Inhoud blog
  • Home sweet home
  • Het zit er bijna op!
  • De laatste loodjes (gevonden aan een visdraad aan onze schroefas)
  • Het lek is gedicht!
  • Alles komt goed!
    Zoeken in blog

    Mira-Ceti
    Met ons varend woonschip op de Franse wateren
    05-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Home sweet home

    Dag beste lezer,

    We liggen terug op onze winterplek. Dit wordt dus het laatste vertelske op deze blog.

    Vorige vrijdag zijn we even naar Oost-Vlaanderen gevaren, naar Deinze, de laatste tussenstop voor onze eindbestemming. De stadskade is nog goed gevuld, de mooie nazomer zit daar wel voor iets tussen.

    Blij weerzien met familie, zaterdag zijn Stien en Elias langsgekomen, zondag hebben we bezoek gehad van kapitein Jan en Trees. Normaal gezien vaart kapitein Jan de laatste trip mee, maar deze keer hebben we het zelfs niet gevraagd, de logeerkamer zit eivol met materiaal (en vuile was 😊) en ondertussen moet je al een handleiding hebben om de hendels hier te bedienen. Beetje oplapwerk nodig, maar alles komt goed 😉

    De maandag voor de laatste keer de motor gestart. Stralend weer, ideaal voor Peter om de roestplekken alsnog aan te vallen, 85% heeft hij overwonnen.

    Ons schip is redelijk goed afgespoeld om roestdeeltjes geen kans te geven, maar de doorgang door de Brugse bruggen gaat zo vlot dat stoffige Peter zelfs geen tijd meer heeft om te douchen 😊.

    Onze lieve buren/vrienden hebben zich over ons ontfermd, we moeten (behalve ons wassen) niets meer doen. Ze hebben voor eten en drinken gezorgd, we moesten onze voetjes maar onder tafel schuiven. Drank, een overvolle tafel met heerlijke aperitiefhapjes, een lekker diner (het water komt terug in mijn mond als ik er weer aan denk) en een dessert waar ik het recept nog van wil. Plezant thuiskomen, het is genieten. Duidelijk nu die zegswijze: beter een goede buur dan een verre vriend 😊.

    Schoonzus en nichtje, ook merci om nog even binnen te springen, ik vrees dat de weg hier naartoe langer heeft geduurd dan de tijd die jullie aan boord geweest zijn (we worden namelijk verwacht op een terras 😊). Maar we blijven nu 6 maanden achter de Conzettbrug liggen, we maken zeker nog tijd om jullie deftig te ontvangen. We kunnen niet ganse dagen staren naar de brommerkes die de argeloze, niet betalende parkeerder op de bon zwiert 😊

    En als laatste slaan we jullie met nog wat cijfers om de oren.

    In die zes maanden hebben we:

    -      2023 km gevaren

         495 motoruren

    -      489 sluizen gedaan

    -      118 vaardagen

    -     Tig leuke mensen ontmoet

           Veel (materiële) pech gehad

    -   maar vooral enorm veel genoten van onze grand tour en France

     

    Bedankt beste lezer, om deze reis met ons te maken!

     

    Veel groetjes,

    Peter en Conny


     Datum Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     29/9   St.Baafs-Vijve   Deinze   13   2u   1  Leie   Stadskade, geen voorzieningen         
     2/10  Deinze  Brugge   48   6u   0  Leie, Afleidingskanaal Leie, Kanaal Gent-Oostende   Coupure





    05-10-2023 om 15:17 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het zit er bijna op!

    Dag beste lezer,

    Onze reis loopt hier op zijn laatste beentjes. We liggen nu op een plaats waar ze Westvlaamsch klappen, maar het is nog net niet onze winterbestemming, dat is pas voor volgende week.

    De planning was om vorige week vrijdag naar Lille te varen, maar we zien in Bauvin (bij Don) een mooie ligplaats, midden in de natuur, heerlijk rustig. Hier gaan we het slechte weer uitzitten en de zaterdag, met beter weer, wat buiten klussen. Waar we geen rekening mee houden is de passerende scheepvaart, de golven komen binnen door de nauwe doorgang en blijven dan minutenlang terugkeren. Niets rustig dus, zaterdag toch maar doorstomen naar Lille.

    Als je de ligplaats in Lille niet weet zijn, vaar je er zo voorbij. Het is vlak aan de dierentuin (je hoort de apen krijsen, of één of andere vogel roepen) en als je geluk hebt, kun je een bolder gebruiken (ze zijn daar heel spaarzaam mee geweest). Zoveel chance hebben we niet, maar dan weten we weer waar de spudpalen voor dienen.

    Het is weekend, mooi terrasjesweer en dus super druk, maar we hebben er weinig last van, ons alarm is ’s nachts wel eens geactiveerd, maar het is enkel de kat van de buren die een bezoekje brengt. Wij genieten uiteraard ook van het mooie weer (die klusjes zal voor een andere keer zijn) en flaneren ook wat in de binnenstad. We eten een pot lekkere mosselen, ze zijn kleiner (de mosselen, niet de pot) dan die dat we in België voorgeschoteld krijgen, maar de rekening is ook een pak kleiner (dat compenseert dan weer 😊).

    Maandag varen we van Lille naar Komen/Comines, ik zet het in twee talen want het is een faciliteitengemeente. We liggen net voor de grensbrug (en dat is letterlijk te nemen, de ene kant is Henegouwen, de andere kant is Frankrijk) met zicht op het belfort en de kerktoren, als we nu niet weten hoe laat het is!

    Vroom als we zijn, bezoeken we regelmatig een kerk, iedere keer toch onder de indruk van het bouwwerk, orgel, glasraam, noem maar op. Maar achteraf kunnen we niet meer bedenken wat zeg maar specifiek is aan de kerk van Niverances. Maar de Saint-Chrysole kerk in néo-byzantijnse stijl gaan we toch onthouden, we dachten zelfs dat het een moskee was!

    Van de geplande karweitjes is weer niets in huis gekomen, want er is toch wel iets kapot gegaan zeker 😊. Onze WiFi valt ten pas (dat kan niet) en ten onpas uit. Bij nazicht, blijkt dat de kabel niet meer in optima forma is. Dat kabeltje vervangen is niet zo simpel, maar het is uiteraard wel gelukt (met zweet en spinnenbeten 😊).

    Woensdag is Harelbeke (of is het nog Kuurne voor de sluis?) onze ligplaats.

    We zijn terug in België dus moeten we opnieuw een Belgische SIMkaart aanschaffen. Dus zijn we naar het shopping center in Kuurne gefietst. Tja, als je de kat bij de melk zet …

    Gelukkig heeft Peter zijn fietstassen (voorbedachte rade?) niet mee, dus we kunnen niet meer dan mijn zakken vullen 😊.

    En vandaag een klein eindje verder. Ook hier weet ik niet of het grondgebied Sint-Eloois-Vijve of Sint-Baafs-Vijve is. En vandaag is het echt klusjesdag. Enfin van alle geplande werken hebben we er toch twee klaar gekregen. Niet erg, het voordeel van klusjes? Die lopen niet weg (maar ze vermenigvuldigen zich wel 😊).

    Zo beste lezer, volgende week, het laatste reisverslag.

    Prettig weekend, geniet nog van de mooie nazomerdagen.

