De Antwerpse kunstenaar René Huybrechts (1951) AKA Neekes haalde de helden van hun sokkel, veldheren uit de klassieke oudheid, standbeelden uit Rome en Athene, patriotten van gisteren, rebellen van vandaag. Of ze een goede dan wel een
slechte inborst hebben, doet er niet toe. Wie zal daarover beslissen? Huybrechts tekende hen uit, in de glorie van hun monumentale gestalten. Op papier zijn ze twee meter groot, maar mochten ze opstaan, meten ze drie meter.
Ze dragen geen pantser, ze komen versteend uit het koele bad van de geschiedenis, uit een vertwijfeld moment van zelfreflectie. Soms ballen ze hun vuist, ze bedekken hun geslacht. Ze staren, ze dubben. Sommigen hebben geen oogballen.
The heart of the matter heet deze reeks
ontwortelende tekeningen, waarin Huybrechts met de tekenkunst, de
kunstgeschiedenis en de geschiedenis experimenteert. Tussen classicisme en
expressionisme. De voorstellingen vertegenwoordigen de wrede, verkrampte
schoonheid van de mens. Is er hoop? Een van de figuren verschijnt en lost weer
op in de materie, onder invloed van de veranderende lichtinval. Het licht is
sterker dan de materie. Het is maar hoe een mens de mens bekijkt.heet deze reeks ontwortelende tekeningen, waarin Huybrechts met de tekenkunst, de kunstgeschiedenis en de geschiedenis experimenteert. Tussen classicisme en expressionisme. De voorstellingen vertegenwoordigen de wrede, verkrampte schoonheid van de mens. Is er hoop? Een van de figuren verschijnt en lost weer op in de materie, onder invloed van de veranderende lichtinval. (getiteld: 'And We All Shine On' naar een zin uit 'Instant Karma' van John Lennon) Het licht is sterker dan de materie. Het is maar hoe een mens de mens bekijkt.
Bijlagen: we-all-shine-on-100X180.jpg (275.9 KB)
10-10-2011, 00:00
Geschreven door neekes 
|