Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
24-05-2004
Enfield Bullet Sixty-5
Enfield Bullet Sixty-5
De Bullet Sixty-5 is het nieuwste model van het legendarische motormerk Enfield. Jaja, dat bestaat nog ! De motor is voorzien een nieuw ontwikkelde 5-versnellingsbak en standaard voorzien van een startmotor. Hij is verkrijgbaar in een zwarte metallic- en een zilveren versie voor de ronde prijs van 6.000 euro. Meer info bij invoerder Locotrans op 02/351 09 55.
Na de FZ6 en de FZ6 Fazer kunnen we bijna gaan spreken van een heuse FZ6-lijn. Yamaha stelt met de FZ6-S immers een derde nieuwe telg voor.
Nu ja nieuw, buiten de volledige onderkuip van fabrikant TCP, bestaat er geen wezenlijk verschil tussen de gewone Fazer en de FZ6-S. De kuip zou volgens Yamaha voor een meer uitgesproken touring-karakter moeten zorgen.
Voor deze gelimiteerde serie zal u 7.850 euro moeten neertellen en dat is exact 260 euro meer dan de FZ6 Fazer.
Door de alsmaar strengere emissienormen diende we vorig jaar al afscheid te nemen van Yamahas stoere populaire V-Max.
Maar in het land van Uncle Sam en Canada kan je dit jaar nog een speciale editie kopen van de V-Max, dit ter gelegenheid van zijn twintigste levensjaar.
Naast het jubileum-logo kreeg de V-Max ook een speciale vlammend rode kleurstelling mee en werden de velgen voorzien van een zwart tintje. Prijskaartje voor zon 20th Edition bedraagt 11.099 dollar. Waar wacht u nog op?
Dit jaar bestaat het historische Tsjechische motormerk Jawa exact 75 jaar en dat vieren ze met de introductie van een volledige nieuwe motor, de Jawa 650 Classic, wat meteen de eerste van een nieuwe reeks modellen zou moeten worden.
Deze Tsjech heeft een watergekoeld 4-takt Rotax-blok in het ondersteven zitten. Deze monocilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen met vier kleppen is goed voor zon 47 pk en 57 Nm aan 5.000 o.p.m. en zou door het gebruik van een katalysator aan de laatste milieunormen moeten voldoen.
De nieuwe reeks wordt later in dit jaar aangevuld met het Bison model en voor volgende jaar is een derde model, de Jawa 650 Style voorzien.
Exacte prijzen zijn nog niet bekend maar zullen voor de Nederlandse markt volgens invoerder Verstegen rond de 7.500 euro schommelen, inclusief BTW en BPM. Meer info bij Verstegen Motors via mail op info@verstegenmotors.nl .
Dat noem ik nog eens een typebenaming! Maar als u het niet erg vind zullen we het hier maar gewoon bij de City X houden. Niet alleen om de beginnende artrose in onze vingers wat rust te gunnen, maar ook omdat die naam de lading het best dekt. De CityX werd immers speciaal ontwikkeld voor wat Buell 'the city jungle' noemt en bij uitbreiding voor rijders die houden van stoplichtsprintjes en door druk verkeer laveren. Het is op zn minst een aparte machine te noemen. Het luchtfilterdeksel en het zogeheten flyscreen werden uitgevoerd in blauw doorzichtig plastic, wat een aantal mechaniekjes blootlegt. Dat blauw is overigens de enige verkrijgbare kleur, wat gecombineerd met de blauwe gloed van het instrumentenpaneel een sinister beeld moet opleveren wanneer de nacht is gevallen over de stadsjungle. Eén uitzondering :
Buell Lightning CityX XB9SX met zwarte kap
De CityX werd op Pirelli Scorpion Sync banden gezet die met een wat dieper profiel steeds voor voldoende grip moeten zorgen op verraderlijk asfalt, putdeksels en substanties die achteloos door honden, duiven en daklozen werden achtergelaten. Omdat er bij het laveren door de stad altijd wel ergens een autoportier voor je neus kan openzwaaien, was Buell zo goed ook een rooster voor de koplamp en handvatbeschermers te monteren voor het geval de zeszuiger remklauw en 375 mm schijf geen hulp meer kunnen bieden. De Showa UPSD voorvork en de achterschokdemper uit hetzelfde huis zijn volledig instelbaar en moeten voor een optimale wendbaarheid zorgen.
Definitieve prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat die onder de 10.890 euro van de XB9S zullen liggen. Wie meer info wenst surft naar www.buell.com.
De politie van de Brusselse hoofdstad en elsene ging over tot de aankoop van 11 gloednieuwe Harley-Davidsons. Ze werden voor het eerst aan het publiek voorgesteld tijdens de Korpsfeesten op de Brusselse Grote Markt op 23 juni laatstleden. Terug naar de goeie ouwe tijd ?
De laatste Harley's werden in de jaren '70-'80 aan de politiediensten verkocht en reden rond tot in de jaren '90. Toen werd er volledig overgeschakeld op BMW. Commissaris Chr. Wouters, verantwoordelijke van het escadron motorrijders binnen de 'directie verkeer' van de lokale politie Brussel-Hoofdstad/Elsene, verteld waarom er nu weer voor harley-Davidson gekozen werd... "Uit de aanbesteding kwamen twee merken naar voren : uiteraard BMW, maar ook de foldertjes van Harley lagen op tafel. We hebben ons enkel gebaseerd op pure objectieve gegevens en vergeleken prijs en kwaliteit. De Harley bleek de meest interessante aankoop te zijn." De prijs wil hij liever niet kwijt, enkel dat de HD er goedkoper uitkwam dan de BMW. "Harley Davidson wil opnieuw de markt veroveren en mijn indruk is dat ze dat proberen te doen met hun prijzen te drukken. De fabrikant verzekerde ons tevens dat vroegere problemen zijn weggewerkt, maar de ervaring zal moeten aantonen of dat werkelijk zo is.Wie weet is de HD zelfs een betere werkmakker dan de BMW !" Tijdens de Korpsfeesten werden de 11 HD's officieel voorgesteld aan het publiek (mag wel : 't is wij die ze betaald hebben...) Insp. Rudy Spinnoy van het escadron motorrijders had de eer om met één van die gloednieuwe machines te rijden. "Het geeft een machtig gevoel. De 'look' is ook heel anders". Hij wist eveneens te zeggen dat de Harley's niet enkel voor escortes zullen worden ingezet, maar ook voor patrouilles. "Tot in '91 reed de politie hier enkel op Harley's. Ze konden alle soorten werk aan, dus waarom zouden ze nu geen achtervolgingen aankunnen ?"
De 11 Amerikaanse politieversies van de Harley-Davidson zijn van het type Electra Glide en zijn uitgerust met een Twin Cam 88-motor. Ze wegen 344 kilogram en hebben een cilinderinhoud van 1450cc. Ze verbruiken rond de 7,5 liter benzine per 100 km en zijn voorzien van politiemateriaal zoals een sirene, zwaailichten en radio.
Onder de vlag van de Motor Vereniging Pacific Coast Nederland waarvan ik toen lid was geworden, reed ik af en toe eens een ritje bij onze Noorderburen. Maandelijks was er daar wel wat te doen... enige nadeel de afstand. Maar het waren enkele leuke jaren. Vooral omdat er nog enkele 'belgjes' aan deelnamen ! Bezoek eens hun site www : pc800.nu
Het gebeurd bijna nooit, maar we maakten toch al eens mee dat er iemand lek reed en hier demonstreerd een collega hoe je met een kant-en-klaar-repareersetje een voorband stopt.
En verbroederen doe ik altijd met een schoonheid. 'Verzusteren' kun je het ook noemen...
Het eerste kwartaal van 2005 is RVK iNTERMEDiAiR gestart met een marktverkenning met de inzet van ambulancemotoren en motoren t.b.v. noodhulpdiensten als onderwerp.
Door de alsmaar toenemende files, het steeds drukker wordende verkeer en de verkeersremmende maatregelen in de grote steden komen de aanrijtijden van de ambulancevoertuigen steeds meer in het gedrang.
Het behoeft geen nadere uitleg dat dit naast het terugbrengen van het aantal ambulanceposten en het inkrimpen van het wagenpark een nadelige invloed heeft op de aanrijtijden en de ambulancehulpverlening.
Begin en eind november 2004 hebben wij tijdens de 14e Vakbeurs Ambulancezorg in de Americahal te Apeldoorn en op de Vakbeurs Veiligheid & Hulpverlening in het Hollandcomplex van de RAI laten zien welke wijze van hulpverlening ons voor ogen staat.
Op deze beurzen waren wij aanwezig met een prototype van de nieuwe generatie ambulance-motoren waarmee op een veilige en effectieve wijze eerste hulp kan worden verleend.
Door de aanwezigheid van een LP12 hartbewakingsmonitor kan met deze motoren overeenkomstig het landelijk protocol ambulancezorg gewerkt worden.
Ook in 2006 hebben wij ons actief bezig gehouden met de promotie van de Yamaha FJR1300 ambulancemotoren. Inmiddels hebben naast de RAVU en de RAV Gelderland Zuid ook de GGD Zuid Limburg en de Regionale Hulpverlening Rotterdam Rijnmond gekozen voor de inzet van Yamaha FJR1300 ambulancemotoren.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....