    Groetjes,

    Peter en Conny



    Datum  Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     22/9  Courrières         Bauvin (Don)  12,6    1u35    Haute Deûle, Deûle     Ligplaats beroepsvaart, geen voorzieningen      
     23/9  Bauvin Lille  17,8  2u45  Deûle  Halte fluvial, geen voorzieningen 
     25/9  Lille Komen/Comines  23,4  3u15  Deûle, Leie  Ponton Komen, geen voorzieningen 
     27/9  Komen Kuurne/Harelbeke     24,8  3u15  Leie  Kade voor sluis, geen voorzieningen 
     28/9  Kuurne St.Baafs-Vijve  10,1 1u30  Leie  Kade, geen voorzieningen 










    28-09-2023 om 16:15 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste loodjes (gevonden aan een visdraad aan onze schroefas)

    Dag beste lezer,

    Vandaag hebben we, na een week, Arleux verlaten en liggen we 30 kilometer verder in Courrières. We zijn een kilometer het Canal de la Souchez ingevaren en liggen nu nog eens op onze spudpalen aan een rustig park. De herfst begint vandaag en dat hebben we geweten, het heeft de godganse dag pijpenstelen geregend, gelukkig is de wind ook gaan schuilen voor de nattigheid.

    Inderdaad onze twee nachtjes Arleux zijn er uiteindelijk 7 geworden en dat heeft alles te maken met onze nukkige Mira (en een klein beetje met onze Brugse buren, dat ook 😊).

    Op vrijdag maken we een mooi fietstochtje (40km) langs de Marais (frans voor moeras). Dat heeft toch wel iets, ontelbare vissersloepjes (sommige goed onderhouden, andere blijven nog amper drijven) liggen hier op hun eigenaars te wachten. En dan passeer je ook langs verstilde gehuchtjes aan de visrijke waters. Volgebouwd met (ik vermoed) oorspronkelijk vakantiehuisjes, sommige zijn nu veranderd in kleine bungalows met permanente bewoners, andere zijn krakkemikkige hutjes (die we hier eigenlijk beter passend vinden).

    We besluiten om de zaterdag nog langs de kant te blijven, want onze Brugse buren, de Csavargo en CarolAnn, komen er aan! Daar willen we met plezier een nachtje langer voor blijven liggen. En dat het gezellig is!

    De zondag vertrekken ze al vroeg richting Lille, wij vertrekken iets later en varen stuurboord uit, richting Valenciennes. Dat gaat dus niet te lang meer duren of we varen de Frans/Belgische grens over!

    Dat is natuurlijk buiten ons Mira gerekend! Die is graag in Frankrijk, ze heeft nog geen goesting om naar België terug te keren. We zijn nog maar een kilometertje aan het varen of we krijgen regelmatig een “klop” op ons roer en we geraken precies ook niet aan onze normale kruissnelheid. We geven toe aan haar nukken en keren terug naar Arleux! We checken in het water en zien dat het roer lichtjes de tunnel raakt, niets spectaculair, maar we willen niets forceren en krijgen voor de tweede maal op deze reis Koen en Tristan, de duikers van LM Service op bezoek. Er is inderdaad een constructiefoutje ontdekt aan de sturing van het roer (na 20 jaar!), er ontbreken smeernippels, de bussen zijn daardoor niet meer in optima forma, wat betekent dat er wat te veel speling op de as is. Enfin, waarschijnlijk allemaal iets technischer, maar dit is wat ik er van begrepen heb 😊.

    Met dit euvel kunnen we probleemloos naar Brugge terug keren, maar de echte boosdoener is weer maar eens een touw in onze schroef en om de as zit ook nog een kilometer visdraad gewikkeld. Ik vraag aan de mannen hoe dikwijls het gebeurt dat ze twee maal (op eenzelfde reis) moeten opduiken (als dat geen mooie woordspeling is 😊). Maar we zijn geen koploper, de dag voordien hadden ze een groot stuk hout uit een beroepsschip zijn schroef gehaald en na de interventie bij ons moesten ze weer naar hetzelfde schip, deze keer om de boegschroef vrij te maken!

    Enfin we hebben het beste proberen maken van onze gedwongen stop en dat is uiteindelijk nog goed gelukt ook. We hebben nu zeeën van tijd om wat te klussen.

    En vandaag zijn we dus, zoals al gezegd, een goede 30 kilometer gevorderd, en we hebben 5 verschillende waters bevaren: Canal du Nord, Canal de la Sensée, Dérivation de la Scarpe, Canal de la Haute Deûle en Canal de la Souchez. Astemblief!

    We kunnen het geen grijs/grauwe tocht noemen, we “genieten” van een felrode toets. Daar heeft een …… (weggepiepte grove woorden) van een schipper voor gezorgd. Die heeft doodleuk zijn vervallen brandblussers (we hebben er 9 geteld) over boord gekieperd. Ik denk dat de slimmerd ze naar de bodem van het kanaal wou laten verdwijnen, maar die dingen blijven dus drijven (en kunnen in een schroef terecht komen!!!).  

    Als alles goed gaat (tegenwoordig spreken we met 2 woorden) varen we morgen naar Lille ofte Rijsel (we zijn dus bakboord in plaats van stuurboord gevaren in Arleux).

    Voilà dit is het weer voor ons wekelijks journaal, tot de volgende.

    Alvast fijn weekend gewenst!

    Groetjes,

    Peter en Conny


    Datum  Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     21/9 Arleux    Courrières    30,8    4u10    Canal de la Sensée, Canal de la Haute Deûle, Canal de la Souchez  Halte Fluvial, geen voorzieningen 








    21-09-2023 om 18:40 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het lek is gedicht!

    Dag beste lezer,

    Alweer een week voorbij, time flies when you are having fun!

    We hebben in die week de l’Oise verlaten om het 95 kilometer lange Canal du Nord op- en af te varen. Het kanaal telt 19 sluizen en je moet ook 2 tunnels door, eentje van ongeveer één kilometer en zijn grote broer van 5 kilometer. Binnenkort gaan ze onderhoudswerken aan het kanaal doen, ze gaat een maandje dicht, dit betekent dat de beroepsvaart er nog zoveel mogelijk wil uithalen voor de sluiting, het kan dus druk zijn aan de sluizen. We moeten regelmatig een schutting met beroepsvaart laten voorgaan. Op een bepaald deel varen we parallel met de Somme, de afslag naar de rivier zelf hebben we dit jaar links laten liggen, maar dit water staat zeker op onze verlanglijst.

    Deze week staat vooral in het teken van varen en klussen. Varen omdat we op tijd van het kanaal af moeten, dat hebben we ruimschoots gehaald. Het klussen staat vooral in het teken van het waterlek dat ons al weken parten speelt, maar we hebben het eindelijk gevonden! Peter heeft eerst nog de badkamer half uitgebroken, alles poeder droog. Dan is de televisiekast verwijderd en – eureka - de boosdoener, een minuscuul gaatje in de waterleiding, is eindelijk ontmaskerd!

    Meestal liggen we op vrij rustige plaatsjes, soms tussen de beroepsvaart, soms helemaal alleen in het groen. Veel hebben we deze week niet bezocht, het enige wat we zoeken zijn schaduwplekjes, want het is weer bloedheet. Enkel in Péronne hebben we onze fiets nog eens van onder het stof gehaald. Péronne is een waterrijke stad aan de Somme met een middeleeuws kasteel.  

    En nu liggen we dus in Arleux. We zijn van plan om hier twee nachten te vertoeven. Vandaag hebben we weer alles in elkaar gestoken, kasten en schuiven opnieuw gevuld en morgen hopen we Arleux en omgeving eens onder de loep te nemen. Voor de lookfeesten zijn we te laat, maar ze hebben nog de marais, dolmen en menhirs. En hier zijn een tiental restaurantjes, er zal wel iets naar onze meug bij zijn, denken we dan 😊.

    We wensen jullie alvast een aangenaam weekend en tot volgend week!

    Groetjes,

    Peter en Conny



     Datum Vertrek  Aankomst  KM HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     8/9  Creil Compiègne  38,5  5u15    Oise  Tussen beroepsvaart, geen voorzieningen
     9/9  Compiègne Noyon   23,8 4u40   Oise, Canal latérale à l'Oise, Canal du Nord  Naast beroepsvaart, geen voorzieningen
     10/9  Noyon  Ercheu  16,9 3u   Canal du Nord  Aan kaai, tussen beroepsvaart,  geen voorzieningen
     11/9  Ercheu  Péronne  27,4 4u25   Canal du Nord, (Canal de la Somme)  Aan kaai, geen voorzieningen
     12/9  Péronne  Manancourt  13,6 3u10   Canal du Nord  In zwaaikom, geen voorzieningen
     13/9  Manancourt  Marquion  26,1 7u15   Canal du Nord  Aan kaai, tussen beroepsvaart, geen voorzieningen
     14/9  Marquion  Arleux  8 1u30   Canal du Nord  Tussen beroepsvaart, geen voorzieningen








    14-09-2023 om 17:19 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles komt goed!

    Dag beste lezer,

    Vandaag hebben we onze twee gasten afgezet in Saint-Leu-d’Esserent, Vincent en Gerd hebben een dag of 3 meegevaren met ons. Al is meevaren een klein overschatting, want we hebben ook Murphy aan boord gehad, die hebben we in Pontoise met zijn klieken en klakken over boord gesmeten, die moet ons echt niet meer vergezellen, we verkiezen aangenamer gezelschap.

    We gaan hier in het kort (mijn kort hé, dat is al lang genoeg) de laatste 14 dagen proberen beschrijven.

    We hebben in Nemours gelegen (Loing), daar hebben we hangjongeren van ons schip moeten sleuren. Volgens de havenmeester gebeuren er daar nooit incidenten, maar er rijden wel anonieme politiewagens rond en er is overal videobewaking!

    Dan liggen we een pak liever in Moret sur Loing. Een heel mooi, waterrijk stadje, heel aangenaam vertoeven. Zowel in het restaurant als de havenmeester raden ons aan om naar een “sympathiek festival” te gaan. Dus Quick en Flupke rijden met hun fietsje naar Thomery. Zo krijgen we ons eerste festivalbandje om onze pols gebonden. Er lopen hier 2 rare snuiters rond, 2 Belgen in short en T-shirt. Al de rest is verkleed volgens het thema “Griekse Goden”. Niet iedereen heeft goed opgelet in de geschiedenisles, er lopen ook een paar Romeinse soldaten rond en een mensch van onze leeftijd in enkel een pamper (dat bestond nochtans nog niet in de oudheid). Als we weer naar huis willen fietsen is er een of andere Apollo of Zeus die zijn fietsslot door onze fietsrekker heeft gestoken. Ik ben naar de Security om een mes gaan vragen om de rekker los te snijden, dat vindt hij toch verdacht. Hij gaat mee om de situatie te bekijken, hij zegt dat hij geen wapens mag dragen, maar dat het geen probleem is, hij zal dat elastieksen wel met zijn tanden doorbijten! Sterke beren Security bewakers.

    Iedere keer (dus alle 2 keren 😊) dat we door Parijs varen, proberen we in het Arsenaal in hartje Parijs aan te meren. Maar of het nu mei of eind augustus is, het lukt helaas niet.

    Ergens op de doortocht in Parijs, het blijft speciaal om door de Franse hoofdstad te varen,  springt Murphy helaas van één of andere brug op ons schip om een eindje mee te varen.

    Een kleine opsomming van wat er allemaal verkeerd gaat:

    - het spoelwater blijft lopen in de wc = badkamer onder water

    - de vermaler geeft er de brui aan = nieuwe vergruizer installeren

    - de generator doet het weer niet, opnieuw water in de mazout. We hebben geen kraantje onderaan de tank om het water af te tappen, dus proberen we via het mangat het water te verwijderen.  Als we het vloerluik openen, zien we water op de tank staan = vloer een stuk verwijderen, gaten in de vloer maken en de kletsnatte isolatie is goed voor de vuilbak. Ondertussen is het uitgedroogd, maar het lek is nog niet ontdekt. Dit wordt een winterwerkje, want we moeten wat kasten en wanden uitbreken om te checken of het lek niet van de vulopening van het drinkwater komt. Tot zolang gaan we ons niet meer wassen 😊, ik bedoel gaan we ons water tanken via het mangat (zit onder de vloer in onze leefruimte).

    - de circulatiepomp (chauffage/boiler) heeft het begeven, maar zelfs met deze hete temperaturen willen we toch op zijn minst een lauw doucheke kunnen nemen. Ondertussen is de nieuwe circulatiepomp geïnstalleerd. Dat laatste werkje heeft iets meer tijd in beslag genomen dan voorzien, maar dan is er Vincent to the rescue! Enfin, de bezoekers denken dat ze een minicruise op de Oise aangeboden krijgen, maar de eerste dag hebben de mannen in de mancave ofte machinekamer doorgebracht.

    En nu wat plezante dingen, in Reuil/Malmaison en Cergy zijn we lekker gaan eten, dat is dan de leuke kant van overdag te varen of te klussen, dan moet de innerlijke mens ’s avonds versterkt worden.

    In Pontoise liggen we aan een kade waar er een dj-optreden is en in de binnenstad is er een pyrotechnisch optreden. We verkiezen optie 2 en ontvluchten de boenke boenke muziek om mee te lopen in een heuse lampionnen- en fakkeltocht. Om te eindigen in een park, waar we het meest indrukwekkende vuurwerk ooit gezien hebben. Blij dat we dit meegemaakt hebben!

    En in Pontoise zijn Vincent en Gerd aan boord gekomen, we denken dat we nog niet klaar zijn om gasten een luxecruise aan te bieden. Er moet nog links en rechts wat gesleuteld worden aan het programma 😊.

    Over sleutelen gesproken, dag 1 is klusjesdag

    De volgende dagen: korte vaartochtjes op de Oise, zoeken naar een deftig restaurant (niet gevonden waar we aanmeren), ovenhete temperaturen (geen airco), …

    Met dit hete, dorstige weer zijn we enkel in staat om een schaduwrijk plekje te creëren en nieuwe kaartspelletjes uit te proberen. Maar we hebben ons goed geamuseerd (maar ik kan toch niet goed tegen mijn verlies zulle 😊).

    En nu liggen we in Creil (Oise), opnieuw veel te warm om een stap te verzetten, dus luieren we wat op het achterdek en schrijven we eindelijk nog eens de blog 😊.

     

    Veel groetjes,

    Peter en Conny 


     Datum Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     25/8 Souppes-Sur-Loing     Nemours 10,8 3 u 3 Canal du Loing Halte Fluvial, elektra via camping card
     26/8 Nemours Moret-sur-Loing 18 5 u    8 Canal du Loing Jachthaven, elektra en water 
     27/8 Moret-sur-Loing Melun  30,4 4u  2 Canal du Loing, Seine    Halte Fluvial, betalend, elektra aanwezig
     28/8 Melun Evry   28,3 3u40  Seine Kade voor de sluis, geen voorzieningen
     29/8 Evry Alfortville  21,9 2u50  2 Seine Vrije plek, kleine kade, geen voorzieningen
     30/8 Alfortville Reuil-Malmaison   53,5 6u30  2 Seine Halte Fluvial, gratis, geen voorzieningen
     31/8 Reuil-Malmaison Cergy   35,7 4u20  Seine, Oise Jachthaven, afgesloten, camerabewaking
     2/9 Cergy Pontoise   6 1 u  Oise Halte Fluvial, gratis tenzij elektra nodig
     5/9 Pontoise Isle Adam   10,8 1u35  Oise Nieuwe jachthaven, mooi maar prijzig
     6/9 Isle Adam Beaumont Sur Oise     9,4 1u15    Oise Halte Fluvial, geen voorzieningen
     7/9 Beaumont Sur Oise Creil  23,5   4u  Oise Vrije plek, enkele bolders, geen voorzieningen    



















    07-09-2023 om 16:01 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.C'est la vie!

    Dag beste lezer,

    Zot hé, we zitten alweer op een ander kanaal, Canal du Loing.

    En we gaan vanaf nu wat langere afstanden moeten varen per dag, want het Canal du Nord sluit ergens half september tot half oktober. Er is nog een alternatief langs de champagnestreek, maar voor deze reis hebben we voldoende kleine sluizen uitgetest, we gaan voor het grotere werk!

    Vrijdagavond laat zijn Seppe en Flore gearriveerd, ze blijven een paar nachtjes logeren, ze zijn op doorreis naar Italië. We ontvangen hen in een plaatsje van niets, La Gazonne. Klinkt een beetje zoals ze bij ons zeggen Geskan (graskant) of Nieverance (nergens). En het is niet veel meer dan dat, een graskant, een waterrijk gebied, heel rustig, heel donker, heel veel niets!

    Ideaal toch om de werkende medemens te ontvangen, hier kunnen ze 100% onthaasten.

    Zaterdag is het een echte “back to basic”- dag: wandelen, vlees bakken op open vuur (bbq dus, maar dat klinkt al te geciviliseerd), brood bakken, vogels spotten, vissen, gerstenat en druivensap drinken. Vader en zoon zijn in hun nopjes 😊.

    Zondag vertrekken onze gasten naar het zonnige Italië en wij tuffen verder richting La Belgique.

    Ook zonnig hier, in Rogny les 7 Ecluses, slepen we ons naar het monument, zeven opeenvolgende, in onbruik geraakte, sluizen. Het blijft toch impressionant hoe ze vroeger zulke huzarenstukjes konden realiseren (en wij maar puffen omdat we het te warm vinden om zelfs maar onze voeten te verzetten 😊).

    Maandag heeft Montbouy de eer om de Mira-Ceti te ontvangen. En schaamrood op onze wangen, verder dan de plaatselijke bakker zijn we niet geraakt, veuls en veuls te warm. We hebben de namiddag doorgebracht in de schaduw van een boom, meer zit er niet in.

    We kunnen vroeg vertrekken want de eerste sluis is pas na een kilometer of vijf. Aan die sluis is er een filmploeg, zeer professioneel, aan het filmen. Ze vragen ons om vijf minuten te wachten om te schutten, geen probleem voor ons. Vijf minuten later vragen ze ons om toch nog een half uurtje langer te wachten (in Franse normen kan dat rap een uur zijn).  We zien dat niet zitten, we maken nu al een paar keer mee dat de Franse jachten voorrang krijgen op ons, deze vertraging betekent dat we ook weer op het heetste van de dag in onze bakoven ofte stuurhut door moeten brengen. Ik vertel (naar waarheid) dat we op afgesproken uren aan de sluis moeten zijn en dat dit ook geldt voor de volgende jachten. Hij begrijpt het volkomen en wacht wel tot we geschut zijn. Die dag is er welgeteld nog 1 jacht achter ons gekomen, dus de planning van de sluismeester zou niet al te erg in de war geweest zijn, moesten we gewacht hebben 😊.

    Het blijft snikheet, maar onze drinkwater (flessenwater) tank is leeg. In Montargis gaan we drie keer over en weer naar de plaatselijke supermarkt om  o.a. 100 L water te kopen. We zijn nu toch al drijfnat van het zweet, dus besluiten we ook een fietstochtje door de stad te doen. Slecht idee om dit met onze tweewielertjes te doen, het lijkt hier Gent wel met al zijn “sens uniques”!

    Maar een (kleine) vergelijking met Brugge is beter op zijn plaats! We hebben weer maar eens een Venetië ontdekt! Deze keer is het “La Venise du Gâtinais”.

    Inderdaad hier hebben ze ook enkele kanaaltjes door de stad lopen, de bruggen zijn allemaal versierd met bloemen, maar ze zijn onbevaarbaar, geen toeristenbootjes hier. De sloepjes hier hebben geen Japanse toeristen met hun fototoestel in de aanslag, maar bloemen, bloemen en nog eens bloemen. Montargis heeft ook verschillende kastelen, eentje ervan zijn we van dichtbij gaan bekijken. Van beneden zag het er een mooi kasteel uit, eenmaal boven lokt het de volgende reactie uit van Peter. Ik citeer: “dit is geen kasteel, dit is gewoon een verzameling koterijen”. Vraagt een Fransman in onberispelijk Nederlands of we het kasteel willen bezoeken? Weeral schaamrood, we zeggen dat we tijdsgebrek hebben en hopen stiekem dat deze gids zijn Nederlands niet zo goed is dat hij koterijen verstaat 😊. Maar helemaal ongelijk heeft Peter niet, na de Franse revolutie hebben ze het kasteel gedeeltelijk afgebroken en de stenen verkocht.

    Montargis heeft ook veel mooi beschilderde gevels, maar helaas, de meeste gevels die onze aandacht trekken zijn de beschadigde exemplaren. We zien een winkel van ramen en deuren met kapot geslagen ramen, mijn sarcastisch trekje komt boven en zegt dat dit ook wel serieuze antireclame is voor zijn zaak. Tot we later in de winkelstraat terechtkomen.  Even vergeten dat Montargis slechts een goede 120 kilometer van Parijs verwijderd is. Hier hebben ze de impact van de rellen van eind juni zeer goed gevoeld! Ruim 2 maanden na datum zijn er nog oneindig veel winkels met gebarsten ramen, andere winkels hebben geen vitrine meer omdat ze zijn afgezet met vezelplaten. Een apotheek is zelfs ingestort. Eerlijk, voor ons als toerist voelt het niet fijn om door die straten te wandelen, ik vraag me af hoe het moet zijn voor het winkelpersoneel. Ze krijgen nu waarschijnlijk “klanten” over de vloer die enkele maanden voordien hun zaak hebben vernield en geplunderd.

    Maar we zien ook dat de mens best flexibel is, in de quartier des pêcheurs is het gezellig toeven, hier geen sporen van geweld.  Vroeger werd van hieruit de vis naar Parijs getransporteerd. Nu zijn er alleen nog veel terrasjes, en voor ieders budget een eetgelegenheid, wij hebben pizza gegeten 😊.

    Hoog tijd om het volgend kanaal te bevaren: canal du Loing. Tot nu toe konden we pas om 9 uur (of daar toch omtrent) in de sluizen varen, vanaf hier kan dat al van 7 uur, dat betekent dat we in iets frissere temperaturen kunnen varen.

    Na onze stopplaats gisteren in 2 Les Vallées zijn we vandaag klaar om eindelijk eens vroeg te vertrekken. En als jullie al denken dat er na de Maas toch niet veel avontuur meer te beleven valt, vandaag is inhaaldag!  Onze eerste sluis is dubbelrood, écluse en panne. Heel rap verholpen door VNF, zelfs geen tijd verloren want de sluiswachter zorgt ervoor dat de volgende sluis ook al klaar staat.

    In de afvaart gebruiken we geen touwen in de sluizen, Peter blijft in de stuurhut en ik sta buiten om Peter aanwijzingen te geven om te vermijden dat we de kant raken want we kunnen geen wrijfhouten of fenders gebruiken. Ook bij het binnen-en buitenvaren geef ik de nodige “instructies”.  Vandaag besluiten we om de rollen om te keren, niet het binnenvaren in de sluis (dat kan mijn stressgehalte niet aan), maar het schutten zelf en het buitenvaren neem ik een paar keer voor mijn rekening terwijl Peter zegt wat ik moet doen. Dit werkt perfect tot ik overmoedig word. We moeten door een smalle brugopening, dat varkentje zal ik ook wel eens wassen. Ik zo fier als een gieter dat ik erdoor vaar zonder de brugpijlers te raken. Maar er is altijd een maar, ik kan een grote overhangende boomtak niet vermijden. In mijn voordeel spreekt dat die niet te vermijden is, in mijn nadeel, Peter zegt dat ik trager moet varen, kattenkopje vind 3 km/u traag genoeg. Gevolg, tak blijft haperen aan onze camera. Stand boomtak – camera: 1 -0. Geen portrettentrekker meer aan stuurboord, afgebroken, maar gelukkig wel te herstellen!

    En een ongeluk komt nooit alleen. Op een bepaald moment doet onze boegschroef het niet meer. Peter probeert ze een paar keer over en weer, er komen altijd stukjes witte plastiek uit. We gaan dit niet forceren, na de sluis (zonder boegschroef gaat ook, maar nog trager dan we anders al uitvaren) gaan we op onze palen liggen en springen we in het water om de plastiek te verwijderen. Dat goedje is best glibberig en zit stevig rond onze boegschroef. We kunnen er wel vrij gemakkelijk aan want we constateren dat er al een paar stukken van het beschermingsrooster ontbreken (kan bijna niet anders met al die takken en groen in het water). Na een half uurtje hebben we de boosdoener in handen, ik wil er nog een foto van nemen om de mensheid te tonen dat ze moeten opletten met wat ze over boord gooien. Maar, er is echt altijd een maar, het is helemaal geen stuk plastiek, maar een stinkend beestenvel met nog wat plukjes bruin haar aan, mijn behoefte voor een fotootje is rap over. En dan is het nog even comedy capers, onze zwemtrap is ideaal om in en uit ons bijbootje te stappen, maar om vanuit het water aan boord te komen is hij eigenlijk te kort. We hebben de prijs voor de meest elegante problem solver zeker niet gewonnen 😊.

    Maar we geraken aan boord, nemen een uitgebreide douche en we zijn weer content dat dit goed is afgelopen.

    Op het moment dat we op onze palen liggen om dat stuk dood beest te verwijderen, passeert er een hotelboot, hij heeft dezelfde stad genoteerd op zijn kont.  Het is de C’est la Vie, net als wij geregistreerd in Gent. Misschien komen we die volgend jaar weer tegen, hij in het droogdok, wij op het ponton bij de firma Ketels?

    Ik weet het beste lezer, een lang verhaal, maar ook zoveel te vertellen deze week 😊.

    Alvast een fijn weekend gewenst!

    Groetjes,

    Peter en Conny 



     Datum Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     18/8  Ouzouer-sur-Trézée  La Gazonne 4,9    Canal de Briare  Halte Fluviale, geen voorzieningen
     20/8  La Gazonne  Rogny les 7 écluses 6,4  2u45    6 Canal de Briare Jachthaven, alle voorzieningen 
     21/8  Rogny les 7 écluses  Montbouy 15,6  4u30  Canal de Briare  Halte Fluvial, gratis water en elektra 
     22/8  Montbouy  Montargis 17,9  4u40  Canal de Briare  Jachthaven, water en elektra, sanitair in aanbouw 
     23/8  Montargis  2 les Vallées  9,1  2u50  Canal de Briare, Canal du Loing  Halte Fluvial, geen voorzieningen 
     24/8  2 les Vallées  Souppes sur Loing   14,3    4u30  Canal du Loing  Halte Fluvial, water en elektra (betaalautomaat) 
















    24-08-2023 om 15:24 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Dag beste lezer,

    Klaar voor een wijnweekje?

    We varen voorbij Pouilly en Sancerre. Uiteraard varen we er niet voorbij, dat zou heiligschennis zijn 😊.

    Vrijdag stoppen we in Champalay, klinkt als bruisende champagne, maar we zitten echt volop in de streek van de Loirewijnen. Eerlijk is eerlijk, we hebben al onze pijlen op Sancerre gericht en het is pas omdat de ligplaats “Pouilly” heet dat we ons realiseren dat we vlakbij dat andere Loirewijntje liggen. Met onze fiets een kleine 3 kilometer lichtjes bergop gereden, amai een mens krijgt daar honger van. Lekker gegeten en uiteraard een flesje Pouilly Fumé gedronken 😊. Nadien bezoeken we “La Tour du Pouilly Fumé”. Een chique benaming voor een toeristische valkuil om de mensen te laten ruiken, proeven en kopen van de Pouilly wijnen, we zijn er ook in getrapt 😊.

    Zaterdag varen we een kleine 8 kilometer verder naar Ménétréol-Sous-Sancerre.  Er is een restaurantje vlakbij de ligplaats, het is weekend, misschien kunnen we er blijven eten? Volgens ons is madame Edith van Allo, Allo weggelopen uit de serie om hier achter de toog te komen staan. Ook het restaurantje stamt gelijk nog uit de oorlog (en sindsdien is het stof er niet meer afgedaan). Rap bij de bakker een baguette gaan halen en aan boord gegeten.

    ‘s Middags maken we een wandelingetje door de dorpen en de wijngaarden. Het dorpje kan ons niet bekoren, komt het door het miezerige weer of door de grote leegstand en verval? De jongste persoon die we tegen komen is een eind in de vorige eeuw geboren. De wijnvelden en de vergezichten zijn wel indrukwekkend, met mooi weer moet je hier kilometers ver kunnen kijken.

    En de zondag hebben we geluk, mooi weer vandaag! We rijden met de fiets naar Sancerre. Dit is een pittige klim, voor mij, met mijn elektrische fiets een makkie, Peter moet een serieuze inspanning leveren, maar dat gaat nog altijd vlotjes. Eerst verkennen we het stadje en genieten vooral van de prachtige vergezichten daar bovenop de heuvel. Een Sancerreke gedronken op een terras, iets gegeten en dan bergaf via St.Satur en St.Thibault terug naar ons schipke.

    Niet zo ver van onze ligplaats is een druk bezochte geitenboerderij. Dus deze keer in plaats van een keer wijn te proeven gaan we geitenkaas uitproberen  (met een glas Sancerre uiteraard, dit is in de proeverij inbegrepen 😊). Uiteindelijk zijn onze fietszakken gevuld met wijn, kaas en zeep van geitenmelk (dit zal later een opmerking van iemand ontlokken of ik dan naar geit ruik!! ).

    Maandag varen we verder naar Léré, een ander heel rustig plekje op het kanaal. Denken we toch, en is het ook tot ’s avonds, het is de vooravond van 15 augustus, dus veel volk op de been en om 23u vuurwerk en feest tot in de vroege uurtjes.

    We willen op de feestdag varen tot Châtillon-sur-Loire, een bezoekje waard omdat daar het oude Loirekanaal met sluizen ligt, maar er is geen ligplaats voor ons. We varen verder naar St. Firmin-Sur-Loire, op amper 2 km van Briare. We kunnen vandaar met de fiets terugkeren naar Châtillon of al even gaan piepen in Briare, maar het is er zo heerlijk rustig dat we gewoon een namiddagje aan boord blijven niksen.

    En woensdag zijn we super goed uitgerust om over de Pont de Canal van Briare te varen. Maar we doen er langer over dan voorzien, vanuit Briare komen er veel dagjes toeristen in een huurboot en die vinden dat ze voorrang hebben op een wachtend schip van de andere kant. Peter manoeuvreert ons schip iets strategischer zodanig dat ze aan de andere kant van de brug begrijpen dat we er niet zomaar liggen dobberen! Yep, alweer een kanaalbrug afgevinkt van onze lijst, deze is de langste die we gedaan hebben, in de tijd nog gebouwd door Gustave Eiffel en zijn team.

    We kuieren door het stadje, we steken de kanaalbrug nog eens over met de fiets, we winkelen en we bezoeken het maritieme museum. We realiseren ons dat we 200 kilometer gevaren hebben op een kanaal dat door de mens is uitgegraven, er kwamen geen/weinig machines aan te pas toen.

    Hier ontmoeten we de CarolAnn (onze Engelse buur uit Brugge) opnieuw. ’s Avonds gaan we samen eten in een leuk restaurantje bij de jachthaven. Onze schepen liggen in de commerciële haven, een eindje van het centrum verwijderd, maar daar geven we niet om. Anders moeten we nog eens 2x4 sluizen extra doen en zie dat we hier ook blijven plakken gelijk de mensen uit Liverpool, ze zijn hier 9 jaar geleden aangekomen en niet meer weg geraakt.  

    Nu liggen we in – hou je vast – Ouzouer-sur-Trézée. Onze eerste stop op het Canal de Briare. We zitten hier met een watertje (echt waar hoor) te genieten in de schaduw van een boom, op de achtergrond de geluiden van een muziekschool, meer moet dat voor ons niet zijn.

    Fijn weekend beste lezer!

    Groetjes,

    Peter en Conny



     Datum Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     11/8 La Chapelle-Montlinard  Champalay  11,5   3u   Canal latéral à la Loire   Halte Fluvial, geen voorzieningen
     12/8 Champalay  Ménétréol-sous-Sancerre   8,1  2u10   Canal latéral à la Loire Halte Fluvial, elektra betalend  
     14/8 Ménétréol-sous-Sancerre Léré  18,4  4u   Canal latéral à la Loire Halte Fluvial, gratis elektra en water 
     15/8 Léré  St.Firmin-sur-Loire  20,3  4u55   Canal latéral à la Loire Op onze spudpalen, geen voorzieningen
     16/8 St.Firmin-sur-Loire  Briare  2,1   0u50   Canal latéral à la Loire Jachthaven, alle voorzieningen 
     17/8  Briare Ouzouer-sur-Trézée  7,2  2u50   Canal latéral à la Loire, Canal de Briare   Halte Fluvial, gratis elektra en water 

















    17-08-2023 om 15:08 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nooit ofte Never(s)

    Dag beste lezer,

    Ik weet niet of iemand de blog gaat lezen want ze voorspellen eindelijk beter weer in België 😊.

    Vorige vrijdag zijn we al om 7u40 vertrokken uit Chevenon, onze eerste sluis hebben we toch maar na een kilometer of 7. Stipt om 9u arriveren we aan de afslag naar Nevers. Vermits het een automatische sluis is moeten we niet wachten op de jobstudent – zeker in het weekend durven ze al eens een minuutje of 10 te laat komen 😊.

    In Nevers krijgen we een mooi plaatsje aangewezen en we reserveren direct een ligplaats voor de CarolAnn (één van onze Engelse buren in Brugge). Terry arriveert in de namiddag, we zijn hem tegemoet gelopen naar de laatste sluis. Zo hebben we een extra mini cruise van anderhalve kilometer gemaakt op de CarolAnn (en ik heb al direct een paar dingen gezien dat ik ook wel op de Mira-Ceti zou willen 😊).

    Zaterdag komen Nico en Kathleen langs, ze zijn op de terugweg van hun vakantie in Italië. We hebben geen zin om te gaan eten en al zeker niet om te koken, dus het wordt “overschotjes” eten. We nodigen Terry uit, zijn champagne en zalm hebben gesmaakt. Dat is een concept dat ik in de toekomst nog ga toepassen, kom gerust eens langs maar breng je eigen eten en drinken mee 😊😉.

    Van Kathleen en Nico hebben we een kaartspelletje gekregen: Take 5  (en ook Belgische bieren natuurlijk 😊). Dat moesten we dus uitproberen (ik heb het over de kaarten hé!!!), Peter laat echt niemand winnen ☹😊.

    Zondag is het weer niet al te schitterend, Peter stiekem een beetje blij want zo kan hij in de namiddag naar het WK wielrennen kijken. Het heeft ons echter niet belet om in de voormiddag een stevige wandeling te maken, amai mijn voeten, dat jong geweld kijkt niet op een kilometertje meer of minder😊.

    En ’s avonds terug naar het stadje, we hebben de smaak van de escargots de Bourgogne goed te pakken, we hebben er opnieuw besteld, lekker, lekker 😊.

    Maandag vertrekken we om 9 uur naar onze volgende halte, Guétin. Daar ligt de CarolAnn ook nog te blinken (is zondagmorgen vertrokken in Nevers). Een tochtje van een goeie 10 kilometer, maar onze gasten hebben waar gekregen voor hun geld: twee sluizen naar boven, een dubbele sluis zakken (2x4,5 meter), een pont de Canal (over de Allier), smalle bruggetjes en prachtig weer.

    In Guétin, rijden we eerst nog allemaal samen met de fiets naar de ronde sluis. Het is de enige ronde sluis die in originele staat is gebleven. Het prachtige sluiswachtershuisje is niet bewoond, hadden we geen woonboot… 😊.

    Nadien fietsen we verder naar Apremont-sur-Allier. Een middeleeuws “dorpje”, de huizen zijn prachtig gerestaureerd (op vraag en kosten van de kasteelbewoners). Je waant je in een decor van een Britse serie. Dit plaatsje hoort terecht bij één van de mooiste plaatsen in Frankrijk. Alle 74 inwoners zijn tewerkgesteld bij de kasteelheer. Nico en Kathleen fietsen terug naar hun auto in Nevers, wij bezoeken het Parc Floral, het kasteel (enfin den hof toch) en de oude paardenstallen. Een aanrader!

    We denken om de dag nadien, in Cours-les-Barres, nog een kasteel te bezoeken. Jammer maar helaas, de toegang tot het kasteel is afgesloten. Peter zoekt op Google de terugweg, dwars door een bos. Zalig! Not!!!! Het is een rot pad, vol takken, veel grassen, braambesstruiken[PV1]  en andere ontelbare hindernissen. Op een bepaald moment moet Peter zelfs takken afbreken om door te kunnen. Benen en voeten (op teenslippers) open van de struiken, en op een paar honderd meter van de einde is het pad helemaal “verschwunden”. Dus demi tour naar het beginpunt, heeft er dan eentje een zaagske gespannen 😊.

    We delen de kaai met de CarolAnn en niemand anders, dus ideaal om samen te barbecueën.

    Woensdag naar Beffes, net geen 10 kilometer en 3 sluizen verder. Hier zijn vingersteigers, maar er is ook een lange kaai, zonder bolders, dan is het toch gemakkelijk met onze spudpalen. We zijn een beetje moe, komt het door de zware fietstocht of door de barbecue? Alleen wij (en Terry) kennen het antwoord 😊, het wordt dus een dagje (bijna) niksen. Enkel winkelen staat er op het programma, is de supermarkt toch niet gesloten de woensdagnamiddag! 😊. Voor Terry is er geen ligplaats meer. Hij is nog even langszij gekomen om te lunchen, maar hij vaart door naar de volgende halte.

    En vandaag liggen we in La Chapelle-Montlinard, niet het fraaiste plaatsje op het kanaal, wel heerlijk rustig.  Goed genoeg voor onze plannen vandaag, het is was- en klusjesdag! En er is tijd voor de hengelsport (een sport waar je niet te moe van wordt 😊). Eindelijk een plaatsje waar de vangst uit vissen bestaat in plaats van algen. Morgen verder richting Sancerre, maar daar horen jullie alles van volgende week 😊.

    Alvast een prettig, zonnig weekend gewenst!

    Groetjes,

    Peter en Conny


    Datum  Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
    04/08  Chevenon Nevers  8,9    2u20    2  Canal latéral à la Loire      In jachthaven Nevers
    07/08 Nevers Guétin  13  4u35  4  Canal latéral à la Loire  Halte Fluvial, geen voorzieningen
    08/08 Guétin Cours-les-Barres  9,5  2u  1  Canal latéral à la Loire  Halte Fluvial, gratis elektra en water
    09/08 Cours-les-Barres     Beffes  8,9  2u30  3  Canal latéral à la Loire  Halte Fluvial, elektra en water via betaalautomaat    
    10/08  Beffes La Chapelle-Montlinard      8,2  1u50  2  Canal latéral à la Loire  Halte Fluvial, gratis elektra en water

















    10-08-2023 om 18:04 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.H2O

    Dag beste lezer,

    We horen dat jullie in België massa’s regenWATER te verwerken krijgen. We gaan er hier ook een WATERig verhaal van maken.

    Vorige week donderdag en vrijdag zijn we dus in Beaulon blijven liggen, dichtbij het huisje dat Elias en Stien gehuurd hebben. En dat het warm is, het is weer om kalm aan te doen zoals op het gemak een wandelingetje te maken of een spelletje te petanquen. Het is blijkbaar de eerste keer dat onze buurman van de River Boy jeux de boules speelt, maar hij heeft de echten goed in het oog gehouden, het gaat hem zeker af.  Peter en Elias zijn ook moeilijk van de petanquebaan te houden, waarschijnlijk de reden waarom we in het donker nog onze pastaschotel moeten opeten. Onze buren komen ons al slaapwel wensen 😊.

    Dochter en schoonzoon hebben een mooie week uitgekozen om ons te bezoeken.

    Want vanaf zaterdag begint het weer af en toe Belgische allures te krijgen, maar met betere temperaturen!

    Zaterdag varen we verder naar Gannay sur Loire, daar ontmoeten we Roland en Dorine.  Eerst drinken we een Ricardke met veel WATER en we besluiten om in het barakje aan de ligplaats te blijven eten. Blijkt dat er een bandje komt optreden. We hebben een avondje onvervalste Franse kermis beleefd. We eten een slecht uitgebakken brochette met vettige frieten en goedkope, maar best lekkere wijn. Voor ons geen plaats in de VIP tent, dus als het WATER giet, zitten we onder moeders paraplu (enkele paraplu’s gekregen van de gelukkigen die een dak boven hun hoofd hebben). Maar dat kan de pret niet bederven, we zingen en dansen mee met de Engelstalige hits en kijken ons ogen uit als de Fransen mee kwelen als er in de taal van Molière gezongen wordt. Een onverwachte maar zeer geslaagde avond.

    Maar wie kan uitgaan, kan op zondag ook om 9u klaarliggen (met WATERige oogjes) voor de sluis om door te stomen naar Decize. De sluisjuffrouw zegt dat we de vier sluizen voor de middag kunnen halen (de sluizen zijn tussen 12 en 13 uur gesloten). Ons Mira haalt in dit kanaal een topsnelheid van 5 kilometer per uur, dit wordt een huzarenstukje, bijna onmogelijk. Om stipt 12 uur liggen we voor de laatste sluis en deze keer treffen we een sluiswachter die ons nog gewillig laat schutten. Die stipte pauze is eigenlijk ook een beetje bizar, de mensen hebben ongeveer 5 uur pauze per dag, want er is hier bijna geen scheepvaart meer.

    We bezoeken Decize met Roland en Dorine. Speciaal stadje, op een voorschoot groot kan je hier vier verschillende WATERs kruisen: Canal latéral à la Loire, la Loire, l’Aron en Canal du Nivernais. Ook speciaal, op zondagavond is er hier bijna geen enkel restaurant open, we belanden uiteindelijk op een terrasje aan de oevers van de Loire (enfin een beetje een idyllische overdrijving, want we kunnen het WATER amper zien, er zit nog een grote baan tussen). Die Bourgondische slakken hebben ons goed gesmaakt😊.

    Maandag wuiven we Roland en Dorine uit, wij blijven nog een dagje liggen want we moeten dringend boodschappen doen. En klusjes, we denken aan roestbehandeling, laatste dag goed weer en geen andere boten in onze buurt. Maar WATERdingen hebben er anders over gedacht. We krijgen een WATERalarm in onze machinekamer: blijkt dat we een lekje hebben aan onze koelWATERleiding, eens het lek opgespoord is dit euvel vrij vlug verholpen. Maar een lek komt nooit alleen, onze drinkWATERpomp slaat ook regelmatig aan zonder dat we WATER tappen. In de keuken het probleem ontdekt, enkele jointjes vervangen, meer is er niet nodig. Dit klinkt toch simpel hé, vooral omdat ondergetekende ondertussen naar de kapper gaat (dit kan hier op maandag) 😊. En dan is er WATERprobleem nummer drie: de douchekraan. De mengkraan mengt niet meer, enkel heet WATER krijgen we nog over onze goddelijke lijven. Ook in no time gepiept uiteraard, oude kraan eraf en nieuwe kraan erop.

    Dinsdag tijd om naar Fleury sur Loire te trekken. De regen is vanaf nu regelmatig van de partij. Het is even wennen, dat er nu ook zoveel WATER uit de lucht valt 😊. Leuke ligplaats daar, een eettentje vlakbij, druk bezocht door fietsers en de lokale bevolking en dus ook door ons 😊. En dan een wandelingetje, met nadruk op -tje want het is een piepklein dorpje, waar dan ook nog eens de helft van de huisjes niet bewoond zijn.

    Woensdag wordt er heel veel WATER en wind verwacht. We hebben geen zin om de motor te starten. We gaan dit dagje gebruiken om wat klusjes binnenshuis te doen. Maar zoals steeds wordt onze planning niet gevolgd. Door het stormweer valt de elektriciteit altijd uit, de uitbater van het eettentje komt ons iedere keer depanneren (wat eigenlijk niet zijn taak is). We gaan dan ’s avonds maar een pizza bij hem halen als dank voor zijn vriendelijke bereidwilligheid. Ook kijken we onze ogen uit naar de windvlagen, we liggen gelukkig redelijk beschut en toch ver genoeg van de bomen (dikke takken worden van de bomen gerukt).  En we hebben meer dan een uur gevist op een slotje dat in het WATER gevallen is. Stand slotje – loze visser: 1-0.

    Vandaag hebben we als bestemming Chevenon gekozen. We hebben hier een mooie wandeling gemaakt naar het veertiende eeuws kasteel van Chevenon, wel even moeten schuilen voor regenWATER aan een bar/restaurant (helaas te koop, maar het lege, overdekte terras voldoet aan bijna al onze wensen 😊). Van een mooie opklaring geprofiteerd om nog een kleine kilometer of twee verder te wandelen naar een WATERrecreatiepark. We zijn een beetje verwonderd dat er hier zoveel vluchtheuvels en snelheidsremmers zijn in een dorpje van niets. Tot onze euro valt, we horen in de verte de motoren hun ding doen op het circuit van Magny-Cours (nu zijn er snelheidsraces met motoren bezig, de coupe de France Promosport). Waarschijnlijk willen ze vermijden dat de hoofdweg als een verlengde van het circuit gezien wordt!

    Bijna terug aan ons schip hebben we bijeneters gespot. Blij dat dit in onze buurt vliegt en niet de slangenarend (want die zitten volgens onze dagkalender hier ook in midden Frankrijk!).

    Zo, jullie zijn weer helemaal bij!

    En even eindigen met een weerspreuk: na regen komt zonneschijn!

    Prettig weekend!

    Groetjes,

    Peter en Conny



    Datum  Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     29/07 Beaulon  Gannay sur Loire  14,8  3u40  Canal latéral à la Loire  Halte fluvial, gratis elektra en drinkwater 
     30/07 Gannay sur Loire  Decize  16,1  3u30  Canal latéral à la Loire  Aan kaai op Canal latéral (bij VNF), geen voorzieningen  
     01/08 Decize Fleury sur Loire      11,8    2u40    2 Canal latéral à la Loire        Halte fluvial, water en elektra
     03/08 Fleury sur Loire Chevenon  12,9  3u15  Canal latéral à la Loire  Halte fluvial, geen voorzieningen 


















    03-08-2023 om 17:40 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mensen, mensen, mensen om ons heen

    Dag beste lezer,

    We zijn in Beaulon, op het Canal Latéral à la Loire, we zijn dus op de terugweg.

    Deze keer zal het voornamelijk over ontmoetingen gaan.


    20 juli:

    We liggen in Génelard, waar we Guy en Patricia van de Hiram terug zien. Zij zijn al een paar dagen onderweg met Christian en Sam van de BonÿAir.

    Aperitief op de Hiram.

    21 juli:

    We varen naar Paray le Monial. Als we toekomen aan de halte fluvial, staat het daar vol met grote tenten. We verwachten daar een mega rockconcert, maar het blijkt een religieuze bijeenkomst te zijn. Paray le Monial is namelijk een bedevaartsoord. Aangenaam stadje, duidelijk berekend op veel volk. Hier vind je wel terrasjes en restaurantjes bij overvloed. Het is ook voor het eerst dat we een kerk bezoeken waar we er niet alleen in rondlopen. Overvolle basiliek, vol met zondaars, want de biecht wordt daar gewoon in een hoekje in de kerk afgenomen door meneer pastoor.

    Het is onze plicht om onze Franse buren op onze nationale feestdag uit te nodigen op een aperitiefje.

    En we krijgen een cadeautje van een toevallige passant: een Opinel mes (met kurkentrekker)!

    22 juli:

    We bereiken ons verste punt op deze reis: DIGOIN.  Een paar maand geleden nooit gedacht dat we hier zouden geraken, de aanhouder wint 😊. Hier blijven we drie nachten.

    Normaal gezien gaan we ÿs avonds eten met onze nieuwe Franse vrienden, maar het restaurant is vol geboekt. Plan B, iedereen maakt iets klaar en dat eten we allemaal samen op. Gezellige avond, een multisterren restaurant.

    25 juli:

    Hoog tijd om huiswaarts te keren. Maar gisteren zijn we uiteindelijk toch in dat restaurant geraakt. Heel lekker gegeten en gedronken. En weer krijgen we een cadeau, Christian en Sam trakteren! Het contrast met onze vorige reis kan niet groter zijn, in Duitsland hadden we geen contact met de mensen, hier is de gastvrijheid enorm.

    Lang geleden dat we nog een avond alleen doorgebracht hebben, ook lang geleden dat we een typisch Belgisch weertje gehad hebben. Dit heeft exact één dag geduurd, ideaal om eens de berg strijk die op mij ligt te wachten te bestrijden.

    26 juli:

    Weer dubbel bezoek, eentje verwacht en een ander iets later verwacht.

    In Diou komen Stien en Elias op bezoek, ze hebben een huisje in de buurt gehuurd en komen even gedag zeggen. Als we aan het aperitieven (what else?) zijn horen we een DAF motor naderen: de River Boy! Ze zijn naar de Middellandse Zee gevaren en ook op de terugweg naar Brugge. Het was niet hun bedoeling om deze weg te nemen, maar alle andere kanalen zijn gesloten. ÿs Avonds zijn Dany en Rita nog aan boord geweest, veel te vertellen natuurlijk over alle avonturen die zij en wij beleefd hebben.

    27 juli:

    Hier zitten we dus, in Beaulon, in de schaduw, want het is weer heet vandaag. In dit dorpje logeren Elias en Stien, dus hier blijven we twee nachten. Drie sluizen vandaag, de eerste sluis drie kwartier moeten wachten, de laatste een uur, nog een geluk dat we in pensioen zijn en zeeën van tijd hebben 😊. De River Boy ligt vandaag langszij. Ze zijn niet gewoon om maar een kilometer of 12 te varen per dag. Straks komen Stien en Elias nog langs … kunnen we weer aperitieven 😊😊😊.

    Prettig weekend beste lezer en schol!

    Groetjes,

    Peter en Conny



     Datum Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen   Overnachting
     21/07 Génelard  Paray-le-Monial      19,9     5u15     7  Canal du Centre   Halte fluvial, water en elektra 
     22/07 Paray-le-Monial      DIGOIN  12,3  3u20  3  Canal du Centre  Halte fluvial, water en elektra
     25/07 Digoin  Coulanges  10,9  2u25  2  Canal latérale à la Loire   Halte fluvial gratis, water en elektra betalend      
     26/07 Coulanges  Diou  10,6  3u10  3  Canal latérale à la Loire  Halte fluvial, gratis, geen voorzieningen
     27/07 Diou  Beaulon  12,2   3u40   3  Canal latérale à la Loire        Halte fluvial, gratis, water en elektra
















    27-07-2023 om 00:00 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 11--0001



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs