een cultuurlandschap die meer en
meer probeert open te staan voor iedereen van de bevolking. De kaarten worden
in de handen gestoken van al die actoren, en de minister verwacht dat een
diversiteitsbeleid ook vanuit henzelf ontstaat. De sector wordt mede-eigenaar
van het beleid, wat op zich wel een redelijk positief punt is. Immers het zijn
de actoren die weten waar het schoentje knelt, en het zullen ook zij zijn die
er de beste oplossing voor zullen vinden. Ook kijkt de minister in de richting
van de kansengroepen zelf om hun steen bij te dragen tot een
diversiteitsbeleid. Communicatie tussen de actoren zal dan ook noodzakelijk
zijn. Op zich heb ik weinig op te merken omtrent deze doelstelling. Ik denk wel
dat deze overlegstructuur haalbaar is, maar ik hoop dat het er ook effectief
van komt.
Betreffende het
bevorderen van de e-cultuur en de digitalisering.
Vermits dit onderwerp zoveel
aan bod komt in de beleidsnota moet onze nieuwe minister het wel als heel
belangrijk aanzien. E-cultuur staat voor een verandering die onze cultuur
ondergaat door de blijvende informatisering. De minister wil de nadruk leggen
op een blijvende verbintenis tussen cultuur en technologische vooruitgang. Meer
en meer zal moeten worden ingestapt op deze informatisering, met het oog op een
behoud van onze cultuur. En dan waarschijnlijk volgens de minister vooral
inzake erfgoed. Ook de toegankelijkheid wordt verondersteld erop vooruit te
gaan via deze manier.
De minister zal proberen om
de instellingen te voorzien in hun noden omtrent de e-cultuur en de verdere
digitalisering van het hele cultuur landschap. (een voorbeeld is de
bibliotheken). Echter wijst ze er ook terecht op dat door die informatisering
er alweer een drempel gelegd wordt, en dat zo een zo hoog mogelijke
participatiegraad weer in het gedrang komt. Ook dit zal ik moeten
onderschrijven als terecht. Al denk ik niet dat dit de gedrevenheid van de
minister in de weg zal staan.
Betreffende het
stimuleren van competentieverwerving en waardering
Er moet meer geïnvesteerd
worden in de talenten van zowel jongeren als anderen via enerzijds cultuur,
maar ook via andere beleidsdomeinen. De zelfontplooing, via bijvoorbeeld
competenties in cultuur, zorgt sowieso voor een beter welbehagen van de mensen.
De minister wil over de beleidsdomeinen heen samenwerken om te streven naar een
bepaald competentiemodel, opdat iedereen de kans zou krijgen om levenslang te
blijven leren. Via die competenties moeten gelijk welke leeftijdsgroepen in
staat zijn de uitdagingen van hun leeftijdscategorie wat beter aan te kunnen.
Ook de erkenning van die
competenties, aangeleerd op informele vlakken als het culturele leven, moet
bekeken worden. Ook het brede leer-concept zal in het beleid van de minister
een belangrijke rol gaan spelen. Er moet zowel gekeken worden in de reeds
bestaande samenwerkingen en trajecten alsook nieuwe bronnen aangeboord worden
met het oog op een competentiegericht beleid. Ook het ijveren naar een breder maatschappelijk
bewustzijn omtrent cultuurcompetenties is een van haar doelstellingen.
Ik stel mijzelf dan wel de
vraag of je met heel wat moeilijke woorden ook effectief iets zal bereiken. Er
is een noodzaak aan erkenning van competenties verworven in dit beleidsterrein en
andere, maar wordt dit gedragen door iedereen? Het is wel zeker dat om
bijvoorbeeld kansengroepen wat te emanciperen er zeker gebruik kan gemaakt
worden van deze competenties.
Betreffende de aandacht voor
cultuurmanagement en een cultuureconomie
De minister wil blijven
voortwerken aan een professionalisering van de culturele sector, ze wil blijven
inoveren en verbeteren. Iets wat ik zeker niet teniet zal doen. Ze wil op zoek
gaan naar een betere manier om de effectiviteit van culturele werkingen onder
de loep te kunnen nemen, en zo ook via deze weg de minpuntjes in de culturele
sector eruit gaan halen. Een verantwoording naar de samenleving vindt de minister
uiterst belangrijk, want immers is het de samenleving die betaalt voor de
culturele sector. Zij moeten dus ook de resultaten kunnen zien.
Betreffende het
versterken van een internationaal cultuurbeleid
De
minister wil de nadruk leggen op een participatie van de Vlaamse culturele
sector aan een Europese cultuur. Ikzelf kan mij hier moeilijk in vinden.
Sowieso vind ik het idee van een gezamelijke Europese cultuur al redelijk
beangstigend, want enkele lijnen ervoor in de beleidsnota zit mevrouw de
minister nog te gooien met begrippen als een belang aan diversiteit etc. Ik
stel mijzelf de vraag wat er te winnen valt bij een globaal Europese cultuur. Is
de eigenheid van de cultuur die iedere staat van de EU bezit, niet net zo
charmant? Moet iedereen in eenzelfde saaie pas gaan lopen?
Natuurlijk
zijn er wel (budgetaire) voordelen aan een stijging van cultuur over de grenzen
heen, toch vind ik dat cultuur als beleidsdomein zeker moet blijven bij de
regios om zo beter te kunnen beantwoorden aan de noden van de bewoners
specifiek. Onze minister vind een buitenlands imago heel belangrijk, net iets
te belangrijk als je het mij vraagt.
Betreffende
een eco-cultuur:
De
minister, die tevens ook de beleidsdomeinen natuur en milieu onder haar
bevoegdheid heeft, zet nog even het belang van ecologisch verantwoord
omspringen in de verf. En gelijk heeft ze. Als het er nieuwe gebouwen worden
gezet, zou er sowieso rekening moeten gehouden worden met een bepaalde ecologische
verantwoordelijkheid. Dit zou natuurlijk moeten doorgetrokken worden naar alle
beleidsdomeinen.
Dit
deel wordt gegarandeerd nog vervolgd met een sectoriaal beleid dat de minister
naar voren schuift. Het sectoriaal beleid zal ik dan ook later onder de loep
nemen.
Ik ben Sander
Ik ben een man en woon in Ieper () en mijn beroep is Student SCW.
Ik ben geboren op 25/08/1990 en ben nu dus 34 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Muziek, hypnoiz, polyfinario, ....
Ik Ben Sander, student 2 SCW aan het Hiepso te Kortrijk. Deze blog dient dan ook voor deze opleiding.
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek