Onze spelletjeskennis reikt niet verder dan Monopoly, Scrabble en Risk, maar naast deze onverwoestbare klassiekers blijkt er nog een lucratieve markt van oorlogsspellen te bestaan, waarin historische veldslagen met plastic minisoldaatjes- en artillerie worden gesimuleerd en uitgevochten. Deze War Games bestaan er in alle maten en gewichten. Spelotheken en clubs zijn er dagen mee in de weer. Gezinnen schuiven maar wat graag de televisie aan de kant om The Battle of the Bulge, ofwel de Slag om de Ardennen, te herbeleven.

Creatieve breinen achter zulke gezelschapsspellen zijn meestal buitenlanders, maar nu blijkt ook Dirk Vergauwen uit Hoboken zich op het militaire pad te begeven. En niet zomaar. 'Spelen is geen hobby meer, maar een passie', zegt hij. 'Ik ben eraan verslaafd. Als we op vakantie gaan, zitten er steevast vijftien soorten spellen in de koffer', vertelt de man.

Dirk ontwierp samen met vrienden regelmatig spelletjes. Voor de lol. 'Toch voelde ik het kriebelen. Toen een goeie vriend zelfstandig werd en me de raad gaf net hetzelfde te doen, heb ik de knoop doorgehakt. In bijberoep startte ik mijn eigen spelbedrijfje MDVC Games op.'

Tussen twee nachtdiensten begon hij bijna drie jaar geleden te knutselen aan zijn eigen oorlogsspel. 'Ik wilde iets doen met de slag rond Arnhem in 1944. Omdat het een razend spannende strijd is geweest. Liefst 35.000 Amerikanen, Britten en Polen werden toen ingezet om de bruggen bij onze noorderburen te veroveren om zo de weg naar nazi-Duitsland vrij te maken.'

Hij creëerde een drie uur durend spel rond het historische verhaal, plaatste bestellingen in China voor 150 verschillende soorten pionnen en tekende het speelbord helemaal zelf. Liefst tweeëneenhalf jaar heeft hij eraan gewerkt. Sinds januari wordt het War Game verdeeld in Vlaanderen en Nederland. Van de duizend spellen (kostprijs per stuk 47,5euro) werden er intussen zeventig verkocht. 'Het lijkt weinig, maar het is toch al wat', zegt Dirk. 'Om rendabel te zijn zou ik vijfduizend exemplaren moeten verkopen, maar eerst moet ik nog wat naambekendheid krijgen.'

Intussen wordt Arnhem '44 wél vermeld op het forum van de webstek www.boardgamegeek.com. De eerste commentaren zijn lovend.

'Natuurlijk ben ik apetrots', zegt Dirk. 'Het smaakt zeker naar meer. Maar het blijft een dure hobby. Arnhem '44 heeft me een slordige 20.000 euro gekost. Binnenkort hoop ik het spel te introduceren in Engeland. Als dat lukt, ben ik gelanceerd.'

www.mvdcgames.com

Bron: Het Nieuwsblad