Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
13-03-2016
BIVV roept weggebruikers op na motorongevallen: "Wees extra voorzichtig"
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid roept alle weggebruikers op extra voorzichtig te zijn na verschillende ongevallen met motorrijders gisteren. "Met meer verschillende weggebruikers op de baan komt het erop aan nog meer aandacht te besteden aan elkaar."
Op de eerste mooie lentedag van dit jaar - gisteren - zijn verschillende ongevallen gebeurd met motorrijders.
Het zwaarste gebeurde in Zingem, tussen Gent en Oudenaarde, waarbij twee doden vielen: een motorrijder en een kind van 7 jaar.
Getuigen spreken van overdreven snelheid, maar dat moet het onderzoek nog verder uitwijzen.
In Lokeren is een andere motorrijder in kritieke toestand weggebracht naar het ziekenhuis na een aanrijding met een auto.
In Hofstade bij Aalst raakte nog een motorrijder zwaargewond na een val.
"Voorzichtig zijn"
"Het mooie weer nodigt motorrijders uit om de motor te nemen en een ritje te maken", zegt Karin Genoe van het BIVV aan VRT Nieuws.
"Na enkele maanden niet gereden te hebben, vraagt dat toch weer wat gewenning. In een aantal gevallen hebben motorrijders nog onvoldoende controle, waardoor ze in een ongeval kunnen belanden. Het is dus niet aangewezen om meteen de openbare weg op te gaan, maar eerst even op een privéterrein te oefenen."
Anderzijds moeten ook autobestuurders extra waakzaam zijn.
"Voor hen is het weer wennen dat motorrijders zeer snel kunnen opduiken", klinkt het. "Met meer verschillende weggebruikers komt het erop aan nog meer aandacht te besteden aan elkaar en dat kan enkel door voorzichtig te zijn."
Aantal motorongevallen op tien jaar met kwart gedaald
Het aantal motorongevallen is de afgelopen tien jaar met een kwart afgenomen, terwijl er in dezelfde periode 30 procent meer motorfietsen werden ingeschreven. Dat blijkt vandaag uit een statistische analyse van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Motorongevallen blijven wel nog steeds twee tot drie keer dodelijker dan auto- of fietsongevallen.
Bij motorrijders zijn er 26 dodelijke slachtoffers per 1.000 letselongevallen. Bij fietsers ligt dat aantal op 8 en bij automobilisten op 11.
"In tegenstelling tot wat sommigen denken, is de veiligheid van de motorfiets er dus op vooruitgegaan", stelt het BIVV. Toch blijft motorrijden gevaarlijk: jaarlijks worden gemiddeld 3.600 motorongevallen opgetekend, wat overeenkomt met bijna tien per dag.
Motorongevallen blijven ook dodelijker dan ongevallen met de fiets of met de auto. Het BIVV noteerde bij motorrijders 26 dodelijke slachtoffers per 1.000 letselongevallen, terwijl dat aantal bij fietsers op 8 en bij automobilisten op 11 ligt.
"De afwezigheid van koetswerk gecombineerd met de snelheid maakt dat de ernst van motorongevallen groter is", luidt het.
Meer slachtoffers in Wallonië Opmerkelijk is dat bijna 52 procent van de in het verkeer omgekomen motorrijders in Wallonië geregistreerd werden, terwijl er maar 32 procent van de ongevallen plaatshadden. Dat wijst erop dat de motorongevallen in Wallonië vaak veel ernstiger zijn dan in Vlaanderen, een fenomeen waarvoor het BIVV geen duidelijke verklaring heeft.
DRIE VIERDE VAN DE MOTORONGEVALLEN GEBEURT TUSSEN APRIL EN OKTOBER
Afgelopen weekend gebeurden er verschillende ongevallen waarbij motorrijders betrokken waren. Bij één daarvan in Oost-Vlaanderen kwamen 2 mensen om het leven. Een nieuwe statistische analyse van het Kenniscentrum van het BIVV toont aan dat motorongevallen gemiddeld 2 tot 3 keer dodelijker zijn dan bijvoorbeeld auto- of fietsongevallen. Nog een andere vaststelling: bij meer dan één vierde van de ongevallen gaat het om een eenzijdig ongeval met een motorrijder.
In ons land zijn meer dan 420.000 motorfietsers ingeschreven. Dat is een stijging van meer dan 30% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans, tijdens diezelfde periode, gedaald met 25%. In tegenstelling tot wat sommigen denken, is de veiligheid van de motorfiets er dus op vooruit gegaan. Al worden er gemiddeld 3600 ongevallen opgetekend per jaar, ofwel een tiental per dag.
Om motorongevallen beter te begrijpen, heeft het BIVV deze ongevallen onder de loep genomen. Hieruit kunnen 4 belangrijke lessen getrokken worden:
1) Zeer ernstige ongevallen, vooral in Wallonië
Van alle weggebruikers zijn de motorrijders betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. We noteerden 26 dodelijke slachtoffers bij de motorrijders op 1000 letselongevallen ten opzichte van 8 fietsers, 11 automobilisten en 22 voetgangers bijvoorbeeld. De afwezigheid van een beschermend koetswerk gecombineerd met hun snelheid maakt dat de ernst van de ongevallen natuurlijk groter is.
We merkten ook op dat de motorongevallen in Wallonië ernstiger zijn dan in Vlaanderen. Zo vond 32% van de motorongevallen in Wallonië plaats, maar we registreerden er wel 52% van de gedode motorrijders. Omgekeerd gebeurde 52% van de motorongevallen in Vlaande- ren, maar telden we maar 45% van de doden in Vlaanderen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, registreerden we 16% van de ongevallen en 4% van de doden.
2) Vaak alleen een motorrijder betrokken
Bij meer dan 1/4de van de ongevallen gaat het om een eenzijdig ongeval met alleen een motorrijder (26%). Motorrijders zijn de weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. Slechts 18% van de auto-ongevallen, bijvoorbeeld, zijn eenzijdige ongevallen.
3) Ongevallen geconcentreerd over enkele maanden tijd
Meer dan ¾ de van de ongevallen met motorrijders vindt plaats tussen april en oktober. De eerste zonnige weekends van het jaar zijn erg gevaarlijk. Heel wat motorrijders halen hun motor van stal, vaak na een lange periode van rust.
Dat maakt de eerste ritten vaak gevaarlijk. De motorrijders moeten hun voeling terugvinden en zich weer aanpassen aan hun motor.
4) Vooral mannen tussen 25 en 29 en tussen 50 en 54 jaar
Een grote meerderheid van de motorrijders die betrokken zijn bij ongevallen zijn mannen tussen 20 en 50 jaar. We merken in het bijzonder twee pieken op: tussen 25 en 29 jaar en tussen 50 en 54 jaar. Enkele jaren geleden lag de tweede piek eerder rond de 45 jaar. Dit zou kunnen aantonen dat de populatie motorrijders (die betrokken zijn bij ongevallen) veroudert.
Wat de omstandigheden van de ongevallen betreft, daar toont de Motac1-studie van het BIVV aan dat er twee soorten ongevalssituaties erg vaak voorkomen. De twee situaties zijn op zich al goed voor bijna twee derde van de ernstige ongevallen die geanalyseerd werden:
De motorrijder verliest de controle (bij 32% van de ongevallen). Dit type ongeval gebeurt meestal op een moeilijk stuk weg met vaak een scherpe bocht. De belangrijkste oorzaken van de ongevallen zijn overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol en een gebrek aan ervaring.
De andere weggebruiker merkt de motorrijder niet op (bij 30% van de ongevallen) wanneer hij/zij naar links afslaat of ergens moet invoegen. De belangrijkste oorzaak van het ongeval is de aandacht van de andere weggebruiker. De snelheid van de motorrijder die nadert kan een bezwarende factor vormen.
Besluit
Volgens Jacqueline Galant, Minister van Mobiliteit, "is de veiligheid van de gemotoriseerde tweewielers er wel op vooruit gegaan, maar blijven de motorongevallen toch zeer ernstig. Met het mooie weer in het vooruitzicht staan er weer lange ritten voor de deur. Motorrijders moeten er dan ook voor zorgen dat hun voertuig goed in orde is op technisch vlak. Het is ook aan te raden dat ze een praktische cursus volgen om hun niveau terug op te krikken en de nodige reflexen op te frissen.
Het feit dat één motorongeval op vier een eenzijdig ongeval is, bewijst dat het absoluut noodzakelijk is om de technische rijvaardigheid goed onder de knie te hebben. Het gaat dan vooral over uitwijkmanoeuvres en noodstoppen.
Febiac lanceert vandaag de Week van de Motor. Motorrijders die dat wensen kunnen deelnemen aan een wedstrijd en zo genieten van een korting op sommige cursussen van RACB. Meer info is terug te vinden op www.moto.be/weekvandemotor.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....