Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
09-03-2012
Nieuwe 29-er wielen van Shimano
In Volle bak van nummer 3 maakten we al melding van nieuwe producten van Shimano. Zo duiken de Japanners ook verder in de markt van de 29-er met de introductie van twee nieuwe wielsets. De WH-MT66 is eerder een allround set en de WH-MT68 meer gebouwd voor all mountain gebruik. Beide sets zijn geschikt voor UST-tubeless en zowel in zwart als wit verkrijgbaar. Exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar je moet denken aan zo`n 400 euro voor een set.
Naast een 29-er uitvoering is de WH-MT66 ook leverbaar voor de 26 inch maat. Het voorwiel is uitgevoerd in een 15 millimeter steekas en 24 rechte spaken. Achter doet het wiel het met 4 spaken meer. Ook zijn hier de spaken straight pull geplaatst, dit moet het wiel meer stijfheid en een goede gewichtsbalans geven. Het voorwiel (WH-MT66-F15-29) brengt 945 gram op de weegschaal, het achterwiel (WH-MT66-R-29) 1080 gram. De velgen hebben allemaal een 19C profiel. Het systeem haalt zijn tubeless systeem uit een speciale seal die in de binnenkant van de velg komt.
Fiets je regelmatig over uitdagende trails of ben je niet een van de lichtsten, dan is de WH-MT68 de beste keuze. De velg (21C) is iets breder, hierdoor is het wiel sterker en moet het ook stijver zijn. De claim voor het gewicht van het voorwiel met 15 millimeter steekas is 910 gram, achter 1050 gram. Voor het achterwiel kozen de Japanners voor een 12 millimeter quick release. Dit moet het wiel net wat meer stijfheid geven bij de aansluiting met het frame. Ook dit wiel is er in twee kleurencombinaties.
Het Italiaanse Colnago trapt af: in Taipeh wordt de eerste productiefiets met schijfremmen voorgesteld. Het gaat om een C59 met elektronisch schakelen en Formula-schijfremmen.
Schijfremmen, er bestaan al crossers waar ze op zitten. Een combinatie van gewone mechanische remhendels en kabelbediende schijfremklauwen of mechanische hendels die een omvormer aansturen. Daar wordt dan de kabelspanning wordt omgezet in oliedruk die hydraulische remklauwen bediend. Twee matige en omslachtige oplossingen aangezien er nog steeds een staalkabel heen en weer gaat. Volledig hydraulisch biedt een betere doseerbaarheid, en ten opzichte van de omvormer ook nog eenvoud. Dat er nog geen volledig hydraulische systemen op de markt zijn komt door de (bijna) onmogelijkheid een hydraulische cylinder samen met een schakelmechanisme in een greep te bouwen, het past gewoon niet!
Daarom zijn electronisch schakelen en hydraulisch remmen een voor de hand liggende combinatie. Sinds Shimano de Di2 groep uitvond is het schakelgedeelte in de greep gereduceerd tot 2 tiptoetsen en is er opeens alle ruimte voor een hydraulisch systeem. Dat had Shimano best zelf kunnen maken (Shimano houdt het ogenschijnlijk voorlopig bij mechanische remklauwen), maar Formula is ze voor. Aangezien iedereen ergens twee knopjes op kan plakken is Di2 van nature makkelijk te combineren met alternatieve hendels. Zo circuleerden er al fotos van een TRP prototype en speculeerden wij al over Magura hendels met ingebouwde knopjes.
Formula is nu de eerste met een definitief model. Een smalle behuizing met daarin de hydraulische hoofdcylinder. Geschakeld wordt met een hendel achter de eigenlijke remgreep maar hoe dat precies werkt is niet te zien op de fotos. Onder het rubber vermoeden we ook een expansie reservoir (Colnago heeft het op zijn website over een closed system maar een afgesloten reservoir is in racefietstermen ook al behoorlijk gesloten). De remklauw lijkt immers erg op de Formula R1 MTB remklauw en dat is een zelfstellend systeem. Die klauw bij zich volgens de website van Colnago vast in een 140mm schijf, dat lijkt ons inderdaad groot genoeg voor een wegfiets of crosser.
Die schijf zit op een eigen Colnago Artemis wielset. De carbon velgen lijken een nutteloos remvlak te hebben, misschien dat daar nog een verbeterpuntje zit. De naven zouden lijken wel heel erg op de Volo naven van Formula en gezien de ruimte tussen schijf en frame zou deze Colnago best een inbouwbreedte van 135mm te hebben. Dat is 5mm meer dan in een standaard racefiets en gelijk aan mountainbikes, handig want dan is er keuze te over aan naven!
Die 5mm bredere achtervork is niet het enige andere aan deze disc uitvoering van de C59. De framebelastingen zijn totaal anders dan bij velgremmen. Vandaar dat de achtervorken compleet nieuw ontworpen zijn. Evenals de voorvork natuurlijk. volkomen modern is de keuze voor 140mm postmount aansluitingen, dat bouwt compact en licht.
Alle informatie tot nu toe is afkomstig van Colnago, Formula heeft nog niets bekend gemaakt. Toch kunnen we ons niet voorstellen dat Formula het bij deze ene Colnago laat. De hendels passen, met een ander stekkertje, vast ook op Ultegra Di2 en misschien ook wel op de electronische Campa groep. De vaste combinatie van rem- en schakelonderdelen is dan opeens niet zo vanzelfsprekend meer. Schakelen met Shimano of Campa, remmen met Formula, Magura of TRP. Volgens ons is deze C59 nog maar het topje van de ijsberg!
Gelukkig is de Mavic Zxellium ook in andere kleuren verkrijgbaar. Anders had je als geel-hater de ultieme schoen moeten missen. Want niet voor niets stond de schoen hoog in ons lijstje tijdens de schoenentest van Fiets 6. Dit schreven we toen: DRUKMETING: GOEDE DRUKVERDELING BIJ DE GROTE TEEN. CENTRAAL ONDER SCHOENPLAAT STABIEL BEELD. OPMERKINGEN: TONGAANSLUITING HEEL GOED GEDAAN. FUNCTIONELE INLEGZOOL. VOORSTE TWEE SLUITINGEN HANDIG VERSTELBAAR. COMFORTABELE PASSING MET HALVE BINNENSOK. ERG GOEDE WAARDE IN STIJFHEID EN OOK EEN GOEDE DRUKVERDELING..
Terecht, want de Zxelliums combineren een stijve zool met een upper die doet denken aan een comfortabele pantoffel. Uren, dagen fietsplezier zonder voetenpijn.
Toch zaten er wat haken en ogen aan de schoen, vertelden we in de feedback. Zo zit het schoenplaatje iets te ver naar voren gemonteerd en hebben we kritiek op de lengte van de klittenbandsluiting, die voor smalle voeten te lang zijn. Vanuit de rangen der profs kwamen ook wat opmerkingen: vooral de upper was te slap.
Huiswerk dus voor de designers van Mavic. En ze hebben alle op- en aanmerkingen ter harte genomen en de ultieme fietsschoen gemaakt als opvolger van de Zxellium Ultimate voor 2012. Met een carbon versteviging is de upper stijver geworden. Een stuk stijver: je kunt niet zomaar het materiaal induwen. Het comfort van de schoen is gebleven, zodat een lange dag in het zadel geen pijn aan de voeten hoeft op te leveren.
Het plaatje zit niet meer vast aan drie gaten met schroefdraad, maar aan een bewegend plaatje aan de binnenkant van de zool. Dat geeft veel meer mogelijkheden, maar afstellen luistert daardoor ook nauwer. Ook de velcros zijn aangepakt, net als de kliksluiting. Wat gebleven is, is het gevoel dat dit de beste schoen op de markt is, als tenminste de pasvorm je bevalt. Al met al de naam Ultimate meer dan waard, want dit is de ultieme fietsschoen. Ook in andere kleuren dan geel!
Het was nog vroeg en het was
nog donker maar toch waren we al op pad want de eerste Vlaamse label stond
vandaag op het menu
Op deze kille ochtend ging
het richting Mortsel vlak voorbij Antwerpen en via de GPS werd dit vlot bereikt
Een plaats vinden voor de
auto was ook geen probleem en eens aangekleed konden we ons laten Inscannen en
de paperassen laten afstempelen
Maar eerst een woordje meer
over dat: bleek dat de man van de inschrijving zelfs niet wist dat het vandaag
een Vlaamse label was de man van de WBV wist het wel dat was het eerste daarna
werd ons gevraagd naar klevertjes voor op de inschrijvingskaartjes vielen ze
terug uit de lucht dat dit bij ons afgeschaft was en de prijs 1.5 En geen 2
want WBV afdeling Antwerpen vind dit bedrag meer dan genoeg kortom van
verwarring gesproken
En nu de baan op van Mortsel ging
het naar Hove langs fietspaden die soms hun beste tijd gehad hadden ook de
uitpijling was proper gezegd aan de zuinige kant
Maar goed eens uit de
stadskom ging er een gans andere wereld voor ons open geen drukke wegen maar
wel rust en stilte of was het misschien zondagochtend
Eens over de kanaalbrug van
de Nete waren we vertrokken voor kilometers kanaaldijk: jammer dat de wind niet
echt meewilde
En plots waren we in Berlaar
want de 22.5 km waren in geen tijd om: in Café Ballaer bij Nancy wisten we dat
de koffie er heerlijk is want deze stop hadden we als eens aangedaan
Voor het tweede was terug
zoeken naar de gepaste uitpijling want het is al gezegd het was zeer dunnetjes
In Koningshooikt na een paar
kilometers reden we terug langs het Nete kanaal maar dan de andere Nete want er
is de grote en de kleine Nete
Opnieuw waren we vertrokken
voor kilometers fietsplezier en we waren hier niet alleen wat een hopen wielertoeristen
rijden er hier
In Kontch werd de spoorlijn
gevolgd met een zeer goed fietspad en dit is altijd meegenomen
Nog een paar keer draaien en
rondjes draaien en ook deze rit zat er (50km)op: nog even nagenieten en een
beetje bijpraten voor we afscheid namen van deze vriendelijke en behulpzame
mensen
Op zondag
25 maart 2012 organiseren we voor het 11de jaar op rij onze E3 PRIJS Vlaanderen voor
wielertoeristen.
De E3 Prijs Vlaanderen wielertoeristen met stamnummer WBV
82007018, wordt voor de tiende maal georganiseerd op zondag 25 Maart 2012.
De internationale klassieker waar ieder wielertoerist naar
uitkijkt.
Het unieke parcours, met zijn mooie, rustige en landelijke
wegen, zorgt ervoor dat ieder wielertoerist zijn gading vindt.
Inschrijvingen starten vanaf 0715 Hr tot 1030
Hr.
Voorinschrijvingen kunnen tot en met 18 Maart 2012,
via onze website, wat betalingen betreft hebben wij het volste vertrouwen in
U!
Deelnemers die zich vooraf inschrijven en betalen, krijgen
al het nodige thuis bezorgd zodat u niet meer hoeft aan te schuiven!
Natuurlijk kan er de dag zelf nog worden
ingeschreven.
Parcours
Ter info bij de beklimming van de Oude Kwaremont worden
NIET alle kasseien genomen, we gaan in het dorp naar rechts! Dit om
schade aan de fietsen te vermijden.
133
km
Deze rit leent zich uitstekend tot hen die de grote
afstand, in het vroege seizoen al echt in de benen hebben.
En toch de sfeer van de klassieker willen proeven ter
voorbereiding op de Ronde van Vlaanderen met de 11 hellingen.
80
km
Deze rit gaat over 5 hellingen, en is uitermate geschikt
voor de wielertoeristen die niet echt de grote afstand in de benen hebben,
gezien de vroege datum op het seizoen.
60
km
Deze rit gaat over 3 hellingen, en is geschikt voor de
wielertoeristen die gezien de vroege datum op het seizoen toch een kort tochtje
op zondag willen maken.
Via onze website www.velotour.be vindt u alle nodige
informatie omtrent onze organisatie.
De eerste ritten van het
wegseizoen zijn traditie getrouw brevetten en als je op het einde van het
seizoen in de prijzen wil vallen zijn deze ritten verplicht
Het stamt misschien nog uit
een vorige eeuw maar we moeten er nu eenmaal met leven
Alles sterft uit: zoals
controle kaarten die niet meer moeten of rijden in grote groepen met vaste
starturen maar brevetten daar willen ze bij de bond nog niet van scheiden
Maar bon we gingen voor de 50
met start in Ekkergem en natuurlijk kon de foto voor de start niet ontbreken
Eens op pad werden de wegen
snel gesplits van de 35 en de 50 km zodat de startgroep in twee gedeeld werd
Met een meer dan gemiddelde
groep ging het richting St-Denijs-Westrem waar de eerste brug van de rit lag en
het zouden er een pak worden voor we terug thuis waren
De wegen rond de Pinte en Eke
lagen er verbazend stil bij alsof iedereen nog in zijn bed lag en van mij mag
dit altijd zo zijn
In Gavere mocht er eens geklommen
worden op eerste helling van dit parcours en niet iedereen verteerde dit goed
Melsen en daarna Schelderode
waar we eens richting Merelbeke draaiden het gas eens konden open zetten voor
we in de sporthall konden genieten van een goede koffie
Na dit intermezzo verlieten
we snel het grond gebied van Merelbeke en belanden we in Zwijnaarde om dan de Scheldedijk
op te zoeken tot in Zevergem
Nog één hindernis lag op ons
te wachten de Poortakkerstraat met zijn verdomde kasseien: moest dit er nu echt
in
Via de Sneppebrug was de
eindstreep vlug bereikt en met de voltallige groep reden we over de eindmeet
Het zijn misschien overblijvers
van lang vervlogen tijden maar het zijn wel lekkere ritten om het seizoen te
starten
Opmerkelijk bericht van Bianchi, fietsensponsor van
Vacansoleil-DCM: voor de voorjaarscampagne kiezen heel wat profs voor het
aluminium Impulso frame ipv het hightech carbon van de Oltre.
De renners van Vacansoleil-DCM kunnen voor het voorjaarswerk kiezen uit drie framemodellen van Bianchi: het carbon topmodel Oltre, het 'instapmodel' in carbon Infinito, of het aluminium model Impulso. Heel opmerkelijk, want in de koopgids 2012 van Cyclo Sprint testten we dit frame nog in de categorie
instapfietsen.
In de catalogus van Bianchi staat de Impulso in drie afmontages, met prijzen
van 1399-1599 euro. Ongetwijfeld koersen de profs niet met Veloce of Shimano 105
maar met hun gewoonlijke superlichte onderdelen, maar dat dit aluminium frame
het vertrouwen heeft van de heren broodrenners, zegt natuurlijk veel over zijn
kwaliteiten.
In de Omloop
Het Nieuwsblad van zaterdag
sprintte Marco
Marcato ermee naar een 6de plek. Ook
profs kunnen dus uit de voeten met de C2C geometrie (Coast to Coast) van het
Triple Hydroformed aluminium frame. C2C is een geometrie die eerder voor
wielertoeristen bedoeld is, maar die het nodige comfort geeft op het Belgische
stratennet, dat de slechtste wegen van Europa
herbergt.
Zo zie je maar, hightech carbon heeft kennelijk ook zijn beperkingen.
Tien jaar geleden won Andrea Tafi de Ronde van Vlaanderen. Om dat jubileum te vieren zal de Italiaan op 31 maart de Ronde voor wielertoeristen rijden en dankzij Canyon kan jij meefietsen!
Wat moet je doen om met deze levende legende op pad te mogen? Maak een video of foto van jezelf of schrijf een artikel waarmee je Andrea Tafi en Canyon overtuigt dat je de geknipte man/vrouw bent om met hen de Ronde te rijden.
Canyon stelt de inzendingen voor aan haar fans via verschillende kanalen. Een jury kiest uiteindelijk de drie overtuigendste bijdragen op basis van creativiteit, inzet en de respons van de Canyon community.
De winnaars mogen op een Canyon de RVV rijden aan de zijde van Tafi én 's anderendaags de wedstrijd van de profs live beleven langs het parcours. De wedstrijd loopt tot en met maandag 5 maart.
De eerste rit van het nog
prille seizoen was meteen een rit met naam en faam
Met de omloop van het
nieuwsblad werd niet voor de gemakkelijkste rit gekozen maar meteen een stevige
kuiten bijter
Met 2 vrouwen en een 7 tal
mannen ( in ons groepje) was de club goed vertegenwoorderd
Maar eerst konden we aanschuiven
want er moest nog betaald en gescand worden: en dit deed ons toch even
schrikken 8 à 10 voor deze classic rit
De prijs viel nog mee want
voor sommige ritten hadden we zelfs al meer betaald maar de return viel dik tegen:
geen extra drankje of drinkbusje kon er af dit is pure gel .
Eens op pad werd er gekozen
om aan te sluiten bij een andere groep en zo de krachten een beetje te sparen
en om over de nieuwste roddels te praten: en langs de Scheldedijk hadden we
daar tijd genoeg voor
Eens weg van de Schelde na
een kilometer of 20 kon de rit pas goed beginnen want niet lang hierna lag de
verdoemde MOLENBERG
En hier waren we voor gekomen
klimmen en stoempen langs Vlaamse wegen
De vrees van stil te vallen
op deze heuvel bleek niet gegrond want niemand heeft een voet aan de grond
moeten zetten integendeel
Zelf de 2 dames konden terug
kijken op een geslaagde klim
Dit was een voorsmaakje voor
wat komen zou: maar eerst even op adem komen
Na 35 km in Roborst kregen we
andere kost te verwerken want hier lag de Paddestraat 2400m kinderkopjes en dit
beviel de één al meer dan de andere: maar het vreet krachten
Maar na deze inspanning
konden we even rusten aan de bevoorrading en deze was in orde (mocht ook wel
voor geld)
Even een sanitaire stop en we
konden terug op pad gaan en onmiddellijk kregen we de lippenhovestraat
voorgeschoteld opnieuw 1300m kasseien al verteerden we dit beter dan de eerste strook
Nu kregen we terug een 15 tal
kilometers rust gehund voor we aan de volgende opdracht konden beginnen
De Lange Munte was terug
2500m afzien en dit waren toch wel de slechtste van de dag toch het laatste
paar honderd meters: nog één te gaan
Opnieuw konden we een beetje
rusten voor we aan het laatste konden beginnen
Via Merelbeke en Zwijnaarde
waar we ons terug thuis voelden reden we nu richting Gent voor de laatste
hindernis van de dag
De Steenakkerstraat met zijn
kasseien waren de laatste en de tevens de gemakkelijkste van allemaal en ook
hier kwamen we door zonder kleerscheuren door
En nu op naar de eindmeet al
begonnen er voor een paar de kilometers te wegen maar allemaal bereikten we de finish
en we konden terug kijken op een meer dan geslaagde rit: samen uit samen thuis
Ook zagen we bleien gezichten
want we hadden het toch maar gedaan want wat de prof op een zaterdag kunnen dat
kunnen de Heirnissers op een zondag
Het was terug
een tijdje geleden dat er nog wat geschreven werd op mijn blog
Maar dit wil
niet zeggen dat er ondertussen niets gedaan werd op sportiefgebied
Met 4 dagen
spinning in de week hielden we de conditie op pijl want met de winterse temperaturen
van de afgelopen weken vonden we buiten fietsen niet echt verantwoord
Maar bon de
winter zal nu wel niet meer terug komen en kunnen we opnieuw hopen op zon en
zalige tempraturen voor de komende maanden
Zo ook komt er
dan een eind aan de winter vtt en voor de laatste rit van deze winter tours
kozen we voor een stevige baan rit die we dan nog eens dunnetjes voor de tweede
maal overdeden zo dat we aan een kleine 70km uitkwamen
Ondanks de
stevige wind konden we ons terug eens uitleven want het was een tijdje geleden
dat we dit nog een konden doen: en we hadden er terug van genoten
Maar het
belangrijkste van deze dag was natuurlijk de slothappening zelf wan hier werden
de prijzen uitgereikt en dit jaar vielen we dik in de prijzen
Om te beginnen:
een trui van TELENET FIDEA dan nog een trui met lange mouwen van ETIXX en nog
was het niet gedaan wan we kregen ook nog een fietstrui van de CLASSICS tours
en als laatste een koersbroek van de VLAAMSE LABELS plus nog een handdoek van
de ENAME ritten maar de kers op de taart moest nog komen
Maar eerst een
woordje over de andere leden die toch ook een dik applaus verdienen
Om te beginnen
met de jongste MAAIKE die met een pak winterritten in de prijzen viel bij de
kids maar ook te niet vergeten KATRIEN, ANNELEEN, LIEZE en HANNE als ik er maar
geen vergeten ben aan allen een dik proficiat
En nu naar de
oudere klasse en ook hier viel de club in de prijzen met laureaten die alles
hadden gereden deze winter NORBERT, DIRK en MARK mannen proficiat
Eens de bloemen
waren uitgereikt werd de tijd voor de jaarlijkse tombola met de fietsen als
hoofdprijs
Na een paar
kleinere prijzen waar ook de leden van onze club in de prijzen vielen was het
de hoogste tijd voor de hoofdprijs
En waar we niet
opgehoopt hadden dit jaar gebeurde toch een schitterende mtb fiets voor MYRIAM
en zelden had ik deze zo gelukkig gezien met een prijs al had ze er wel twaalf
jaar moeten om wachten maar de aan houders winnen bijna altijd
En nu op naar de
zomerse ritten waar er terug een pak punten maar vooral prijzen en eer te
verdienen valt
BRUSSEL Sven Nys blijft dromen van deelname aan de Olympische Spelen van 2012, zijn tweede na Peking.
De Belgische veldrijder stapt na de Sluitingsprijs in Oostmalle (zondag) meteen over op de mountainbike. Dat vertelde hij dinsdag tijden de presentatie van wielerploeg Landbouwkrediet-Euphony.
Nys hoopt snel een startbewijs te bemachtigen voor Londen. Op 15 maart vertrek ik al voor een stage naar Zuid-Afrika met slechts één doel in het achterhoofd: kwalificatie voor de Spelen in het mountainbiken.
Daarvoor heb ik nog vier wereldbekerwedstrijden. Eén plaats in de top twaalf is genoeg. Mocht dat niet lukken dan heb ik in juni het EK in Moskou nog.
Het Italiaanse Sidi is al vele jaren verbonden met het eveneens Italiaanse Liquigas Team.
Dit seizoen zal Sidi de Liquigas Cannondale Ergo 3 de schoen waarmee grote renners als Yvan Basso en Vincenzo Nibali hun koersen rijden in een gelimiteerde oplage op de markt brengen. In Nederland zullen er slechts 60 paar van deze bijzondere schoenen in de maten 42 tot 47 beschikbaar zijn. Begin Mei kunt u ze vinden bij enkele geselecteerde Sidi dealers, de adviesprijs van dit collectors item bedraagt 359,-.
De Ergo 3 is de top schoen van Sidi, waarin alle Sidi technieken, zoals de Vent carbon zool, de Caliper Buckle en de versterke hielcups verwerkt zijn. Info via www.veltec.com.