MOBIELE HONDEN >>> HET VERVOLG
U bent bezoeker
dank u !
Foto

Zoeken in blog

Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 05-2005
    Over vanalles : politiek, voetbal, films, geocaching, restaurants, onderweg zijn en van het leven genieten ... De meest recente berichten staan bovenaan !
    Profile for etterke
    04-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmpje
    Klik HIER voor de processie van gisterenavond.

    03-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Processie.
    Wat is het donker, dat laatste stukje bergop ! Maar ik ben toch blij dat ik de verplaatsing nog gemaakt heb.  Ook al weet ik nog altijd niet waar het precies over gaat, ik blijf die "kaarskesprocessie" heel indrukwekkend vinden.  Ik voelde me bijna schuldig omdat ik zelf niet met een kaars rondliep, ik moet zo ongeveer de enige geweest zijn.  Alleen de vrijwilligers die de rolstoelen moesten duwen waren solidair met mij.  
    Ik begrijp niet waarom mensen in mirakels en verschijningen blijven geloven en nog veel minder in dat onbevlekte ontvangenis fabeltje.  Ik vind het wel mooi dat mensen troost vinden in hun godsdienst, als ze zich daar beter bij voelen : geen probleem.  Ze moeten echter niet proberen hun geloof aan mij op te dringen, ik heb al moeite genoeg om in mezelf te geloven.













    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lourdes
    Het heeft bijna de hele nacht geregend en de stroom is ontelbare keren uitgevallen. Vanmorgen was het droog en fris maar uiteindelijk won de blauwe lucht het van de grijze wolken. Mijn wandelschoenen aangetrokken en naar het centrum gestapt, daarbij passeerde ik camping du Loup waar ik samen met Nancy een aantal jaren geleden verbleef. Ik heb graag een beetje afwisseling dus koos ik nu een andere camping. Die 500 meters extra zijn geen probleem, dat die afstand in een terugkomen bergop moet overbrugd worden is al minder maar het is toch vooral het feit dat er geen voetpad of verlichting is dat in het nadeel van Le Forêt speelt. 
    Nabij het heiligdom was het niet overdreven druk maar er stonden natuurlijk wel overal mensen flessen met “heilig” water te vullen en ook de kaarsenverkoop ging vlotjes. Ook al ben ik niet gelovig, ik hou wel van de sfeer in zo'n bedevaartsoorden. Hier en daar zie je een lege, verdwaalde rolstoel staan : als bewijs dat hier echt wonderen gebeuren en de vorige eigenaar hem niet meer nodig heeft ? En gelovig of niet : de gebouwen zijn echt wel indrukwekkend. 
     Ik hoor vooral veel Italiaans spreken en ook de zwarte en Indische medemens is hier goed vertegenwoordigd. Vooral de zwarte pelgrims vullen bidons vol met water uit de grot. Ik vraag me af voor hoeveel geld dat later doorverkocht wordt of welke voodoo rituelen uitgevoerd gaan worden. Buiten het domein van de basiliek is Lourdes een stad als alle andere van deze grootte, al is het aanbod in de vele souvenirwinkels zeer religieus van aard. Hier geen colablikjes uit de automaat, maar kaarsen ! Eigenlijk zijn de verschillende straten één lint van kitsch, hotels en slechte dagschotels. Ik heb ook een schoenwinkel gezien, dat is waarschijnlijk voor diegene die zijn rolstoel heeft achtergelaten. Ik wandel terug naar de camping en hoop dat het vanavond droog blijft.



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaken ?
    En hiervoor keken de mensen eergisteren een beetje raar naar mij : KLIK ! 

    02-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pujols > Lourdes - 220 km - 3u30min gereden - verbruik 10,0 liter
    De zigeuners die op de parking van het gemeentelijk zwembad stonden, zijn vanmorgen allemaal doorgereden. De eigenaars van de camping waren daar zeer blij mee want ze zijn zich ervan bewust dat zo'n bende vlak bij de ingang niet aantrekkelijk is voor de doorsnee toerist. Dat ze daar staan stoort mij niet, in principe blijven ze toch nooit lang. Wat mij wel stoort is dat ze illegaal elektriciteit en water aftappen, ik moet daarvoor betalen – waarom zij niet ? Hoe dan ook, Lot et Bastides is een fijne camping om te staan met zeer vriendelijke eigenaars. Toch moest ik ook hier weer vertrekken, andere bestemmingen wachten op mij. 
    Na een half uurtje begon het te druppelen om niet veel later weer op te houden. Aan de wegen te zien had het echter wel flink geregend. Hoe dichter ik bij Lourdes kwam hoe dreigender de wolken er gingen uitzien. Een boodschap ? Niet-gelovige Antwerpenaars moeten hier wegblijven ? 
    Toen ik uitstapte bij camping Le Forêt viel de temperatuur flink tegen : amper 13 graden en daar stond ik in mijn t-shirt. Ik was net geïnstalleerd en de donkergrijze wolken losten hun vracht boven de auto. Het was een hevige bui maar niet genoeg om de modder van de auto te spoelen. Normaal wou ik vanavond al een keertje naar de dagelijkse processie gaan kijken maar ik hoop morgen op beter weer.

    01-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pujols.
    Gisteren was ik nog aan het twijfelen : vandaag naar Villeneuve en morgen naar Pujols of omgekeerd ? Mijn keuze was niet slecht want gisteren had de pizzeria "Chez Fabien" in Pujols niet open geweest.  En de pizza heeft me absoluut gesmaakt ! De volgende zal waarschijnlijk bij Pizza4U in Alfaz of Albir zijn.  En Pujols zelf ? De klim absoluut waard ! Nu wordt er nogal kwistig gegoocheld met termen als "geklasseerd bij de mooiste dorpen van Frankrijk" en als verwende reiziger krijg je al snel het vermoeden dat het alleen maar over promotiepraatjes gaat, maar het is echt een mooi dorpje.  Door dit soort dorpjes ben je snel doorgewandeld want meer dan één straat is het meestal niet en dat is hier niet anders.  En toch blijft het gezellig om er even tijd voor uit te trekken.  Spijtig dat ik die ene cache die er verborgen ligt, niet heb gevonden.
    Terug beneden op de camping heb ik mijn privé dierentuin naar het grote schaakbord verhuisd, een beetje onnozel doen moet af en toe kunnen.  Ik zag wel enkele mensen kijken alsof ik klaar was voor een dwangbuis.  Een alles verklarend filmpje komt eraan.















    30-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bergerac > Pujols/Villeneuve - 70 km - 1u10min - verbruik 9,6 l/100 km
    Mensen moeten niet meer zeuren over de wegen in België.  Hier in Frankrijk struikel je over de bordjes met "route dégradée" en "chemin déformée" en als er niets staat, is het meestal nog erger.  Je moet geen bordje zetten om de mensen te waarschuwen, je moet de weg HERSTELLEN ! Akkoord, in België zijn ook de snelwegen soms levensgevaarlijk maar wel gratis levensgevaarlijk Laughing.
    Nu ja, ik ben weer veilig op mijn volgende bestemming gekomen, de zo goed als nieuwe camping  Lot et Bastides - tussen Villeneuve sur Lot en Pujols.  Supergrote percelen, goede gratis wifi en vriendelijke ontvangst.  Van de receptioniste kreeg ik te horen dat ze schrok toen ze zag dat ik uit Antwerpen kom want mijn Frans is volgens haar perfect.  Altijd plezant zo'n complimentje, ook al weet ik dat ik veel fouten maak.   Ook plezant is dat ik al enkele keren nieuwsgierige mensen rond de auto zag draaien om te achterhalen welk merk het is, er hangt immers nergens een logo van Ford op.  Allemaal vinden ze het een mooie auto.
    In de late namiddag, na een drietal uurtjes in het zonnetje zitten, ben ik naar de stad Villeneuve gewandeld.  Op zich niets verkeerd met die stad, maar toch : ze heeft "het" niet.  Net als in vele Franse steden is de leegstand in de centrumstraten opvallend.   








    29-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rochechouart > Bergerac – 140 km – 2u30min gereden – verbruik 8,9 l/100 km
    Ik weet zeker dat ik in de goede richting rij : ik heb de eerste salamanders in rotsspleten zien verdwijnen, zie je niet vaak in Antwerpen. Onderweg was het even twijfelen, zou ik stoppen in Brantôme ? Ben ik al eens geweest en het is er erg mooi maar ach, gisteren ben ik Oradour-sur-Glane vanwege al gezien ook voorbijgereden en dat staat toch heel hoog in het lijstje van absoluut-te-bezoeken-plaatsen-in-Frankrijk. Uiteindelijk ben ik zoals gepland verder gereden tot Bergerac. Ik sta dus niet alleen in de Dordogne (landstreek) maar ook aan de Dordogne (rivier), die een tiental meters van mijn auto voorbij stroomt. Bergerac is een stadje dat zonder Cyrano waarschijnlijk nooit op een landkaart had gestaan. Daarvoor heeft hij maar liefst twee standbeelden gekregen, misschien wel meer maar die heb ik niet ontdekt. 
    Het is een uitermate gezellig stadje, helaas met weinig caches maar je kan niet alles hebben. Een keertje gewoon rondwandelen zonder constant met je neus op de kompasnaald te zitten, het is weer eens wat anders. Toch nog twee caches gevonden en eentje niet (daar waar iedereen schrijft dat het een gemakkelijke is, dat haat ik !). Uit pure verveling heb ik dan maar een ijsje gekocht, het eerste van deze vakantie ! En kan er iemand mij een wetenschappelijke verklaring geven waarom duiven altijd zo graag op het hoofd van een standbeeld zitten ? En Cyrano wist toen hij poseerde blijkbaar dat er een blauwe geschelpte hem zou onderschijten, althans zo kijkt hij toch. 
    Deze avond eindelijk naar de film Marina gekeken, die stond al een hele tijd te wachten op de harde schijf. De film gaat over de jeugdjaren van Rocco Granata en hoewel ik normaal geen grote fan ben van Matteo Simoni speelt hij de rol van de jonge Rocco zeer geloofwaardig. Evelien Bosmans mag van mij in de allerslechtste film spelen, vals zingen, scheel kijken of wat dan ook – ze maakt het leven altijd zoveel mooier.



















    28-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Briare > Rochechouart – 370 km – 4u30min gereden – verbruik 9,8 l/100 km
    Ik had vannacht mijn wekker gezet en eens door mijn dakraam naar buiten gekeken. De maan was goed te zien maar leek mij niet dichter dan anders en de kleur was ook niet spectaculair genoeg om mij aan te kleden en buiten foto's te gaan nemen. Of misschien ben ik opnieuw in slaap gevallen vóór het hoogtepunt … 
    Hoe dan ook, om 9u15 werd de Ford gestart en reed ik verder naar het zuiden. Departementale wegen zijn gezellig voor een paar kilometers maar ik was toch blij dat ik vandaag de helft van de afgelegde kilometers op de (gratis) A20 kon rijden, af en toe gewoon gas geven is ook plezant. Vooral omdat ik al flink wat tijd was verloren door een grote wegomleiding. Daar kwam dan nog bij dat de camping in Saint Junien gesloten was, terwijl die normaal nog open zou moeten zijn. Grrrr, net hier wou ik drie nachten blijven want hier zijn heel veel caches te vinden. Dan maar een cacheloze dag en verder naar Rochechouart, een “gratis” camping want ik heb nog altijd een aantal camping cheques die al lang geleden betaald zijn. Mooie, zeer rustige camping aan een meer en boven naast het dorp een imposant kasteel. Daar moest ik toch nog even naartoe wandelen, uiteindelijk heb ik mijn sandalen (ja, opnieuw korte broek en sandalen) toch weer een stukje verder versleten.

















    27-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provins > Briare 160 km – 2u30min gereden – verbruik 9,2 l/100 km
    Zomaar vertrekken ging deze ochtend niet. Ik was nog maar net van mijn keggen gereden of daar kwam de dochter van de nieuwsgierige Française van gisteren aangelopen. Of ik hen aub niet wil meenemen want met “hem” – ik denk niet dat het haar biologische vader is – is het altijd ruzie. Ik zeg haar dat het echt niet gaat en laat haar huilend achter … niet echt een prettig gevoel. 
    Langs allerlei hobbelige en bochtige wegen kom ik aan in Briare. Ik rij eerst naar de camperplaats achter camping Le Martinet maar het scherm met instructies om de slagboom te openen is onleesbaar. Voor de veiligheid moet je het niet doen : er stond niemand anders en het dorp en de beroemde brug zijn een heel stuk lopen. Ik doe al genoeg kilometers met het cachen (vandaag 13 caches en 17 km). Dan maar naar het plaatsje waar ik nog al een keertje gestaan heb : vlak bij de Loire en de brug. Ik weet niet of er veel van dit soort bruggen in de wereld zijn, maar ik ken er maar eentje : een “waterbrug” die onderdeel uitmaakt van het “Canal latéral à la Loire”. De boten varen hier via die brug over de Loire, echt knap ! Als voetganger kan je gewoon mee over de brug wandelen, naast de boten. Op deze zonnige dag komen er duidelijk veel mensen naar hier afgezakt voor een uitstapje. Een mooie zonsondergang gecombineerd met de lichtjes van de brug maakte het compleet. Vannacht nog een bloedmaan als extraatje.













    26-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Epernay > Provins 90 km – 1u30min gereden – verbruik 9,7 l/100 km
    Een korte verplaatsing vandaag en zo heb ik het graag. Nog voor de middag stond ik op de camping in Provins. Dit stadje stond al lang op mijn verlanglijstje en eindelijk kwam ik er ook werkelijk terecht. Eerst een woordje over de camping : gewoon een groot grasveld waar iedereen gaat staan waar hij wil. Echt veel volk is er niet, drie caravans met volgens mij vaste bewoning, twee campers en een tentje. In één van de caravans is er duidelijk een stevige ruzie aan de gang. Een tijdje later rijdt de man met zijn gammele auto veel te hard de camping af en de vrouw wandelt met dochter en hondje een beetje rond. Ik haal het jonge hondje aan en de vrouw begint een praatje : mooie camper, mag ik eens binnen kijken, waar kom je vandaan, waar ga je heen enz. En dan : “Mag ik mee met jou op reis ?” Ik antwoord ontkennend en zeg haar dat in het allerbeste geval haar hondje mee mag. 
     Een half uurtje later wandel ik naar het centrum en meteen wordt duidelijk waarom ik hier al zo lang naartoe wilde. Dit is echt een mooi stadje : veel bloemen, winkeltjes, vakwerkhuizen, nog een heel groot deel van de omwalling is intact enz. Je kan hier de hele dag door geld uitgeven : roofvogelshow, ridderspelen, middeleeuws eten – noem maar op. Daarvoor moet je dan wel meerdere dagen uittrekken. Ik hou het bij een betaald bezoek aan de “souterrains”, een ondergronds gangenstelsel. Dus geen spontaan ontstane grotten maar een door mensen uitgehouwen ondergronds geheel. Rond 18u30 ben ik terug op de camping, 15 km en 6 caches + een geocoin extra op de teller. 
    De mooie dag wordt perfect afgesloten met een berichtje van Nancy : Antwerp heeft ruim gewonnen van Tubize en staat nu (voor de rest van het seizoen) aan de leiding.



















    25-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek Epernay.
    Vandaag naar het centrum van Epernay gewandeld, met een grote omweg langs de wijngaarden en Fort Chabrol.  Neen, geen middeleeuwse burcht met kantelen en schietgaten maar een onderzoeksinstituut onder de vleugels van Moët & Chandon.  En dan zijn we meteen beland bij waar het hier allemaal om draait : champagne ! Cijfers ? 20000 ha wijngaarden, 200000000 flessen per jaar, 1 km wijnkelders.  Behalve dat is Epernay niet echt een interessante stad, er is vooral veel druk verkeer.  Soms had ik moeite om te ademen, maar dat zal deels wel met mijn verkoudheid te maken hebben.  Er zijn weinig bezienswaardigheden en zowel de kerken als de begraafplaats waren afgesloten.  Wel indrukwekkend is de Avenue de Champagne, grote en minder grote namen pronken hier naast elkaar in hun "kasteeltjes".  Die van Castellane hebben duidelijk last van grootheidswaanzin.
    Hier en daar kon ik ook weer een cache meepikken tijdens mijn 15 km lange wandeling.



















    24-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrokken. Lochristi > Epernay 320 km - 4u15 gereden - verbruik 10,6 l/100 km
    Met een dagje vertraging toch vertrokken, eerst even stoppen bij de Lidl en vroem ! Die vroem duurde tot ongeveer Charleroi, de snelweg stopt daar en overal zijn ze aan het werken.  Gelukkig was er weinig verkeer, filerijden was er niet bij.  Daarna richting Franse grens over een weg die waarschijnlijk aangelegd is door de Romeinen en daarna nooit meer een onderhoudsbeurt heeft gehad.  Het leek soms alsof ik met vier lekke banden reed.  
    Om 14 stond ik bij de receptie van de gemeentelijke camping in Epernay waar net een heleboel Nederlanders met sleurhut waren aangekomen, voor hen is dit de laatste halte na een georganiseerde groepsreis.  Aan de receptie stonden ook vier Spanjaarden van het alternatieve soort.  Ze hadden hier net de druivenpluk achter de rug, hard werken voor weinig geld.  Toen ze vonden dat ze 200 euro te weinig uitbetaald kregen, dachten ze dat voor een deel goed te maken door tien kisten druiven mee te pikken.  Dat mochten ze bij de politie gaan uitleggen.
    Iets later stond de auto op zijn toegewezen perceel, met zicht op de wijngaarden, en kon ik vertrekken voor een bescheiden wandeling langs de Marne, uiteraard werden ook enkele caches gevonden.  Om terug aan te sterken kon ik rekenen op mijn overlevingspakket dat ik in Lochristi had meegekregen.












    23-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrek ?
    Zondagavond nog afgesproken met oude kameraad Jan en gisteren naar Lochristi gereden om hier afscheid te nemen van de familie.  Volgens planning zou ik binnen een half uurtje (het is nu 9u) moeten vertrekken naar Frankrijk maarrrrrrrrrrrrrrr het blijft hier maar regenen en echt prettig om te rijden is dat niet.  Twee opties dus : enkele uurtjes later vertrekken óf pas morgen.  Jullie horen het wel en zoals altijd : als ik onderweg ben naar Spanje is het meestal afwachten of er een internetverbinding te versieren is.  
    En altijd vergeten te melden : onze pa is vorige week woensdag vertrokken en zat een dag later al in het zonneke in Benidorm.

    21-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste.
    Vandaag de laatste dag in Antwerpen en met wie kon ik die beter doorbrengen dan met Nancy en Macho ? Eerst wandelden we naar 't Groen Kwartier, een compleet nieuwe wijk op de gronden van het voormalige militaire hospitaal.  De oude gebouwen zijn mooi gerenoveerd en staan mooi in contrast met de nieuwbouwappartementen.  Ook "The Jane" van sterrenchef Sergio Hermans kan je hier vinden.  Drie maanden op voorhand reserveren is hier heel normaal en lunchen kost 65 euro, zonder dranken uiteraard.  
    Omdat maandag de sluitingsdag is zijn we uitgeweken naar de Burgerij (burgers voor burgers) aan de Tramplaats.  Ik koos voor "el Sombrero", een kipburger met o.a. cheddar, rode ui, guacamole en zure room.  Niet slecht maar toch zwaar overroepen en de bediening was weinig geïnteresseerd in wat er gebeurde in de zaak.  Toen nam Nancy me mee naar de straten tussen Zurenborg en de Singel, vorige maand vond hier de "Meeting of styles" plaats, een graffitifestival.  Het resultaat is indrukwekkend : honderden meters muur vol kunstwerken - respect ! Nog helemaal onder de indruk werd er afscheid genomen, normaal gezien zal het weer tot volgende zomer duren voor ik Nancy en Macho terugzie.



















    20-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geitenstoet.
    Wakker geworden onder een blauwe lucht, perfect om nog een dagje aan zee te blijven maar helaas : rond 10u werd de Ford alweer gestart en anderhalf uur later stond ik op – voor de laatste keer dit jaar – camping De Molen in Antwerpen. Daar kwam Nancy mij oppikken om mij af te zetten in Wilrijk waar dit jaar de Geitenstoet naar vijfjaarlijkse gewoonte nog eens werd georganiseerd, een speciale editie deze keer want Wilrijk bestaat 1250 jaar. Zelf had ze geen zin om mee te gaan kijken en dus had ik afgesproken met Karen om samen met haar de namiddag door te brengen. 
    De stoet was absoluut de moeite, maar in aantal werden de geiten absoluut afgetroefd door de vele aanwezige paarden. Er liepen ook heel veel reuzen mee, historische tafereeltjes werden uitgebeeld, steltenlopers enz. Door de massa mensen die op de been was hadden we geluk toen we iets wilden gaan eten : net de laatste twee plaatsen en we moesten om 19u weer buiten zijn. Geen probleem, tijd genoeg om een aardappel gevuld met pikante kip te eten.



















    19-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groot feest.
    Aan alle mensen die denken dat er geen solidariteit meer bestaat en het links gedachtengoed niets meer voorstelt : je kon hier vandaag over de koppen lopen. Ontelbare kraampjes van buitenlandse communistische partijen, dierenrechtenorganisaties, vakbonden enz. Hier geen reclame voor Proximus, KBC, Jupiler of Maes. Ook geen verzuurde smoelen en hatelijke opmerkingen over mensen die op de vlucht zijn. Niets van dat alles maar wel een enorm samenhorigheidsgevoel en dat had ik nodig, soms wordt de wereld echt een beetje te veel voor mij. Neen, ik heb ook geen oplossing voor alle problemen die opduiken en misschien ís de linkerkant naïef maar daar kan ik wel mee leven. En waarom zou ik schrik hebben van vluchtelingen ? Mijn job afpakken kunnen ze niet want ik heb er geen en wil er geen. Leven op mijn kosten zal ook al moeilijk zijn want ik betaal geen belastingen … Als iedereen nu eens zou proberen positief na te denken in plaats van zondebokken te zoeken, we zouden een heel eind verder geraken. 
    En de muziek vandaag ? Slongs pakte moeiteloos het hele jongerenplein in, als niet-jongere verhuisde ik al vlug naar achteraan want de bassen dreunden zo hard dat ik dacht dat ik een bloedneus zou krijgen van de drukgolven. Bart Peeters stelde zich enorm aan tegenover de security maar speelde wel een perfecte set. Voor Goran Bregovic liep de grote tent barstensvol.  Wat deze man en zijn orkest doet, overstijgt de meeste andere balkanmuziek moeiteloos. En toen was het tijd voor Nigel Williams, het auditorium was tot de nok gevuld en hij was goed op dreef. Alles en iedereen moesten het ontgelden maar vooral de scheldtirades tegen de politieke tegenstanders (in dit geval Bart DW, Maggie DB en Homans) waren snoeihard. 
    Omdat ManiFiesta uit zijn voegen barst, is besloten om het evenement volgend jaar over het hele weekend te spreiden.













    18-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan zee.
    Ik denk dat het al twee, misschien wel drie jaar geleden is dat ik nog eens aan de Belgische kust ben geweest. En toch vind ik het een aangename bestemming voor enkele dagen, ik zou er zelfs met plezier kunnen wonen. Niet in Blankenberge waar de doorsnee Antwerpenaar zich zo goed thuis voelt maar hier in Bredene zou ik wel kunnen aarden. Vooral in het laagseizoen dan, tijdens de zomer moet het een heksenketel zijn als je weet dat hier 30 campings zijn met elk toch minstens 1000 gasten. Ik sta op camping Duinezwin, de goedkoopste die ik kon vinden én bovendien heel dicht bij het terrein van ManiFiesta. Een mooie grote vlakke grasplaats op een camping die eruit ziet zoals bijna alle campings in de buurt : een aaneenschakeling van stacaravans en houten barakken in alle formaten. Echt mooi kan je het niet noemen, maar het ziet er wel allemaal verzorgd uit. Je steekt de baan over en je komt zo in het uitgestrekte duinengebied tussen Bredene en De Haan. Ik heb meteen een flinke wandeling gemaakt en enkele caches gevonden. Eerst in t-shirt maar toen werd het wel heel donker boven zee en ik was maar net op tijd in de auto om te schuilen voor een gigantische regenbui. 
    Toen ik door de hoofdstraat van het dorp liep en enkele volkscafé's passeerde waar de klanten duidelijk onderaan de maatschappelijke ladder bengelen, hoorde ik één van hen zeggen – naar mij wijzend : “Zie dat daar nu lopen, dat is zeker al één van die vluchtelingen die ze hier binnenhalen”. Ik heb eens gelachen en vond het niet nodig om te antwoorden. Ik heb in mijn eentje meer tanden in mijn bek dan alle tooghangers samen en dat wil ik zou houden.  Bovendien hadden ze eigenlijk gelijk : ik ben ook gevlucht, uit Antwerpen !











    17-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manifiesta.
    Toen een maand geleden acteur Stephen Lewis overleed, was dat voor mij de aanleiding om alle afleveringen van "On the buses" te downloaden.  Intussen heb ik de volledige zeven seizoenen van dit legendarische programma (eind jaren 60, begin jaren 70) met veel plezier herbekeken - met dank aan de regenwolken die mij elke goesting ontnamen om mij buitenshuis te begeven.
    Tegen de avond werd het vandaag eindelijk droog en ben ik nog even een cache hier in de buurt gaan zoeken.  Gisteren kreeg ik ook fantastisch nieuws over één van mijn travel bugs.  Die is al twee jaar onderweg in vooral Duitsland en Scandinavië maar oorspronkelijk was het de bedoeling hem in Argentinië te krijgen.  Een paar weken geleden was hij de grote plas overgeraakt en bezocht o.a. California, al aardig dichtbij zijn doel dus ... en toen keerde hij terug naar het Verenigd Koninkrijk.  Niet erg want binnen enkele dagen gaat de bug met een collega-cacher mee naar Brazilië ! Argentinië komt dan echt dichtbij !
    Morgen vertrek ik naar Bredene, een beetje uitwaaien aan zee en zondag naar Manifiesta - georganiseerd door Geneeskunde voor het Volk en Solidair.  Een hele dag een mix van politiek en muziek, dit jaar met Goran Bregovic als grote naam. 

    15-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog eens aan de Leie.
    Ik heb net twee nachten op de camperplaats van Machelen aan de Leie gestaan en deze keer was ik, in tegenstelling tot enkele weken geleden, wel voorbereid om caches te zoeken. Verspreid over twee dagen kon ik zeventien caches vinden, ze waren allemaal niet té moeilijk en toch was er genoeg afwisseling. Tussen de velden, langs geasfalteerde jaagpaden en bij landbouwbedrijven. Ook even stiekem over een spoorwegbrug, anders was het te ver omlopen. Honger lijden moest onderweg ook niet : de mais heb ik laten staan maar aan de plukrijpe peren kon ik niet weerstaan. Blauwe lucht, zwarte lucht, jas uit, jas aan x 1000 – zo kan je ongeveer de vorige dagen samenvatten. Het was nat zijn van het zweet of nat zijn van de regen, meer keuzemogelijkheden waren er niet – vooral gisteren. Vandaag bleef het, tegen de voorspellingen in, overwegend droog. Intussen ben ik weer opnieuw in Lochristi.












    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs