Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
27-07-2010
Al vijftien motorrijders dood, deze zomer !
Al vijftien motorrijders dood, deze zomer
Met de dood van twee motorrijders in Semmerzake, bij Gavere, staat de teller sinds het begin van de zomer al op vijftien motordoden. En dat alleen al in Vlaanderen. Gemiddeld laat om de twee dagen een motorrijder het leven bij een verkeersongeval !
Twee bevriende motorrijders reden zondagavond in Semmerzake frontaal op elkaar in. Jarno De Cnuydt (28) uit Asper ging om onduidelijke redenen met zijn Suzuki-racebike aan het slingeren. Hij botste tegen zijn vriend Henri Boeykens (48) afkomstig uit Scheldewindeke, die met zijn motorfiets uit de tegengestelde richting kwam aangereden. De klap was enorm. Beide motorrijders waren op slag dood.
'Uit een eerste onderzoek blijkt dat De Cnuydt met zijn arm of helm een verkeersbord heeft aangetikt. Hij is met zijn motor beginnen te schuiven en heeft zo de doorgang versperd. Of één van de twee te snel reed, is nog niet duidelijk', zegt Annemie Serlippens van het Gentse parket.
Defensief rijgedrag
Dit ongeval met dodelijke afloop maakt dat er sinds het begin van de zomer al vijftien motorrijders het leven lieten. En dat alleen in Vlaanderen. In Wallonië liggen de cijfers traditioneel nog iets hoger. Vijftien doden in vijfendertig zomerdagen maakt een triest gemiddelde van bijna één dode motorrijder om de twee dagen.
Erwin Steegmans van de Motorcycle Action Group (MAG), die zich inzet voor de belangen van de motorrijders : "De cijfers zijn hard. Elk jaar voeren wij aan het begin van de lente intens campagne waarin we pleiten voor defensief rijgedrag. We hadden de indruk dat de preventiecampagne zijn vruchten afwierp. In de maanden april en mei waren er minder doden dan de afgelopen jaren. Jammer genoeg stellen we het omgekeerde vast sinds 21 juni."
Geen roekeloos gedrag
Volgens Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is het warme weer van de voorbije weken een cruciale factor. "Vele motorrijders hebben gewacht op de zon om hun motor na enkele maanden van stal te halen. Het is in de zomer een pak drukker op de weg, met heel wat meer ongevallen tot gevolg."
Uit studies van het BIVV blijkt dat 80 procent van de dodelijke motorongevallen tussen april en oktober plaatsvinden. En meer nog, dat de motorrijders die bij een ongeval betrokken zijn slechts in twee van de tien gevallen de oorzaak van het ongeval zijn. Het gaat vooral om perceptiefouten.
"Het gebeurt dat motorrijders verblind worden door de zon of hun motor na een winterslaap fout inschatten. Maar eigenlijk gaat het hier om een structureel probleem", zegt Steegmans. "Het blijft voor automobilisten zeer moeilijk om de rijpatronen van een motorrijder te doorgronden. Al is dat zeker niet altijd een synoniem voor roekeloos gedrag van motorrijders. De cijfers bewijzen het tegendeel. We blijven motorrijders adviseren om defensief te rijden en er nooit vanuit te gaan dat je voorgangers je gezien hebben."
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....