Inhoud blog
  • Welkom beste lezer
  • Italie : Campania - Apulië 20 maart : Pompeï
  • 21 maart : Hercules en zijn nalatenschap
  • 22 maart : Musea en kerken
  • 23 maart : Van alle markten thuis
  • 24 maart : Van velden en ondergronden
  • 25 maart : Poseidon, Neptunus, Hera, Xeres, Athena
  • 26 maart : Amalfi nog niet zo mal ni
  • 27 maart : Maartse buien
  • 28 maart : Matera, inde miezer, maar warm in ons hart
  • 29 maart : Matera in de zon nog warmer in ons hart
  • 30 maart : Zalig flaneren aan de Ionische Zee
  • 31 maart : Lecce, barokke pracht
  • 1 april : Alberobello ......Bello...Bello...Bellissimo
  • 2 april : Een mooi spel.....Monopoli
  • 5 april : nog altijd niet van god los
  • 3 april : 8 x 8 : oneindig 4 april : Dan rusten wij
  • 6 april : Op weg naar huis
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    napels en zuid-italië
    la bella Italia
    15-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom beste lezer

    Beste lezer

    Op deze blog vind je het dagboekverslag van onze reis door Zuid-Italië.

    La Bella Italia.

    Hoogtepunten : Napels, Pompei, Paestum, Matera, Alberobello en nog zoveel meer.

    Hopelijk vind je het fijn.

    Beste groeten

    Joos en Frieda


    15-04-2019 om 16:35 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Italie : Campania - Apulië 20 maart : Pompeï


    Italië : Campania - Apulië 

    20 maart : Pompei

    51 jaar geleden. Paasvakantie. Rome-reis college. Warm weer. Verwondering. De lange rechte straten van kasseien met flankerende grote huizen. Details verloren in herinneringen.
    De volk-jeugd-verheffing door de vrijwillige leraren. Cultuur zouden ze ons bijbrengen. Hoe majestueus het Romeinse rijk wel was. Welk hoog beschavingspeil. Enkel natuurkracht bracht vernieling. Spuwende Vesuvius. Lava, modder, hitte, verstikkende dampen. Schoon en gruwelijk.
    De overblijfselen ongenaakbaar schoon, zegt mijn herinnering.

    51 jaar later. Ik merk hoe vaag herinneringen zijn. Vele verloren herinneringen. Wel de rechte straten. De grote kasseiblokken. De grote flankerende huizen. Maar er is nu zoveel. 
    Casa's alom. Hetzelfde patroon verborgen achter die grote voorgevels. 
    Casa's met verbluffende muurschilderingen, met altaren voor de huisgoden of mythische figuren zoals Achilles...beelden zoals van een Faun  ......Casa's van de rijke mensen. 
    Theaters...Groot theater. Klein theater. Amfitheater. Voetbalstadia avant la lettre.
    Tempels ..... Isis . Apollo. Jupiter. 
    Thermen ..... Centrali( enkel mannen) ..Stabiae....van het Forum.
    Bars met heuse marmeren togen waar drank en eten geserveerd werd.
    Wasserettes om te wassen en stoffen te kleuren. Blootsvoets stampend in water en kamelenplas.
    Oefenvelden voor gladiatoren ... Kazerne .. Paelestra grande( grote sportzaal)
    Ondergrondse zuilengangen om rustig te wandelen en te kouten.
    Het machtige rechthoekig forum : centrum van debat, cultuur, politiek, sociaal leven.. heiligdommen aan elkaar geregen ( Vespasianus, Jupiter, de Laren) de viswinkel,  Macellum, de wolmarkt van Eumachia, de handelsbeurs Basilica.

    Dit alles zullen onze leraren wel verteld hebben.... 
    Maar zeker niet, ook al was het al 1968 het volgende :
    Op de straatstenen staan richtingsaanwijzers. Opstaande piemels die de weg wezen naar huizen van plezier. Sexplezier. De wolvinnen was de naam van zo'n huis ..Lupanare. Daar zijn wij zeker toen niet binnengeweest. Want de standjes die in fresco's boven de diverse genietkamertjes zijn afgebeeld spreken tot de verbeelding en van sommigen , moet ik toegeven, zou ik niet weten hoe ik er moet aan beginnen.
    Maar dit is niet alles. Priapus met zijn fallus is overal tegenwoordig. Je zou er priapisme van krijgen. En dat moesten onze leraren zeker toen vermijden. Erotische afbeeldingen overal aanwezig. Er werd toen zedig over gezwegen.

    Je moet er vijftig jaar ouder voor geworden zijn.

    15-04-2019 om 10:31 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 maart : Hercules en zijn nalatenschap


    21 maart : Hercules en zijn nalatenschap

    Ercolano, de stad. De oude stad Herculaneum.
    De legende vertelt dan hercules deze stad gesticht heeft. Ze draagt nog altijd zijn naam. 
    De rijke Romeinen kwamen hier in die tijd luieren aan de zee met zicht op de nabije Vesuvius. Dus riante woningen als buitenverblijven werden door de lavastroom met een extra dikke laag bedekt. Vandaar dat hier alles zo goed bewaard is gebleven. De oude stad ligt in een oksel van de moderne nieuwe stad. Deze kom bereik je via een brug die als een halve maan rond de archeologische vindplaats gemaakt is. Wij aarzelen want Mussolini heeft deze brug laten aanleggen. Het hoeft niet te verwonderen want de dictators van de twintigste eeuw spiegelden zich graag aan de antieke heroïsche oudheid. Dictators lijken op keizers. Ook in onze contreien bezigen sommigen nu nog graag beelden en woorden uit de oudheid. Nihil nove sub sole.
    Van op de brug zie je stad volledig liggen.
    Zelfde indeling van huizen, de casa's, zoals in Pompei. Fresco's, mozaïeken van het fijnste soort. Ook achteraan kleine altaren voor de huisgoden, de beschermers. 
    Maar ook verhaaltjes: het huis van Argos.  Hij die Io, de minnares van Zeus, ziet als een koe.
    Een heiligdom voor de nog toen levende Augustus door twee vrijgemaakte slaven gebouwd als dankgeschenk. Hercules, Juno, Minerva  sieren de muren. 
    Thermen met twee afdelingen m/v. Een kleedkamer, een badplaats voor koud water,  een badplaats voor lauwwater, een badplaats voor warmwater en een soort  sportzaal( palaestra). Mozaïekvloeren met afbeeldingen van dieren.
    Een casa met houten authentieke deuren. Een verkoold bed.
    Een casa met een pers met houten schroeven.
    De winkel/ bar van Neptunus en Amphitrite. De toog staat er nog. Schappen voor de wijnkruiken.
    Achteraan een mooie fresco van het huwelijk van beiden. Het is er gekomen dankzij een dolfijn. De god van de zee zag met verliefde ogen  Amphitrite op het strand. Zij zwom verlegen weg, gelukkig dat ze op de rug van de dolfijn teruggebracht werd naar Neptunus. Ook geluk voor ons zo mooie overblijfselen.
    Priapus is er weer bij, maar minder nadrukkelijk dan in Pompei.
    In casa bakkerij zien wij de molensteen nog staan. De ezels moesten het graan tot bloem malen door rondjes te trekken. De slijtage op de vloer getuigt.
    De gymzaal en zwembad van 35 meter het zgn Palaestra getuigt dan weer van een een gezond lichaam in een gezonde geest.

    Wat Hercules niet kon was het dak op de Vesuvius houden, het moet een gigantische uitbarsting geweest zijn. Wij rijden op zijn flanken naar boven.
    Het laatste stuk kan niet anders ( gelukkig maar) dan te voet. De krater is een open wonde met hier en daar lichte  dampen. Een schoorsteentje. Een sigarettendampje.  Wij rapen wat verkoolde lavasteentjes.
    Wij wandelen tot het hoogste punt. Blijven verwonderd over zoveel  natuurkracht. Het is nu eens de natuur die verwoestend uitgehaald heeft. Toch nog een peulschil tegenover wat dictators aangericht hebben.

    Wij hebben een gesluierd zicht op de baai van Napels en Napoli zelf.. William Turner zou het zo kunnen schilderen. Gesluierde schoonheid. De machtige baai.
    Daar zullen wij vannacht slapen. Wij komen de stad binnen langs een zeer groezelige weg. Vuil, putten in de weg, vuilnis opgehoopt. En op de koop toe menselijke ellende. Straatmadelieven die zich aanbieden. 
    Wij moeten een paar keer slikken. Onze camperplaats is hier niet ver vandaan. Aan de rand van de stad. Wij worden vriendelijk ontvangen en dit geeft ons vertrouwen om de stad morgen te verkennen.

    15-04-2019 om 10:24 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 maart : Musea en kerken

    22 maart : Musea en kerken

    Maar vooraf gevloek omdat wij van het kastje naar de muur en terug gestuurd werden om bus/metro ticketten te kopen.

    Het archeologisch museum van Napels is een klasse apart.
    Wij kunnen alle huizen in Pompeii en Ercolano aankleden met wat wij hier zagen.
    Het was de juiste keuze om eerst de sites van P. en E. te bezoeken.
    Veel van wat wij niet zagen is in dit museum terug  te vinden. De aankleding van de Romeinse huizen moet wonderbaarlijk geweest zijn.
    Het rood, het blauw, het zwart, de versiertekeningen als bepleistering van de muren, verblindend. De fresco's subliem.
    De mozaïeken zo fraai. Portret of landschap, mens of dier, dier of vis, alles levensecht. Alle steentjes vallen in elkaar. Wellustig leefden die Romeinen in een sfeer van schoonheid. En dat dit ook "geheime kamers" meebracht, heeft de latere beschaving heimelijk gemaakt. Voor de Romeinen was een fallus een teken van gezegende vruchtbaarheid. Het mocht getoond worden. In alle toonaarden. Om fikse exemplaren te bewonderen, raden wij iedereen aan om dit museum te bezoeken.
    Sexshop ten top.  Variatie in standjes. De Romeinen lieten alles zien, zelfs bestialiteiten. Zelfs een geit met een sik. Het  zal heden ten dage niet meer waar zijn, toch niet in het openbaar.
    De familie Farnese heeft rijkelijk geïnvesteerd in borstbeelden van de keizers. Wij laten de Caesar en Tiberius niet onvernoemd. 
    Grandioos, met kop en anderen met kop en lijf. Ook de dames bleven niet achter. Maar geef toe, Hercules is ongenaakbaar ook in zijn rustende stand. Twee jongenlingen doen op een elegante manier aan sport. 
    Wij zien twee strijders voor de vrijheid met hun vuist in de hoogte. Sierlijk en vastberaden. 
    De danaïden, vrouwelijke elegante schoonheid.
    En plots begrijpen wij dat alle schilders en beeldhouwers de klassieke oudheid als vertrekbasis moeten bestuderen. Was alle schoonheid toen al niet geëtaleerd?
    En aan de schoonheid kwam geen einde. De gesluierde Kristus in Capella san Severo was levensecht. Alsof de wind nog de rimpels van de sluier en de sprei van het bed deed golven. Jezus ingetogen onder de sluier. Meer dan onze hoed af voor kunstenaar Sammartino. 
    Trouwens ook de andere beelden overrompelden ons. Raimondo de Sangro zorgde voor dit alles. Hij was van alle markten thuis. Hij maakte o.m. van twee lijken aanschouwelijk versteende bloedsomlopen. Anatomische machines, zei hij. De paus zag dat zo niet zitten. Excommunicatie.
    Wij kuieren in smalle straatjes en gaan van kerk tot kerk. De statige Duomo. De rijzende gotiek van San Lorenzo. 
    Het Complesso di San Lorenzo gebouwd op Griekse en Romeinse grondvesten. Een ondergronds dorp in zijn volle glorie met de Romeinse Cordo met winkeltjes, bakkerij,wasgelegenheid.....bars.. En de Griekse waterleidingen.
    Ondertussen hebben wij wel genoten van koffie en gebak op de Piazza Bellini en met een goedkeurende blik Dante gegroet op zijn ovale en drukke Piaza Dante.
    Het is zonnig en alles bloeit open.

    15-04-2019 om 10:22 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 maart : Van alle markten thuis

    23 maart: Van alle markten thuis

    Vroeg uit de veren, wandelen op de (vroeg) markt. Aan de Montecristo staan  fruit-en groentekramen in stapelverdiepingen mooi uitgestald. De viskramers houden hun vis ijsgekoeld of laten kleine coquilles nog in water spartelen. De rijkdom van de zee fris gepresenteerd. Laten wij de zeeën proper houden. Leve(n) plastiek vrije zeeën.
    En wij stegen met een zucht en met de Funicolare of het kabelspoor hoog naar boven in Vomero. 
    De chique wijk met brede straten. In een park begeven wij ons naar de Villa Floridana. Een droom residentie. Ze staat nu vol met een collectie keramiek uit alle werelddelen. Top. Maar nog meer top is het uitzicht op de baai van Napels. 
    Capri gesluierd in zee. En wij zingen : " Capri c'est fini et c'est à dire que c'est le fin de mon première amour"
    Niet getreurd wij stappen fluks naar ons volgend hoogtepunt. Kartuizerklooster San Martino. De patroonheilige van de bedrogen echtgenoten.( Capri, c'est ....).
    De barokke schoonheid kan soms juist niet te overdadig zijn en is dan schoon in al zijn grootsheid. De kerk, de kapittelzaal, de sacristie vloeren om van te snoepen, fresco's om van te likkebaarden, kasten met fijn inlegwerk blinken. Kerststallen in wonderbaarlijke overdaad, het kerkhofje omzoomd met doodshoofden, de adembenemende kloostergang omringd door Dorische zuilen; kunstwerken in de vertrekken, devoot, maritiem, stadsgezichten.
    En weer panoramisch, de baai.

    En nog meer van dat fraais in die baai vanuit de hogergelegen burcht Sant'Elmo. Een oninneembare vesting van kolossale afmetingen.
    Wij zien vanop de vestingmuur het eiland  Procida liggen en dromen  weg bij de film Il postino die daar opgenomen is. Wij eren even Pablo Neruda.
    Wij zien het eiland Ischia liggen en denken met een warm hart aan Elena Ferrante haar boek "De geniale vriendin" en aan Lenu die naar Ischia gestuurd werd. De televisiereeks heeft ons ook sterk beroerd. 
    De kapel van Sant' Elmo op het dak van de burcht is weer een pareltje. Evenals het museum van schilderkunst 1910-1980.
    Langs een grandioze trap zigzaggen wij naar beneden. 400 monumentale trappen. Magnifieke uitzichten op baai en stad. Alleen jammer dat er zoveel vuiligheid achtergelaten wordt. En het moet ons van het hart Napels is een vuile stad. 
    Wij zoeken troost in een gefrituurde pizza, plaatselijke specialiteit. Fernanda prepareert de pizza in haar kamergrote huis. Op een bankje buiten smullen wij. Binnen zijn er geen tafeltjes, kan ook niet, zo piepklein is haar keukentje. Dit is uitstervende authenticiteit. Fernanda met haar witte schorten is de vriendelijkheid zelve.
    Plots worden overspoeld door de massa in de Via Toledo en het zal zo druk blijven op de piazza Plebiscito( Palazzo Reale , theatro San Carlo), op de promenade langs de baai, tot aan het Kasteel van het Ei. ( Castel dell' Ovo). De legende gaat dat Achilles hier een gouden ei in een karaf heeft achtergelaten en zolang dat ei niet kwijt geraakt  zal Napels blijven bestaan. Het Ei wordt bewaard in dit kasteel. Dat is weer iets anders dan het Ei van Columbus.
    Tussen al dat geweld door verstillen wij nog op twee plaatsen : Palazzo Zevallos Stigliano ( eigenlijk een huis van een Vlaamse  man, Vandeneinde, handelaar en bankier, rijk geworden in Napels, en kunstschatten op zolder gestapeld. Rubens, Van Dijck, Ribera en ook Caravaggio. De legende van de heilige Ursula superieur weergegeven. Alsof het licht uit de schilderij springt.
    Galleria  Umberto boven de vier verdiepingen een imposant glazen dak.
    Het is in kruisvorm.  En in het midden is er een gigantische koepel,ten hemel, gedragen door vier engelen. Wij genieten van onze koffie.  
    Wij zien de beelden van de verfilming van De ideale vriendin voor onze ogen. De communist Gennaro, vriend van Lenu, die hier slaags geraakt met de hautaine stadsjongeren die spuwen op de onwennige jongeren van de stadsrand. Ook  de piazza Plebiscito wordt daarna het tafereel van een gevecht. De bourgeoisie deelt de lakens uit. Nogmaals, hoeveel snaren dat Elena Ferranta bespeelt en die ons raken.

    15-04-2019 om 10:21 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 maart : Van velden en ondergronden


    24 maart : Van  velden en ondergronden

    Een metrotrein naar de flegreïsche velden. Campi flegrei.
    Solfatara. Een solvertje ontstoken. Eeuwige dampen. De god Vulcanus is hier naar de oppervlakte gekomen. Boos op de aarde is Hij diep weggezakt en spuwt hij verwensingsdampen. 
    De site is afgesloten. Wij wandelen aan de rand naar boven. Wij zien de zwaveldampen opborrelen in een dor witachtig landschap. De rotte eieren ruiken wij niet. Wij klimmen naar een uitzichtpunt...bellevue.. Belvedère.

    Het dalen is makkelijker naar het amfitheater Flavius. 
    Onze woede is groot.
    Het derde grootste amfitheater van Italië is onderkomen. Een paar vloeken ontsnappen spontaan. Zwavelzuur. 
    Gelukkig zijn de ondergrondse gewelven bijzonder goed bewaard. Twee verdiepingen. De Afrikaanse dieren ( op weg naar Rome) werden hier een eerste keer opgevoerd. Met een kooilift naar boven getakeld. Blijkbaar werden er ook zeeslagen nagespeeld door een ingenieus waterhoudingssysteem. 
    Een troef die nauwelijks uitgespeeld wordt. 

