Modelbaan van Steven
Inhoud blog
  • 2025 - MSA Affiche Spoor 0 rijdag 30 augustus 2025
  • 2024 Koploper Saint Hilaire
  • Faller Car System: de basis
  • Wisselstroomassen
  • Märklin 47877 NMBS - SNCB Tp III set Oltimers wagens
  • Ringleiding II
  • Ringleiding voor het paradetraject en station
  • Helling in karton
  • Twee tunnelportalen
  • Landschap
  • Tunnelportaal paradetraject
  • Eerste kunstwerk
  • Niet snor...
  • Gordijnen
  • Op congé
  • Gipsmal Langmesser
  • Washes wat?
  • Marklïn lok onderhoud
  • Centraal bedieningspunt
  • Diorama fotopunt
  • Marklïn 46313 set
  • Toch maar eens testen met grote rijtuigen...
  • Boven elkaar liggende tunnelportalen.
  • Landschap uitwerken en schilderen.
  • Verkanting van je spoor.
  • Wissels en hun ondergrond: kurk.
  • Jeweha schötter materiaal en Faller brug
  • Eerste test van de gordijn boord rond deze hoek...
  • Märklin K-rail met mini-servo aandrijving.
  • Arcade muren inplanten en bodem maken
  • Parade traject tussen tunnelportalen.
  • Gras master gekocht en nu testen maar !!!
  • Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...
  • Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...
  • Extra opbergruimte
  • Eerste proefritten over het viaduct...
  • Nieuw rijdend materiaal.
  • LCD-scherm een plaats geven.
  • Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
  • Bezetmelders aansluiten.
  • Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
  • Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.
  • Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
  • extra bataljon terugmelders
  • Nieuw bakbeest !!
  • Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
  • Nieuw materiaal binnen.
  • Draadkanaal op de vangrails monteren.
  • Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn
  • Klein schaduwstation afwerken :

    Zoeken in blog


    Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan.
    Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction.
    31-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frame op klimspiraal : wijziging.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het oude frame werd aangepast naar dit model.


    30-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstation : zicht op de brug ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze foto laat in de verte de toekomstige brug zien.
    Let op de knik van het perron gedeelte ...


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brug van Remouchamps ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen eigenlijk ben ik best tevreden met mijn gemaakte keuze, een duidelijke foto


    Tags:brug remouchamps, remouchamps, model van brug remouchamps
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstation eens uitgelegd met Märklin C-rails.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat ik eens wilde zien welke vorm het geheel van het sporen plan van het
    station in de voorziene ruimte paste, heb ik deze eens op het bovenste
    frame gepresenteerd.


    Tags:MÄrklin C-rails, C-rail station, hoofdstation,
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brug keuze staat vast ! het wordt ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De keuze van deze prachtige brug was eigenlijk al een paar jaar geleden een idee...
    Het wordt .... : De brug van Remouchamps over de Ambleve.

    een indruk :


    29-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballast van Jehewa Test -1 : laten uitdrogen...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste laag kan drogen, op sommige plaatsen is te weining ballast en zie je het kurk erdoor ...
    Dagje laten uithard zal geen kwaad kunnen...
    Op de rand een plastiek latje bevestigt met een spanschroef om het strooisel tot op de rand te kunnen invegen.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballast van Jehewa Test - 1 : invegen ballast.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het invegen zou je best treinbils per bils


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballast van Jeweha test - 1 : instrooien.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het instrooien zelf van de ballast.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballast van Jeweha Test-1.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik had al een tijd zin om die ballast eens te testen van Jeweha-Modelbouw.
    Op een paar beursen had ik eens wat materiaal bij deze handelaar gekocht.
    Een klein testje om ballast en de lijm te testen drongen zich op.

    Vooral over het lijmen van ballast steentjes tussen je rails is al heel veel geschreven.
    Het overgrote deel van de modelspoorbouwers zweren nog altijd bij de klassieke houtlijm, afgelengt met water en een druppel wasmiddel. De verhouding is dan 1 op 4 of  1 op 5. Dus één deel houtlijm en vier delen water.

    Ballast Lijm Jeweha 0300 : is een blijvend elastisch lijm die aangelengt wordt met water, de verhouding kan je doen op 1 op 4.
    Een druppeltje dreft erbij, voor de oppervlakte spanning.

    Waarom nog een paar druppeltjes wasmiddel?
    De druppeltjes Dreft zorgen voor de oppervlakte spanning weg te nemen op het te lijmen oppervlak.
    Dus concreet zit er een beter vloeing van de lijm op de steentjes en je ondergrond.
    Je zal zien dat alles snel en vloeiend overal tussen loopt.

    Test :

    Als basis een triplex van 5mm genomen, laagje kurk erop van 2mm, de Piko A rails gefixeerd.
    De gebruikte ballast is ook van Jeweha en is de Kalksteen ballast (0222) met een blauwgrijze kleur.
    De ondergrond werd eerst ingelijmd met een laagje houtlijm en hierop gaat de ballast.
    Met een kort borsteltje kan je alles mooi verdelen en invegen.
    De lijm klaargemaakt volgens opgave en in een flacon met dosseerpunt gegoten. Het druppelen gaat vlot en je kan correct werken.


    Tags:Jeweha, Ballast, Ballast 0222, jeweha-modelbouw, ballasteren, oppervlaktespanning, ballast lijm,
    24-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kort kopstation uitgelegd nabij het klimspiraal
    Dit mini-kopstation eens uitgelegd nabij het klimspiraal, om wat gevoel te krijgen bij dit idee.

    Ik laat het een paar dagen liggen en bekijk het eens als ik er voorbij loop, ... meestal weet ik na een paar dagen of iets goed of fout zit











    23-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vangrail op je spoorbaan.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de vangrail werd multiplex van 3mm verzaagd in stroken van 40mm, één plaatje kost twee keer niets (iets van 8€ of zo).

    Je kan er ongeveer 72 meter vangrail mee monteren.

    Om je spoor-materiaal te beschermen een heel goede aanwinst !!! doen dus !!!

    Gebruik voldoende houtlijm en nagel om de 10 cm je strook.



    22-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inrit - Uitrit van het klimspiraal.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een duidelijk beeld van de inrit naar het klimspiraal.
    Deze werd gewijzigd om een mooier trein verloop te realiseren.
    Ook kunnen twee verschillende sporen het klimspiraal inrijden.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De inrit en uitrit van het klimspiraal naar het schaduwstation.
    De inrit of uitrit, vrij te kiezen, is ontdubbelt.

    Een slanke wissel werd er tussen geplaatst. Deze zorgt dat er de mogelijkheid is om zowel in beide richtingen het
    klimspiraal te gebruiken als ook vanuit twee verschillende gebieden ( het parade spoor en een ander spoor).

    Het bestaande frame dat reeds gemaakt was, heb ik er even af gehaald en het binnenste spoor van het klimspiraal gaat nu richting
    het Velux raam in de hobbykamer.

    De eerste spoor ondergronden met lijmtangen vastgezet.







    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Actuator : behuizing van de voeding = afgewerkt.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De voeding doet goed haar ding en wordt dagelijks getest, voorlopig zijn we er tevreden over.
    De behuizing werd afgewerkt en op de gevoelige plaat vastgelegd.


    19-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plan schaduw : blok verdeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op deze afgewerkte tekening kan je de juiste indeling zijn van hoe het schaduwstation is opgebouwd.
    De inrit en uitrit van het klimspiraal zijn zichtbaar en volgorde van de blokken.


    14-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voeding 24V actuator hangt er....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De zelfbouw voeding van 24V is gewijzigd, een andere spanning regelaar werd op de print gesoldeerd. 

    Aangezien dit een merkbaar verschil heeft in het op en neer gaan van de actuator, ga ik het toch proberen deze in te bouwen in de HO treinbaan. 

    De voeding werd nabij de actuator en in een beschermend kastje opgehangen. 



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lijn aftekenen langs je rails...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een handig klein hulpmiddeltje dat snel gemaakt word op een oud onderstel van een wagon. 

    Blokje erop bevestigen en houdertjs voor je potlood op de zijkant schroeven. 

    Succes ermee .... 




    09-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stock telling ... C-rail sporen .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de opbouw van het groot station, het klein goederendepot en de stoomlok bevoorrading zal in eerste fase geopteerd worden deze volledig op te bouwen in Märklin C-rails. 

    Voorlopig C-rails, vooral omdat de verdere opbouw met bezetmeldingen en de testen met bezetmeldingen op de slanke wissel goede resultaten geven en het meest doorwegen. 

    De laatste twee jaar heb ik goed de treinen kunnen laten rijden in het schaduwstation met het programma koploper en temeer ben ik ervan overtuigd een gevarieerd treinenverloop te hebben, wat het zichtbare gedeelte betreft.

    Ondertussen zal ook gestart worden met andere trein programma's.

    Deze baan is ook maar een thuisbaan en zal nog evolueren of wijzigen in de toekomst ... ben ik zeker van. 

    Mocht het een Club project zijn of een expositiebaan, dan verandert de rail keuze snel... 

    Echter vindt ik de K-rails nu ook niet echt nog hedendaagse pareltjes in vergelijking met sporen van Piko, Peco of Tillig ... 

    Mocht er in de toekomst een nieuwere versie van de K-rail of een andere fabrikant met een mooiere versie uitkomen, dan twijfel ik niet ....


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Profielen en latjes stockeren ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een ganse tijd speelden de verschillende soorten latjes , messing strips, styreen en stalen draden me parten om ze goed op te bergen. Aangezien ik vroeger een gelijkaardig systeem eens gebouwd heb, was de keuze snel gemaakt. 

    Wat nodig ?

    *Dyka buis van diameter 50mm op een lengte van 3 meter.

    *Stops erop en klemmen zorgen voor een vlotte montage. 

    Een ideale plaats werd aan de deur gevonden ... 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkzaamheden, dus bijna lege opstelsporen ....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Let niet op de sporen, want deze liggen los op het kurk en er wordt gezocht naar een geluidsarme manier om ze te bevestigen.... iemand tips 


    nieuw YOU TUBE KANAAL

    www.youtube.com/@stevensmodelling/




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs