Inhoud blog
  • EEN NACHTMERRIE GENAAMD FORTIS
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    EEN NACHTMERRIE GENAAMD FORTIS

    14-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN NACHTMERRIE GENAAMD FORTIS

    Wie dacht dat de onfrisse verhalen bij Fortis (nu AG Insurance en BNP Paribas) alleen maar draaien rond de graaicultuur bij topfiguren, het negeren van de aandeelhouders en het gesjoemel met de scheiding der machten, heeft het verkeerd voor. Ook in zijn relaties met gewone klanten wordt de bank/verzekeraar niet gehinderd door enig schaamtegevoel.

    Nemen nu het pensioensparen. Jaren geleden heb ik een levensverzekering afgesloten om zo mijn pensioen een beetje aan te vullen. De laatste jaren zijn de premies echter fors gestegen – onbegrijpelijk fors naar mijn mening. Als de premie plots verdubbeld wordt, schrijf ik naar Fortis om uitleg. Die krijg ik ook: het heeft allemaal te maken met de indexatie. Maar hoe de premie berekend wordt, daarover laat Fortis niets los. Ik wil er meer over weten en stap met mijn polis naar het bankagentschap in mijn buurt. Daarmee volg ik de raad op die op de website van Fortis wordt gegeven: “Uw kantoordirecteur of adviseur is uw vertrouwenspersoon. Logisch dat u uw vraag of probleem allereerst aan hem of haar voorlegt.”

    En ja hoor, na amper enkele dagen krijg ik een e-mail van mijn agentschap. De verantwoordelijke heeft overleg gepleegd met de dossierbeheerder in Brussel en bevestigt dat ik de betaling van mijn premies kan stopzetten. Op welk eindkapitaal ik dan recht heb, wordt klaar en duidelijk in de e-mail vermeld. Voor alle zekerheid bel ik nog eens met het agentschap en stuur aansluitend een e-mail dat ik met de gewijzigde voorwaarden instem. En of Fortis mij alstublieft een aangepaste polis kan bezorgen?

    Die polisaanpassing laat op zich wachten, maar ik maak me daarover geen zorgen, want alles staat toch al op papier. Na drie maanden valt de langverwachte polis in de bus, maar de bedragen liggen fors lager dan wat mij was voorgespiegeld. Vergissing, denk ik, en stuur een mailtje naar de dossierbeheerder. Geen vergissing, antwoordt die, want er moet rekening gehouden worden met de reductieregel. Ik wil dan wel eens weten waar het verschil met de cijfers van het lokale agentschap vandaan komt, maar daarop komt geen antwoord.

    Ten einde raad bel ik weer naar mijn contactpersoon bij het lokale agentschap. Die toont zich zeer verwonderd over de gang van zaken en informeert of ik toch nog niets getekend heb. En of ik het volledige dossier nog eens naar haar wil doorsturen?

    In de daaropvolgende weken blijft het oorverdovend stil. Navraag per e-mail blijft onbeantwoord, telefonisch is de contactpersoon al evenmin te bereiken. Maar ik geef niet op. Na vier weken krijg ik de dame eindelijk aan de lijn. Ze vertelt mij doodleuk dat ze mij zes maand geleden verkeerde informatie heeft verstrekt.

    Ik besluit dan maar klacht in te dienen bij de ombudsdienst van Fortis. En dan begint het wachten opnieuw. Na meer dan twee maanden komt er eindelijk een reactie. Mijn klacht wordt afgewezen, onder meer omdat ik zelf had moeten controleren of mijn bankagentschap mij de juiste informatie gaf. De fout ligt dus niet bij Fortis, maar bij de klant. Het verstrekken van foute gegevens door de bank, het negeren van geschreven bewijsstukken, het gebrek aan interne communicatie, het verwaarlozen van de communicatieplicht tegenover de klant, de buitensporig lange wachttijden, de financiële gevolgen die de klant moet slikken: het wordt allemaal van tafel geveegd. Fortis – intussen omgedoopt tot AG Insurance - waant zich voor niets aansprakelijk.

    Op de eindvervaldag van mijn levensverzekering wacht mij de volgende verrassing. Enkele weken voordien laat de hoofdzetel van AG Insurance mij weten dat ik voor de uitbetaling terecht kan bij het agentschap in mijn buurt. Als ik naar dat kantoor bel om een afspraak te maken, wordt mij dat geweigerd, zogezegd omdat ik daar geen rekening heb. Ik word doorverwezen naar een kantoor dat 17 km verder ligt. Nochtans heb ik daar evenmin een rekening en is het originele contract daar evenmin afgesloten.

    De dame die mij ontvangt is verbaasd over de gang van zaken, maar belooft al het nodige te doen. Het bedrag dat zij berekent ligt nog eens lager dan het al verlaagde bedrag van de aangepaste polis, zogezegd omdat er nog belastingen moeten op betaald worden. Fortis heeft mij destijds nochtans schriftelijk laten weten dat er al een bevrijdende belastingheffing was afgehouden op mijn zestigste verjaardag. In het dossier blijkt hiervan echter niets terug te vinden.

    Bij het afscheid belooft ze dat ik de gedetailleerde afrekening vanuit de hoofdzetel zal toegestuurd krijgen. Helaas, al mijn pogingen om die gegevens te pakken te krijgen, blijven zonder resultaat.

    Conclusie: als Fortis mij niet over heel de lijn had belogen, zou ik nu 10.000 euro meer op mijn rekening hebben.

     

    14-10-2009 om 17:15 geschreven door Will  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)


    Archief per week
  • 12/10-18/10 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs