Modelbaan van Steven
Inhoud blog
  • 2025 - MSA Affiche Spoor 0 rijdag 30 augustus 2025
  • 2024 Koploper Saint Hilaire
  • Faller Car System: de basis
  • Wisselstroomassen
  • Märklin 47877 NMBS - SNCB Tp III set Oltimers wagens
  • Ringleiding II
  • Ringleiding voor het paradetraject en station
  • Helling in karton
  • Twee tunnelportalen
  • Landschap
  • Tunnelportaal paradetraject
  • Eerste kunstwerk
  • Niet snor...
  • Gordijnen
  • Op congé
  • Gipsmal Langmesser
  • Washes wat?
  • Marklïn lok onderhoud
  • Centraal bedieningspunt
  • Diorama fotopunt
  • Marklïn 46313 set
  • Toch maar eens testen met grote rijtuigen...
  • Boven elkaar liggende tunnelportalen.
  • Landschap uitwerken en schilderen.
  • Verkanting van je spoor.
  • Wissels en hun ondergrond: kurk.
  • Jeweha schötter materiaal en Faller brug
  • Eerste test van de gordijn boord rond deze hoek...
  • Märklin K-rail met mini-servo aandrijving.
  • Arcade muren inplanten en bodem maken
  • Parade traject tussen tunnelportalen.
  • Gras master gekocht en nu testen maar !!!
  • Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...
  • Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...
  • Extra opbergruimte
  • Eerste proefritten over het viaduct...
  • Nieuw rijdend materiaal.
  • LCD-scherm een plaats geven.
  • Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
  • Bezetmelders aansluiten.
  • Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
  • Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.
  • Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
  • extra bataljon terugmelders
  • Nieuw bakbeest !!
  • Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
  • Nieuw materiaal binnen.
  • Draadkanaal op de vangrails monteren.
  • Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn
  • Klein schaduwstation afwerken :

    Zoeken in blog


    Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan.
    Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction.
    20-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kopstation : eerste idee.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eerste idee van een kopstation aan de voet van de brug van Remouchamps.
    Aangezien dit idee nog moeten groeien, laten we dit even rusten en zal dit later weer bekeken worden.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bovendek definitief op het klimspiraal.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het bovenste frame werd meermaals aangepast om zo confortabel mogelijk te kunnen werken in het klimspiraal.
    Stofzuigen, rijtuigen terug op de rail zetten, herstel of montage werken kunnen nu gemakkelijk gebeuren op een
    laag stoeltje , zonder hinder te hebben van hoofd of rug
    De schouders passeren nu mooi langs het geheel tijdens het rechtstaan in het klimspiraal om werken uit te voeren.


    12-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inkom aan de treinbaan, rand opbouw.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Enkele lagen MTX multiplex van 3mm op elkaar geven dit als resultaat.
    Het is zo natuurlijk van vorm dat ik het zal door trekken op gans de baan !!!!



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inkom aan de baan.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De frame opbouw aan de entree van de kamer kon beter.
    De zaag erin en aanpassen, die handel ....



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit- en inritten geheel van het klimspiraal.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een overzicht van de in en uitritten van het klimspiraal.
    Een keerpunt in wat eigenlijk allemaal niet gezien zal worden in het geheel van de baan. 
    Eigenlijk jammer want het ziet er goed uit.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezetmelders aansluiten en spanningspunten.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aangezien de ringleiding toch voorhanden is, werd hiervan weer stevig gebruik gemaakt.
    Waar nodig werden een rode en zwarte 0,22mm² draad aangesoldeerd.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde van je draadstangen,
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om jezelf en je materiaal te bescherming tegen de scherpe kantjes van draadstangen kan je dit als volgt oplossen.
    Niet de goedkoopste, wel de properste en de meest efficiënte.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slanke wissel en aanpassing aan de C-rails.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan de slanke wissel werd een rechte rail aan gesloten en een gebogen R3 rail.
    Doordat dit standaard niet gaat, werd aan beide C- Rails een stuks afgeslepen.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slanke wissel ingebouwd.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slanke wissel aan de in - uitrit van het klimspiraal .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De slanke wissel werd voorzien van een aandrijving 74491 ( tweede versie) en de nodige stroomvoorzieningen.
    Voorlopig de uitsparing in het hout niet uitgezaagd.


    31-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eén van de in-en uitritten van het klimspiraal.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ondertussen is deze aan het drogen, de houtlijm doet zijn best


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frame op klimspiraal : wijziging.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het oude frame werd aangepast naar dit model.


    30-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstation : zicht op de brug ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze foto laat in de verte de toekomstige brug zien.
    Let op de knik van het perron gedeelte ...


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brug van Remouchamps ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen eigenlijk ben ik best tevreden met mijn gemaakte keuze, een duidelijke foto


    Tags:brug remouchamps, remouchamps, model van brug remouchamps
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstation eens uitgelegd met Märklin C-rails.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat ik eens wilde zien welke vorm het geheel van het sporen plan van het
    station in de voorziene ruimte paste, heb ik deze eens op het bovenste
    frame gepresenteerd.


    Tags:MÄrklin C-rails, C-rail station, hoofdstation,
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brug keuze staat vast ! het wordt ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De keuze van deze prachtige brug was eigenlijk al een paar jaar geleden een idee...
    Het wordt .... : De brug van Remouchamps over de Ambleve.

    een indruk :


    29-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballast van Jehewa Test -1 : laten uitdrogen...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste laag kan drogen, op sommige plaatsen is te weining ballast en zie je het kurk erdoor ...
    Dagje laten uithard zal geen kwaad kunnen...
    Op de rand een plastiek latje bevestigt met een spanschroef om het strooisel tot op de rand te kunnen invegen.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballast van Jehewa Test - 1 : invegen ballast.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het invegen zou je best treinbils per bils


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballast van Jeweha test - 1 : instrooien.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het instrooien zelf van de ballast.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballast van Jeweha Test-1.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik had al een tijd zin om die ballast eens te testen van Jeweha-Modelbouw.
    Op een paar beursen had ik eens wat materiaal bij deze handelaar gekocht.
    Een klein testje om ballast en de lijm te testen drongen zich op.

    Vooral over het lijmen van ballast steentjes tussen je rails is al heel veel geschreven.
    Het overgrote deel van de modelspoorbouwers zweren nog altijd bij de klassieke houtlijm, afgelengt met water en een druppel wasmiddel. De verhouding is dan 1 op 4 of  1 op 5. Dus één deel houtlijm en vier delen water.

    Ballast Lijm Jeweha 0300 : is een blijvend elastisch lijm die aangelengt wordt met water, de verhouding kan je doen op 1 op 4.
    Een druppeltje dreft erbij, voor de oppervlakte spanning.

    Waarom nog een paar druppeltjes wasmiddel?
    De druppeltjes Dreft zorgen voor de oppervlakte spanning weg te nemen op het te lijmen oppervlak.
    Dus concreet zit er een beter vloeing van de lijm op de steentjes en je ondergrond.
    Je zal zien dat alles snel en vloeiend overal tussen loopt.

    Test :

    Als basis een triplex van 5mm genomen, laagje kurk erop van 2mm, de Piko A rails gefixeerd.
    De gebruikte ballast is ook van Jeweha en is de Kalksteen ballast (0222) met een blauwgrijze kleur.
    De ondergrond werd eerst ingelijmd met een laagje houtlijm en hierop gaat de ballast.
    Met een kort borsteltje kan je alles mooi verdelen en invegen.
    De lijm klaargemaakt volgens opgave en in een flacon met dosseerpunt gegoten. Het druppelen gaat vlot en je kan correct werken.


    Tags:Jeweha, Ballast, Ballast 0222, jeweha-modelbouw, ballasteren, oppervlaktespanning, ballast lijm,
    nieuw YOU TUBE KANAAL

    www.youtube.com/@stevensmodelling/




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs