Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
Onder de verschillende aanbiedingen heb ik nog maar eens gekozen voor een Westvlaams onderonsje en met zoon Milan naar Moorsele getrokken.
Er heerste al een gezellige drukte aan het clublokaal van de Wevelgemse Bikers...
In een achterkamertje stonden de trofeeën reeds netjes in het gelid.
Start om 09.30u en meteen viel er iets op : aan het plaatselijke sportcentrum staat een USAF Memorial.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in Moorsele een Amerikaanse jachtpiloot begraven. Met een memoriaal gedenkt men de korte maar eervolle carrière van 1st Lieutenant Pat Williams, bij het 63 Fighter Squadron van het beruchte 56 Fighter Group, Zemkes Wolfpack. De bezetter liet op 2 juni 1943 bij de begrafenis van Lt. Pat Williams te Moorsele, geen kerkdienst opdragen. Precies 59 jaar later, 2 juni 2002, gebeurde dat wel. Op deze zonnige en warme lentedag werd in de Sint-Martinus en Sint- Christoffel kerk om 10 uur een eucharistieviering opgedragen. Na de Kerkdienst trok de stoet, via de zelfde weg als 59 jaar geleden, naar het Sportcentrum waar een met Amerikaanse vlag bedekte monument hen wachtte. Toespraken van initiatiefnemer Lothair Vanoverbeke en Schepen Bart Vanneste werden gevolgd door de onthulling van het memoriaal. Dit gebeurde door de neef en nicht van Pat Williams bijgestaan door Burgemeester Gilbert Seynhaeve. Op dat moment overvloog Majoor (Op Rust) Dirk Desplenter in een gele Boeing Stearman van de Landuyt Collection uit Wevelgem, het pas onthulde monument. Het 1Lt. Pat McCamy Williams Memorial is uitgevoerd in Himalaya Blue graniet en stelt een rechtopstaande P47 Thunderbolt vleugel voor van +/- 1,60 m hoog. Van boven naar onder zijn ingebeiteld, het 56th Fighter Group embleem en een Engelse en Nederlandstalige tekst.
Op 31 mei 2011 was het dag op dag 68 jaar geleden dat Lt. Pat Williams, een 22 jarige Amerikaanse piloot uit Tennessee en behorende tot het 63 Fighter Squadron van het 56 Fighter Group USAF, met zijn P47 Thunderbolt, te pletter sloeg enkele honderden meters ten oosten van de Moorseelse dorpskern, achter de hoeve Persijn, kant van de Heerweg. Twee dagen later, op 2 juni 1943, werd hij door de bezetter met militaire eer begraven op de gemeentelijke begraafplaats. Daar werd hij in 1946 weggehaald en overgebracht naar het US Military Cemetery te Epinal in Frankrijk.
In mei 2002 werd in aanwezigheid van de familie Williams en andere burgerlijke en militaire hoogwaardigheidsbekleders, aan het sportcomplex langs de Secr. Vanmarckelaan, een monument ingehuldigd ter nagedachtenis aan Pat Williams.
In 2010 moest dit monument omwille van de uitbreiding van de sportvelden worden verplaatst. Het is nu teruggeplaatst een tiental meter van de oorspronkelijke site. Op 29 mei laatstleden werd het heringehuldigd in aanwezigheid van de Amerikaanse ambassadeur in België, de heer Howard W. Gutman en andere prominente gasten.
Op een rondpunt van Gullegem deze vlasboer...
Het standbeeld genaamd De Vlasser bevindt zich op de rotonde aan de Bankstraat en Driemasten in Gullegem. De Gullegemnaar Wilfried Gheysen is de schepper van dit beeld dat begin de jaren 2000 geplaatst werd. De Leiestreek kende vanaf de 16e eeuw dankzij de vlasnijverheid een economische bloei. De verwerking van het vlas was van groot economisch belang in Wevelgem en zijn deelgemeentes, o.a. Gullegem. De Vlasser beeld de zware arbeid uit die met de productie en de verwerking van vlas gepaard ging. Vanaf de 19e eeuw werd deze productie geleidelijk aan gemechaniseerd, maar tussen 1850 en 1943 was het roten in de Leie nog steeds één van de belangrijkste activiteiten van de streek. Het standbeeld van De Vlasser herinnert aan deze noeste arbeid in de vlasindustrie die voor de steden langs de Leie van groot belang was.
En deze heeft jammergenoeg zijn laatste dag beleefd. En het zou de enige niet zijn...
Op weg naar 'Sente' / Lendelede een weide met damherten en lama's.
Op StCatharina in de gelijknamige straat deze (naamloze) Mariakapel...
Het is inmiddels 10.00u als we in Lendelede de Rijksweg dwarsen richting Ingelmunster. Aan de Kweekstraat dit overkapte kruisbeeld met gedenkplakette...
Je zal als vrachtwagenchauffeur hier maar een verkeersboete voor krijgen...
In Hulste komen we reeds op de Molenlandroute. (zie eerder verslag)
Deze bewegwijzerde tocht, over een afstand van ongeveer 80 kilometer, start op de kleine maar mooie marktplaats van Tielt, waar de 14de eeuwse Hallentoren meteen in het oog springt. Deze gebouw is te bezoeken op afspraak en werd erkend als Werelderfgoed van de Unesco.
Het thema van deze route zijn de vele windmolens die hier in zuid-West-Vlaanderen nog te vinden zijn, en waarvan er vandaag de dag nog vele in werking zijn. De Molenlandroute brengt je doorheen de mooiste plekjes in deze regio zoals Ruiselede, Kanegem, Poeke (gelegen in Oost-Vlaanderen) en nog vele andere. Wil je een kaartje wil met daarop een bondige uitleg van alle bezienswaardigheden, surf dan naar de website: www.tielt.be.
De Herentmolen is een stenen windmolen gelegen in de wijk Marialoop te Meulebeke. De torenkotmolen is de enige in Vlaanderen die nog met een vliegende gaanderij is uitgerust. De molen is sinds 1946 een beschermd monument. In het verleden stond de molen bekend onder andere namen als Hernemuelene, Heerenmeulen, Loncke's molen, Aardemolen en Allaerts' molen. De eerste vermelding van de Herentmolen (Hernemuelene) stamt uit 1575 wanneer François vander Muelene een octrooi aanvraagt om een rosmolen op te richten om allerlei soorten graan te malen. De naam verwijst naar de oude naam voor haagbeuk. De oude molen was een standerdmolen. Bij onlusten op het eind van de 16e eeuw worden twee van de vier windmolens vernietigd en raakt de Herentmolen beschadigd. In de Eerste Wereldoorlog wordt de molen volledig vernield, de heropbouw gebeurde tussen 1920 en 1922. In 1927 komt de molen in het bezit van de familie Allaert, de huidige eigenaars, die in het torenkot een café uitbaat. In 1953 breekt de standaard van de molen en in 1956 wordt de molen volledig afgebroken en na een versterking van het torenkot wordt de molen heropgebouwd met onderdelen van verschillende andere molens, zoals de stenen Delmerensmolen uit Aarsele. In 1972 werd de molen zelf ingericht als bezoekerscentrum. De laatste restauratie werd met financiële steun van de overheid uitgevoerd in 2005. Hoewel de molen nog maalwaardig is wordt hij momenteel niet meer gebruikt. In 1979-1983 wordt naast de molen een miniatuur staakmolen gebouwd die gekend staat als de Kleine Herentmolen en een kopie is van de Poelbergmolen in Tielt die vanaf die plek in de verte zichtbaar is.
In de Gentsestraat stoten we (figuurlijk) op deze kapotte kapel, zowel binnen als buiten.
Het enige mooie hieraan was die nis in de pui met daarin een gekroonde moeder en zoon. (zie je als beeld ook niet veel...)
Het gaat verder naar Oostrozebeke en Markegem waar de 'open' kapel van OLV van 7 Weeën staat.
Een trio te paard...
Een grappenmaker stelde op zijn oprit twee (waarschijnlijk zelfgemaakte) kanonnen op die zijn entree flakeerden.
We rijden Markegem uit maar aan de Kouterweg staat deze frivole kapel ter ere van OLV van La Salette. (Een unieke plek op 1800 m hoogte... de Notre-Dame de la Salette, 2e bedevaartsoord in Frankrijk na Lourdes. )
In de Mandelweg (Deinze) is deze kapel gesloten...
Verder naar Grammene waar we even gaan winkelen voor een middagsnack.
Ja, en in Deinze hebben ze een Izegemstraat...
We rijden Vinkt binnen en vinden deze afgesloten kapel met intrigerend pui-symbool en eigenaardige lettertekens aan het slot.
We instaleren ons aan de gotische StBartolomeuskerk van Vinkt voor een lichte snack. Deze kerk kwam er na de ineenstorting van de vorige in 1615. De spits werd zwaar beschadigd in 1918.
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, tijdens de 18-daagse veldtocht (mei 1940), vond een moordpartij op de burgerbevolking door het Duitse leger plaats. Vele gedenktekens getuigen van deze periode.
Ik was er met mijn toenmalige Yamaha Venture Touring Club Belgium in juni van 1990
In Zomergem staat aan de Hoetsel dit Hoetselkruis.
Verscholen achter het groen staat in Bellem deze Kapel van het Heilig Hart uit 1687 met benaming 'Familie Meiresonne'
Sun Riders razen voorbij...
Ik heb nog een plezante anecdote teruggevonden...
Als lid van de MV Pacific Coast Nederland kreeg ik op het 4de Nazomertreffen van de Sun Riders in september 2003 ooit de
prijs van 'verstkomende deelnemer' : een heuse motoband met een klok
erin. Gelukkig had ik toen al een rekje achterop en wat snelbinders mee
anders zou ik niet geweten hebben hoe ik met dit wondere geschenk was
thuisgeraakt ! Het zal waarschijnlijk een raar gezicht geweest zijn op de
autosnelweg : een moto met reservewiel achterop
!!!
We rijden naar Lotenhulle en door de mooie bebossing langs de Kraenepoel.
In de 13de eeuw strekte het Bulskampveld zich uit over duizenden hectaren heideveld, van Torhout, over Wingene en Beernem, tot Aalter en Bellem. Tot het einde van de 18de eeuw zou dit landschap weinig veranderen. Verspreid over het heideveld lagen tientallen grote en kleine vijvers. Ze waren wellicht ontstaan door het uitgraven van veldsteen en het steken van turf en werden gebruikt als viskweekputten. Krane betekent turf. In de archieven voor het eerst vermeld in 1529, werd de Kraenepoel eeuwenlang als visvijver geëxploiteerd. Nadat de zoetwatervis weggeconcurreerd werd door de makkelijker aangevoerde verse zeevis, verloren talrijke visteeltvijvers hun economische betekenis en verdwenen. De Kraenepoel was eind 18de eeuw verworden tot een moerassige depressie.
Textielbaron Jacob Lieven van Caeneghem kocht in 1808 het bouwvallige kasteel van Bellem en het domein eromheen, waar ook de Kraenepoel deel van uitmaakte. Hijredde de Kraenepoel van verlanding door hem te laten uitdiepen en van een lage dijk te voorzien. Daardoor steeg het waterniveau en kon de vijver weer voor visteelt worden gebruikt. Men liet de vijver met een tussentijd van enkele jaren telkens leeglopen. Het oogsten van de vis was nadien een peulschil. Tot de Tweede Wereldoorlog werd deze oorspronkelijk middeleeuwse en originele vistechniek geregeld gebruikt. Dat had een heilzame werking op de fauna en flora in en rond de vijver: de combinatie van herhaaldelijk droogleggen en de voedselarme bodem zorgde voor een erg aparte begroeiing.
In de jaren vijftig werd een groot deel van de omliggende gronden verkaveld en werd een deel van de vijver verkocht. In 1956 werd als scheiding tussen de eigendommen een dam gebouwd. In 1957 werd de vijver beschermd landschap. In 1997 kocht het gemeentebestuur er een gedeelte van aan. Sinds 2002 zijn de gemeente Aalter en de Vlaamse Gemeenschap gelijkwaardige eigenaars van het zuidelijke deel van de vijver. Voor de realisatie van het herstel van de Kraenepoel als een voedselarm, structuurrijk ecosysteem is het ontslibben van de vijverbodem essentieel. Door het Life-Project Kraenepoel vond in 2000 de ontslibbing van het noordelijke deel plaats en in 2002 die van het zuidelijke deel. Het is een opmerkelijke leefgemeenschap, waar we nog zeldzame planten en dieren kunnen bewonderen. Vooral talrijke eendensoorten gebruiken de Kraenepoel als pleisterplaats.
En in Aalter/Poeke krijgen we dan onvermijdelijk weer het mooie kasteel in het vizier...
In het centrum van Poeke hebben ze een mooie serie grondfonteinen...
We rijden een stukje 6-Dorpen Fietsroute en via de Molenlandroute komen we in Kanegem terecht waar we de restanten van de Mevrouw Molen (ook Vrouwenmolen genoemd) tegenkomen.
Deze stellingmolen met 5 verdiepingen (beschermd sinds 1974) werd gebouwd halfweg de 17de eeuw. De Mevrouwmolen werd door de heren van Hames op gronden van hun heerlijkheid gebouwd. Na het overlijden van de heer had mevrouw de douairière van Hames een tijdlang de goederen van haar overleden man in beheer, waardoor de molen Mevrouwmolen genoemd werd. Het is een korenwindmolen met drie koppels stenen. De molen telt 5 verdiepingen: de benedenverdieping, waar vroeger de olieslagerij was; de meelzolder, waar het gemalen graan opgevangen wordt; de steenzolder of maalzolder, waar de maalstenen staan; de luizolder, tot waar de zakken graan via de lui worden opgetild en ten slotte de kapzolder.
Kanegem Centrum
Het agrarische en verstilde dorp KANEGEM staat vooral bekend om de faam die het dorp geniet omwille van zijn bloemenpracht. Jaarlijks bloeien er tienduizend rozenstruiken in 75 variëteiten en evenveel geraniums sieren de huisgevels. Hier bloemen aan het Flandrienhuis , de hedendaagse bib.
Vier eigen bloemvariëteiten werden gecreëerd : de Roos Kanegem (1982), de zalmkleurige dahlia Kanegem Star(1990), de Pink (1998) en de Fuchsia Caninga (1999). Kanegem telt enkele historische hoeves, onder andere het Groot Goet ten Broucken en Den Ouden Wal, een van de mooist bebloemde hoeves van België, nu aangevuld met een serrebedrijf voor de kweek en verkoop van bloemen.
Het dorp is voorts ook bekend om zijn twee beroemde Kanegemnaren : Kardinaal Godfried Danneels (koperen plaat op geboortehuis, Dorp nr. 199), die hier in 1933 geboren werd en tweevoudig wereldkampioen wielrennen Briek Schotte.
Het Flandrien-symbool werd naar zijn beeld en gelijkenis door Jef Claerhout vereeuwigd en siert het in 1997 heraangelegde dorpsplein.
Vrolijke amazones op de weg naar Tielt. Het is altijd voorzichtigheid aanbevolen als je met een motorvoertuig paarden of een gespan dwarst of voorbijrijdt...
We nemen de richting van Tielt (dwars door de industriezone Noord) en Pittem, maar slaan af naar Wingene. Hier een mooie kapel met binnenin een pieta.
Wie in Brussel een taxi wil nemen, zal binnenkort kunnen kiezen voor een motorfietstaxi. Het Brussels gewest start met een proefproject van twee jaar en wil peilen naar het enthousiasme rond deze nieuwe, snellere en wat avontuurlijkere formule.
In het beleidsplan 2011-2014 van Brussels minister Brigitte Grouwels staat dat motortaxis het huidige aanbod van taxidiensten moeten diversifiëren. In Amsterdam en Parijs (met ondermeer 300 motortaxis) is deze vorm van vervoer alvast een succes al heeft het buitenland wel geleerd dat deze taxidienst goed omkaderd moet worden om oneerlijke concurrentie voor de taxis (autos) te voorkomen én de veiligheid van klanten te waarborgen.
Brussels Minister van vervoer Brigitte Grouwels: Het klopt dat er vandaag geen specifieke reglementering bestaat wat betreft de motortaxis, aangezien de taxireglementering enkel van toepassing is op voertuigen met vier wielen. Daarom wordt een proefproject gelanceerd om de haalbaarheid te onderzoeken. De deelnemers aan het proefproject zullen strikte voorwaarden moeten naleven, inzake de kwaliteit van de chauffeurs, inzake veiligheidsvoorschriften, etc. Als de resultaten van het proefproject positief zijn, zal een reglementering ingevoerd worden.
Honda vernieuwt haar vlaggenschip voor modeljaar 2012. Wie hoopte op een volledig nieuwe motor met DCT semiautomatische transmissie mag die hoop nog even opbergen want technisch is de nieuwe GLX 1800 Gold Wing nagenoeg identiek aan de oude.
De nieuwe Gold Wing krijgt een subtiele facelift, meer bagagecapaciteit (150 liter in totaal), een betere beschutting van de rijder, een nieuwe afstelling van de ophanging, een SRS CS Surround geluidssysteem met MP3- en iPod-compatibiliteit en een nieuw state-of-the-art GPS navigatiesysteem waarmee ook routes gedeeld kunnen worden via internet.
Een klein detail maar daarom niet minder belangrijk is de nieuwe doorschijnende laklaag op de velgen, die het reinigen zou moeten vergemakkelijken. Daarnaast is de GLX 1800 Gold Wing wederom leverbaar met airbag. Om niets aan het toeval over te laten wat betreft de lancering van het vernieuwde model, is de productie verplaatst van de Amerikaanse fabriek in Marysville naar een ultramoderne fabriek te Kumamoto (Japan). Wanneer de nieuwe Gold Wing bij ons leverbaar zal zijn is nog niet precies bekend, de Amerikaanse lancering is voor mei 2011 gepland.
De motorhelm is ongetwijfeld hèt belangrijkste accessoire van de motorrijder. Het is niet alleen belangrijk dat je helm confortabel aanvoelt, hij moet ook veilig zijn. En waarop moet je nu precies letten bij de aankoop van een motorhelm ? Net zoals kledingstukken heeft een helm een maataanduiding, maar die kan verschillen van merk tot merk, land tot land. Een goede motorhelm moet een stevige druk rondom het hele hoofd uitoefenen. Zorg ervoor dat ook de bovenkant van jouw hoofd goed aansluit aan de binnenkant van de helm. De huid van je hoofd moet mee bewegen wanneer je de helm draait of op en neer schuift. Enkel een strakzittende helm biedt immers voldoende veiligheid. Bovendien gaat de binnenvoering van de helm na verloop van tijd wa slinken, waardoor de helm zowiezo wat ruimer om het hoofd komt te zitten. Bedenk tenslotte dat een helm in felle kleuren of reflecterend materiaal ook goed opvalt in het verkeer.
Motorrijbewijs vanaf 24 jaar: de zoveelste onaanvaardbare poging om motorrijden te ontmoedigen !
Staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) grijpt een nieuwe Europese wet aan om het grote aantal motorongevallen in te dijken. Hij verhoogt de minimumleeftijd om met zware motoren over onze wegen te mogen rijden tot 24 jaar, staat in de Coreliokranten.
Momenteel kunnen jongeren al op hun 21ste hun motorrijbewijs halen, maar Schouppe wil daar drie jaar aan toevoegen. In januari 2011 zouden de wetteksten daarvoor klaar zijn, maximaal twee jaar later zal de nieuwe regelgeving van kracht worden, aldus de kranten.
"Overlijdensrisico niet negeren"
Het gaat om de uitvoering van een Europese richtlijn, die nu ook in ons land werkelijkheid wordt en de motorsector zwaar treft. "Tussen 2000 en 2007 is het aantal omgekomen motards op onze wegen met 7 procent gestegen", verdedigt Schouppe zijn beslissing. "Het overlijdensrisico is 20 keer groter op de motor dan in de auto. Zoiets kan je niet negeren."
"Motor-onvriendelijk"
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) grijpt de nieuwe Europese regelgeving aan om het aantal motorongevallen in te dijken. 'Tussen 2000 en 2007 is het aantal omgekomen motards op onze wegen met zeven procent gestegen', stelt hij. 'Het klopt dat er ook meer motards zijn bijgekomen, maar de motor blijft nog altijd veel gevaarlijker dan de auto. Het risico om te sterven op een motor is twintig keer groter. Dat kan je niet negeren. Daarom zullen jongeren nu langer op een lichter model moeten rijden, vooraleer van het échte werk te mogen proeven', zegt Schouppe. 'Ervaring is nu eenmaal de beste leerschool.'
De Belgische motorbond is niet te spreken over de plannen van Schouppe. 'Op die manier sluit je de motor voor een pak jongeren af', zegt Erwin Steegmans van deMotorcycle Action Group. 'Dit is motoronvriendelijkheid van de ergste soort. Dit past helemaal in de ontmoedigingsstrategie van de motor, waar de overheid al langer mee bezig is. Op hun 24ste hebben jongeren nu eenmaal andere prioriteiten dan wanneer ze 21 zijn.'
En het stopt niet voor de motorrijders. Iemand met een rijbewijs B mag vandaag nog altijd met een lichte motor te rijden. Vanaf 2013 zal ook dat gedaan zijn. Zelfs voor het lichtste model zal je dan een motorrijbewijs nodig hebben.
Ook het Vlaams Belang is niet te spreken over deze zoveelste anti-motor demarche van de Staatssecretaris. Reeds jaren wordt in dit land een waar anti-motorbeleid gevoerd, waarbij het rijden met een motor ontmoedigd in plaats van aangemoedigd wordt. In plaats van jongere motorrijders te straffen voor het cowboygedrag van enkelen, zou men beter tijd en energie steken in het sensibiliseren van jongeren en motorverkopers. Vandaag de dag stappen heel wat motorrijders die net hun rijbewijs haalden (jong en oud) de motorwinkel binnen om een 650cc motor te kopen en worden door sommige verkopers overhaald om toch maar direct een 1150 cc motor te kopen. Het probleem ligt dus niet bij de leeftijd van de bestuurders, maar bij de ervaring, of het gebrek er aan.
Vlaams Belang zal bij monde van volksvertegenwoordiger Tanguy Veys in de Kamer dan ook de Staatssecretaris ondervragen over diens nieuwe plannen. Het VB blijft bij het standpunt dat motorrijden niet mag ontmoedigd worden, en dat bekwaamheid weinig met leeftijd maar des te meer met ervaring te maken heeft.
De artsen hadden hem opgegeven, maar de familie blijft erin geloven. Harun Kuzugudenler (21) ligt in coma, acht maanden na een motorongeval.
Een vegetatieve coma, vertelt zijn zus Gulcan (25). Hij heeft een dag- en nachtritme en soms reageert hij.
Harun Kuzugudenler, toen 20, kreeg een zwaar ongeval toen hij met zijn motor op de weg van Kortessem naar Hasselt reed.
Een SUV met aanhangwagen, die uit de tegenovergestelde richting kwam, wilde links indraaien, vertelt Hasan, de vader van Harun.
Hij had mijn zoon niet gezien. Harun is frontaal op de wagen gebotst en werd door de lucht gekatapulteerd.
Hij had twee open armbreuken, een klaplong, zijn schedel was op verschillende plaatsen gebroken.
Hij had een hersentrauma opgelopen en raakte in coma.
De dokters van het Jessa Ziekenhuis in Hasselt bereidden de familie voor op het ergste.
Ze vonden dat we de machines beter konden uitzetten. Uit ervaring wisten ze dat het niet meer zou goedkomen.
Als ik naar hen geluisterd had, lag mijn zoon nu onder de grond. Maar ik wilde de moed niet opgeven.
In het begin deed Harun ook totaal niets. Hij sliep, werd beademd en er werd bloed toegediend.
Na vijftig dagen mocht Harun intensieve zorgen verlaten. Eind september werd hij overgebracht naar het revalidatiecentrum Sint- Ursula in Herk-de-Stad.
Toen reageerde hij nog altijd op niets. Zijn ogen waren nog steeds gesloten.
Maar anderhalve maand geleden begon hij stilletjes aan een dag- en nachtritme te krijgen.
Dat ging heel langzaam, vertelt zus Gulcan. Intussen slaapt hij s nachts en zijn zijn ogen overdag open.
Ze noemen dit vegetatieve status. Het is net alsof hij gewoon wakker is. Hij reageert ook op prikkels.
Als hij een spuit krijgt, reageert hij op de pijn. Als je aan zijn voeten kriebelt, schrikt hij. Hij heeft zelfs al geweend.
Morgen wordt Harun naar de gespecialiseerde coma-afdeling in Luik overgebracht.
We hebben een artikel over professor Steven Laureys in Humo gelezen, vertelt Hasan.
Hoewel ik vreesde dat hij het toch veel te druk had, heb ik hem een mailtje gestuurd.
Binnen de week kwam er een antwoord. Hij wilde Harun onderzoeken.
Ik verwacht niet dat mijn zoon ooit terug helemaal de oude wordt, zucht Hasan. Maar wie weet kan hij ooit terug praten..."
Brandweer in grootsteden test blusmotoren. (Weliswaar 10 jaar na datum van enkele buurlanden...)
Voor alle duidelijkheid : op de foto hierboven staat een afbeelding van een Engelse brandweermotor.
-----------------------------
In Nederland zijn ze dan weeral enkele stapjes voor...
Brandweer Maarssen test nieuw type (blus)motor BMW C1 25 augustus 2000 De Brandweer Maarssen is in samenwerking met BMW Nederland gestart met een innovatief concept om de nieuwe BMW C1, aangepast als blusmotor, te testen op geschiktheid voor brandweerdoeleinden. De motor is in brandweerkleuren uitgevoerd, voorzien van optische en geluidssignalen alsmede blusapparatuur. Gelet op een steeds vaker verstopte infrastructuur in relatie met de activiteiten van deze hulpdienst zal snelheid van handelen gewaarborg dienen te blijven ter voorkoming van verergering van een eventueel incident. Vooruitlopend op eventuele wijziging van de wetgeving in Nederland omtrent de helmplicht, heeft minister Netelenbos als experiment, aan de commandant van de brandweer Maarssen Jack Ruibing, toestemming verleend om Maarssense brandweerlieden zonder helm met de BMW C1 te laten rijden. In vele landen is de plicht tot het dragen van een veiligheidshelm voor dit éénsporig voertuig inmiddels niet meer van toepassing. Door de veiligheidsconstructie en de beschermende maatregelen voor de berijders(sters) van dit ontwikkeld voertuig is het dragen van een helm niet meer nodig. De ontheffing van de helmplicht voor dit motorvoertug is verleend en zal in het najaar ook voor geheel Nederland zijn geformaliseerd.
Om nu reeds ervaring op te doen bij de brandweer met dit unieke mobiliteitsconcept o.a. als vooruitgeschoven verkenningspost met de mogelijkheid aan te vangen met blusactiviteiten, is de BMW C1 motor ingericht als blusmotor. Uiteraard zal te allen tijde de te doen gebruikelijke back-up plaatsvinden door de reguliere brandweervoertuigen. Met name de snelheid van het inwinnen van informatie en handelen "in geval van" wanneer zich files voordoen op de A2, is reden geweest dat de Brandweer Maarssen in samenwerking met BMW Nederland het innovatieconcept van de nieuwe tweewieler voor brandweerdoeleinden wil gaan testen. Brandweer Maarssen richt zich wat dat betreft veel op de toekomst op het gebied van mobiliteit en tracht de bedrijfsvoering alert aan te passen aan bereikbaarheid. Zo is ondermeer de bereikbaarheid van b.v. hoogbouw in ogenschouw genomen, met als resultaat dat onlangs ook het innovatieve proefproject helicopterblussing is gestart.
Ervaringen met de BMW C1, niet alleen voor blussing, maar ook voor controlerende taken t.b.v. de preventie zullen tijdens de pilot worden geëvalueerd. De bijzondere eigenschappen van de C1 maken het dus mogelijk om zonder helm en speciale regenkleding aan het verkeer deel te nemen, waarbij de parkeerproblematiek in de binnensteden zoals thans met de huidige personenauto´s het geval is ook wordt verminderd.
De overhandiging van de blusmotor aan de Brandweer Maarssen heeft ondetussen plaatsgevonden op vrijdag 25 augustus 2000 om 10.00 uur bij de brandweergarage aan de Gaslaan 4 te Maarssen.
-----------
Blusmotor - BMW R 1200 RT
De Firexpress brandweer motor heeft een onafhankelijk systeem met 2 gekoppelde tanks van 25 liter met een premix van water en schuim. Het systeem wordt aangedreven door perslucht wat komt uit een kunststof ademluchtfles met een inhoud van 6.8 liter en een druk van 300 bar. De druk wordt gereduceerd naar 20 bar voordat het naar een van de tanks gaat. Een terugslagklep is gemonteerd tussen drukregelaar en de watertank om drukval te voorkomen als de ademluchtfles wordt losgekoppeld terwijl het systeem onder druk staat. Een veiligheid klep (40 bar) is in de drukregelaar gemonteerd. Wanneer de lucht de bovenkant van de 1e tank bereikt wordt de Premix / water naar beneden, door een slang, naar de 2e tank gedrukt. Van onder uit de 2e tank wordt de premix / water door een slang naar de slangenhaspel gedrukt. Op de tank is een veiligheidsklep (26 bar) gemonteerd. Door deze constructie wordt vanuit de bodem van de 2e tank alleen premix / water in de haspel gedrukt. Er kan geen lucht in de slang worden geblazen zolang er premix / water in de tanks aanwezig is. Vanuit de watertank wordt de premix / water in de 30 meter haspel gedrukt welke is voorzien van de gepatenteerde bluslans. De lans wordt bediend met een pistoolgreep. De maximale capaciteit is voor water 22 liter / minuut en voor premix 110 liter / minuut met een bereik van 11 meter. De brandweer motor is een optimale oplossing als de brandweer te maken heeft met grotere afstand vanaf de brand, kleine nauwe straatjes, inzet in een tunnel. Hij is zeer wendbaar en makkelijk door druk stadsverkeer te loodsen waardoor het brandobject veel eerder wordt bereikt dan met een blusvoertuig. Het Firexpress brandblussysteem is gemonteerd op een Duitse BMW R 1200 RT en is de enige brandweermotor die in samenwerking met de motorfabrikant is ontwikkeld. Als basis dient de BMW politie motor en wordt geleverd met optische en geluidsignalen.
----------------------------------
Ook in Griekeland blussen ze sinds 2002 brandjes met behulp van motorfietsen. De Griekse brandweer is de verkeersellende in de steden zat en zet voortaan motorfietsen in bij het blussen van de branden. Het zijn vooral de files die ervoor zorgen dat de zware brandweerwagens moeilijk ter plaatse komen wanneer het ergens brand. De oplossing lag een beetje voor de hand, dus werden motorfietsen uitgerust om de branden te bestrijden. Met dit doel werden enkele BMW's , RT 1200 motorfietsen, omgebouwd tot brandweermotors.
Het is niet de bedoeling dat de motorrijder op zijn eentje de brand zal bestrijden, maar wel dat hij aan de klus kan beginnen om de steun te krijgen van de grote brandweerwagens, wanneer die een tijdje later ter plaatse komen. Ook voor kleine branden zullen deze motorfietsen ingezet worden. Een brandend voertuig kan dan met behulp van een enkele motorfiets geblust worden.
De uiteraard rode BMW heeft twee tanks aan boord die tussen de 20 en de 25 l blusvloeistof bevatten. Onder een druk van 20 bar kan er per minuut 22 l blusvloeistof gebruikt worden en dat zou voldoende zijn om binnen de minuut een brandende monovolume te blussen.
Nog enkele toepassingen van brandweermotoren in Nederland
Deze motor van brandweer Lelystad (Nl) stond bij het 25jarig jubileum van jeugdbrandweer Ermelo-Putten geshowed, aug 2010
Brandweer Kampen...
Brandweer Maarssen : Een vloeistofgekoelde BMW 125 cc 1-cilinder (11 kW/15 pk bij 9.250
1/min; 12 Nm bij 6.500 1/min), volautomatische versnellingsbak en een geregelde
3-weg katalysator zorgt voor de aandrijving. ABS behoort tot de
standaarduitrusting.
SCHIPHOL - Bij het nieuwe opleidingscentrum van de Amsterdamse brandweer op Schiphol was maandag een nieuw vervoermiddel te zien: de brandweerscooter.
De scooter, compleet met blauw zwaailicht, moet de oplossing worden voor de fileproblemen. Tot nu toe werden Smart-auto's gebruikt voor bijvoorbeeld inspecties en het vervoer tussen kazernes. De scooter is voorzien van twee voorwielen, wat de stabiliteit ten goede komt. (ANP)
Scooters zijn al langer te vinden bij de brandweer, alleen tot dusver niet in deze vorm.
---------------------
Dit is een Ducati Multistrada 1000DS door de importeur uitgevoerd als brandweermotor om Nederlandse korpsen te interesseren een dergelijke motor aan te schaffen. Gewoon een promotiemodel dus. (foto's van MrDuc)
In de reeks 'hulpverstrekkende' motoren, naast de brandweer-moto's, deze gespot in Engeland, en wel op kazerne Cheltenham, bij de Gloucestershire Fire and Rescue service.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....