MTB voor iedereen
Inhoud blog
  • peking parcour wordt technischer
  • mountainbiken heeft weer toekomst in belgie
  • Nieuwe mountainbike site mtb-live
  • Onderdelen en Materialen
  • Mountainbike

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    mountainbike voor iedereen
    19-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.peking parcour wordt technischer
    Het parcour in peking wordt technischer  alle dat wordt toch gezegd op mtb-live.com
    Dit zou Peter van den abeele  gezegd hebben. Later zou rol paulissen dat daar ook nog bevestigd hebben
    http://www.mtb-live.com/NL

    19-02-2008, 08:33 geschreven door mtbvoor iedereen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mountainbiken heeft weer toekomst in belgie
    ik las net op de site dat Bjorn Brems zich klaar maakt voor  de Olympische Spelen. Hij zit blijkbaar ook in het leger. Dus  discipline en tijd zal hij genoeg . En dus hopelijk de nieuwe meirhaeghe he
    bron www.mtb-live.com 

    18-02-2008, 08:26 geschreven door mtbvoor iedereen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe mountainbike site mtb-live
    Veel van jullie gaan waarschijnlijk naar mountainbike.be . Ik voreger ook . Maar sindseen tijdje ben ik die site minder genegen.
    Ik heb namelijk een nieuwe site ontdekt die  iets wereldbreder nieuws brengt en eigenlijk iets intressanter.
    Het gaat hier om de mtb site mtb-live.com  . Ze werekn volgens mij ook samen met andere nieuwsbronnen . Zoals mountainbike plus en mtbikers
    Ik  hoop dat jullie er evenveel plezier mee beleven zoals me het trainingmodule of de yout tube versie.
     veel plezier dus he

    17-02-2008, 22:34 geschreven door mtbvoor iedereen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderdelen en Materialen
    Banden

    De meeste mountainbikes hebben 660 mm (26inch) wielen, toch hebben sommige modellen 610 of 737 mm wielen (24 of 29inch). De wielen komen in een variëteit van wijdte, van de standaardvorm 660mm x 48mm tot 53mm (26inch x 1.9inch tot 2.1inch), tot 60mm en 71mm (2.35inch en 2.80inch) populair bij de freerides en de downhills. Producenten maken een heel gamma van patronen om aan de uiteenlopende wensen te kunnen voldoen. Tussen de types zijn: gladde straatbanden, straatbanden met een gleuf, knobbelige voorbanden, achterbanden, en sneeuwbanden. Normaal gesproken wordt in een buitenband een binnenband gebruikt. Banden waarbij (net als bij autobanden) geen binnenband meer nodig is, de zgn. tubelessbanden, worden echter steeds populairder. Deze banden hebben het voordeel dat er meer grip is, omdat er met minder druk gereden kan worden zonder de kans op lekrijden (door snake-bites) te verhogen. Nadeel is op dit moment nog het (iets) hogere gewicht, en de hogere prijs van zowel wielen (speciale velg nodig) als banden.

    Frame

    Voor een juiste werking, betrouwbaarheid en veiligheid is de keuze van het fietsmateriaal heel belangrijk. Een aluminium frame is licht, corrosiebestendig en gemakkelijk te bewerken. Het is echter duurder dan gewoon staal en minder sterk dan titanium. Stalen frames zijn in de regel zwaar en minder stijf dan aluminium, maar vanwege de grotere elasticiteitsmodulus is het met staal mogelijk een comfortabeler frame te maken dan met aluminium. Titanium frames zijn in de regel stijver dan stalen frames, en even comfortabel. Vaak worden titanium frames op maat gemaakt door zogenaamde boutique merken. Het grootste nadeel van titanium is de prijs. Aluminium is tegenwoordig het meest gebruikte materiaal voor mountainbikes. Het is goedkoper dan staal en titanium, makkelijk te bewerken en met aluminium is het mogelijk vrij lichte frames te bouwen. Koolstofvezels, gelijmd met epoxyhars, beter bekend als carbon, wordt tegenwoordig gebruikt om erg lichte en stijve frames te maken. De grootste twee nadelen zijn de prijs en het onvermogen om puntbelastingen op te vangen, waardoor een carbon frame bij een val eerder dusdanig wordt beschadigd dat het onverantwoord is om ermee verder te rijden.

     Vering

    Het gebruik van vering is bevorderlijk voor:

    • comfort van de rijder, wat de prestaties gunstig kan beïnvloeden omdat de fietser minder vermoeid raakt
    • bescherming van het materiaal, in het bijzonder minder lekke banden
    • bodemcontact van de banden, waardoor het sturen en remmen effectiever kan verlopen

    Echter zijn negatieve punten van vering:

    • rendementsverlies: de demping slorpt energie op
    • beïnvloeding van de rijeigenschappen: het meegeven van de vering maakt sturen en springen moeilijker voorspelbaar
    • onderhoud: er kruipt vuil tussen de bewegende delen, waardoor de vering stroef gaat werken of olie of lucht verliest
    • gewicht
    • prijs
    • variabele hoogte, waardoor het kettingblad gemakkelijker een obstakel raakt

    Cross country mountainbiken vraagt om een luchtgeveerde voorvork, terwijl een downhill fiets een stalen vering en uitgebreide oliedemper gemonteerd zal hebben op zowel de voor- als achterkant.

     Remmen

    Recente goed afgestelde remmen hebben een gigantische remcapaciteit. De aandrijving verloopt via een kabel of hydraulisch. Hydraulische remmen bieden de beste moduleerbaarheid, zij reageren snel en progressief, wat belangrijk is voor nauwkeurig remmen op een technische parcours. Hydraulische remmen zijn duur en complex, waardoor ze gevoeliger zijn voor defecten. Waar nauwkeurig doseren minder belangrijk is zijn kabelremmen voldoende.

    De schijfrem wordt steeds populairder dan de velgrem. De velgrem is licht, goedkoop, eenvoudig en betrouwbaar, maar verslijt de velg bij intensief gebruik. De schijfrem staat stoer, is afzonderlijk vervangbaar, maar is zwaar en duur in aankoop en onderhoud. Slijtage van de remblokjes is moeilijk te controleren en de afstelling is gevoelig. Afstelling is bijvoorbeeld dikwijls noodzakelijk na het hermonteren van een wiel.

    Een slag in het wiel door een gebroken spaak of andere veroorzaakt wrijving op de velgrem, een slag in de remschijf door contact met een steen of andere maakt verderrijden onmogelijk.

    In extreem zware modderomstandigheden kan een velgrem rendementsverlies veroorzaken omdat dikke brokken zich ophopen op de onderdelen die dicht bij de banden gemonteerd staan. Schijfremmen zijn alleen gevoelig voor vloeibare modder die de werking van de zuigers kan benadelen.

     Versnellingen

    Voor berijden van moeilijk terrein is een versnelling gewenst. Deze regelt de verhouding tussen pedaalomslag en wielomslag en beïnvloedt zo de kracht die nodig is om vooruit te komen. Mogelijke versnellingssystemen zijn een derailleur of een naafversnelling.

    De bediening geschiedt door middel van shifters. De gripshifter is volgens velen het best geschikt voor mountainbikes, omdat het schakelen niet negatief wordt beïnvloed ten opzichte van triggers en vanwege de simpele bediening kan de biker zijn volledige aandacht bij het rijden zelf houden. De ketting en tandwielen zorgen voor de mechanische overbrenging. Voor de veiligheid en tegen smeer en roest is het verstandig deze onderdelen te beschermen met een goed smeermiddel.

    17-02-2008, 17:29 geschreven door mtbvoor iedereen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mountainbike

    Mountainbike

     

    Een mountainbike (ook wel terreinfiets, bergfiets of MTB (Mountainbike, vroeger ATB (All Terrain Bicycle) genoemd) is een fiets gemaakt om off-road te rijden, op onverharde wegen of paden. Mountainbikes hebben dikke banden met profiel voor comfort en extra grip. Vering is sinds medio negentiger jaren in gebruik, maar pas sinds enkele jaren voldoende uitontwikkeld. De fietsen hebben gewoonlijk 660mm (26 inch) wielen. De meeste mountainbikes hebben ofwel 21, 24 of 27 versnellingen. In het Frans heet een mountainbike VTT (vélo tout-terrain: "all-terrain bicycle").

    17-02-2008, 17:26 geschreven door mtbvoor iedereen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Disciplines

    In de mountainbikesport worden verschillende disciplines onderscheiden. Voor elke discipline/gebruik is er een apart model mountainbike.

    Cross Country (XC) Mountainbikes zijn bedoeld voor korte wedstrijden met weinig hoogteverschil. Snelheid is belangrijker dan comfort. De fietsen hebben een vering met korte veerweg (80-100mm) en zijn licht (bij voorkeur niet meer dan 9-10 kg). Dit is haalbaar door gebruik van lichtgewicht materialen zoals aluminium, titanium en carbon. De typische vering is een luchtvering. De geometrie is gericht op trap-efficiëntie. Het zadel komt daardoor vaak hoger uit dan het stuur. De stuurhoek valt vaak steiler dan 70°. Het gebruik van fullsuspension is nog niet ingeburgerd onder eliteracers, echter bij de lagere klasses begint het steeds vaker voor te komen. Dit omdat vering steeds minder effect heeft op het rendement.

    Enduro/All Mountain Bedoeld voor langere wedstrijden (marathons) of om te toeren. De fietsen zijn meestal comfortabeler dan de XC fietsen. Minder gericht op wedstrijden en trap-efficiëntie, eerder op all-round inzetbaarheid. Daardoor gedragen deze fietsen zich minder zenuwachtig in afdalingen. Kenmerken: meer vering (120-160 mm), dikkere banden, schijfremmen en een rechtere fietshouding.

    Freeride Bedoeld om overal te fietsen, maar bij voorkeur niet omhoog. Ze hebben een nog grotere veerweg dan de enduro’s (voor en achter) en zijn steviger geconstrueerd. Maar daarom ook zwaarder. Het zijn eigenlijk DE allrounders, in staat tot lange afstanden (toch niet zo snel en comfortabel als de XC) en ook op de gevaarlijke en moeilijke hellingen kan deze fiets gebruikt worden (toch niet zo snel en efficiënt als de downhill fiets). De meeste freerides lijken meer op de downhills, maar doordat ze meestal versnellingen vooraan hebben, zijn ze gewoonlijk makkelijker te trappen op de pedalen dan de downhill. Freerides variëren van 14 tot 18 kilo. Freeride fietsen zijn berekend op het doen van extreme dingen , zoals Road gaps en metershoge drops.

    Downhill (DH) De wedstrijdvariant van de freerides: dit is een speciaal soort bike voor de meest gevaarlijke, steile afdalingen. Downhill wedstrijden zijn korte sprints op extreem geaccidenteerd terrein. De veerwegen van een downhillfiets zijn nog groter dan die van een freeridefiets (200-300mm voor en achter) en hebben nog een verschil ten opzichte van de freerider: alléén achterversnellingen, geen voorversnellingen. Er zit voor maar één beschermd tandblad met bashring (beveiliging tegen schade aan tandwiel) en/of een kettinggeleider. Verder niet teveel extra's, het liefst zo kaal mogelijk. Bandendruk is lager. De geometrie is gericht op een bijzondere wendbaarheid en contact met de ondergrond in extreme omstandigheden. De veersystemen zijn gericht op goede efficiëntie bij sprint, maar tegelijkertijd moet de vering ook bij extreme remmanoeuvres blijven werken. De stuurhoek is vlakker, vaak rond de 65°. Het gebogen stuur staat hoger dan het zadel, en korter bij de rijder. De meeste afdalingsfietsen wegen door hun stevige constructie rond de 20 - 22 kg, maar wedstrijdfietsen duiken vaak onder de 17kg. Deze fietsen worden soms als de Formule1 van het mountainbiken beschouwd, omdat heel veel technologische innovaties -vooral op vlak van verings- en schokdempingstechnieken, maar ook schijfremmen en geïntegreerde versnellingssystemen- voor deze fietsen ontwikkeld worden.

    Een andere fietsdiscipline die een relatie heeft met mountainbiken betreft: Dirt Jumping and Street liggen ergens tussen de freerides en de trials. Het zijn heel erg sterke fietsen, met 660mm (26inch) wielen en meestal een voorvering, deze worden voornamelijk in de stad gebruikt bij drop-offs (sprongen van betonblokken of bushokjes bijvoorbeeld). Dirtjumping is het springen over heuvels van grond gemaakt vaak door de rijder zelf. Het moment dat de dirtjumper in de lucht hangt tussen de twee heuvels in zal hij proberen tricks te doen, wat kan variëren van een no footer (even met de voeten van de pedalen af) tot een backflip (een salto achterover met bike en al). Sommige street en dirtjump bikes zijn uitgerust met 24" wielen; een kleinere wielmaat zorgt voor meer wendbaarheid in de stad en meer ruimte voor tricks. Ook hebben ze soms helemaal geen vering (rigid), dit om gewicht te besparen of een beter resultaat tijdens het springen (bunnyhop); er is dan geen vering die eerst inveert voordat je van de grond komt.

    (De fietssporten fietscross (BMX) en trial bestonden al voor de uitvinding van de mountainbike en worden hier niet behandeld )

    17-02-2008, 17:25 geschreven door mtbvoor iedereen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's mountainbike toertocht torhout online

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005, 16:32 geschreven door mtbvoor iedereen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs