ZEP Reflectie
Ik
beschouw mijn eigen bijdragen in een groepswerk vaak als minderwaardig aan de
anderen hun inbreng. Als ik mijn taak vergelijk met die van een ander, dan vind
ik de mijne steeds minder goed dan die van de anderen. Ik durf niet uit te
komen voor mijn mening, omdat ik vrees dat groepsleden deze niet goed zouden
vinden.
Hier
moet ik aan werken, dit kan beter, mijn leerpunt heet « omgaan met
drempelvrees, gebrek aan zelfvertrouwen ».
Een
master opleidings- en onderwijswetenschappen mag zichzelf niet onderschatten,
hij moet sterk in zijn schoenen staan en zijn goede ideeën moeten warm onthaald
worden door de samenleving.
Om
dit te bereiken is mij aanbevolen een swot-analyse uit te voeren op mezelf.
De
sterkte-zwakteanalyse is een bedrijfskundig model dat intern de sterktes en
zwaktes en in de omgeving de kansen en bedreigingen analyseert; op basis
hiervan wordt vervolgens de strategie bepaald. De Engelse term SWOT-analysis
wordt ook vaak in het Nederlands gebruikt en bevat de vier elementen: Strengths,
Weaknesses, Opportunities & Threats. Ook de Engelse term dekt echter niet
de gehele lading, aangezien het doel een strategie voor de toekomst is en niet
alleen een analyse van de huidige stand van zaken. SWOT wordt ook wel
uitgebreid tot SWOTI, waarbij de I staat voor Issues (Kwesties): de kwesties
vormen een belangrijk onderdeel van het model, aangezien ze de verbinding zijn
tussen de interne en externe analyse. Bron: wikipedia
Sterke
en Zwakke punten
De
sterke en zwakke punten zijn de kenmerken van de organisatie of het product.
Het gaat dus expliciet om de interne elementen.
Mijn
sterke punten
- Kritisch. Ik beschouw niet alles
zomaar als waar. In een humaan onderzoek heb ik het er altijd moeilijk mee dat
steekproeven gegeneraliseerd worden. Vaak stel ik me ook vragen bij de wijze
waarop men conclusies trekt uit een onderzoek.
- Opbouwend. Ik werk in een team mee
aan het bereiken van een gemeenschappelijk doel en waardeer eenieders inbreng.
- Gemotiveerd. Ik ben geïnteresseerd in
mijn studiegebied, en hoop een relevante bijdrage te kunnen leveren aan de
samenleving.
- Sociaal. Ik leef niet in een wereld
van boeken en academici, ik sta tussen de mensen en volg het debat aangaande
oow.
- Buiten studieobject. Ik kan mezelf
voldoende distantiëren van mijn studieobject.
- Veelzijdig. Ik heb een achtergrond in
het onderwijs en sociaal werk.
- Maatschappelijk engagement.
- Kan goed schrijven.
- Ben actueel bij.
- Grondig. Als ik iets doe, doe ik het
goed of helemaal niet.
Zwaktes
- In praktijk kleine achtergrondkennis.
Ondanks mijn theoretische achtergrondkennis, heb ik in praktijk nog maar weinig
ervaring met het voeren van humaan ondezoek.
- Academisch Frans en Engels. Een OOWer
beschikt over een uitstekende kennis van het Engels en het Frans.
- Traag. Iets grondig willen doen vergt
tijd.
- Tijdsnoot. Vaak kom ik in tijdsnoot,
dit komt omdat ik last heb van uitstelgedrag. Een betere studeerdiscipline kan
hierbij helpen.
Weinig
empathie. Ik kan me soms moeilijk inleven in andere personen hun gevoelens en
gedachten.
Kansen
en bedreigingen
De kansen en bedreigingen
zijn de ontwikkelingen, gebeurtenissen en invloeden waaraan de organisatie of
het product onderhevig is. Hier gaat het dus expliciet om de externe elementen.
Om dit op mezelf toe te passen heb ik nog een
beetje meer tijd nodig.
09-12-2011, 00:00 geschreven door N!colas 
|