 |
|
 |
Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan. |
Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction. |
 |
20-02-2012 |
Kopstation : eerste idee. |
Eerste idee van een kopstation aan de voet van de brug van Remouchamps. Aangezien dit idee nog moeten groeien, laten we dit even rusten en zal dit later weer bekeken worden.
|
|
|
 |
|
Bovendek definitief op het klimspiraal. |
Het bovenste frame werd meermaals aangepast om zo confortabel mogelijk te kunnen werken in het klimspiraal. Stofzuigen, rijtuigen terug op de rail zetten, herstel of montage werken kunnen nu gemakkelijk gebeuren op een laag stoeltje , zonder hinder te hebben van hoofd of rug De schouders passeren nu mooi langs het geheel tijdens het rechtstaan in het klimspiraal om werken uit te voeren.
|
|
|
 |
12-02-2012 |
Inkom aan de treinbaan, rand opbouw. |
Enkele lagen MTX multiplex van 3mm op elkaar geven dit als resultaat. Het is zo natuurlijk van vorm dat ik het zal door trekken op gans de baan !!!!
|
|
|
 |
|
Inkom aan de baan. |
De frame opbouw aan de entree van de kamer kon beter. De zaag erin en aanpassen, die handel ....
|
|
|
 |
|
Uit- en inritten geheel van het klimspiraal. |
Een overzicht van de in en uitritten van het klimspiraal. Een keerpunt in wat eigenlijk allemaal niet gezien zal worden in het geheel van de baan. Eigenlijk jammer want het ziet er goed uit.
|
|
|
 |
|
Bezetmelders aansluiten en spanningspunten. |
Aangezien de ringleiding toch voorhanden is, werd hiervan weer stevig gebruik gemaakt. Waar nodig werden een rode en zwarte 0,22mm² draad aangesoldeerd.
|
|
|
 |
|
Slanke wissel en aanpassing aan de C-rails. |
Aan de slanke wissel werd een rechte rail aan gesloten en een gebogen R3 rail. Doordat dit standaard niet gaat, werd aan beide C- Rails een stuks afgeslepen.
|
|
|
 |
|
Slanke wissel aan de in - uitrit van het klimspiraal . |
De slanke wissel werd voorzien van een aandrijving 74491 ( tweede versie) en de nodige stroomvoorzieningen. Voorlopig de uitsparing in het hout niet uitgezaagd.
|
|
|
 |
31-01-2012 |
Eén van de in-en uitritten van het klimspiraal. |
Ondertussen is deze aan het drogen, de houtlijm doet zijn best
|
|
|
 |
30-01-2012 |
Hoofdstation : zicht op de brug ... |
Deze foto laat in de verte de toekomstige brug zien. Let op de knik van het perron gedeelte ...
|
|
|
 |
|
Brug van Remouchamps ... |
eigenlijk ben ik best tevreden met mijn gemaakte keuze, een duidelijke foto
|
|
Tags:brug remouchamps, remouchamps, model van brug remouchamps
|
 |
|
Brug keuze staat vast ! het wordt ... |
De keuze van deze prachtige brug was eigenlijk al een paar jaar geleden een idee... Het wordt .... : De brug van Remouchamps over de Ambleve.
een indruk :
|
|
|
 |
29-01-2012 |
Ballast van Jehewa Test -1 : laten uitdrogen... |
De eerste laag kan drogen, op sommige plaatsen is te weining ballast en zie je het kurk erdoor ... Dagje laten uithard zal geen kwaad kunnen... Op de rand een plastiek latje bevestigt met een spanschroef om het strooisel tot op de rand te kunnen invegen.
|
|
|
 |
|
Ballast van Jehewa Test - 1 : invegen ballast. |
Het invegen zou je best treinbils per bils
|
|
|
 |
|
Ballast van Jeweha test - 1 : instrooien. |
Het instrooien zelf van de ballast.
|
|
|
 |
|
Ballast van Jeweha Test-1. |
Ik had al een tijd zin om die ballast eens te testen van Jeweha-Modelbouw. Op een paar beursen had ik eens wat materiaal bij deze handelaar gekocht. Een klein testje om ballast en de lijm te testen drongen zich op.
Vooral over het lijmen van ballast steentjes tussen je rails is al heel veel geschreven. Het overgrote deel van de modelspoorbouwers zweren nog altijd bij de klassieke houtlijm, afgelengt met water en een druppel wasmiddel. De verhouding is dan 1 op 4 of 1 op 5. Dus één deel houtlijm en vier delen water.
Ballast Lijm Jeweha 0300 : is een blijvend elastisch lijm die aangelengt wordt met water, de verhouding kan je doen op 1 op 4. Een druppeltje dreft erbij, voor de oppervlakte spanning.
Waarom nog een paar druppeltjes wasmiddel? De druppeltjes Dreft zorgen voor de oppervlakte spanning weg te nemen op het te lijmen oppervlak. Dus concreet zit er een beter vloeing van de lijm op de steentjes en je ondergrond. Je zal zien dat alles snel en vloeiend overal tussen loopt.
Test :
Als basis een triplex van 5mm genomen, laagje kurk erop van 2mm, de Piko A rails gefixeerd. De gebruikte ballast is ook van Jeweha en is de Kalksteen ballast (0222) met een blauwgrijze kleur. De ondergrond werd eerst ingelijmd met een laagje houtlijm en hierop gaat de ballast. Met een kort borsteltje kan je alles mooi verdelen en invegen. De lijm klaargemaakt volgens opgave en in een flacon met dosseerpunt gegoten. Het druppelen gaat vlot en je kan correct werken.
|
|
Tags:Jeweha, Ballast, Ballast 0222, jeweha-modelbouw, ballasteren, oppervlaktespanning, ballast lijm,
|
 |
|
 |
|
|
|
 |