Hebt u vragen over de lessenreeks "MIJN PLAN"?
Stuur me dan een mail en ik geef u spoedig een
antwoord.
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
MIJN PLAN
Lessenreeks over toekomstplanning voor jongeren in het Bubao
11-03-2013
NAVORMINGSTRAJECT PERSOONLIJKE TOEKOMSTPLANNING
I.s.m. het Eeckhoutcentrum werd er een navormingstraject opgesteld waarin we a.d.h.v. praktijkonderzoek een antwoord zoeken op een onderzoeksvraag m.b.t. dit thema gekoppeld aan uw lespraktijk. Het traject bestaat uit:
Sessie 1: Introductie in Person Centered Toekomstplanning Sessie 2: Praktijkonderzoek: wat is het en wat is het vooral niet? Het ontwikkelen van een degelijke onderzoeksvraag m.b.t. de eigen klaspraktijk Sessie 3: Het collecteren en analyseren van data Sessie 4: Sharing van de onderzoeksopbrengst en vertalen naar acties op de werkvloer.
Bedankt voor uw interesse in Person Centered Transitieplanning (P.C.T.P.)!
Mijn naam is Pieter Chlarie. Ik ben leerkracht in een school voor buitengewoon onderwijs T2 BUSO Ravelijn in St-Michiels Brugge. In het vak 'levensvorming' willen we leerlingen die in de eindfase van hun schoolloopbaan zitten, voorbereiden op een zo zelfstandig mogelijk bestaan. Toch merkte ik dat heel wat leerlingen met vragen bleven zitten rond essestiele levensdomeinen zoals; wonen, werken, vrije tijd en sociale relaties. Omdat ik geloof dat niet de school of de ouders maar de leerling zelf antwoord moet zijn op zijn toekomstvragen, startte ik in het schooljaar 2011-2012 met een lessenreeks over 'Person Centered Transitieplanning' of kortweg P.C.T.P. voor jongeren in het buitengewoon onderwijs.
P.C.T.P. is een interactieve lessenreeks die de focus legt op het uniek talent dat aanwezig is bij elke leerling. A.d.h.v. Person Centered-methodieken willen we de leerling oproepen om een actieve rol aan te nemen in het ontdekken van zijn/haar toekomstmogelijkheden. We nemen de leerling mee in een boeiende reis naar wat vanbinnen leeft en bouwen stapsgewijs een positief zelfbeeld op. We geven groeikansen aan talent en gaan op zoek naar inclusieve partners om dit unieke toekomstplan te ondersteunen. Samen met het netwerk van de leerling maken we de brug van de veilige, vertrouwde schoolomgeving naar een nieuwe fase in het leven. (Bijv; middelbare school of transitiemoment woon/werksituatie). P.C.T.P. is een methodiek om samen met alles betrokken partners, de leerling te oriënteren naar een inclusieve, authentieke maar vooal gelukkige toekomst.
De expertise in Person Centered Transitieplanning kwam tot stand dankzij een intense samenwerking tussen verschillende partners; KATHO Tielt, DPB Brugge, Eeckhoutcentrum, PLAN vzw en BUSO Ravelijn.
Ziet u mogelijkheden om deze lessenreeks op te starten in uw school en wilt u hierin begeleid worden door één van bevengenoemde partners? Of hebt u een inhoudelijke vraag m.b.t. dit thema, aarzel dan niet om mij te conracteren, ik help u graag vreder!