HET VERHAAL: -------------------------- Nadat Bella herstelt van een vampieraanval, die haar bijna van het leven beroofde, viert ze haar verjaardag bij Edward en zijn familie. Een ongelukje zorgt er echter voor dat Bella begint te bloeden, iets wat voor de familie van Edward onverdraagbaar is, aangezien hun dorst naar het bloed van Bella iets is wat er altijd zal blijven. Edward en zijn familie besluiten Bella hierdoor alleen te laten in deze periode, iets wat beter voor iedereen lijkt te zijn. De eerst diepbedroefde Bella vind troost bij Jacob Black, waar ze een vriendschap mee opbouwt. Het lijkt allemaal weer beter te gaan, maar Bella weet niet dat er hierdoor alleen maar nieuwe gevaren op de loer komen te liggen...
FILMBESPREKING: ---------------------------
Het is een interessante keus geweest om Chris Weitz aan te stellen als regisseur voor dit vervolg op het immens succesvolle Twilight. Weitz brak door met echte mannenfilms als American Pie en About a Boy, maar moet zich nu met name concentreren op hysterische tienermeisjes die collectief wegdromen bij de aanblik van hun idool Robert Pattinson. Hoewel er voor hen zeker voldoende te zwijmelen valt in The Twilight Saga: New Moon (je kan niet met je ogen knipperen of een gespierde jongen loopt weer eens halfnaakt rond), moet gezegd worden dat Weitz er, meer dan zijn voorganger Catherine Hardwicke in ieder geval, in is geslaagd ook de andere helft van de wereldbevolking enigszins tegemoet te komen.
Het grote probleem waar iedere filmmaker die zich aan de boeken van Stephenie Meyer waagt mee te maken krijgt, is het belabberde bronmateriaal. Hoewel de boeken (vooral in de Verenigde Staten) een immense populariteit genieten, is de kwaliteit bijzonder matig, om niet te zeggen slecht. Hoofdrolspeelster Bella komt over als een psychologisch bijzonder labiel kind dat het merendeel van de tijd geen idee heeft wat er om haar heen gebeurt, en de relatie tussen haar en Edward wordt ook nog eens erg clichématig beschreven. Je kan het Weitz en scenariste Melissa Rosenberg dan ook moeilijk kwalijk nemen dat het verhaal van de film van de ongeloofwaardigheden aan elkaar hangt en Bella wel erg panisch reageert op de breuk met Edward. Ze is heus niet de eerste die verlaten is door haar vriendje en ze zal ook vast niet de laatste zijn.
Het is beter je te concentreren op de aspecten waar de filmmakers wel iets aan kunnen veranderen en op dat gebied zijn veelal de juiste keuzes gemaakt. Zo is New Moon alleen al op filmtechnisch gebied veel interessanter dan Twilight, iets wat vooral te danken is aan het camerawerk van Javier Aguirresarobe (Hable Con Ella, Mar Adentro). Het nogal saaie, in blauwtinten gedrenkte kleurenpalet van Twilight wordt hier vervangen door een wat realistischer aanblik, wat vooral in de scènes in Italië tegen het eind van de film mooie plaatjes oplevert. Daarnaast komen de actiescènes in New Moon veel professioneler over dan in zijn voorganger, waarbij vooral de gevechten tussen de weerwolven er leuk uitzien.
Het belangrijkste punt is misschien nog wel dat er veel meer te lachen valt in New Moon. Weitz lijkt te beseffen dat de nodige humor noodzakelijk is om de voortdurend gepijnigde blikken van de hoofdpersonen te relativeren en dat is een juiste keuze geweest. Het zijn deze factoren, gecombineerd met de uitstekende muziek van Alexandre Desplat, die de aandacht van (met name) de mannelijke kijker enigszins weten af te leiden van de soapachtige romantische ontwikkelingen en ervoor zorgen dat het een minder grote straf is dan de vorige keer als je door je vriendin naar de bioscoop wordt meegesleurd.
cast:Kristen Stewart | Christina Jastrzembska | Robert Pattinson | Billy Burke | Anna Kendrick