In het 1ste leerjaar waren de knuffels van de leerlingen uitgenodigd in de klas.
Ze vertelden van wie ze de knuffel kregen, hoelang ze hun knuffel al hebben, wat ze allemaal doen met hun knuffel,...
De knuffels maakten kennis met elkaar en werden al snel hele dikke knuffelvriendjes.
We speelden toneeltjes samen en deden een knuffelcatwalk. Show gegarandeerd!
Knubbe vond het reuzefijn om zoveel nieuwe vriendjes te hebben.
Alle vriendjes samen met Kobes grote hondenknuffel.
Mathieu en Oona met hun berenknuffels.
Knuffelcatwalk ! Floor en Mathis met hun beren Tonnie en Beertje. Basil en Thor met hondje Blafje en Halvar. Iele met zijn knuffelkonijntje Rikje en Victor heeft een grote knuffel die ... Victor heet!
Het liedje van Ghostrockers zingen hoorde ook bij hun grote knuffelshow.
Het 3de leerjaar mocht spullen meenemen over hun hobby of vrije tijd. Erg leuk om eens andere hobby's te leren kennen!
Verder hebben we in dit thema ook onderzocht waarom we hobby's en vrije tijd nodig hebben, welke hobby's er zijn voor mensen met een beperking, of iedereen wel evenveel vrije tijd heeft,...
Het bleek dat niet iedereen evenveel vrije tijd heeft, want we hebben kennis gemaakt met Binta, een meisje uit Gambia. De school is bij haar om 14 uur gedaan. De reactie van onze leerlingen: ' Hé, dat is niet eerlijk!'. Totdat ze hoorden dat ze bij haar thuiskomst moest de was wassen met de hand, helpen in de groentetuin, koken, afwassen en opruimen.
Dus kwamen ze tot de conclusie dat wij eigenlijk niet hoeven te klagen als we een keer moeten helpen met de tafel te dekken of helpen met de afwas.
We speelden ook een uitbeeldspel met hobby's. Wat konden de leerlingen goed uitbeelden!
Hieronder zie je de foto's van de kinderen met hun hobbyspullen mee.
Met het 5de leerjaar hebben we het gehad over onze idolen en helden.
De kinderen moesten de idolen van de anderen raden en stelden daarna hun idolen voor aan elkaar.
We hadden heel wat verschillende soorten idolen in de klas!
We hebben een groepsgesprek gehad over de voor - en nadelen van beroemd zijn. Sommigen willen heel graag beroemd worden, anderen vinden het maar niets om beroemd te zijn en om aanbeden te worden.
Sommige mensen kijken zodanig op naar hun idool dat ze het voorbeeld van hun idool volgen en hun idool willen zijn. Maar het is niet omdat je idool iets slechts doet dat jij hem/haar moet volgen. Je hebt nog altijd zelf de vrijheid om te kiezen wie je bent en wat je doet!
We zagen ook dat je niet alles moet geloven wat ze in tijdschriften schrijven. Zelf mochten de leerlingen ook enkele roddels verzinnen bij foto's.
Hier zijn de idolen van de leerlingen uit het 5de leerjaar:
In het eerste leerjaar hebben we in zedenleer een klasmascotte: Knubbe.
In het Knubbeboek lees ik verhalen voor met als thema's: vriendschap, uitsluiten, respect, gevoelens, weerbaarheid,...
In het 1ste leerjaar vinden de leerlingen het altijd erg vreemd dat hun klasgroep in groepen wordt verdeeld en elk met een andere juf of meester mee moeten. Zedenleer, katholieke godsdienst, protestantse godsdienst en islamitische godsdienst, wat is dat allemaal?
Het eerste verhaal van Knubbe gaat hierover.
Knubbe heeft een allerbeste vriendin: Froezel. Ze doen alles samen want samen staan ze sterk en kunnen ze alles aan.
Tot er plots op de deur wordt geklopt: 'Tijd voor godsdienst en zedenleer', zegt de juf. Godsdienst en zedenleer, wat is dat nu weer? De ene groep moet mee met een meester, de andere groep met een juf. Knubbe moet mee met de juf, maar Froezel, waar is Froezel? Froezel moet mee met de meester.
Dat vindt Knubbe helemaal niet leuk, hij wil bij Froezel blijven. Dan legt de juf uit dat hun ouders kiezen of hun kinderen godsdienst of zedenleer volgen.
De juf van zedenleer heeft Knubbe een hand en hij mag naast de juf zitten. Het valt toch best nog mee zonder Froezel.
Daarna keren de beren terug naar de klas.
Froezel vond het ook leuk in godsdienst.
Ze spreken af dat ze toch nog beste vrienden blijven, zelfs al zit Knubbe in zedenleer en Froezel in godsdienst!
Hier zijn onze vriendjes samen met hun grote vriend Knubbe:
Kobe Thomas Kittiwin Mathieu Oona Floor Mathis Thor Basil Iele
1,2,3 ... START, we zijn er weer helemaal klaar voor!
Welkom terug op onze zedenleerblog!
Na twee maanden vakantie sta ik alweer te popelen om er samen met de kinderen een heel leuk schooljaar van te maken.
Het was dan ook een blij wederzien met mijn leerlingen en ook een heel leuke kennismaking met heel wat nieuwe gezichtjes.
Wat is nc-zedenleer?
Niet-confessionele zedenleer is een levensbeschouwing die niet steunt op een godsdienst. We hebben geen heilig boek waarin staat hoe we ons moeten gedragen. We gaan zelf op zoek naar waarden en normen zoals: eerlijkheid, verdraagzaamheid, solidariteit, creativiteit, gelijkwaardigheid,.. Een eigen mening is hierbij heel belangrijk, zonder een ander hiermee te kwetsen!
We vertrekken niet vanuit een verhaal uit de bijbel, maar vanuit bijvoorbeeld: een krantenartikel, een inleefspel of rollenspel, een prentenboek, een videofragment,..
Het allerbelangrijkste is dat de kinderen helemaal zichzelf kunnen zijn tijdens de 2 uurtjes zedenleer. We bespreken heel wat persoonlijke thema's, waardoor we echt wel een band opbouwen. De kinderen zijn met al hun kleine en grote problemen welkom bij mij. Samen proberen we zoveel mogelijk te helpen, zodat alle kinderen zich kunnen ontplooien en zich helemaal goed in hun vel kunnen voelen.
Hier zijn ze dan: de
FANTASTISCHE,
COOLE,
TOFFE,
LEUKE,
FLINKE,
sterren die jullie op deze blog zullen kunnen bewonderen!
Veel groetjes,
Juf Marlies
Het 1ste leerjaar van de Hoogstraat: Thor, Basil, Victor, Iele, Mathis en Floor. Het 2de leerjaar van de Hoogstraat: Mira, Tibe en Timothy Het 3de leerjaar van de Hoogstraat: Liesel, Bram, Ilke, Manou en Alyssa. Het 4de leerjaar van de Hoogstraat: Amélia, Zenna, Colin, Keano, Evi en Elise. Het 5de leerjaar van de Hoogstraat: Ute, Annisa, Emma, Sjoukje, Oona, Anouk, Matteo en Lowie. Het 6de leerjaar van de Hoogstaat: Quillian, Mette en Ethel Het 1ste leerjaar van de Goudenregenstraat: Mathieu en Oona Het 3de leerjaar van de Goudenregenstraat: Egon en Nicolas. Het 4de leerjaar van de Goudenregenstraat: Daan en Yorben. Het 1ste leerjaar van de Kweekstraat: Kobe, Tomas en Kittiwin. Het 2de leerjaar van de Kweekstraat: Rihanna