Actualiteit Economie
Inhoud blog
  • Januari 3
  • Januari 2
  • Januari 1
  • November 1
  • November 1

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Openbaar vervoer
    02-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Januari 3

    Weyts pompt 140 miljoen extra in Vlaamse mobiliteit Auteur: Gianni Paelinck (De redactie)

    Vlaanderen investeert dit en volgend jaar 140 miljoen euro extra in wegen en openbaar vervoer. Dat schrijft De Tijd en is bevestigd aan onze redactie. Zo komt er meer geld voor de infrastructuur van grote verkeersassen en zal de capaciteit van De Lijn worden opgeschroefd. Een groot deel van de koek komt van de kilometerheffing voor vrachtwagens.

    Vanaf april dit jaar betalen vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing op de autosnelwegen. Dat moet jaarlijks een half miljard opleveren, 100 miljoen daarvan vloeit terug naar onze wegen.

    "We gaan daarmee vooral investeren in de weginfrastructuur van de grote verkeersassen. We denken niet alleen aan het oplossen van de mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen, maar ook aan Brussel en dan specifiek de Ring rond Brussel", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Voor alle duidelijkheid: voor Weyts is er geen sprake van een financiële tussenkomst vanuit Vlaanderen voor de lamentabele toestand van de tunnels in de hoofdstad.

    Ook het Oosterweelproject in Antwerpen krijgt extra geld: 36 miljoen euro voor voorbereidende werken.

    Meer capaciteit bij De Lijn

    De Vlaamse regering pompt ook 4 miljoen extra in vervoersmaatschappij De Lijn. Dat geld haalt minister Weyts uit de tariefverhoging, met name uit het afschaffen van de gratis bussen voor 65-plussers

    "Bij de extra investeringen bij De Lijn denken we vooral aan het verhogen van de capaciteit. Vooral in de steden is er een extra vraag en daar willen we aan tegemoetkomen. Vandaar 4 miljoen extra die we bijkomend kunnen investeren", aldus Weyts.

    "Regering-Bourgeois laat bus- en tramgebruiker in de kou staan"

    De Vlaamse oppositiepartij Groen is alvast niet te spreken over de keuze van de Vlaamse regering om van de 140 miljoen slechts 4 miljoen euro te investeren in De Lijn.

    “Dat terwijl de regering het negenvoud daarvan, 36 miljoen euro extra, uittrekt voor het Oosterweelproject in Antwerpen, dat bij de Antwerpenaar geen draagvlak heeft”, zegt fractieleider Björn Rzoska.

    “Wie binnenkort lang staat te wachten op een bus of tram, weet nu dat het is omdat de regering van N-VA, Open VLD en CD&V bussen en trams een detail vindt”.

    Ook de SP.A is alles behalve tevreden: "Van de 315 miljoen inkomsten uit de kilometerheffing in 2017, investeert de Vlaamse regering nul euro in duurzame mobiliteit", zegt fractieleider Joris Vandenbroucke.

    http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2556188

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dit artikel is een opvolging van een eerder artikel uit de tijd. Het omvat het feit dat Ben Weyts (Vlaams minister van Mobiliteit N-VA) 140 miljoen euro in de mobiliteit investeert. Hierdoor is er meer geld beschikbaar voor de weginfrastructuur. Hiervan gaat 4 miljoen euro naar de busmaatschappij De Lijn. Met dit geld kan men de capaciteit van bussen in de steden verhogen. De partijen Groen en SP.A zijn niet tevreden met dit bedrag. Van de 36 miljoen euro wordt er maar 4 miljoen euro geïnvesteerd in het openbaar vervoer.

     

    Lamentabele toestand: erbarmelijke toestand

     

    Fractieleider: leider van een groep vertegenwoordigers van een politieke partij in het parlement.

     

    Dit artikel is een reactie op een artikel uit De Tijd, maar ze laten de link van het artikel van De Tijd niet achter, hierdoor wist ik niet perfect over wat het allemaal ging aangezien ik dit artikel dus ook niet terug vond. Al bij al vond ik dat het een goede lay-out had: eerst de wijzigingen en het gebruik van de 34miljoen euro uitgelegd en dan pas de reacties van de partijen die tegen de verdeling zijn. Hierdoor werd het makkelijker om het artikel te lezen en te begrijpen. Alles werd simpel maar zéér duidelijk uitgelegd.

    02-02-2016, 21:40 geschreven door Niels Kennis  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Januari 2

    NMBS-baas wil pendelaars tijdens spits meer aanrekenen

    27/01/2016 om 06:27 door bm, jvt

    NMBS-baas wil pendelaars tijdens spits meer aanrekenen

    Foto: rr

    NMBS-baas Jo Cornu wil treinabonnementen in de spitsuren fors duurder maken. Werkgevers en vakbonden waren gisteren unaniem negatief.

    ‘De pendelaars, de trouwste klanten van de NMBS, zijn opnieuw de dupe.’ ACV-voorzitter Marc Leemans noemt het voorstel van NMBS-topman Jo Cornu ‘absurd’. Die wil de abonnementen voor wie tijdens de spitsuren de trein neemt, duurder maken. ‘Dat betekent hogere kosten voor pendelaars. En ondertussen groeien de files iedere dag aan.’

    Leemans is niet alleen met zijn afwijzing. De Nationale Arbeidsraad – met daarin de werkgevers en werknemers – zijn unaniem: ‘Dit is nefast.’ Het plan houdt geen rekening met het totale mobiliteitsprobleem in ons land. Als de trein duurder wordt, dreigen de nu al erg lange files in de spits nóg langer te worden.

    'Ik dacht dat het om te lachen was'

    Ook Unizo-topman Karel Van Eetvelt is niet te spreken over het voorstel. ‘Ik dacht dat het om te lachen was, toen ik er de eerste keer van hoorde. Het gros van de treinabonnementen wordt door de werkgevers betaald. Voor ons zou dat een platte loonkostenverhoging zijn.’

     

    Hij vindt het extra erg dat een dergelijk voorstel komt van een overheidsbedrijf, gesubsidieerd met belastinggeld dat hoofdzakelijk van de actieve bevolking komt. Dus ook van de getroffen pendelaars. Die reizigers zijn de hoofdreden waarom ons land zo’n uitgebreid spoornet uitgebouwd heeft, beklemtoont Van Eetvelt.

    Ook oppositiepartijen Groen en SP.A zijn gekant tegen het voorstel. Beide hekelen dat de NMBS daarmee geen pendelaars uit de file haalt. Ze vinden dat de federale regering het openbaar vervoer verstikt met haar besparingsbeleid.

    Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) spreekt zich voorlopig niet uit over het voorstel.

    http://www.standaard.be/cnt/dmf20160126_02092408

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    De baas van de NMBS Jo Cornu kwam met het voorstel om de treinabonnementen tijdens de spitsuren een flinke prijsverhoging te geven. Bijna alle partijen vonden dit idee om mee te lachen, absurd of zelfs nefast. Ze zeggen dat als je de prijzen nóg duurder maakt dat er minder mensen met de trein gaan reizen en er dus meer mensen in de file gaan staan waardoor de files langer worden. Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant heeft voorlopig nog geen mening over het voorstel van Jo Cornu.

     

    Nefast: verderfelijk, onheilbrengend

     

    Gros: het grootste gedeelte, het grootste aantal van iets.

     

    Dit artikel was niet zo interessant naar mijn mening, ik vond het eerder saai. Het enigste dat in dit artikel wordt gezegd is het voorstel van Jo Cornu en de daaropvolgende reacties van politieke partijen, Unizo-topman Karel Van Eetvelt en De Nationale Arbeidsraad. Hierdoor werd het artikel een soort van blog met meningen op van verschillende personen. Zo leek het niet of het een objectief artikel is. Verder kan ik er ook over zeggen dat het gebruik van een tussentitel hier echt niet nodig was aangezien er drie quotes in voorkomen en er dan maar eentje als tussentitel wordt gebruikt.

    02-02-2016, 21:26 geschreven door Niels Kennis  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Januari 1

    Belgische overheid investeert gewoon te weinig

    • 26 januari 2016 03:00 (De Tijd)

    Het voorbije weekend kregen we nog eens een sterk staaltje van surrealisme in België, deze keer vanuit een Brusselse tunnel. Nadat eerder in de week de Stefaniatunnel een jaar dicht ging voor onderhoud, leek dit weekend ook de Leopold II-tunnel er aan te moeten geloven. Dat is het resultaat van jarenlang te weinig overheidsinvesteringen.

    Bart Van Craeynest is hoofdeconoom bij Econopolis

    De slechte staat van de Brusselse - en bij uitbreiding de Belgische - verkeersinfrastructuur is geen nieuw verhaal. En zonder ingrepen volgen onvermijdelijk nog heel wat meer incidenten. De aftakeling van de Brusselse tunnels is eigenlijk een gigantisch verkeersongeluk in slow motion. Het opmerkelijke daaraan is vooral de kortzichtige houding van de in die problematiek betrokken politici.

    Brussel is goed voor zowat een vijfde van de economische activiteit in België. De verkeerssituatie is er nu al problematisch. Het wegvallen van de tunnels is geen optie. De schade daarvan voor de Brusselse en de Belgische economie valt moeilijk in te schatten, maar zou ongetwijfeld aanzienlijk zijn. Een structurele oplossing voor het dreigende Brusselse (en Belgische) verkeersinfarct vereist een reeks ingrepen: extra investeringen in wegeninfrastructuur en in openbaar vervoer, slim rekeningrijden (inclusief een Brusselse stadstol), een verstandigere fiscaliteit voor bedrijfswagens en woon-werkverkeer, een bijgestuurde ruimtelijke ordening... In Nederland werden met dat soort maatregelen mooie resultaten geboekt. Het kan dus wel, maar een structurele oplossing vergt een globale aanpak en vooral tijd (zodat bedrijven en de economie zich kunnen aanpassen aan het nieuwe kader). Het zomaar dichtgooien van enkele cruciale tunnels past daar op geen enkele manier in. Extra investeringen in de Brusselse tunnels zijn onvermijdelijk.

    België behoort tot de landen met de hoogste overheidsuitgaven, maar van alle klassieke industrielanden gaat hier het laagste aandeel van die overheidsuitgaven naar investeringen.

    Die tunnels zijn maar een symptoom van een breder fenomeen, zij het dan een die heel erg in het oog springt. De diverse Belgische overheden investeren al jaren opmerkelijk weinig. Volgens Europese cijfers investeerden alle Belgische overheden samen de voorbije 15 jaar gemiddeld 2,1 procent van het bruto binnenlands product per jaar. Dat is bij de laagste van Europa en zowat de helft van wat landen als Nederland (3,9%), Frankrijk (4,1%) en Zweden (4,3%) aan overheidsinvesteringen besteden. Vergeleken met de totale overheidsuitgaven is het plaatje nog schrijnender. België behoort tot de landen met de hoogste overheidsuitgaven, maar van alle klassieke industrielanden gaat hier het laagste aandeel van die overheidsuitgaven naar investeringen. Op verschillende vlakken krijgt de Belgische belastingbetaler gewoon niet de infrastructuur waarvoor hij of zij betaalt.

    Politieke keuze

    De lage overheidsinvesteringen in België zijn een politieke keuze, een gevolg van de ‘weg van de minste weerstand’ die al te vaak gekozen werd in beslissingen over de overheidsfinanciën. Als er de voorbije decennia budgettaire ruimte gezocht werd, was die altijd makkelijker te vinden in het uitstellen van een investeringsproject dan in besparingen op de lopende uitgaven. In het eerste geval worden de implicaties pas op de langere termijn duidelijk. Op z’n minst voor de Brusselse tunnels lijkt die langere termijn nu eindelijk aangebroken.

    Het budgettaire kader wordt er de komende jaren alleen maar moeilijker op. Toch moet binnen dat kader ruimte gevonden worden voor een duidelijke verhoging van de overheidsinvesteringen. Volgens zowat alle indicatoren investeren de Belgische overheden gewoon te weinig. In geen geval mag België daarbij terug naar de waanzin ten tijde van de scheepslift van Strépy-Thieu.

    Niettemin zijn in de context van vandaag heel wat investeringsprojecten te bedenken die wezenlijk kunnen bijdragen tot onze economie. Bovendien kunnen dat soort projecten in het huidige klimaat aan gunstige voorwaarden gefinancierd worden. De Belgische overheid kan vandaag lenen tegen minder dan 1 procent op tien jaar en aan minder dan 2 procent op dertig jaar. Er zijn zeker projecten die onze economie meer kunnen opleveren dan die financieringskosten. In essentie betalen dat soort projecten zichzelf op de langere termijn terug. Er is trouwens een cruciaal verschil tussen overheidsschuld aangegaan voor economisch relevante investeringen en schuld aangegaan om lopende uitgaven te financieren. Dat onderscheid wordt te weinig gemaakt.

    Een van de essentiële rollen die een overheid moet invullen, bestaat in het creëren van een kader waarin de economische activiteit zich kan ontwikkelen. Dat vereist onder meer een coherent wettelijk kader, een voldoende opgeleid arbeidspotentieel, en zeker ook een aangepaste infrastructuur. Op dat laatste vlak laten de overheden in dit land het al langer afweten door gewoon te weinig te investeren. Het debacle van de Brusselse tunnels is daarvan een pijnlijke illustratie.

    http://www.tijd.be/opinie/analyse/Belgische_overheid_investeert_gewoon_te_weinig.9724540-2336.art?highlight=Openbaar%20Vervoer

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dit artikel gaat over het tekort aan overheidsinvesteringen die worden gebruikt om de wegeninfrastructuur en tunnels te renoveren of in goede staat te houden. Dit is een politieke keuze en zoals in het artikel vermeld, de weg van de minste weerstand. Enkele oplossingen voor deze tekorten zouden kunnen zijn: extra investeringen in wegeninfrastructuur en in openbaar vervoer, slim rekeningrijden (inclusief een Brusselse stadstol), een verstandigere fiscaliteit voor bedrijfswagens en woon-werkverkeer, een bijgestuurde ruimtelijke ordening. Deze oplossingen werden reeds in Nederland toegepast en hebben een hele verbetering opgeleverd.

     

    Debacle: betekent letterlijk totale mislukking of afgang.

     

    Coherent: betekent letterlijk samenhangend/samengevoegd.

     

    Ik vond dit een interessant artikel buiten het feit dat het te veel moeilijke woorden bevatte om zo een eerder economisch artikel te bekomen. Het artikel ging eerder over de overheidsinvesteringen dan over het openbaar vervoer alhoewel er werd gesproken over het openbaar vervoer. Ik vond dit een artikel dat de moeite waard was om te lezen en er mijn mening over te geven. Er stond ook een foto bij die ik niet duidelijk vond passen bij het artikel zelf, (op de site van De Tijd) maar hoe dan ook was er een goed onderscheid tussen het politieke gedeelte en het gedeelte waar de oplossingen en problemen in werden vermeld.

    02-02-2016, 21:12 geschreven door Niels Kennis  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.November 1

    Frankrijk verscherpt zijn grenscontroles: wat houdt dat in?

    1 Politiecontroles aan de Frans-Belgische grens na de aanslagen in Parijs. ©BELGA

    Frankrijk verscherpt de grenscontroles na de aanslagen in Parijs van gisteravond. Er zijn verscherpte controles van kracht voor mensen, voertuigen of bagage die het land in of uit moeten. Dat geldt zowel voor wie over de weg, per trein, met het vliegtuig of per boot de grens over wil. De grenzen van het land zijn echter niet dicht, en het verkeer verloopt vooralsnog normaal.

    De Franse president François Hollande riep gisteren de noodtoestand over het gehele grondgebied van zijn land uit.

    Buitenlandse Zaken raadt Belgen die zich in Frankrijk bevinden aan om waakzaam te zijn, grote bijeenkomsten te vermijden en de richtlijnen van plaatselijke autoriteiten op te volgen.

    De noodtoestand "leidt onder meer tot verscherpte grenscontroles en een versterking van de bewaking van gevoelige locaties", klinkt het nog. "Maatregelen die het verkeer beperken kunnen worden genomen, ook wat het openbaar vervoer betreft, evenals beperking van parkeerruimte. " Premier Michel roept Belgen op om niet naar Parijs te gaan als het niet om een essentieel bezoek gaat. 

    Thalys laat op zijn website vandaag weten dat het treinverkeer 'volledig normaal' verloopt, maar meldt wel dat er zowel in Brussel als in Parijs bijkomende veiligheidsmaatregelen van kracht zijn. Het treinnetwerk biedt reizigers die ervoor kiezen om dit weekend niet van of naar Parijs te reizen een gratis omruiling of terugbetaling van de treintickets aan. Ook de treinen van de NMBS en Eurostar rijden normaal.

    Naast veiligheidsmaatregelen op de perrons van Parijs en Brussel zullen er ook controles aan boord van de treinen zijn, een maatregel die al van kracht is sinds de aanslag op een Thalys-trein van 21 augustus jongstleden. 

    Autoverkeer naar Frankrijk blijft vandaag gewoon mogelijk, klinkt het bij het Vlaams verkeerscentrum. De grenzen blijven open, er worden enkel gerichte controles uitgevoerd. Wel zijn er nabij de grens en op toegangswegen naar de grote steden korte files mogelijk als gevolg van die controles, waarbij het verkeer over één rijstrook moet. Verdachte voertuigen worden extra gecontroleerd.

    De controles vinden deze ochtend plaats op de grensovergangen tussen Lille en Kortrijk (E17/A22), Lille en Doornik (A27/E42) en Valenciennes en Brussel (A2/E19). 

    Het luchtvaartverkeer blijft eveneens normaal verlopen. Deze ochtend is er geen enkele vlucht van of naar Parijs geannuleerd, klinkt het bij Brussels Airport. Air France liet weten dat de vluchten van en naar Frankrijk gewoon doorgaan, al kan er wegens de scherpere veiligheidsmaatregelen wel een extra wachttijd zijn die oploopt tot een uur. 

    Ook ons land zal na de aanslagen in Parijs controles uitvoeren aan de Franse grens. Dat heeft een woordvoerder van de Belgische regering tegen persbureau Reuters gezegd. Ook het trein- en vliegverkeer wordt gecheckt. Ook bij grote evenementen, zoals de vriendschappelijke voetbalinterland België-Spanje van komende dinsdag, worden de controles verscherpt. In Antwerpen wordt er extra politie ingezet tijdens de intocht van sinterklaas.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    In dit artikel heeft François Hollande ervoor gekozen om de noodtoestand over heel het land uit te roepen. Al het vervoer dat in of uit het land gaat wordt nu ook beter gecontroleerd waardoor er kleine files kunnen ontstaan. Desondanks de aanslagen van de terreurgroep Islamic State kunnen de mensen het openbaar vervoer nog steeds gebruiken. Door de noodtoestand in te roepen heeft de politie het recht om mensen hun huis te doorzoeken, hierbij zijn er al vele wapens gevonden en zelfs al een raketlanceerder. Maar als ik het nog over het openbaar vervoer heb dan kan ik er nog bij zeggen dat er zeker vertraging is als men het vliegtuig of de TGV gebruikt.

    Noodtoestand: of de staat van beleg: is een buitengewone rechtstoestand op grond van een publiekrechtelijke bekendmaking van een overheid dat de normale toestand en wetgeving tijdelijk niet meer van toepassing is.

    Intocht: De intocht is sinds 1952 een jaarlijks evenement waarbij de sinterklaas aankomt in Nederland.

    Mijn mening over dit artikel is dat ik het een zeer goed artikel is deels omdat het nog extra informatie bevat dat te maken heeft met de aanslagen op Parijs. Ik schrijf dit nu voor de tweede keer aangezien mijn blog een uur geleden verdween op mijn scherm dus deze keer vind ik het iets minder fijn om mijn mening te uiten. Toch was ik geen enkele keer verveeld tijdens het lezen van het artikel. De schrijver is zeker en vast objectief en weerlegt zijn argumenten op een mooie manier weer.

    16-11-2015, 20:03 geschreven door Niels Kennis  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.November 1
    Grieken leggen 24 uur het werk neer tegen besparingsplan Auteur: Belga

    Grieken leggen 24 uur het werk neer tegen besparingsplan Auteur: Belga

    do 12/11/2015 - 10:40 Belga

    Uit protest tegen de harde besparingskoers van de Griekse regering is in Griekenland een 24 urenstaking aan de gang.

    Door de staking liggen het openbaar vervoer en de overheidsinstellingen grotendeels lam, zo meldt vakbond GSEE. Zo wordt er gestaakt bij de veerboten, spoorwegen en metro's. Staatsscholen en alle overheidsinstanties blijven gesloten, artsen in publieke ziekenhuizen behandelen enkel nog noodgevallen. Ook de meeste archeologische sites en musea zijn gesloten.

    Bij het vliegverkeer zijn nagenoeg alle binnenlandse vluchten geschrapt, internationale verbindingen zouden daarentegen normaal worden bediend. Bij radio en televisie zijn er sinds 6 uur plaatselijke tijd geen nieuwsuitzendingen, aangezien ook de journalisten voor 24 uur het werk neerleggen.

    Tot de staking was opgeroepen door de drie belangrijkste vakbonden van Griekenland. Volgens minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) wordt daarbij een vreemde logica gehanteerd

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    In dit korte artikel heeft men het over de Griekse stakingen. Er heeft een 24-uren staking plaatsgevonden op 12/11/2015 in Griekenland. Hierdoor lag heel het openbaar vervoer plat en kon er dus geen gebruik van worden gemaakt. Ook waren er geen nieuwsuitzendingen en radio-uitzendingen. Zelfs de veerboten konden niet gebruikt worden. In de ziekenhuizen worden enkel de noodgevallen behandelt.

    GSEE: General Confederation of Greek Workers.

    Dit artikel was kort en bondig waardoor ik voor deze periode drie artikels op mijn blog zal zetten. Het was een goed, simpel maar duidelijk artikel waar enkel de noodzakelijke dingen werden weergegeven.

    16-11-2015, 17:40 geschreven door Niels Kennis  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog #2

    Groen voert actie voor betere mobiliteit tussen Vlaamse Rand en Brussel

    | Bron: BELGA           

    Groen voert actie voor betere mobiliteit tussen Vlaamse Rand en Brussel
    Foto: pdw

    De partij Groen voert actie voor een betere mobiliteit tussen de Vlaamse Rand en Brussel. ‘Pendelaars tussen de Vlaamse Rand en Brussel staan vandaag elke dag in de file. Ook het openbaar vervoer schiet tekort’, zeggen Vlaams parlementslid An Moerenhout en Brussels parlementslid Bruno De Lille. Zij vinden dat Vlaams minister Ben Weyts (N-VA), bevoegd voor Mobiliteit én de Vlaamse Rand, moet ingrijpen.

    De Vlaamse groenen zullen de komende twee weken aan heel wat trein- en busstations in de Vlaamse Rand en Brussel koffiekoeken en flyers uitdelen. Daarmee willen ze niet alleen de gebruikers van het openbaar vervoer bedanken, maar tegelijk ook protesteren tegen het gevoerde mobiliteitsbeleid.

    Het is een open deur intrappen, maar de Brusselse Ring is één van de meest filegevoelige plekken van het land en zelfs van Europa. Volgens Groen worden echter de verkeerde keuzes gemaakt om die problemen aan te pakken. Er wordt bespaard op het openbaar vervoer, de Brusselse Ring wordt verbreed (wat volgens Groen de problemen enkel verschuift) en grote projecten zoals het nieuwe voetbalstadion en winkelcomplexen zoals Uplace, Neo en Dockx Bruxsel zullen nog meer verkeer aantrekken. Vlaams minister Ben Weyts moet volgens de groenen het geweer van schouder veranderen en ‘een duurzame visie op mobiliteit ontwikkelen’.

    Groen pleit onder meer voor de versnelde uitvoering van de vier tramlijnen in Vlaams-Brabant, voor de onmiddellijke activatie van de bestaande treininfrastructuur richting Leuven, Mechelen en Halle (GEN), voor het scheiden van het lokale en het doorgaande verkeer op de bestaande Brusselse Ring en een betere afstemming van het openbaar vervoer.

    http://www.standaard.be/cnt/dmf20150921_01877012

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    In dit artikel wordt er gesproken over de dagelijkse files in België en specifiek op de Brusselse Ring. De politiek partij Groen voert hier dus een actie tegen om die files te stoppen en het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen en iets populairder te maken. Niet alleen worden er zorgen gemaakt over de Brusselse Ring maar ook over de vier tramlijnen in Vlaams-Brabant. Zodat ook de bestaande treininfrastructuren richting Leuven, Mechelen en Halle worden geactiveerd. Men doet dit ook doordat Uplace, Neo en Dockx Bruxsel nog meer verkeer zullen aantrekken. De partij Groen beweert dat de foute keuzes kunnen voorkomen worden door niet meer te besparen op het openbaar vervoer. Tijdens deze actie gaan ze flyers en koffiekoeken uitdelen aand bushokjes en treinstations om de gebruikers van het openbaar vervoer te bedanken.

    Mobiliteitsbeleid: een beleid of plan om op een bepaalde manier de mobiliteit te bevorderen of om de huidige mobiliteitssituatie te verbeteren.

    Treininfrastructuur: De infrastructuur van de treinen m.a.w. in deze context de spoorlijnen van de haltes richting Leuven, Mechelen en Halle.

    Mening: Dit artikel interesseerde me niet echt aangezien er in grote lijnen steeds dezelfde argumenten werden aangehaald om het zo overtuigender te laten overkomen. Met dit argument gaat het over de files, een paar zinnen later gaat het over de nieuwe winkelcentra die voor nog meer verkeer zal zorgen. Dus meer files, nog wat later gaat het over de besparingen waarmee ze bedoelen dat ze de files weer niet kunnen vermijden. Al bij al is het een makkelijk te vatten artikel maar toch vond ik het persoonlijk geen fijne, maar een eerder vervelende en saaie ervaring. Ik vond het zéér moeilijk om hier economische begrippen uit te halen aangezien er vrijwel amper economische begrippen gebruikt werden. Omdat het enkel en alleen over de Brusselse Ring en Vlaamse Rand ging.

    29-09-2015, 23:56 geschreven door Niels Kennis  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog #2
    In België zijn 393.000 auto's "besmet" met sjoemelsoftware          
    AP

    In België zijn 393.000 auto's "besmet" met sjoemelsoftware Auteur: Rik Arnoudt, Kevin Calluy

    di 29/09/2015 - 18:05 Update: di 29/09/2015 - 20:03 Rik Arnoudt, Kevin Calluy

    In België rijden 393.000 dieselauto's rond waarop de zogenoemde sjoemelsoftware werd geïnstalleerd. Het gaat om modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat, merken van de Volkswagengroep dus. De groep maakte eerder vandaag bekend dat het 5 miljoen auto's van het mérk Volkswagen terugroept om de software te vervangen.

    Het aantal betrokken auto's in ons land werd bevestigd aan minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). D'Ieteren, de importeur van auto's uit de Volkswagengroep, heeft meer informatie gegeven op zijn website.

    Daar is onder meer te lezen dat de getroffen auto's die in België rondrijden geïdentificeerd zijn en dat de eigenaars de komende week zullen worden gecontacteerd. De Volkswagengroep laat ook weten alle kosten te zullen vergoeden.

    Door de frauduleuze software leken de auto's tijdens tests schoner dan ze in werkelijkheid waren. Volkswagen benadrukt dat dat bij de nieuwe generatie motoren (Euro 6) niet langer het geval is.

    6,5 miljard opzijgelegd

    Eerder vandaag had de Duitse autoconstructeur Volkswagen ook al bekendgemaakt dat het 5 miljoen auto's van het merk Volkswagen terugroept om de frauduleuze software erin te vervangen. Het gaat onder meer om de Volkswagenmodellen Golf, Passat en Tiguan, met een dieselmotor van de vorige generatie (type EA189).

    Die eigenaars, waaronder dus ook de Belgische, zullen persoonlijk worden uitgenodigd om hun auto binnen te brengen bij een VW-verdeler. Voor het terugroepen en aanpassen van de auto's heeft Volkswagen 6,5 miljard euro opzijgelegd.

    De Volkswagengroep benadrukt dat de software geen enkele gevolgen heeft voor de veiligheid van het voertuig of het weggedrag. De groep neemt ook alle kosten op zich voor de maatregelen die in deze zaak moeten genomen worden.

    Wereldwijd zit er frauduleuze software in elf miljoen wagens, geeft Volkswagen toe. Daarbij zitten dan ook de merken Audi, Seat en Skoda en de VW-bestelwagens.

      Auteur: Rik Arnoudt, Kevin Calluy

    http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/2.41075?eid=1.2455794

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Het artikel gaat dus over het feit dat de autoproducent gekend als Volkswagen heeft gefoefeld met de software van de auto's. Hierdoor leken de auto's zéér weinig roet uit te stoten en stikstofoxides als ze de auto's erop lieten testen. De gevolgen hiervan zijn niet kleinschalig. Volkswagen zal alle auto's moeten terugroepen van de merken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. In de Volkswagen categorie gaat het om de modellen Passat, Golf en Tiguan. In België zullen er dus 393.000 dieselwagens worden teruggeroepen. Volkswagen zegt ook dat ze alle kosten zelf zullen vergoeden en het gaat hier over een 6.5 miljard euro's. Wereldwijd gaat het hier over een elf miljoen wagens. Ze beweren wel dat het er al een nieuwe software op de nieuwe modellen staat. Het gaat hier dus om een zogenaamde 'sjoemelsoftware'.

    frauduleuze: Fraude is een vorm van bedrog, de zaken worden anders voorgesteld dan ze oorspronkelijk zijn. In dit geval wordt de roetuitstoot en stikstofoxides lager aangegeven dan in de realiteit.

    autosoftware: software op zich is een ander woord voor computerprogramma's die bedoeld zijn om bepaalde goederen te programmeren zodat ze een bepaald opdracht uitvoeren. Als het dan over autosoftware gaat dan bedoelt men hier de programmering van de ingebouwde gps, radio, roetuitstoot, stikstofoxides en dergelijke.

    Mening: Persoonlijk vind ik dit artikel iets te kort. Het zou in mijn geval meer interesse kweken als ze iets meer aandacht hadden besteed aan wat stikstofoxides zijn en waarom het slechts is dat een wagen er zoveel van uitstoot. Ook dat het artikel heel negatief wordt besproken terwijl er ook goede kanten zijn zoals dat Volkswagen zonder meer zeiden dat ze alle kosten gingen vergoeden. Maar als ze in dit artikel enkel bezig zijn over het aantal auto's en welke merken en automodellen er aangetast zijn vind ik vrij saai. Positief is dat ze probeerden geen alledaagse saaie titel te vormen, maar toch ook creatief zijn met zelf woorden te verzinnen naar de context toe zoals 'sjoemelsoftware'. Ook vind ik het fijn dat ze een extra link in het digitaal artikel hebben verwerkt waarover mensen met een 'besmette' auto alle informatie kunnen krijgen.

    29-09-2015, 22:05 geschreven door Niels Kennis  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.


    NMBS dient plan voor Antwerps voorstadsnet in

    • 10 september 2015 00:00
    • Dries Bervoet En Martin Buxant
    De lokale besturen van Antwerpen en de rand kregen deze week op een vergadering een eerste versie van de plannen voor het nieuwe voorstadsnetwerk.

    De lokale besturen van Antwerpen en de rand kregen deze week op een vergadering een eerste versie van de plannen voor het nieuwe voorstadsnetwerk.

    Een nieuw netwerk van openbaar vervoer rond Antwerpen zit in een stroomversnelling. Een ontwerpplan is voor het eerst besproken in de raad van bestuur van de NMBS.

     
     

    Antwerpen breekt samen met Brussel alle Europese filerecords. Een voorstadsnetwerk van openbaar vervoer wordt als een deel van de oplossing gezien om het verkeersinfarct aan te pakken. De komende jaren zijn in Antwerpen en in de rand ingrijpende werken gepland, met als hoofdgerecht de aanleg van de gecontesteerde Oosterweelverbinding. 'Het is de bedoeling om tijdens de werken, wellicht al in 2016, tegelijk te beginnen met de realisatie van de eerste fase van het voorstadsnetwerk', zegt een bron dicht bij het Antwerpse stadsbestuur. De lokale besturen kregen deze week tijdens een vergadering een eerste inkijk in het plan dat op de tekentafel ligt. Daarmee staat het ontwerp voor Antwerpen verder dan in de andere drie steden.

    Er is in het regeerakkoord afgesproken om, naar Brussels model, voorstadsnetten uit te bouwen in Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi. Het project kreeg de codenaam Angelic mee. Voor Antwerpen en Gent bestelde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een studie bij de spoormaatschappij NMBS. Die werd toevertrouwd aan een speciale stuurgroep. 'Maar het was nooit de bedoeling om opnieuw duur en tijdrovend studiewerk te verrichten', aldus een bron dichtbij het dossier. Er wordt onderzocht hoe de lijnen van de NMBS en die van De Lijn het best op elkaar aangesloten worden. Dat moet zo efficiënt mogelijk gebeuren, om de reistijden van 'deur tot deur' zo kort mogelijk te houden.

    Niemand wil het zo noemen, maar dat komt neer op een 'voorstadsnet light'. Dat is een gevolg van de saneringsoperatie bij de NMBS, die deze legislatuur 663 miljoen euro moet besparen. Bovendien wil niemand in dezelfde val trappen als met het Gewestelijk Expresnet (GEN), het Brusselse voorstadsnet. Dat is na jaren van vertraging nog altijd niet klaar en kampt met galopperende kosten, een gat van een half miljard euro om alle geplande werken tegen 2025 af te ronden. 'Het is niet de bedoeling om zoals in Brussel een apart treinnet te creëren door spoorlijnen te ontdubbelen. Er komt geen massa dure nieuwe investeringen in infrastructuur. Het plan is vooral in te zetten op een veel hogere frequentie van treinen op het bestaande netwerk en daarnaast de dienstregeling van de NMBS beter af te stemmen op de bussen en de trams van De Lijn, is te horen in regeringskringen. De beslissing om de tering naar de nering te zetten is ook ingegeven door een interne discussie tussen de NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel. Door de opgelegde besparingen is er bij de NMBS wrevel over het 'ondoordachte en verspillende investeringsbeleid van Infrabel'.

    Een belangrijk obstakel vormt een andere twistappel tussen de NMBS en Infrabel. De NMBS betaalt een infrastructuurvergoeding aan Infrabel om de treinen te laten rijden. Maar de NMBS kan alleen extra treinen inleggen als voor die treinen de rijvergoeding wegvalt, anders wordt het budgettair ondoenbaar voor de NMBS. Bij de NMBS klinkt het dat ze alleen wil betalen voor de extra kosten aan energie en personeel om meer treinen in de wijde regio rond Antwerpen te laten rijden. De rijvergoeding bedraagt 63 procent van de totale kostprijs van een treinrit, waardoor voor Infrabel stevig inkomstenverlies dreigt. 'Die discussie wordt een zeer zware dobber. De bal ligt in het kamp van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant', is te horen bij verschillende betrokkenen.

    Niet iedereen blijkt even gelukkig met de vergevorderde plannen in Antwerpen. Die veroorzaken een opstoot van communautaire koorts. Bij de PS worden grote vragen gesteld bij de timing. 'Het voorstadsnet in Brussel is nu nog altijd niet klaar, hoewel de oplevering beloofd was in 2012. Zou de NMBS niet beter al haar energie daaraan besteden, voor ze zich in een nieuw groot project stort?' Vanuit Franstalige hoek is er ook kritiek op het geld dat Antwerpen krijgt om zijn mobiliteitsproblemen aan te pakken. Luik eist compensaties voor de maatregelen die in Antwerpen genomen worden om de hinder tijdens de vele werken te beperken. Aan Vlaamse kant stuit dat op onbegrip, omdat Antwerpen de economische draaischrijf van het land is en ruim dubbel zoveel inwoners telt als Luik.

    De raad van bestuur van de spoorwegmaatschappij wil uiterlijk in december knopen doorhakken in het dossier.

    http://www.tijd.be/nieuws/archief/NMBS_dient_plan_voor_Antwerps_voorstadsnet_in.9674138-1615.art?ckc=1&ts=1441914896 

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dit artikel gaat over het voorstadsnet in Antwerpen. Aangezien Antwerpen samen met Brussel de Europese filerecordhouders zijn willen ze dus een voorstadsnet in Antwerpen invoeren zodat er dus minder files aan te pas komen. In het regeerakkoord was afgesproken dat ze de voorstadsnetten die ze gaan invoeren in Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi naar het Brussels model gaan vormen, maar ze willen geen herhaling van zo'n duur en langdurig project. Ondertussen is er een soort van rivaliteit tussen NMBS en Infrabel ontstaan doordat NMBS Infrabel ondersteunt en de infrastructuur vergoedt. Maar nu beslist NMBS dat ze alleen willen betalen voor de extra kosten waardoor Infrabel heel veel verlies aan kan lijden. Eind december worden de eindbeslissingen genomen waarbij het plan wel of niet wordt ingevoerd.

    Gecontesteerde = Protest / strijden tegen iets of iemand , in deze context betekent dit dus dat het gaat over de Oosterweelverbinding waar tegen is geprotesteerd.

    Legislatuur = uitoefening van de wetgevende macht.

    Saneringsoperatie = in deze context betekent dit dat NMBS een saneringsoperatie moet doen voor het voorstadsnetplan. Waarbij ze 633 miljoen euro moeten besparen dus dat ze oude spoorwegen of treinen verwijderen en ze vernieuwen.

    Ik ga akkoord met de auteurs van dit artikel aangezien er niet echt een bepaald standpunt is maar enkel feitelijke zaken. Ik zou het goed vinden als ze het voorstadsnetplan invoeren en er zo heel wat files minder zullen komen. Ook veel meer treinverbindingen om sneller en gemakkelijker op je eindbestemming te geraken. Zeker als ze het ook nog gaan configureren met DeLijn om zo gemakkelijker je op je bus te stappen. Als het gaat zoals in het artikel vermeld dan ga ik er volledig mee akkoord. Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer.

    Niels Kennis

    10-09-2015, 22:48 geschreven door Niels Kennis  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    (onbelangrijk)

    A12 in beide richtingen afgesloten na ongeval met bus

    door                                        

    A12 in beide richtingen afgesloten na ongeval met bus
    Foto: BFM

    De A12 was woensdagochtend ter hoogte van Aartselaar lange tijd in beide richtingen afgesloten na een ongeval met een bus van De Lijn in de richting van Brussel. Ondertussen is de rijbaan richting Brussel vrijgemaakt.        

    Ter hoogte van het kruispunt met de Guido Gezellestraat deed zich rond 7 uur een ongeval voor met een bus van De Lijn. ‘De bus reed in de richting van Boom/Brussel toen hij om een nog onbekende reden tegen de middenberm botste, kantelde en op de andere rijrichting kwam te liggen’, zegt Bruyninckx. ‘De bus had geen dienst op het moment van het ongeval, er waren dus geen passagiers aan bood, alleen een chauffeur. Die raakte gekneld en moest door de brandweer bevrijd worden.’ De man raakte lichtgewond.

    De toestand van de buschauffeur is niet ernstig. ‘Hij werd met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht’, zegt Eva De Wolf van De Lijn Antwerpen. De dienstverlening van De Lijn ondervindt ook geen hinder van het ongeval.

    De buschauffeur was op weg om aan zijn dienst te beginnen. ‘Hoe het ongeval precies gebeurde, is aan de politie om uit te zoeken. Mogelijk moest hij plots uitwijken voor een personenwagen en is de bus zo gekanteld’, zegt De Wolf.

    Bij het ongeval was ook een personenwagen, met twee inzittenden, en een motorrijder betrokken. De chauffeur van de personenwagen raakte lichtgewond. De motorrijder kreeg enkel een duw en kwam er zonder verwondingen van af. De brandweer, de MUG, de federale wegpolitie en de lokale politie kwamen ter plaatse.

    Kop-staartaanrijding E19

    Vlak na het ongeval met de bus is er echter ook een ongeval gebeurd op de E19 ter hoogte van Kontich in de richting van Brussel.


    (Dit artikel is heeft niet zo'n belang op mijn taak voor school, gewoon ter informatie voor de curieuze lezers onder ons.) 

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    10-09-2015, 21:51 geschreven door Niels Kennis  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 01/02-07/02 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 07/09-13/09 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs