Het is zover Dames en Heren ( en andere lezers van mijn blog!)
Gisteren voor het eerst een testritje gaan maken met mijn fiets. Het is helemaal PERFECT!
Ik dank alle lezers van mijn blog om mij met mijn zoektocht te helpen en morele steun te bieden. Het was alle moeite zeker en vast waard! Volgende week zal ik in mijn post nog eens een lijstje sturen met alle links van onderdelen en extra hulpstukken die ik aangepast heb aan de fiets.
Een fiets samenstellen is een spannend proces. Je weet maar écht of je eigen fiets helemaal in orde is wanneer je erop rijdt. Maar het resultaat is wel een fiets die volledig overeenkomt met jouw noden. Dat is ook het grootste voordeel: je kunt werkelijk alles zelf kiezen. Begin met het skelet van je fiets: het kader. Het frame is veruit de meest invloedrijke factor van je hele fiets.
Bovendien zijn veel frames specifiek ontworpen voor een bepaald rem- en schakelsysteem. Reden te meer dus om met je kader te beginnen. Kies het juiste formaat afhankelijk van je lichaam en rijstijl zodat je vlot en makkelijk kunt blijven rijden.
Daarnaast is ook de hellingshoek van je voorvork belangrijk. Die bepaalt voor een groot deel de manier waarop je jouw fiets kunt besturen. Een meer verticale vorkhelling laat je toe stabieler te sturen in bochten. Dat is cruciaal wanneer je aan hoge snelheid de bocht in leunt.
We zeiden het al: weinig onderdelen genieten een grotere persoonlijke voorkeur dan een set wielen. De een zal een set hoge full carbon clinchers onweerstaanbaar vinden in zijn of haar aero frame, waar de ander juist een paar lage, understated aluminium velgen wil om diens fiets compleet mee te maken. Wie echt voor waanzinnige styling wil gaan, moet zeker eens kijken naar de wielen van Corima! Wat je voorkeur ook is, je wielkeuze is er een die je de kans geeft om je fiets een persoonlijke tint te geven.