Niets aan te doen!
Inhoud blog
  • Open brief aan de Media
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Wanneer alle hoop verloren is..
    16-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Open brief aan de Media

    Beste media    

    Mag het nu even? Kan je even op adem komen na 48 uur van razende verslaggeving?

    Bij elke mediahype krijgen we dezelfde platvloerse communicatie. Er gebeurt een wereldschokkende gebeurtenis in ons landje zo groot als een knikker en jullie voelen je genoodzaakt al de aandacht op dit onderwerp te gooien. De effectieve nieuwswaarde wordt overboord gegooid, in de plaats verschijnt er een emotionele eenheidsworst die een hele natie tot rouw dwingt. Rouwen moet, het is zelfs nodig om een resultaat te boeken in streven naar verwerking van deze traumatische gebeurtenis. Wat niet moet, is iedereen van ons betrekken in het persoonlijke leed van de getrokken families. Het is niet nodig dat elke Vlaming live kan luisteren of kijken naar het bezoek van de ouders aan het funerarium, waar ze hun kind moeten identificeren. Het is niet nodig dat er interviews worden afgenomen van naaste familie, de buurvrouw, de aangetrouwde achternicht of de vriendin van de voormalige vriend van de neef van een slachtoffertje. Deze mensen hebben enkel te verwoorden wat ieder van ons alreeds voelt: pijn, verdriet, ontzetting, droefenis. Als laatstejaars student journalistiek stoot het mij tegen de borst wanneer ik merk hoezeer de media opleeft bij een ernstige gebeurtenis. Het is goedkoop, het is oninteressant en het jaagt veel mensen de kast op. In mijn opleiding werd ons geleerd dat belangrijke vragen er toe doen (“hoe laat kwamen de ouders aan in de school” is geen relevante vraag in een avondjournaal) en dat de emotionele kant niet is weggelegd voor de objectieve verslaggeving. De media moet geen tendens verkondigen, geen maatregelen opleggen, geen eigen ideeën verspreiden. Ze moet informeren, op een korte, bondige en heldere manier. In kranten is geen plaats voor emotionele stukken, geen plaats voor emo-journalistiek. Een bijdrage leveren jullie op die manier niet, het gaat enkel om verkoopscijfers. Ook op de televisienetten is het busramp troef. Alles wordt achttien keer herkauwd, onder het mom van de burger te informeren. Indien dan enkel de feitelijke verslaggeving wordt weerhouden is dit volledig te begrijpen, maar dit is zeer zeker niet het geval. Er wordt zoveel mogelijk randgebeuren opgerakeld en opgevist om toch maar extra uitzendingen te kunnen vullen. Maatschappelijk gezien hebben jullie geen meerwaarde, tenzij de meerwaarde die jullie zelf creëren door met geëmotioneerde verslaggeving te beginnen.

    Ik hoop dat wanneer ik dit jaar afstudeer, ik kan binnenstappen in een medialandschap dat zorg draagt voor haar publiek. Dat haar respecteert, amuseert en informeert. Dat er mensen aan de top staan met een intelligentie die cijfers en letters overstijgt en dat zij er voor zorgen dat het publiek de juiste informatie krijgt op de correcte manier.

    Tot ik afstudeer, mag ik dromen.

    16-03-2012, 10:34 Geschreven door Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Tags:media mediahype journalistiek commercieel
    Archief per week
  • 12/03-18/03 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs