Vanochtend om 6:30 uit de veren. Ontbijt. Wachten op de volgauto, die de bagage meeneemt. Uiteindelijk zijn we rond 09:00 u. vetrokken. Om eerst uit de stad te komen was best spectaculair. Buiten de bebouwde kom is in het begin het landschap zoals rond elke grote stad. Dor, vuil veel en in aanbouw.
Langzamerhand wordt het landschap meer wat wij ervan gedacht hadden. Dorpjes, rijstvelden e.d.
Een schitterende rit volgt dan. Nog steeds over geasfalteerde wegen. Na de lunch weer verder. Onderweg even stoppen om wat te drinken. Lopen we even het veld in en komen in een klein schooltje terecht. Ik heb als mega agent de kinderen daar even les gegeven. Vrolijke mensen. Uiteraard veel hilariteit toen wij binnen kwamen.
Eind van de dag natuurlijk even tanken. Lopen (onder aanvoering van Peter) naar een aantal hutjes en worden daar allerhartelijkst verwelkomt. Thee staat klaar. Een gastvrijheid die je niet in Nederland of Belgie gauw zou tegenkomen.
Het hotel in Yen Bai ligt aan de rivier. Schitterend uitzicht. Vanavond gaan we in het dorp wat eten.
Vanochtend hebben we de motoren opgehaald. Het klopt. Een Minsk maakt herrie en rookt verschrikkelijk. Na wat instructies zijn we een rondje stad gereden. Wel wat anders dan in het geregelde België of Nederland. Uiteindelijke wel simpel. Gewoon met de stroom meerijden. Geen onverwachte maneuvers doen. Dan gaat het prefect. Zelfs in het drukke oude centrum. Gelukkig hebben we een monteur bij ons. Hij had het druk vandaag. In de middag de motoren weer afgeleverd bij de garage waar ze de nodige reparaties kunnen uitvoeren.
Tijdens de rit nog een pagode aangedaan, in het cenrum van Hanoi.
Morgenochtend vertrekken we om ca 8:00 in de morgen voor de eerste etappe.
Vanavond nog met de hele groep in de stad lekker eten.
Eerst even iets rechtzetten Onze vorige stop was niet Lai Chau maar Muong Lay.
Vandaar zijn we naar de zondagmarkt in Sinh Ho gereden. Een kleurrijk spektakel. De minderheden in kleurige klederdracht. Veel mensen. Leuke markt. Koffie gedronken en vandaar verder gereden naar Lai Chau. Hier eventjes iets eten. Via een mooie weg over de pas (2200m hoogte). Mooie vergezichten. Zeker als je boven de wolken kwam en het zonnetje erop scheen. uiteindelijk beland je op de hoogte van 2200 m in de nevel/bewolking. Vandaar weer berg af naar Sapa. Grote delen van deze weg zijn onverhard. Mooie tocht (zoals elke tocht). Sapa is wel het meest toeristisch gedeelte wat we tot nu toe bezocht hebben.
Maandag 1 december
Gehele dag in Sapa. Vanochtend hebben we dan een wandeling gemaakt door deze stad. Met de bus zijn we ca 7 km uit de stad gereden en rondgewandeld in de nederzettingen van de Hmong (meestaldonker eenvoudig geklede mensen, vuil) en de Rode Dao (uit te spreken als Zau). Zodra we de bus uitkwamen werden we omringd door deze mensen. Ze probeerden wat handwerk artikelen te verkopen. De hele wandeltocht lopen ze mee en proberen contact te leggen en natuurlijk wat prulletjes te verkopen. Uiteindelijk lukt dit dus toch, iedereen zwicht voor deze verkooptaktiek. Na de nodige inkopen zijn we weer naar Sapa gereden. Middag vrij om nog wat rond te wandelen en de nodig souveniers te kopen.
Morgen gaan we naar Bac Ha. Hier zijn we direct aan de Chinese grens. We hebben in de groep besloten om een beetje af te wijken van het reisschema, wat ons enkel ten goede kan komen.
Vanochtend zijn we om 8:00 uit Sa Pa vertrokken richting Lao Cai. Hier hebben we de Chinese grens eventjes aangetikt. Na wat gedronken te hebben verder gereden via de hoofdweg richting Bac Ha. Halverwege afgeslagen naar het dorpje Coc Ly. Dit te bereiken via een 17 km onverharde weg. De markt is geweldig kleurig met de plaatselijke bevolking in klederdracht. Volgens René onze reisleider zijn dit de "Flower M'hong" hier hebben we natuurlijk veel foto's gemaakt. Nadat we de markt overlopen hebben, zijn we weer terug over dezelfde weg naar de hoofdweg gereden. Na ca 25 km waren we in Bac Hac. Hier zullen we overnachten. We slapen in een groot staatshotel (een half jaar geleden opgeleverd).
Vanochtend vertrokken uit het hotel. Even tanken. daarna de tocht begonnen naar Dong Vah. Regelmatig zie je borden dat je in het grensgebied met China rijdt. Halverwege de ochtend komen we op een marktje uit. Hier zijn de minderheden allemaal fleurig gekleed. Heel kleurrijk gezicht. Vandaar verder, het weer is koud winderig niet echt aangenaam. Het is wat mistig nevelachtig. toch zijn de vergezichten in deze heuvels adembenemend. Op ca 14 km afstand van de eindbestemming bezoeken we het paleis van de laatste MHong koning. Pas in ca 1940 is deze provincie door Vietnam ingelijfd. In de middag zijn we in het hotel. Morgen gaan we een tocht maken weer richting Ha Giang. Volgens de Lonely Planet gids is dit de mind-blowing rit voor motorrijders. ik ben benieuwd.
Vandaag zijn we uit Dong Van vertrokken. Ondertussen een aantal die met een verkoudheid ztten. Op dit moment is alleen Danielle nog te ziek om te rijden. Daarom gaat zij (en natuurlijk Jan die in een vijvertje gesukkelt is en hierdoor met een gebroken pols zit) mee met de volgauto. En één motor is op het dak gebonden.
De rit van vandaag is dus de ultime motortocht volgens de Lonely Planet. Nou dat klopt zeker. Ondanks het nevelige weer kan je genieten van de bergen/dalen. De mist geeft het nog een misterieus tintje. Ongelooflijke taferelen. Ik denk dat de Lonely Planet het goed omschreven heeft.
Bij Meo Vac stoppen we. Daar is de weekmarkt. Veel mensen, en echt op elkaar gepakt. Natuurlijk weer kleurrijk. Als westerling ben je toch wat groter dan de gemiddelde Vietnamees. Je kan dus over alles heenkijken. Wij bekijken de mensen en zij zijn nieuwsgierig naar ons.
Na een uur rondgelopen te hebben en talloze foto's weer op weg naar Ha Diang. Mooie tocht. Veel bochtenwerk oppassen dus voor tegenligend verkeer. Om ca 15:00u komen we in het hotel aan waar we eergisteren ook waren.
Morgen, vroeg op. We hebben dan een tocht van 280 km voor de boeg (de langste van de vakantie).
Gisteren zijn we vroeg uit Ha Giang vertrokken. De totale rit zou ca 250 km zijn.
Perfect weer. Het zonnetje begint weer te schijnen. Uiteraard weer een mooie tocht. In het begin veel off road. Kleine delen asfalt. Later wordt de weg wat beter. We komen door de kleinste gehuchten. Wanneer ze onze motoren horen aankomen rennen de kleine kinderen naar de kant van de weg en beginnen te zwaaien. De hele vakantie hebben we toch veel bekijks.
Mooie vergezichten hier, we volgen vaak de loop van de rivier. Juist voor Cao Bang rijden we een tijdje door een vallei. Heel idyllisch. Gelukkig geen pech (behalve lekke band van de volgauto). Tanken onderweg gaf wat problemen maar dit werd snel opgelost door Hua onze mekanieker. Moest met de hand en kannetjes worden gedaan aangezien de pomp buiten werking was. Koste flink wat tijd. Uiteindelijk juist voor het donker zijn we in het hotel aangekomen.
Ban Gioc watervallen
Op ons gemak op 11 december naar de Ban Gioc watervallen aan de Chinese grens gereden. Heel mooi landschap hier. Niet spectaculair, maar in het landschap is het plaatje wel adembenemend. De lengte van de watervallen is ca 300m de hoogte 53m maximaal. Eigenlijk zitten we niet in het goede jaargetijden aangezien de oogst al binnen is en we niet de prachtige groene rijstvelden meer zien. Op dit moment is het relatief droog. In het regenseizoen zal de waterval veel spectaculairder zijn en zien de rijstvelden er dan ook mooier uit.
Op de terugweg het laatste stuk off road van deze vakantie.
Vanochtend om 9:30 vertrokken uit hotel Cao Bang. Richting Ha Noi. Na ca 50 km afgeslagen naar Ba Be. Zoals gewoonlijk weer een mooie tocht. Weinig verkeer. Ba Be is een natuurreservaat rondom een drietal (Ba) Meren (Be). Het ziet er fantastisch uit. Tropisch regenwoud dicht begroeid. Er loopt een weg langs een gedeelte van de meren. In de middag deze afgelegd met de motor. Van hieruit mooie gezichten op het meer. Veel foto's gemaakt natuurlijk. Jan en Peter waren samen op 1 motor erop uit getrokken. Na een aantal uren kwamen ze lopend terug. De versnellingsbak had het begeven. Onze magical monteur heeft dit toch weer kunnen opknappen. 's Avonds zoals gebruikelijk de mooie dag weer heerlijk afgesloten en weer eens lekker gegeten.
13 december
Een motor vrije donderdag. Met een gids zijn we in de ochtend door het woud naar het meer gelopen. Hier aangekomen met een bootje naar een eiland gevaren waarop een pagode staat. Een oase van rust. Daarna met een gemotoriseerde boot verder, over de meren naar de rivier en zijn watervallen. Onderweg gigantisch veel en dichte begroeïng. Met het zonnetje erop ziet alles er lieflijk uit. De watervallen waren niet zo spectaculair (zoals iemand uit de groep zecht " heb je er 1 gezien dan heb je ze allemaal gezien"). Gegeten in een lokaal tentje. Na het eten op de boot terug. We hebben Fairy Pond (elfen meertje) aaangedaan. Overal is een legende natuurlijk ook hiervan. (legende: jager komt deze vijver tegen. Ziet daar elfen baden. Houdt een stel vleugels achter. Wanneer de elfen verdwijnen dan blijft de vleugelloze achter. Zij en de jager krijgen kinderen (natuurlijk). Toch wil ze steeds terug. De jager heeft echter de vleugels verborgen. Op een kwade dag vindt ze deze, en vertrekt. De treurende jager en kinderen blijven achter en wachten aan de rand van het meer waar ze tenslotte in rotsen veranderen.)
Na het bezoek weer verder over het meer. Naar de aanlegplaats en tenslotte naar het hotel gewandeld. 's Avonds gezellig samen zitten en lachen was de boodschap zoals elke avond gedurende deze reis.
14 december
Om 7:30 zijn we er klaar voor. De laatste motortocht in Vietnam. We vertrekken naar Hanoi.
Hoe dichter je bij de stad komt hoe drukker. Tot het chaotische toe in de stad. Je moet heel wat stuurmanskunst uit de kast halen, om geen ongevallen te veroorzaaken.
Om ca 14:30u zijn we in de stad aangekomen bij het hotel waar we drie weken geleden vertrokken.
De motoren worden afgeleverd en het is tijd om afscheid te nemen van de chauffeur ( DUCK) en monteur ( HUA ) twee toffe mensen voor die niets teveel was. We zullen jullie missen en steeds in ons hart dragen, hopelijk zien we mekaar eens terug.
Even opknappen en vanavond gaan we ergens in de stad eten.
Morgen zullen we met een busje naar Halong Bay gaan. Op een boot. Morgen (zondag ) in de middag weer terug, naar Hanoi.
Vanochtend met een busje vertrokken naar Halong Bai. Hoewel snelweg duurde de rit meer dan 3 uur. Halverweg wat gedronken bij een werkplaats voor lichamelijk gehandicapten, hier kon men enkele zaken die typisch Vietnamees zijn (souveniers) aankopen. De opbrengst is voor de werkplaats. Gezien de grote hoeveelheid toeristen en de grootte van de werkplaats gaan de zaken daar goed. Rond de middag in Halong Bai aangekomen. Heel toeristisch. Direct op de boot snel afgevaren en naar de wereldberoemde rotsformaties in het water (de Golf van Tonkin). Wij zijn de enige gasten op het schip. Rondgevaren langs de prachtige rotsen. Het is werkelijk bijzonder en sommige onder ons hebben een zwempartij in het water gedaan. Jammer dat het weer niet zo mee zat. Het zonnetje wilde niet doorkomen maar de temperatuur was wel dragelijk. Op sommige plekken zijn ook nog woonboten. Hier wonen Vietnamese ex bootvluchtelingen. Om 17:00 begint het al donker te worden. Toch nog even gezwommen.
's Avonds aan boord gegeten en een gezellige avond.
16 december
Prima wekker als de motor van de boot gestart wordt. We varen langzaam naar het eilandje Titof (genoemd naar een russische piloot die daar gewoond heeft). Je kan de berg oplopen. Van hieruit een prachtig uitzicht over Halong Bai.
Om ca 11:00 weer in de haven en terug naar Ha Noi. Even opknappen. Om 19:00 laatste maaltijd met zijn allen. Daarna naar het vliegveld. Halong Bai was een prachtige afsluiter van een geweldige vakantie. 24 dagen heeft onze reis geduurd en met toffe herrinneringen denk ik aan deze reis terug. Met dank aan een toffe groep Jan, Peter, Michiel, Frank, Michel en Daniella, Rob en onze reisleider René, Duck onze chauffeur en Hua de mekanieker.
Eerstdaags zal de site voorzien worden van heerlijke foto's en prachtige reisverhalen. Een tipje kan ik nu al geven. Op 25/04/09 vertrek ik voor de tweede keer weer naar Vietnam voor een motorreis tot 15/05/09 . We gaan van Noord naar Zuid dus, van Hanoi tot Saigon een tripje van ongeveer 3000 km met de nodige rustdagen erin. Het zal weer een toffe reis worden met een Belgische gids en temperaturen rond 34°. Het is een reis door een prachtige natuur met lekker eten, vriendelijke bevolking enz... Wie mee wil geef een seintje. Met vriendelijk motorgroetjes Albert
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!