Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
Telt voor : BMB - VMBB - Open Beker van Vlaanderen
Een koude maar zonnige droge zondagmorgen. Bij aankomst viel het meteen op dat de stuntelende signaalgevers niet goed voorbereid waren op hun taak : het drukke verkeer stilleggen om motorrijders de parking van Hoge Duin te laten oprijden en daarbij nog de voorbijrijdende fietsers erop attent maken dat er moto's aankwamen, dit alles gecombineerd met de GSM aan het oor... dat vraagt om moeilijkheden.
Bij het binnenrijden wisten de begeleiders blijkbaar niet goed waar de ingang van de zaal was, want ze lieten de motorrijders eerst heel het gebouw rondlopen, terwijl het inschrijvingen direct om de hoek was... soit.
Er was trouwens geen communicatie met de parking aan de achterkant van het gebouw (waar er plaats genoeg was) zodat er op sommige tijdstippen chaos dreigde te ontstaan wanneer er een groepje van 10 of meer motoren zich kwam aandienen. Dan liep het verkeer daar aan de inrit helemaal in het honderd. Dus, in het vervolg geen inschrijvingen meer aan de oprit van de parkings, heren organisatoren !
Mij werd door zo'n pipo een plaatsje aangeduid, met het risico weggetakeld te worden...
De koffie stond klaar en er kon zelfs al soep gedronken worden. Het was al 10.00u in de morgen.
Aan de inschrijvingstafel was het met momenten zeer druk.
Men kon er ook, wat de dag van vandaag ook bij motorrijders zeer in trek is, je GPS met de route laten opladen. Interessant want als je in het 'buitenland' rijdt, kan het al eens gebeuren dat er pijltjes 'verdwijnen'... Er was ook een verkoopsstandje.
Voor het vertrek nog vlug even een foto nemen van dit eigenaardig vihikel : een cam-am Spider RT Roadster. Zie je niet veel op onze wegen. En 'twas gene jonge gast die erop reed !
Eerst nog even onze tank bijvullen aan deze POWER in Koksijde, want in noord-Frankrijk rondrijden op een zondag... je weet maar nooit.
In De Panne was er een dierenwijding van StHubertus aan de gang. Eventjes rechtsomkeer en het ritueel van dichterbij bekijken.
Eventjes dacht ik dat meneer pastoor mij ook ging zegenen...hij kwam vervaarlijk dicht met zijne kwispel !
Dan waren we niet ver meer van de Franse grens en het vroegere douanelokaal is nu omgetoverd in een Leonidas-pralinenzaak !
Voor we de richting Rexpoëde nemen, komen we in Bray-Dunes deze eigenaardige watertoren (Chateau d'eau) tegen.
Over het Canal des Chats en dan is er daar een meisje een restant van een molen aan het restaureren. Nu een privéwoonst die vroeger Moulin du Rat heette.
Dan gaat het richting Warhem waar je natuurlijk tekenen van het Vlaams in deze noordelijke streek van Frankrijk tegenkomt : Le Koestal !
In Bergues botsen we op de 'Marathon de Dunkerque'... Die 'bevoorradingstafel' zag er appetijtelijk uit : gedroogd fruit, bekertjes fruitsap, flesjes water, vitaminenkoekjes,... genoeg om even halt te houden en en ik mocht zelfs meeproeven ! Het was trouwens kilometerstand 25.
Voor we de versterkte 'Vauban'-stad Bergues verlaten, nog even een kiekje nemen van dit eigenaardig 'politiek' cafe.
Dan via Hoymille naar Faubourg de Cassel, Steene en Le Grand Millebrugghe.
Even voor we Broukerque binnenrijden krijgen we de aanduiding : FOTO BINNEN 500 METER ! En als ik één fotograaf voor motortreffens mag aanbevelen, dan is het wel degelijk Ivan Crombez van 'tFotohuis, hier met zijn drie dochters.
Het was reeds 13.00u en dus tijd voor een snack : in Broukerque was ik bij een traiteur binnengesprongen voor enkele lekkere gebakjes en een fles puur sinaasappelsap en installeerde me even buiten het centrum op een bankje in een gezellig park met zicht op de voorbijrazende moto's.
Verder naar Craywick, Loon-Plage en Gravelines waar we eerst de jachthaven tegenkwamen en even later zicht op de Noordzee.
Voor we naar het uiterste puntje van de kust werden gezonden, eerst nog een stempeltje ophalen in Cafe-Pizzeria.
Het uitzicht was er wondermooi : zeilboten en waterscooters vaarden op en af en er was daar een klein, maar opvallend bedevaartsoord : Ave Maris Stella.
Ave Maris Stella is een populaire liturgische hymne van onbekende oorsprong. Het kan worden terggevonden in de 9e eeuw, want het is bewaard in de Codex Sangallensis, een 9e eeuwse manuscript, nu in het Zwitserse klooster van St. Gallen. De hymne wordt vaak toegeschreven aan St. Bernard van Clairvaux (1090-1153) en soms aan koning Robert (1031), beiden Het is ook toegeschreven aan Venantius Fortunatus (d 609) en Paul de Diaken (d 787). Het werd gevonden in de oude codices van het Goddelijke Bureau voor de Vespers van Maria's feesten. Vandaag de dag is nog steeds in gebruik in de Goddelijke Bureau en in het kleine kantoortje van de Heilige Maagd.
Even verder op weg naar Oye-Plage komen we deze bunker uit de Tweede Wereldoorlog tegen : la Tour Penché...
Op het strand is daar in 2003 een potvis aangespoeld.
Dan verlaten we dit stadje over de Oye-rivier..
Dan gaat het verder naar Nouvelle-Eglise en Vieille-Eglise, StOmer-Capelle, St Folquin en rijden we langs de rivier Aa naar Bourbourg.
Terwijl ik een foto sta te nemen van deze mooie gerenoveerde kerk met beiaardtoren (met dat verschrikkelijk lelijk roestig 'ding' voor de ingang !!!!) trekt een 'hoopje mens' mijn aandacht.
Ik snel die sukkelaar onmiddellijk te hulp (je weet maar nooit... hartinfarct, overvallen en doodgeslagen,...), maar het bleek alleen een - verschrikkelijk stinkende - dronkaard te zijn die rustig in het zonnetje zijn roes lag uit te slapen !
Even buiten het centrum was er een (sinds 14 april splinternieuwe) brigade van 'la gendarmerie' en heb ik de permanentie daarvan maar op de hoogte gebracht.
Ze zouden eens een kijkje gaan nemen...
Dan maar verder naar Looberghe, Drincham, Crochte, Socx, Haeghe Meulen (Warhem), Killem en in Hondschoote gaan we terug over de grens, België binnen. Even verder eens halt houden bij deze mooie (draaiende) stalijzer-staakmolen van Leisele. (Lees er alles over op http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=892)
Via Isemberghe komen we in Alveringem waar een tweede (geheime) controle plaatsvond in cafe 'tWieltje.
Over de Lo-vaart komen we in Lampernisse, waar we enkele kilometers langsheen deze beekjes reden.
We komen uit in Eggewaartskapelle, rijden langs deze vissersboot in Wulpen...
... en de het OnderhoudsCommando Smd van de luchtmachtbasis van Koksijde...
... terug naar Oostduinkerke, waar deze monumentale garnaalvisser dienst doet als rondpunt-garnituur...
We arriveerden omstreeks 16.00u aan onze eindbestemming en moeten daar horen dat de tombola al afgelopen is. Foutje van de organisatie, gezien we maar tegen 16.00 uur moesten binnen zijn en de prijsuitdeling om half-vijf was ( zie affiche) !!! Maar ze hadden in ieder geval reeds de trofeeën uitgepakt.
Ondanks de 655 inschrijvingen was het een niet-beneidenswaardige rondrit. Afgezien van enkele kilometertjes landelijke wegen (met de gebruikelijke modder) reden we hoofdzakelijk op goed berijdbare wegen door veel stedelijke agglomeratie en met weinig bezienswaardigheden. Weer zo'n 'niet-toeristische' rit waar het waarschijnlijk weer gaat om de kilometers en de clubrangschikking. Een herinnering aan de rit (sticker, badge, medaille,...) kon er blijkbaar ook al niet meer van af. Jammer... vroeger al betere 'Noorzeetreffens' meegemaakt.
Fantastisch filmpje doorgestuurd gekregen van mijn besnorde vriend Eddy uit Antwerpen over een motorrijders-eenheid van de Italiaanse Politie tijdens een jubileum te Rome ergens in de jaren '50... http://www.youtube.com/watch?v=kTYGmjgSMv8
Moderne motoren kunnen niet meer geflitst worden !
Moderne motoren kunnen niet meer geflitst worden !
Wie vandaag een nieuwe motorfiets koopt, moet zich een pak minder zorgen maken over flitscontroles. De nieuwste types van motors worden niet altijd gedetecteerd door onze flitscameras met lusdetectie, zegt Joke De Rocker van het departement Elektromechanica en Telematica, de afdeling van het Agentschap Wegen en Verkeer dat instaat voor de goede werking van de flitspalen.
"Moderne motorfietsen bevatten weinig ferrometaal, legt woordvoerster Joke De Rocker uit. Daardoor worden ze soms niet gezien door het magnetische veld van de lussen.
Het probleem stelt zich lang niet bij alle nieuwe motorfietsen, legt Joke uit. Bovendien valt het niet te voorspellen of een motor al dan niet gezien zal worden. Die enkelingen die door de mazen van het net glippen, wegen niet op tegen de miljoeneninvesteringen die nodig zijn om alle flitspalen te vervangen.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....