    Wij dalen af naar de haven. Wij zijn in Pozzuoli. Hier is de aarde onstandvastig. Ze kan op en neer gaan door de dunne aardkorst. Geologen noemen dit Bradyseïsme. Een wijk Rione Terra is in1970 volledig ontruimd en daardoor zijn er weer archeologische vondsten gedaan. De wijk is nu gemoderniseerd. De kerk is een pareltje van moderne architectuur aangebouwd aan de oorspronkelijke resten van de kerk.
    Wij struinen met veel volk( het is een zonnige zondag) aan de haven. En per toeval vallen op een puik restaurantje,  genoemd in de Trotter, la Taverna del Mare. Onze antipasti bestaat uit zes ( ruim bemeten) tapa's van zes verschillende vissoorten. Nog een speciale spaghetti ( dikke platte pieren) à la vongolé. Zo eet je ze thuis niet.  En nog lekker dulce-taartje als afsluiter. En dit tegen een zeer, zeer schappelijke prijs. Water en wijn erbij. En dit zonder water in onze wijn te doen, overheerlijk.
    Een weetje : Sophia Loren is hier geboren. Prompte Dame, waar vroeger onze ogen van duizelden. 
    Wij wandelen verder op de zeepromenade met de zalige zon als metgezel . Een treintje brengt ons terug naar Napels, waar wij ondertussen de metro als onze broekzak kennen. 
    Wij gaan ondergronds Napoli Sotteranea. De Romeinse aquaduct van augustus. (170 km lang)  Nauwelijks voor te stellen wat hier ondergronds aan zalen, cisternen te zien is.  Machtige ingenieuste bouwwerken. Omgeven door tempels en een amfitheater. Dienstig in tijden van oorlog en andere barre tijden als onderkomen, schuiloord.
    Het is donker als wij onze kop terug bovensteken. Weer voldaan en goed moe huiswaarts.

     

    15-04-2019 om 10:20 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 maart : Poseidon, Neptunus, Hera, Xeres, Athena

    25 maart : Poseidon, Neptunus, Hera, Xeres, Athena

    Paestum. Zoveel schoonheid zie je zelden.
    Zonder overdrijven de tempel van Neptunus/Poseidon is de mooiste die wij in ons leven gezien hebben. Niet in Rome, niet in Sicilië, niet in Jordanië, niet in  Frankrijk... Neen, Paestum steekt ze allemaal naar de kroon.
    Intact, zonder tierlantijnen Dorisch, geometrisch strak, perfecte eenheid...overrompeld. De perfecte gulden snede (2/5) 24 m op 60m.  De buitenste zuilen een beetje naar binnen gebogen om een perfect harmonisch perspectief te behouden . De frontons zijn nog nagenoeg intact.
    Is dit de bakermat van onze roots?!?! Woorden schieten tekort,
    De Grieken, de Romeinen.....het doet er niet toe hoe ze hun goden noemden.... Maar ze werden vereerd op een sublieme wijze.
    Ook de twee andere tempels laten ons tenvolle genieten.
    En dan spreken wij nog niet van de ganse site. De Via Sacra met de woningen van stedelingen. Woningstructuur zoals wij zagen in Pompeii.
    Het grote forum met het macellum, het zwembad, de thermen, het theater, de Griekse politieke arena het zgn. Ekklesiaterion.
    Wij wandelen twee keer deze stad rond omdat wij er niet genoeg van krijgen.
    Wij zijn de goden dankbaar voor zoveel schoonheid.

    15-04-2019 om 10:19 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 maart : Amalfi nog niet zo mal ni


    26 maart : Amalfi nog niet zo mal ni

    Treintje/ bootje. Van Paestum naar Salerno met de trein. Afgeladen vol. Mensen naar hun werk. Een vruchtbare vlakte met ( plastiek) serres vol met lekkere groenten.
    Wij vinden direct de aanlegsteiger om naar Amalfi te varen. Geen woeste baren, wel een goed bougerende boot. Wij zien de dorpen in de vouw van het gespleten rotsgebergte. De Amalfitiaanse kust is er om bekend. Nauwelijks vooruit te komen met de auto. Op smalle afgrondbanen slingeren de wegen naar beneden en boven. Met de boot hebben wij zicht op de dorpen die aan de zee likken in de spleet van de rots.
    Na een halfuur klikken de fototoestellen sneller. Amalfi, mooi met zijn gouden kathedraal, klimt omhoog tegen de berg. 
    Amalfi is tot de negentiende eeuw niet bereikbaar geweest over land, enkel langs de zee. Aangewezen op de zee.
    Amalfi maakte van de beperking een deugd. Het werd een zeemogendheid en de invloed werkte tot in Constantinopel. Klein maar groot in daden. Eèn van de oudste handelsstaatjes die Venetië en Genua voorafging. Zeerecht voerden zij in. En ze vaarden ook op kompas (dat zij, de Amalfieten, bij hoog en laag als hun uitvinding beschouwden - maar niet met deze - het  waren de Chinezen). 
    Groene en gele pannen op de klokkentoren. Sint André, de patron hier, wordt op een barokke wijze eer aangedaan.
    Twee versierde zuilen van Paestum staan hier te blinken in het koor van de kerk. (Wie de macht heeft, rooft.)
    Wij stijgen met een lift naar een uitzichtpunt. Schitterend zicht op de zee op strakblauwe hemel en op het stadje. Wij dalen door de smalle steegjes( geen auto kan hier komen) naar het centrum en zoeken het eetadresje van onze vaste gids, den Trotter. Il mulino is gesloten.
    Wij gaan op advies van een local op zoek naar  Da Memè, even buiten de toeristische drukte. Wij eten verrukkelijk op een rustige plek. Een adresje voor den Trotter.
    Voldaan varen en treinen wij terug naar Paestum. Wij lopen naar de camping langs de indrukwekkende ommuring van de onbeschrijfbare mooie stad, Paestum.

    15-04-2019 om 10:18 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 maart : Maartse buien


    27 maart : Maartse buien

    Wij plannen om de via de binnenwegen door een landschap van werelderfgoed te rijden. De dorpen liggen op een hoogte of dan weer verweg in het dal. De landschappen variëren van groen naar dorre gesteenten. Grillige bergen, pastorale dalen.
    Teggiano is zo een rotsdorp. Het uitzicht 240° graden genieten.
    De straatjes zijn niet gemaakt voor onze auto ( een spiegel dichtgeklapt). Het dorp is nog niet in toeristenmodus en het kille weer draagt er toe bij dat ons zomers vakantiegevoel moet wijken.
    Padula staat op het programma. Een klooster, werelderfgoed. Onze mond valt open van verbazing. De heilige Laurentius mag trots zijn op de paters die dit voor hem hebben gebouwd. De kerk met ingelegde koorstoelen, cederhouten deuren. Je komt van de ene binnenkoer naar de andere omzoomd met zuilen
     De grote keuken( met een reuzegrote openaardschouw)  betegeld met het mooiste aardewerk. Wij eindigen op een spectaculaire kloostergang met de ontelbare cellen op twee verdiepingen met een "marsveld" als middenplein. Het persectiefzicht van het hogergelegen stadje Padula is meer dan een postkaart waard.
    Ondertussen is het guur geworden. De dreigende wolken lossen hun regen. Wij riskeren niet de bergpasjes en de slingerende wegen en zetten koers op de snelwegen naar Matera. 
    In de guurheid naar de schoonheid, maar die blijft nog verborgen.
    De camperplaats vinden wij vrij snel. Handig en verzorgd maar aan een drukke baan.

    15-04-2019 om 10:16 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 maart : Matera, inde miezer, maar warm in ons hart

    28 maart : Matera, in de miezer, maar warm in ons hart

    De wind is guur. Het miezert. Geen weer om de Europese culturele hoofdstad 2019 te bezoeken. 
    Unesco riep Matera uit tot werelderfgoed in 1993. Wel honderd grotkerken en duizend grotwoningen. Carlo Levi had de mensonterende levensomstandigheden aangeklaagd. De mensen die samen met hun dieren( paard, ezel, varkens, kippen..die gaven warmte ) in de grotwoning woonden.  Het was ongezond. De Moderne tijd en de regering greep in. De mensen werden in de jaren vijftig tot '68 verhuisd naar flatgebouwen in het nieuwe Matera.  
    De mensen misten hun sociaal weefsel en keerden heimelijk en met heimwee terug. De Regering was echter onverbiddelijk. De grotten werden vergeten. Gelukkig was er de Unesco. Terug leven in de stad.
    Ze is gebouwd op een plateau van tufsteen. Twee "amfitheaters" langsheen een diepe ravijn. Daarin werden grotten gemaakt. Woning boven woning trapsgewijs. Twee Sassi's. En zoals dat in gans de wereld gaat , de edelen wonen bovenaan, het werkvolk onderaan. En toen de predikers van de Heer de intrede deden, werden er kerken ten toon gespreid. Rotskerken. "Chiese Rupestri". En ja, wij bezoeken die nu graag en bewonderen de resterend fresco's. Geen kerk ontsnapt aan onze aandacht. De Chiesa de Purgatorio is wel een specialleke. Skeletten en schedels tooien de kerk. De contrareformatie op zijn best. Weet dat iedereen gelijk is in de dood en dat je beter naar het rijk der Hemelen gaat.
    Het nationaal museum in het Palazzo lanfranchi biedt beschutting tegen gure wind en miezer. Carlo Levi verwarmt ons. Mooie schilderijen.. Portretten, stillevens, landschappen ....Maar vooral zijn grote muurschildering van de grotbewoners en hun verhuis naar een beter leven. Deze muurschildering stond centraal in de wereldtentoonstelling  van 1961 in Turijn. Een aangrijpend beeld van mensen in ellende in hun grot en het verdere beeld, de hoop op een beter leven.
    Wij lopen in de eerste Sasso, Caveoso, door smalle straatjes, trap op trap af. Telkens een ander beeld van de gestapelde grotwoningen. Dichtbij of een totaal zicht. Ook de overkant van de ravijn is indrukwekkend. Stijl met rotsgaten. Diep beneden loopt een riviertje.
    Wij bezoeken een grotwoning. Alles is er zoals wij in Bokrijk een boerenhuisje kunnen bewonderen. Alleen er is ook plaats voor de dieren.
    Het alaam, het bed, het weefgetouw, het spinnenwiel, de opbergkasten....het doet ons denken aan onze gelukzalige jeugd... Langs het tuinpad van mijn vader.
    Eèn opmerkelijke zaak : er is een ingemaakte regenput. Een gat in de grond, daarnaast een emmertje om water te scheppen uit het waterreservoir. En het water kon niet tot in de grotkamer komen want er was een afvoerbuis die het water kon laten weglopen als het hog water werd. 
    Alles bij de hand. En in zo'n grot is er ook altijd een constante temperatuur. Daarnaast was er ijskelder waar men de sneeuw optastte. Kerken met de fresco's. Wij proberen de heiligen te lokaliseren en zien ook veel schitterende annunciaties. Annunciaties is trouwens ook een mooie dichtbundel van Stefan Hertmans.
    Is het guur buiten, de warmte is toch ons hart. 
    Door het labyrint zoeken wij ons weg naar het  Trotter- restaurantje Pico.  La Mamma Enza is er blijkbaar niet. Maar de antipasti zijn verrukkelijk en ze blijven maar komen. Acrobaleni di Sapori, zeggen wij tegen de garçon en hij lacht dankbaar. Inderdaad een regenboog aan smaken. Het hoofdgerecht zijn hun pastaspecialiteiten. De wijnen primitivo en aglianico zijn heerlijk. En de afsluiter de digestief Amaro lucano is als een engeltje die.......
    Wij verkennen de tweede Sasso, Barisano. Laat ons verdwalen door de straatjes, ik heb wel een vrouwtje naar mijn zin en omgekeerd ook.
    Wij komen in een winkeltje/ atelietje van een pottenbakker. Hij maakt de typische ( vogel) fluitjes die men schenkt bij het huwelijk.
    Wij kopen een geschenkfluitje voor Nelle en Pieter die trouwen op 13 april.
    Morgen willen wij nog van dat. Dit is wereldklasse en daar willen wij van genieten.

    15-04-2019 om 10:15 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 15/04-21/04 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs