Les memoires du Roi des Damnées et ses Princes des Morts.
29-03-2016
Voorblad
Boek 'Mr. V.' thuis geleverd aan 24.50 incl. verzendingskosten (België) te storten op reknr. BE27 0012 2711 5573. Na ontvangst wordt het boek opgestuurd. Vermeld naam + adres, mogelijkheid tot gesigneerd exemplaar.
Boek 'Mr. V.' te verkrijgen aan 19.99 (255 p.) rechtstreeks of bij de verkooppunten in Brugge. (Abbeloos - van den Boomen Antiques, Hoogstraat 31, B-8000 Brugge / Lucifernum, Twijnstraat 6-8, B-8000 Brugge / Fine&Fun Arts, Ezelstraat 98, B-8000 Brugge / VredeHof, Dorpsstraat 1, B-8340 Sysele).
Boek 'Mr. V.' met Chesterfieldzeteltje van Olivier&Co aan 99 (ter waarde van 170) incl. verzendingskosten (België) te storten op reknr. BE27 0012 2711 5573. Na ontvangst wordt dit cadeaupakket opgestuurd. Vermeld naam + adres, mogelijkheid tot gesigneerd exemplaar.
En een jonge man, die een laken om het naakte
lichaam geslagen had, liep mede, Hem achterna, en zij grepen hem.
Maar hij liet het laken in hun handen en nam
naakt de vlucht.
(Marcus 14,
51-52)
1 De
ontmoeting
De kapper straalt. Het is een man van zo rond
de vijftig, een Libanees die al enkele jaren in Brugge woont en er zijn kleine
haarstudio heeft. Hij is vrolijk en opgewekt. Zijn medewerkster is een
Zuid-Aziatische vrouw. Ze gebiedt me om plaats te nemen in de stoel voor de
wastafel.
-
Sjieke
meneer, zegt ze.
Ik bedien haar van een vriendelijk lachje.
Terwijl ze mij klaarmaakt met handdoeken en dergelijke om mijn kledij te
beschermen tijdens het wassen, zink ik even in gedachten. Vindt ze me nu
werkelijk sjiek? Misschien wel. Ik draag een klassieke grijze broek, wit hemd
en gilet en een blauw strikje met bijbehorende pochet in mijn vestzak en een
brede sjaal in grijs-zwarte banden.
-
Is
het water niet te koud? vraagt ze me in een gebroken Nederlands. Ik moet even de
klanken aan elkaar knopen en ontwar haar vraag.
-
Neen
hoor, het is perfect! Al was het vorige keer niet te koud maar wel te warm.
Nu was het goed.
Ik neem plaats op de stoel uiterst links. De
kapper gaat even een slok koffie nemen in zijn salon. Die koffie bleek wel een
sigaretje merkte ik al snel op aan het parfum tijdens het volgende kwartiertje.
De kapper komt tevoorschijn en fatsoeneert zijn broek. Hij legt zijn materiaal
klaar. Ik groet.
-
Achteraan
mooi kort en voor de rest heb ik vertrouwen in jouw kapperskunsten.
-
Ik
zal van jou een mooie meneer maken zoals altijd.
-
Ja,
de vorige keer was het ook goed, dus een tevreden klant
Hij lacht en gooit me een vriendelijke knipoog
via de spiegel. Hij begint met de tondeuse aan de achterzijde mijn haar te
bewerken. Het gaat heel snel. De ervaring zit hem in de hand en hij heeft er
duidelijk plezier in. Het fascineert me hoe mensen toch een baan graag doen en
daar elke dag opnieuw weer, plezier in beleven. Ik heb dat gehad. Vroeger, in
een ver verleden.
Ik zat op de architectuurschool en ik was
gebeten van de projecten die we daar uittekenden. In pen, inkt en aquarel.
Ongelooflijk boeiende en mooie kunstwerkjes maakte ik. Ik leverde wel het
dubbele werk dan wat in de opdracht stond. Maar goed, nu tekenen ze met AutoCAD
en levert het uren tekenwerk geen stuiver op. Tijden veranderen.
- Kijk
eens aan meneer! zegt de kapper me en ondertussen staat hij met een spiegel om
mijn hoofd te zwaaien zodat ik de achterkant kan inspecteren.
-
Jij
maakt mensen gelukkig!
Hij lacht vriendelijk. Misschien zit daar ook
die kleine oprechte deugd in verborgen die zijn passie laat zien. Ik drapeer
mijn sjaal, neem mijn wandelstok en volg hem naar de kassa. Elke maand ongeveer
kom ik bij de kapper langs. Aan de kassa spreekt hij geen prijs uit voor deze braspartij. Ik betaal.
-
Hou
de rest maar!
-
Dank
u wel, meneer.
-
Tot
binnenkort! Het zal wel volgende maand zijn!
Hij glimlacht. Ik knik nog even naar de
vriendelijke medewerkster en zij knikt bevallig naar me terug. Ik ben er weer
klaar mee voor een maandje. Zou ik een pakje sigaretten kopen? Neen, ik ben aan
het stoppen. Ja, je weet nooit of je trek krijgt. Neen, ik hou het wel uit voor
vandaag en in een of andere lade thuis heb ik vast nog wel eentje verstopt.
Ik kijk nog even in de reflecties van de
winkelruiten in de Vlamingstraat en denk bij mezelf: Knappe jongen maar ik
lijk toch zo op Adelmo. Ach, mijn mooie lieve Adelmo. Ik slik, krijg een koude
rilling en ga naar huis. Het leven is meer dan de kapper bezoeken.
Op Facebook zie ik vorig jaar op zeventien mei
een foto passeren. Een niet zon knappe kennis van zo ongeveer mijn leeftijd
zit op de bank met een jonge kerel. Ze drinken een glas wijn en trekken een
selfie die ze op Facebook plaatsen. Die jonge kerel heeft iets in zijn ogen die
mijn aandacht trekt. Hij lijkt zon beetje op Kurt Cobain van Nirvana in zijn
gloriejaren. Daarbij en ik weet niet hoe, maar zijn T-shirt met veel te brede
hals, hangt zo half over zijn blote rechterschouder en geeft hem iets uitdagends.
Daar hou ik van! Ik schuif mijn muis over de tag en er verschijnt: Calder Van Eyck.
Ik hoef mijn stoute schoenen niet aan te
trekken om die leuke Calder een berichtje te sturen.
-
Wat
een knappe verschijning!
-
Thx
mister. Jij hebt anders ook geen klagen
-
Mon
Dieu, jij hebt een uitzonderlijk lieve uitstraling
-
Dank
je wel, wat lief. Maar wie ben jij eigenlijk?
Het gesprek was gestart. Calder een mooie
naam. Het betekent, koude beek. Maar goed, dat is de keuze van zijn ouders denk
ik dan. Mensen stelen hun naam niet.
Plots herinner ik mij een uitspraak van een
heel goede vriendin. Ze is net als ik nooit verlegen om een treffende uitspraak
te doen die dan nog eens grondig gefundeerd is. We hadden het over namen die
sommige mensen tegenwoordig aan hun kinderen geven.
-
Je
naam zegt toch waar je wieg stond, hé? Kimberly Verkest, bijvoorbeeld. Die zal
nooit een boek schrijven!
-
Klopt!
zeg ik: Je krijgt de genen en je naam van je ouders en natuurlijk ook de
grootste basis van je opvoeding. Al zijn er natuurlijk talenten die dan de
uitzondering bevestigen.
Het gesprek met Calder gaat verder:
-
Haha, de rien. Ik ben
dus Jean-Baptiste, uit Brugge
-
Ohwwww uit Brugge dan nog wel.
-
Ja, weet je dat zijn?
-
Ja, ik ben er al paar keer geweest hoor. Iedere Belg kent
Brugge denk ik wel.
-
Voilà, ik woon in de
historische stad.
-
Nice
-
Als je nog eens komt, geef je me een seintje hé.
-
Hèhè, vorige week wel nog doorgereden.
Hij
klinkt fris en optimistisch. Duidelijk een contact, maar ik hou mijn beide
voeten op de grond. Maaseik, hij woont immers een slordige 170 kilometer verder.
Benieuwd hoe dat zal aflopen. Ik grasduin even verder op zijn Facebookpagina en
zie dat we toch een aantal gemeenschappelijke vrienden hebben. Vrienden waarvan
ik weet dat ze niet de monogame brave zetelpartners zijn maar die toch in het
milieu bekend staan voor seksuele escapades, waar ik me sinds een paar
aardverschuivingen tijdens mijn leven ook aan waagde. Ik heb de smaak te pakken
en ben er dan ook rotsvast van overtuigd die ik iemand met een open vizier aan
mijn zijde beter kan smaken dan iemand dat nog steeds in bloemen en bijtjes
gelooft. Ik ga dus op mijn gevoel af en ga in hogere versnelling.
-
We hebben blijkbaar een schare aan gemeenschappelijke
vrienden.
-
En is dat positief of ?
-
Dat is positief!
-
Oh ja ik zie het. De wildere types.
-
Houden we van!
-
Hèhè.
-
En hoe ken jij ze dan?
-
Sommigen zijn al in de loop van tijd bij mij thuis geweest.
Willem, Stefaan en Jonathan
-
Heb je net gevonden op PlanetRomeo ook
PlanetRomeo is een datingsite voor mannen die op mannen
vallen. Daar kunnen ze een profiel aanmaken en dan net als op Facebook enkele
fotos posten en hun voorkeuren presenteren. Ik bedenk me dat daar toch zo veel
tijd in kruipt en het toch nog altijd beter is om de liefde te vinden bij een
persoonlijk contact in plaats van op een site. Maar goed, we doen het bijna
allemaal. Uit de kast of incognito. Met veel of weinig informatie. Je kunt daar
ook een beperkt aantal mensen als vriend aanduiden maar als niet-betalende
leden van deze site kan het zijn dat deze lijst vol zit en dan
-
Oei, maar ook daar kijk ik heel braaf op de foto's! zegt
Calder.
-
Iets meer sexy ja, haha!
-
Ik heb een standaard profiel en kan voorlopig niemand meer
accepteren. Ik ga binnenkort zon betalend ding kopen.
-
Haha, ik gooi er de losers uit.
-
Zo! Iemand eruit, jij erin.
-
Zeg, snoep, ik moet even een kleine boodschap doen. Straks
terug.
Iets zegt me dat het goed zit. We hebben onze
nummers uitgewisseld en dan ook contact gemaakt via WhatsApp waar de
mogelijkheid ook bestaat om fotos, tekst audioberichten door te sturen. Die
moderne technologie van vandaag steekt me toch tegen het hart, maar soms en
zeker in zulke situaties lijkt het op een geschenk van de Almachtige.
-
Wat
denk je? Rij ik naar je toe? Kan je me ontvangen? Ik ben vastberaden. Ik wil
die leuke Calder zo snel mogelijk zien!
-
Neen!
Ik kan je niet ontvangen hier bij mij thuis, want rondom mij wonen allemaal
moslims en die tolereren dat niet. Ik heb al een aanvaring gehad en durf in
mijn buurt echt geen mannelijk schoon te ontvangen. Daarbij, er is hier ook
niets te beleven!
-
We
kunnen elkaar wel al als partner van elkaar linken op PlanetRomeo. Laat ons
eens gek doen!
-
Ja,
dat kunnen we, we hebben elkaar dan wel nog niet in het echt ontmoet, maar we
doen al lekker gek!
Prima, ik leg me erbij neer dat ik niet nu
naar hem toe kan komen. Het maakt me blij dat hij, net als ik in staat is om
eens gek te doen en ons al als partners te profileren op PlanetRomeo. Hij
durft! Toch dring ik aan op een ontmoeting tot er van Calder een voorstel komt.
-
Kijk,
volgende week is er in Brussel het maandelijkse hoogfeest van Gay-Europa in
LOpéra. Als we elkaar daar kunnen ontmoeten, dan is het voor elk ongeveer de
helft van de rit. Jij komt naar het oosten en ik ga naar het westen en daar
ontmoeten we elkaar.
-
Ja,
dan lijkt me dat inderdaad, gezien de omstandigheden, de beste oplossing.
repliceer ik wel een klein beetje teleurgesteld. Maar goed, ik heb begrip voor
de afstand en leg me erbij neer.
-
Prima,
dan spreken we daar af.
-
Welke
outfit moeten we dan aan?
-
I want the red pants. Zegt hij met diepe, sensuele, uitdagende, licht
krakende stem over WhatsApp. I want the red pants! herhaalt hij. I want the red pants.
Ik krijg het er warm van! Die herhalingen van
zijn woorden roeren mij. Hij heeft iets speels. Zoals hij die woorden in cadans
zegt, als een tamboer die het ritme aangeeft in de voorbereiding op een
uitdagende veldslag. Hij heeft volgens mij iets heel speciaals en het raakt me op
de een of andere manier. Die jongen weet van aanpakken. Hij kan me zelfs
uitdagen en dat boeit me enorm! Ik hou van zijn heldere Nederlandse accent en
het je-men-foutisme dat uit zijn
klankkleur spreekt. Maar toch, die red
pants. Is dat niet een beetje té uitdagend en zeker voor een eerste
ontmoeting?
The red
pants was een van mijn fotos die ik hem in een
privé-bericht had doorgestuurd en waar ik een klein rood glanzend broekje
aanhad waar alles netjes gepast in kon worden opgeborgen. Zeker met mijn
wasbordje dat daarboven prijkt en een paar stevige billen die het ophouden kan
het voor een sexy-gehalte zeker scoren. Alleen loop ik er zo wel bijna naakt
bij. Nu goed, LOpéra is nu wel de plaats waar deze exhibitionistisch nijgende
daad ook wel toegelaten, dan niet gewenst is. Misschien zal het mijn eer
aantasten, maar dan zou de eer van iedereen die daar aanwezig is, op de een of
andere manier wel aangetast zijn. Wie daar aanwezig is heeft in elk geval een
andere kijk op de zaken. Het hoogfeest in LOpéra staat immers niet in het
teken van leren breien op grootmoeders wijze. Dus als ik Calder hiermee kan
bekoren, waarom zou ik het dan niet doen? Net als de voor mij helse tocht naar
Brussel waarbij ik me een weg moet banen door allerlei lugubere buurten. Van
moslims gesproken.
Neen, ik laat me niet misleiden. Het contact
dat ik heb met Calder jaagt me om op ontdekking te gaan en daarvoor moet ik
naar Brussel, in the red pants!
Boven the
red pants trek ik nog een short en een T-shirt aan en dan nog eens een
gemakkelijke training. Ik lijk wel een clochard, maar praktisch gezien moet het
zo. Niemand zal mij herkennen in het station van Brussel en ik besluit een taxi
te nemen om mij naar LOpéra te brengen. Zo is er het minste risico op
ongewenste omstandigheden in Brussel lijkt me. Hoe kan ik toch ook van het ene
in het andere uiterste tuimelen? Het is een deel van mijn wil om de wereld ten
volle te exploiteren. Uitbuiten van het leven en daar ook alle gelegenheden
voor aangrijpen. Misschien ben ik diep in mezelf wel die netjes opgevoede
jongen, toch woedt er ook iets ondeugends, iets sensueel in mij. En dat haalt
Calder perfect naar boven. Ik heb hem nog niet ontmoet, maar voor wat ik van
hem gezien en gehoord heb. Ik zou voor geen hond naar Brussel sporen.
Ik parkeer mijn oldtimer Mercedes in de
parking aan het station van Brugge. De kostprijs om er een dag te stationeren
valt reuze mee en ondertussen staat mijn wagen ook nog eens in het droge. Het
miezelt. Wat een droeve dag met grootse vooruitzichten, denk ik bij mezelf.
In het station kies ik een weekendbiljet, want
dat is geldig op het pinksterweekend tot en met morgen, maandag. Dat zal wel
voldoende zijn.
Op de trein stuur ik in een WhatsApp-bericht
naar Calder dat ik ben vertrokken. Ik kijk door het raam naar buiten. Ik zie
langzaam Brugges gouden kroon met de drie belichte middeleeuwse torens, die
van het Belfort, de Sint-Salvatorskathedraal en de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Ze
verkleinen in het perspectief. De reis is begonnen. Welk avontuur staat er me
nu te wachten? Ik tuur verder door het raam. Ik denk aan Adelmo. Zou er een
einde kunnen komen aan deze zwarte dagen van mijn leven? Zal eindelijk het
mysterie worden opgelost? De avond valt definitief en ik ontdek de reflectie
van mijn hoofd in het glas. Hmmm, je ziet er goed uit, denk ik bij mezelf. Ik
geef mezelf een knipoog. Calder zal aan mij wel niet kunnen weerstaan. Als hij
het toch doet, je weet nooit, dan heeft hij ongelijk en zijn er nog steeds
andere vissen die kunnen happen op deze hoogmis van LOpéra. We zijn daar
immers met een paar duizend gelijkgestemden, voor zover het over de seksuele
voorkeur gaat zucht ik even diep. Jah, cest
la vie!
Ik ben vroeg. Gemakkelijk kom ik zonder
aanschuiven aan de vestiaire en trek daar training, shortje en T-shirt uit. Ik
rommel alles netjes in mijn rugzakje, steek mijn geld in mijn schoenen,
sigaretten in mijn rode voetbalkousen en een aansteker? Die vraag ik wel aan
een andere partyganger als ik die nodig heb.
Naast me staat een flinke kerel van ongeveer
mijn leeftijd me al aan te gapen.
-
Nice abs! Love it hunk!
-
I know! repliceer ik droogjes
met enige vriendelijkheid in mijn ogen. Ik weet heus hoe ik iemand een
charmante blik moet toewerpen.
Ik kom de benedenzaal binnen. Het is nog maar
elf uur s avonds. Beetje te vroeg en ook nog een beetje te koud in de zaal om
zo rond te lopen. Toch schuift het volk binnen. Nog een half uurtje, een uurtje
en het zal hier al dik vol zitten.
Ik bestel me een biertje aan de bar en bedenk
me dat het eigenlijk bijna precies een jaar geleden is dat ik hier ben geweest.
Het was ook met Pinksteren. De leerlingen van Jezus krijgen op dat feest het
bezoek van de Heilige Geest en verkondigen sinds dan het evangelie in
verschillende talen. Mooie gedachte aan het begin van een nieuw verhaal. Vorig
jaar had Alexander me gezegd,
-
Komaan!
Jij moet buiten komen, buiten Brugge! Wij gaan naar L Opéra!
Alexander had gelijk. Ik had me al een groot
jaar opgesloten in mijn vertrouwde Brugge. Veilig achter de poorten en mij
getroost en opgetrokken aan mijn vrienden. Toch had ik het die keer niet zo
naar mijn zin, maar toch, ik was er eens uit. Voor Alexander kon het een eerste
ervaring betekenen, want als kuikentje-net-uit-het-ei van 23 jaar jong, was hij
nog nooit in deze op seks gerichte tempel geweest. Zo was het voor Alexander
een avontuur en voor mij een verstrooiing en deden we aan een verstandelijke
win-winsituatie. Alexander was een verstandige jongen die een doctoraat aan het
afleggen was en waarmee ik heel interessante gesprekken kon voeren. Ik voelde
geen verliefdheid voor hem, al wist ik dat het van zijn kant wel helemaal zo
was. Ik was daar duidelijk over. Mijn hart was niet vrij. Adelmo was nog te
prominent aanwezig. Toch, we genoten elk in ons eigen hoofd en hart op een andere
manier van seks en samen zijn.
-
Hoe
laat heb je het?
-
Twaalf
uur dertig ongeveer.
-
Dank
je.
De techno-muziek galmt door de boxen. Boem,
boem, boem, dreunen de bassen. Het doet me denken aan Dr Jasper Verguts van het
Universitair Ziekenhuis Leuven, die had ontdekt dat de baarmoeder van vrouwen
het meest vruchtbaar is wanneer deze zich verhoudt volgens de gulden snede. Een
foetus wordt negen lange maanden in de baarmoeder gevormd tot baby. Daarbij
hoort die baby dicht bij zich het kloppen van het moederhart. Dat moederhart,
dat klopt volgens een bepaald ritme, jongeren net daardoor die boem, boem, boem
gedreun in dat soort muziek zo leuk en vertrouwd vinden. Die kennis stelde dat
de jongeren, die zich daaraan vergapen, het foetus-stadium nog niet zijn
ontgroeid. Volgens mij kon deze stelling zeker tellen. Maar soit, hier was ik
dan. Klaar om geboren te worden en klaar om de vurige tongen van de Heilige
Geest te ontvangen.
Ik loop even rond. Ondertussen is LOpéra al
goed vol gelopen. Blote mannenlijven van allerlei leeftijden en allerlei slag,
gespierd en slank, mager en buikjes, behaard, onthaard en glad met
sportshortjes, zwembroeken, jockstraps, jeans en allerhande accessoires van
kettingen, armbanden, boots, polsbanden, etc. De markt loopt hier vol, je hebt
ze hier allemaal. Wie hier een T-shirt draagt, die heeft geen knap lijf en wil
het verbergen.
Rond één uur had ik afgesproken met Calder. Op
de tweede verdieping. Dat is een klein en overzichtelijk danszaaltje dicht bij
de donkere kamers. Je kunt zeggen, daar gebeurt het. De muziek is in dat
zaaltje ook het meest te pruimen. Het is een mix van dance en popmuziek. De Dj
een ietwat slonzig uitziende artiest van wie het vrouwelijke gehalte toch
hoge torens scheert is wel een kunstenaar in zijn vak. Van Calder is nog geen
glimp te bespeuren. Ik heb mijn gsm dan ook niet bij om even contact te maken
en kan niet anders dan wachten.
Ik krijg oogcontact met een goed gebouwde
jongen, met een knap gezicht met van die uitgetekende jukbeenderen. Hij moet
ongeveer een jaar of tweeëntwintig zijn. Ik lach vriendelijk terug. Ik bestel
nog een biertje. Hij volgt me met zijn blik. Ik ga opnieuw in zijn buurt staan.
Hij glimacht nog eens en ik ga naar hem toe.
-
Vanwaar
ben je?
-
Ik
ben van Parijs. klinkt het.
-
Leuk!
Wat doe je daar zo in Parijs?
-
Ik
ben model en loop de catwalk voor modehuizen.
-
Knap,
en nu ben je hier in LOpéra?
-
Ja,
voor de eerste keer, en jij?
-
Ik
ben hier momenteel alleen, ik wacht op iemand.
Het gesprek loopt redelijk vlot en er is wel
een bepaalde klik. Het lijkt me een nette verstandige jongen die wel lichtelijk
een klaagzang begint op te voeren over de seksuele sfeer die toch in LOpéra
hangt.
Toch ietwat vreemd, want we staan bijna aan de
ingang van de donkere kamers waar alle seksuele fantasieën net worden
overtroffen. Waarom staat onze knappe Parijzenaar dan niet in de hoofdzaal op
de benedenverdieping? Überhaupt staat hij nu wel met mij te praten ook en ik
vind nu niet van mezelf dat ik er als een heilig boontje uit zie. Geilig ja!
Misschien houdt hij van deze eerder zwoele muziek en niet van die techno
beneden. Dan heb je nog altijd de zachtere lounge techno op de middelste
verdieping.
Waar blijft Calder nu eigenlijk? Het is zeker
al één uur geweest. Mijn Parijse vriend vertelt me dat het één uur dertig
gepasseerd is.
Ik was een twijfel van me weg. Calder komt
wel, maar ik ga eerst even naar de rokersruimte om er een sigaretje te roken.
Ik vraag de knappe Parijzenaar mee naar de benedenverdieping. Ik daal de
ijzeren trap af en de Parijzenaar volgt. Door het trapgat zie ik een reeks
jongens staan wachten die naar boven willen. In de hoek! Dat is hem, met een
flesje drank, dat hij met twee handen vasthoudt en een rietje. Hij lijkt me
uitzonderlijk mager. Magerder dan ik me had voorgesteld. Hij had me een
duidelijk arsenaal aan fotos laten zien, maar toch. De tattoos lijken ook
sterker uit te komen dan verwacht. Maar één ding is zeker, daar staat Calder.
Met niets anders aan dan sokken, schoenen en een jockstrap. Zijn haar is ietwat
warrig, blond en duidelijk geverfd. Niets van dat alles kan het feit dat hij er
lief, knap en een beetje sullig, maar daardoor ook zo gek sexy uit ziet,
bederven.
Ik kom beneden aan de trap. Hij heeft me niet
gezien. Ik sla mijn arm rond zijn zijde en geef hem een kus op de wang. Hij
kijkt me even verdwaasd aan. Ik geef hem een knipoog en loop door richting
rookkamer. De Parijzenaar volgt.
-
Kom
je niet mee in de rookkamer?
-
Neen,
doe maar, ik kan niet tegen de rook. Ik ga hier op je wachten.
-
Ok,
tot straks!
De rookkamer heeft twee ingangen en ook twee
uitgangen. Die Parijzenaar mag dan zo knap zijn als hij wil, het is een
zeurpiet. Hij kan de soep niet drinken, maar hij zit er van kop tot staart in.
Wat een hypocriet. Van die extra uitgang ga ik hier gebruikmaken. De
Parijzenaar zal zijn tocht wel zonder mij verder zetten. Calder is boven, wel
een uur later dan verwacht, de deugniet. Ik ga hem nu eens deftig begroeten.
Voor hem ben ik immers naar hier gekomen. Daar staat hij, opnieuw in het hoekje.
Niet een six-pack tel ik maar een ten-pack. Ggrrrraaaaaw! Dat is nu toch
wel de droom van iedere gezonde man! Het komt natuurlijk omdat hij zo mager is.
Je zou wel een rietje in zijn kont moeten steken en blazen voordat zijn buik
van zijn ruggengraat komt schiet het door mijn hoofd.
-
Jij
bent Calder.
-
Hij
kijkt op, zuigt nog even van zijn drankje en knikt: Ja en jij bent
Jean-Baptiste. Was jij het die me daarnet een kus gaf en weer verdween met een
knappe jongen achter je?
-
Klopt,
een Parijzenaar, die ik hier net had leren kennen. Een zeurpiet niets van aan
trekken.
Hij geeft me een kus en stelt mij voor aan
vrienden van wie ik de naam niet meer kan herinneren. Ik heb die mensen na die
nacht dan ook nooit meer gezien. We staan wat te dansen, want een diepzinnig
gesprek is precies niet zo aangewezen op deze plaats. Hij neemt mijn hand vast
en neemt me mee naar de bar.
-
Wens
je nog iets te drinken?
-
Een
biertje, dank.
-
Een
biértje? Drink je een biértje? Oh, ik had van jou wel iets sjieker verwacht
hoor. Zegt hij met een intonatie, als die van een schooljuf die tegen haar
leerlingen spreekt.
-
Neen,
een biertje hou ik vol. Wat drink jij misschien?
-
Ik
drink een frisdrankje. Straks ga ik iets nemen en daarbij is alcohol niet zon
beste combinatie. Wil je dan ook wat?
-
Ik
stem toe: Ja, zolang het maar gezellig wordt.
Hij gaat terug naar zijn vrienden. Die doen
inderdaad een geut van iets dat in een kleine flacon zit in het frisdrankje en geven
het door. Ik geef hem mijn frisdrankje en nadat hetzelfde ritueel zich voltrok
zuigen we elk ons drankje gelijktijdig op.
-
Wil
je nog een drankje? stel ik hem voor.
-
Ja,
graag! glimlacht hij me vriendelijk toe.
-
Prima,
blijf jij maar hier. Ik ga het bij de bar halen.
Ik voel me na een twintigtal minuten helemaal
licht worden in mijn hoofd. Het feest wordt plezierig en Calder kust
hartstochtelijk. Hij kust vertrouwd, net alsof wij elkaar al jaren kennen. Ik
kijk om me heen en zie horden jongens die donkere kamers binnen en buiten
lopen. De een al meer bezweet als de ander. Niemand lijkt nuchter. Het is heus
niet van de alcohol dat ze bekken trekken en hun ogen wijd staren. Maar, ik
amuseer me. Het hoogfeest van LOpéra!
Hier en daar een gekende. Gesprekken als: Wat
zie je er weer goed uit, Lang geleden, Is dat je vriendje? zijn schering
en inslag. Maar verder dan dat vlot geen gesprek. Calder heeft ondertussen mijn
hand vast.
-
Hey
Calder! Lang geleden, is dat je nieuw vriendje? vraagt een knul die er toch
flink bedwelmd uit ziet.
-
Ja,
ik weet het niet, want ik ken hem nog maar pas. Maar laat ons zeggen voor
vannacht, van wel. Hij geeft me een knipoog en vraagt: Niet?
-
Ik
zeg niets, geef hem een zwoele kus, hij glundert.
Ik zie Calder ondertussen ook wel veranderen
door de inhoud van het drankje. Hij trekt mij mee de donkere kamers binnen. Het
is er snikheet. Jongens hoor je zuchten, kermen, neuken en kussen. De kamers
zijn inderdaad pikdonker. Enkel een klein rood waaklicht geeft een kleine
indicatie van waar de muur zich bevindt. Verder voel je bezwete naakte lichamen
van de jongens, het klef tegen elkaar klotsen van billen en konten. Ik word
betast door god-weet-wie maar Calder houdt stevig mijn hand vast terwijl we ons
door de massa wurmen. We worden doorheen de hele ommegang betast aan borst,
billen, kont en in ons kruis. Ik weer de handen van me af tot Calder me mee
trekt in een rustig hoekje van dit duistere labyrint.
Calder begint me hevig en passioneel te
kussen. Zijn handen voelen over mijn lijf. Ik tast met mijn handen over zijn
fijn uitgehouwen gezicht. Het verlangen naar elkaar voltrekt zich. Zijn adem
ruikt fris naar pepermunt, want hij heeft een kauwgom in zijn mond en dat vind
ik nog zo lekker. Bevlogen genieten we van de mannenliefde alsof we elkaar al
jaren kennen.
-
Je
hebt niet gelogen!
-
Probeer
ik nooit te doen. zeg ik.
Nadat Calder en ik uitvoerig met elkaar hebben
kennis gemaakt in deze vunzige kamers en daarbij op geen enkel obstakel zijn
gebotst, komen we terug bij de vrienden.
-
Jullie
zien er zo heerlijk bezweet uit! merkt een van hen op.
-
Ja,
je zou voor minder met zon beest bij je, repliceert Calder fier.
-
Willen
jullie nog wat spul? vraagt een andere.
-
Wij
zeggen geen neen.
We worden allen redelijk stoned en hitsig. Het
feest draaft in volle galop. Calder vertelt plots honderduit met zijn diepe
mooie stem en zijn eigenzinnige verhaalstijl. Hij herhaalt woorden die hij
kracht wil bijzetten inderdaad altijd meerdere keren en ik vind dat zo
heerlijk. Wim komt voorbij met zijn nieuwe vriend uit Amsterdam.
-
Hey
Jean-Baptiste, alles goed? Je ziet er weer lekker uit en wie is die jongeling
naast je? Wil Wim weten.
-
Dat
is Calder. Knap hé? Wie weet zit er toekomst in deze wilde nacht!
-
Ja
inderdaad. Jij weet ze ook telkens weer uit te kiezen. Weet je eigenlijk al
meer over wat gebeurd is met Adelmo?
-
Neen,
momenteel geen doorbraak.
De Amsterdammer laat Calder niet koud.
-
Wie
is die wulpse knul die bij jouw vriend is die daarnet tegen je sprak?
-
Och,
die ken ik niet. Dat is de nieuwe vriend van Wim.
-
Kom
we gaan ze volgen in de donkere kamers.
We gaan terug naar binnen. Wim en zijn vriend
zijn met nog een paar jongens aan het zoenen. Calder mengt zich en neemt die
Amsterdammer goed voor zijn rekening. Ondertussen is er andere jongen die zijn
zinnen op mij zet en ik laat me, onder invloed van het extract, gaan.
Een goede vriend Herman, heteroseksueel vroeg
me ooit: Maar wat jullie daar beleven in LOpéra, dat is toch alle waardigheid
voorbij? Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zoiets zou doen. Het lijkt me
ook vies om zo met iedereen seks te hebben. Ik stelde hem de volgende situatie
voor: Kijk Herman, jij gaat naar een club waar drieduizend knappe vrouwen,
topless rondlopen. Geen andere man in de buurt, alleen jij. Die vrouwen hebben
allemaal zin in seks met een man. In die club zijn er ruimtes voorzien waar je
met de vrouwen, die doorgaans heel open van geest zijn en het ook met meerdere
vrouwen doen, seks kan hebben. Wat ga je doen? Herman zijn ogen blinken: Ja,
ik begrijp het. Ik zou het ook doen! Ik zou de mooiste meisjes uitkiezen en
daar voluit seks mee hebben. Zeker wanneer ik een beetje tipsy zou zijn. Wel
Herman, technisch gezien kan je dat voor jou slechts uitzonderlijk organiseren,
maar voor mannen die graag met mannen seks hebben, is dat dus perfect mogelijk.
Het is acht uur s morgens. Calder en ik staan
aan de vestiaire om onze rugzakken op te halen. Tijdens het wachten geeft hij
me een kus. Ik bedenk dat het welletjes is geweest, we hebben gedanst, seks
gehad, met elkaar en met andere jongens. Hier loopt het voor mij op zijn einde.
Straks rustig terug naar Brugge. Calder praat nog even met een jongen die in
een rij naast ons staat te wachten.
-
Ga
je nog mee naar een afterparty?
vraagt hij met uitnodigende stem.
-
Waar
is die? wil ik weten en hij vraagt het even.
-
Bij
Kurt, hier in Brussel, ik ben daar ooit al eens geweest. Alles is er lekker
voor handen en er zijn daar normaal gezien ook veel zwartjes. Ik heb een zwak
voor zwartjes. Kom, ga mee!
-
Hoe
gaan we daarheen?
-
Kijk,
we gaan met een taxi en die jongens gaan ook. We kunnen de onkosten delen.
Ik heb het eerlijk gezegd wel gehad.
Anderzijds, denk ik dan, ik ben nu hier in Brussel, morgen kan ik ook uitrusten
en als het me daar niet aanstaat, kan ik van daaruit ook nog altijd vertrekken.
Ik ben aan niemand iets verplicht. Calder gaat en ik wil weten wie hij is. Dus
de beste manier om dat te weten te komen is mee gaan. Ik stem in. We krijgen
onze rugzakken terug. Trekken onze kleren aan en wachten op de andere jongens.
Ik bekijk die jongens goed. In elk geval zijn ze mijn type niet. Het zijn
Nederlanders die wel wat gewoon lijken te zijn. Die een is zelfs een beetje aan
de mollige kant. Naast Calder is ook iedereen wel een beetje mollig.
We gaan naar buiten, nog een euro voor de
portiers en we nemen een taxi die voor LOpéra staat te wachten. Aangekomen. De
gastheer is wat ouder, ik schat hem vijftig. Ja, voor dat soort ontmoetingen
spreek ik van ouder.
-
Calder,
wat een mooi exemplaar heb je mee.
-
Ja,
dat is Jean-Baptiste, hij is ook een aristocraat! Ik knik bevestigend,
bedenkend dat ik daar sta in trainingspak en er een beetje slordig uit zie. De
kalende gastheer staat er in een shortje met bijhorende voetbalsokken aan, dus
ik hoef me echt niet te generen.
-
Van
welke familie? vraagt hij, waarop hij zijn aristocratische familienaam bekent
maakt en zegt: Dan heb ik coke, voor ons alleen, in die speciale lade daar
verborgen. Je neemt maar wat je wilt. De anderen nemen wat hier voor handen
is.
In het appartement zijn een paar zwarten
aanwezig, een Zuid-Amerikaan en twee blanke jongens. Ik herken iemand van
vroeger, maar ook hij is duidelijk bijgekomen. Het appartement is niet zo
groot. Een slaapkamer die connecteert met het salon met en grote sofa en een
tafeltje met vier ijzeren stoeltjes, een aparte keuken waar gerookt mag worden
en een kleine badkamer met toilet en douche.
Calder ligt ondertussen al te vozen met die
twee zwarte en roept me toe dat het zijn favorieten zijn. Hij krijgt nog wat
extract en vraagt of ik ook wil. Ik wacht liever nog wat. Jongens komen en gaan
het appartement binnen en buiten. Het lijkt wel een duiventil. Calder amuseert
zich en gooit zich letterlijk en figuurlijk in de groep. Ik ben wat
teruggetrokken en aanschouw het seksspektakel dat me wordt opgevoerd. Het
daglicht vult de ruimte en bederft wat de intieme sfeer. De jongens zien er
afgeleefd en vaal uit. Ze vertellen over hun wilde nacht in LOpéra en liggen
omfloerst aan elkaar te frunniken.
De bel gaat, de deur gaat open. Een knappe
jongen van een jaar of veertig komt binnen. Hij draagt een grijze skinny jeans met daarop een lichte
grijs-oker gespikkelde trui. Calder kent hem en stelt me voor. Even later
liggen Calder en hem te stoeien in bed, naast een ander paartje dat hetzelfde
uitvoert. Calder neemt nog wat van het extract dat voor hem was geprepareerd in
de keuken. Ik kom bij hem staan en zie hoe zijn ogen beginnen weg te draaien.
Ik hou me alert. Hij heeft duidelijk te veel genomen. Hij slaat zijn armen om
me heen en knikt af en toe door zijn knieën. Hij krast met zijn vingernagels in
mijn rug. Stoer als ik wil overkomen geef ik geen krimp. Hij zakt in en ik vang
hem op. Calder weegt amper zestig kilo en ik gooi hem over mijn schouder en leg
hem op bed. Ik ga naast hem liggen. Hij slaapt vredig en ik controleer zijn
ademhaling. Ondertussen bestudeer ik zijn gezicht. Zo mooi, zijn fijne neus,
die prachtige mond en zijn mooi afgelijnde baardlijn. Zelfs zijn baard van
drie dagen is egaal begroeid. Ik streel hem zachtjes door zijn haar terwijl
hij even zacht in mijn richting blaast. Ik droom. Calder is weg van deze
wereld. Hij is in een soort roes, noem het een coma. Dat gevaarlijke extract.
Adelmo! Zou jij deze ziel kunnen overnemen? Zou het dan toch lukken? Is dat het
moment? Dan zal hij de zin ooit uitspreken.
Ongeveer vier uur later komt er weer leven in
Calder. Ondertussen was een ander aan zijn andere zijde komen liggen en begon
die hem lichtjes met zijn hand te betasten. Calder slaat, half verdwaasd de
hand van zich weg en grijpt mijn hand vast. Hij ontwaakt en opent zijn ogen.
Hij kijkt verliefd naar mij en zegt: Waar ben ik? Ach, ja. Het komt hem voor
de geest. Jij bent hier ook nog? Hij staat op en gaat naar het toilet. Hij
wankelt. Ik hou hem vast en ga met hem mee naar de badkamer. Ik keur mezelf in de
spiegel boven de lavabo en Calder zit ondertussen op het toilet. Ik neem een
korte douche. Ik grijp naar een handdoek en droog me af. Hij komt bij, kijkt me
aan en zegt: Neen! Die handdoek niet, daar heeft iemand anders zich al mee
afgedroogd. Neem een verse handdoek. Je weet nooit welke bacteriën mensen
hebben. Ik gebruik nooit iemand anders handdoek. Hij staat op, staat naast
mij en kijkt zichzelf ook aan in de spiegel. Kijk naar mijn haar. Ik zie er
niet uit. Mijn ogen, ik heb wallen. Hij inspecteert zijn tanden en zegt:
Kijk, door die zooi trekt mijn tandvlees terug. Ik kijk mee maar zie niets
opmerkelijks. Is dat nu een barstje in mijn tand? Ja, kijk ik moet dat laten
herstellen. Hier ook op mijn arm heb ik een kleine wonde, die maar niet wil genezen.
De plastische chirurg heeft er al drie injecties met cortison in gezet, maar
het wil maar niet weggaan.
We gaan terug bij de jongens. Hij hangt nog
steeds aan mijn schouder en zegt dat ik een stevige en knappe man ben. Hij bijt
fijntjes in mijn oor.
-
Wil
er iemand een broodje? vraagt de gastheer.
-
Ja
ik, zegt Calder
-
Wat
mag er dan op? Vleessla?
-
Neen,
ik ben vegetariër en ik eet geen vlees. Mijn moeder is ook vegetarisch en we
houden van dieren. Daarom eet ik nooit vlees.
-
Kaas
dan?
-
Neen,
geen kaas, want ik heb ergens gelezen dat je daar snel van verdikt. Heb je geen
choco?
-
Ja
choco dan.
-
Ja
fijn! Dan moet ik wel nadien mijn tanden poetsen want je ziet dat zo
gemakkelijk dat je choco hebt gegeten hé.
-
Straks
komen die twee uit Aalst Calder, je kent ze wel nog.
-
O
ja, die twee lieve jongens. Ik zal blij zijn ze terug te zien.
De deur gaat open. Daar zijn die twee lieve
jongens uit Aalst. Een dikke vijftiger met een duidelijk afgeleefde toy-boy van een jaar of vijfendertig.
Ik hou het voor bekeken en zeg: Nu heb ik het
allemaal gezien. Ik ga naar Brugge!
Calder zegt op een hoerige toon: Jij hebt nog
niet gepresteerd, knapperd! Jij gaat nergens heen.
-
Ok,
wat je wil. Ik zal je bedienen.
-
Met
die zooi kan niemand presteren.
-
Ik
wel!
Ik ga bovenop Calder zitten. Ik focus me op
Calder zijn ten-pack en zijn
uitdagende blik. Hij bijt lichtjes op zijn lip en ja, daar is het! Het meest
egoïstische moment dat een man in de vrijpartij beleeft is voor mij aangebroken
en kwakt in zijn gezicht. Calder kijkt me verzadigd aan. Ik trek mijn training
aan. Bedank de gastheer voor de goede zorgen. Ik vraag hem of er een bijdrage
geleverd moet worden. Hij bedankt en zegt dat het zijn plezier was mij te mogen
ontvangen.
Op mijn gemak loop ik richting station
Brussel-Zuid. Ongeveer een klein kwartiertje wandelen, reken ik uit. Het is
vijf uur in de namiddag en een licht lentezonnetje kleurt deze maandag. Calder,
Wat een avontuur. Calder lijkt me zon platluis die zijn dagelijkse
gezondheidsbrouwsels met een rietje uit een regenboogglas opslurpt. Als dat
zijn leven is, dan pas ik daarvoor. Dat wil ik echt niet. Het is een knappe
jongen en hij heeft wel iets, maar hij is ook een zeurpiet. Hij heeft seks met
allerhande jongens en mannen, en daarna gaat hij piekeren over een handdoek die
al eens zou gebruikt zijn door iemand en waar bacteriën in kunnen zitten. Ik
brei het verhaal aan elkaar en krijg geen logische draad aan de oppervlakte.
Hij is knap, dat wel, maar hij is zo fijn en zo vrouwelijk ook. Eigenaardig en
tegelijk grappig inspirerend. Ik weet het niet. Adelmo, wat heb ik gedaan.
Gelukkig is het voor mij slechts een avontuur dat mijn leven niet kan bepalen.
Ik leg de bal in zijn kamp. Ik ga niets meer van me laten horen. Hij moet het
initiatief nemen. Hoor ik niets, dan is het zo en laat ik het hierbij en als
hij me de moeite vindt, dan zal hij wel contact zoeken en zien we wel verder.
Mijn gsm krijgt een melding.
-
Calder:
Geloof jij in liefde op het eerste gezicht?
-
Ik:
Neen, normaal niet.
-
Calder:
Ik ook niet, maar nu ik jou heb gezien, wel!
-
Ik:
Mooi is dat!
-
Calder:
Zo sec.
Ik kom aan het station. Neem de trein naar
Brugge. Nu heb ik rustig de tijd om even alles op een rijtje te zetten. Ten
gepaste en misschien vanavond, als ik thuis ben gekomen, zal ik Calder wel
contacteren. Hij heeft het nu nog druk waarschijnlijk.
De
profundis! klonk de bede,
De profundis! zuchtte 't huis,
't huis, en al die knielden mede,
in godvruchtig stemgedruis.
(Kerkhofblommen,
Guido Gezelle 1858)
2 De afstand wordt overbrugd
Calder:
Spreken we af volgend weekend?
Ik:
Neen helaas, volgende week heb ik de plechtige communie van mijn neefje. Maar
het weekend nadien kan perfect.
Calder:
Ik wil je echt beter leren kennen en ik wil gerust naar Brugge komen. Ik
geloof niet sterk in lange afstandsrelaties, maar nu wel. We zien wel waar we
uit komen.
Ik:
Dat klopt. Volgende week heb ik een eerste communie van een dochter van een
kennis van mij. Ik ga naar de communie in de kerk, want dat heb ik beloofd.
Daarna is er een glaasje op de receptie, dan blijf je maar een uurtje of twee
in mijn huis en kom ik nadien weer bij jou. Anders ik zal het eens bekijken en
houd je op de hoogte.
Calder:
Ja, lijkt me prima, dan kan ik zaterdag naar je toe komen. Na je examen.
Calder
en ik spreken elkaar vaker die dagen via de verschillende media. Het contact
loopt vlotjes, we stemmen de snaren op verschillende vlakken en is
veelbelovend. Natuurlijk wil ik hem ook terug zien, maar helaas is het nu niet
mogelijk. Er staan andere katten op de agenda die gegeseld moeten worden.
Wachten is de boodschap.
Ik
moet het zien te regelen bij madame
Sjeremetjev, de vrouw van Dr Sjeremetjev. Hem ken ik al een paar decennia en
reken ik tot mijn beste vrienden. Madame
is een Spaanse, maar ik spreek altijd Frans met haar. Ze heeft zon leuk
accent. Ze beschikt over een passionele vurigheid en humor zoals we die van
Spaanse furies kunnen verwachten. Madame
Sjeremetjev is een en al positieve energie en heb ik in die vijftien jaar dat
ik haar ken nog nooit een kwaad woord over iemand horen vertellen. Ze houdt van
bloemen en decors, en heeft een mooie zelf ingerichte tuinkamer waar ze haar
gasten ontvangt. Zo ben ik vandaag gevraagd voor een dinertje in de Le Hameau de Madame, zoals ik haar
tuinkamer bewierook.
-
Monsieur Jean-Baptiste, ben je klaar
voor de eerste communie van Isabella?
-
Jawel,
madame Sjeremetjev, ik kom naar de
communie en daarna zal ik ook een uurtje blijven op de receptie.
-
Kom
je niet eten nadien op het kasteel van haar dooppeter?
-
Ja
graag, madame, maar het zit zo. Ik
heb bezoek volgend weekend en die jongen komt van ver, dus wil ik hem ook niet
lang alleen laten.
-
Oooh,
monsieur Jean-Baptiste, voel ik
iets? Ze kijkt me ondervragend aan met een deugdelijke glans in haar ogen:
Wie is het? Heb je een foto?
-
Ik
glimlach: Kijk, hier heb ik een foto van hem.
-
Oooh,
dat is een mooie jongen! Een eendagsvlieg of denk je aan meer? Madame Hortensiaaa! roept ze door de
kamers. Madame Hortensia! Kom eens
kijken wie monsieur Jean-Baptiste
heeft leren kennen.
-
Madame Hortensia komt uit de keuken met een voorschoot aan. Ze
vertoont net als altijd een brede lach op haar gezicht en kijkt naar de foto. Oooh
monsieur Jean-Baptiste, dat is een
knappe jongen. Komt hij mee volgende week naar de communie van Isabella? We
zetten voor hem graag een bordje bij.
-
Ja,
dat zou mooi zijn, maar ik wil me zeker niet opdringen. Het is inderdaad nog
pril, maar ik voel wel dat het iets kan worden. Hij heet Calder.
-
Calder?
Mooi, neem hem maar mee. Hij is blond en knap, en we willen hem zeker leren
kennen!
-
Ok,
dan zal ik hem dat meedelen. Bedankt in elk geval, dames!
Het
weekend breekt aan. Uitzonderlijk moet ik niet werken op zaterdag omdat mijn
ouders een uitje maken met vrienden naar Frankrijk. Calder komt ongeveer tegen
twee uur in de namiddag aan in het station van Brugge. Ik sta hem op te
wachten. Daar is hij. Gepakt en gezakt. Zijn haren staan wat wild door elkaar.
Hij draagt een geruit hemd en een korte grijze broek. De tattoo op zijn
linkerbeen komt even vanonder de zoom.
-
Ja,
mijn haren zien er niet uit, want ik heb me snel moeten klaarmaken om hier op
tijd te raken. De trein zat vol met toeristen voor de kust en al die kinderen.
Ik ben bekaf! steekt hij van wal.
-
Ik
geef hem een zoen: Ik ben gelukkig dat je er bent. Je haar is leuk zo, lekker
speels. Kom, mijn auto staat daar. Gaan we een ritje maken naar zee? Zeebrugge
is een makkelijke badplaats en best dichtbij. We raken er hopelijk ook
gemakkelijk de auto kwijt. Laat me je spullen maar in de kofferbak laden.
-
Je
hebt een mooie auto.
-
Ja,
een Mercedes, hij is veertig jaar oud en heeft amper 160.000 km op de teller.
Ik wil met niets anders rijden.
Ik
doe voor hem de deur open, laad alles in en neem plaats om te rijden. Ik geef
hem een knipoog en wrijf even over zijn bil. Hij haalt diep adem, zucht en
kijkt me met voldoening aan. We rijden richting Zeebrugge. Ondertussen vertel
ik hem een beetje over de geschiedenis en de bestuursinrichting van Brugge en
leg hem uit dat Zeebrugge ook onder het stadsbestuur van Brugge valt. We vinden
inderdaad snel parking en lopen een eindje langs het strand. Nog best veel
wind, maar wel een mooie zonnige dag. Op een terrasje op de dijk:
-
Wat
mag het zijn voor de heren? vraagt een zwarte ober.
-
Ik
voer de bestelling: Twee limonades en twee banana splits met slagroom.
-
De
limonade met een strootje voor mij alstublieft. valt Calder in. Want in
limonade zitten zo veel suikers dat het slecht is voor de tanden als je die
drinkt aan het glas. En mijn tanden zijn mijn handelsmerk.
De
naoorlogse Belgische kust is een van de lelijkste en meest onaangename van de
wereld denk ik. Ze staat vol met flatgebouwen waarbij het motto luidt: Elke
centimeter brengt geld op! Die flatgebouwen zijn danig hoog dat je op de dijk
in de namiddag altijd in de schaduw loopt. Op de koudere dagen drijft de wind
het zand zo op dat het eigenlijk meer een worsteling is om je tegen de
noorderwind te verzetten dan een deugddoende wandeling en een frisse neus te
halen. Wat een contrast met een kleine honderd jaar geleden. Toen de art-nouveau nog zegevierde en de
Belgische kust een internationale grandeur genoot. Toen spraken we bijvoorbeeld
nog van Oostende, de koningin der badsteden. Met de staart tussen de benen
heeft Oostende zijn eretitel moeten veranderen naar stad aan zee. Wat een
achteruitgang. Nu staan enkel nog minieme restanten van dat roemrijke verleden
gedrongen tussen afschuwelijke flats in glas en beton. Duinen of natuurgebied
heb je bijna niet meer en in tegenstelling tot de buurlanden Frankrijk en
Nederland is de Belgische kust een letterlijk trekgat geworden voor de
inlanders. In het Maritiem Museum van Zeebrugge verwoorden ze het als volgt:
Na 1960 komt het massatoerisme op volle toeren en trekt de elite zich terug in
Knocke-le-Zoute. Ver weg van het
gepeupel.
-
Wat
een decoratief huis! Woon je hier alleen? Het is wel apart ingericht. Niet
meteen hoe ik het zou inrichten, maar wel heel mooi.
-
Dank
je. Ik woon hier alleen.
-
Mooie
schilderijen heb je hier hangen. Is dat een zelfportret dat je geschilderd hebt
van toen je jong was?
-
Neen,
dat is Adelmo, maar over hem vertel ik je later wel. Laten we eerst een douche
nemen en je spullen uitpakken. Kom je mee naar boven? Ik geef je een korte
rondleiding, zo weet je alles zijn in huis en kan je je op je gemak nestelen.
-
Is
goed.
-
Dit
is de kleedkamer, laten we hier je koffers plaatsen. Is deze hoek voldoende
voor je?
-
Ja
hoor.
-
We
gaan het gezellig maar niet te laat maken. Morgen hebben we het communiefeest
van Isabella en we worden om tien uur s morgens verwacht.
Zondag.
Om acht uur gaat de wekker. Calder wrijft zijn ogen uit. Hij straalt en ziet er
zo knap uit. We nemen elk een douche en hij is even in paniek over wat hij aan
zal trekken.
-
Jij
ziet er zo mooi uit met die officiersjas en ik heb maar een zwart hemd en een
zwart jasje. Is deze jas echt?
-
Ja,
het is een echte zomerjas van de Belgische officieren uit de periode van koningen
Leopold III en Boudewijn I. Kijk naar het statieportret hier van koning Leopold
III. Zie je zijn jas? Het is dezelfde. Maar Calder, je zult schitteren, kijk
eens naar je engelengezichtje! Hij lacht.
-
Jij
hebt duidelijk smaak.
-
Jij
hebt ook smaak, anders was je hier niet. Maar als ik je een tip mag geven ...
De regel zegt: het onderste knopje van je jas altijd open laten. Als je gaat
zitten, doe je alle knopjes open en als je recht gaat staan, doe je ze weer
dicht, maar het onderste laat je altijd open. Daaraan herken je iemand met
stijl. Net zoals aan tafelmanieren.
-
Ik
vind het mooier als ze allemaal dicht zijn. besluit Calder.
Hij
had immers zich al volledig op mijn adviezen gekleed en zag er beeldig uit.
Misschien was dit knopje nog het enige dat hij als symbool van zijn
persoonlijkheid kon vasthouden.
Te
voet gaan we naar de kerk. Madame
Sjeremetjev en madame Hortensia zien
ons binnen komen en wenken ons dat ze een plaatsje hebben gereserveerd. We
groeten en volgen de mis. Isabella is flink, zoals elke eerste communicant.
Calder neemt zachtjes mijn hand vast. Ik voel mij hierdoor een klein beetje
ongemakkelijk, want ik doe dat normaal niet. Zo ben ik niet opgevoed. Maar het
is discreet en ik neem er vrede mee. Ik moet toch ook leren dat tijden evolueren
en dat ik het best mee evolueer. Madame
Sjeremetjev neemt de rol van fotograaf op zich.
-
Niemand
moet fotos nemen, want anders is iedereen bezig met zijn gsm en dat heeft geen
stijl. Ik neem de fotos van de dag. Legt ze ons uit in een gebroken Nederlands.
Madame Sjeremetjev is een Spaanse.
Na
de mis is er een kleine receptie in de school en genieten we van een
zonovergoten speelplaats tussen oude strenge gebouwen. Dr Sjeremetjev, mijn
goede inspirerende, maar uiterst eigenzinnige vriend en de echtgenoot van de
veel jongere madame Sjeremetjev,
hadden we al gezien in de kerk. Hij is een afstammeling van graaf Sjeremetjev,
de familie die de burgemeesters van Moskou heeft geleverd tot de Russische
revolutie. Dr Sjeremetjev heeft lak aan bestuur door dummys. Zo meet hij zich
maar al te graag met het stadsbestuur en wint dan ook elke veldslag met glans.
Op die manier geeft hij gestalte aan zijn nobele afkomst. Hij is immers doctor
in de kunstwetenschappen en beschikt over een klare kijk op de dingen. Noem
het, zo je wil, gezond boerenverstand. Doordat hij het leven zo nuchter
doorziet zien velen in hem ook een excentriekeling. In een opzicht is hij dat
ook. Hij houdt niet van het banale en heeft een uitgesproken respect voor
tradities, normen en waarden. Drie noodzakelijke componenten die en masse worden uitgeroeid en met de
voeten getreden in de huidige maatschappij. Hervormingen en vernieuwen, daar
zijn onze beleidsmakers mee bezig, terwijl de oplossingen in de tradities
liggen. Daar keert men altijd op terug. Dr Sjeremetjev is mijn eminence grise, mijn leraar en mijn
voorbeeld. Als wandelende encyclopedie kan Dr Sjeremetjev die toch ondertussen
wel meer dan vijfenzeventig lentes telt als een ware meesterverteller, met een
knappe Franse -r en het nodige theater, mensen boeien met verhalen uit zijn
levenswandel, kunst, poëzie en muziek.
Zoals
we van hem kunnen verwachten, is Dr Sjeremetjev iets later aangekomen en zit
hij achteraan. Hij loopt eerst statig door de middengang tot vooraan in de
kerk. Zijn illustere verschijning en zijn aristocratische profiel stralen een
zelfverzekerdheid uit. Hij draagt een zwart kostuum met een lange
negentiende-eeuwse overjas. Zijn zwarte haren zijn achteruit gekamd. Iedereen
heeft gezien hoe hij cryptisch de kerk binnenschuift en de rijen mensen
afspeurt. Tijdens de receptie stel ik hem Calder voor. Dr Sjeremetjev spreekt
een poosje met Calder en zo te zien hebben ze een goed contact. Madame Sjeremetjev neemt fotos van het
hele gebeuren en even later beslissen we door te gaan naar het kasteel van
Isabellas dooppeter.
Het
kasteel ligt net buiten de Smedenpoort aan de Singel. De toegangspoort gaat
open en we komen in een grote jardin
met oude loofbomen. Iets verderop staat het kasteel, lichtjes in de hoogte.
-
Welkom
monsieur Jean-Baptiste en je
bevallige vriend, die ik nog niet eerder heb mogen ontmoeten, zegt de
gastheer.
-
Monsieur, bedankt voor de uitnodiging.
Dit is Calder. Is hij mijn nieuwe vlam, mijn bosbrand, ik weet het nog niet
goed, maar de tijd zal het wel vertellen. antwoord ik eerder bescheiden. In
elk geval monsieur, hij is hier nu en
daar gaan we op verder bouwen.
-
Dat
geloof ik best, monsieur Jean-Baptiste.
Ik heb de tafels buiten gezet, want het is zon mooi weer dat we gek zouden
zijn binnen te kruipen. Vind je niet?
-
Helemaal
akkoord, waar mogen we plaats nemen?
Calder
en ik schuiven aan tafel en Calder knijpt zijn snoet helemaal samen. Het is
precies een tic nerveus die hij uitvoert wanneer hij verlegen raakt door intens
geluk. Als hij die tic heeft dan maakt het hem zo superschattig en smelt mijn
hart. Dr Sjeremetjev zit naast me aan tafel. Hij stelt een aantal vragen en
vind Calder, die hij wel al meermaals Adelmo heeft genoemd, een leuke partij.
Calder valt duidelijk in de smaak. Madame
Sjeremetjev neemt plaats recht tegenover ons. Met haar mooie hoed heeft ze, de
uitstraling van de koningin van Engeland, vind ik.
Toch,
een paar uur later en waarschijnlijk door de zon slaat de alcohol in bij madame Sjeremetjev. Dr Sjeremetjev is
dan al vertrokken naar zijn stadskasteel en we brengen haar naar huis samen met
een vriendin.
Calder
en ik gaan even binnen met madame
Sjeremetjev in het grote mysterieuze stadskasteel van Dr Sjeremetjev. Ze wil
even haar neus poederen en duwt haar camera in de handen van Calder. We horen
een bonk. Calder en ik gaan kijken wat er gebeurd is. Madame Sjeremetjev had haar evenwicht verloren en grabbelt weer
recht. Haar hoed staat scheef, maar ze verzekert ons dat het haar lukt. Best
een grappig zicht. De chique madame
Sjeremetjev, die daar eerst zo plechtig aan tafel zat, ligt nu tussen de
toiletten. We wachten even in de binnenhof en Calder maakt met de camera van madame Sjeremetjev een selfie van ons
twee. Hij wil kijken of de foto gelukt is en drukt op een knop. Borrar todas las imágenes verschijnt
er op de display en Calder drukt nog een keer.
-
Calder,
neen! Wat doe je?
-
Calder
haalt zijn schouders op en zegt: Ik versta geen Spaans.
Nu
zijn alle fotos uit de camera gewist van Isabella haar communie. Hopelijk is
het geen waar, anders heeft dat kind geen enkel document van deze wondermooie
dag. Madame Sjeremetjev is nu niet in
staat om te controleren wat er effectief met die fotos is gebeurd en was al in
haar bed gedoken. Calder en ik gaan richting huis, waar we ons even rustig
verfrissen.
We
gaan nog een glas gaan drinken bij Dr Sjeremetjev. De pianist Joseph is er ook.
Ik zing samen met hem een lied. 'Laat me
vivre', Calder zit in een hoekje en luistert. Hij vindt het mooi en
krijgt tranen in zijn ogen een kippenvelmoment zegt hij. Dr Sjeremetjev
vertrouwt me toe dat hij Calder een goede partij vindt.
-
Jong,
knap, toegankelijk, sociaal, maar, monsieur
Jean-Baptiste, neem me niet kwalijk dat ik het zeg, het is een meisje hé.
lacht mijn goede vriend Dr Sjeremetjev.
We
gaan vroeg naar huis, want morgen moet ik twee presentaties geven, eentje om
acht uur dertig en eentje om één uur dertig. Calder kan rustig uitslapen.
-
Jij
moet wel van het koningshuis houden, dat je bijna in elke ruimte van je huis
een portret van een koning hangen hebt.
-
Klopt
Calder. Ik ben een echte royalist!
-
Ik
niet hoor. Voor mijn part mogen ze alle leden van de koninklijke familie tegen
de muur zetten en afknallen. Die bende leeft op ons geld en wij maar betalen
-
Calder,
ik wil niet dat er zon taal in mijn huis gesproken wordt. Je moet binnen
enkele ogenblikken je trein halen. Ik breng je wel naar het station.
-
Ja,
het is toch waar? Waarom zou je nu voor het koningshuis zijn? Die doen niets en
kosten handen vol geld.
-
Calder!
Waarop baseer jij je om zon uitspraken te doen?
-
Gewoon,
dat is toch zo? Dat weet ik.
-
Calder,
dit slaat nergens op en kan niet dienen als een mooie afsluiter van een
prachtig weekend! Je moet vooraleer je zulke uitspraken doet ook weten waarom
je zo iets zegt. Als ik zeg dat ik een royalist ben, dan fundeer ik grondig
mijn mening.
-
Jij
mag zeggen wat je wilt, maar ook ik heb recht op mijn mening.
-
Calder,
hou op! Binnen vijf minuten heb je je trein.
Hij
zit op de trein, voor een reis van ongeveer drie uur tot hij weer thuis is. Ik
vind dat een waardevolle prestatie. Adelmo deed dat ook. Bijzonder.
Maar
het koningshuis tegen de muur zetten en afknallen, dat zou Adelmo nooit hebben
gezegd. Hij was zelf een royalist en als hij ergens geen mening over had of
niet over had gestudeerd, dan schaarde hij zich voor honderd procent achter
mijn mening. Ik mis hem.
Wat
een rotgevoel geeft Calder mij nu. Zon mooi weekend en eindigen in mineur. Het
koningshuis uitroeien. Hoe plebejisch kan je denken? De koning, is zijn hele
leven opgeleid om het land naar best vermogen te besturen. Een president wordt
doorgaans om de vier jaar met veel rompslomp en peperdure campagnes en
verkiezingsrondes verkozen. Nooit door een meerderheid, maar door een
minderheid. Koning Albert II zat bijvoorbeeld twintig jaar op de Belgische
troon. Dus zijn er vijf presidentiële verkiezingen uitgespaard. De koning is,
in tegenstelling tot een president, niet politiek gekleurd en vertegenwoordigd
een volledige natie. Ongeveer vijfenzeventig procent van de Belgen staat achter
hun koning, daar kan een president slechts van dromen. De koning wordt
ontvangen door alle staatshoofden, zelfs bij de communistische Chinese
president. De minister-president van Vlaanderen raakte niet verder dan de
burgemeester van Peking. Als een prins op handelsmissie vertrekt dan rijft hij
contracten binnen en wordt met alle royaltys ontvangen. Koningen hebben allure
en in het buitenland kan dat tellen! Ze geven het land een bijzonder imago en
stabiliteit. Dat is nodig in een wereld die steeds in verandering is. Zelfs
Poetin, de Russische president heeft voorgesteld om de keizerlijke familie
opnieuw te installeren, wel zonder politieke macht, om het imago van Rusland
opnieuw op te krikken.
Het
hangt ook weer af van de media. In Nederland bijvoorbeeld bestaat er iets als
positieve communicatie over het koningshuis. Nederlanders vieren dan ook
uitbundig de koninklijke feestdagen zoals Koningsdag. Geheel Nederland kleurt
dan oranje en er ontstaat ook een hecht volksfeest. Als je Nederlanders vraagt
of hun koning veel geld kost, dan zeggen ze misschien, maar hij brengt ook
tien keer meer geld in de schatkist!
In
België ligt dat anders. Hier hebben we de soort van misnoegde separatisten, die
volgens mij nog steeds verstokt zitten in een soort sociale revolutie van de jaren
vijfig. Omdat de rijkere Vlaamse burgerij Franstalig was, ervaarde ze alles wat
Franstalig is als de onderdrukkers, de bazen. Sommige politici pinnen zich
daarop vast en proberen daar politiek garen uit te spinnen. Wat uiteindelijk
symbool staat voor zowel de Franstaligen, de rijken en de eenheid van België is
het koningshuis. En dat is dan hun natuurlijke vijand terwijl niets van dat
alles te maken heeft met goed bestuur. Het Nederlands staat in België immers al
lang gelijk aan het Frans en dus zijn de beginselverklaringen van de Vlaamse
beweging al lang ingevuld en is die Vlaamse beweging bijgevolg, volledig
achterhaald. Enkel een aantal bijters gaan voor een onafhankelijke Vlaamse
staat, uit schrik dat ze anders geen inkomsten zouden genieten van de Belgische
staat. Of Vlaanderen beter zal boeren dan België, kan hen worst wezen. Het gaat
erom dat ze ooit met een strijd zijn begonnen en die willen verder zetten.
Extremisten zijn het.
Anderzijds
is het nu meer dan duidelijk geworden dat de roep naar federalisering van
België in zes peperdure regeringen inefficiënt is en dat dat ons land volledig
belachelijk maakt. Niet alleen belachelijk, maar ook ontzettend duur. Dat
beginnen de Belgen goed te voelen in hun portemonnee. Het is dan nog erger te
weten dat zon vaudeville alleen opgezet kan worden in een rijk land. Dit land
dat zijn grootste rijkdommen te danken heeft aan de Congopolitiek van koning
Leopold II.
Een
constitutionele monarchie zou volgens mij iedereen gelukkig moeten maken. De
royalisten hebben een koning en de republikeinen hebben hun premier. Al wordt
de premier in België niet door het volk verkozen, maar door de partijen
aangeduid. Dit is geen democratie, dit is een particratie. Daarbij is het
steeds voor een helft van de kiezers onmogelijk om op de premier te stemmen
omdat er niet iets bestaat als een federale kieskring, wat totaal onlogisch en
ondemocratisch is.
Dan
nog het argument van het geboorterecht. Wanneer je wordt geboren in een
koninklijke wieg, is de kans groot dat je zelf koning wordt. Alleen door
geboorte. Ja, daar zal onze Kimberly Verkest van kunnen meespreken. Het begint
toch allemaal met waar onze wieg staat? Voor de een is het een wieg met veel
erfenissen die staan te wachten van familie en voor de ander is het een wieg
die niets te bieden heeft. De een zal zijn vader opvolgen als fabrieksdirecteur
of zal mogelijkheden krijgen van zijn ouders om te studeren, anderen die bij
voorbaat gedoemd te werken voor een hongerloon, net als hun ouders. Ik spreek
dan nog niet van de verschillen in landen waar je wieg staat. Je kunt maar
beter geboren worden in België dan in Zimbabwe. Wat dan met de nieuwe
dynastieën die in de schoot van de zogenaamde democratie zijn geboren? Zonen en
dochters met namen als Coens, Tobback, De Croo, De Gught, De Clercq, Michel,
Van den Bossche. Het zijn toch allemaal kinderen voor wie vader of grootvader
de weg heeft geplaveid. En daar neemt het volk dan plots wel genoegen mee. Door iemand geboorterecht toe te kennen en te laten
erkennen, sluit je andere kemphaantjes uit van machtshonger. Het is een geolied
systeem dat in vele culturen voorkomt en werkt. Het gaat in deze niet om meer
of minder te zijn, dat zou ons leiden tot democratisch denken en zo
middenklasse mogen we niet zijn. Het gaat er om dat elk uurwerk pas werkt
wanneer alle radartjes aanwezig zijn en ook ten volle gewaardeerd en
gerespecteerd worden. De kennis van dat laatste zit in het koninklijk
geboorterecht ingebakken. Daarom hield Louis XVI ook zo van uurwerken maken. Argmentum ad populum.
Ik
kan me daar nu zo druk in maken. Wanneer ik s avonds in bed kruip, zie ik bij
het openslaan van de deken op mijn hoofdkussen een treinbiljet liggen met
opschrift:
-
Calder,
volgende vrijdag organiseert madame
Sjeremetjev een soort tapas avond.
-
Dat
klinkt leuk. Wat houdt dat dan in?
-
Wel,
dat is een hapje en een drankje in de salons
of in de binnenhof van Dr Sjeremetjevs stadskasteel, al naar gelang van het
weer. Het is nu juni, dus is de kans groot dat het mooi weer zal zijn.
Misschien komt monsieur Deewood ook.
Hij is een geniaal pianist en ook een goede vriend van mij.
-
Hoe
laat moet ik er dan zijn? Want ik werk tot vijf uur en ik kan ten vroegste om
zes uur mijn trein halen om dan rond negen uur aan te komen in Brugge.
-
Ja,
dat begrijp ik. Madame Sjeremetjev
nodigt uit om acht uur. Als je dan in Brugge aankomt, neem je een taxi. Ik zal
je die terugbetalen. Zorg dat je iets netjes aan trekt, een jasje, hemd, dasje,
klassieke schoenen en zeker een lange broek. Geen
jeans! Dr Sjeremetjev verwacht ons in BCBG. Dat is de afkorting van Bon Chic Bon Genre.
Je
weet nooit of, het mooi weer is en hij het in zijn hoofd haalt om een korte
broek aan te trekken. Ze zouden nogal verbolgen kijken bij de Sjeremetjevs als
ze zijn tattoo vanonder zijn broek zien opdoemen. Die tattoo, een soort Japanse
klimopplant op zijn linkerbeen met bovenaan een soort waterjuffer, loopt
werkelijk van boven de heup tot op de knie. Niet dat ik daar meteen een
opmerking zou over verwachten, maar het lijkt me wijzer elke kans tot een
kritische noot te vermijden.
Vrijdagavond,
prachtig zomers weer. Madame
Sjeremetjev trekt de voordeur open en straalt naar mij. Ik meld haar dat Calder
op zijn reis is naar Brugge en dat hij iets na negen zal aankomen. Hoe zal hij
hier geraken, met de bus of zo, hij komt toch van het station, wil ze weten.
Hij neemt de taxi, madame, dat is
voor iedereen het makkelijkste. Zo moet niemand zich ophouden met een ritje
naar en van het station. Dr Sjeremetjev is zich nog aan het klaarmaken, hij
wist nog niet goed welk kostuum hij moet aantrekken, een rokkostuum of linnen,
maar zal straks beneden komen. Hopelijk kiest hij voor linnen, gezien het warme
weer. Ze vraagt me om door te gaan naar de hof, ik weet de weg wel na ruim
twintig jaar dat ik bij de Sjeremetjevs kom. In de keuken staat madame Hortensia, de gezellige Spaanse
kokkin en vriendin van madame
Sjeremetjev, die me met haar zachtaardige goedhartigheid begroet, zoals altijd.
Monsieur Deewood is al aanwezig en
iets vroeger want hij moet ook steeds rekening houden met het vinden van een
parking hier in Brugge en dat is niet altijd een evidentie, zeker niet bij
zomerse weekeindes. Monsieur Deewood
heeft een uitzonderlijk gehoor. Zo stemt hij pianos zonder enig instrument.
Hij heeft een liefde voor de kunsten en de tradities. Zelf woont hij in een
prachtig, authentiek art-deco-huis net buiten de stad waar je bij het
binnentreden een onvervalste reis terug in de tijd maakt naar bijna honderd
jaar geleden. Met hem deel ik niet alleen de passie voor kunst en muziek, maar
ook deze voor oude bolides. Zo heeft hij onder andere een blauwe Renault 16 uit
1971 in
excellente staat. Ondertussen komen de andere gasten aan. Madame Sjeremetjev heeft succes met haar tapas, een vijftiental
gasten is toch een mooi clubje en we drinken ondertussen glaasjes champagne en
eten oesters à volonté.
De
bel rinkelt. Het is iets na negen. Dat kan Calder zijn. Dr Sjeremetjev gaat
open doen en even later komt hij terug in de hof en zegt op zijn theatrale
wijze:
-
Mesdames et Messieurs, ik stel u allen
voor, Calder Van Eyck, een vriend van monsieur
Jean-Baptiste.
Calder
is duidelijk verlegen, krimpt wat in elkaar, haalt diep adem, zucht en zwaait
vinnig naar iedereen en zegt kort: Dag.
-
Hij
is zo grappig! Fluistert Charles me toe.
-
Jean-Baptiste,
die is toch geen zevenentwintig jaar, twintig ja, hij ziet er veel jonger uit.
Merkt een verwonderde Alexander op.
-
Ja,
heren, grappig, jong en een royale welkom waard, zeker na zon lange reis, zeg
ik zeg tussen mijn tanden, terwijl ik opsta, mijn jas met een bovenste knop
sluit en naar Calder begroet.
-
Kom
ik heb een plaatsje vrij gehouden naast mij. De reis verliep blijkbaar vlotjes,
je bent zo mooi op tijd, merk ik op.
-
Ja,
ik heb moeten rennen voor mijn trein, ik heb zeker een boete van overdreven
snelheid want ik heb zeker bijna 120 km/uur gereden waar je denk ik maar
zeventig of negentig mocht. Maakt niet uit, het was in elk geval véél te snel.
Ik heb zo hard moeten rennen en ik was helemaal bezweet. Kijk, mijn haren zien
er niet uit en dan had ik in het station geen tijd meer om een flesje water te
kopen want die trein ging bijna net vertrekken, draait hij mij een klaagzang
af.
-
Maar
die ellende is nu allemaal voorbij, kijk madame
Hortensia is daar al met een glaasje champagne voor je en er zijn vandaag
oesters. Oesters bevatten veel vitamine B12, dat houdt je sterk en gezond en ze
bevatten ook veel aminozuren en die zijn goed voor je libido. Fluister ik hem
toe met een attractieve ondertoon in mijn intonatie.
-
Ja, en
daar heb jij zeker last van, prikkelt hij in beter weten terug. Dat verdient
een knipoog.
De
avond verloopt vlotjes verder en Calder aardt voortreffelijk in dit voor hem
toch nieuwe publiek. Hij converseert, maakt grapjes en krijgt complimenten van
iedereen. Madame de Beauvois, die gekend
staat voor haar klare kijk op het liefdesleven en daar ook altijd de adequate
onverbloemde uitspraken over vindt, is alvast laaiend enthousiast over Calder. Madame de Beauvois behoort, net als de
schare van mijn vriendenkring, tot de flamboyante excentriekelingen van de
maatschappij. Ze heeft een kunstgalerij in Brugge en ik zou zelfs beweren dat madame de Beauvois ook een kunstwerk is.
Haar kleding en accessoires zijn altijd uitgelezen en stijlvol. Nog nooit heb
ik er haar op betrapt twee maal hetzelfde aan te hebben. Het is een wereldse en
belezen dame die zich in verschillende talen kan uitdrukken en dat steeds doet
met een mooie archaïsche uitspraak. Door haar manier van spreken alleen komt de
boodschap zo rigoureus over. Haar manifest vrouwelijke élégance en seculiere
verschijning werkt dan ook steeds als een rode lap op een stier bij velerlei
vrouwen, wiens mannen zij hun aandacht weet te trekken.
-
Monsieur Jean-Baptiste, morgen, als jij
bij je ouders moet werken, dan neem ik Calder mee voor een ritje in de cabrio.
Het wordt vast een zonnige dag en Miu haar keizerlijke hondje, een Japanse
spaniël ziet het ook volledig zitten, meldt ze mij vastbesloten terwijl
Calder mij met instemming toeknikt.
-
Dan
hebben jullie een afspraak! Bevestig ik mijn akkoord.
Deze
avond vlot gezapig en de gesprekken houden iedereen geboeid terwijl de oesters
gedurig worden aangeleverd en de champagne rijkelijk de glazen vult. Dr
Sjeremetjev neemt plots het woord en gebiedt zijn gezelschap om binnen te
komen. Het is inderdaad wat laat geworden en ook wat killer. We gaan naar madame Sjeremetjevs bar, die zo wat is
ingericht in de oude keuken van hun stadskasteel. Hier staat een oud fornuis
onder de open haard en hangen de muren vol met pamfletachtige schilderijen, een
toog die Dr Sjeremetjev heeft gebouwd in een soort engelachtige stijl met mooie
kleurlampjes erboven en op kandelaars wordt er zeker niet gespaard. Uiteraard
staat er ook in deze oude keuken een piano. Dr Sjeremetjev heeft in elk salon
van zijn stadskasteel een buffet- of vleugelpiano staan. De algemene sfeer in
deze oude keuken, roept de feeërieke sfeer op van Alice in Wonderland.
Dr
Sjeremetjev heeft zijn monumentale stadskasteel, gebouwd in 1756, dat in het
hartje van Brugge ligt op een vijftigtal meter van de Burg waar ook het
stadhuis staat. Hij heeft zijn stadskasteel Lucifernum
genaamd. Calder, écoute moi très bien!
steekt Dr Sjeremetjev van wal. Hier, in dit stadskasteel, huist Lucifer als
een spiritueel wezen.In deze stad Brugge, die de bakermat is van de financiële en economische
wereld die iedereen in zijn tang houdt tijdens hun leven. Dit huis is gebouwd
op de tempel van Salomo. Het is de oude loge der Vrijmetselaars la Flandre Latine. Met passer en
winkelhaak is deze tempel gebouwd. Adonhiram is verloren, omdat hij Lucifer
niet had die licht kon werpen over dit in duisternis gehulde bestaan.
Letterlijk vertaald uit het Latijn de taal waarop de West-Europese cultuur is
gefundeerd, betekent Luciferlichtbrenger. Meestal duidt het op de Morgenster of de
planeet Venus die voor zonsopgang al zichtbaar is. Andere geschriften spreken
over de duivelof
nader omschreven, de duivel voor zijn val.
Petrus duidt Jezus zelf aan met Lucifer in zijn geschriften. Hier wijst Petrus
ook de Morgenster aan en verwijst hij naar de nieuwe dageraad van het geloof. In de Tenach, de Hebreeuwse Bijbel of
voor ons het Oude Testament, heb je het boek Job. In dat boek Job, dat wel dateert uit de
tiende eeuw voor Christus, is er geen sprake van dat de duivel
valt. Hij daalt uit eigen beweging af om de slechte aard van de
mens te kennen én ten slotte aan te tonen.Het is ondermeer in het boek Job dat we dan ook
de meest accurate verklaring vinden voor Lucifer. Lucifer als tegenstander van
de mens en niet van God! Dat maakt van ons fakkeldragers, lichtbrengers,
zieners. Mon cher copain
Jean-Baptiste, die kent er alles van. We zijn profeten en ze weten het niet. Ze
begrijpen het niet! Pater,
dimitte illis, non enim sciunt quid faciunt.Boven in de bibliotheek heb ik een unicum
liggen. Het onuitgegeven testament van de groteEdgar Allan Poe uit ongeveer 1849. Geschreven onder invloed van
cannabis en delirium tremens. Mijn voorvader heeft het destijds nog kunnen
bemachtigen. Het enig exemplaar ligt hier verborgen en bewaard.Dr Sjeremetjev grinnikt vermaakt, geeft
me een vriendschappelijke tik op mijn schouder en zegt: Kom jongens, we
drinken een glas. Calder trekt even aan mijn mouw waarop ik halt houd:
-
Ik begrijp niets van wat Dr Sjeremetjev
vertelt. Wat was dat laatste?
-
Dat laatste was Latijn, het laatste gebed, zo
je wil, dat Jezus deed aan het kruis: 'Vader, vergeef het hen, want ze weten
niet wat ze doen.' Hij bedoelt daarmee dat de mensheid zichzelf in de afgrond
rijdt en het weet, maar zichzelf niet kan stoppen. Dus dat we allen gedoemd
zijn.
-
Jah, ik ben niet katholiek. Dus mij boeit het
niet. besluit Calder met enige op onverschilligheid gebaseerde overtuiging in
zijn bewegingen.
-
We gaan naar binnen.
-
Neen, ik wil eerst nog eens de rest van het
huis zien, dat kan toch?
-
Ja Dus hier is de colonnezaal. Let op de
mooie mozaïekvloer en boven de mooie koepels in brandglas gesloten in het met
rijkelijk stucwerk versierd plafond. Hier wordt eens in de zoveel tijd,
ongeveer een keer per twee maand een bal gegeven. Hier bij Dr Sjeremetjev
spreken we over les Bals en bij mij
thuis spreken we van les salons. De
dresscode voor Bals en Salons is altijd cravate blanche met hoge hoed, cravate
noire met bolhoed of uniform voor de heren en robe longue voor de dames. Dan heb je hier de prachtige 17e-eeuwse
jachtzaal in houten panelen met houtsnijwerk in het thema van de jacht. Hier
worden de bals meestal afgesloten s avonds. Persoonlijk vind ik het de mooiste
zaal. Het huis is volledig in zijn authentieke en oorspronkelijke toestand
bewaard. De vloeren, parketten, de hoge plafonds, de trappen, de schouwen,
alles is nog origineel. Tegenwoordig verminken ze zulke monumenten.
-
Jean-Baptiste, zag ik daarnet in de hof, tussen de planten
geen grafkruisen staan?
-
Klopt, in de hof liggen ook vorige bewoners begraven. In
totaal zeven. Zes grote en een klein smeedijzeren grafkruis zie je. Dat kleine
is dat van een kind en je leest op het grafschrift: God geve t, dat zij
stille ligt. Waarschijnlijk een fulltime hyperkineet kind geweest.
-
Luguber, ik krijg koude rillingen van dit
huis. Wel mooi allemaal en zo veel schilderijen. Calder geeft zijn ogen de
kost, glundert me even aan en geeft me een kus uit het vuistje.
Bij
het binnenkomen neem ik plaats naast mijn copain
monsieur Jean-Christophe en ik stel hem even aan Calder voor. Blijkbaar
hadden ze elkaar al eerder gesproken die avond. Wij gaan samen een salon geven voor onze gemeenschappelijke
verjaardag, binnen twee weken. Het zal een supersalon worden. Calder kijkt er
ook naar uit om het Salon eens mee te
maken, want hij had er al een paar fotos van gezien op de Facebookpagina en
hij vond het wel een uitgelezen gebeurtenis.
Alexander
zet zich aan de piano en brengt een stuk uit Ludovico Einaudi zijn repertoire Nuvole Bianche. Ik luister en verdwaal
bij de muziek naar Adelmo. Die hield daar zo van. Alexander speelt het zo met
volle emotie.
Het
gezelschap wordt meegevoerd in dit mooie pianospel en Charles kijkt verliefd
naar Alexander. Calder merkt op dat Alexander een mooie bolle kont heeft en ik
sla deze opmerking af als nu even niet.
Dr Sjeremetjev gebiedt mij om het lied Vivre-Laat me te brengen met monsieur Deewood aan de piano. Daarna
volgen er nog enkele pianostukken die de avond in een bijzondere ambiance
zetten. Calder heeft ondertussen Miu, de Japanse Spaniël van madame de Beauvois, in zijn armen
genomen. Nog enkele kiekjes van de groep, voor op onze facebookpaginas worden
genomen en deze schitterende tapas bar van madame
Sjeremetjev loopt stilaan op zijn einde.
Dr Sjeremetjev sluit deze wonderlijke avond af rond een uur
of drie met zijn gebruikelijke woorden: Vrienden brengen steeds vreugde aan,
is het niet bij het komen, dan bij het gaan.
-
Wanneer de groepsfoto werd genomen, zat die monsieur Vincent, je weet wel die knappe
vijftiger, een collega van madame
Sjeremetjev, uit Knokke aan mijn kont.
-
Jah, Calder,
monsieur Vincent is een
snoeper. Ik zou ook aan je kont zitten. grap ik.
-
Hij heeft me zijn nummer gegeven.
-
Ja? Jij bent ook rap. Ik heb zelfs monsieur Vincent zijn nummer niet. We
lopen verder huiswaarts. Het is slechts enkele straatjes.
Calder en ik komen thuis. We maken ons klaar
voor de nacht. We deponeren zijn koffers in de kleedkamer en we kleden ons uit.
Ik bestudeer aandachtig zijn lijf en handelingen. Hij is toch zeer mager merk
ik op bij mezelf. Zulke magere beentjes en armpjes. Ik vind het wel sexy, maar
toch, in vergelijking met ... Neen, ik mag niet vergelijken. Die tattoos
stoorden me eerst meer dan nu. Ik raak er met wat tijd wel aan gewoon.
Misschien zal ik er nog van gaan houden. Zo gek zal hij me wel niet krijgen
zeker? Het is uiteindelijk toch een knapperd en ik heb gezworen om me niet te
laten doen door wat anderen vinden. Het is mijn keuze en daarmee houdt het op.
Maar ik mag hem wel tips geven om zijn houding te verbeteren, is de stille
redenering die ik in mijn hoofd maak. Ja, ik mag hem zeker verbeteren, niemand
wordt slechter door een verbetering. Goed, ik zal het hem eens zachtjes diets
te maken.
Ik kom naast hem staan in de badkamer, waar hij
bezig is zijn tanden aan het kuisen.
-
Doe je fitness
Calder?
-
Ja, toch twee à drie keer per week, maar veel
doe ik daar niet hoor. Meestal gewoon wat handenstand.
-
Handenstand? Dat haalt toch weinig uit? Je
moet met de gewichten sleuren als je resultaat wil hebben. Kijk je bent een
zeer mooie jongen, maar extra aandacht voor je borst hier zo, zou je nog mooier
maken. Misschien moet je ook een beetje letten op je houding, want je hebt toch
een redelijk gebogen rug
-
Ja! Die rug is zo gegroeid en dat komt door
mijn houding op het werk, dus daar kan ik niets aan doen snauwt hij me toe.
-
Neen, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat als
iets kan krom groeien, het ook recht kan groeien. Je let gewoon even op je
houding en dan loopt het vanzelf toch?
-
Als je een gespierd vriendje wil, dan had je
mij niet moeten nemen. Er zijn gespierde genoeg in LOpéra te vinden! Daarbij,
jij legt je tandenborstel zo maar naast je washand. Dat is echt niet
hygiënisch.
-
Ok, Calder, ik zeg al niets meer. Maar als jij
morgen de badkamer wil schoonmaken, dan hou ik je echt niet tegen hoor.
-
Dacht jij nu werkelijk dat ik uren reis om
jouw huis te komen schoonmaken? Dat zet je maar best uit je hoofd! Kom en nu de
badkamer uit! Ik moet douchen. Hij duwt me buiten, doet de deur dicht en
draait het slot over.
-
Calder, ik heb niet graag dat je de deur van
de badkamer sluit. Badkamers zijn plaatsen waar de meeste ongelukjes gebeuren
en daar wil ik, gelijk binnen kunnen mocht er iets voorvallen. Ik zal niet in
de badkamer komen wanneer het niet gewenst is en klop altijd op voorhand. Zo
ben ik opgevoed.
-
Neen, badkamer gaat op slot! klinkt het
vastbesloten en kordaat.
Dat lijkt me duidelijk genoeg. Amai, zeg!
Wanneer de deur van de badkamer wordt
ontgrendeld ben ik al vertrokken naar het land waar we de schaduwen ontmoeten.
Calder komt binnen en schurkt zich tegen me aan, sluit me in zijn armen en
geeft me zacht een kus.
Ik word wakker en trek een oog open. Calder
ligt mij minzaam aan te staren. Hij ziet er zo fris uit en plots misschien
omdat ik nu ook wakker ben ontspringt er iets guitigs in zijn blik. Ja, dat
wordt ochtendgymnastiek. Ik geef hem een kus:
-
Neen! Ik moet eerst mijn tanden poetsen en als
we niet gewassen zijn, dan voel ik me niet op mijn gemak.
-
Vooruit dan! We gaan ons eerst verfrissen! Jij
eerst in de badkamer, daarna ik?
-
Prima!
-
Goed, dan kan ik eerst nog een sigaretje roken
beneden en daarna fris ik me ook op.
Calder en ik doen waar we goed in zijn en geven
elkaar een hevige ochtendgymnastiek. Ik moet me haasten want ik word verwacht
bij mijn ouders op zaterdagnamiddag.
-
Tot vanavond snoep, en amuseer je straks met madame de Beauvois en Miu!
-
Komt goed!
Op weg
naar mijn ouders biept mijn gsm een berichtje.
-
Jouw
babys zijn hevig en zo moet ik naar madame de Beauvois? Dikke zoen en tot
straks.
Madame de Beauvois, Calder en Miu komen tijdens hun zomerse rit met
de cabrio bij mijn ouders langs. Ze drinken iets en vertellen wat over hun
avonturen. Madame de Beauvois, die een mooie breedgerande
zomerhoed draagt, verzekert mij dat ze zich met
Calder nog geen ogenblik heeft verveeld, behalve
Ze kan haar zin niet afmaken of Calder, die het
gesprek niet gevolgd kon hebben zegt:
-
Jean-Baptiste, ik heb de badkamer
schoongemaakt vanmiddag in een tijd van wel veertig minuten. Ik had van mijn
leven nog nooit zon vuil water gezien!
-
Madame de
Beauvois valt in: Nooit zo geen vuil water gezien Calder? Try me! Kom maar eens mijn badkamer onder handen nemen. Ze
schaterlacht. Vanaf nu wil ik niets meer horen over die badkamer! Heel Brugge
weet het ondertussen.
-
Ja, maar t is echt! Ik heb nog nooit gaat
Calder verder.
-
Ik val in en zeg: Wat hebben jullie dan gedaan
deze middag? Hebben jullie iets bezocht?
-
We zijn naar de wijndegustatie geweest Legt
madame de Beauvois uit en Calder
bevestigt. Samen vertellen ze mij over hun avonturen en dat het fijn was met de
cabrio.
Het badkamerverhaal was van de baan. Oef
-
Jean-Baptiste, vertel me nu eens. Wie is
Adelmo? Hij is toch meer dan de bewaker van enkele Heiligdommen hier in je
huis? Ik wil het weten.
-
Goed, we hebben heel de zondag tijd. Maar ik
zal je eerst een ander verhaal vertellen.
-
Prima, drinken we iets ondertussen?
-
Ja, is goed, ik zal een flesje wijn open
trekken.
Mr. V. - vanaf 15 september in boekvorm te verkrijgen
Een relatie tussen twee jongens Jean-Baptiste
en Calder. Hun relatie wordt op de proef gesteld door intriges en spelletjes
van binnen en buiten. Jean-Baptiste komt uit een keurig milieu en heeft twee
overleden partners. De een overleden in een ongeluk, de andere vermoord. Calder
komt uit een armoedig milieu en wil hogerop. De overleden partners
overschaduwen de relatie en maakt het er niet gemakkelijk op. Hoe verwerkt Jean-Baptiste
deze overlijdens en hoe gaat Calder om met het feit dat hij in de schaduw van
deze overleden partners staat.
Terwijl deze hartstochtelijke
liefdesrelatie uit elkaar wordt gerukt loopt het onderzoek naar de moord op
volle toeren. In het toeval ziet Jean-Baptiste signalen, die de moord op zijn
vriend helpen oplossen. Calder vlucht weg van Jean-Baptiste zijn problemen maar
zit er plots middenin.
Naast een gezonde dosis
maatschappijvisie ook een zwijm van het decadente milieu. Het verhaal van een
liefde dat in een kafkaiaanse situatie wordt gedrongen en dat enkel verliezers
kent.
Ruben Cottenjé, geboren te Brugge op 30 juni 1976.
Leerkracht Nederlands, Geschiedenis en Plastische Opvoeding.