Gedachtekronkels
Inhoud blog
  • Babi Pangang in de aanbieding!
  • Voor een ieder die een revolutie voorbereid: Naturalisatie van het bedrijfsleven
  • Obama de Barbaar, Osama de Sigaar
  • De wet en de (Hans)worst
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Uit het ondergrondse hol van Momfer
    12-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Babi Pangang in de aanbieding!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op mysterieuze wijze is in heel Emmen de prijs voor een portie Babi Pangang met maar liefst 37% gekelderd. Men denkt dat een overvloedig aanbod op de vleesmarkt voor chinese restaurants mogelijk de oorzaak is.

    12-09-2011, 13:54 Geschreven door Momfer de Mol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor een ieder die een revolutie voorbereid: Naturalisatie van het bedrijfsleven

    Inleiding

     

    Dit essay is een resultaat van een speurtocht naar de verhoudingen tussen burgers en machthebbers in de 20ste en begin 21ste eeuw. Volgens mijn geschiedenisboekje was de middeleeuwen een tijd waarin de adel en geestelijken met elkaar strijden om macht en bezit en daarbij de burgers onderdrukten. Het hoogtepunt hiervan was de befaamde Zonnekoning Louis de 14de en zijn gevleugelde uitspraak: “L’etat, c’est moi!”

    Ik haal deze uitspraak aan om aan te geven dat het belang van de staat samenviel met het belang van de heerser. Rechten van burgers zijn ondergeschikt aan het persoonlijke belang van de heerser.

    Dit verandert in 1776 met de onafhankelijkheidsverklaringen van zowel het Franse volk als de Britse koloniën in de Nieuwe Wereld. Zoals deze verklaringen stellen: We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness. De moderne tijd wordt dan de tijd genoemd dat burgers vrij zijn van directe en arbitraire invloed van de heerser en onvervreemdbare rechten hebben.

    Overigens is er een belangrijk verschil tussen de onafhankelijkheidsverklaring en de “Virginia Bill of Rights” waar deze zin is getransformeerd in “That all men are by nature equally free and independent, and have certain inherent rights, of which, when they enter into a state of society, they cannot, by any compact, deprive or divest their posterity; namely, the enjoyment of life and liberty, with the means of acquiring and possessing property, and pursuing and obtaining happiness and safety.”

    Deze grondwettelijke rechten zijn een onderdeel van de moderne rechtsstaat waarin de burger zich vrij van onderdrukking kan bewegen. Iedere burger – nou eigenlijk in eerste instantie alleen mannen die geen slaaf van de noordelijke unie of zuidelijke staten zijn. In een tweede instantie ieder burger die man is en geen slaaf van de noordelijke staten. In derde instantie pas iedere burger zonder aanzien van geslacht, ras, of geloof.

    De eerste instantie is de onafhankelijkheidsverklaring van 1776. In 1862 en 1863 speelt de tweede instantie zich af. Na de afschaffing van de slavernij golden de grondwettelijke rechten voor iedere man. Pas in begin 20ste eeuw krijgen ook vrouwen deze rechten met inbegrip van het stemrecht.

    In 1865 wordt het dertiende amendement aan de Amerikaanse grondwet toegevoegd die slavernij verbiedt. In 1870 volgt het vijftiende amendement dat de rechten van vrijgelaten slaven nog eens extra benadrukt: “The right of citizens of the United States to vote shall not be denied or abridged by the United States or by any State on account of race, color, or previous condition of servitude

    Voor de maatschappelijke verhoudingen in bezit en invloed voldoet de indeling in burgers, geestelijken, en adel niet langer. In dit rijtje dienen de bedrijven als Coca Cola, Microsoft, McDonalds, Shell, Wall Mart, Exxon Mobile, British Petrol, of Toyota ook een plaatsje te krijgen. Om de maatschappelijke orde maar direct te benoemen als Plutocratie, de heerschappij van het geld, is niet van toepassing omdat de bedrijven geen natuurlijke personen zijn. Misschien is de tirannie van het kapitaal een betere omschrijving. Dus gaan we eerst na wie de tirannen zijn, daarna gaan we bekijken wat geld en kapitaal vertegenwoordigt. Om vervolgens een conclusie te trekken hoe dit te veranderen.

     

    Mijn verhaal over de naturalisatie van het bedrijfsleven begint bij het vijftiende amendement op de Amerikaanse grondwet.  

    Voorspel

     

    Eind negentiende eeuw waren de spoorwegverbindingen in de Verenigde Staten een bloeiend verschijnsel. Tal van nieuwe bedrijven werden opgericht om een spoorlijn aan te leggen en te exploiteren net zoals vele “dot com” bedrijven werden opgericht om het internet trachten te exploiteren sinds het begin van deze eeuw. Dit was de tijd dat de tijd (!) werd afgestemd zodat treinen via verschillende tijdszones toch netjes volgens het spoorboekje zouden vertrekken. Maar er kwam ook een andere verandering…

    Het erfrecht stond onder druk van de nieuwe spoorwegmaatschappijen, zie maar het probleem: Iemand start een spoorwegbedrijf en koopt land om de spoorlijn op aan te leggen. Zowel het spoor, het land waar het spoor over liep, en het materieel om de spoorlijn te exploiteren zijn eigenaar van het spoorwegbedrijf. Dit bedrijf had in de negentiende eeuw slechts één enkele eigenaar. Deze persoon was een burger van de staat en heet in juridische termen een natuurlijk persoon.

    En natuurlijke personen hebben onvervreemdbare rechten op leven, vrijheid, en het najagen van geluk. Waarbij onder het najagen van geluk onder meer het vergaren van bezit werd verstaan en het recht om contracten af te sluiten. Bijvoorbeeld dit recht om contracten af te sluiten werd nog onthouden aan vrouwen.

    Echter, bij het overlijden van de eigenaar van het bedrijf kwam het erfrecht om de hoek kijken: een eigenaar van een spoorwegbedrijf met 4 zoons had het probleem dat het bedrijf niet langer bezit was van één enkel natuurlijk persoon, maar verdeeld diende te worden over 4 natuurlijke personen, waarbij de staat ook een deel successierecht incasseerde. Met andere woorden: weg bedrijf en weg publieke voorziening voor transport!

    Het gevolg van het vijftiende amendement op de grondwet was dat bedrijven het recht afdwongen om bezit te vergaren en om contracten af te sluiten. In juridische termen heet dit de gelijkstelling van een rechtspersoon aan een natuurlijk persoon. In de praktijk betekende dit dat het spoorwegbedrijf een zekere mate van continuïteit heeft en niet stuurloos is zodra de pater families een hartaanval krijgt en overlijdt. Grond en bezit hoeven niet langer verdeeld te worden en het bedrijf gaat gewoon verder. “Business as usual.”

    In Europa was dit verschijnsel tot ver in de twintigste eeuw nagenoeg onbekend. Tot in 1943 was het in Duitsland niet mogelijk om als bedrijf bezit te vergaren, zoals het familiebedrijf Krupp. Het bedrijf Friedrich Krupp AG was in 1943 een spil in de oorlogsindustrie van Duitsland en er speelde een opvolging. Een speciaal decreet in 1943 met de familienaam Krupp als onderdeel van de titel moest de opvolging van het bedrijf verzekeren: Alle erfgenamen behalve de oudste zoon Alfred zagen af van de erfenis en de Duitse staat zag op haar beurt af van de successierechten. Zo kon het bedrijf zijn continuïteit behouden, anders was het opgeknipt en failliet gegaan aan successierechten en dat zou een deuk opleveren in de Duitse oorlogsindustrie.

    De arbeiders van Krupp beschouwden zich als onderdeel van de familie en de eigenaar van het bedrijf behandelde hen als zodanig. Of, vanwege de zorgzame behandeling door de werkgever beschouwden de werknemers zich als onderdeel van het familiebedrijf en zodanig als één grote familie. Tijdens de tweede wereldoorlog heeft Alfried Krupp meerdere malen om betere werkomstandigheden voor zijn arbeiders gevraagd – en soms gekregen.

    Na het einde van de Tweede Wereldoorlog is de constructie waarmee een rechtspersoon kan optreden als een natuurlijk persoon in Europa geïntroduceerd. Misschien was het er wel al eerder, maar door de kolonisatie van het westelijk deel van Europa door de Verenigde Staten hebben deze middels de Wereldbank, Marhall- hulp, en tal van andere middelen, wetten en regels opgelegd gekregen. Een onderdeel daarvan is de gelijkstelling van de rechtspersonen aan natuurlijke personen geweest.

     

    Gelijkstelling rechtspersoon aan een natuurlijk persoon

     

    De gelijkstelling van rechtspersonen aan natuurlijke personen is in eerste instantie gebeurd vanuit een praktisch oogpunt. Hiermee is een reëel probleem aangepakt die de continuïteit van de bedrijfsvoering bij overlijden van de eigenaar of een andere overdrachtsconstructie. Hiermee is de invloed van de eigenaar eveneens verschoven, maar daarmee is ook de aansprakelijkheid van de natuurlijke persoon gewijzigd.

    In Nederland kennen we een aantal verschillende rechtspersonen, waar ik er vier van kort bespreek om het verschil aan te duiden. De eerste twee zijn zogenaamde “natuurlijke ondernemingsvormen”, de laatste twee zijn “privaatrechterlijke ondernemingsvormen”.

    Om te beginnen is er de eenmanszaak. Kort en duidelijk: één natuurlijk persoon begint een onderneming en draagt zelf alle investeringskosten en verantwoordelijkheden. Dit is in principe de ondernemingsvorm zoals die bestond voor de gelijkstelling van de rechtspersoon aan de natuurlijke persoon. De ondernemer is immers hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden die de onderneming opbouwt. De eenmanszaak heeft in principe geen personeel.

    De vennootschap onder firma (v.o.f.) is een onderneming waarbij verschillende natuurlijke personen als vennoot kunnen deelnemen aan de onderneming. De aansprakelijkheid en de verantwoordelijkheid zijn hierbij verdeeld over de vennoten. De VOF eindigt bij het stoppen of overlijden van de vennoot, en de onderneming kan overgaan naar een eenmanszaak.

    De Besloten Vennootschap is een privaatrechterlijke onderneming waarbij een natuurlijk persoon kan handelen namens de rechtspersoon (de BV). De BV wordt geleidt door een directeur die aangesteld en ontslagen kan worden door de aandeelhouders en als werknemer in dienst is bij de BV en optreedt als natuurlijk persoon namens de B.V. De aandelen van een BV staan op naam en de groep aandeelhouders zijn een “besloten” groep.

    Bij het overlijden van de directeur wordt een nieuwe aangesteld, bij het overlijden van een aandeelhouder gaan de aandelen in principe over op de andere aandeelhouders of er kan een nieuwe aandeelhouder gezocht worden, al naar gelang wat van tevoren is overeengekomen. De continuïteit van de BV is gewaarborgd middels deze constructie.

    De Naamloze Vennootschap is ook een privaatrechterlijke onderneming die als natuurlijk persoon kan optreden. Anders dan bij de BV is dat bij de NV de aandelen vrij te verhandelen zijn via de aandelenbeurs. Verder zijn verantwoordelijkheid en continuïteit op dezelfde manier geregeld als bij de BV. Dagelijkse leiding in handen van de algemeen directeur en de algemeen directeur kan ontslagen worden door de aandeelhouders of raad van commissarissen.

    In het Nederlands recht gaat het mij in dit stuk over de naturalisatie van het bedrijfsleven om de privaatrechterlijke rechtspersonen, de NV en de BV. Belangrijkste punt om dit aan te halen is het onderdeel “Verantwoordelijkheid”, welke bij deze ondernemingsvormen zijn ondergebracht bij de BV en de NV.

    De verantwoordelijkheid van de werknemers van een BV of een NV is van een andere orde dan de verantwoordelijk van de BV of NV zelf. Immers, de werknemers zijn natuurlijke personen die in het geval van diefstal, oplichting, fraude, of onbehoorlijk bestuur ter verantwoording geroepen kunnen worden bij de rechtbank. De werknemer kan tot gevangenisstraf worden veroordeeld, de BV of NV kan dit niet. De BV of NV kan als rechtspersoon gelijkgesteld aan een natuurlijk persoon niet de plaats van een natuurlijk persoon innemen. Hier geldt het rechtsprincipe van “Guns do not kill people – people kill people” als “Rechtspersonen kunnen geen misdaden begaan – natuurlijke personen begaan misdaden, soms namens een rechtspersoon”.

    Hier komt de spagaat aan het licht waar deze wetgeving toe heeft geleidt: Hoewel de rechtspersoon gelijk gesteld is aan een natuurlijk persoon, kan de rechtspersoon nooit de verantwoording dragen van een natuurlijk persoon. Als we terug gaan naar de tijd van voor de privaatrechterlijke ondernemingsvormen, naar Rockefeller en Carnegie, dan droegen deze personen de verantwoordelijkheid van het gehele bedrijf. Carnegie had bijvoorbeeld genoeg verantwoordelijkheidsbesef om ook iets te willen teruggeven aan de maatschappij waarin hij zijn kapitaal vergaarde. Hij besloot uit zijn privé vermogen – welke gelijk stond aan zijn zakelijk vermogen – om het paleis van de vrede in Den Haag te laten bouwen of Carnegie Hall in New York. En Carnegie was niet de enige weldoener uit die tijd.

    Een ander deel van de verantwoording is de verhouding tussen eigenaar/werkgever en werknemer. Deze is verandert van de slavenhouder op de plantage naar de fabrieksmanager met werknemers. Vergis u niet: de relatie die een slavenhouder met zijn slaven had, kon in sommige gevallen bijzonder harmonieus zijn. Iedereen die aan dezelfde tafel eet als teken van gelijkheid, medische verzorging en onderdak werden geboden, maar de slaven hadden geen zelfbeschikking. Zoals een boer goed en fout met zijn vee om kan gaan en in de goede gevallen veel liefde voor zijn dieren kan voelen, zo ook de slavenhouder. Maar het kon ook anders en de slaaf had in dat geval geen enkel recht of zelfbeschikking.

    Met de komst van olie en de verbrandingsmotor en industrialisatie op grote schaal kwam het voor dat de arbeidskrachten – de slaven – duurder werden in het onderhoud dan machines. Het was dus niet alleen een geval van ideële humanistische inslag, maar ook van praktisch en economisch gezond verstand. Toch bleven menselijke werkkrachten op grote schaal nodig om de machines te bedienen – dit werden de moderne arbeiders.

    Tussen werkgever en arbeider geldt een wettelijke basis van gelijkheid, echter geen economische basis van gelijkheid. In de Keyniaanse termen van vraag en aanbod geldt er dat er veel vraag is naar arbeid en een beperkt aanbod, waardoor arbeiders concurreren om de schaarse arbeidsplaatsen. De werkgever bepaalt de arbeidstijden en de beloning vanwege zijn economisch bevoorrechte situatie.

    De arbeiders die voor een werkgever werken zijn economisch afhankelijk van deze werkgever, de werkgever is voor zijn productiecapaciteit afhankelijk van zijn werknemers. In een gezonde balans zouden de werknemers het beter moeten hebben dan de best behandelde slaven van enkele tientallen jaren daarvoor. Voor de bedrijf Krupp gold dit voor meer of mindere mate. Tijdens de tweede wereldoorlog beijvert de eigenaar van Krupp dat zijn arbeiders toch beter gehuisvest en gevoed dienen te worden dan gebruikelijk is voor de dwangarbeiders van die tijd.

    In de negentiende eeuw ten tijde van de grote spoorwegontwikkeling was er in de Verenigde Staten een George Pullman die een slaaprijtuig voor de spoorweg ontwikkeld had en produceerde. Bij zijn fabriek in de buurt van Chicago liet hij een heel dorp bouwen waar de werknemers in woonden, boodschappen deden, naar het theater gingen, en naar de kroeg. Alles in het bezit van Pullman die de werknemers huur liet betalen. Zelfs de gevangenis, het Pullman- hok, was zijn bezit. Toen hij vlak voor zijn dood tijdens een crisis de lonen verlaagde maar de huren gelijk hield, werd hij een van de meest verachte mensen van de VS.

    Dit voorbeeld brengt ons bij een ander zeer belangrijk punt in de verhouding tussen werkgever/ eigenaar en werknemers: de beloning en het vergaren van kapitaal.

    De accumulatie van waarde als kapitaal

     

    Voor de mechanisatie van arbeid werd het werk met de hand verricht. Het ploegen van het land, zaaien en oogsten, de productie van wol en katoen, de productie van meubels of auto’s – het was allemaal handwerk al dan niet geassisteerd door de spierkracht van een lastdier. Laten we als duidelijk voorbeeld een bakker nemen, zodat duidelijk wordt wat er bedoeld wordt met de accumulatie van waarde.

    Een bakker dient te beschikken over een oven en de ingrediënten voor het bakken van brood. De bakker koopt deze ingrediënten in, bakt hier brood van met zijn oven en verkoopt vervolgens het brood. Om hier iets aan te verdienen moet de bakker zijn brood voor een hogere prijs verkopen dan de inkoop van de ingrediënten heeft gekost. De bakker geeft door zijn bewerking het meel, de eieren, tarwe en gist tot een brood een meerwaarde aan deze producten. Deze meerwaarde is de winst van de onderneming, met de winst verkrijgt de bakker kapitaal.

    De bakker kan vroeger opstaan dan andere bakkers, hij kan betere ingrediënten gebruiken, hij kan een lekkerder recept gebruiken – al deze dingen zijn middelen om de winst te vergroten en zijn kapitaal te doen toenemen. Maar om meer broden te maken heeft hij hulp nodig van werknemers die hem helpen brood te bakken in ruil voor een beloning. De kwaliteit van zijn broden zijn een direct gevolg van de kwaliteiten van het personeel.

    De mechanisatie van arbeid maakt het mogelijk voor de bakker om een deegmachine te kopen en op deze manier de productiviteit te laten toenemen. De machine doet het werk van meerdere mensen tegelijk en de kwaliteit van het afgeleverde product is minder afhankelijk geworden van de kwaliteit van het personeel. Het personeel wordt sinds deze overgang niet meer beloond naar rato van de meerwaarde van het product dat afgeleverd wordt, maar naar rato van de tijd die besteedt wordt.

    Hiermee is de natuur van arbeid veranderd van een beloning naar prestatie, waarbij de prestatie de meerwaarde is die aan het halfproduct tot aan het eindproduct is toegevoegd, naar een beloning naar tijd. De beloning is nu gerelateerd die besteed wordt, waarbij de meerwaarde van het product geleverd wordt door een machine en de beloning onevenredig laag is ten opzichte van de winst die gemaakt wordt. De beloning van de arbeider is nu een factor die van de winst afgetrokken wordt, en niet langer meer een factor naar rato van de meerwaarde die aan het product wordt toegevoegd. De arbeider heeft dus geen invloed meer op de winst die gemaakt wordt.

    Alles staat en valt dus met de productiemiddelen. De bakker heeft een oven en ingrediënten nodig om kapitaal te vergaren. Dit zijn essentiële voorwaarden voor het productieproces van de bakker. Niet iedereen beschikt over deze middelen en wie erover beschikt die kan kapitaal opbouwen. Wie er niet over beschikt kan zichzelf verhuren als arbeidskracht en een startkapitaal bij elkaar sparen om zijn eigen productieproces op te starten en kapitaal te vergaren: The American Dream: van krantenjongen tot grootkapitalist.

    Na de mechanisatie van arbeid is er een risico dat de productiemiddelen stuk gaan en er geen productie kan plaatsvinden – het ondernemingsrisico. In de tijden van voor de gelijkstelling van rechtspersoon aan natuurlijk persoon lag het ondernemersrisico bij de eigenaar van de productiemiddelen. Na de gelijkstelling is het ondernemersrisico verspreidt onder de aandeelhouders die ook de winst van de onderneming verdelen, terwijl de rechtspersoon de eigenaar is geworden van de productiemiddelen.

    Met het bezit van een aandeel in een bedrijf wordt een klein deel van het bedrijfsrisico overgenomen door de aandeelhouder in ruil voor een evenredig deel van de winst van de onderneming. Hiermee is de onderneming van wezen veranderd. Niet langer is het doel om een zo groot mogelijke meerwaarde mee te geven aan het eindproduct ten opzichte van de halfproducten, maar om de winst per aandeelhouder te maximaliseren.

    De bakker bakt nog steeds brood, maar zijn salaris is nu onderdeel van de maximalisatie in de winst van de onderneming, waarbij geldt dat een minimaal salaris de winst maximaliseert. De winst van een onderneming, het kapitaal, vertegenwoordigt niet langer de meerwaarde die aan de producten worden meegegeven, maar vertegenwoordigt het gedeelde risico dat de aandeelhouders lopen in het bezit van hun aandeel in het bedrijf en de productiemiddelen.

    De directie van een bedrijf is de lachende derde! Zij lopen geen ondernemersrisico omdat ze niet direct een aandeel in het bedrijf bezitten, terwijl zij in de bedrijfsvoering alleen verantwoordelijk zijn tegenover de aandeelhouders. Zij kunnen personeel uit hoofde van de privaatrechterlijke ondernemingsvorm naar believen aannemen, ontslaan, en belonen. Als dan enkele personen binnen een onderneming een beloning ontvangen die in geen verhouding staat tot de geïnvesteerde tijd aan arbeid of zelfs maar aan verkregen meerwaarde, dan kan niemand daar iets tegen doen. Dit zijn zaken die een Alfred Krupp, Carnegie of Pullman nooit zouden toestaan, maar waar nu geen natuurlijk persoon iets aan kan veranderen.

     

    Naturalisatie van rechtspersonen

     

    De crisis in de financiële wereld vanaf 2008 is een gevolg van het uithollen van het privé bezit van de burgers die zichzelf sinds 1776 het recht op bezit hadden verworven. Bij de hypotheekbubbel is het vastgoed bezit van burgers overgewaardeerd en omgezet in een schuld, waardoor het privé vastgoed bezit – mensen met een eigen huis – drastisch is gezakt.

    De nationale overheden van verschillende democratische landen zoals de Verenigde Staten, Italië, Frankrijk, Griekenland, en Spanje hebben ook op staatsniveau een enorme schuld. Dit trekt een enorme wissel op de legitimiteit van deze regeringen.

    Maar dat is niet de overweging geweest van veel CEO’s van grote beursgenoteerde bedrijven die handelen in ondoorzichtige schuldpapieren die met behulp van staatsleningen overeind zijn gehouden. De bankenindustrie net zo goed als de auto- industrie enkele jaren daarvoor. De termen “bezit” en “kapitaal” hebben hun betekenis verloren. Als er dan al gesproken wordt over het herstructureren van de financiën, dan stel ik het volgende voor.

    Laat ik vooropstellen dat mijn idee niet nieuw is. Julius Ceasar heeft aangetoond dat je als grootste schuldenaar Rome kunt verlaten om naar Gallië te gaan, om vervolgens als meest vermogende persoon terug te keren. Het middel is de veroveringsoorlog, expansie van territorium om schuldeisers te kunnen voldoen.

    Europese naties hebben sinds de 17de eeuw middels expansieoorlogen hun economisch systeem weten te laten renderen. Echter, in de negentiende en twintigste eeuw zijn deze zogenaamde “wingebieden” zelfstandig geworden en dragen niet langer bij aan de welvaart van de kolonisator. Nederland zelf nam in de jaren ’70 van de twintigste eeuw afscheid van hun goud- delfgebied Suriname en eerder Indonesië.

    Tegenwoordig is er voor onze overheid weinig gelegenheid om nieuw kapitaal uit het buitenland binnen te brengen. Daarnaast heeft Nederland weinig natuurlijke bodemstoffen om te verkopen voor extra inkomsten in de staatskas. We hebben geen huurlingenleger, maar een leger dat we uit eigen middelen beschikbaar dienen te stellen voor militaire acties van de VS en/of de NAVO. De extra uitgaven van de staat dienen uit de bevolking te komen, terwijl het bezit van de bevolking is uitgehold door het bedrijfsleven.

    Ook het Romeinse rijk viel omdat er te veel schulden zich opstapelden tegen te weinig kapitaal, uitgedrukt in het aantal slaven dat er waren ten opzichte van het aantal burgers. Nu wordt de staatsschuld afgezet tegen het Bruto Nationaal Product, het resultaat is hetzelfde: geen inkomen voor de burgers betekent honger, honger betekent revolutie. Een staat die failliet gaat verliest elke legitimiteit om te heersen: een heerser die honger tot gevolg heeft is niet geschikt als heerser.

    Om het bezit weer terug te brengen bij de burgers, dient het bedrijfsleven weer in natuurlijke handen te komen. De B.V. en de N.V. dienen als rechtspersoon opgeheven te worden en de situatie van voor 1950 dient weer hersteld te worden. Immers, in de tegenstelling tussen het kapitalisme en het communisme van deze tijd, was het belangrijkste aspect dat de productiemiddelen in persoonlijk bezit zijn of in staatshanden. Echter, in het hedendaagse kapitalisme zijn de productiemiddelen niet in de handen van een natuurlijk rechtspersoon maar van een privaatrechterlijke rechtspersoon! Dit dient hersteld te worden!

    Praktisch gezien zou hier weinig bezwaar tegen kunnen zijn: de Russische President Poetin heeft op uitstekende wijze laten zien hoe dit te werk gaat: het Gazprom model. Alle grootaandeelhouders en directieleden van huidige bedrijven dienen zich te verantwoorden voor zelfverrijking ten koste van het volk en gaan de gevangenis in. Al het bezit van de privaatrechterlijke rechtspersoon worden bezit van de staat en kan opnieuw verdeelt worden onder het volk.

    Hoe het bezit dan opnieuw te verdelen? Met een verlicht despoot als Poetin aan het roer zou dit mogelijk zijn, maar de hedendaagse politici in westerse democratieën hebben banden met het bedrijfsleven, en zullen deze niet zo maar verraden. Deze traditie kan niet ouder zijn dan ongeveer 50 of 60 jaar en deze banden zijn nog los te maken en nieuwe verbanden aan te leggen, maar ook de politici kunnen vervangen te worden. De continuïteit van de staat dient gewaarborgd te blijven, maar dat kan prima onder een nieuw management…

    18-07-2011, 12:36 Geschreven door Momfer de Mol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Obama de Barbaar, Osama de Sigaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Net zoals u allen ben ik onlangs opgeschrikt door het nieuws dat Osama Bin Laden door een militaire actie van de Verenigde Staten op vreemd grondgebied om het leven is gekomen. Ik ben niet blij met dit nieuws, om meerdere redenen. De meesten van deze redenen zijn al uitvoerige besproken op radio en tv, zoals de onwettigheid van de actie, het verlies van onnodige levens, het feit dat de man ongewapend is geexecuteerd - dit allen zijn feiten die mij reden geven niet blij te zijn. Maar de reden die ik hier met u wil delen is de volgende.

    Oorlog is van alle tijden en het oudste verhaal over oorlog is de Trojaanse Oorlog, zoals deze beschreven is door Homerus en verfilmt in de film Troy. In de Trojaanse oorlog komt een tweekamp voor tussen de Trojaanse prins Hector en de halfgod/held Achilles. Hector vecht moedig en dapper, maar wordt verslagen door Achilles. Deze onteert vervolgens het lichaam van Hector door deze als trofee aan zijn strijdwagen te binden en rond te slepen rond de grafheuvel van zijn gevallen kameraad.

    In een eerdere episode van de strijd onteert Achilles reeds een tempel van Apollo, maar dat is niet wat hem de das om doet. Het onteren van het gevallen lichaam van een nobele strijder als Hector, daarmee verspeelt Achilles zijn gunst bij de Goden. Niet veel later sterft Achilles zelf door toedoen van de pijl die in zijn achilleshiel wordt geschoten door Paris, de jongere broer van Hector, waardoor het pad vrij gemaakt is voor Odyseus en zijn houten paard. Punt is dat Homerus de gevolgen van het onteren van het lichaam van de gevallen strijder zwaarder weegt dan het onteren van een tempel voor de god Apollo (toch ook geen kleintje!).

    De relatie lijkt me duidelijk: Osama Bin Laden was een strijder en een Saoudische prins die op veraderlijke wijze viel. Dat is nog tot daar aan toe - all is fair in love and war - maar het onteren van het lichaam door het met een helicopter in zee te smijten, daarmee heeft Obama zijn gunst bij mij verspeelt en wee de gevolgen van deze daad!

    Natuurlijk werd in eerste instantie gezegd dat dit gebeurd was om te voorkomen dat zijn graf een bedevaartsplaats werd. Daarna werd dit verhaal gedraaid en gezegd dat het gadaan was om tegemoet te komen aan de islamitische gebruiken om een lichaam te wassen en zo spoedig mogelijk te begraven. Gisteren was het verhaal dat geen enkel land het graf van Osama Bin Laden wilde huisvesten. Met deze laatste vernedering heeft Obama de gunst van de goden verspeelt.

    04-05-2011, 14:07 Geschreven door Momfer de Mol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Osama Bin Laden, Obama, Troy, Trojaanse Oorlog
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wet en de (Hans)worst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren was de Nederlandse minister Donner te gast bij de dag van de persvrijheid die georganiseerd werd mede door de NVJ. Tijdens deze bijeenkomst hield hij een lezing over de Nederlandse Wet op Openbaarheid Bestuur (WOB) en de rol die journalistiek Nederland daarbij speelt.

    Uit zijn betoog kwamen een aantal zaken naar voren waaruit al blijkt dat deze man een behoorlijke Hansworst is, maar dit werd nog eens extra onderstreept door zijn vergelijking van worsten en wetten. De minister vond de openbaarheid over bestuurlijke besluitvorming thans overbodig ten opzichte van de burgers. De burgers hoefden alleen de uitkomst van deze besluitvorming te kennen en niet het traject wat tot deze besluitvorming heeft geleidt. Zo zei de minister: "Het is met wetten net als worstjes: je kunt in beide gevallen beter niet weten hoe deze gemaakt worden!"

    Ik stoor mij uitermate aan deze uitspraak en wel op twee punten: ik laat deze Hansworst niet het aloude ambacht van worstendraaien in een kwaad daglicht zetten en de vergelijking tussen worst en wet deugt niet!

    Laten we er even vanuit gaan dat als we worstjes eten, we ook worstjes lusten. Dan is het juist van belang om te weten hoe deze worsten gedraaid zijn: immers ik word wat ik eet en als bezorgde consument wil ik graag weten waarom de ene worst voor € 1,00 verkocht kan worden en de andere worst 6 of 7 euro moet kosten. Het antwoord ligt natuurlijk voor de hand: in de worst van 1 euro zitten "dierlijke producten" of met andere woorden het afval van slachtafval. In de worst van 6 of 7 euro zit "vlees". De worst van 1 euro is een massaproduct waarvan met machines honderden of duizenden stuks per uur worden gemaakt. De worst van 7 euro is een ambachtelijk handmatig gemaakt product met liefde en beroepseer gemaakt.

    Die Donner die niet wil weten hoe zijn worst gemaakt wordt, heeft waarschijnlijk van worst weinig kaas gegeten! Het oude fossiel, wat Donner is, heeft nooit het programma "keuringsdienst van waren" gezien op de Nederlandse televisie en als hij het al kent, zal hij het net zo overbodig vinden als de WOB. De man heeft geen smaak en daarom dienen we al zijn praatjes over worsten maar lekker te vergeten en smullen van de ambachtelijk gemaakte worsten uit Salland, Friesland, of Vlaanderen. Droog of vers.

    Dan blijft over de vergelijking tussen wet en worst. Als de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en voormalig minister van Justitie beweert dat je beter niet kunt weten hoe zijn worsten gemaakt worden, dan zegt dat niet veel goeds over de kwaliteit van deze worsten en wetten. Minister Donner maakt wetten in de aanbieding, per stuk kosten deze slechts 1 euro maar ze leveren dan ook niet meer op dan buikloop en buikpijn. De kwaliteit van de wetgeving in Nederland onder deze minister is kraak noch smaak: machinaal, ongeïnteresseerd en massa geproduceerd. Niet te vergelijken met de ambachtelijke zorg en aandacht die anderen in hun werk leggen.

    Minister Donner is een Hansworst gevuld met poep en stront. Een broodje Donner kun je beter direct aan het riool toevertrouwen.

    Bijlagen:
    http://http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/donner-wob-moet-beperkt-blijven-tot-overheidsbesluiten/   

    04-05-2011, 14:01 Geschreven door Momfer de Mol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Donner, Dag van de persvijheid, WOB, wet openbaarheid bestuur, NVJ
    03-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/momfer

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    03-05-2011, 14:31 Geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Archief per week
  • 12/09-18/09 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 02/05-08/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs