Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
13-09-2009
12de Mossel Treffen Oostende 13 september 2009
12de Mossel Treffen Oostende 13 september 2009
Het begon allemaal maar grauw en kil deze morgen. Toch zijn we droog aan de inschrijvingstafel geraakt.
Er heerste een gezellige sfeer en een uitgebreide koffiebar verwelkomde de verkleunde motorrijders. Iets waarvan ze gretig gebruik maakten...
Er was een grote opkomst : samen met de inschrijvingen van de dag ervoor, om en bij de 765 deelnemers !
Dit waren de te volgen pijltjes. Een beetje teveel van het goede : dubbele pijlen op 50 of 30 meter voor de afslag, dan nog eens dubbele pijlen (soms zelfs aan beide kanten van de weg) aan de afslag zelf en dan nog eens een pijl als je de straat al bent ingereden... Je moest al erg bijziende zijn als je dat niet opmerkte. Ik heb ze niet geteld, maar we zullen niet ver van de 1000 zitten denk ik !
Voor we de stank van het Oostends industriepark binnenreden, nog even voorrang verlenen aan deze kerel...
Dan gaat het via Klemkerke en Houtave naar Zuienkerke waar dit landelijke kapelletje eenzaam staat te pronken naast die vuile VOLGEPROPTE vuilnisbak ! Die wordt gegarandeerd maar één keer in de zes maand geledigt.
'Te peerd of te voet...' En de motorrijders dan ? (Och, die bestonden nog niet in die tijd... waarschijnlijk was de velo zelfs nog niet uitgevonden !)
Het verwondert mij nog steeds dat er bijna nooit vandalisme (diefstal, graffiti,..) gepleegd wordt op kapellen... op enkele uitzonderingen na...
We kregen al de eerste spetters over ons heen en in dit landelijk gebied vond je niet al te vlug beschutting. We rijden over de Honchaertbeek richting Zuienkerke en komen in Dudzele deze mooie dorpsmolen van Oostkerke/Damme tegen. (http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=881)
Dan rijden we een mooi stukje langs de Damse Vaart en via eindeloze landwegels naar Moerkerke en Middelburg/Maldegem. Het is gestopt met regenen en hier lagen de wegen droog.
We komen aan het Grenspad en volgen de 'Smokkelroute', Nederland binnen.
Even verder de eerste controlepost aan cafe De Tol. Ja, die hadden een speciale aanhangwagen voor het vervoer van hun hond, een grote zwarte labrador.
Nu gaat het richting Sluis en Aardenburg en in Draaibrug (gemeente Sluis) zie ik die grote bak met pruimen langs de wegkant staan. En dat is typisch voor Holland : je ziet ze af en toe wel staan, die standjes met groenten en fruit en daarbij een kommetje. Je legt gewoon je geld in het bakje en je neemt mee wat je betaald hebt. Niets of niemand die op je vingers staat te kijken of ernaar kraait als je 10 cent te weinig zou betaald hebben. Vertrouwen !
We rijden de Zeeuwse Polders in. StJan in Eremo, St Margriete, StLaurens.. En daar nemen we de Oosthoekbrug over het Leopoldskanaal. Daar hangt een stukje oorlogsgeschiedenis aan vast...
En we arriveren aan een tweede controlepost in het Populierenhof te Maldegem.
Verder over de Rapenbrug van het 'afleidingskanaal' nemen we vóór het centrum van Maldegem de N49 richting Zelzate en nemen we aan de afrit Adegem.
Let op de letterfout in het woord DIUVELS...
We passeren het Canada War Museum
Dit privé-initiatief van Dhr Gilbert Van Landschoot werd officieel geopend te Adegem op 28 juni 1995. Het museum werd opgericht als gevolg van een belofte aan zijn vader. Er was trouwens vroeger een 'snorrenclub' in Adegem...
Eens het industriepark van Maldegem uit, komen we onmiddellijk terug op de boerenbuiten : verwonderlijk hoe je van de ene minuut op de andere in een totaal verschillende wereld terechtkomt.
We rijden door het Drogengoedbos van Ursel/Knesselare en er wordt daar duidelijk in 'gekapt'...
Even stoppen bij dit ydilische beeld : Ja jongens, het is weer pompoentijd !
Op de grens van Knesselare, Ursel en Aalter staat de gerestaureerde Pietendriesmolen.
Dat is de oudste staakmolen uit de streek, hij wordt al in 1601 vermeld. Hij lag een beetje te ver uit het traject, maar is toch noemenswaardig. (meer info op http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=164)
We kruisen de Knokse Weg in Aalter en rijden een stukje langs het Kanaal Gent-Brugge. In Sint Maria Aalter gaan we de kanaalbrug over en stop ik even voor een hapje .
Het was reeds rond de klok van half-twee en voor een keer had ik geen zin in frieten. In Knesselare had ik nog een bakkerij open gevonden waar ik lekkere koffiekoeken kocht en installeerde mij knusjes op een bankje onder een grote eik van het Bulskampveld.
Ondertussen vlogen de bikes onder het voortdurend gedruppel voorbij...
Ik bleef daar dus niet te lang zitten en even verder kom ik die kolos tegen...
De 'body-builder' onder de koeien... Awel, als je alleen maar van gras eten zo'n postuur krijgt, weet ik wat er de komende maanden op mijn bord komt... !
Via Wingene en Hertsberge komen we weer in uitgestrekt landbouwgebied terecht, waar we kilometers lang tussen meterhoge muren van maisvelden rijden... Prachtig !
Via Ruddervoorde (het bleef bewolkt) komen we in Maria Assumpta/Torhout terecht en konden we aanschuiven bij de derde controle in Cafe Rozeveld.
De motorrijders van Hamme hadden zelfs hun eigen verkeerskapiteins meegebracht.
Dan gaat het richting Aartrijke en Zedelgem waar de organisatoren ons door een rustige woonwijk loodsten. Dat moet je eigenlijk niet doen als je een motorrit uitstippeld... Maar het was buiten de wil van de organisatoren : het betrof een wegomlegging die zij in laatste instantie hebben moeten doen voor een wielerwedstrijd in Wijnendale t.h.v de Zeeweg in Torhout. Daardoor waren ze genoodzaakt om richting Aartrijke te rijden . En, omdat ze zoveel mogelijk de flitspalen en de bebouwde kom, in dit geval Aartrijke wensten te vermijden, kozen ze om door die woonwijk te rijden. Zeker niet hun favoriet terrein, maar er dienen soms keuzes te worden gemaakt. Het is hun bij deze vergeven...
Ichtegem - Eernegem - Koekelare...
En daaraan kon ik niet weerstaan : een veld, zover je ogen reiken konden, vol met oranje en gele anjers...
We zitten een eindje op de Kooklarennoene Route. (rare jongens, die westvlamingen...)
We passeren het Vredes Museum 'Lange Max'.
In het museum maakt men kennis met de geschiedenis van het Duitse Marinekorps 'Flandern' dat de Belgische kust en hinterland bezette tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Vanop deze Koekelaarse site werd met het Duitse monsterkanon Lange Max naar het 45 km verdere Duinkerke in Frankrijk geschoten. Aan de hand van levensechte taferelen, maquettes, supergrote fotos, militaria en trench-art nemen we je terug in de tijd naar deze vreselijke jaren.
Een bijzondere aandacht werd ook besteed aan de deelname van de Belgen in. In het herinneringspark, verbonden met de dreef kan men de resten zien van de geschutsbedding en haar ondergrondse bunker die dienst deden voor het 17,50 meter lange kanon met diameter van 38 cm en 75.500 kg woog.
We rijden verder over de Moerdijkbeek in Moere. Moere is een deelgemeente van de stad Gistel en ligt in De Polders. Het "Moere Blote" en het "Nieuwland" vormen de laagst gelegen gebieden van Gistel. Het grondgebied wordt ten noorden begrensd door het Groot Geleed, ten zuiden en ten oosten door de Moerdijkvaart. In het westen van Moere, op de grens met Eernegem, waar de Torhoutsebaan de Moerdijkvaart dwarst, ligt het gehuchtje Moerdijk waar zich vroeger een tolhuis bevond.
Zevekote... En dit tafereel gaan we in de toekomst meer en meer zien : In plaats van frieten en ijkreem, gaan de zeemeeuwen over op een dieet van slakken en regenwormen... Eten die gasten dan geen vis meer ?
Dat komt omdat ze in Blankenberge iets willen doen aan de overlast door zeemeeuwen door boetes op te leggen aan wie de vogels voedert. Deze vogels vallen nu reeds zwemmers lastig, pikken vuilniszakken open, stelen het voedsel uit je handen en bevuilen parasols en auto's. Die meeuwen worden alsmaar agressiever. Als het zo verder gaat, vallen ze nog kinderen aan ook. (cfr BIRDS - Hitchcock)
In Leffinge rijden we een eindje parallel met de E40 om even verder weer de landerijen binnen te duiken.
Hier staat een interessant koopje voor wie nog een beetje geld heeft : een woonhuis met 'beschermd' bakhuis, molenhuis en molen op een eigendom van 1677 m2.
Een mooi voortuintje...
Het is ook bietenteelt en ik kon het niet laten om even de akker op te rijden voor deze kunstige combinatie...
En dan was het niet meer veraf van het Ensor-instituut in Oostende. Medewerkers waren al danig in de weer om de honderden hongerige bikers te voorzien van hun gereserveerde portie mosselen met friet.
En een afvaardiging van MTC Freedom uit Izegem was er ook aan het smullen.
Er was ook een kleine tombola aan de inschrijving verbonden, prijzen aangekocht bij en geschonken door Motorzaak Inghelbrecht uit Oostende.
De depanagewagen is maar eenmaal moeten uitrukken voor een panne.
Al bij al een gezellige rondrit (zonder noemenswaardige bezienswaardigheden onderweg), een perfecte bepijling (zelfs een beetje te veel) en een goed gesmeerd team die achter die organisatie zit. Voor herhaling vatbaar. Een fotoreportage van de organisatie zelf kan je bezien op http://users.telenet.be/mtm/
Achteraf kreeg ik op 21 september volgende mail...
Beste Guy Proficiat met je gemaakte reportage over het mosseltreffen 2009 en je ganse website trouwens.
Ik wens toch een aantal zaken ter verduidelijking en als bijkomende informatie mee te geven.
Er waren over de twee dagen 765 inschrijvingen te noteren.
Wat betreft de woonwijk in Aartrijke die we aandeden wens ik het volgende mee te geven :
het betrof een wegomlegging die we in laatste instantie hebben moeten doen voor een wielerwedstrijd in Wijnendale t.h.v de Zeeweg in Torhout. Daardoor waren we genoodzaakt om richting Aartrijke te rijden. En, omdat we zoveel mogelijk de flitspalen en de bebouwde kom (in dit geval Aartrijke) wensten te vermijden, kozen we om door die woonwijk te rijden. Zeker niet ons favoriet terrein, maar er dienen soms keuzes te worden gemaakt.
Dan wat de tombola betreft, het is zo dat we jaarlijks voor 500 uit onze clubkas aan prijzen kopen bij Inghelbrecht. Daardoor krijgen we van Inghelbrecht een 4tal prijzen extra als sponsering waaronder de gratis testdag met een BMW als hoofdprijs.
Dit enkel ter info, en dat neemt niet weg dat je reportages en je website een prachtig inintiatief zijn .
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....